مقاله های ویژه

نگاهی به بازی های PS Vita

در سال 2005 سونی اولین کنسول دستی خود را عرضه کرد. کنسول PSP هرچند از نظر سخت افزار بسیار قدرتمند بود ولی آن طور که باید و شاید از نظر تعداد بازی های بزرگ که با ساختار یک کنسول دستی نیز هماهنگ باشند قوی عمل نکرد. این کنسول با اینکه فروش بسیار خوبی داشت  ولی می توانست بهتر از این ها نیز عمل کرده و فاصله ای کمتر با رقیب بزرگ خود یعنی NDS داشته باشد.
بعد از گذشت هفت سال از عرضه PSP، نوبت به نسل جدیدی از کنسول های دستی سونی فرا رسید. کنسولی که نخستین بار با نام NGP معرفی شده و بعد از مدتی نام نهایی آن یعنی Vita به همگان اعلام شد. Vita نیز مانند برادر بزرگتر خود از نظر سخت افزار در وضعیتی عالی به سر می برد و در کنار توانایی های فنی بسیار بالا ، دارای انواع رابط های کاربری و تجهیزات مختلف مانند دو صفحه لمسی در جلو و عقب ، حسگر حرکتی و دو دوربین در جلو و عقب کنسول می باشد. این کنسول همچنین برخلاف PS3 که در ابتدای عرضه با قیمت سرسام آور خود همگان را شوکه کرده بود ، با قیمتی بسیار مناسب و در دو حالت 249 دلاری به صورت Wifi Only و 299 دلاری به صورت Wifi + 3G عرضه می گردد که برای کنسولی با این ویژگی ها نمی توان قیمت بهتری را تصور کرد.
ولی تمام موارد ذکر شده به تنهایی نمی توانند نجات بخش یک کنسول باشند و این بازی های متنوع و با کیفیت هستند که ضامن موفقیت هر کنسول می شوند. سونی تا به اینجای کار در این زمینه نیز بسیار عالی عمل کرده و ، تعداد بسیار زیادی بازی در سبک های مختلف برای آن معرفی نموده که عناوین با کیفیت بالایی نیز در بین آن ها مشاهده می شود. نسل دوم کنسول های دستی سونی حداقل روی کاغذ می تواند به موفقیت چشمگیری دست یابد ولی باید منتظر ماند و دید که در هیاهوی وسایل دستی همچون تلفن های همراه با سیستم عامل های پیشرفته و تبلت ها که این روزها بسیار محبوب شده اند و البته رقیب دیرینه ای چون نینتندو با کنسول 3DS چه سرنوشتی نصیب این غول کوچک می شود. این مقاله سعی دارد نگاهی به بازی های این کنسول داشته و خوانندگان را بیشتر از گذشته با این عناوین آشنا کند.

Uncharted: Golden Abyss

سری بازی های Uncharted را می توان به راحتی بزرگترین سری بازی های سونی در این نسل دانست. بازی هایی که خیلی زود به محبوبیت زیادی رسیدند و کیفیت بسیار بالایی نیز در بخش های مختلف خود دارند. وقتی بازی ای به این درجه از محبوبیت می رسد ، ارائه آن روی کنسول های مختلف امری طبیعی است و به زودی شاهد عرضه آخرین نسخه از سری Uncharted برای Vita خواهیم بود. این بار دیگر خبری از NaughtyDog نیست و یکی دیگر از استودیوهای باتجربه سونی یعنی Bend Studio مشغول ساخت بازیست. Bend Studio پیش از این نسخه های مختلفی از سری بازی های محبوب Syphon F1lter را ساخته و البته در زمینه کنسول های دستی نیز با تهیه بازی زیبای Resistance: Retribution و دو نسخه از سری Syphon F1lter توانایی های خود را نشان داده است.
ماجراهای Golden Abyss پیش از سه گانه Uncharted رخ می دهد. البته این بازی پیش درآمدی بر Drake`s Fortune محسوب نشده و ارتباطی با آن نسخه ندارد و داستانی کاملاً مجزا را دنبال می کند. داستان بازی در مورد راز قتل عام 400 سال پیش گروه اعزامی از اسپانیایی هاست که باید در بازی به دنبال دلیل این اتفاق و موارد دیگر بروید. این بار نیز به رسم نسخه های PS3 ، افرادی در طول بازی با Nathan Drake همراه می شوند. یکی از آن ها دوست قدیمی Nathan است که Jason Dante نام دارد و البته در یکی از تریلرهای بازی به نظر می آید شاهد خیانت اون به Nathan خواهیم بود. دیگر همراه بازی Marisa Chase است که نوه یک باستان شناس معروف می باشد که ناپدید شده و Marisa به دنبال ردپایی از پدربزرگ خویش است. Jason و Marisa با هم رقابت تنگاتنگی دارند و هر یک قصد پیشی گرفتن از دیگری در رسیدن به مقاصد خود را دارند.
گیم پلی بازی تا حد زیادی شبیه به نسخه های قبلیست ولی تفاوت هایی هم با آن ها دارد. به لطف ویژگی های مختلف Vita ، بازیکن می تواند از دو نوع گیم پلی بهره ببرد. نوع معمولی که به وسیله دکمه های کنسول انجام می شود و مانند نسخه های قبلی سری است و همچنین گیم پلی مبتنی بر قابلیت های لمسی و حرکتی Vita . برای مثال در هنگام گرفتن یک طناب ، می توانید با عقب و جلو بردن Vita باعث تاب خوردن Nathan شوید یا در موقع بالا رفتن از صخره ها و موانع ، با انگشت خود به آن ها اشاره کرده و به راحتی بالا بروید. همین طور بخش هایی چون تیراندازی و کار با اسنایپر را نیز می توان به کمک حسگر حرکتی انجام داد. البته تمام این موارد اختیاریست و شما قابلیت انجام بازی از طریق دلخواه را دارید.
معماها و پازل های بازی این بار هم منتظر شما هستند تا با حل کردن آن ها وارد بخش های جدید شوید. البته این بار پازل ها هم به دلیل استفاده از ویژگی های لمسی و حرکتی Vita تنوع و جذابیت بیشتری پیدا کرده اند و برای مثال باید به وسیله انگشتان خود ابتدا گرد و خاک یک نقش را پاک کرده و سپس به حل آن بپردازید.
گرافیک در سری بازی های Uncharted همواره در بهترین وضعیت خود بوده و Golden Abyss نیز احتمالاً استاندارد جدیدی در زمینه گرافیک وسایل دستی به وجود خواهد آورد. افکت های مختلف و طراحی های زیبای بازی بسیار چشم نواز و دلنشین هستند و گرافیک بازی تا حدودی به Drake`s Fortune شباهت دارد و البته در مواردی پایین تر و در مواردی حتی بالاتر از آن عنوان می باشد.
Uncharted: Golden Abyss تا امروز از دید اکثر منتقدین بزرگترین بازی Vita نام گرفته و با وجود پتانسیل فراوان و سازنده ای باتجربه ، می تواند به محبوب ترین Launch Title این کنسول تبدیل شود.

Sound Shapes

یکی از عناوین متفاوت و خلاقانه Vita است که توسط استودیوی Queasy Games که پیش از این عنوان زیبای Everyday Shooter را ساخته بود ، تهیه می شود.
این بازی ترکیبی از سبک های پلتفورمر و موسیقی است. مراحل بازی با نت های موسیقی که به شکل بلوک هایی رنگی طراحی شده اند پر شده و کاراکتر شما که به وسیله قابلیت چسبندگی خود با حرکت کردن روی بخش های مختلف محیط باید این بلوک ها را جمع کرده و در کنار کسب امتیاز ، موسیقی مرحله را نیز کامل تر کند. در کنار این بلوک ها ، اجسام سیاه رنگی نیز در مراحل وجود دارند که باید از برخورد با آن ها دوری کنید. همچنین در هر مرحله موانع مختلفی از لیزرها گرفته تا موانع متحرک و … وجود دارند که نباید با آن ها تماس برقرار کنید. نکته جالب در مورد این موانع این است که حتی آن ها نیز موسیقی مخصوص به خود را داشته و با ریتمی منظم و منحصر به خود آهنگ می زنند که توجه به این ریتم می تواند شما را در جلوگیری از برخورد با آن ها کمک کند.
Sound Shapes از یک ابزار جالب نیز برای ساخت مراحل بهره می برد که کار با آن بسیار ساده بوده و می توان به وسیله انواع ابزار و وسایل موسیقی مرحله مورد نظر را طراحی کرد. همچنین می توان این مراحل را با سایر دوستان به اشتراک گذاشت و آن ها حتی می توانند مرحله ساخته شده را دوباره بازسازی و ریمیکس کرده و بار دیگر به اشتراک بگذارند.
بازی دارای طراحی هایی ساده و دلنشین است که همین طراحی ها باعث می شوند تمرکز بازیکن بیشتر درگیر شنیدن آهنگ ها باشد تا دیدن جلوه های بصری بازی. البته در کنار همین سادگی ، به دلیل رنگ آمیزی های زیبای محیط و اشیا ، بازیکن هرگز خسته نشده و تجربه ای لذت بخش را پشت سر می گذارد. هر مرحله طراحی و استیل مخصوص خود را داشته و با موسیقی های ویژه خود تفاوت های زیادی با سایر مراحل دارد که این تفاوت در نوع رنگ بندی نیز صدق می کند.
Sound Shapes یکی از تجربه های خلاقانه و منحصربفرد کنسول Vita است که در صورت بهره بردن از تمام پتانسیل های خود می تواند به یکی از اولین بازی های محبوب این کنسول تبدیل شود.

Ruin

یکی از قابلیت های Vita که سونی تا امروز مانور زیادی روی آن داده ، امکان انجام دادن یک بازی بر روی Vita و سپس دنبال کردن آن بر روی PS3 (یا برعکس) است. به این صورت که شما بازی مورد نظر را در خانه روی PS3 انجام می دهید و سپس مجبورید برای انجام کاری به خارج از خانه بروید. تنها کافیست Vita و نسخه مخصوص آن بازی در دست شما باشد تا ادامه آن را بیرون از خانه انجام دهید.
یکی از نخستین بازی های معرفی شده در این زمینه عنوان Ruin بود که در نمایشگاه E3 امسال معرفی شد. این بازی که ساخت آن را SCE San Diego Studio به همراه Idol Minds برعهده دارند ، سبکی Action RPG و تقریباً با حال و هوای سری بازی های محبوب Diablo دارد. بازیکن قادر به انتخاب کاراکتر خود از بین کلاس های مختلف بوده و در طول بازی با کسب تجربه به ویژگی های جدیدی دست پیدا می کند. مبارزات بازی به نرمی و زیبایی انجام شده و در هر صحنه دشمنان زیادی انتظار شما را می کشند و البته صندوق ها و جایگاه های مختلفی نیز وسایل خاص خود را پنهان کرده و بازیکن باید آن ها را برای یافتن ابزار مناسب جستجو کند.
Ruin قرار است از سیستم فیزیک خوبی برای شخصیت ها و دشمنان استفاده کند و تخریب پذیری مناسبی نیز داشته باشد. گرافیک بازی مخصوصاً از نظر هنری زیبا و دلنشین بوده و با دوربین ایزومتریک به خوبی نماهای وسیعی را نمایش می دهد و از این نظر نیز تا حدودی یادآور سری بازی های Diablo است.
سونی تبلیغات زیادی روی قابلیت های مختلف Vita انجام داده و باید منتظر ماند و دید که Ruin می تواند یکی از این قابلیت ها یعنی انتقال Save بازیکن از کنسولی به کنسول را به خوبی بین بازیکن ها به محبوبیت برساند یا خیر .

MotorStorm RC

کنسول Vita از همین ابتدای کار میزبان تعداد زیادی عنوان ریسینگ می باشد که یکی از جالب ترین آن ها آخرین نسخه از سری بازی های MotorStorm است. این سری بازی که به خاطر حالت رالی مانند و مسابقاتی مهیج و پر ضد و خورد در محیط های متنوع معروف است ، این بار وارد دنیایی کاملاً متضاد با نسخه های قبلی شده و به جای محیط های بزرگ و واقعی و ماشین هایی در ابعاد طبیعی ، باید هدایت ماشین های کنترلی یا همان RC Car ها را برعهده بگیرید.
مسابقات بازی درون پیست های مختلفی که تم 3 نسخه قبلی را دارند و شامل 16 حالت مختلف می شوند انجام می شوند و شما قابلیت انتخاب ماشین مورد نظر خود را از بین 8 نوع مختلف دارا هستید. پیست هایی که از مراحلی با شکل و شمایل شهری تا محیط های ساحلی و یخی و دیگر مناطق را شامل می شوند و هرکدام به بخش های مختلفی از قبیل مسابقات معمولی و زمانی یا مینی گیم های متنوع تقسیم شده اند.
زاویه دید بازی حالتی مانند بازی محبوب و قدیمی این سبک یعنی Micro Machines دارد و از بالا دنبال می شود. در MotorStorm Apocalypse نابودی محیط و وقایع مختلف برای شما مشکل ایجاد می کرد و این دفعه با موانعی چون کاغذها و مدادها در سر راه خود روبرو می شوید. کنترل ماشین توسط آنالوگ سمت چپ انجام شده و به وسیله آنالوگ سمت راست باید سرعت ماشین رو کم یا زیاد کنید. یادگیری کامل این نوع کنترل به مدت زمانی حدود 15 دقیقه نیاز دارد ولی بعد از آن به خوبی در بازی غرق شده و از تجربه ای متفاوت با نسخه های قبلی MotorStorm لذت می برید.
MotorStorm RC علاوه بر Vita ، برای کنسول PS3 نیز از طریق PSN عرضه می شود و بازیکن می تواند بین این دو نسخه در حرکت باشد. به این صورت که هرگاه در منزل بودید می توانید بازی را در PS3 دنبال کنید و هرگاه حوصله نشستن پشت تلویزیون را نداشتید یا بیرون از منزل بودید ، ادامه بازی را در Vita انجام دهید. همچنین سیستمی در بازی وجود دارد که حتی هنگامی که خارج از بازی هستید نیز در صورتی که دوست شما رکورد شما را بزند ، این موضوع به شما اعلام شده و می توانید به سرعت درون بازی رفته و رکورد خود را پس بگیرید.
گرافیک MotorStorm RC برای بازی ای در این سبک زیبا و جذاب کار شده و در کنار سایر بخش های بازی می تواند لحظاتی مفرح را برای شما رقم بزند. Evolution Studios بعد از تجربه نه چندان موفق MotorStorm Apocalypse این بار در تلاش است تا با نسخه ای متفاوت نظرها را به خود جلب کند.

LittleBigPlanet

یکی از زیباترین و البته خلاقانه ترین عناوین عرضه شده در این نسل بازی LittleBigPlanet بود که همراه با نسخه های بعدی خود برای PSP و PS3 توانست طرفداران زیادی بدست آورد. شعار معروف این سری یعنی Play , Create , Share خیلی زیبا ویژگی های بازی را شرح می دهد. در LBP شما می توانید مراحل دلخواه خود را ساخته و آن ها را با بقیه بازیکن ها تبادل کرده و از لحظاتی جالب لذت ببرید. حال دنیای LBP وارد کنسولی جدید شده است که امکاناتی به مراتب بهتر و پیشرفته تر را در اختیار صاحبان بازی قرار می دهد.
تفاوت هایی که LBP در Vita با نسخه های قبلی دارد ، اکثراً به امکانات مختلف Vita برمی گردد. صفحه نمایش لمسی جلو و پشت کنسول ، دوربین و سایر امکانات باعث خلق ویژگی های جدیدی می شود و این بار امکان ساخت و تبادل مراحل متنوع و منحصربفرد پیشرفت زیادی کرده است. برای مثال استفاده از دوربین Vita به این شکل است که شما از هر شی یا وسیله ای که در نظر دارید عکسی تهیه می کنید ، سپس با استفاده از صفحه لمسی کنسول بخش های اضافی را بُریده و شی مورد نظر را به عنوان یک آیتم وارد مرحله خود می کنید. همچنین می توانید با عکس برداری از اشیای مختلف گرفته تا دیوار و … ، بافت و طرح روی آن ها را وارد بازی کرده و آیتم های داخل بازی را با آن ها بپوشانید. استفاده از صفحات لمسی علاوه بر خلق مراحل ، در داخل خود بازی هم کاربردهای زیادی دارد. از حرکت دادن اشیا به وسیله صفحه لمسی روی کنسول و کشیدن و پرت کردن آن ها تا برآمده کردن آیتم های پس زمینه به وسیله صفحه لمسی پشتی. همچنین به کمک حسگر حرکتی Vita می توان در نقاط مختلف مرحله کارهای جالبی چون حرکت دادن اجسام معلق را انجام داد. علاوه بر مراحل اصلی بازی ، مینی گیم های جالب و متنوعی از بازی های تتریس مانند تا پرتاب گوی و … نیز در بازی قرار داده شده که تعدادی از آن ها توسط دو بازیکن با یک Vita قابل انجام هستند و با استفاده از قابلیت Multi Touch کنسول می توان روی یک صفحه تجربه ای لذت بخش داشت.
گرافیک بازی بسیار زیبا و دلچسب طراحی شده و تفاوت زیادی با نسخه های PS3 ندارد. علاوه بر طراحی زیبای محیط ها و آیتم ها ، Sackboy های دوست داشتنی نیز مانند قبل با حالت های مختلف در بازی حضور دارند و با انیمیشن های خنده دار و جالب خود دل بازیکن را بدست می آورند. موسیقی های پخش شده در تریلرهای بازی نیز بسیار شنیدنی و هنرمندانه بوده و امیدواریم در بازی نهایی هم شاهد موسیقی های بیشتری با این حال و هوا باشیم.
LBP این بار هم با امکانات فراوان خود تنها به خلاقیت شما نیاز دارد و بعید است ایده و فکری در ذهن داشته باشید که نتوانید به کمک انواع و اقسام ابزارهای Vita و LBP به آن دست یابید. مراحلی که به راحتی قابلیت Share کردن و تبادل آن ها با دیگران را نیز دارید. این نسخه از LBP را استودیوهای Double Eleven و Tarsier Studios می سازند. Double Eleven استودیویی نوپاست که توسط دو تن از اعضای سابق Rockstar Games تآسیس شده ولی Tarsier Studios پیش از این نیز سابقه کار کردن روی DLC هایی برای نسخه های قبلی LBP را داشته است. نمایش های بازی تا این لحظه خیلی خوب بوده و می توانیم منتظر کامل ترین LBP ممکن باشیم.

Silent Hill: Book of Memories

طرفداران سری بازی های محبوب Silent Hill بعد از شنیدن خبر ساخت نسخه ای جدید از این سری برای Vita خیلی خوشحال شدند ولی این شادمانی زیاد هم طول نکشید ! بعد از معرفی بیشتر بازی و اولین گیم پلی ها از این عنوان ، می توان گفت خیلی از طرفداران Silent Hill آرزو می کنند ای کاش اصلاً این نسخه ساخته نمی شد !
استودیوی WayForward Technologies ساخت بازی را بر عهده دارد که پیش از این عناوین خوبی برای کنسول DS تهیه کرده ولی با سبک هایی کاملاً متفاوت با حال و هوای Silent Hill . البته سبک Book of Memories دیگر Survival Horror به شکل قدیمی این سری نخواهد بود و این بار باید بازی ای تیمی و با همکاری چند همراه را تجربه کنیم. تا 4 نفر به صورت همزمان می توانند در Book of Memories با یکدیگر بازی کنند و در حل معماها و نبرد با دشمنان شریک باشند.
در ابتدای بازی می توانید شخصیت خود را به صورت دلخواه شکل داده و تغییرات مورد نظر را در ظاهر آن بدهید. سپس وارد بازی می شوید و در کنار 3 نفر دیگر داستان بازی را دنبال می کنید. با وجود تغییر سبک و تفاوت های زیاد با نسخه های اصلی Silent Hill ، هنوز هم تم ترسناک و محیط های تاریک و البته دشمنان وحشتناک این سری که از تمام نسخه ها در کنار هم جمع شده اند در انتظار شما هستند و حداقل از این نظر می توان با خیال آسوده به بازی ادامه داد. شاید دیدن Pyramid Head در این سبک جدید خیلی هم بد نباشد ! همچنین حضور شخصیت های محبوب قسمت های مختلف Silent Hill در کنار یکدیگر و در یک بازی هم می تواند موضوع جالبی باشد.
سبک گرافیکی بازی نیز مانند سایر بخش ها تفاوت های زیادی با نسخه های پیشین دارد و این بار بازی را از زاویه دوربین بالا و ایزومتریک دنبال می کنید که به شما اجازه می دهد احاطه بیشتری روی محیط اطراف داشته و گیم پلی مناسب تری را در حالت Co-op تجربه کنید. بازی از گرافیک نسبتاً خوبی بهره می برد و برای یک کنسول دستی از نظر بصری عنوان مناسبی می باشد.
Silent Hill: Book of Memories هرچند می تواند به عنوان یک بازی مجزا ، عنوانی زیبا و جالب را به لیست بازی های Vita اضافه کند ولی بعید است طرفداران این سری بازی قدیمی از دیدن این همه تفاوت و تغییر حال و هوای بازی لذت ببرند. با این وجود سازندگان بازی نوید لحظات جالبی را هم برای طرفداران قدیمی سری و هم برای بازیکنان جدید داده اند.

Lord of Apocalypse

سری بازی های Monster Hunter شاید در ایران طرفداران چندانی نداشته باشند ولی در سایر کشورها مخصوصاً ژاپن هواداران متعصب و سرسختی دارند. سونی در نسل قبل کنسول دستی خود یعنی PSP میزبان تعدادی از بازی های این سری بود ولی اینک 3DS به خانه Monster Hunter تبدیل شده و در همین حال Square Enix با ساخت بازی Lord of Apocalypse در صدد بدست آوردن جایگاه Monster Hunter در کنسول دستی سونی است.
Lord of Apocalypse در حقیقت دنباله ای بر بازی نه چندان با کیفیت Lord of Arcana است. بازی ای که حدوداً یک سال پیش برای PSP منتشر شد و نتوانست نظر منتقدین را به خود جلب کند. Lord of Apocalypse حالتی مشابه با بازی قبلی داشته و این بار نیز باید به مآموریت های مختلف رفته و بعد از طی کردن مناطق مختلف در هر مرحله ، دشمنان خود را شکست داده و با غنیمت های بدست آمده برگردید. خوشبختانه این بار دیگر خبری از صفحه های Loading خسته کننده پیش از تک تک نبردها نیست و یک بار قبل از تمام نبردها Loading انجام شده و وارد مرحله می شوید و می توانید یک جا با تمام دشمنان مبارزه کنید که شامل ترول ها و سایر موجودات شیطانی و وحشی می شوند. بعد از کشتن تمام دشمنان مرحله باید به جنگ با غول آن مرحله بروید که معمولاً ظاهری عجیب و غول پیکر داشته و به استراتژی های مختلفی برای شکست دادن هرکدام از آن ها نیاز است.
بازی از نظر گرافیکی پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به Lord of Arcana داشته و بازیکنان حداقل از این نظر می توانند تجربه بهتری داشته باشند. Lord of Apocalypse هرچند به احتمال زیاد نمی تواند به کیفیت سری بازی های Monster Hunter رسیده و طرفداران پر شمار این سری را بدست آورد ، ولی می تواند عنوانی مناسب در ابتدای کار Vita برای علاقمندان به این سبک از بازی ها باشد.

Reality Fighters

از همین الآن می توان Reality Fighters را یکی از بدترین عناوین Vita دانست ! البته احتمال بهبود کیفیت آن تا زمان عرضه وجود دارد ولی در حال حاضر بیشتر شبیه به یک دموی تکنیکی از قابلیت های دوربین Vita و ویژگی های AR آن می باشد تا یک بازی کامل.
در همان ابتدای کار صورت شما توسط دوربین به درون بازی منتقل شده و روی بدن شخصیت مورد نظر قرار می گیرد که البته طبق گفته تعدادی از منتقدین چهره آن ها درون بازی شباهت خیلی زیادی به چهره واقعی آن ها نداشته است. بعد از انتقال چهره بازیکن به بازی ، باید استیل مبارزه جنگجو و لباس و پوشش او را انتخاب کنید که تنوع خوبی در این بخش به چشم می خورد. بعد از انجام این کارها وارد مبارزات بازی می شوید که این بار نیز دوربین بازی نقش خود را ایفا کرده و میدان مبارزه ، محیط واقعی پشت سر شماست. برای مثال اگر در ایستگاه مترو به انجام بازی بپردازید ، همان محیط مترو که توسط دوربین تصویربرداری می شود به میدان مبارزه تبدیل شده و نبرد در آنجا صورت می گیرد.
گیم پلی بازی نقطه قوت خاصی نداشته و در سطحی معمولی و نه چندان قوی کار شده و از این نظر نمی توان بازی را قابل مقایسه با دیگر عناوین Fighting روی کنسول Vita یا سایر کنسول ها دانست. البته طنز نسبتاً جالبی در بازی وجود دارد ولی نمی تواند به تنهایی باعث افزایش کیفیت گیم پلی شود. از نظر گرافیکی نیز بازی حالت زیبا و جالبی ندارد.
Reality Fighters هرچند ایده های جالبی در خود داشته و به عنوان ابزاری برای نمایش ویژگی های دوربین Vita مناسب است ، ولی به عنوان یک بازی کامل و سرگرم کننده خیلی بعید است که بتواند نظر بازیکن ها را به خود جلب کند.

Hot Shots Golf: World Invitational

یکی از سری بازی هایی که در ایران شاید به تعداد انگشتان یک دست هم طرفدار نداشته باشد ، سری Hot Shots Golf است. این بازی ها گرچه کیفیت خوبی دارند ولی بیشتر مطابق با سلیقه بازیکنان ژاپنی ساخته شده و در سایر نقاط جهان از جمله کشور ما کمتر طرفدار دارند. حال نسخه جدیدی از این سری برای Vita در دست تهیه است که می تواند به دلیل سبک خاص خود به بهترین شکل با خصوصیات Vita سازگار شده و به طرفداران این سری بیش از پیش بیافزاید.
اساس بازی همان طور که از نام آن نیز مشخص است بر پایه بازی محبوب گلف است. ولی شاید تنها چوب گلف و توپ و سوراخ گلف وجه اشتراک این ورزش و این بازی باشند ! دیدن خرس هایی که در زمین گلف برای خود حرکت می کنند یا کاراکتری که بعد از وارد کردن توپ به درون سوراخ گیتار می زند در این بازی عجیب نیست ! طنز جالبی در بازی وجود دارد که این بار به کمک قابلیت های Vita به مرحله جدیدی رسیده است. برای مثال شما می توانید با قرار دادن انگشتان خود در صفحات لمسی جلو و پشت کنسول کاراکتر رو گرفته و به هوا بلند کنید و به این صورت محل قرار گرفتن او در زمین مسابقه را تغییر دهید. از دیگر ویژگی های جدید بازی می توان به قابلیت AR اشاره کرد که در آن زمین بازی ثابت بوده ولی پس زمینه به کمک دوربین Vita ثبت شده و شما هر جا که باشید ، پس زمینه بازی نیز همان محیط را نمایش می دهد. همچنین با عمودی کردن Vita ، دوربین داخل بازی ثابت مانده و می توانید در صورت نیاز بازی را به صورت افقی یا عمودی دنبال کنید. از حسگر حرکتی کنسول برای افزایش سرعت توپ و موارد این چنینی نیز استفاده می شود.
گرافیک World Invitational بسیار زیبا و دلنشین است و جزو بهترین گرافیک های کارتونی امسال محسوب می شود. شخصیت هایی کاریکاتوری و جالب و رنگ های شاد و زنده از ویژگی های گرافیک بازیست. صفحه لمسی Vita حتی در مورد جنبه های بصری بازی نیز کارایی داشته و برای مثال با لمس کردن و حرکت دادن آسمان می توانید باعث تغییر آب و هوا و شب و روز شوید.
Hot Shots Golf: World Invitational احتمالاً باز هم بیشترین محبوبیت را در کشور ژاپن کسب می کند ولی می تواند توجه سایر بازیکنان را نیز به خود جلب کند.

Resistance: Burning Skies

تا پیش از این تجربه بازی های FPS روی وسایل دستی کار دشواری بود. کنسول های دستی به دلیل در اختیار داشتن تنها یک عدد آنالوگ نمی توانستند به اندازه کنسول های معمولی از عناوین FPS سود ببرند ولی با عرضه کنسول Vita ، سازندگان می توانند با استفاده از دو آنالوگ به خوبی این سبک محبوب را وارد دنیای کوچک تر کنسول های دستی کنند.
یکی از بازی های معرفی شده برای Vita ، نسخه ای جدید از سری بازی های زیبای Resistance بود. البته پیش از این نیز نسخه ای مخصوص از این بازی برای PSP با سبک TPS عرضه شده بود که کیفیت مناسبی داشت ولی این بار قرار است سبک بازی همان سبک نسخه های PS3 یعنی FPS باشد. سازنده بازی Nihilistic Software تا امروز کارنامه درخشانی از خود به جای نگذاشته ولی نمایش هایی که از بازی جدید آن ها پخش شده نوید عنوانی مناسب و زیبا را می دهد.
داستان Resistance: Burning Skies در سال 1951 رخ می دهد. شما در این بازی شخصیتی به نام Tom Riley را کنترل می کنید که یک آتش نشان بوده و سعی در حفظ جان مردم از حمله Chimera ها را دارد که باعث می شود وارد نبردی بزرگ شده و برای نجات جان بقیه از خودگذشتگی های زیادی کند.
گیم پلی بازی در حالت کلی مانند دیگر FPS هاست. استفاده از دو آنالوگ Vita به خوبی و با دقت انجام می گیرد و اسلحه های متنوع و منحصربفرد که یکی از ویژگی های بازی های Resistance (و سازنده اصلی آن ها Insomniac Games) هستند بار دیگر در بازی وجود دارند. به دلیل کمتر بودن تعداد دکمه های Vita نسبت به کنترلر PS3 ، از سایر قابلیت های این کنسول دستی استفاده های جالبی شده است. برای مثال ضربه زدن با سلاح های سردی چون تبر آتش نشانی به وسیله صفحه لمسی انجام می شود یا برای استفاده از قابلیت دوم اسلحه Auger باید انگشتان خود را روی صفحه بکشید تا سپر محافظی اطراف شما را دربرگیرد. یا در جایی دیگر کافیست با انگشتان خود روی تعدادی از دشمنان در صفحه کشیده و منتظر بمانید تا اسلحه به صورت همزمان به همه آن ها شلیک کند.
گرافیک Burning Skies برای یک بازی دستی بسیار زیباست و این بازی جزو بهترین عناوین Vita از نظر بصری می باشد که شباهت های زیادی نیز از نظر حال و هوا و تم بازی به نسخه های پیشین دارد. البته کمی افت فریم در بازی مشاهده می شود که امیدواریم تا نسخه نهایی این مشکل هم رفع شود.
با وجود سابقه نه چندان جالب Nihilistic Software ، افرادی که تا امروز بازی را امتحان کرده اند از آن تعریف کرده اند و احتمالاً می توانیم شاهد اولین FPS کنسول دستی Vita با کیفیتی مناسب باشیم.

Escape Plan

یکی از عناوین جالب و متفاوت Vita که نخستین بار در جریان Gamescom 2011 معرفی شد ، بازی Escape Plan می باشد. شاید اسم بازی بهترین تعریف برای محتوای آن باشد. در این بازی فقط باید به فکر فرار باشید و در این راه از هر روش ممکنی استفاده کنید.
دو کاراکتر بازی Laarg و Lil نام دارند. Laarg شخصیتی چاق و درشت است که در مواقع مورد نظر از وزن سنگین خود برای حل معماها استفاده می کند. Lil هم نقطه مقابل او و شخصیتی لاغر و باریک است که می تواند در مواردی که Laarg به خاطر هیکل خود توانایی پیشرفت در مرحله را ندارد کارهای مختلفی انجام دهد. اساس بازی بر پایه همکاری این دو شخصیت عجیب است. شخصیت هایی که حالتی جوهری داشته و بعد از مرگ های دردناک نیز شبیه جوهر به اطراف می پاشند تا از حالت ظالمانه این مرگ ها بکاهند. حس طنز جالبی در جای جای بازی از طراحی کاراکترها تا حتی نحوه مردن آن ها وجود دارد که باعث می شود با بازی متفاوتی روبرو باشیم.
بازی حالتی پلتفورمری داشته و هر مرحله از بخش های مختلفی شامل سکوها و تیغه ها و … تشکیل شده است. نکته جالب در مورد Escape Plan عدم استفاده بازی از هیچ کدام از دکمه های Vita است. بازیکن برای هدایت Laarg و Lil باید آن ها رو توسط صفحه لمسی کنسول حرکت داده و برای عبور از موانع نیز از صفحه لمسی استفاده کند. ترکیب صفحات جلو و پشت کنسول نیز در بازی کارایی های جالبی دارد. برای مثال می توانید با لمس کردن همزمان این دو صفحه باعث خالی شدن باد بادکنک ها شوید ، با استفاده از صفحه لمسی روی کنسول اجسام را به عقب هل داده و با کمک صفحه لمسی پشت کنسول آن ها را به سمت جلو ببرید. همچنین از حسگرهای حرکتی Vita نیز در این بازی پشتیبانی شده و برای مواردی چون شناور بودن در هوا استفاده می شود.
سبک بصری بازی با سایر عناوین Vita متفاوت است و حالتی سیاه و سفید و منحصربفرد با گرافیک دو بعدی دارد. حالتی هنری که با آهنگ های زیبا و جالب خود حس دلنشینی در بازیکن پدید می آورد.
Escape Plan تا اینجای کار بازی ای خلاقانه و زیبا نشان داده و سازندگان آن که تجربه هایی مثل ساخت نسخه PSP بازی Fat Princess و DLC این بازی را داشته اند ، به سختی مشغول کار کردن روی این عنوان عجیب و دوست داشتنی هستند.

Little Deviants

هر کنسول دستی نیازمند بازی های مفرح و شاد و به اصطلاح بازی های مینی گیمی است. موردی که در مورد PSP خیلی رعایت نشد ولی Vita از همان ابتدای کار بازی هایی در این دسته دارد و یکی از نمونه ها در این زمینه Little Deviants می باشد.
Bigbig Studios یکی از استودیوهای سونی است تا امروز سه بازی برای PSP تهیه کرده و از این نظر تجربه خوبی بدست آورده. استودیویی که توسط تعدادی از اعضای سابق Codemasters تآسیس شده و دو سال قبل بازی زیبای MotorStorm: Arctic Edge را برای PSP ساخته بود. اینک اعضای این استودیو با Little Deviants وارد دنیای Vita شده اند و می خواهند عنوانی جذاب و مفرح را به بازیکن ها ارائه کنند.
بازی از بخش های مختلفی تشکیل شده که هرکدام یک نوع گیم پلی را دنبال می کند و در هر بخش از ویژگی خاصی در Vita استفاده می شود. در یکی از بخش ها باید Deviant ها را روی سطحی سرسبز به حرکت درآورده و از برخورد با موانع خودداری کنید. برای این کار باید پستی و بلندی هایی در زمین ایجاد کنید که این مورد به وسیله صفحه لمسی پشت کنسول انجام می شود. در بخشی دیگر که برای همگان آشناست ، Deviant ها به صورت رندوم در پنجره های نه گانه ای پدیدار می شوند و باید با ضربه زدن سریع به Deviant ها امتیاز کسب کنید. استفاده از ترکیب صفحات لمسی Vita نیز در بازی مشاهده می شود و برای مثال در محیطی مانند رینگ بوکس باید با انگشتان خود صفحات جلویی و پشتی را مثل کِش گرفته و بکشید تا Deviant مورد نظر به سمت اهداف پرتاب شود. مینی گیم های بازی تنوع فوق العاده بالایی دارند و به استفاده از صدای بازیکن در سالن اپرا یا حرکت دادن Deviant ها به وسیله حسگر حرکتی Vita نیز ختم نمی شوند و حتی از دوربین Vita نیز برای مینی گیم های مخصوصی استفاده می شود. در این حالت محیط واقعی پشت دوربین وارد بازی شده و به عنوان پس زمینه ایفای نقش می کند و اهداف در این محیط به حرکت درآمده و باید با شلیک کردن به آن ها باعث منفجر شدن آن ها شوید.
بازی های مینی گیمی معمولاً از نظر بصری عناوین سطح بالایی نیستند و Little Deviants نیز از نظر گرافیکی نکته قابل توجه و ممتازی ندارد. گرافیک بازی حالتی کارتونی و شاد داشته و در حد متوسطی می باشد.
Little Deviants می تواند به بازی ای سرگرم کننده و مفرح برای صاحبان Vita تبدیل شود ، اگر مینی گیم هایی با کیفیت و بدون ایجاد خستگی در بازیکنان داشته باشد.

Army Corps of Hell

یکی از عناوین انحصاری Vita در زمان عرضه ، جدیدترین ساخته Square Enix می باشد. بازی ای تحت عنوان Army Corps of Hell که حال و هوای آثار Square Enix در آن به خوبی پیداست.
طبق گفته افرادی که بازی را امتحان کرده اند ، نباید انتظار داستان پیچیده و بزرگی را داشته باشیم ولی مهم ترین بخش بازی یعنی گیم پلی آن بسیار خوب و مفرح کار شده و لذت زیادی به بازیکن می دهد. سبک بازی حالتی ما بین Action و RTS داشته و از المان های این دو سبک به صورت ترکیبی استفاده می کند. شما در نقش King of Hell بازی کرده و البته نباید خیلی نگران جان خود باشید ، زیرا این Goblin های تحت فرماندهی شما هستند که عازم نبرد با دشمنان می شوند. این Goblin ها به خوبی از دستورات شما پیروی کرده و جان خود را برای شما فدا می کنند و البته بعد از مردن نیز دوباره احیا شده و یا به سرعت با نیروهای بعدی جایگزین می شوند. گیم پلی بازی شاید در ابتدا ساده به نظر برسد ولی اگر دوست داشته باشید در این بازی به بالاترین درجات برسید ، نیازمند استراتژی های خاص و عملکرد سریعی هستید. در طول بازی باید از سه گروه Goblin که شامل سربازان معمولی ، نیزه داران قدرتمند و جادوگران می شوند به بهترین شکل ممکن استفاده کنید و با ترکیب مناسب آن ها به جنگ با دشمنان بروید. در هر لحظه می توانید تا 100 عدد Goblin را همراه خود به جنگ ببرید که هر دسته اسلحه ها و توانایی های خاص خود را دارند. همچنین آیتم هایی در طول بازی وجود دارند که با بدست آوردن و ترکیب آن ها می توان ابزار جدیدی ایجاد کرد.
Army Corps of Hell در کنار بخش تک نفره و داستانی ، از حالت آنلاین و چند نفره نیز بهره می برد و گرافیکی متوسط و البته شلوغ را ارائه می کند که ارزش های زیادی به جنبه فنی بازی می دهد.
طرفداران بازی های Square Enix می توانند منتظر این بازی جدید برای کنسول خود باشند.

Gravity Rush

مطمئناً همه شما با بازی های زیبا و به یاد ماندنی LocoRoco و Patapon آشنا هستید. بازی هایی که برای اولین کنسول دستی سونی یعنی PSP عرضه شدند و طرفداران زیادی بدست آوردند. حال SCE Japan Studio سازنده این دو سری محبوب ، در حال تدارک بازی بعدی خود برای Vita است.
بازی Gravity Rush را می توان عجیب ترین بازی Vita دانست. شما بازی را در نقش دختری عجیب به نام Kat آغاز می کنید که حافظه خود را از دست داده و به دنبال بدست آوردن اطلاعاتی در مورد وقایع رخ داده است.
گیم پلی بازی همان طور که از اسم آن مشخص است بر پایه گرانش است. شما در مواقع مورد نیاز می توانید با زدن دکمه ای به پرواز درآمده و سپس سطح مورد نظر خود را انتخاب کرده و روی آن فرود بیایید. حرکت کردن روی دیوار و سایر سطوح عمودی در این بازی چیزی معمولی تلقی می شود و یکی از المان های کلیدی بازیست. در طول بازی با پازل ها و معماهای جالبی روبرو می شوید و البته باید در مبارزاتی هم شرکت کنید که همه این موارد نیز سیستم گرانشی بازی را طلب می کنند. در کنار این موارد ، سیستم RPG محدودی نیز در بازی وجود دارد که می توانید به وسیله آن Level Up شده و قدرت های جدید و ویژگی های بیشتری بدست آورید. داستان بازی به وسیله صفحه هایی مانند کامیک بوک ها روایت می شود و شما در حال دیدن و خواندن این صفحات می توانید با حرکت دادن Vita ، باعث به حرکت درآمدن این صفحات شوید که حالتی برآمده و جالب به آن ها می دهد.
Gravity Rush از نظر بصری نیز عنوان متفاوت و جالبیست و از طراحی های هنری متفاوتی بهره می برد که پیش از این کمتر مانند آن دیده شده است. از نظر تکنیکی نیز با عنوانی خوب مخصوصاً نسبت به یک کنسول دستی طرف هستیم.
SCE Japan Studio با تجربه فراوانی که در ساخت عناوین خلاقانه و دوست داشتنی در PSP کسب کرده ، آماده ورود به دنیای برادر کوچک تر آن یعنی Vita است و در اولین گام بازی Gravity Rush را برای طرفداران خود آماده کرده است که می توانیم از هم اکنون منتظر این بازی زیبا باشیم.

Modnation Racers: Road Trip

یکی از عناوینی که بعد از محبوب شدن LittleBigPlanet با الهام از آن عنوان ساخته شده و به بازی خوبی هم تبدیل شد ، Modnation Racers بود که سال گذشته برای کنسول PS3 عرضه شد. حال SCE Santa Monica در کنار Ruin که این روزها در حال ساخت آن برای Vita است ، نسخه ای جدید از Modnation Racers را نیز در دست تهیه دارد.
Modnation Racers: Road Trip شباهت زیادی به نسخه PS3 دارد و البته به دلیل قابلیت های بیشتر Vita ویژگی های جدیدی نیز دارد. مهم ترین نکته در مورد این سری بازی ، قابلیت طراحی مراحل و ماشین ها و شخصیت هاست. این بار طراحی ها بسیار سریع تر انجام می شوند و به لطف صفحه لمسی Vita می توانید به سادگی با حرکت انگشتان خود مسیر مورد نظر را ایجاد کرده و پیچ ها و پستی ها و بلندی ها را در آن تعبیه کنید. موارد بسیار زیادی برای طراحی مسیر وجود دارد که می توان به کمک آن ها انواع و اقسام مسیرها را ایجاد کرد. یکی از ویژگی های جالب بازی که به وسیله GPS کنسول Vita قابل دسترسی است به مکان های مهم و معروف برمی گردد. اگر به محلی سفر کرده اید که مکان معروفی در آن وجود دارد ، می توانید با استفاده از GPS و ردیابی مکان Vita ، این مکان ها را وارد بازی کرده و از آن ها به عنوان آیتم های جانبی استفاده کنید. برای مثال اگر در کنار برج ایفل ایستاده اید ، می توانید این برج را نیز وارد پیست مورد نظر خود کنید و از ساخته خود لذت بیشتری ببرید. بازی از سیستم جالب دیگری نیز بهره می برد که توسط آن مسافت واقعی طی شده توسط تمام بازیکنان Modnation Racers: Road Trip که Vita را همراه خود داشته اند در سراسر دنیا محاسبه شده و اطلاعات جالبی در مورد میزان نقل و انتقال کاربران این بازی در دنیای واقعی بدست مخاطبین می دهد.
گیم پلی بازی تفاوت چندانی با نسخه PS3 ندارد و همچنان با مسابقات کارتینگ روبرو هستید که هدف شما از میان برداشتن رقبا و زودتر رسیدن به خط پایان است. ولی ویژگی اصلی بازی همان طور که ذکر شد قابلیت ساخت پیست ها و ماشین های مختلف است. همین ویژگی باعث شده در زمان عرضه بازی شاهد چیزی حدود 500 هزار پیست مختلف برای انتخاب باشیم که بازیکنان در نسخه های پیشین طراحی کرده اند.
Modnation Racers: Road Trip عنوانیست که مخاطبین خاص خود را دارد و با گیم پلی و گرافیک ساده ولی بخش طراحی غنی و عظیم می تواند طرفداران خود را ساعت ها سرگرم کند.

Unit 13

یکی از جدیدترین بازی های معرفی شده برای Vita که مدتی پیش خبر ساخت آن اعلام شد ، آخرین پروژه Zipper Interactive می باشد. استودیویی که پیش از این با ساخت سری بازی های SOCOM به شهرت رسیده بود و بازی متفاوت MAG را نیز در کارنامه دارد.
Unit 13 تم و حال و هوایی مانند بازی های قبلی Zipper Interactive دارد. یعنی گیم پلی مبتنی بر نبردهای تاکتیکی و با تفکر قبلی. شما می توانید کاراکتر خود را از بین 6 کلاس مختلف انتخاب کنید. هرکدام از کلاس های بازی 10 مرحله برای ارتقا دارند که با ارتقای هر کلاس ویژگی ها و موارد جدیدی برای آن در دسترس قرار می گیرد. همچنین Challenge های روزانه برای بازی وجود دارد که از طریق وصل کردن Vita به شبکه می توانید به آن ها دسترسی داشته و با اتمام آن ها امتیاز بدست آورید. 9 هدف اصلی یا همان Boss های بازی نیز در طول 9 لوکیشن مختلف که به 26 مرحله کوچک تر تقسیم شده اند در انتظار شما هستند. در کنار این ها ، سلاح های بازی نیز قابلیت ارتقا و انجام تغییرات را دارا هستند و می توانید امکانات جدیدی به آن ها اضافه کنید.
Unit 13 در محیط های مختلفی از انبارهای تسلیحات جنگی گرفته تا محیط های روشن و شهری را شامل می شود و قابلیت بازی دو نفره به صورت Co-op نیز از جمله ویژگی های بازیست.
در کنار گیم پلی مناسب بازی که برای یک کنسول دستی طراحی شده است ، Unit 13 از گرافیک نسبتاً خوبی نیز بهره می برد ، هرچند مشکلاتی در گرافیک بازی به چشم می خورد.
Zipper Interactive هرچند نسبت به نسل قبل افت کیفیت داشته ولی همچنان بازی های زیبایی در سبک TPS تاکتیکی می سازد و Unit 13 نیز احتمالاً عنوانی خوب در این سبک خواهد بود.

Lumines: Electric Symphony

اگر پیش از این بازی هایی را از استودیوی Q Entertainment تجربه کرده باشید ، مطمئناً با حال و هوای ساخته های این استودیو آشنا هستید. بازی هایی ریتمیک و زیبا که از المان های موسیقی بهترین استفاده ممکن را می کنند و طرفداران خاصی را جذب خود کرده اند. یکی از معروف ترین بازی های Q Entertainment که همزمان با عرضه کنسول PSP منتشر شد و خیلی سریع محبوبیت زیادی در این کنسول بدست آورد ، Lumines نام داشت که بعدها برای کنسول های دیگری نیز عرضه شد و اکنون برادر کوچک تر PSP نیز از حضور نسخه جدیدی از این عنوان بهره می برد.
اصل و اساس گیم پلی در Lumines: Electric Symphony تفاوت زیادی با نسخه های قبلی ندارد. این بار هم بلوک های رنگی در بالای صفحه به حرکت درآمده و شما باید با به چرخش درآوردن آن ها و فرستادن آن ها به شکل مناسب به سمت پایین صفحه ، طرح های مورد نظر را ایجاد کرده و نُت های موسیقی را به صدا در آورید. سبک بازی حالتی مانند بازی بسیار محبوب Tetris دارد و البته عناصر مختلفی نیز به آن اضافه شده است. این بار به لطف صفحه لمسی Vita می توان به وسیله انگشتان دست این کار را انجام داد. در طول بازی با پیشروی در مراحل و کسب امتیازات بیشتر ، تجربه بدست آورده و می توانید از طریق آن به طراحی های جدید و البته اواتارهای جالبی دست پیدا کنید. این اواتارها که به 40 عدد می رسند ، هرکدام قابلیت جدید و متفاوتی را همراه خود دارند و برای مثال با استفاده از یکی از آن ها می توانید هنگام ضربه زدن به صفحه لمسی پشت کنسول شاهد از هم پاشیدن تعدادی از بلوک های صفحه باشید یا با استفاده از یکی دیگر از اواتارها می توانید به سادگی تمام بلوک های هم رنگ را در یک لحظه حذف کنید.
Lumines: Electric Symphony از طراحی هایی مشابه با نسخه های قبلی خود سود می برد که حسی دلنشین و زیبا در هنگام بازی کردن به بازیکن داده و لذت این تجربه موسیقایی را دو چندان می کند. اگر از طرفداران بازی های Q Entertainment و سری بازی های Lumines هستید ، این عنوان را از دست ندهید.

Smarts As

یکی از ملزومات هر وسیله دستی که برای سرگرمی به کار می رود ، بازی های کوچک و فکری جالبیست که بازیکن را در مواقع مختلف مشغول نگه دارد. Smart As دقیقاً با همین هدف در دست تهیه است.
Smart As عنوانی ساده و بدون پیچیدگی است که توسط یکی از زیرمجموعه های SCE Studio Liverpool به نام XDev ساخته می شود. اساس این بازی بر پایه حل کردن پازل های مختلف و راهیابی به پازل بعدیست. در مجموع 20 مینی گیم متنوع در Smart As وجود دارد که هرکدام به بخش ها و مراحل مختلفی تقسیم می شوند و صدها حالت مختلف را در بازی شاهد هستیم. این مینی گیم ها از موارد آشنا چون امتحان حافظه و جمع کردن اعداد تا بخش های جدیدتر را تشکیل می دهند و حل کردن هرکدام از آن ها به زمان زیادی نیاز ندارد. ابتدا کار با مینی گیم های ساده تر شروع شده و رفته رفته درجه سختی آن ها بالاتر می رود تا جایی که به سختی قابل حل شدن هستند و بازیکن را به چالش می کشند. در حل مینی گیم ها و پازل ها از قابلیت های Vita استفاده می شود و برای مثال در یکی از پازل ها باید جعبه هایی را در سوراخ های مورد نظر قرار دهید که این کار توسط حسگر حرکتی کنسول انجام می شود یا در جای دیگر باید به وسیله کارت های مخصوص که توسط دوربین Vita خوانده می شوند با چرخش کنسول به شکل مورد نظر در پس زمینه واقعی دست پیدا کنید. سایر معماها نیز به کمک صفحات لمسی و حرکتی کنسول قابل حل شدن هستند.
بازی از سیستم جالبی به وسیله GPS بهره می گیرد که موقعیت و امتیاز شما را در هر نقطه ای در جهان که هستید نمایش داده و با سایر نقاط جهان مقایسه می کند و می توانید آمار جالبی از این طریق بدست آورید. به عنوان مثال می توانید بفهمید جایگاه شما در شهری که قرار دارید ، بین سایر بازیکنان آن شهر کجاست یا حتی کشور شما در کل جهان چه جایگاهی در حل معماهای بازی دارد.
Smart As در مقایسه با سایر بازی های فکری گرافیکی زیبا داشته و حالتی چشم نواز و شیک در خود دارد که در هنگام حل معماها می تواند آرامش خوبی نیز به بازیکن بدهد.
در مجموع نمی توان از این بازی انتظار یک عنوان بزرگ را داشت ولی برای شروع بازی های پازل و فکری در کنسول Vita می تواند سهم خوبی داشته باشد.

Wipeout 2048

اگر از اولین کنسول سونی همراه بازی های این شرکت بوده باشید ، مطمئناً تا به حال نام سری بازی های Wipeout را شنیده اید. سری بازی هایی که بر اساس مسابقات فوق العاده سریع و مهیج با وسایل نقلیه علمی تخیلی ساخته شده و با کیفیت بالای خود طرفداران زیادی در طول این سال ها بدست آورده اند. بعد از مدت ها بی خبری از Wipeout ، این بار نسخه جدیدی از این سری برای کنسول Vita در دست تهیه است که می تواند بازیکنان جدیدتر را نیز با مسابقات مهیج خود آشنا کند.
Wipeout 2048 از نظر داستانی قبل از سایر نسخه ها رخ می دهد و در آینده ای نه چندان دور ، مسابقاتی را نشان می دهد که به خاطر اینکه هنوز پیست های مخصوص آن ها ساخته نشده ، در خیابان ها در جریان است.
در گیم پلی Wipeout 2048 تقریباً از تمام بخش های Vita کمک گرفته شده است. کنترل وسایل نقلیه علاوه بر حالت معمولی ، می تواند توسط حسگر حرکتی کنسول انجام شود. صفحه لمسی روی کنسول برای شلیک و استفاده از اسلحه ها و صفحه لمسی پشتی برای شتاب گرفتن و افزایش سرعت به کار می رود. حتی میکروفون کنسول نیز بی کار نمانده و در مورد تعدادی از اسلحه ها می توان از صدای خود کمک گرفت. علاوه بر این ها دوربین Vita نیز برای عکس برداری از شرکت کننده ها پیش از آغاز مسابقه به کار می رود. قابلیت بازی کردن به صورت آنلاین بین نسخه Vita و بازی Wipeout HD Fury در PS3 نیز وجود دارد و پیست هایی که بین این دو نسخه مشترک می باشند میزبان بازیکنان هر دو کنسول هستند. بخش آنلاین بازی پذیرای 8 نفر به صورت همزمان است و پیست های بازی به علت پهن تر بودن نسبت به نسخه های قبلی جای مانور بیشتری به بازیکنان می دهند.
یکی از موارد مهم در بازی های این چنینی فریم ریت است و به نظر می رسد فریم ریت Wipeout 2048 نیز در حد مطلوبی کار شده و از نظر بصری نیز با بازی زیبایی با نورپردازی جالب و Draw Distance عالی طرف هستیم.
SCE Studio Liverpool پیش از این امتحان خود را در مورد سری بازی های Wipeout پس داده و می توانیم منتظر یکی از مهیج ترین بازی های Vita باشیم.

Dragon`s Crown

شرکت Vanillaware از سال 2007 تا امروز بازی های زیبایی ساخته که طرفداران خاص خود را نیز بدست آورده اند. بازی هایی که یکی از مهم ترین ویژگی های آن حالت هنری و طراحی های زیبای آن هاست. بعد از معرفی کنسول Vita ، این شرکت خبر از ساخت بازی ای جدید به نام Dragon`s Crown برای Vita و PS3 داد که به نظر می رسد باز هم از ویژگی های همیشگی بازی های Vanillaware بهره می برد.
Dragon`s Crown تم قدیمی و جالبی دارد که حال و هوایی قرون وسطایی به بازی می بخشد. بازی سبکی Action RPG داشته و به بازیکن اجازه انتخاب کاراکتر از بین 6 کلاس مختلف را می دهد. کلاس های بازی عبارتند از Fighter , Amazon , Elf , Sorceress , Wizard و Dwarf که هرکدام توانایی ها و ویژگی های مخصوص به خود را داشته و از نظر طراحی نیز با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند. در طول بازی هیولاها و دشمنان متنوعی به استقبال بازیکن می آیند و با از بین بردن آن ها امتیازاتی نصیب بازیکن می شود و البته آیتم های مختلفی نیز در طول بازی در اختیار بازیکن قرار گرفته و در کنار همه این ها ، مکان ها و اتاق های مخفی نیز بازی را گسترده تر از قبل می کنند.
بازی از سیستم آنلاین پشتیبانی کرده و تا 4 نفر به صورت همزمان می توانند در کنار یکدیگر به بازی پرداخته و از سیستم ارتباطی کوچکی که در بازی تعبیه شده نیز استفاده کنند. به این صورت که با انتخاب عبارات مورد نظر مانند “متشکرم” از دوست خود برای کمک کردن تشکر نمایند. همچنین بازیکنان در صورت در اختیار داشتن هر دو نسخه PS3 و Vita می توانند Save خود را از کنسولی به کنسول دیگر منتقل کرده و هر بار بازی خود را در یکی از کنسول ها ادامه دهند.
بازی طراحی فوق العاده زیبا و منحصربفردی دارد که کمتر مانند آن دیده شده است. کاراکترها و دشمنان حالتی خاص و متفاوت داشته و انیمیشن های بسیار زیبایی باعث جان بخشیدن به آن ها می شود. دوربین بازی نیز حالتی به سبک بازی های Beat em up قدیمی داشته و بر زیبایی بازی افزوده است.
Vanillaware با عناوین قبلی خود نشان داده که می توان از هم اکنون به Dragon`s Crown به عنوان یکی از زیباترین بازی های Vita نگاه کرد.

Super Stardust Delta

یکی از بهترین ویژگی های نسل حاضر معرفی تعداد زیادی بازی Arcade با کیفیت بالا بود که در کنسول های Xbox 360 و PS3 شاهد آن ها بودیم. یکی از این عناوین که برای کنسول PS3 عرضه شد و محبوبیت خوبی نیز بدست آورد ، بازی Super Stardust بود ، بازی ای که توسط استودیوی قدیمی Housemarque تهیه شده و در آن باید هدایت سفینه ای را برعهده گرفته و با تیراندازی به سمت اهداف اطراف خود باعث نابودی آن ها شوید.
نسخه Vitaـی این بازی با نام Super Stardust Delta تفاوت زیادی با نسخه های پیشین ندارد و بیشترین تفاوت ها به نحوه استفاده از ویژگی های Vita برمی گردد. در این کنسول هم مانند نسخه PS3 به دلیل در اختیار داشتن دو آنالوگ می توانید به راحتی از بازی لذت برده و با آنالوگ چپ سفینه خود را حرکت داده و با آنالوگ راست به سمت دشمنان تیراندازی کنید. همچنین با حرکت دادن Vita و استفاده از حسگر حرکتی ، دوربین بازی نیز حرکت می کند و می توان بازی را از زوایای مختلف دنبال کرد. همین حسگر حرکتی برای استفاده از بمب های EMP نیز کاربرد داشته و با حرکت ناگهانی کنسول می توان باعث منفجر شدن این بمب ها در تمام محیط شد. اگر اسلحه معمولی سفینه نیاز شما را برآورده نمی کند ، می توانید با لمس کردن صفحه از موشک های قدرتمند خود استفاده کنید یا با استفاده از صفحه لمسی پشت کنسول گودالی جالب ایجاد کرده و دشمنان را رهسپار آن گردانید. بخش جدیدی نیز تحت عنوان Crush Mode به بازی اضافه شده که در آن باید بدنه Vita را جوری بگیرید که انگشتان شما هر دو صفحه لمسی را پوشش داده و دشمنان را در محیط بازی با فشار دادن آن ها منفجر کنید. اگر تمام این ها برای شما کافی نیست ، مینی گیم های متعددی به صورت انحصاری برای نسخه Vita تهیه شده که آن ها نیز می توانند ساعت ها شما را سرگرم کنند.
یکی از خصوصیات سری بازی های Super Stardust گرافیک پر زرق و برق و جالب آن هاست که این بار هم این روند ادامه داشته و با گرافیکی زیبا که هیجان و شلوغی بازی را نیز بیشتر نشان می دهد روبرو هستیم.
Housemarque در طول این سال ها استودیویی با استعداد و خبره در ساخت بازی های Arcade نشان داده و Super Stardust Delta نیز یکی دیگر از بازی های زیبای این استودیو خواهد بود.

Hustle Kings

تجربه بازی های ورزشی روی کنسول های دستی همواره لذت بخش بوده و یکی از محبوب ترین بازی های این سبک نیز Pool (بیلیارد و زیرمجموعه های آن چون 8Ball , Snooker و …) می باشد. پیش از این بازی جالبی تحت عنوان Hustle Kings برای PS3 با این مضمون ساخته شده بود و این بار نسخه ای از این بازی برای Vita در دست ساخت است.
احتمالاً می توانید حدس بزنید که ضربه زدن به توپ به وسیله صفحه لمسی صورت می گیرد. شما با کشیدن و رها کردن نشانگر کنار صفحه می توانید قدرت ضربه را مشخص کرده و امتیاز مورد نظر را کسب کنید. زمین های مسابقه متنوعی در بازی وجود دارد و 20 نوع مختلف از بازی های مرتبط با این سبک نیز در بازی گنجانده شده که نسبت به سلیقه خود باید یکی از آن ها را انتخاب کرده و به تنهایی یا با دوستان خود به بازی مشغول شوید. قابلیت های مختلفی در حالت آنلاین بازی وجود دارند و از جمله آن ها می توان به حالت Cross Platform و رقابت با سایر افراد که نسخه PS3 را دارند اشاره کرد.
از دیگر ویژگی های Hustle Kings می توان به قابلیت طراحی سطح میز و اواتار اشاره کرد که تنوع خوبی به بازی می دهد. گرافیک در این سبک احتمالاً در مرتبه آخر قرار می گیرد ولی با این حال بازی از نظر بصری مشکل خاصی نداشته و با گرافیکی مطلوب و و محیط هایی جالب و بازتاب زیبای نور روی توپ ها خوب کار شده است.
اگر از علاقمندان به بازی هایی چون Snooker هستید و حتی در هنگام بازی کردن با Vita نیز به این ورزش فکر می کنید ، Hustle Kings می تواند عنوانی مناسب برای شما باشد.,بخش ششم,کنسول Vita علاوه بر بازی های ذکر شده ، عناوین دیگری نیز دارد که در ادامه به معرفی مختصر آن ها می پردازیم :

BioShock

نسخه ای جدید از سری بازی های BioShock که به صورت انحصاری برای Vita ساخته می شود و تفاوت هایی با نسخه های قبلی این سری دارد.

Blazblue: Continuum Shift II Plus

کامل ترین نسخه از سری بازی های Blazblue به همراه ویژگی های جدید در بخش داستانی و مختصری از داستان Calamity Trigger برای آن هایی که آن نسخه را تجربه نکرده اند.

Disgaea 3 Return

سومین نسخه از سری بازی های محبوب Disgaea این بار با محتویات جدیدی چون 4 سناریو و 2 کاراکتر جدید و البته تمام DLC های نسخه PS3 برای Vita عرضه خواهد شد.

Dynasty Warriors Next

این سری محبوب ژاپنی با نسخه جدید خود به استقبال Vita آمده و گیم پلی همیشگی خود را با قابلیت های این کنسول دستی هماهنگ کرده است.

Final Fantasy Type-0

نسخه مخصوص Vita از این بازی علاوه بر پشتیبانی از آنالوگ های این کنسول برای حرکت دادن دوربین ، قابلیت های آنلاین مختلفی نیز در خود دارد.

Killzone

دومین حضور سری بازی های Killzone در کنسول های دستی سونی که این بار بر خلاف نسخه PSP به سبک اصلی خود یعنی FPS برگشته است.

New Little King`s Story

نسخه قبلی این بازی برای Wii عرضه شد و نظر منتقدین را به خود جلب کرد. اینک نسخه جدیدی از این عنوان برای Vita در راه است.

Mad Blocker Adventure

بازی ای به سبک سری بازی های Bejeweled با طراحی های زیبا و متفاوت

Mr. Ink Jet

بازی عجیبی با محوریت یک شخصیت نرم و کاغذی با سبک پازل

Plants vs Zombies

نسخه مخصوص Vita از این بازی پرطرفدار که برخلاف نسخه های کنسولی از قابلیت های لمسی Vita سود می برد.

Ragnarok Odyssey

بازی ای برگرفته از دنیای Ragnarok Online با قابلیت بازی به صورت Co-op

Rayman Origins

بازی زیبای Rayman Origins با قابلیت های بیشتری چون امکان تماشای بازی دوستان به صورت Ghost در حالت Time Trial و زوم کردن تصویر به وسیله صفحه لمسی Vita

Ridge Racer

از این سری بازی تقریباً روی هر کنسول یک عنوان ارائه شده و اینک نوبت کنسول Vita است تا از مسابقات مهیج Ridge Racer بهره ببرد.

Shin Megami Tensei: Persona 4 Golden

چهارمین نسخه از سری بازی های زیبای Persona با اضافاتی چون کاراکتر جدید ، فیلم ها و Introـی متفاوت و 1.5 برابر صداگذاری بیشتر در کنار قابلیت بازی با سایر افراد برای Vita ارائه می شود.

Shinobido 2: Revenge of Zen

دنباله بازی Shinobido این بار با تفاوت هایی در گیم پلی برای Vita ساخته می شود.

Shoot Many Robots

بازی ای دو بعدی با گیم پلی مشابه سری بازی های Contra که از حالت Co-op چهار نفره پشتیبانی می کند.

Street Fighter x Tekken

نسخه مخصوص Vita از این بازی میزبان دو گربه محبوب سونی در ژاپن یعنی Toro و Kuro می باشد.

Super Monkey Ball: Banana Splitz

نسخه جدیدی از این سری قدیمی که از قابلیت های مختلف Vita بهره می برد.

Supremacy MMA: Unrestricted

نسخه Vitaـی این عنوان رزمی از ویژگی های لمسی کنسول استفاده می کند.

Tales of Heroes: Twin Brave

بازی ای Fighting از سری عناوین Tales ساخته Namco Bandai

Time Travellers

بازی جدیدی از سازندگان سری عناوین دوست داشتنی Professor Layton که بیشترین استفاده را از میکروفون کنسول می کند.

Touch My Katamari

آخرین نسخه از سری بازی های محبوب ژاپنی ها که با ویژگی های متفاوت و قابلیت های Vita همراه است.

Virtua Tennis 4: World Tour Edition

چهارمین نسخه از سری بازی های پرطرفدار Virtua Tennis این بار با امکانات جدیدی چون بازی همزمان دو نفر روی یک Vita از زاویه دید بالا

Ultimate Marvel vs Capcom 3

نسخه مخصوص Vita که همچون نسخه های کنسولی در حالت 60FPS اجرا شده و از کنترل لمسی نیز بهره می برد.

Urban Trials

بازی ای با محوریت اجرای حرکات نمایشی با موتورسیکلت,

باز هم عناوین معرفی شده برای Vita به موارد فوق ختم نمی شود و بازی های دیگری نیز برای این کنسول دستی معرفی شده اند :

Akai Katana Shin
Alien Spidy
Aquatopia
AR Combat Digi Q: Friend Tank Battalion
Asphalt Injection
Assassin`s Creed
At Field
Battlefield of Maidens 2nd
Ben 10: Galactic Racing
Broken
Browser Sangokushi Next
Build N Race Extreme
Call of Duty
Daito Giken Official Pachi-Slot Simulator Series
Dark Quest
DJ Max: Technika
Doctor Who: The Eternity Clock
Dream Club Zero Portable
Dungeon Defenders
Dungeon Hunter: Alliance
Dust 514
Emergency Escape Adventure: Trust or Betrayal
F1 2011
FIFA 12
FIFA Street
Fish On
Final Fantasy X HD
Frobisher Says
Ginsei Igo
Ginsei Shogi Huun Ryuuko Raiden
Great Little War Game
Gyokugen Dasshutsu ADV
Hatsune Miku: Project Diva
Jumpin
Jurassic: The Hunted
Kamaitachi no Yoru
LEGO Harry Potter: Years 5-7
Let`s Try Bass Fishing
Little Busters ! Converted Edition
Mahjong Fight Club: Shinsei Zenkoku Taisen
Mahjong Haoh
Malicious
Marvel Pinball
Metal Gear Solid HD Collection
Michael Jackson: The Experience HD
MLB 12: The Show
Moe Moe Daisensou Gendaiban
Ninja Gaiden Sigma
NPG
Oddworld: Munch`s Odyssey HD
Oddworld: Stranger`s Wrath HD
Ocr Attack
Pachi-Para Series
Project N.O.E.L.S.
Pub Games
Puddle
Pure Chess
Robot Rescue Revolution
Rugby Challenge
Saikyo Todai Shogi
Sengoku Hime 3rd
Shirotsuku DX
StarDrone Extended
Sumioni
T@G
Tales from Space: Mutant Blobs Attacks
Tales of Innocence R
The Flying Hamster HD
The Legend of Heroes: Zero no Kiseki
The Pinball Arcade
The Treasures of Montezuma Blitz
Top Darts
Troopies
True Night of the Kamaitachi
Ys Celceta: Sea of Trees
Zone of Enders: HD Collection

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا