مقاله های ویژه

معرفی پردازنده های Sandy Bridge – E

مهم ترین نشانه گسترش ورود پردازنده های Sandy Bridge به بازار، اقدام اینتل در معرفی چیپ ستهای P67/Z68به همراه پردازنده های چهارهسته ای Sandy Bridge نظیر Core i5 2500, Core i7 2600 و همچنین Core i7 2700 که بزودی وارد بازار خواهد شد به عنوان محصولات اصلی خود است. این موضوع به این معنا است که بخش  رده حرفه ای  بازار دچار کمبود و شکافیست که باید پر شود. چرا که  2تا  3سال از عمر پلتفرم X58 با پردازنده ای نظیر 980X/990X می گذرد و اینجا جایی است که پردازنده های Sandy Bridge سری E و چیپ ستهای X-79 به میدان خواهند آمد. لازم است که یادآوری کنم که این یک پیش نمایش است و محصولات مذکور هنوز وارد بازار ایران نشده اند.

با معرفی پردازنده های Sandy Bridge سری E و X-79 اینتل که در ماه نوامبر عرضه شده است درخدمت شما عزیزان هستیم .

نکته جالب در مورد پردازنده های Sandy Bridge سری E و چیپست سری X-79 این است که هر دوی آنها در ابتدا بصورت اختصاصی برای سرورها طراحی شدند اما به مرور راه خود را به میان کاربران کامپیوترهای شخصی نیز باز کردند.

مهم ترین نشانه گسترش ورود پردازنده های Sandy Bridge به بازار، اقدام اینتل در معرفی چیپ ستهای P67/Z68 به همراه پردازنده های چهارهسته ای Sandy Bridge نظیر Core i5 2500, Core i7 2600 و همچنین Core i7 2700 که بزودی وارد بازار خواهد شد به عنوان محصولات اصلی خود است. این موضوع به این معنا است که بخش رده حرفه ای بازار دچار کمبود شکافیست که باید پر شود. چرا که 2تا 3سال از عمر پلتفرم X58 با پردازنده ای نظیر 980X/990X میگذرد و اینجا جایی است که پردازنده های Sandy Bridge سری E و چیپ ستهای X-79 به میدان خواهند آمد. لازم است که یادآوری کنم که این یک پیش نمایش است و محصولات مذکور هنوز وارد بازار ایران نشده اند.

البته زمان زیادی تا عرضه پردازنده های Sandy Bridge سری E به بازار باقی نمانده چرا که تمام تولیدکنندگان چیپ ستهای سری 6 خودشان را مانندP67 وZ68 طراحی یا بازطراحی کرده و آن را با پردازنده های Core i7 2600K ترکیب کرده اند.

اما بزرگترین رقیب پردازنده های Sandy Bridge سری E درکمال ناباوری پلتفرم های X58 هستند که در سال2008 به بازار عرضه شدند. پردازنده های Core i7 980X/990X که همچنان با عملکرد فوق العاده خود همگان را مبهوت و متعجب می کنند! می شود گفت که مدلهای (X58/980X Gulftown) و (Z68/2600K Sandy Bridge) محصولاتی هستند که کمی بیش از اندازه خوب ظاهر شده اند.

اما در این مقاله تلاش ما بر این است تا اطلاعاتی اجمالی را درمورد پردازنده های Sandy Bridge سری E و مادربوردهای سری X-79 دراختیار شما قراردهیم. دراین مقاله سعی ما بروز رسانی اطلاعات شما در مورد پردازنده های فوق پیشرفته شش هسته ای است که مستقیما بازارمصرف کنندگان کامپیوترهای شخصی را هدف گرفته است. پردازنده ای که بر پایه تکنولوژی 32 نانومتری شکل گرفته و ویژگیهای فوق العاده آن به ما یادآوری می کنند که نسل فعلی پردازنده های Sandy Bridge توانسته اند بخوبی خودشان را دربین مصرف کنندگان جا بیاندازند و به محصولاتی دوست داشتنی بدل شوند.

بزودی سه مدل از پردازنده های Sandy Bridge سری E به بازار عرضه خواهد شد که دو مدل از این پردازنده ها دارای شش هسته هستند و یک مدل آن چهار هسته ای خواهد بود. گفتنی است ظرفیت اورکلاک پردازنده های Sandy Bridge می تواند تاثیر بسیار زیادی بر راندمان این پلتفرم بگذارد و عملکرد آن را به طرز چشمگیری بهبود ببخشد.

با وجود تمام این مزیا، بدون شک موانعی هم در این میان در مسیر ما قرار خواهند گرفت! این پردازنده نیاز به یک مادربورد جدید دارد که سوکتهای LGA 2011 را ساپورت کند چرا که تنها بر روی این سوکتها نصب خواهد شد.این بدان معنا است که شما برای تهیه یک مادر بورد پیشرفته مجهز به این نوع سوکتها رقمی در حدود 200 تا 300 یورو باید بپردازید. همچنین تهیه یک پردازنده فوق پیشرفته Sandy Bridge (که امروز از ان استفاده خواهیم کرد) چنانچه بهترین مدل این پردازنده را تهیه کنید درحدود 900 یورو هزینه در برخواهد داشت.
,Sandy Bridge-E و پیشرفتهای جدید,Sandy Bridge-E و پیشرفتهای جدید,,درهفته های پیش رو شما بیشتر از پردازنده های Sandy Bridge سری E خواهید شنید.پردازنده هایی که بیش از هرچیز بر پایه پردازنده های Sandy Bridge سری(Core i7 2600K) طراحی شده توانایی آنها افزایش یافته، ویژگیهای جدید به آنها اضافه شده و البته برخی از ویژگیهای سابق از روی آنها برداشته شده است.

به بیان ساده، شما تمام خوبیهای پردازنده های Sandy Bridge را دارید که دو هسته به آن اضافه شده، L3 cache آن مقداری افزایش یافته و سرانجام حافظه چهار کاناله این پردازنده که جایگزین کنترل کننده دو کاناله فعلی شده است.

البته در این میان یک ویژگی مهم از روی پردازنده های نسل جدید حذف شده است که البته بنظر نگارنده مقاله، کاربران چندان غیبت آن را احساس نخواهند کرد.بزرگترین ومهم ترین تغییری که در طراحی پردازنده های Sandy Bridge سری E اتفاق افتاده است این است که پردازنده های گرافیکی on-die از روی آنها حذف شده است ویژگی که سابق براین بر روی پردازنده های قبلی وجود داشت. بنابراین چنانچه شما بهQuickSync به عنوان یک ویژگی مهم وابسته هستید باید سری های 2300/2400/2500/2600 را مورد توجه قرار دهید.

در نخستین موج عرضه پردازنده های جدید انتظار می رود که اینتل سه مدل از پردازنده های Sandy Bridge کلاسE را با اسامی i7-3960X, the Core i7-3930K, Coreونهایتا i7-3820Coreبه بازار عرضه کند که هر کدام از آنها با سرعت فرکانس متفاوت و L3 cache هایی که مقداری تغییر یافته اند عرضه خواهند شد. گفتنی است که مدل Core i7-3820 چهارهسته ای بوده و دو مدل دیگر شش هسته ای می باشند.

نکته ای که در نام گذاری این پردازنده ها جلب توجه می کند این است که اینتل از سه پسوند متفاوت برای نامگذاری محصول جدیدش استفاده کرده است. ما دراینجا مدل X مدل K و مدل معمولی را داریم :

 پسوند X برای پردازنده های Extreme Edition بکار میرود و معنی ان این است که بالاترین رده پردازنده ها آنلاک شده.
 پسوند K نشاندهنده پردازنده ی رده پایین تر است که البته هنوز مولتیپلیر(مضرب باس پردازنده) آن باز است.
 و مدل معمولی این پردازنده ها نیز بصورت سیستمهای PC رده متوسط یا میانی عرضه می شوند و فاقد هر گونه امکان اورکلاک حرفه ای بوده و در واقع مولتی آنها بسته است.

Cache های L1 و L2 کاملا مشابه Sandy Bridge هستند :

•32 کیلو بایت دیتا و 32 کیلیوبایت L1 cache برای هر هسته فیزیکی.
•256 کیلوبایت L2 cache برای هر هسته.

لازم بذکر است که L3 cache متفاوت است. Sandy Bridge از یک ظرفیت 2 مگابایتی L3 cache برای هر هسته برخوردار است در حالی که این میزان برای پردازنده های مدل 2600K هشت مگابایت می باشد. در Core i7 – 3960X تست شده در این مقاله تا 15MB کشL3 را داراست. به این معنی که2.5 MB در هر هسته یک بلوک تک کش را به اشتراک گذاشته است.

شش هسته در پردازنده Core i7 – 3930K دوازده مگابایت از cache دریافت خواهند کرد به این شکل که هر هسته 2 مگابایت خواهد گرفت. در Core i7 – 3820 2 MB نیز اوضاع به همین منوال خواهد بود. بنابراین تنها در یک SKU یا مدل دو و نیم مگابایت cache در سطح هر هسته به اشتراک گذاشته شده است.

ما فکر می کنیم هر سه پردازنده TDP 130W خواهند داشت. کاملا شبیه به مدل شش هسته ایGulftown 980X بر اساس ساختارCore i7 980X . ما امیدوار بودیم تا پردازنده های Sandy Bridge اورجینال TDP پایینتری داشته و برق کمتری مصرف کنند.
,حافظه چهار کاناله,حافظه چهار کاناله,یکی از ویژگی های جذاب این پلتفرم، پشتیبانی از حافظه چهار کاناله است. در سال 2008 این موضوع مشخص شده بود که معماری ساختار Nehalem بصورت چهار کانال آماده بوده است . آنها البته این مشخصه را هرگز عملی نکردند هرچند که گزارشهای ما در مورد این پلتفرم چهارکاناله درآن زمان منتشر شد اما با عملکرد مناسب پلتفرمهای سه کاناله این گزارشها جدی گرفته نشد و این پیش بینی ما پوچ و غیر واقعی بنظر می رسید.

اگرچه هیچ محصولی به کیفیت کنترل کننده حافظه های 64 بیتی اینتل نبوده اما تکنولوژی های متعددی در این بین بوجود آمدند. در یک بازه زمانی سه ساله ما از تکنولوژی دوکاناله به سمت تکنولوژی سه کاناله مدل (X58 Gulftown) رفتیم سپس دوباره به سمت پلتفرم دو کاناله Sandy Bridge برگشتیم وحالا با حضور پردازنده های Sandy Bridge سری E ما شاهد پلتفرمی با حافظه چهارکاناله هستیم. فارغ از نظر شخصی ما این مسئله نوعی پیشرفت محسوب میشود.

مسلما کنترلرهای حافظه اینتل فارغ از اینکه کدام مدل را انتخاب کنید بسیار عالی و مناسب هستند. Sandy Bridge و پلتفرم دو کاناله آن عملکرد بسیار مناسب و قابل قبولی دارند. در زمان عرضه پردازنده های Sandy Bridge سری E، ترکیب چهار کاناله 1600مگاهرتز DDR3 با ولتاژ کم پشتیبانی می شود و شاهد افزایش پهنای باند از 25.6 گیگابایت به 51.2 GB از عرض باندحافظه در دسترس خواهیم بود که به عنوان مثال برای تغذیه یک کارت گرافیک رده میانی منتقل شده از طریق حافظه سیستم به اندازه کافی سریع است البته اگر ما تاخیر زمانی آن را نادیده بگیریم.

بدون شک پلتفرمهای چهارکاناله بسیار جذاب و پر طرفدار خواهند بود و شاهد فروش چشمگیر و تولید انبوه آن خواهیم بود. اینکه عملکرد آن در واقعیت به چه شکل خواهد بود چیزی است که شاید در درجه اول اهمیت قرار نداشته باشد.
,مسیرهای PCIe بیشتر,مسیرهای PCIe بیشتر,یکی از چیزهایی که مردم دراکثر موارد درمورد چیپ ستهای P67/Z68 گله دارند کم بودن تعداد خطوط(16)PCIe در دسترس برای کارت های گرافیکی می باشد.اگر شما با ترکیب دو یا سه کارت گرافیک(SLI/Crossfire) کارمی کنید پهنای باند PCIe بر روی x8*8x محدود می شود.

در اینجا دوباره بحث تفاوت عملکرد مطرح می شود که بنظر نمی رسد محسوس باشد، چرا که در حال حاضر سریعترین کارتها به سختی از تمام ظرفیت پهنای باند بهره گیری می کنند، اما بدیهی است مدل مجهز شده به دوx16 با سرعت کامل بهمراه فضای اضافه برای یک x8 دیگر بسیار بهتر و کار امدتر است.

پردازنده های Sandy Bridge سری E از 40 خط یا Lane بهره می برند و شما می توانید این 40 خط را با ترکیبهای مورد نظرتان تقسیم کنید. دو x16 و یک x8 , یک x16 و سه x8 یا حتی یک x16و دو x8 و دو x4 می توانند ترکیب مورد نظر باشند. خب این موضوع از نگرانی ما مقداری کم می کند. با این تفاسیر من معتقدم که بیشتر کاربران از ترکیب سه x16 بیشتر استقبال خواهند کرد.
,نسل PCIe gen 3.0,نسل PCIe gen 3.0,,یکی از ویژگی های برجسته بروز رسانی چیپ ست X79، گنجاندن PCI Express Gen 3 است. به طور خلاصه ،PCI-Ex نسل سوم انتقال داده ها را با سرعت بیشتری (2X )نسبت به نسل قبلی را فراهم می کند. این قابلیت ظرفیتهای بیشتری را برای نسل آینده سیستمهای مخصوص بازی ایجاد خواهد کرد.

در حال حاضر همکاران ما از TH در مورد این موضوع که PCIe Gen 3 عملکرد مناسبی را خواهد داشت یا خیر مطمئن نیستند و این دقیقا نگرانی بسیاری از تولید کنندگان است. گفتنی است که درحالی که هیچ کارت گرافیک Gen 3 دردسترس نیست تست کردن این تکنولوژی و قضاوت در مورد آن امکان پذیر نیست. حتی اگر PCIe Gen 3 بخوبی کار نکند ممکن است بوسیله بروز کردن بایوس مشکلش برطرف شود…..یا حتی ممکن است اینتل آن را از لیست ویژگی ها خارج کند (که اکنون همین کار را کرده و این گزینه در این نسل هم فراهم نیست، حداقل تا پایان 2011) و آن را به همراه Ivy Bridge عرضه کند هرچند که هنوز هیچ چیز در این مورد مشخص نیست و نمی توان بطور قطع در مورد آن اظهار نظر کرد.

فارغ از علاقه ما به این تکنولوژی جدید و اشتیاقمان برای بررسی آن، PCI Express Gen 3 از دو برابر ظرفیت پهنای باند(, 32GB/s,)برخوردار است و بدلیل پیشرفت قابل ملاحضه و سازگاری آن، زمینه عملکرد بهتر و مناسب تر PCI Express cards در این نسل و نسل آینده را فراهم خواهد کرد.حرکت از سوی PCIe Gen 2 به نسخه 3 موجب دو برابر شدن پهنای باند از 500MB/s به 1GB/s در هر lane برای کارتهای اضافه شونده و سازگار خواهد شد.

بنابراین یک Gen 3 PCI Express x16 slot می تواند پهنای باند (16GB/s or 128Gbit/s) را در هر جهت ارائه دهد که نتیجه آن 32GB/sec پهنای باند دو طرفه خواهد بود.

نکته ای که دوباره باید به آن اشاره کنیم در دسترس نبودن این پلتفرم برای آزمایش این اسلاتهای جدید است. بدون شک شما علاوه بر چنین پلتفرم مناسبی، به کارت گرافیکی سازگار با Gen 3 یا کارت PCIe SSD نسل جدید نیز نیاز دارید. کارت گرافیکهای نسل جدید PCi-Ex 3.0 تازه از اواسط سال 212 میلادی به بازار عرضه خواهند شد. در حال حاضر فقط کارت گرافیکی AMD 7970 بصورت محدود معرفی شده و قرار است در ژانویه 2012 در دسترس باشد. بهرحال آزمایشات اولیه تفاوت راندمانی را در اسلات PCI Gen 3 و Pci Gen 2 با این کارت نشان نداده اند.
,سوکت LGA 2011,سوکت LGA 2011,کمی مایوس کننده است که این بار نیز یک سوکت جدید بهمراه این نسل از پردازنده ها مشاهده می کنیم. در طول سه سال گذشته ما سوکت LGA 775 را رها کردیم و با سوکت LGA 1366 کار کردیم و سپس به سمت سوکت LGA 1156 حرکت کردیم. به همراه تکنولوژی Sandy Bridge شاهد سوکتهای LGA 1155 بودیم و هم اکنون بهمراه پردازنده های جدید سوکتهای LGA 2011 را داریم.

درست است این موضوع کمی تاسف برانگیز است ولی با تغییر معماری پردازنده های نسل جدید و افزوده شدن ویژگی های جدید به آن ،نبود واحدهای هسته گرافیکی و به روزرسانی خطهای 40 PCIe شاهد تغییرات کلی دینامیک پردازنده های جدید هستیم. بنابراین می توان گفت که از سال 2008 تا کنون این چهارمین سوکت CPU است که با به بازار عرضه شده.

لازم است این نکته را خاطرنشان کنیم که با وجود این سوکت جدید دارندگان سوکت LGA 1155 که امیدوار بودند با بروزرسانی بتوانند پردازنده های Sandy Bridge سری E را بر روی همان مادربورد های قبلی داشته باشند مایوس شدند چراکه این کار عملا غیرممکن است.با این تفاسیر چنانچه میخواهید از پردازنده های Sandy Bridge سری E بهره مند شوید باید یک مادربورد که برپایه چیپست X79 طراحی شده است را خریداری کنید. البته این به اینجا ختم نمی شود دراین سری جدید نصب خنک کننده ها نیز تغییر کرده وشما ناچار یا باید یک پایه ی مخصوص نصب خنک کننده جدید تهیه کنید یا خنک کننده های سازگار با سوکت LGA 2011 را خریداری کنید.
,سری تراشه X79 ,سری تراشه X79 ,همانطور که گفته شد پردازنده های Sandy Bridge سری E به سری تراشه جدید X79 نیاز دارند. اسم رمز این سری تراشه Patsburg است که در مقایسه با X58 و تراشه Golftown قبلی تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است، چرا کهNorthbridge یا پل شمالی این اواخر در درون پردازنده ها قرارداده شده است. این بدان معنی است که Sandy Bridge سری E درست همانند اتصال DMI قدیمی مستقیما به چیپستهای X79 Express متصل خواهد شد.

X79 Express در ماه های اخیر محل بحث و تبادل نظر بسیاری بوده است و از آنجا که مشخصات آن بطور دقیق اعلام نشده بنظر می رسد که این چیپستها Downgrade شده اند. حتی همین حالا که مشغول نوشتن این مقاله به عنوان پیش نمایش هستیم نمی توانیم نگرانی خود را از این تغییرات اعلام نکنیم، تغییراتی که باتوجه به اینکه هنوز لیست ویژگی های این محصول مشخص نشده است کمی محافظه کارانه بنظر می رسد. دو مورد از تغییرات ایجاد شده شاید بتواند مسائلی را که پیش از این برایتان توضیح دادیم را واضح تر بیان کند. گمان ما براین است که PCI Express 3.0 که به CPU متصل بود کنارگذاشته شده و بنظر می رسد که اینتل تصمیم گرفته تا چهار پورت SATA/SAS 6Gbps را حذف کند که این تغییرات چیپستی در مقابل ما قرار میدهد که کاملا شبیه به مدل P67 است.

معنای این تغییرات این است که این چیپست جدید تنها دو پورت SATA 6 Gb/s و چهار پورت SATA 3 Gb/s را پشتیبانی خواهد کرد که با این شرایط ما در مجموع شش پورت خواهیم داشت و چنانچه شما مایل باشید می توانید به شکل RAID 0, 1, 5, 10 آن را تنظیم کنید همچنین لازم به ذکر است که ما انتظار داریم که اینتل(SRT SSD Caching) را بر روی X79 فعال کند هرچند که این موضوع هنوز تایید نشده است.

در این میان تولید کنندگان مادربورد می توانند از کنترلرهای Marvell و JMicron برای بالا بردن تعداد پورتها استفاده کنند تا این چیپست جدید که به یک محصول متوسط و رده میانی شبیه است را به یک محصولhigh-end ارتقا دهند.

اماجالب ترین قسمت مربوط می شود به پورتهای USB . چیپست جدید در نهایت شگفتی تنها USB 2.0 را پشتیبانی می کند و خبری از USB 3.0 نیست. طبیعتا این موضوع یک نقیصه برای محصولی که در سال 2011 به بازار عرضه می شود خواهد بود. شما در مجموع 14 پورت دریافت خواهید کرد, پشتیبانی از USB 3.0 باردیگر بر عهده شرکتهای متفرقه قرارگرفته است که همه این موارد در نهایت باعث اضافه شدن به قیمت مادربورد خواهد شد.
,اورکلاک در پردازنده های جدید,اورکلاک در پردازنده های جدید,بهترین خبر برای پلتفرمهای برپایه Sandy Bridge سری E قابلیت اورکلاک است. پیش از این پردازنده های Sandy Bridge اورجینال به هیچ وجه در حالت عادی انتخاب خوبی برای اورکلاک کردن نبودند که بیشتر به اینکه چگونه این پردازنده می تواند با سامانه های گرافیکی داخل پردازنده تعامل کند بستگی داشت و محدود بود. دراین شرایط اگر شما خوش شانس بودید می توانستید در base clock از5 تا 10 MHz سرعت را افزایش دهید و این موضوع دلیل آن است که مدل K این پردازنده معرفی شده است که باعث آسان شدن و بالارفتن ضریب اورکلاک تا 57 می شود.

این ویژگی البته در مدلهای X و K پردازنده های Sandy Bridge سری E وجود خواهد داشت اما در این نسل شما باید راحت تر از گذشته بتوانید baseclock را اورکلاک کنید. بنابراین ما بمانند گذشته براساس multiplier اورکلاک خواهیم کرد چرا که اینکار 10 برابر سریعتر و موثرتر از افزایش Base clock می باشد.
,سخن آخر و نتیجه گیری,سخن آخر و نتیجه گیری,,تا الان پیش نمایش های و بررسیهای متعددی در مورد پردازنده های Sandy Bridge سری E بر روی اینترنت قرار گرفته است. ما هم البته سعی کردیم تا مقاله جامع و مفیدی در مورد امکانات آن ارائه کنیم که در ادامه شاهد نتیجه گیری نهایی از این پیش نمایش خواهیم بود. بررسی عملی راندمان و نمایش بنچمارکها و نمودارها نیازمند مقاله جداگانه ایست که در فرصت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

درمقایسه با سری تراشه Z68 و پردازنده Core i7 2600K، شاید با قاطعیت نتوانیم پردازنده Sandy Bridge سری E را توصیه کنیم. چرا که شما برای استفاده از این محصول نیاز به یک مادربورد گران قیمت و یک پردازنده جدید خواهید داشت که در بهترین مدل رقمی در حدود 700تا 900 یورو برای شما هزینه در برخواهد داشت که در مقایسه با مدلهایی که کارایی و عملکرد مناسبی را برای شما بهمراه دارند بسیار گران بنظر می رسد.

ممکن است پردازنده های شش هسته ای اینتل همچون صاعقه سریع باشند ولی در مقام مقایسه با مدل Core i7 980X/990X چیزی غیر معمولی نیستند. وقتی شروع به اورکلاک تا سطح 5 GHz می کنید تغییرات دینامیکی ایجاد شده سبب می شود تا تنها به چند دقیقه برای نصب، شناسایی و مانیتور کردن نیاز داشته باشید. با این وجود بنظر می رسد که ظرفیت اورکلاک این پردازنده ها بسیار بهتر از مدل Gulftown می باشد.

بزرگترین نگرانی ما در این میان چیپست X79 است. البته ما از خطوط اضافی PCIe استقبال می کنیم اما همچنان تصویر واضح و مشخصی از سازگاری PCIe Gen 3 نداریم. امیدواریم که در نسخه ارتقا یافته تراشه از PCIe Gen 3 نیز پشتیبانی شود.

عملکرد هر کدام از هسته ها در این پلتفرم جدید بسیار عالی و قابل قبول بنظر می رسد بنابراین کاربران حرفه ای در هنگام کار با نرم افزارهای سنگین مانند نرم افزارهای تولید محتوی قطعا متوجه تفاوتی که پردازنده Sandy Bridge سری E ایجاد می کند خواهند شد. همچنین حافظه های چهار کاناله بهمراه پهنای باند مناسب و خطوط متعدد PCIe این پلتفرم را تا حدود زیادی دست نیافتنی و غیر قابل شکست می کند.

می توان گفت چیپستهای X79 اینتل خوب هستند ولی نه بیشتر. ما انتظار بیشتری از این چیپستها داشتیم. انتظاراتی مانند PCIe gen 3 پورتهای , SATA3 و پورت USB 3.0 از پیش جاسازی شده داخلی در محصول که این انتظارات البته انتظارات زیادی نیستند. نکته دیگری که ما بسیار علاقه مند به دانستن آن هستیم طول عمر این محصول جدید اینتل است. آیا این پلتفرم جدید بعد از ورود پلتفرم Ivy Bridge اینتل همچنان برای کاربران جذاب و متقاعد کننده خواهد بود ؟ خصوصا که چیپست X58 از سال 2008 تاکنون همچنان در بازار حضور پررنگی دارد.

فارغ از نظر شخصی شما در مورد پردازنده های Sandy Bridge سری E، این پردازنده ها بسیار سریع هستند و با توجه به مشخصات این پلتفرم ما انتظار داریم تا شاهد اورکلاک های جالبی باشیم. و بدون شک زمانی که دست اورکلاکر های حرفه ای به این پلتفرم برسد رکوردهای بسیار زیادی ثبت خواهد شد.

در انتها لازم است یاد آوری کنیم که این مقاله پیش نمایش کوچکی است از محصولی که قرار است در یک چهارم پایانی سال 2011 به بازار جهانی و زمستان 2012 به بازار داخلی عرضه شود. عملکرد پردازنده Sandy Bridge سری E بسیار تحسین برانگیز است اما فارغ از قابلیت اورکلاک آن تفاوت چندانی با مدل X58/Gulftown ندارد. اگر شما هم اکنون از مدلهایP67/Z68 و Core i7 2600K هستید احتمالا نمی خواهید که هیچ کدام را ازدست بدهید مگر آنکه به دو هسته دیگر نیاز داشته باشید.

در پایان این پیش نمایش باید اشاره کنیم که پردازنده Core i7-3930K در قیاس با پردازنده سریعتری که به بازار خواهد آمد ازلحاظ قیمت بسیار انتخاب بهتری خواهد بود. بنظر می رسد پردازنده Sandy Bridge سری E به مانند توقفگاهی بین پردازنده های Sandy Bridge Ivy و Bridge خواهد بود.البته زمانی که این محصول جدید به بازار عرضه شود بدون شک بهتر می توان آن را در بوته نقد قرار داد و نتیجه گیریهای بهتری داشت.

منابع:

http://www.anandtech.com
http://www.tomshardware.com
http://www.intel.com

.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا