مقاله های ویژه

بررسی آپدیت پلی استیشن پلاس بخش اول

نسل جدید از راه رسید و چه بخواهید چه نخواهید باید بعضی عاداتتان را تغییر دهید! نسل هفتم بازی های رایانه‌ای بخش چندنفره آنلاین را به یک استاندارد و بخش مهم بازی ها تبدیل کرد! تا قبل از آن و حتی اوایل نسل هفتم چندان توجهی به ویژگی های آنلاین یک کنسول نمی‌شد. اما کنسول های جدید آمدند و ذاعقه ما را به سمت بازی های چند نفره و اجتماعی بردند! البته هنوز هم طرفداران متعصب و افراطی بخش داستانی بازی ها وجود دارند (از جمله نگارنده) که نبود بخش چند نفره چندان تاثیری در انتخاب آنها نخواهد داشت. اما چیزی که مهم است حرکت عمومی بازار است که سلایق را به سمت بازی های اجتماعی برده است و چه بخواهیم چه نخواهیم باید با این موضوع و تمرکز بیشتر سازندگان بر روی بخش چند نفره بازی‌هایشان کنار بیاییم. بدون شک همه‌گیر شدن بازی های آنلاین بیش از همه مدیون مایکروسافت و کنسول نسل هفتمی اوست! غول نرم‌افزاری دنیا در دومین تجربه کنسول سازی خود، با دید منحصر به فرد خود وارد کارزار شد و خدمات آنلاین را به جزئی جدانشدنی از بازار تبدیل کرد و آن را تا جایی که می‌شد ارتقاء داد. اما سونی هم نخواست از بازار عقب بماند. یکی از بهترین تدابیر سونی در نسل هفتم سرویس پلاس بود. سونی با این ایده چندین هدف را مد نظر قرار داده بود. هم توانست جایگاه خود را در ارائه خدمات آنلاین شبکه PSN بالا ببرد و هم توانست با رایگان کردن چندین بازی در ماه برای اعضا این سرویس (بعنوان مهمترین ویژگی سرویس پلاس) به گسترش عرضه دیجیتالی بازی ها کمک کند که نتیجه این رخداد، کوتاه شدن دست دلالان و خرده فروشان از بازار بازی های رایانه ای و سود خالص برای شرکت های بازیساز خواهد بود.

همانطور که در ابتدا گفتیم با آمدن نسل جدید باید خود را به قوانین جدیدی عادت دهیم! از یک نظر می‌توان نسل هشتم را نسل بازی های مولتی پلیر پولی دانست! در نسلی که گذشت مایکروسافت باری ارائه خدمات آنلاین از مشتریان خود مبلغی را دریافت می‌کرد اما سونی بصورت رایگان بازی های انلاین را در اختیار طرفداران خود قرار داده بود. اما در نسل هشتم سونی هم به مایکروسافت پیوسته و خدمات آنلاین خود را پولی کرده است. برای دسترسی به بخش آنلاین اغلب بازی ها شما باید عضو پلاس باشید. پلاس سرویسی است که از سال 2010 در دسترس مشتریان قرار گرفت و در عرض 3 سال به محبوبیتی بینظیر دست یافت که شاید خود سونی هم متصور آن نبود. اعضا پلاس بصورت ماهانه بازی های رایگانی را برای پلتفرم های خود (PS3 – PS4 – PSVITA ) دریافت می‌کنند. چینش این بازی ها اغلب نسبت مساوی بین بازی های بزرگ و به اصطلاح AAA و بازی های آرکید و کوچکتر است. نکته مهم این است که شما با یک بار خرید این سرویس می‌توانید از مزایای آن بر روی هر سه پلتفرم سونی استفاده کنید! یعنی اگر شما هر سه کنسول سونی را که پیش تر به آنها اشاره کرده باشیم داشته باشید ماهانه حدود 6 بازی رایگان دریافت می‌کنید. البته تعداد بازی ها عدد مشخصی نیست و گاها دیده شده که کمتر یا بیشتر شود. البته اعضا سرویس پلاس علاوه بر بازی‌های رایگان به یکسری محتوا انحصاری نیز دسترسی دارند. تجربه زودهنگام بتا برخی عناوین، تم ها و … انحصاری. تخفیفات ویژه برای بازی های استور و … از جمله این مزایا و محتویات هستند.
با توجه به رویکرد جدیدی که سونی در قبال پلاس در نسل هشتم اتخاذ کرده بر آن شدیم تا از این پس نگاهی کلی به آپدیت های ماهانه سرویس پلاس داشته باشیم تا بدین صورت زمینه آشنایی بیشتر دوستان با این سرویس را فراهم آوریم.

نکته: زمان معرفی آپدیت های ماهانه ریجن 1 و 2 متفاوت است و اغلب با فاصله ای حدود 2 هفته منتشر می‌شوند. لذا سعی ما بر این است که در مقاله ماهانه آپدیت ماه جدید ریجن دو و آپدیت ماه پیشین ریجن یک را مورد بررسی قرار دهیم. بعنوان مثال در این مقاله اپدیت ماه دسامبر ریجن دو و ماه نوامبر ریجن یک را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

آپدیت نوامبر (ریجن یک),آپدیت نوامبر (ریجن یک),این آپدیت اولین آپدیت در تاریخ پلاس است که بازی های PS4 را در بر دارد. به طور کلی سطح کیفی بازی های رایگان در ریجن یک نسبت به ریجن دو پایینتر بوده اما اعضا پلاس ریجن یک از تخفیفات گسترده تری برخوردارند. به بیان دیگر اگر اهل خرید هر از گاهی اعتبار پولی برای اکانت خود هستید سرویس ریجن یک می‌تواند برای شما جذاب باشد.
این آپدیت 7 بازی رایگان را به شما ارائه میدهد. سه بازی برای PS3 دو بازی برای PS4 و دوبازی برای PSVITA. دو بازی PS4 بصورت مشترک برای آپدیت دسامبر ریجن دو نیز در نظر گرفته شده است.

بازی های PS3:

1- Dragon’s Dogma: Dark Arisen
2- ibb & obb
3- Binary Domain

بازی های PS4:

1- RESOGUN 2- Contrast

بازی های PSVITA:

1- Oddworld: Strangers Wrath 2-

Soul Sacrifice,Dragon’s Dogma: Dark Arisen

– قیمت این بازی در حال حاضر در استور آمریکا

40 دلار است!
– این بازی در گذشته برای ریجن 2 رایگان شده است.

Dragon’s Dogma: Dark Arisen یک بازی در سبک اکشن نقش آفرینی است که مطمئنا طرفداران این سبک با آن آشنایی دارند. بازی توسط شرکت کپکام برای PS3 و X360 ساخته شده است. بازیبازان قادر به انتخاب 9 کلاس مختلف با ویژگی های منحصر به فرد هستند. سازندگان بازی افرادی بودند که قبلا در ساخت بازی های Devil may cry و RE نقش داشتند و از این رو در بازی شاهد برخی مکانیزم های مشابه با بازی های ذکر شده هستیم. Dark Arisen در سال 2013 عرضه شد و شامل تمام نقشه بازی اصلی به علاوه یک منطقه جدید بود.

,ibb & obb

– قیمت این بازی در شبکه پلی استیشن 10 دلار است.

یک بازی پلتفرمر معمایی صرفا دونفره است که به صورت آنلاین نیز قابل بازی است.
بازی توسط Sparpweed Games برای ویندوز و PS3 ساخته شده و در آگوست 2013 برای PS3 منتشر شد. چیزی که در اولین نگاه بیش از همه جلب توجه می‌کند طراحی هنری بی‌نظیر و پس زمینه های ملایم با رنگ های شاد است. معماهای بازی بر اساس جاذبه و تغییرات آن طراحی شده است. به هر حال اگر به دنبال یک بازی خانوادگی برای آخر هفته هستید ibb & obb را نیز از نظر بگذرانید.,Binary Domain

– قیمت فعلی این بازی در استور 20 دلار است.

سگا دو سال پس از تجربه موفق Vanquish ، در سال 2012 بازی Binary Domain را عرضه کرد هرچند اعضا سازنده بازی یکسان نبودند اما شباهت غیر قابل انکاری با هم دارند و اگر از Vanquish لذت برده اید، Binary Domain را در گوشه ذهن خود داشته باشید! البته سرعت گیم پلی بازی به اندازه Vanquish نیست و تا حدودی گیم پلی آن تکنیکی تر شده و بر کار گروهی تاکید بیشتری دارد. بطور کلی این بازی می‌تواند بعنوان یک انتخاب مناسب برای علاقه مندان به شوتر های فضایی و تخیلی باشد.

-این بازی امتیاز 6.5 را از بازیسنتر دریافت کرده است.

Resogun

– قیمت این بازی 10دلار است.

این بازی توسط سازنده بازی موفق Super Stardust یعنیHousemarqueبصورت انحصاری برای PS4 ساخته شده است. سبک بازی همانند بازی قبلی این استدیو shoot ’em up است. گرافیک بصری بازی نیز همانند عنوان قبلی سازنده پیش زمینه ای تاریک و میدان نبردی شلوغ و پر هیاهو را شامل می‌شود بازی تجربه خالصی از بازی های آرکید ارائه می‌دهد و حجم کم آن دانلود آن را بی‌دردسر تر از دیگر عناوین کرده است. در کل اگر کنسول PS4 را تهیه کرده اید برای شروع کار می‌توانید روی این بازی حساب باز کنید.
Contrast

,این بازی علاوه بر PS4 برای کنسول های نسل هفتمی و ویندوز نیز عرضه می‌شود 15 و 29 نوامبر تاریخ عرضه بازی در آمریکا شمالی و اروپا است. البته فقط نسخه PS4 بازی برای اعضا پلاس رایگان است. سبک بازی پلتفرمر معمایی بوده و فضایی تاریک و نوآر دارد. کاراکتر اصلی بازی دختری کارگاه است که درگیر یک ماجرای جنایی عجیب می‌شود. نمایش های بازی نشان از گرافیک فنی و هنری زیبای بازی دارد و فضای تلخ و سیاه بازی برای سبک پلتفرمر به نوعی جدید محسوب می‌شود و تجربه بصری نویی را ارائه می‌دهد.

Oddworld: Stranger’s Wrath

– قیمت این بازی در فروشگاه پلی استیشن 15 دلار است.
– این بازی نیز در گذشته برای پلاس ریجن دو رایگان شده است.

Oddworld: Stranger’s Wrath در سبک اکشن ادونچر و در دنیایی باز رخ می‌دهد. بازی اصلی در سال 2005 برای XBOX عرضه شد اما در سال های 2011 و 2012 نسخه HD آن برای PS3 و VITA نیز عرضه شد. پیش از آن در سال 2010 نیز بر روی PC عرضه شده بود. داستان بازی درباره یک جایزه بگیر به سبک غرب وحشی به نام Stranger است که افراد فراری از قانون و تبه کاران را دستگیر می‌کند و در حال جمع آوری پول برای یک پروژه مرموز است. اجرا بازی بر روی ویتا کیفیت بالایی دارد اما از دوربین کند و مشکلات گاه و بیگاه آن نمی‌توان گذشت. استفاده مناسب از صفحه پشتی و همچنین صفحه لمسی ویتا از نقات قوت این بازی به شمار می‌رود. از مکانیزم های جالب گیم پلی بازی می‌توان به سوییچ حالت بازی بین سوم شخص و اول شخص اشاره کرد که هرکدام بسته به نوع استراتژی اتخاذ شده در موقعیت کاربرد دارند.

Soul Sacrifice

– قیمت بازی در استور 36 دلار است.

بسیاری این بازی را در زمان عرضه آن ناجی ویتا می‌دانستند. بازی به صورت انحصاری برای ویتا عرضه شد با برخورد بسیار مثبت منتقدان و بازیبازان مواجه شد. سبک بازی نقش آفرینی بوده و جزوه برترین های ویتا در این سبک به شمار می‌رود. مواجه با جادوگران و هیولاهای دنیا بازی مطمئنا بر روی صفحه ویتا جذاب خواهد بود. این بازی را به نوعی می‌توان سورپرایز پلاس ریجن یک دانست که اغلب بازی های PSP را برای ویتا داران رایگان می‌کرد و رایگان شدن یک بازی دسته اول برای ویتا بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسید.
آپدیت دسامبر (ریجن دو),همانطور که قبلا اشاره کردیم بازی های ریجن دو معمولا کیفیت بالاتری دارند و بازی‌های جدیدتری برای پلاس رایگان می‌شود. اما اوضاع در ماه دسامبر کمی متفاوت است. البته همچنان می‌توان سطح کیفی آن را نسبت به آپدیت ریجن یک بالاتر دانست اما نمی‌شود منکر نزول سطح کیفی آن در این ماه شد. Guacamelee بصورت Cross Buy رایگان شده است. یعنی هر دونسخه PS3 و VITA آن رایگان شده‌اند. با این حساب برای پلتفرم ویتا سه بازی رایگان شده است! بازی های PS4 که برای این ریجن رایگان شده اند دقیقا همان بازی ریجن یک هستند از این رو به توضیح دوباره آنها نمی‌پردازیم.

بازی های PS3:

1- Grid 2 2- Guacamelee

بازی های PS4:

1- Resogun 2- Contrast

بازی های ویتا:

1- Sonic All Star Racing Transformed 2-

Grand Theft Auto: Liberty City Stories,Grid 2

– قیمت این بازی در حال حاضر 60 دلار است!

گرید2 دست پخت یک رسیسنگ ساز قهار است. کدمسترز هرآنچه از قبل اندوخته بود را در این بازی بکار برد تا تجربه ای ناب از این سبک را ارائه دهد و الحق هم در این کار موفق بود. گرافیک شاد و جذاب همراه با رنگ آمیزی اغراق آمیز تجربه بصری تازه ای را به علاقه مندان این سبک ارائه می‌دهد. گیم پلی بازی را می‌توان به جرات یکی از متعادل ترین گیم پلی های سبک ریسینگ دانست که تعادل بین بخش شبیه ساز و آرکید را به زیبایی حفظ کرده است و طرفداران هر دو سبک را راضی خواهد کرد. اگر عاشق سرعت رقابت و هیجان هستید این بازی را از دست ندهید مخصوصا حالا که بصورت رایگان در اختیارتان قرار گرفته!

– این بازی امتیاز 8.5 را از بازیسنتر دریافت کرده است.

Guacamelee

– قیمت این بازی در استور 15 دلار است.

یک بازی پلتفرمر اکشن از استدیویی متخصص در این سبک! اگر عاشق اینگونه بازی ها هستید Guacamelee با آن سبک مبارزات کلاسیکش را از دست ندهید. طراحی هنری محیط بازی با مبنایی تخیلی به همراه چاشنی واقعیت. بازی تنها به صورت دیجیتالی بر روی پلتفرم های سونی عرضه شده است و با استقبال خوبی از سوی منتقدان و بازیبازان مواجه شده. معماهایی نیز در بازی وجود دارند که گیم پلی آن را غنی‌تر کرده اند. در طول بازی قهرمان ما قدرت های گوناگونی را کسب می‌کند و بدین صورت هیچ‌گاه از تنوع گیم پلی کاسته نمی‌شود. پلتفرم پیشنهادی ما برای این بازی، ویتا است. بطور کلی اینگونه بازی های آرکید بر روی کنسول های دستی لذت بیشتری دارند و از نظر گرافیکی نیز بر روی صفحات کوچکتر، زیباتر به نظر می‌رسند. اما اگر ویتا ندارید نگران نباشید! بازی بر روی PS3 نیز بسیار جذاب بنظر می‌رسد. به هر حال این بازی جزو تجربیاتی است که به هیچ وجه نباید آنرا از دست داد.

Sonic All Star Racing Transformed

– قیمت این بازی در استور 30 دلار است!

این ماه علاوه بر PS3 ویتا نیز میزبان یک بازی ماشینی است! بازی تقریبا بر روی تمام پلتفرم ها عرضه شده و از این نظر بازی شناخته شده ای است. اگر از سبک بازی که حالتی فان دارد خوشتان می‌آید برای دانلود آن شک نکنید. بازی بر خلاف بازی های دیگر در این سبک نمرات خوبی کسب کرده و تجربه ای لذت بخش و روان را ارائه می‌دهد. بازی دقیقا یک سال پیش در همچین روزهایی عرضه شد و بازی تاریخ گذشته و قدیمی به حساب نمی‌آید. پس کمربند ها را ببندید و خود را آماده رقابت با قهرمان سرعتی سگا کنید!
,Grand Theft Auto: Liberty City Stories

– قیمت این بازی در فروشگاه پلی استیشن 20 دلار است.

بدون تعارف یکی از ضعیف ترین عناوین پلاس ریجن دو در ماه های اخیر! اعضا پلاس اروپا معمولا عادت ندارند بازی های PSP و یا تاریخ گذشته را دریافت کنند. اما اینبار تیم پلاس سنت شکنی کرده و بازی‌ای برای سال 2005 و پلتفرم دستی قدیمی سونی رایگان کردند آن هم در حالی که اعضا پلاس ریجن یک بازی دست اولی و با کیفیتی همچون Soul Sacrifice را دریافت می‌کنند. به هر صورت برای انجام این بازی یا باید حس نوستالژی‌تان گل کند یا از فرط بی بازی‌ای به در و دیوار نگاه کنید و تنها در چنین شرایطی می‌توان تصمیم برای دانلود این بازی را درک کرد. البته بازی به خودی خود بازی با کیفیتی است مخصوصا در زمان خود اما قبول کنید دانلود یک بازی برای 8 سال پیش آن هم نه بصورت HD شده و پشتیبانی از تروفی چندان صورت خوشی ندارد!,آپدیت دسامبر (ریجن دو),بررسی آپدیت پلاس,بررسی آپدیت پلاس,

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا