مقاله های ویژه

معرفی بازی های نمایشگاه E3 2011 – قسمت سوم

بازی ها

Kincet Sports: Season 2

با کمی اغراق می‌توان گفت که تا به حالKinect Sports بهترین بازی منتشر شده برای کینکت بوده است زیرا از تنوع بالای برخوردار بوده و ورزش‌های محبوب و نسبتا زیادی را نیز پشتیبانی کرده است. یکی دیگر از خبرهای خوشحال کننده برای دارندگان کینکت در کنفرانس مایکروسافت معرفی نسخه دوم این بازی بود که البته جای تاسف دارد که سازنده این عنوان دیگر Rare نمی‌باشد و مایکروسافت ساخت بازی را برعهده شرکت Big Park گذاشته است که عنوان نه چندان موفق Joy Ride را همزمان با لانچ کینکت روانه بازار کرده است. به همین دلیل است که عده‌ای به موفق بودن این نسخه همچون شماره اول امید ندارند و آتش اشتیاقی که پس از معرفی در آنان شعله‌ور شده بود خیلی سریع فروکش کرد. نمایش این عنوان در کنفرانس مایکروسافت خوب بود و درست است که برخی از ورزش‌های معرفی شده دارای لگ و تاخیر نسبتا قابل ملاحظه‌ای بودند اما همچنان پرداختن به ورزش‌های جدید در یک محیط شاد و مفرح در کنار خانواده می‌تواند جذابیت‌های خاص خود را داشته باشد. در این نسخه شاهد شش ورزش خواهیم بود که شامل دارت، اسکی، گلف، تنیس، فوتبال امریکایی و بیسبال می‌شود. نکته جالبی که در انتخاب ورزش‌ها به چشم می‌خورد انتخاب عناوینی است که محبوبیت فوق‌العاده زیادی در امریکا و کشورهای پیشرفته اروپایی دارند. عکس‌هایی نیز از بازی منتشر شده است که شکل و شمایل دقیق اکثر ورزش‌ها را نشان می‌دهد. اسکی و تنیس ورزش‌هایی بوده‌اند که قبلا با کینکت تست شده‌اند و درست است که پتانسیل بالایی داشته‌اند اما به هیچ‌وجه سازندگان قبلی نتوانستند ایده خوبی را از داخل آن‌ها خارج کنند. حتی در بازی Virtua Tennis نیز شاهد نمایش فوق‌العاده ضعیفی از کینکت بودیم که تنها توپ را می‌توانستیم به دو نقطه هدایت کنیم. امیدوارم سازندگان از تجارب و اشتباهات دیگر سازندگان درس بگیرند.

بازی کردن دارت به وسیله کینکت که اصلا نباید سخت باشد و مکانیزمی که برای گلف نیز طراحی کرده‌اند قابل قبول است البته در این ورزش تاخیرهایی با توجه به حرکت بازیکن و پیاده‌سازی آن در بازی مشاهده می‌شد که انتظار می‌رود تا زمان انتشار بازی این مشکلات حل شود. حال تنها دو ورزش باقی می‌ماند که هر دوی آن‌ها مورد علاقه مردمان امریکا می‌باشد. بازی بیسبال را که به عقیده من اگر بتوان به راحتی به صورت دو نفره انجام داد و هر یک از بازیکنان در تیمی مجزا باشند از جذابیت فوق‌العاده بالایی بهره‌مند خواهد شد زیرا این ورزش نسبتا طولانی است و علاوه بر گرفتن انرژی بازیکنان و شادب کردن آن‌ها باعث می‌شود که دو طرف برای یکدیگر کری بخوانند و هیجان بیشتری را به بازی تزریق کنند. فوتبال‌امریکایی نیز فکر نمی‌کنم طرفداران زیادی در بین ما داشته باشد اما هر چه باشد یک ورزش است و در سرتاسر دنیا طرفدارانی دارد. البته احتمال می‌دهم که مکانیزم طراحی حرکت در این ورزش نیز همانند فوتبال در نسخه قبلی باشد و با پاسکاری و بدون حرکت، بازی را پیش ببرید. البته در تریلری از بازی که به نمایش در آمده است بازیکنان را در هنگام حمله در اختیار دارید که در آن باید با درجا دویدن خود را به انتها زمین برسانید تا کسب امتیاز کنید. در نهایت با توجه به توضیحات بیان شده اگر سازندگان مشکل تاخیر در دریافت حرکت از سوی دستگاه را با توجه به بازی خود بتوانند کم کنند و به حد استاندارد برسانند شاهد یک عنوان فوق‌العاده دیگر برای کینکت در 25 اکتبر 2011 خواهیم بود.
,Medieval Moves: Deadmund’s Quest,,در کنفرانس امسال شرکت سونی خیلی‌های مشتاقانه به انتظار نشسته بودند تا نمایش جذابی را از عنوان انحصاری این شرکت با نام Sorcery که مخصوص Move می‌باشد مشاهده کنند اما در کمال ناباوری، همگان شاهد یک عنوان کاملا جدید از سوی Zindagi Games بودند. نکته جالب این است که ناشر این دو عنوان SCEA(واحد سرگرمی‌های سونی در امریکا) می‌باشد. نمایش این عنوان را می‌توانیم قابل قبول توصیف کنیم و به شخصه با دیدن آن احساس خاصی که باعث شود از دیدن آن شگفت‌زده شوم را تجربه نکردم. همان‌طور که از نام این بازی مشاهده می‌شود ساختار آن به قرون وسطایی باز می‌گردد که البته محیط‌هایی که در آن به نمایش در می‌آید و همچنین موسیقی که نواخته می‌شود؛ همه و همه حالتی فانتزی دارند و گمان می‌کنم که هدف از ساخت این بازی سرگرم کردن و شاد کردن بازیکنان باشد، همانند کاری که LBP در سبکی دیگر و به شکل و شمایلی دیگر انجام می‌دهد. در E3 این بازی نمایش‌های زنده زیادی داشت و نکته‌ای که در تمامی آن‌ها به وضوح مشخص بود، نبود هیچ‌گونه لگ و تاخیری در اجرای فرمان‌ها می‌باشد که این حسن می‌تواند خود عاملی تحریک کننده برای بازیکنان به شمار آید.

در بررسی که پیرامون گیم‌پلی بازی داشته‌ایم به نکات جالب و جدیدی برخوردیم که این عوامل در کنار یکدیگر باعث می‌شود بازیکنان حیطه وسیعی را برای پیشبرد بازی در اختیار داشته باشند و می‌توان با سلاح‌ها و آیتم‌ها متفاوتی مراحل را پیش ببرند. از میان این قابلیت‌ها می‌توان به استفاده از شمشیر و چرخاندن آن، پرتاب کردن تیر با استفاده از دو کنترلر Move (که البته با یک کنترلر نیز می‌توان این کار را انجام داد)، پرتاب کردن ستاره‌هایی که سازندگان با نام شوریکین از آن‌ها یاد می‌کنند که فوق ‌العاده عمل جذابی است، تعویض لحظه‌ای و آنی سلاح خود و انجام بسیاری حرکات دیگر نظیر حفظ تعادل در لبه پرتگاه‌ها، باز کردن قفل‌ در‌ها با یک مینی‌گیم جذاب، استفاده از طناب برای رفتن به سطحی بالاتر، نوشیدن مایعاتی برای بازیابی جان خود و استفاده از سپر برای دفع تیر‌های دشمن اشاره کرد که تمامی آن‌ها باعث بالا رفتن ارزش تکرار بازی می‌شود. البته اگر یک نگاه کلی به کارهایی که قابل اجرا هستند داشته باشید متوجه می‌شوید که تمامی آن‌ها در عناوینی همچون Sports Champions یا Sorcery رونمایی شده بودند و تقریبا اکثر آن‌ها را پیش‌تر تجربه کرده‌ایم اما هیچ‌گاه تمام آن‌ها را در کنار یکدیگر و با این ساختار در اختیار نداشته‌ایم. در مورد دشمنان بازی اگر بخواهیم صحبت کنیم به عقیده من ظاهر کوچک و دلربایی دارند و در نگاه اول حتی ممکن است از آن‌ها خوشتان بیاید اما به طبع باید آن‌ها را نابود کنید تا زنده بمانید!

گرافیک این عنوان برای بازی در این سبک بسیار خوب است و انفجارهای زیبایی نیز در گوشه کنار آن کار به وقوع می‌پیوندد. البته به نظر من بازی از یک مشکل عمده رنج می‌برد که با نمایش‌هایی که از آن مشاهده‌ کرده‌ام متوجه آن شده‌ام و آن‌ هم On Rail بودن بازی است که با وجود Navigation سونی این کار بسیار دور از ذهن بود که سازندگان بازی را این‌گونه طراحی کنند و کار چندان عاقلانه‌ای انجام نداده‌اند و ممکن است در آینده از این نظر خود بازگردند و کاری را که برای عموم پسندیده‌تر است انجام دهند. در مجموع این بازی نمایش قابل قبولی داشت و در پاییز امسال به طور انحصاری برای PS3 با قابلیت پشتیبانی از Move منتشر خواهد شد. ,Trine 2,,اگر گذشته را به خوبی به یاد آورید بازی با نام The Lost Viking ساخته شده بود که بر روی PC و سیستم عامل Dos اجرا می‌شد. این بازی طرفداران فوق‌العاده زیادی داشت و به خاطر می‌آورم که در آن دوران مدت‌ها سرگرم مراحل سخت و پیچیده آن بودم. سال‌ها گذشت و دیگر خبری از بازی‌هایی در این سبک و سیاق نبود تا اینکه در سال 2009 شرکت Frozenbyte با کمک‌ناشرانی همچون South Park و Nobilis اقدام به انتشار بازی مشابه کرد که شخصیت‌های اصلی آن را که همچون وایکینگ‌های سه تن بودند، سه شخص با خصوصیات متفاوت تشکیل می‌دادند. این گروه در کنار یک گنجینه‌ طلسم شده با یکدیگر ملاقات کردند و با دست زدن به آن به دنیایی افسون شده گام نهادند که برای رهایی از آنجا باید با کمک یکدیگر از سد آزمون‌هایی سخت بر می‌آمدند. این سه تن شامل جادوگری سالخورده، شوالیه‌ای دلیر و دزدی چالاک بودند که قسم خوردند تا انتها در کنار یکدیگر باشند. در نسخه اول این عنوان همه چیز عالی بود؛ از گیم‌پلی تا گرافیک هنری فوق‌العاده که همه آن‌ها باعث ترقیب بازیکن به ادامه بازی می‌شد.

در نمایشگاه Gamescom 2010 خبر انتشار نسخه دوم این بازی به گوش رسید و تا E3 2011 خبری از آن نبود. در این نمایشگاه تریلری کوتاه از گیم‌پلی بازی به نمایش در آمد که در آن شاهد اوج خلاقیت سازندگان بودیم. آن‌ها بسیار زیبا از عناصر محیطی همچون آب برای رشد گیاهان در محیط و اعمال تغییرات در صفحه با استفاده از قابلیت شخصیت‌های اصلی استفاده کرده‌اند. در بازی شوالیه همچنان از قدرت خود برای جابه‌جایی اجسام و همچنین از شمشیر و سپر برای حمله بهره می‌برد. جادوگر داستان ما نیز همچنان با دستان توانای خود به ساخت اجسامی برای پیشبرد مراحل دست می‌زند؛ البته او قابلیت جدیدی را دارا می‌باشد که به وسیله آن می‌تواند برخی دشمنان را از زمین بلند کرده و در چنگال گیاهان گوشت‌خوار و بی‌رحم رها کند. دزد چابک داستان نیز با استفاده از تیر و کمان و طناب خود همچون گذشته به کشتن دشمنان و پیش‌برد مراحل می‌پردازد. نکته فوق‌العاده تاثیرگذار در این تریلر موسیقی آرام و زیبایی بود که به گوش می‌رسید و ترکیب آن با صداهایی از جنگلی که یاران در آن قرار داشتند باعث به وجود آمدن محیطی سرشار از امید و طراوت شده بود. در مورد گرافیک این بازی نیز جالب است بدانید که از دیدگاه سایت 1Up این عنوان یکی از 10 بازی برتر نمایشگاه بوده است. افکت آب در این نسخه به همراه تلالو نور بر روی آن و همچنین به تصویر کشیدن محیطی گرگ و میش که یکی از یاران در حال عبور از آن است باعث می‌شود هر منتقدی لب به تحسین بگشاید. این عنوان فوق‌العاده همچون نسخه قبلی به صورت DLC عرضه خواهد شد. ناشر آن Atlus می‌باشد که به همراه سازندگان بر این عقیده هستند که بازی را در سه ماهه سوم سال 2011 بر روی شبکه‌های Xbox Live، PSN و Steam عرضه کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا