مقاله های ویژه

بررسی اولین اطلاعات از GTA 6

بالاخره انتظار 10 ساله برای ملاقات با جی تی ای 6 به پایان رسید و راکستار اولین تریلر از مورد انتظارترین بازی تاریخ خود را منتشر کرد. پس از فروش بیش از 190 میلیون نسخه‌ای بازی GTA 5 همه منتظر موفقیتی عظیم هستند. موفقیتی که با توجه به اولین نمایش بازی به نظر در دسترس Rockstar Games باشد. بی‌اغراق می‌توان گفت که فرانچایز Grand Theft Auto از هر محصول دیگری در هر فرمی از مدیا، هیجان‌انگیزتر و بزرگ‌تر است. موضوعی که این سری محبوب را به یک بلاک‌باستر واقعی و بدون رغیب در سرگرمی مدرن تبدیل کرده. حالا در نظر بگیرید که نسخه ششم، اثری است که احتمالا تا زمان انتشار بالغ بر 10 سال در مراحل توسعه بوده و بودجه توسعه‌اش به راحتی مبلغ 2 میلیارد دلار را رد خواهد کرد! طبیعی است که نه تنها در صنعت بازی، بلکه حتی در سینما نیز تاریخ اکران فیلم‌های پرهزینه هالیوودی از رویارویی با انتشار این بازی تا ماه‌ها، اجتناب کنند! حالا اما با انتشار اولین تریلر از بازی GTA VI می‌دانیم که این بازی در سال 2025 میلادی برای پلی استیشن 5 و ایکس باکس منتشر می‌شود. اثری که فعلا عرضه آن روی کامپیوترهای شخصی تایید نشده اما به احتمال فراوان بعد از نسخه کنسولی، روانه بازار می‌شود.

  آیتم ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید

اکنون بعد از انتشار اولین تریلر GTA 6 می‌توان به سراغ اطلاعاتی رفت که تاکنون از این بازی لو رفته بود و آنها را به شکل دقیق‌تری مورد بررسی قرار داد. اطلاعاتی درباره شخصیت اصلی، شهر و منطقه‌ای که بازی در آن جریان دارد و البته برخی قابلیت‌های گیم‌پلی که می‌توانیم انتظار تجربه آنها را در سال 2025 داشته باشیم.

اولین معرفی رسمی بازی در فوریه 2022 انجام شد. زمانی که راک‌استار گیمز به عنوان بخشی از به روز رسانی انجمن آنلاین GTA 5 و GTA Online از توسعه نسخه بعدی با عبارت «به خوبی در حال انجام است» خبر داد. راک‌استار با بیان اینکه Grand Theft Auto 6 در حال توسعه فعال است، تاکید داشت: «از طرف کل تیم ما از همه شما برای حمایت‌تان تشکر می‌کنیم و نمی‌توانیم منتظر قدم گذاشتن در آینده در کنار شما باشیم!» همچنین در ماه فوریه توئیتی زده شد مبنی بر همین موضوع که یکی از پر بازدیدترین توئیت‌های گیمینگ تاریخ است.

کمپانی Take-Two به عنوان شرکت مادر راک‌استار، در یک جلسه مالی اخیر یک بار دیگر به سال مالی آینده (آوریل 2024 – مارس 2025) به عنوان سالی بزرگ برای شرکت اشاره کرد. حالا مشخص شده که این موضوع به احتمال زیاد به تاریخ عرضه GTA 6 در این بازه زمانی اشاره دارد داشته و احتمالا باید منتظر عرضه GTA 6 در نیمه ابتدایی سال 2025 باشیم.  جالب است بدانید که نسخه پنجم GTA در ماه سپتامبر و نسخه چهارم در ماه آوریل عرضه شدند. آخرین ساخته راک‌استار یعنی Red Dead Redemption 2 نیز در ماه اکتبر عرضه شد، در حالی که نسخه قبلی آن در سال 2010 و در ماه می به انتشار رسیده بود. پس پیش‌بینی دقیق تاریخ انتشار GTA 6 کار چندان ساده‌ای نیست؛ چرا که Take Two ثابت کرده که یک ماه خاص یا تعطیلات آخر سال میلادی را لزوما برای ریلیز بازی‌های بزرگ‌اش انتخاب نمی‌کند.

تاکنون شایعات بسیاری درباره شهر اصلی GTA 6 وجود داشت و اطلاعات لو رفته از بازگشت به وایس سیتی خبر داده بودند. مسئله‌ای که حالا با انتشار اولین تریلر از GTA 6 به حقیقت تبدیل شده و می‌بینیم که این بازی قرار است تا به جز یکی از سه شهر اصلی مجموعه GTA، شامل برخی مناطق پیرامون آن هم بشود. در اصل اینجا راکستار رویکرد شبیه به نسخه پیشین را اتخاذ کرده و تنها تمرکز خود را روی وایس سیتی قرار نداده و مناطق مختلفی در نزدیکی وایس سیتی را پیش روی مخاطب‌ها قرار می‌دهد. از جزیره‌های به هم پیوسته گرفته تا مناطق باتلاقی که احتمالا نقش مهمی را در جریان بازی ایفا کنند. باید به این موضوع هم توجه داشت که چیزی که در GTA Vice City از این منطقه دیده بودیم احتمالا تنها بخش کوچکی از بازی جدید را شامل می‌شود و اکثر مناطق بازی از نو طراحی شده‌اند.

از طرفی باید به این مسئله پرداخت که گزارش بلومبرگ ادعا می‌کند که در ابتدای توسعه، GTA 6 شامل مناطق بزرگی بود که از آمریکای شمالی و جنوبی الگوبرداری شده بودند. با این حال، این محدوده ظاهرا برای تمرکز بر Vice City و منطقه اطراف آن کاهش یافته است، اگرچه «دنیای بازی همچنان بزرگ است و مکان‌های داخلی بیشتری نسبت به بازی های قبلی Grand Theft Auto خواهد داشت.»

طبیعتا وایس سیتی در مقایسه با آخرین باری که از آن بازدید کرده‌ایم، متفاوت به نظر خواهد رسید. داستان عنوان Grand Theft Auto: Vice City در سال 1986 دنبال می‌شد، ولی حالا همه نشانه‌ها حاکی از مدرن بودن محیط GTA 6 است. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی معتقدند که در لیک‌ها، شخصیتی به مرگ مدیر اجرایی LifeInvader اشاره می‌کند که توسط مایکل دی سانتا کشته شده است – بنابراین به نظر می‌رسد که GTA 6 پس از وقایع GTA 5 جریان خواهد داشت. اخیرا نیز شایعاتی مرتبط به حضور او در بازی جدید به گوش می‌رسد که صداپیشه مایکل نیز با عکس العمل به این شایعات در فضای مجازی، به آن‌ها دامن زده است.

در حالی که نقشه نهایی GTA 6 هنوز نشان داده نشده است، برخی از شاخص‌ها از ویدیو و صفحه‌های نمایش فاش شده وجود دارد که نشان‌دهنده یک فضای Open World عظیم است که فراتر از محدوده Vice City کشیده خواهد شد. یعنی تقریبا به همان روشی که راک‌استار Los Santos  را بین Grand Theft Auto: San Andreas  و GTA 5 گسترش داد، به نظر می‌رسد تعدادی از اسکرین شات‌های فاش شده مناطق کاملا جدیدی از Vice City را نشان می‌دهند. همانطور که اشاره شد،Vice City  برداشتی آزاد بر اساس میامی است و اکنون گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که GTA 6 به سمت جنوب، به سمت Everglades (یک تالاب) و فلوریدا کیز (رشته ای از جزایر گرمسیری) پیش خواهد رفت. جالب اینجاست که طرفداران متقاعد شده‌اند که نقشه GTA 6 بسیار بزرگتر از نقشه GTA 5 خواهد بود. با استفاده از مختصات فاش شده GTA 6، طرفداران ساب ردیت بازی سعی در ترسیم نقشه خود دارند که آن‌ها را به این نتیجه رسانده که احتمالا با بزرگ‌ترین نقشه حاضر در بازی‌های راک‌استار روبرو خواهیم بود. برای داشتن ذهنیت بهتر، بد نیست بدانید که مساحت نقشه در GTA 4 نزدیک به 16 کیلومتر مربع و در GTA 5 این مساحت بالغ بر 75 کیلومتر مربع بود.

اما بر اساس این گزارش، نقشه ثابت نخواهد ماند. راک‌استار قصد دارد پس از انتشار، GTA 6 را با شهرها و مکان‌های داخلی بیشتری به روز کند، با این به‌روزرسانی‌هاست که قرار است بازی به طور قابل توجهی بزرگتر از GTA 5 باشد. ایده این است که به توسعه‌دهندگان فضای تنفس بیشتری برای ایجاد نقشه گسترده بازی و کاهش اضافه‌کاری استرس‌زا در طول توسعه داده شود. همچنین موضوع به این معنی است که پس از عرضه، مناطق جدیدی برای کاوش خواهید داشت که با یک عنوان کاملا سرویس محور روبرو خواهیم بود. طبق گفته بلومبرگ، راک استار قصد دارد ماموریت‌ها و شهرهای جدیدی را «به‌طور منظم» به بازی اضافه کند و به ما مناطق جدیدی را برای کاوش بدهد. این که این سیستم چگونه کار خواهد کرد و آیا باید بابت محتوای پس از عرضه هزینه پرداخت کنیم یا خیر، در گزارش به آن اشاره نشده است.

بعد از مدت‌ها شایعه و لو رفتن اطلاعات مختلف بالاخره مشخص شد که GTA 6 با محوریت دو شخصیت اصلی به نام‌های لوسیا و جیسون دنبال می‌شود. درست مانند اطلاعاتی که پیش از این لو رفته بود، حالا به شکل رسمی می‌دانیم که این دو شخصیت با رویکردی شبیه به بانی و کلاید زوج قانون‌شکن و مشهور طراحی شده‌اند که باید در جریان بازی داستان آنها را شاهد باشیم. البته می‌توان انتظار داشت که تمرکز اصلی روی شخصیت لوسیا قرار گیرد که در جریان تریلر نیز اکثر دیالوگ‌ها را به خود اختصاص داده بود.

از طرفی گزارش بلومبرگ به جزئیات تلاش‌های راک‌استار برای تغییر فرهنگ محل کار خود می‌پردازد و اینکه چگونه توسعه دهنده چهار سال گذشته را صرف بازنگری کلی فرهنگ خود کرده و برای تبدیل شدن به یک شرکت مهربان‌تر و پیشرفته‌تر تلاش کرده است. به عنوان بخشی از تغییرات،Grand Theft Auto VI  یک قهرمان زن لاتین خواهد داشت که اولین زن قابل بازی در تاریخ مدرن راک‌استار است.

یکی از کلیپ‌های لیک شده نشان می‌دهد که این زوج با هم از یک غذاخوری سرقت می‌کنند، در حالی که بازیکن کنترل یکی از شخصیت‌ها را در اختیار دارد و دیگری توسط هوش مصنوعی هدایت می‌شود. در یک کلیپ دیگر، ما شاهد تعویض کاراکترها هستیم، اگر چه این تغییر این بار به صورت آنی رخ می‌دهد و مانند GTA 5 نباید چند ثانیه‌ای منتظر ماند.

از فیلم‌های اولیه توسعه که به بیرون درز کرد، مشخص است که سازنده حداقل در حال بررسی و آزمایش برخی از مکانیک‌های جدید است. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد که یک سری از مکانیک‌های مخفی‌کاری در حال تست هستند. مثلا در ویدئوها دیده شد که شخصیت در حال خزیدن است یا جسدی را روی دوش حمل می‌کند.

علاوه بر این، چرخ اسلحه – که برای GTA 5 بازسازی شده بود – تا حدودی در حال بازگشت است، مگر اینکه راک‌استار تصمیم بگیرد تا سیستم حمل سلاح را مانند Red Dead Redemption 2 به صورت واقع‌گرایانه طراحی کند. همچنین فیلم‌های فاش شده نشان می‌دهد که راک‌‌استار در حال معرفی آیتم‌های جدید برای بهبود سلامتی مانند مسکن‌ها است. ظاهرا سیستم Five Star Wanted در حال بازگشت است و VCPD عملکرد هوشمندانه‌تری نسبت به پلیس‌های GTA 5 خواهد داشت.

برای متحول کردن سیستم پلیس در GTA 6 ، به نظر می‌رسد که سیستم ستاره و سطح تحت تعقیب گسترش خواهد یافت. در ویدیوی اصلی که درز کرده بود، که یک سرقت در Hank’s Waffles را نشان می‌داد، یادداشتی با سطح تحت تعقیب را دیدیم که روی آن توضیحات کامل نوشته شده بود، که به نظر می‌رسد نشان می‌دهد که یک شاهد چهره شما را دیده است. همچنین توضیحات کامل وسیله نقلیه وجود داشت که نشان می‌دهد یک شاهد خودروی فرار شما را با جزئیات رصد کرده است. این شواههد با یک پیام متنی همراه بود که می‌گوید: «هر وسیله نقلیه‌ای که وارد آن شوید، توسط قانون شناخته می‌شود.» البته، این موارد می‌تواند یادداشتی برای تیم توسعه دهنده باشد و با نزدیک شدن به انتشار بازی، از دید بازیکنان پنهان بماند. با این حال، یک نکته در مورد NPC ها در این سناریو وجود دارد. وقتی لوسیا داخل ساختمان است، یک NPC زن یک نماد زرد بالای سرش دارد. پس از رفتن لوسیا، نماد شروع به چشمک زدن می‌کند و پس از رسیدن پلیس، نماد به رنگ قرمز تغییر می‌کند. این مکانیک می‌تواند بخشی از سیستم «شاهد» باشد که نمونه ابتدایی‌تر آن را در RDR 2 پیش‌تر دیده‌ایم.

با وجود GTA V و  Red Dead Redemptionبود که راک‌استار موفق شد سیستمی برای نشان دادن تاثیر گذر زمان بر چهره شخصیت شما ایجاد کند. این جزئیات معمولا در ریش و رشد موهای شخصیت‌های اصلی دیده می‌شد. این سیستم در برخی دیگر از بازی‌ها از جمله The Witcher 3 نیز به کار گیری شده است. پس طبیعی خواهد بود که حداقل در سطح RDR 2 شاهد چنین ویژگی بصری جذابی باشیم. همچنین در اسناد فاش شده اشاره شده است که افزایش وزن و افزایش – و کاهش عضلانی – در لوسیا و جیسون نیز مشاهده خواهد شد که حس وایع‌گرایی پویاتری را بیش از پیش نشان می‌دهد و تجربه‌ای درگیر کننده را برای مخاطب خلق می‌کند.

اگر فکر می‌کنید که وسواس راک‌استار برای واقع‌گرایی به همین نقطه خلاصه می‌شود، سخت در اشتباهید. اگر قصد سرقت پولی را دارید، به راهی برای پول‌شویی نیز نیاز خواهید داشت. سیستم جدید این عمق را دارد که نمی‌توانیم اسکناس‌های دلاری را در جیبمان جمع کنیم و آن را بعدا خرج کنیم. مانند هر مجرم شغلی مناسب، شما باید پول‌شویی و نحوه درآمد خود را از مقامات دولتی پنهان کنید. اینجاست که مالکیت کسب‌وکار وارد عمل می‌شود. آیکونی از طریق لیک‌ها قابل مشاهده بودند که نماد دلار را در داخل ماشین لباسشویی نشان می‌دهد. می‌توانیم با خیال راحت فرض کنیم که این کسب‌وکارها به سرمایه‌گذاری نیاز دارند و با واریز صورت‌حساب‌های پول‌شویی، خیالتان از بابت رهگیری درآمد غیراخلاقی راحت باشد. این کسب‌وکارها احتمالا ماهیانه یا روزانه سودها را به حساب شما واریز خواهند کرد.

علاوه بر عناوین ساخته شده توسط خود راک‌استار و با توجه به ویدئوهای لیک شده، ممکن است که برای توسعه GTA 6 از دیگر بازی‌های بزرگ نیز الهاماتی گرفته شده باشد. مثلا گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که در نسخه ششم با یک سیستم هم جدید، تا حدی مشابه آنچه که در Cyberpunk 2077 و Watch Dogs دیده‌ایم، روبرو باشیم. تجهیزات الکترونیکی و مربوط به هک، احتمالا بیشتر مرتبط با سرقت خودروها خواهد بود. و البته حضور یک درایو USB و یک شماره‌گیر خودکار در ویدئوها، می‌تواند به این معنی باشد که حالا می‌توانیم کلاهبرداری کنیم و لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هوشمند را هک کنیم. به طور کلی، به نظر می‌رسد که سرقت خودروها تلاش بیشتری را می‌طلبد. با تجهیزات الکترونیکی ماشین‌های مدرن را هک خواهیم کرد، اما ظاهرا برای باز کردن قفل‌های قدیمی هم مکانیکی جدید تعریف شده است.

انتشار اولین تریلر از GTA 6 به عنوان یکی از مورد انتظارترین بازی‌های تاریخ به خوبی نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از اطلاعات لو رفته و شایعات موجود واقعی بودند. اطلاعاتی که به خوبی نشان می‌دهند با یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های یک دهه اخیر سر و کار داریم. سازندگان بازی در تمام این سال‌ها با تمام توان خود مشغول توسعه عنوانی بودند که اکنون بعد از تماشای اولین تریلرش مشخص است به چه میزان قابل توجهی نسبت به گذشته ارتقا یافته. از جزئیات گرافیکی خیره‌کننده گرفته تا محیطی که مشخصا نسبت به گذشته بسیاری بزرگ‌تر و با چگالی بیشتری در اختیار گیمرها قرار می‌گیرد. از طرف دیگر می‌توان به خوبی این موضوع را دید که GTA 6 کاملا تحت تاثیر اتفاقات و جریان‌های چند سال اخیر بوده. از تاکید بیشتر روی شبکه‌های اجتماعی گرفته تا نمایشی از اوضاع امروزی آمریکا که می‌تواند سوژه اصلی ساخته جدید راکستار باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا