مقاله های ویژه

معرفی Gamespot

GameSpot سایتی در زمینه اطلاع رسانی در عرصه بازی میباشد که با فراهم کردن اخبار، نقد، پیش نمایش و ضمیمه های بازی، توانسته است در این عرصه علاقه مندان بسیاری را به سوی خود جذب کرده و تجارت عظیمی را انجام دهد. این سایت در می سال 1996 توسط Peter Deemer و Vince Broady شروع به کار کرد. GameSpot توسط ZDNet، یک برند و شرکت تجاری که بعدها توسط CNET Networks و CBS Intractive خریداری شد، پشتیبانی میشود. در حقیقت CNET Networks، صاحب امتیاز اصلی سایت در سال 2008 به حساب آمد. GameSpot توانسته است جمع کثیری از علاقمندان عرصه بازی را به سوی خود جذب کند; به طوری که به نقل سایت Alexa، GameSpot یکی از 200 سایت برتر از لحاظ ترافیک بازدید کننده است.
علاوه بر وسعتی که این سایت در عرصه بازی دارد، مهمترین عاملی که باعث شده کاربران کثیری را به خود جذب کند، امکان نقد بازی، پیش نمایشها و بلاگهایی است که به کاربران اجازه داده شده است که آنها را نوشته و به فروم ارسال کنند. این امر برای اولین بار صورت گرفت که خود امتیاز بسیار بزرگی است.
در سال 2004 GameSpot توانست عنوان برترین سایت بازی های تصویری را به خود اختصاص دهد. این عنوان توسط منتقدان SpikeTV بخشی از MTV Networks به صورت رسمی اعلام شد. نومینه های دیگر برای کسب این عنوان سایتهای بزرگی همچون 1UP و IGN و GameSpy بودند که سایتهای مشهوری نیز تلقی میشوند. به گزارش Compete.com، GameSpot.com تواسته است سالیانه حدود 60 میلیون بازدید را به طور متوسط به خود اختصاص دهد.
صفحه اصلی سایت آخرین اخبار، نقدها، پیش نمایشها را دربر دارد; همچنین دروازه ای برای دنبال کردن پلتفورمهای Wii,Nintendo DS,PC,Xbox 360,PSP,PS2 و PS3 میباشد. لیستی از عناوین پرطرفدار و داغ بهمراه یک موتور جستجو برای بازی مورد علاقه کاربر در این صفحه به چشم میخورد. GameSpot نیز پشتیبانی سطحی از پلتفورمهایNintendo 64, Nintendo GameCube, Game Boy Color, Game Boy Advance, Xbox, PlayStation, Sega Saturn, Dreamcast, Neo Geo Pocket Color, N-Gage, and mobile games را در دستور کار خود دارد.

هنگام شروع به کار این سایت، تمرکز اصلی و مفرد آن بروی بازیهای PC بود که به موجب آن سایتی دیگر که خواهر آن تلقی میشود با نام VideoGameSpot.com برپا شد که هدف آن دنبال کردن بازی های کنسولی میباشد. در سال 1997 سایت بازی های کنسولی به نام VideoGames.com تغییر یافت و سپس در سال 1998 سایت بازیهای کنسولی و PC در دامنه GameSpot.com ادغام شدند.
در اکتبر سال 1997 GameSpot به دو نسخه UK و US جدا شد. نسخه انگلیسی آن تا اواسط سال 2002 برترین سایت اروپایی در عرصه بازی های تصوریری بود. نسخه انگلیسی این سایت در سال 1999 جایزه Periodical Publishers Association interactive را از آن خود کرد.
پس از خریداری شدن ZDNet توسط CNET، نسخه انگلیسی و آمریکایی سات در 24 آپریل 2006 ادغام شدند و نسخه انگلیسی آن دوباره برپا شد. شایان ذکر است که در سال 1999 سایت توانست یک نسخه استرالیایی نیز برپا کند، اما چندی پس از خریداری شدن ZDNet، سایت حدود 2 ماه تعطیل بود اما در سال 2003 توانست دوران اوج خود را شروع کند و نقدها، پیش نمایشها و تاریخ عرضه ها را متناسب به وقت استرالیا درج کند.
نسخه ژاپنی سایت نیز با نقدها، پیش نمایش ها، اخبار و ویدئوهای ترانسلیت شده به زبان ژاپنی توسط دیگر سایتهای زیر مجموعه در سال 2007 شروع به کار کرد. این نسخه از سایت دارای یک پلیر بزرگتر به همراه اجتماع فرومی عظیمتر نسبت به دیگر نسخه های آن داشته است.

طراحان
* Shane Satterfield طراح سابق که در حال حاضر سردسته طراحان در سایت GameTrailers.Com میباشد.
* Greg Kasavin مدیر اجرایی و تنظیم کننده برنامه طراحان سایت، کسی که در سال 2007 به عنوان توسعه دهنده بازی از سایت کناره گیری کرد و هم اکنون به عنوان یک سازنده در خدمت EA Los Angeles میباشد.
* Jeff Gerstmann سردبیر و عضو هیئت طراح و مدیریت سایت که در 28 نوامبر 2007 به دیلی دلایل نامعلوم از سات اخراج شد. پس از آن وی سایتی را برای خود با نام GaintBomb.Com طراحی کرد و مشغول به کار شد.
* Alex Navarro طراح سایت که پس از اخراج شدن جف، به کار در سایت مشغول شد. وی هم اکنون نیز در جامعه عظیم Harmonix نیز یک عضو میباشد.
* Jason Ocampo طراح سابق دیگر سایت که هم اکنون سردسته و عضو هیدت مدیریه طراحان سایت IGN PC میباشد.
سیستم امتیاز دهی و نقدها
در ژانویه 2001، GameSpotسیستم نقد تصویری (نقد بهمراه ویدئو) را به سامانه خود اضافه کرد. این سیستم غالبا برای بازی های بزرگ مورد استفاده قرار میگرفت. همچنین بعضی بازی ها که به تشخیص منتقد بسیار خاص بوده (مثلا بازی های بسیار نا امید کننده)، نیز از نقد تصویری برخوردار بوده اند. نقد تصویری تاکید بسیاری به ضمیمه کردن نقد نوشتاری بازی و گیم پلی جاسازی شده درون بازی میباشد.
تمام بازی ها بر 5 اصل مبنا قضاوت میشوند: گرافیک،گیم پلی،ارزش،صداگذاری و همچنین تمایل منتقدان دیگر به امتیاز بازی. هر کدام از اصول بالا نمره ای صحیح از بین 0 تا 10 را در بر خواهد داشت. در نهایت از نمرات این 5 اصل یک جمع بندی شده و امتیاز نهایی یک میانگین از این جمع بندی خواهد بود. بازی که امتیاز 9.0 را از آن خود بکند، درجه ‘Superb’ یا همان عالی را در اصل بدست آورده و شاخصه Editor’s Choice را به خود اختصاص میدهد.
با اینکه تمام بازی ها در طول سال این روال را طی میکنند اما تنها 6 بازی توانسته است امتیازکامل 10 را از آن خود بکند: Chorno Cross,The Legend of Zelda : Ocarnia of Time,Soul Calibur,Tony Hawks Pro Skater 3 (PS2),Grand Theft Auto IV,Metal Gear Solid 4 : Guns Of The Patriots تنها بازی های کامل از دیدگاه این سیستم سایت میباشند.
هفت بازی نیز امتیاز نزدیک به کامل را دریافت کردند: NFL 2K,NFL 2K1,Perfect Dark,Super Mario Bros. Deluxe,Tekken 3 (PS),Tony Hawk’s Pro Skater 2 (DC & PS) دیگر بازی های بسیار خوب میباشند. این امتیاز دیگر در سیستم جدید امتیاز دهی وجود ندارد و دیگر از اعداد صحیح بهمراه یک دوم نمره استفاده میکنند. در سوی دیگر کمترین امتیاز به بازی Big Rigs : Over the Road Racing تعلق گرفت. این بازی با امتیاز یک و زرفناکی به تمام، رکوردار در کمترین امتیاز به حساب می آید. همچنین در سیستم امتیاز دهی جدید سایت، بازی اگر بروی پلتفورم های مختلف عرضه شده باشد، مقایسه بین پلتفورم ها نیز یک اصل به حساب می آید و پلتفورم برتر امتیاز بهتری را نسبت به رقبا دریافت خواهد کرد.
بازی سال

هر ساله GameSpot جایزه برترین بازی ها را در زمینه های مختلفی همچون برترین بازی که کسی بازی نکرد، بدترین بازی که همه بازی کردند، مایوس کننده ترین بازی، برترین بازی ها از لحاظ 5 اصل امتیاز دهی و .. . همچنین در سایت یک اجازه به کاربران داده شده است تا به برترین بازی از دیدگاه خود در زمینه های مختلف رای بدهند تا جایزه Reader Choice را از آن خود بکند.

برترین بازی های سال از دیدگاه GameSpot (از سال 1997 تا 1999 بازی های کنسولی توسط VideoGames.com برگزیده شدند) :

* 1996: Diablo PC
* 1997: Total Annihilation PC
* 1998: The Legend of Zelda: Ocarina of Time Nintendo 64 و Grim Fandango PC
* 1999: Soulcalibur Dreamcast و EverQuest PC
* 2000: Chrono Cross PlayStation و The Sims PC
* 2001: Grand Theft Auto III Playstation 2 و Serious Sam: The First Encounter PC
* 2002: Metroid Prime GameCube
* 2003: The Legend of Zelda: The Wind Waker GameCube
* 2004: World of Warcraft PC
* 2005: Resident Evil 4 GameCube
* 2006: Gears of War Xbox 360
* 2007: Super Mario Galaxy Wii
* 2008: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots PlayStation 3

برای دیدن تصویر بزرگتر کلیک کنید نام: 1 (1).jpg بازدید ها: 100 سایز: 33.4 کیلوبایت شناسه: 7204

همچنان ناامید کننده ترین بازی های سال نیز مورد لطف این سایت قرار گرفته و توانسته اند حداقل یک رتبه ای در سایت بدست آورند. رتبه ای ناامید کننده! به بازی های زیر توجه کنید:

* 1996: Catfight PC
* 1997: Conquest Earth PC
* 1998: Spawn: The Eternal PlayStation و Trespasser PC
* 1999: Superman 64 N64 و SkyDive! PC
* 2000: Spirit of Speed 1937 Dreamcast و Blaze & Blade PC
* 2001: Kabuki Warriors Xbox و Survivor (2001 video game) PC
* 2002: Jeremy McGrath Supercross World (GameCube), Gravity Games Bike: Street Vert Dirt PS2 & Xbox, Mortal Kombat Advance Game Boy Advance و Demonworld: Dark Armies PC
* 2003: Gods and Generals PC
* 2004: Big Rigs: Over the Road Racing (PC
* 2005: Land of the Dead: Road to Fiddler’s Green Xbox & PC
* 2006: Bomberman: Act Zero Xbox 360
* 2007: Hour of Victory Xbox 360
* 2008: M&Ms Kart Racing Wii & DS

* Big Rigs: Over the Road Racing بدترین بازی قرن

Gerstmann
قضیه ای که در اکثر محافل غوغا به پا کرد قضیه اخراج Gerstmann میباشد. در 28 نوامبر 2007 مسئولان سایت اقدام به اخراج وی کردند. این عامل بدلیل نقد ضعیف و امتیاز کمی که به بازی شرکت Eidos Intractive یعنی Kane & Lynch : Dead Man تعلق داده بود. بعد از آن، منتقد اصلی سایت Frank Provo بعد از 8 سال سایت را ترک کرد و اعلام کرد : من باور دارم که مدیریت سایت و CNET بدلیل عقاید غلط اجازه دادند تا Jeff از سایت برود، مدیریت سایت امتیازات بالا را مد نظر داشتند تا تبلیغات وسیعی را برای کسب درآمد از سوی دیگر توسعه دهنده ها دریافت کنند. دیگر کامندان سایت از جمله Alex Navarro, Jason Ocampo, Ryan Davis, Brad Shoemaker, و Vinny Caravellaنیز پس از اخراج Gerstmann اقدام به ترک سایت کردند. Davis,Shoemaker و Caravella پس از آن به Gerstmann پروژه جیدی وی یعنی GaintBomb ملحق شدند. Navaro به جامعه Harmonix و Ocampo به تیم PC IGN نیز ملحق شدند. این قضیه تا حدودی GameSpot را یک سایت نا منصف و دروغ گو تلقی دانست. زیرا Gerstmann نشانه ای از حق و انصاف بود که GameSpot او را اخراج کرد و وی همه چیز را فاش کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا