مقاله های ویژه

معرفی بازی های نمایشگاه E3 2011 – قسمت اول

بازی ها!,Silent Hill : Downpour,باران، مه و پلیس ها! سری سایلنت هیل هیچگاه کمبودی در این موارد نداشته است. Downpour جدیدترین اثر این مجموعه می باشد که گویا قرار است راه اجداد خود را در پیش گیرد. خوشبختانه فرصتی دست یافت تا نگاهی به آن در طول نمایشگاه E3 بیاندازیم. اگر بازی به ویژگی خاصی تاکید و دلالت داشته باشد، قطعا آب نقش مهمی را در این عنوان ایفا خواهد کرد و حقیقتا در دمو حجم عظیمی از آن را دیدیم. شخصیت اول بازی Murphy Pendelton میباشد که در اثر واژگونی اتوبوس حمل زندانیان موفق به فرار میشود. این اتفاق در اثر وقایع عجیب شهر رخ میدهد. در اولین دموی بازی مشاهده کردیم که به یکباره راننده اتوبوس دره ای عظیم را در وسط جاده میبیند و همین عامل باعث واژگونی اتوبوس میشود. به هرحال، Murphy در اثر حادثه ابتدا کمی گیج و سردرگم میشود ولی لحظاتی بعد کنترل خود را بدست می آورد. اتمسفر ابتدایی بازی سنگین بنظر میرسد. بعد از کمی جست و جو Murphy موفق میشود با استفاده از دیلمی قفل درب پمپ بنزینی را بازکند. او خود را به سقف پمپ بزنین میرساند. در اینجا صحنه سقوط پلیس زن به دره روی میدهد. Murphy با نهایت حیرت و تعجب این صحنه را دنبال میکند.

,,Murphy بعد از کمی تلاش موفق میشود مجددا به خیابان باز گردد. او سپس به سمت واگنی حرکت میکند. متاسفانه دستگاهی که موجب راه اندازی واگن میشود، برداشته شده است. این موضوع باعث میشود Murphy مجددا در خیابان ها مشغول گشت و گذار شود. بی شک، این یک سایلنت هیل بود. در طول تمامی پرسه زنی ها و گشت و گذارها موسیقی ای با تمی تاریک اجرا میشد. همچنین سایه های مرموز و افکت های مختلف خبر از حوادثی وحشتناک و غیر منتظره را میداد. لحظاتی بعد به غذاخوری ای میرسیم. در اینجا اتومبیلی فرتوت نظر Murphy را به خود جلب میکند. او به آرامی شروع به بررسی کردن ماشین میکند. در همین حین او توسط پستچی ای به نام Howard غافلگیر میشود. او ابتدا در مورد واگن با Murphy صحبت میکند ولی بعد از دو دوتا چهارتا کردن حدس میزند احتمالا او متهمی فراری باشد. به نظر نمیرسد او شخصیت دوستانه ای داشته باشد زیرا به Murphy میگوید : ” تنها سعی کن مفید واقع شوی “. در همین بین Murphy به پنجره ی بالای سرش نگاه میکند و پیکری باریک و بلند نظرش را جلب میکند. Murphy تعجب میکند و آن پیکر به سرعت ناپدید میشود.

Howard بسیار آرام و خونسرد توضیح میدهد که تمامی راه ها به خارج از شهر مسدود شده است. Murphy از او میپرسد اینجا کجاست ولی Howard ساکت میماند. البته همه ما به خوبی میدانیم که اینجا تپه خاموش است و میهمانان آشفته آن، در پی روشنایی امید هستند! Howard سپس مکان را ترک میکند و Murphy به داخل غذاخوری میرود. او در اینجا سعی میکند لباس های جدیدی را بیابد. بازیکنان می توانند از انواع سلاح سرد بهره ببرند. در این دمو Murphy با استفاده از کپسول آتش نشانی پا به آشپزخانه میگذارد. او در اینجا متوجه نشت گاز میشود ولی با کنجکاوی به راهش ادامه میدهد. در همین بین ناگهان جرقه کوچکی شکل میگرد. Murphy به سرعت خود را به هشداردهنده آتش میرساند و اهرم آن را میکشد. همین عامل باعث میشود آب پاش ها عمل کنند. اما این تنها کاربرد اهرم نیست. بعد از کشیدن اهرم همه چیز شروع به تغییر کردن میکند. دیوارها، پنجره ها، سقف و … فرسوده و زنگ زده میشوند. طرفداران مجموعه میدانند بروز این اتفاق، نوید تاخت و تاز دنیای دیگر را میدهد. Murphy بعد از برطرف شدن شوک اولیه میبایست مدار شکنی که در آن اطراف بود را خاموش کرده و سپس با استفاده از پله ها خود را به طبقه بالایی برساند. در طبقه دوم بعد از گرداندن تابلویی، هیولای مرده محبوسی از بالا به پایین می افتد و سپس درب دیگری باز میشود.

,,از این جا به بعد شرایط کمی سخت میشود. بعد از عبور کردن از درگاه، اتاق با نوری قرمز رنگ روشن میشود. مشخصا وجودی اهریمنی وارد شده است. شما هیچ پیکر یا موجودی را نمیبیند و تنها نوری کور کننده فضا را پرکرده است. در این شرایط تنها یک راه باقی میماند و آن هم فرار کردن است! بنابراین Murphy به سمت تالار وروری فرار میکند. در انتها او به طبقه اول سرازیر میشود. نور مرموز همچنان به تعقیب او ادامه میدهد تا اینکه Murphy به درب خروج میرسد. او درب را باز میکند ولی مجددا به… سرازیر میشود. اینکه به کجا میرود را نمیدانیم چون دمو همین جا به پایان میرسد. این دمو باعث شد حتی در جای شلوغی مثل نمایشگاه نیز لرزه بر تن ما بیافتد.

آیا Silent Hill : Downpour وحشتناک است؟! بله، مطمئنا. آیا دمو جذاب و جوی مناسب داشت؟! بله، کاملا. Downpour کاملا حس یک سایلنت هیل را القا میکرد. از فونت های روی صفحه گرفته تا حس ترس مبهم و نفوذ کننده همه و همه حس یک سایلنت هیل کلاسیک را القا میکرد. بازی برای 2 کنسول Xbox 360 و PS3 عرضه خواهد شد. تاریخ عرضه دقیق آن مشخص نیست ولی قطعا امسال منتشر خواهد شد.,Witcher 2,Witcher 2 بی شک یکی از بهترین بازی های نقش آفرینی چند سال اخیر بوده است و همچنین زیباترین آنها! CD Projekt Red چندی پیش اعلام کرد که نسخه Xbox 360 آن در حال ساخت است. این اولین باری بود که آن را در حال اجرا بر روی کنسول ماکروسافت میدیدیم. بازی برای عموم قابل مشاهده نبود از اینرو Thomasz Gop آن را پشت درب های بسته به ما نشان داد. اگر به طور دقیق تر بخواهم بگویم بازی بر روی 2 کنسول مجزا اجرا میشد تا تاثیرات تصمیمات بر روی روند بازی را مشاهده کنیم. دمو مربوط به بخش ” the Prologue’s dungeon escape ” میشد.

,,خوشبختانه احتمالا شما میدانید تاثیرات تصمیمات به چه صورت به طرز فوق العاده ای خود را در
طول بازی آشکار میسازند. احتمالا سئوال مبرم شما این است که بازی با چه کیفیتی اجرا میشد؟! نسخه ای که ما دیدیم به صورت Pre-Alpha بود بنابراین کیفیت نهایی بازی هنگام عرضه مشخص نیست اما، اولین واکنش ما بعد از مشاهده اجرا شدن بازی بر روی کنسول این بود : ” هی، این بازی روی ایکس باکس واقعا عالی به نظر میرسه “. Cd Pojekt قصد دارد بازی را هم سطح تنظیمات Medium کامپیوترهای شخصی درآورد. در طول دمو ما متوجه گیر های انیمیشنی، پارگی تصویر، و مقداری افت فریم شدیم ولی این مسائل تا بدین جای پروژه عادی به نظر میرسد. طراحی هنری بازی همچنان میدرخشید و Gop با افتخار میگوید که همیشه بحث های هنری دغدغه اصلی توسعه بازی آنها را تشکیل میداد. او اضافه کرد که حتی بازیکنانی که این عنوان را با تنظیمات پایین بازی کرده اند از طراحی بصری زیبای آن لذت برده اند. هدف تیم این است که مطمئن شود بازی حداقال بر روی 30 فریم و به نرمی اجرا میشود.

دمو ما را از انعطاف پذیری Witcher 2 شگفت زده کرد. در حالی که یکی از بازیکنان با استفاده از درگیری و خونریزی سعی در گریختن داشت، دیگری با اتخاذ حالت مخفی گرایانه مسیر خود را به آرامی باز میکرد ( شاید این حالت سخت تر به نظر برسد ولی متعاقبا Skill Point های بیشتری را دربر خواهد داشت). این مورد در برابر صحنه دیگری که دیدیم بسیار ناچیز به نظر میرسید. برای مثال، بسته به تصمیم شما، می توانید به La Valette کمک کنید تا از بند زندان رها شود یا به پسرش Aryan بپیوندید. زمانی که در اواخر این بخش از قلعه بیرون آمدید، ممکن است هوا تاریک باشد و شب آرامی را سپری کنید یا قلعه در شعله های آتش بسوزد. همه چیز بستگی به تصمیم های شما دارد.

,,مبارزات با استفاده از دسته بسیار طبیعی و مناسب به نظر میرسید، هرچند این یک سوپرایز نیست زیرا نسخه PC بازی هم به خوبی از دسته پشتیبانی میکرد. Gop تضمین میکند که این تنها یه پورت ساده نیست بلکه آنها نهایت سعیشان را میکنند تا عنوانی شایسته، و درخور پلتفرم جدیدشان را عرضه کنند.

زمانی که Witcher 2 بر روی ایکس باکس عرضه شود، شامل تمامی اصلاحات و تغییرات نسخه PC بازی تا آن روز خواهد بود. به علاوه اینکه، CD Projekt درست مانند نسخه PC هزینه ای را بابت موارد قابل دانلود دریافت نخواهد کرد. این بسیار مهم و قابل توجه است زیرا برای نسخه PC بازی تا به امروز پک های قابل دانلود مناسبی عرضه گشته است. حالا نوبت به سوال مهم دیگری میرسد که زیاد به گوش میرسد و آن هم این است که آیا بازی بر روی PS3 عرضه خواهد شد؟! با توجه به اظهارات Gop، بازی Witcher 2 یک عنوان انحصاری برای ایکس باکس نخواهد بود بلکه تیم آنها همچنین علاقه شدیدی به عرضه بازی برای کنسول PS3 دارند. به هر حال در حال حاضر تمام توجه تیم معطوف به نسخه ایکس باکس است تا بازی به حد ممکن پالوده، جذاب و مناسب باشد پیش از اینکه بخواهند بر روی پلتفرمی دیگر سوییچ کنند. CD Projekt تاریخ دقیقی را برای عرضه بازی مشخص نکرد ولی تضمین داد در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد.
,Rayman Origins,در ابتدای کنفرانس یوبی سافت، Yves Guillement از طراح و سازنده فرنچایز Rayman – Michel Ancel – دعوت کرد تا درباره آخرین ساخته خود از این مجموعه صحبت کند. Rayman Origins نام این عنوان پلتفرمر میباشد و به صورت side-scrolling ساخته شده است. Ancel اعتقاد دارد این پروژه به شخصه برای او از اهمیت بالایی برخوردار است. او اهمیت آن را با اظهار این جمله بیان میکند: ” این فرصتیست تا بتوانم اولین معشوقه دنیای بازی های کامپیوتریم را احیا کنم “. او سپس بر روی گیم پلی قوی آرکیدگونه بازی و همچین گرافیک هنری و زیبای آن تاکید میکند. او فکر میکند جدیدترین اثرش میتواند طعم شیرین عناوین کلاسیک را با حال و هوای کنسول های فعلی ترکیب کند تا معجونی دلچسب را برای بازیکنان به ارمغان آورد.

دمو از جایی شروع میشود که Rayman در کنار صخره ای انبوه از چمن و درختان نخل ایستاده است. برگ ها و گیاهان به طرز شگفت آوری تکان میخورند. گرافیکی که Ancel بر آن تاکید داشت به سرعت جلوه نمایی میکند. دقیقا مشخص نبود چه دارد میگذرد ولی به نظر میرسید تعدادی مجسمه کوچک نیروی خود را به دروازه ای شناور قرض داده بودند. دوربین وارد دروازه شده و لحظاتی بعد Ancel کنترل Rayman را بر عهده میگیرد و دستیارش David Punset کنترل دستیار Rayman – Globox – را بر عهده میگیرد. کاراکترها در محیطی شبیه به غار حضور دارند که پس زمینه آبی رنگ آن خودنمایی میکند. در همین گیر و دار Globox تصمیم میگیرد تا یک چشمه از مهارت های آتروباتیک خود را به رخ دیگران بکشد! او با تلاشی فراوان بر جاذبه غلبه میکند و بعد از بالا رفتن از منحنی شیب دار، با یک پشتک بر روی دست های Rayman فرود می آید! آن دو لحظاتی بعد متوجه صندوقچه جواهری میشوند. ولی گویا صندوقچه از شکسته شدن توسط آن دو هراسان است و به سرعت پا به فرار میگذارد! همین عامل باعث شد تعقیب و گریز داغ Rayman و Globox آغاز شود. آنها به سرعت از چاله ها، ستون های لغزان، تیغ های برنده، سقف های در حال ریزش و توپ های تیغ تیغی بزرگ عبور میکنند. انیمیشن های کارتونی زیبا به همراه موسیقی عالی و مناسب باعث شده بود شاهد لحظاتی مفرح و با نشاط باشیم.

,,بعد از قسمت مذکور، این دو رفیق شفیق خود را در محیطی کاملا متفاوت میبینند. آنها در کارخانه ای حضور دارند که رنگ های قرمز و نارنجیش جلوه نمایی میکرد. متناسب با جو محیط، ابزارآلات و لوله های عجیبی را نیز مشاهده میکنیم. Globox با ضربه زدن به لوله ای باعث افتادن قالب های یخی شبیه به قطعات بازی Tetris میشود. سطح زیرین کارخانه را مواد مذاب فراگرفته است از این رو آنها نمیتوانند مدت زمان طولانی را بر روی هر تکه یخ بایستند و بایست پیش از آب شدن آنها سریع به مسیرشان ادامه دهند. در اینجا موسیقی بازی به حالت موسیقی کلاسیک سری Tetris تغییر سبک میدهد و این 2 قهرمان با تلاش فراوان سعی میکنند خود را به مقصد برسانند. آنها در طول مسیر با پرش، دویدن و مشت زدن مسیر خود را باز میکنند. عمده دشمنان آنها را موجوداتی سرخ رنگ تشکیل میدهد که قادرند از خود آتش و مواد مذاب ترشح کنند. هر یک از این دو کاراکتر تکنیک های خاص و جالبی را جهت طی کردن مسیرهای طولانی در اختیار دارند ( Rayman گوش هایش را همانند هلی کوپتر حرکت میدهد و Globox مانند پرنده با سرعت شروع به بال زدن میکند؛ حتی با وجود اینکه او پر ندارد! ). آنها همچنین از ضربه معروف عناوین پلتفرمر بهره میبرند… ضربه افقی ب*سن!

تعقیب گریز آنها تا لنگرگاهی زیبا که در کنار دریایی زیبا واقع شده بود، ادامه پیدا میکند. Rayman با شیرجه ای دیدنی وارد آب شده و به همراه Globox ماجراجویی خود را در غارهای زیر آب آغاز میکنند. در طول مسیر مرجان های دریایی سد راه آنها میشوند که بایست با احتیاط از کنار آنها عبور کرد. در ادامه اوضاع وخیم میشود و یک هیولای دریای به تعقیب آنها میپردازد. Rayman و Globox برای حفظ جانشان با سرعت هر چه بیشتر شنا میکنند. گویا دردسرهای این 2 رفیق تمامی ندارد زیرا نه تنها یک هیولا، بلکه 2 هیولا آنها را تعقیب میکنند. آنها هرچی سر راهشان قرار میگیرد را خرد میکنند تا این 2 قهرمان ما را شکار کنند ولی در نهایت Rayman و Globox وارد ناحیه میشوند که برای 2 هیولای مذکور بسیار کوچک است. بدین ترتیب آنها جان سالم بدر میبرند.,,Rayman و Glombox بعد از نجات یافتن از دست هیولای دریا به شوخی با یکدیگر میپردازند و با انواع و اقسام ضربات رزمی همدیگر رو مورد نوازش قرار میدهند. به هرحال لحظاتی بعد آنها تصمیم میگیرند به جست و جویشان جهت یافتن صندوقچه ادامه دهند. آنها وارد محیطی برفی میشوند. صندوقچه که از سماجت و سرسختی Rayman و Globox به ستوه آمده است، سوار کشتی پرنده دزدان دریایی شده و سعی میکند فرار کند. در اینجا Rayman و Globox با استفاده از 2 موجود عجیب و غریب به تعقیب کشتی میپردازند. از اینجا به بعد بازی رنگ و بوی ” side-scrolling shooting ” به خود میگیرد. اکشن بازی سریع، هیجانی و جالب است. در طول مسیر کاراکترها میبایست از خطرهای مختلف بر حذر باشند و موانع مختلف را از پیش رو بردارند. در نهایت کشتی به یک کره نارنجی رنگ شیشه ای غول پیکر رسیده و برخورد دماغه تیز آن با کره باعث ایجاد تَرکی میشود. در اثر این برخورد انفجاری عظیم شکل میگیرد که باعث میشود Rayman ، Globox و صندوقچه از آسمان به صحن نمایشگاه E3 فرود آیند.

Ancel اعلام میکند که بازی از co-op چهار نفره پشتیبانی خواهد کرد. سپس او قفل صندوقچه را باز میکند که حاوی نشانیست که 25 سالگی Ubisoft را نشان میدهد. در این طراحی کاراکترهایی همچون Rayman ، Jade از BG&E و دیگر کاراکترهای ساخته شده توسط این شرکت حضور دارند. قطعا نمایش این بازی حیرت انگیز بود. از گیم پلی جذاب و سرگرم کننده آن گرفته تا گرافیک هنری و بی نظیر آن، همه و همه در سطح بالایی قرار داشتند. بازی در انتهای سال جاری عرضه خواهد شد.,E3 2011 با تمام هیایویش به پایان رسید. در طی این چند روز ناشرین و استدیو های بزرگ جدیدترین عناوینشان را به رخ هم کشیدند. هرچند نمایشگاه از نظر کیفی مطابق انتظار ما نبود ولی، وجود  عناوین بزرگ حس و حال جالبی به نمایشگاه داده بود. در این مقاله سعی میشود تجربیات کارشناسان سایت Gamespot منعکس شود. این مقاله به صورت بخش به بخش عرضه خواهد شد. شایان ذکر است که در هر قسمت چند عنوان مورد بررسی قرار میگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا