مقاله های ویژه

گزارش کنفرانس مایکروسافت در نمایشگاه E3 2013

یکی از مراسمی که در طول هر نسل از بازی های ویدویی یکبار اتفاق می افتد، مراسم معارفه کنسول جدید و نسل بعدی دو غول بزرگ بازی سازی یعنی Microsoft و Sony است. بعد از مراسم معارفه نه چندان کامل کنسول PS4 و نمایش چندین بازی از سوی Sony، مایکروسافت نیز تصمیم به معرفی کنسول نسل بعدی خود قبل از E3 و در تاریخ 21 ماه May گرفت. این مراسم در Redmond واشنگتون، ساعت 10Am به وقت محلی و 21.30 به وقت تهران برگزار شد.

مراسم با تیزری در مورد نظرات و جملات کوتاه برخی از سازنده های بازی و افراد مشهور در رابطه با صنعت بازی سازی نسل بعد آغاز شد. افرادی مثل Bill Gates، Cliffy B و حتی Hideo Kojima! طبق روال هر کنفرانس خبری مایکروسافت، ریاست Microsoft، آقای Don Mattrick بر روی سن ظاهر می شود. Mattrick در ابتدای کار در مورد تاریچخه XBOX اولیه، پیشرفت های مایکروسافت در زمینه نوآوری سنسور حرکتی Kinect، کاربردهای آن و همچنین در ارتباط با کنسول XBOX360 صحبت می کند. در ادامه صحبت هایی در مورد نسل بعد و اهداف مایکروسافت بیان کرد. Don Mattrick صراحتا اعلام می کند که هدف ما از عرضه کنسول نسل جدید، برطرف کردن تمامی نیازهای تفریحی یا به عبارتی Entertainment شامل: فیلم، موزیک، بازی، کینکت و … است که همگی در یک کنسول بهینه شده است.
همگی این موارد مقدمه ای بر معرفی کنسول XBOX بعدی می باشد. Mattrick اینگونه می گوید: “خانم ها و آقایان! معرفی میکنیم… XBOX ONE.” با تشویق گسترده حاضرین در سالن، تیزری به نمایش در می آید. در این تیزر شکل فیزیکی کنسول، دسته بازی و کینکت جدید از زوایای مختلف نمایش داده می شود. بعد از اتمام این نمایش، Don کنار کنسول XBOX ONE می ایستد و از نزدیک کنسول نسل جدید مایکروسافت با نام XBOX ONE را به همگان نمایش می دهد.

ریاست مایکروسافت بعد از این نمایش، نکاتی در مورد XBOX ONE می گوید. استفاده از تکنولوژی و مهندسی مدرن در طراحی و ساخت کنسول و توجه به کوچکترین جزییات در مورد سه فاکتورِ Simple، Instant و Complete در ایجاد این کنسول نقش داشته است. Mattrick در ادامه از آقای Yusuf Mehdi دعوت می کند بر روی سن ظاهر شود تا تجربیات جدیدی که کاربران در XBOX ONE خواهند دید به نمایش درآید.
Mehdi در آغاز صحبت هایش به کامل بودن XBOX ONE در زمینه تفریحی اشاره می کند و تمامیه تجربیات یک Entertainment در قالب این دستگاه را بیان می کند. او حضار را به دیدن برخی از امکانات این کنسول دعوت می کند. روبروی دستگاه XBOX ONE به همراه Kinect اش می ایستد و کلمه “xbox on” را می گوید؛ به این ترتیب کنسول سریعا روشن شده و داشبرد ظاهر می شود. داشبرد XBOX ONE با شکل و شمایلی نسبتا جدید و بخش های جدیدی مثل Trending دیده می شود. Yusuf Mehdi برخی از امکانات داشبرد XBOX را با کینکت نمایش می دهد؛ مانند: استفاده از Kinect Voice برای انتقال سریع به بخش های داشبرد و حرکت و جابجایی سریع صفحات با استفاده از حرکات دست. شاید یکی از مواردی که تازگی زیادی برای طرفداران XBOX مخصوصا در کشور آمریکا داشته باشد، استفاده از XBOX ONE در جهت تماشای Live TV می باشد. Mehdi بار دیگر روبروی دستگاه می ایستد و جمله “XBOX Watch Live” را بیان می کند؛ صحنه های تلویزیونی یکی از شبکه های آمریکایی نمایش داده می شود. Yusuf Mehdi در مورد سرعت انتقال از نرم افزار ها یا بازی ها به یکدیگر می گوید. وی در هنگام پخش Live TV، واژه “XBOX Games” را می گوید و مشاهده می شود که دستگاه به صورت خیلی سریع از TV به Games انتقال پیدا می کند و برعکس. یکی از موارد دیگری که به بخش تعاملی داشبرد و کینکت اضافه شده است، کشیدن و گرفتن یا همان Drag and Drop صفحات داشبرد است. این کار را Mehdi در هنگام پخش یک صحنه فیلم انجام می دهد طوری که ابعاد تصویر کوچک و کوچکتر شده و در داشبرد جای گرفت و باز هم برعکس. در ادامه در مورد Search یک فیلم یا موزیک خاص با کینکت و همچنین با استفاده از مرورگر Bing توضیحاتی داده می شود. شاید یکی از موارد تازه ای که باز هم فقط مختص کشور آمریکا باشد، خرید بلیت فیلم های سینمایی تازه به اکران رسیده باشد؛ Mehdi یک نمونه از این خرید Ticket را به حضار نشان می دهد. سپس به معرفی Skype برای XBOX ONE می پردازد و به صورت آنلاین یک تماس Skype با استفاده از کینکت هنگام پخش یک فیلم در سالن مراسم برقرار می کند. بخش عمده حضور Yusuf Mehdi مختص ارتباط و تعامل کینکت و داشبرد بود.

در انتهای صحبت های Mehdi در مورد تجربیات متفاوت با XBOX ONE، وی از Marc Whitten ریاست XBOX Live دعوت می کند تا بر روی سن حاضر شود. در ابتدای صحبت های Marc، او به سه شاخصه اصلی نسل بعد کنسول اشاره می کند؛ اول طراحی و معماری کنسول XBOX ONE، دوم تعامل بین کنترلر کنسول و کینکت با کنسول و سوم، شبکه XBOX Live. سپس در مورد بخش سخت افزاری کنسول صحبت می کند؛ 8 گیگابایت RAM و 5 بیلیون ترانزیستور! موارد دیگری که Marc در مورد کنسول به آن اشاره کرد به شرح زیر است:

CPU شامل 8 هسته
8 GB حافظه سیستم
500 GB حافظه کنسول
Drive Bluray
802.11 Wirless
HDMI IN/OUT
USB3

Whitten در مورد سادگی، انعطاف پذیری و قدرتمندی XBOX ONE سخن می گوید. او در مورد کینکت جدید هم صحبت هایی مطرح می کند. قابلیت های جدیدی که برای کینکت عنوان می کند، سرعت عمل بالای سنسور و دریافت صدای کاربر اینبار بدون مشکل و راحتتر است. بخش سخت افزاری کینکت هم به شرح زیر بیان شد:

دوربین با قابلیت فیلم و عکس برداری 1080p
فیلم برداری 30 فریم بر ثانیه
تکنولوژی Time of Flight
Microphone Arrays

سپس تصاویری مربوط به شدت حساسیت و سرعت عمل بالای کینکت نمایش داده شد. اینبار نوبت به کنترلر XBOX ONE می رسد:

محفظه باطری یکپارچه
impulse tiggers
Wi Fi Direct Radion Stack
دقت بالای Pad

Marc در مورد ارتباط بین Kinect، کنترلر و Smart Glass در کنسول نسل بعد مایکروسافت نیز اطلاعاتی ارایه می کند. او در مورد شبکه XBOX Live برای کنسول XBOX ONE نیز اطلاعاتی به نمایش می گذارد. XBL جدید را قدرتمندتر، میزان شخصی سازی هر پروفایل بیشتر و حرفه ای تر بیان می کند. Marc ادامه می دهد: ” سرور های ما در سال 2002 برای کنسول اول ما یعنی XBOX حدود 100 عدد بود؛ برای کنسول XBOX360، حدود 3000 و در نهایت برای کنسول XBOX ONE چیزی حدود 15000 سرور در نظر گرفته ایم.” او در ادامه در مورد سیستم Cloud صحبت می کند و اذعان می کند که سیستم Cloud به مراتب قوی تر ظاهر خواهد شد. مورد دیگر مربوط به Achivement ها است. Marc می گوید Achivement ها در بازی هر گیمر متحرک و قابل تغییر خواهد بود. در انتها Marc Whitten قول این را به همه طرفداران مایکروسافت می دهد که شبکه XBOX Live مثل گذشته با قدرت ظاهر شود. سپس Andrew Wilson ریاست بخش EA Sports با معرفی توسط Marc وارد صحنه می شود.

در ابتدای صحبت های خود، از رابطه خوب بین EA Sports و Microsoft و همچنین تعامل خیلی عالی این دو شرکت در سال های اخیر می گوید. Andrew Wilson امروز اولین رونمایی از چندین IP ورزشی برای کنسول XBOX ONE خواهد داشت. این بازی های عبارتند از: FIFA، Madden NFL، NBA و UFC. آقای Wilson از اولین موتور گرافیکی انحصاری نسل بعد خبر می دهد که IGNITE نام دارد. از طراحی بی نظیر این موتور برای بازی های ورزشی می گوید طوری که گیمر فضای ورزشی را مانند واقعیت درک کند. Andrew حضار را به دیدن تیزری در مورد موتور گرافیکی و نسل بعد بازی های ورزشی که مصاحبه ای با ورشکاران معروف در جهان است، دعوت می کند. در این تیزر ورزشکارانی همچون Leo Messi نیز حضور دارند. پس از پخش این تیزر، ریاست EA SPORTS توضیحاتی در مورد موتور نسل بعدیشان می دهد. او همچنین اطلاعاتی در مورد بخش Fifa Ultimate Team بازی FIFA 14 و خبر از بخشی انحصاری از این عنوان برای کنسول XBOX ONE می دهد. بار دیگر حضار را به دیدن تریلری از 4 عنوان معروف EA SPORTS دعوت می کند. تریلر پخش شده واقعا از نظر گرافیکی و انیمیشن بازیکنان فوق العاده بود. با اتمام این تریلر، آقای Andrew Wilson با تشویق بسیاری از طرف حضار مواجه می شود.

اینبار نوبت به آقای Phil Spencer می رسد تا بر روی سن ظاهر شود. او سخنان خود را در رابطه با سرویس دهی کنسول XBOX ONE در سرتاسر دنیا شروع می کند. او می گوید تیم Support و فروش کنسول XBOX ONE در سرتاسر دنیا بعد از رلیز آماده خدمت رسانی خواهد بود. سپس همه طرفداران بازی های انحصاری Microsoft را به دیدن تریلر یکی از فرانچایزهای محبوب مایکروسافت یعنی بازی Forza Motorsports 5 دعوت می نماید. بعد از اتمام تریلر، Phil اطلاعات کامل در مورد بازی Forza 5 را به E3 موکول می کند. آقای Phil Spencer با دادن توضیحاتی در مورد شرکت سازنده بازی هایی همچون Max Payne و Alan Wake، بازی جدید Remedy را به نمایش می گذارد. این نمایش به صورت تریلری نسبتا کوتاه به نمایش گذاشته می شود. این بازی، Quantum Break نام دارد. بعد از اتمام این تریلر که با تشویق گسترده حضار نیز همراه بود، Spencer از 15 بازی انحصاری که 8 تای آن IP کاملا جدیدی هستند، خبر می دهد. Phil در نهایت ریاست بخش Entertainment شرکت Microsoft یعنی خانم Nancy Tellem را بر روی سن دعوت می کند.

 Nancy Tellem با ارایه توضیحاتی در مورد بخش های مختلف تفریحی XBOX مانند TV Shows، Live TV و … در مورد محبوب ترین فرانچایز نسل قبلی مایکروسافت (HALO) صحبت می کند و ریاست استدیو 343 یعنی خانم Bonnie Ross را بر روی سن دعوت می کند. ایشان در ابتدا می گوید: “برای شخص من HALO، چیزی خیلی فراتر از یک بازی است زیرا می توانیم رمان ها و عواطف را در قالب این بازی به نمایش بگذاریم .” او در مورد سریال هایی مانند Breaking Bad، Band of Brothers و Game of Thrones صحبت می کند و در نهایت از ارایه سریال تلوزیونی سری HALO خبر می دهد و سپس در نمایشی از تهیه کننده و نویسنده معروف آقای Steven Spielberg دعوت به سخن می شود. او هم مطالبی در ارتباط با سری HALO می دهد و اینکه ساخت سری تلویزیونی این فرانچایز را در دستور کار دارد. خانم Tellem حضار را به دیدن نمایشی دعوت می کند که در مورد Game Changing می باشد.

در این نمایش، در ابتدا بازی هایی از سری مسابقات NFL پخش شده و سپس مصاحبه ای با Don Mattrick ریاست Microsoft انجام می شود. در نهایت مشخص می شود که این سال Microsoft توانسه لایسنس مربوط به سری مسابقات NFL را بدست آورد. Mattrick توضیحات کاملی در این مورد در مصاحبه اش عنوان می کند. بعد از اتمام این تریلر، بار دیگر Don Mattrick بر روی سن می آید و توضیحات کاملتری در رابطه به نحوه نمایش مسابقات NFL می دهد که باز هم می توان گفت، یکی از مواردی هست که باعث خوشحالی فقط خود آمریکایی ها شود. پس از ارایه اطلاعات تکمیلی، ریاست مایکروسافت از همه کسانی که در این کنفرانس جمع شده اند تشکر می کند. او خبر از عرضه این کنسول در همین سال را می دهد که با تشویق حضار همراه است و بیان می کند که همه این مواردی که اشاره شد، فقط اول کار است و راه زیادی برای پیشرفت و خدمت رسانی وجود دارد و منتظر اطلاعات زیادی از ما در مراسم E3 باشید؛ که عناوین انحصاری متعددی را به نمایش خواهیم گذاشت. او در پایان در مورد یکی از محبوب ترین های XBOX360 یعنی سری Call of Duty صحبت می کند که عنوان جدید این بازی برای X360 و اولین عنوان برای XBOX ONE خواهد بود. و با تشویق حضار ریاست CEO شرکت Activison آقای Eric Hirshberg را بر روی سن دعوت می کند.

Hirshberg با دادن توضیحاتی در مورد بازی نسل بعدشان که اولین نسخه از سری بازی های Call of Duty برای نسل بعد بوده و با همکاری شرکت Infinity Ward در حال ساخت است، ویدیویی به نمایش می گذارند. در این نمایش، اطلاعاتی در مورد موتور جدید این بازی، مصاحبه ای با سازندگان بازی، مدل های طراحی محیط ها و کاراکترها، انیمیشن ها و گیم پلی جدید این بازی، مقایسه تکنیکی نسخه های قبلی این بازی با نسخه جدید و سایر موارد دیگر به نمایش گذاشته می شود. همانطور که همه مطلع هستید این شماره از سری COD، با نام Call of Duty: Ghosts معرفی شده است.

 همایش معرفی کنسول نسل بعد مایکروسافت با نمایش COD: Ghost پایان میابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا