مقاله های ویژه

معرفی بازی های نمایشگاه E3 2011 – قسمت دوم

بازی ها!,Far Cry 3,دیگر قرار نیست به آفریقا سفر کنیم! Far Cry 3 همانند نسخه اول مجموعه شما را به جزیره ای استوایی خواهد برد. این عنوان Open-World به گفته سازندگان در جزیره مرموزی جریان خواهد داشت که راز تیره ای را در دل خود نهفته است. آنها همچنین توضیح دادند که اوضاع در این جزیره عادی نیست و تمامی ساکنینش دیوانه هستند. بازی با نمایش دمویی در E3 معرفی شد. در این دمو سعی میشود علت این “راز تیره” نمایان شود. همچنین گروهی دیوانه تیره پوست را نشان میدهد که با نهایت خشونت و سنگدلی کشاورزان و بومیان جزیره را از بین میبرند.

در ابتدای دمو شخصیت اصلی بر روی صخره ای قرار گرفته و به صورت مخفیانه مشغول عکس برداری از سربازان است. نام او Jason Brody می باشد. گویا او یک قهرمان است؛ درست نقطه مقابل مزدوران قراردادی نسخه دوم! متاسفانه لحظاتی بعد مخفیگاهش لو میرود و توسط سربازان دستگیر میشود. آنها او را کت بسته نزد Vaas میبرند. او رهبری دیوانه با ظاهری عجیب است. به نظر میرسد او دشمن اصلی بازیکنان در این شماره باشد؛ درست همانند The Jakel، قاچاقچی اسلحه شماره پیشین! در شماره پیشین The Jakel جملات فیلسوف آلمانی – Nietzsche – را بیان میکرد ولی در این شماره Vaas جملات و سخنان انیشتین را اظهار میکند. ” آیا معنی دیوانگی رو بهت گفته بودم؟! دیوانگی بدین مفهومه که یک کاری را به کرات و به مدت طولانی انجام میدی و هر دفعه انتظار داری نتیجه متفاوتی رو ببینی!”

,,آن چیزی که Vaas به دفعات تکرار میکند و از هیچ فرصتی جهت تحقق آن غافل نمیشود، کشتن Jason است. یکی از این موارد در دمو نمایش داده میشود. او Jason را از لبه پرتگاهی به رودخانه پایین آن پرتاب میکند. در داخل آب اجساد معلق قربانیان پیشین Vaas را میبینیم. Jason با زحمت فراوان خود را به طور مخفیانه در زیر آبشاری پنهان میکند.

آبشار بسیار زیبا به نظر میرسد؛ همان طور که کل جزیره طبیعت زنده و زیبایی دارد. پوشش گیاهی شاداب، نور پردازی برجسته و تکاپوی کارکترها و گیاهان قابل ستایش است. حتی وزش باد هم اجازه نمیدهد سایه داینامیک بازی تحت تاثیر قرار گیرند. رقص برگ ها و جا به جایی سایه ها بسیار زیبا طراحی شده اند. محیط به شما اجازه میدهد تا از روش های مختفلی جهت پیشبرد بازی استفاده کنید. بنابراین Jason از داخل آبشار گاردی که در حال گشت زنی بود را غافل گیر کرده و مسلسلش را بر میدارد. لحظاتی بعد Jason گارد دیگری را با پرش از لبه ای میکشد. این حرکت موجب میشود تا امتیازی جهت استفاده از محیط برای کشتن دشمنان آزاد شود. Jason همینطور به راهش ادامه میداد که به گارد دیگری میرسد. او به آرامی به گارد نزدیک شده و چاقویش را در سینه او فرو میکند سپس با سرعت چاقو را به سمت گاردی که آن طرف تر ایستاده بود پرتاب میکند تا او هم از پای در آید. این صحنه بسیار جذاب بود.

,,همین طور که Jason مسیر رودخانه را دنبال میکرد تا به هلیکوپترش برسد و از جزیره فرار کند، ما سعی کردیم تا کمی در محیط و جنگل ها گشت و گذار کنیم. Hay ادعا میکند که گشت و گذار در این نسخه همانند Farcry 2 نقش مهمی را ایفا خواهد کرد ولی با این تفاوت که همیشه تجربه جدیدی در این گشت و گذارها نهفته است. گویا دیگر قرار نیست برای طی کردن مسیر 10 – 15 دقیقه رانندگی کنیم. در دمو وسیله نقلیه ای دیده نشد ولی Hay به شدت بر وجود ایستگاه های جا به جایی در بازی تاکید میکرد.

بعد از کلی آتش بازی در روستایی که ساکنینش قتل عام شده بودند، Jason خود را به هلی کوپتر میرساند. گویا خلبان یکی از دوستان او است. Jason در اینجا مسلسلش را با اسلحه کمری تعویض میکند. او سعی میکند از هلی کوپتر در برابر آتش سربازان محافظت کند که متاسفانه موفق نمی شود و سقوط تماشایی را ملاحظه میکنیم. او بی حال در کنار لاشه هلی کوپتر می افتد و متوجه نزدیک شدن Vaas میشود. Vaas میگوید : ” او معنی دیوانگی را بهش متذکر نشده بود؟!”

هر چند دموی کوتاهی به نمایش درآمد ولی حاوی صحنه های زیبا و تماشایی بود. به علاوه اینکه محیط بازی دیگر فرسایشی و خسته کننده نیست و از ایستگاه های جا به جایی متعددی بهره خواهد برد. به نظر میرسد Farcry 3 در سال 2012 عرضه خواهد شد.

,The Darkness II,گویا اوضاع برای Jackie Estacado بهبود نیافته است. او مانند نسخه پیشین شخصیت اول بازی خواهد بود. در نمایش های قبلی بازی دیدیم که Jackie مجددا با قدرت هایش آشنا میشود و از طرفی با شخصیت Victor نیز آشنا شدیم. او سرکرده گروهیست که دیوانه وار دنبال این هستند تا قدرت تاریکی را تنها برای خود داشته باشند. در نمایشگاه E3 امسال دمویی پخش شد که رویارویی Jackie در برابر عوامل درونی و بیرونی را نمایش میداد. در ادامه مفهوم ” عوامل درون و بیرونی ” را خواهید فهمید.

,,دمو با نشان دادن بیلبوردی که ورود ما را به پارک نفریحی Hellgate Field تبریک میگفت، شروع شد. شب هنگام است و از دور، تصویری از Jenny – دوست دختر مرحوم Jackie – را دیدیم که به سرعت ناپدید شد. با دنبال کردن رد صدای او Jackie همین طور در پارک جلوتر و جلوتر میرود. ولی آنچه در نهایت میبینیم Jenny نیست بلکه عده ای از اعضای گروه گانگستری هستند. در نسخه قبلی، بیشتر دشمنان Jackie را خلافکاران ولگرد و بی تجربه تشکیل میدادند. آنها به مسلسل و تجهیزاتشان تکیه میکردند غافل از اینکه در نهایت توسط یک جفت هیولای مار شکل با دندان های تیز که از کمر Jackie در آمده بودند، سوپرایز خواهند شد!

ولی این مورد دیگر در Darkness II صادق نیست. دشمنان Jackie حداقل از 1 – 2 نقطه ضعف او به خوبی آگاهند، مخصوصا حساسیت او نسبت به نور. آنها با علم به این موضوع از حقه های مختلفی جهت کشاندن Jackie به محیط های روشن و پر نور استفاده میکنند. بعضی از آنها نورافکن های بزرگی حمل میکنند و عده ای دیگر از نارنجک های کور کننده استفاده میکنند که محیط را به اندازه قابل توجهی روشن میکند. در این شرایط Jackie میبایست سریع تصمیم گیری کند و دشمنان خطرناک تر و مهم تر را ابتدا نابود سازد سپس حساب دیگران را برسد. هنوز هم Jackie در هر لحظه توانایی استفاده از 4 وسیله را دارد ( 2 عدد شاخک و 2 عدد سلاح ). طبق آنچیزی که ما دیدیم Jackie در هر لحظه از 2 قابلیت استفاده میکرد. اغلب اوقات این مورد به صورت چهار میخ کردن دشمنان با استفاده از شاخک ها و به طور همزمان تیراندازی کردن به آنها می باشد. برای هر نابودسازی، 10 یا 25 امتیاز بدست می آوریم که این امتیازات جهت تقویت کردن قابلیت های Jackie مورد استفاده قرار میگیرند. این قابلیت ها به چهار قسمت : تسلیحات، ورد و رمز، شیطانی و gun channeling تقسیم بندی میشوند. دمو بیشتر بر مورد آخر تاکید داشت.

قابلیت مذکور به Jackie اجازه میدهد تا با استفاده از قدرت تاریکیش، قدرت و دقت اسلحه هایش را بالا ببرد. سازندگان در این بخش از 2 امتیاز جهت آزادسازی قابلیتی استفاده کردند؛ یکی از آنها برای باز کردن قابلیت و دیگری برای افزایش زمان آن استفاده شد. در نهایت مسلسل معمولی را بدست آوردیم که در عین داشتن ظاهری ساده، قدرت نابودسازی تانکی را برایمان فراهم می ساخت. از این جا به بعد مبارزاتی که چند دقیقه به طول می انجامید تنها در چند ثانیه به اتمام میرسید. شایان ذکر است که این قابلیت تا زمانی که Jackie در تاریکیست قابل استفاده می باشد. در ادامه امتیاز دیگری جهت آزادسازی مهارتی جدیدی استفاده شد که با استفاده از آن Jackie میتوانست پشت دیوارها را مشاهده کند. او با استفاده از این قابلیت متوجه دشمنانی میشود که درون کلبه ای چوبی کمین کرده بودند. دیوارهای نازک کلبه تاب مقاومت در برابر گلوله های Jackie را نداشت بنابراین طولی نکشید که جز جنازه چیز دیگری در کلبه دیده نشود.

,,Darkling دیوانه و دوست داشتنی نیز در طول دمو به Jackie می پیوندد. این موجود در طول مبارزات جهت کمک کردن به Jackie حضور پیدا میکند. Jackie او را Monkey صدا میزند. گاهی او با جستی بر روی کله دشمنان میپرد و سپس درست مانند کابوی ها از آنها سواری میگیرد. همچنین او گه گاهی شلوار و زیرپوش دشمنان را پاره میکند و با صدای بلند میگوید : ” به ب*سنش شلیک کن”.

دمو ادامه پیدا میکند تا اینکه یکی از شاخک ها قلب فاسد و تیره ای را در دهان گرفته و میبلعد. این باعث میشد تا قابلیت Black Hole آزاد شود. با استفاده از این قابلیت، گودال سیاه – قرمز رنگی تشکیلی میشود که هر موجود زنده ای را که در آن اطراف باشد به داخل خود میکشد. لحظاتی بعد Jackie توسط نورهای کورکننده ای محاصره میشود و بر زمین می افتد. به نظر میرسد او در بیمارستان بهوش می آید. دکتری بالای سرش حرکت میکند و به او میگوید که نگران نباشد زیرا او آسبی دیده و آنها قصد دارند به او کمک کنند. در همین جا دمو به اتمام میرسد. بازی در چهارم اکتبر سال جاری بر روی Xbox 360 ، PS3 و PC عرضه خواهد شد.

,Dark Souls,از چالش و سختی خوشتان می آید؟! آنها به اندازه کافی در اختیارتان قرار خواهند داد! Dark Souls دنباله Demon’s Souls محسوب میشود که در سال 2009 موفق شد عنوان ارزشمند GoTY سایت Gamespot را بدست آورد. البته این دو در بسیاری از موارد شبیه به هم هستند ولی نام متفاوتی دارند. بنابراین انتخاب واژه ” دنباله رو معنوی ” برازنده این عنوان است. عنوان Demon’s Soul به علت سختی فراوان مورد انتقاد عده ای قرار گرفت ولی کارشناسان Gamepot آنها را بی پایه و اساس میدانند. آنها معتقدند هرچند بازی سخت است ولی برای انجام این کار به موارد مضحک و غیر منطقی متکی نبوده است. بازی دارای قوانین و مقرراتیست که میبایست به شدت به آنها پایبند باشید. اگر بازیکنان بخواهند از این قوانین سرپیچی کنند، چیزی جز سردرد و عصبانیت نصیبشان نخواهد شد. آنها همچنین معتقدند که روند بازی به صورتیست که به بازیکنان فرصت پیشبینی وقایع آینده را میدهد. به هر حال نسخه قبلی با تمام ویژگی های مثبت و منفی که داشت نظر کارشناسان را به خود جلب کرد و اکنون دنباله آن مجددا قصد انجام این کار را دارد.

طبق اظهارات سازندگان Dark Souls بر خلاف نسخه قبلی خطی نخواهد بود و بر گشت و گذار تاکید دارد. گویا قرار است محیط های این نسخه به نحوی طراحی شوند که بازیکنان در این مورد کمبودی را حس نکنند. ناحیه که در دمو نشان داده شد مربوط به منطقه ای به نام ” Undead Parish ” میشد. همان طور که احتمالا حدس زدید Dark Souls تمی قرون وسطایی دارد و در آن، شوالیه های شیطانی، اژدها های عظیم و هر مورد دیگری که مناسب این فضا باشد، وجود دارد. قبلا از شروع دمو می بایست کلاس مورد نظرتان را انتخاب کنید. سرباز، شوالیه، ساحر، Solaire of Astora ، Black Knight کلاس های مذکور را شکل میدادند. طبق گفته سازندگان کلاس های دیگری نیز در کار است. به هر حال بعد از انتخاب کلاس Solaire و تن کردن ذره ای محکم و بسیار قوی پا به دنیای Dark Souls نهادیم. در اینجا بعد از کمی گشت و گذار و مشاهده دیوارهایی پوشیده از پیچک، شروع به قتل و عام هیولاهای مجاور کردیم.

,,به هر حال این Dark Souls است و قرار نبود تا ابد به راحتی آب خوردن هیولاها را نابود کنیم. کنترل بازی دقیقا مشابه Demon’s Soul بود. در این بازی میتواند با دکمه های Shoulder حمله و دفاع کنید و همچنین با دکمه های جهت دار بین آیتم ها پیمایش کنید. حتی هیولاهای به ظاهر بی آزار هم میتوانند شما را به چالش بیاندازند. آنها به خوبی از خود محافظت میکنند و به طور ناگهانی ضرباتشان را وارد میسازند. بنابراین می بایست هر لحظه آماده و هوشیار باشیم تا با استراتژی مناسب بر دشمنان غلبه کنیم. با همه این وجود باز هم مرگ و باختن امری اجتناب ناپذیر بود. درست مانند نسخه قبلی در اثر مرگ، تمامی Souls هایی که تا آن زمان جمع کرده اید از بین میروند ( Souls ها نقش ارز را در بازی ایفا میکنند). برای بازپس گرفتن آنها می بایست مجددا خود را به محل مرگتان برسانید. خوشبختانه تعامل آنلاینی که Demon’s Souls را منحصر به فرد کرده بود، در این نسخه هم وجود دارد. شما میتوانید با فعال سازی لکه خون بازیکنان دیگر، لحظاتی پیش از مرگ آنها را به صورت روح مانند مشاهده کنید. همچنین می توانید تصویری شفاف از پیشروی بازیکنان دیگر را مشاهده کنید. شما می توانید برای بازیکنان دیگر یادداشت هایی به جای بگذارید یا یادداشت های آنها را مطالعه کنید.

در ادامه دمو متوجه میشویم که تنها هیولاهای بازی به موجوداتی که دیدیم محدود نمی شود بلکه با جانورانی بزرگ نیز برخوردیم. آنها شبیه به گراز- کرگدن بودند. آنها با هر حمله، ضربات سنگینی را وارد میسازند. بعد از کمی ارزیابی مشخص میشود که بهترین راه حمله به آنها از پشت میباشد بنابراین بعد از چند حمله حساب شده می توان آنها را از پای در آورد. تنها موجودی که در طول دمو از پای درآوردنش بسیار سخت، مشکل و شاید هم نشدنی به نظر میرسید، اژدهایی بود که آن اطراف پرسه میزد. شاید با ذکر کلمه اژدها تصویری از یکی از آنها در ذهنتان نقش ببندد که با نفس آتشینش در حال سوزاندن زمین است ولی اژدها های Dark Souls پرواز نمی کنند و ترجیح میدهند بر روی زمین ما را جزغاله کنند. استراتژی مناسب در برابر این موجود این است که با سرعت خود را در زمانبندی های مناسب به مناطق امن برسانید تا اژدها دشمنان پیرامونتان را از بین ببرد تا شما از Souls های آنها استفاده کنید.

,,کلاسی که انتخاب شد این اجازه را میدهد تا گلوله های آذرخشی به سمت دشمنان اهریمنی پرتاب کنیم. ولی در این مورد هم مانند تمامی مبارزات Dark Souls زمانبندی اهمیت فراوانی دارد. بعد از تجربه دمو می توان گفت Dark Souls همانند Demon’s Souls سخت است ولی اینبار منصفانه تر! در Dark Souls همیشه چالش ها انتظار شما را میکشند ولی از طرفی همیشه راه حل نیز در دستان شماست. اگر احساس میکنید تنهایی قادر به ادامه دادن نیستید، چرا از همکاری با دیگران استفاده نمی کنید؟! این ویژگی به خوبی در بازی تعبیه شده است.

اگر از نسخه اول بازی لذت بردید، قطعا Dark Souls مواردی مافوق آرزویتان را به ارمغان خواهد آورد. اکشنی دقیق، اتمسفر عالی و مبارزات نفسگیر تنها بخشی از آنها می باشد. Dark Souls چهارم اکتبر سال جاری بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا