مقاله های ویژه

نگاهی به بازی های ویدئویی نسل 5 و 6

Playstation,Playstation, 1 – بهترین جهش گرافیکی

Metal Gear Solid

عرضه: 1998

متال گیر سالید نه تنها از لحاظ داستان برتر بود، بلکه گرافیک برتری در آن زمان داشت. محیط واقعی، کاراکترهایی با جزئیات صحیح (برعکس اکثر بازی‌های آن زمان)، کات‌سینهایی سینمایی و با جزئیات، تمام اینها متال گیر سالید را یک قدم جلوتر از زمان خود، از لحاظ گرافیکی، گذاردند و همچنین، بازی‌های دیگر به متعاقب متال گیر سالید رفتند، بنابراین انتخاب ما مسلما MGs خواهد بود.

2- برتری تکنیکی

Tekken 3

تاریخ عرضه: 1998

یکی از تنها بازی‌هایی که در وضوح تصویر حداکثر کنسول Playstation اجرا می‌شد، یعنی 480×640، این بازی بود. شاید کمی مشکلات فنی در آن بود، اما فریم‌ریت بالای بازی، زمان لود کم و برتری‌های تکنیکی دیگری که Tekken 3 در یک کنسول خانگی را، تبدیل به نسخه‌ی همسانش روی آرکید می‌کرد، ما را به این انتخاب واداشت.

3- ابداع و نوآوری

Final Fantasy VII

تاریخ عرضه: 1997

داستانی حماسی نبود که FFVII را محبوب و برتر ساخت، رندر و شیدینگ زیبایی بود که به بازی حسی میان 2 بعدی و 3 بعدی میداد، نزدیک به آن چیزی که در این نسل شاهد آن هستیم نیز درین امر کارگر بود. اما این عمل در قدیم، به سختی انجام میپذیرفت، مخصوصا برای یک بازی که 40 دقیقه کاتسین بصورت FMV داشت و افکت‌های آن نیز بسیار جالب توجه بودند. Square Enix در آن زمان نیروی زیادی روی بازی گذاشته بود، و تیم گرافیکی بازی توانستند که گرافیکی نزدیک به داستان بازی تهیه‌کنند که به نوبه‌ی خود قابل تحسین است.

4- بدترین گرافیک

Simpsons Wrestling

تاریخ عرضه: 2001

نمیتوانیدتصور کنید که این بازی، چگونه با بی‌توجهی ساخته شده بود. در یک زمان کم، سرمایه ی کم، پشتیبانی قلیل، و… که تنها بازی را با عناون سیمپسون‌های معروف بروی آن امیدوارکننده می‌ساخت. فریم‌ریت کم، حرکت کاراکترهای سریع و بی جزئیات، تنها دو مورد شکایت از گرافیک بازیست. حتی قالب اصلی بازی هم مشکل دارد، کشتی‌گیری و سیمپسونها؟ عاقلانه نیست.,,Sega Saturan,Sega Saturan, 1 – به یادماندنی ترین جهش گرافیکی

Nights into Dreams

سال عرضه: 1996

این بازی، به علل زیادی، از جمله ریتم گیم‌پلی، کنترل آنالوگ، و مهمتر از همه، گرافیک زیبا، به یاد همه مانده است. به جز دو بعدی بودن آن، حس آزادی‌ای که گرافیک بازی به انسان القاء میک‌رد، آنرا برتر و به یادماندنی، و نمونه‌ی بازی‌های دیگر می‌ساخت.

2- برتری تکنیکی

Virtua Fighter 2

سال عرضه: 1995

Virtua Fighter 2 بازی‌ای بود که فی‌الحقیقه مترصد را دچار شگفتی می‌کرد، چه زمان عرضه روی آرکید و چه وقتی که روی ساتوران عرضه شد، بدون اینکه فریم آن در کنسول افت کند، و همواره روی 60 میماند. فی‌الواقع نزدیکی نسخه‌ی کنسول با نسخه‌ی آرکید ما را به انتخاب این بازی وا‌داشت.

3- ابداع و نوآوری

Panzer Dragon

سال عرضه: 1995

از عکسی که بالا قرار داده شده علت این انتخاب را درمیابید. بعلت اینکه بازی از لحاظ گیم‌پلی ساده بود، ( پنزر درگون یک بازی On-Rail Shooter است)، سازندگان وقت بیشتری روی گرافیک گذارده و با کارکترهای جالب توجه و تازه، دیوها و موجودات جدید، بازی‌کننده را شگفت زده کردند.

4- بدترین گرافیک

Street Fighter the Movie

سال عرضه: 1995

یک فیلم مذخرف، بازی‌ای مذخرف خواهد داشت. هرچند عنوان Street Fighter را داشته باشد. اسپرایت‌های این بازی، از کاراکترهای واقعی فیلم مدل‌برداری گشته بودند که سرعت کمی داشتند و با محیط مچ نمی‌شدند و انسان را خسته می‌کردند. و خود محیط‌ها نیز بسیار بسیار از زمان عقب بودند. ازین اشتباهات زیاد در بازی‌های سبک فایتینگ به وجود می‌آید، همسان این بازی، Mortal Kombat The Movie روی Sega Master System بود.,نینتندو 64,نینتندو 64, 1- به یاد ماندنی ترین جهش گرافیکی

Super Mario 64

سال عرضه: 1996
دیدن ماریو برای اولین بار در یک محیط سه بعدی، بای یک قلعه در جلویتان، ، که می‌توانستید پشت و رویش و پل جلوی آن‌را با دقت بنگرید، یک تجربه‌ی راضی‌کننده برای خریداران N64 بود. ما می‌توانستیم جزئیات چهره‌ی ماریو را از هر بعد ببینیم. می‌توانستیم از طوفان شن گرفته تا تیغ، از فارچ گرفته تا سکوهای پرش، تمام المان‌های 2 بعدی ماریو را، اکنون در 3 بعد بگیریم. بخواهیم و یا نخواهیم، اینبار نیز میومتو بازی‌های ویدئویی را با ساخت Super Mario 64 از یک‌نواختی بیرون آورد و طراحان گرافیکی بازی به آن جلوه‌ای دو برابر بخشیده، و انرا الگوی بازی‌های آینده ساختند.

2- برتری تکنیکی

Perfect Dark

سال عرضه: 2000

علی‌رغم مشکل فریم‌ریت بازی، که در N64 کاملا معمول بود، نمی‌توان از برتری تکنیکی این بازی گذشت. المان‌های زیادی حس ریلستیک بازی را تقویت می‌کردند، از جمله پرش خون از بدن دشمنان به دیوارها، قابلیت شلیک به منابع نور، بازتاب نور از روی اجسام و… این بازی را روی N64 از لحاظ گرافیکی برتر می‌ساختند- البته اگر Golden Eye را فراموش نکنیم.

3- ابداع و نوآوری

The Legend of Zelda: Oracina of Time

سال عرضه: 1998
یک کاراکتر اصلی که دور سرش یک پری همواره در حال پرواز است، این کاراکتر، گوش‌های درازی دارد و در یک دهکده، پر از پسران و دختران مانند خودش زندگی می‌کند. گل‌هایی به سمت انسان سم پرتاب می‌کنند، عنکبوت‌هایی که تار تنیده و روی دیوار به شما آسیب می‌رسانند، و مهمتر از همه، قابلیت راندن اسب با جزئیات به نسبه کامل. تمام این‌هاست که ما را به انتخاب این بازی به عنوان نوآورترین بازی N64 از لحاظ گرافیک مجبور کرد، جدا از گیم‌پلی عالی که نقطه‌ی قوت بازیست.

4- بدترین گرافیک

Superman 64

سال عرضه: 1999

N64 علی رغم بازی‌های برتری از سمت نینتندو Rare، آشغال‌ترین بازی‌های تاریخ را نیز داراست. بازی‌هایی با Draw Distance بسیار کم، چند ضلعی‌های در هم‌تنیده، بافت‌های کم وضوح و بی جزئیات، فریم‌ریت کم و… تنها کافیست در یوتیوب کاوش کرده و یک فیلم از Superman 64 پیدا کنید تا بدانید چرا این بازی بدترین گرافیک را روی N64 دارد.,Dreamcast,Dreamcast, 1 – به یادماندنی ترین جهش گرافیکی

Shenmue

تاریخ عرضه: 1999

قدمی که شنموئه، من‌باب پیشرفت بازی‌ها، مخصوصا گرافیک، برداشت، حکم اولین قدم گذاشتن انسان روی ماه را داشت. جزئیات گرافیکی، که بازی را از لحاظ گرافیکی جلوتر از خود جلوه می‌دادٰ مثلا از جاده‌ها و دهکده‌های سبز گرفته، تا ماشین‌های Vending خیابان، کتاب‌های خانه ی ریهو، مجسمه‌ی زحل در بالای تلوزیون خانه‌ی وی، تغییرات آب و هوا، همه و همه، مخصوصا طراحی کاراکترهای پرجزئیات دقیق صورت، شنموئه را برتر قرار می‌دادند.

2- برتری تکنیکی

SoulCalibur

تاریخ عرضه: 1999

اینبار هم انتخاب ما مانند Saturan و PS یک بازی در سبک فایتینگ است. SoulCalibur، بهترین گرافیک در میان بازی‌های فایتینگ در آن زمان، یا اگر حقیقت را بخواهید، بین تمام بازی‌های آن زمان داشت. جدا از فریم‌ریت بالا و ثابت آن، افکت‌های تصویری زیاد، مثلا افکت‌های تکان دادن اسلحه، حرکت مفاصل، جزئیات بدنی کاراکترها، و بعضی از محیط‌ها، انیمیشن‌هایی که با دقت طراحی شده بودند (آن زمان تکنولوژی موشن کپچر به اندازه‌ی الان پیشرفته نبود)، و در آخر، البسه‌ی کاراکترها که تازه و جذاب بود، همه و همه دست به دست هم داده و بازی را بیش از حد از زمان خود جلو می‌راندند.

3- ابداع و نوآوری

Jet Set Radio

تاریخ عرضه: 2000

این بازی که در بعضی از مناطق با نام Jet Grind Audio عرضه شده بود، در مورد گروه‌های لات و الوات خیابانی بود که توسط یک ایستگاه رادیویی به نام Dr K’s، دستورات خود را جهت خرابکاری دریافت می‌کردند. Jet Set Radio اولین بازی‌ای بود که Cel Shading را به طور کامل و بی‌نقض در خود استفاده نمود. اما بالاتر از آن، حس ملموس بودن تمامی جلوه‌های تصویری، به این عامل کمک می‌کرد تا گرافیکی عالی را ازین بازی مشاهده کنیم.

4- بدترین گرافیک

South Park Rally

تاریخ عرضه: 2000
سبک Karting، مخصوص سازندگانیست که یک بازی تجاری را در دست ساخت داشته، و کاملا از ایده و نوآوری خالی هستند. اینبار هم مجموعه‌ی تلوزیونی South Park هدف واقع شده بود، و کاملا از هر لحاظ گند زده بود. قبلا هم از نام South Park جهت بازی‌های مسخرهی دیگر استفاده شده بود، یکی در یک بازی برای N64 به نام South Park 64 که در آن میبایست گلوله برفی را به سمت جمعیت بی پایان غازهای بدصفت پرت کنید، و دیگر یک بازی به سبک پارتی به نام Chef’s Luv Sack. هر سه را میتوان درین لیست گذارد، اما ما درینجا فقط یکی را انتخاب می‌کنیم. South Park Rally در سبک کارتینگ، از هر لحاظ، مخصوصا گرافیک، ناامید کننده بود.
,Playstation 2,Playstation 2, 1 – به یاد ماندنی ترین جهش گرافیکی

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

سال عرضه: 2001

متال گیر سالید 2 یکی از اولین بازیهایی بود که که هنگام عرضه ی سیستم، منتشر شد. قبل از آن، بازیهایی گه منتشر شده بودند هنوز جلوه ای از نسل قبل، از هر لحاظ داشتند و با بازیهای Dreamcast اصلا قابل مقایسه نبودند. اما این بازی نمایه ای شد جهت نشان دادن قدرت این کنسول، مخصوصا از لحاظ گرافیکی. جدا از بافتهای دقیق، جزئیات بسیار زیاد محیط و کاراکترها و اسلحه، محیط گسترده و قابل رویت، آسمان و آب (مسلما هیچکس غروب خورشید در این بازی را فراموش نمیکند) زیبا، و…، حرکات کاراکترها بود که قدرت کنسول را رونمایی میکرد. تنها مشکلی که در بین حرکات به چشم میخورد، نشست و برخاست کاراکترهای اصلی بود وگرنه راه رفتن دشمنان و تکنیکهای رزمی، با Motion Blur به کار گیری شده در حرکات، بسیار جلوه گر بوند.

2- برتری تکنیکی

God of War II

سال عرضه: 2007

بعد از Shadow of Colossus، یکی از آخرین بازیهای Ps2 که در رزولوشن بالایی اجرا میشد، سری God of War فراتر رفته و در آخرین سالهای این کنسول، قدرت آنرا در همه چیز نمایان ساختند. یکی از برتریهای God of War II از لحاظ تکنیکی، این بود که مقیاس محیط در صفحه، بسیار بزرگ بود و شما میتوانستید کوه، دریا، قسمت عظیمی از آسمان، و… را در یک نمای دوربین مشاهده کنید که به نوبه ی خود، GowII را یکتا میساخت. ما درینجا، این جلوه را به جلو راندیم، و نتوانستیم از افکتهای بینقض و محیطهای با جزییات سخن رانیم در حالی که GoWII در این المانها نیز قوی بود.

3- ابداع و نوآوری

Shadow of the Colossus

سال عرضه: 2005

بازی از لحاظ تکنیکی، همانطور که گفته شد، به اندازه ی GoWII قوی نبود، اما این دلیل نمیشود که نوآوری آنرا به باد فراموشی سپاریم که از بازی فوق الذکر فراتر بود. تمامی دیوهی بازی، ظاهری بسیار غربی داشتند، یعنی با افسانه های اروپایی، سازگاری بیشتری داشتند تا با دیوهای ژاپنی و همین زیبایی باعث میشود که ظاهری مبتدع و نوآورانه را در بازی شاهد باشیم. هنوز، این بازی زیباست، پس از تقریبا سه سال و نیم از تاریخ عرضه.

4- بدترین گرافیک

Cricket 2004

سال عرضه: 2004

با اینکه تاریخ عرضه ی بازی، سال اوج Ps2 بود، بازهم از لحاظ گرافیکی مانند یک بازی نسل قبل، که به زور به نسل جدید رانده شده به نظر میرسید. بازیکنهای کریکت معروف، تنها رنگ موی متفاوت داشتند، و اگر رنگ موی یکی از آنها با یکی دیگر یکسان بود، هرگز تقاوتی بین انها مشاهده نمیشد.
بازی کریکت در کشورهای مستعمره ی انگلیس و خود این کشور، طرفداران زیادی دارد ولی شما مسلما نمیدانید کریکت چیست، پس ویدئوی زیر را ببینید تا آنرا دریابید:

,Xbox,Xbox,,Game Cube,Game Cube, – بهترین جهش گرافیکی

Resident Evil 4

Resident Evil 4 بازی ای بود که دارندگان Xbox را مورد حسادت قرار میداد. این سری همواره جلوتر از بقیه ی بازیها بودند، البته کمی، و این بار نیز همینطور بود. کارکترهای مربعی، و محیط از قبل رندر شده، همان بود که گیم کیوب احتیاج داشت تا به عنوان یک قوی مورد توجه قرار گیرد. هرچند که این بازی از تک و توک بازیهای اکشن این کنسول بوده و هست.

2- برتری تکنیکی

F-Zero GX

سال عرضه: 2003

کسی گرافیک F-Zero X در N64 را نمره نداد، چون سرعت بالا را بر گرافیک ارجحیت بخشیدند. اما کسی نبود که برتری تکنیکی F-Zero GX در گیم کیوب را از لحاظ گرافیکی، رد کند. این بازی فریم ریت ثابت 60frps را توام با محیط بسیار بزرگ مقیاس در خود داشت که سرعت بازی نیز به آن اضافه شده، و بازی را از لحاظ تکنیکی برتر میساختند.

3- ابداع و نوآوری

The Legen of Zelda: The Wind Waker

سال عرضه: 2003

میان بازیهای زیاد LoZ، یکی از برترینهای آنان این بازیست. طیف رنگی خیره کننده ی بازی، آسمان با جزئیات و معلوم، دودی که از بدن دشمنان مرده بلند میشد، افکتهای آب زمانی که از جزیره ای به جزیره ی دیگر میرفتید، همه و همه میتوانند این بازی را زیبا و نوآوری سازند.

4- بدترین گرافیک

Badboys: Miami Takedown

سال عرضه: 2004

این بازی بقدری بد بود که قابل وصف در یک عکس نیست، بنابراین، عکسی از آن قرار نمیدهیم. خود در یوتیوب سرچ کنید و ببینید ما چرا این رتبه را به بازی دادیم- گرچه در کنسولهای دیگر نیز میتوانستیم، اما جای خالی نبود.

ما درین مقاله، از هر کنسول، چندین بازی را از لحاظ گرافیکی، برگزیدیم و آنها را از چهارجنبه بررسی کردیم و از هر جنبه، یک برنده را برای شما معرفی خواهیم کرد.

جنبه‌های برگزینش عبارتند از:

1- به یاد ماندنی ترین جهش گرافیکی (تازه بودن گرافیک، بطوری که بازیهای دیگر را کاملا تحت شعاع قرار بدهد)
2- برتری تکنیکی (سازگاری با سخت افزار، استادکاری در تمامی جنبه های تکنیکی و فنی)
3- ابداع و نوآوری (زیبایی هنری)
4- بدترین گرافیک (گرافیک بد، از هر لحاظ)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا