مقاله های ویژه

لحظات به یادماندنی مایکروسافت در نمایشگاه 2014 E3

E3، بزرگترین گردهمایی صنعت گیم، همواره محلی برای نمایش های زیبا، عظیم و شگفت انگیز بوده است. گاهی اوقات چنان لحظاتی در E3 رقم می خورد که تا سال ها از خاطر کسی نخواهد رفت. شرکت ها و استودیوهای مختلف عموما نمایش های هیجان انگیز بازی های خود را برای E3 در نظر می گیرند، به علاوه سر شرکت اصلی کنسول ساز، همواره نگاه ویژه ای به این نمایشگاه دارند زیرا که بهترین مکان برای تبلیغ محصولاتشان است. شاید جذاب ترین بخش E3 را بتوان کنفرانس های سه شرکت مایکروسافت، سونی و نینتندو نام برد، جایی که علاوه بر نمایش کنسول های جدید، بازی های انحصاری و مولتی پلتفرم پر تعدادی نیز معرفی شده، میلیون ها نفر از سراسر جهان به صورت زنده این رویداد را تماشا می کنند. در این مقاله قصد داریم لحظات ناب کنفرانس های مایکروسافت را مرور کنیم، لحظاتی که شاید هر یک تاثیر به سزایی در موفقیت کنسول Xbox 360 داشته باشد. البته بازی های ذکر شده، لزوما بهترین نمایش های کنفرانس های مایکروسافت نیستند، ولی هر یک به دلیلی از جمله به یاد ماندنی ترین نمایش ها هستند. در پایان باید یاد آور شویم در این مقاله صرفا کنفرانس های سال های 2005 تا 2012 مورد بررسی قرار گرفته اند.

عناوین لیست

پسری با خالکوبی اژدها!,Peter Moore یکی از جذاب ترین افراد حاضر در صنعت گیم است. شخصی که هم اینک ریاست EA Sports را به عهده دارد، سال ها در مایکروسافت حضور داشت و از عوامل اصلی این شرکت در کنفرانس های مختلف نیز به شمار می آمد. اخلاق خاص و شوخی های جالب او را کمتر کسی از یاد خواهد برد، خصوصا خالکوبی های دروغینش را. مایکروسافت در نسل ششم، زیان قابل توجهی از عدم علاقه سازنده های Third Party به کنسول Xbox دریافت کرد. بسیاری از عناوین مهم برای این کنسول عرضه نمی شدند یا با تاخیر چندین ماهه روانه Xbox می شدند. یکی از دلایل شکست Xbox را می توان همین بی توجهی سازنده های Third Party به این کنسول دانست و مایکروسافت متوجه شده بود که برای موفقیت نیاز مبرمی به عناوین Third Party دارد. با شروع نسل هفتم، Xbox 360 توانست قسمت عمده ای از ناشران را با خود همراه کرده و بسیاری از عناوینی که در نسل ششم برای Xbox عرضه نمی شدند، اکنون برای Xbox 360 در حال ساخت بودند. یکی از مهم ترین این عناوین Grand Theft Auto بود، عنوانی خوش ساخت، محبوب و بسیار پر فروش. در E3 سال 2006، پیتر مور بر روی صحنه آمد و با نشان دادن خالکوبی GTA IV بر روی دستش، اعلام کرد که این بازی به صورت همزمان برای Xbox 360 عرضه خواهد شد و بدین ترتیب مایکروسافت توانست یکی از بزرگترین نقاط ضعف کنسول قبلی خود را برطرف کرده، سایر ناشران را نیز مجاب به عرضه عناوین خود بر روی Xbox 360 نماید.

حضور هیدئو کوجیما در کنفرانس مایکروسافت,گاهی اوقات E3 و نمایش هایش سورپرایز کننده هست، گاهی اوقات افراد هستند که باعث جذابیت بیشتر یک کنفرانس می شوند. هیدئو کوجیما خالق Metal Gear یکی از برجسته ترین افراد حاضر در صنعت گیم است. محبوبیت فوق العاده او بین بازیکن ها بر کسی پوشیده نیست، خصوصا محبوبیتی که بین فن های پلتفرم پلی استیشن دارد. E3 2009 بود که هیدئو کوجیما با حضور در کنفرانس مایکروسافت همه را غافل گیر کرد، شخصی که پیش از این تنها در کنفرانس های سونی حاضر بود و اکثر عناوینی که می ساخت نیز بر روی پلتفرم های سونی عرضه می شدند. کوجیما با لهجه جالبش (!) اعلام کرد که سری Metal Gear Solid از این پس برای پلتفرم Xbox نیز تولید خواهد شد و در ادامه Metal Gear Solid Rising معرفی شد. حضور کوجیما موجب شد تا سری MGS که یکی از مهم ترین عناوین انحصاری پلی استیشن به شمار می آمد، راه خود را به کنسول های مایکروسافت باز کرده و پس از آن عناوین دیگری از این سری همانند MGS: Ground Zeroes و MGS V: The Phantom Pain نیز برای Xbox 360 و Xbox One عرضه شوند.

نمایش Gears of War در E3 2006,مایکروسافت در طی معرفی کنسول جدیدش در سال 2005 تیزری از یکی از عناوین انحصاری خود پخش کرد، Gears of War ساخته Epic Games. در این تیزر دنیایی رو به نابودی که مورد هجوم موجودات ناشناسی قرار گرفته بود به تصویر کشیده می شد و شاید کمتر کسی تصور می کرد این بازی روزی به سکوی پرتابی برای کنسول Xbox 360 تبدیل شود. تا کنفرانس سال بعد خبر زیادی از بازی در دسترس نبود ولی در E3 2006 بود که Gears of War با توپ پر به کنفرانس آمد! ابتدا تریلری از بازی پخش شد که بسیار هیجان انگیز بود و سپس کلیف بلیزنسکی، سازنده بازی به روی سن آمد و با نمایش زنده بازی چنان هیجانی در بین تماشاگران به راه انداخت که پیش از آن کمتر نظیرش مشاهده شده بود. جذابیت فوق العاده بالای بازی در کنار گرافیک شگفت انگیز آن موجب شد تا این عنوان به سرعت به یکی از مورد بحث ترین عناوین E3 تبدیل شود. سال های بعد نیز نمایش دنباله های این بازی، همچنان جذاب و زیبا بودند ولی شاید هیچ نمایش دیگری از این سری نتواند جایگزین نمایش آن در کنفرانس سال 2006 شود.

عرضه Final Fantasy XIII بر روی Xbox 360,مولتی پلتفرم شدن عناوین معروف نسل قبل در کنفرانس های مایکروسافت چیز جدیدی نیست. بسیاری از عناوین انحصاری سونی در سال های قبل، اینک برای Xbox 360 نیز عرضه می شدند ولی شاید جالب ترین شیوه معرفی مربوط به Final Fantasy XIII باشد. این بازی که از آن به عنوان یکی از مهم ترین بازی های PS3 یاد می شد راه خود را به کنسول مایکروسافت نیز باز کرد، ولی به روشی منحصر به فرد! در E3 2008 و بعد از نمایشی جذاب از عناوین Xbox 360، چندین بازی از استودیوی ژاپنی Square Enix پخش شد و Yoichi Wada ریاست استودیو بعد از توضیحات در مورد بازی های پخش شده، سن را ترک کرد. بعد از چند ثانیه و در حین صحبت های Don Mattrick، ناگهان Yoichi Wada دوباره بر روی سن ظاهر شده و با قطع صحبت Don Mattrick اعلام کرد که فراموش کرده یک بازی دیگر را نمایش دهد! بدین ترتیب تریلر Final Fantasy XIII پخش شد تا سالن غرق در تشویق شود و یکی از جالب ترین لحظات کنفرانس های مایکروسافت شکل گیرد.

معرفی Project NATAL,کنسول Wii را می توان یکی از پدیده های دنیای گیم نامید، کنسولی که با معرفی کنترلر حرکتی مخصوص خود، قشر عظیمی از کسانی که علاقه چندانی به گیم نداشتند را به سمت این صنعت کشید. بعد از موفقیت قابل توجه این کنسول، مایکروسافت نیز به فکر افتاد تا راه نینتندو را در پیش بگیرد البته به گونه ای متفاوت. E3 سال 2009 و در دقایق پایانی کنفرانس، مایکروسافت پرده از کنترلر حرکتی خود برداشت، Project NATAL. تفاوت اصلی این کنترلر با نمونه موجود در Wii و PS3 نیاز نداشتن به هیچ گونه وسیله ای در دست بود و شعار اصلی آن نیز You are the Controller بود. برای تبلیغ این کنترلر خانواده ای نشان داده شد که در حال بازی کردن چند عنوان مختلف در سبک های متنوع بودند، تا نشان دهد این وسیله بیشتر خانواده ها را هدف قرار داده است. Project NATAL در هنگام معرفی سر و صدای زیادی به پا کرد و حتی به عنوان برگ برنده مایکروسافت از آن یاد می شد. این وسیله در E3 سال بعد با عنوان Kinect معرفی و در انتهای سال 2010 روانه بازار شد و کمک کرد تا فروش نه چندان جالب Xbox 360 در ماه های ابتدایی آن سال، بسیار بهتر شود. البته نباید از نقش Milo (عنوانی که هرگز عرضه نشد)، در تاثیرگذاری بیشتر این نمایش گذشت، عنوانی که در هنگام معرفی بسیار بلندپروازنه به نظر می آمد.,

تریلر Halo 3 در E3 2006,کنفرانس سال 2006 مایکروسافت به راستی کنفرانس عجیبی بود! یکی از بهترین کنفرانس های تاریخ E3 با انواع سورپرایزها و نمایش های هیجان انگیز. اما همه می دانیم که هیچ چیز نمی تواند جایگزین یک بازی خاص برای مایکروسافت شود، عنوانی که همواره یکی از بهترین نمایش ها در کنفرانس های مایکروسافت را داشته است. بعد از نمایش بی نظیر Halo 2 در کنفرانس سال 2004، همگان انتظار معرفی شماره بعدی این سری را داشتند. بالاخره E3 2006 زمان موعود برای این نمایش بود، Halo 3 معرفی شد ولی فقط با یک تریلر و بدون نمایش زنده گیم پلی. شاید در ابتدا نمایش تنها یک تریلر برای عنوانی مانند Halo، جالب توجه نباشد ولی وقتی در سال 2014 این تریلر را برای بار هزارم (!) مشاهده کنید و باز هم تحت تاثیر قرار بگیرید، متوجه می شوید که چرا این نمایش در لیست ما قرار گرفته است! کارگردانی بی نظیر تریلر، موسیقی مسحور کننده، صحبت های Cortana و سپس پدیدار شدن Master Chief از میان غبار و دود، تا مدت ها در یاد طرفداران این سری باقی خواهد ماند.,عناوین جا مانده از لیست,علاوه بر نمایش های ذکر شده، بسیاری از نمایش های دیگر نیاز لیاقت حضور در لیست فوق را دارند. مانند نمایش Halo 4 در E3 2012 یا نمایش Gears of War 2 در E3 2008 و نیز حضور Paul McCartney و Ringo Starr در کنفرانس سال 2008. ولی در اینجا به تعداد عناوین نام برده شده در لیست، نمایش هایی که می توانستند جایگزین عناوین فوق شوند را آورده ایم، با گفتن این نکته که سعی شده بازی هایی ذکر شوند که هم نام با عناوین لیست نباشند.

نمایش Dead or Alive 4 در E3 2005
نمایش Fable II در E3 2008
نمایش Fallout 3 در E3 2008
نمایش Mass Effect در E3 2006
نمایش Forza Motorsport 3 در E3 2009
نمایش Alan Wake در E3 2009

محمد شکری

گیم، کتاب، فیلم، فوتبال

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا