مقاله های ویژه

کوجیما چگونه آینده دنیا را پیش بینی کرد

هیدئو کوجیما را به عنوان یکی از نخبگان صنعت سرگرمی می‌شناسند و این تنها به دلیل کیفیت بالای مجموعه متال گیر و دیگر بازی‌های ساخته شده توسط او نیست. کوجیما از منظر سیاسی هم یک مفسر درجه یک است و تا کنون بارها در سری Metal Gear پیش بینی‌هایی کرده که به واقعیت پیوسته است. این موضوع در نوع خود بسیار عجیب است زیرا در طول نیم قرن گذشته و از زمان ظهور صنعت بازی تعداد انگشت شماری بازی به هر شکلی موفق شده بودند که آینده را به شکلی یا به صورت پارودی وار پیش بینی کنند اما کوجیما و سری متال گیر او در هر قسمت به شکلی کاملا واقعی آینده سیاه پیش روی ما را ترسیم کرده‌اند و عجیب اینکه بخش مهمی از این پیش بینی‌ها به واقعیت پیوستند. جالب اینکه پیش بینی‌های سیاسی حتی از دید بعضی رهبران جهان هم پنهان نمانده. مثلا چند سال قبل معاون وزیر دفاع روسیه متال گیر را به عنوان یک پروژه امنیتی و محصول سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا معرفی کرده بود. موضوعی که البته در نوع خود بسیار عجیب است چون نه تنها متال گیر یک عنوان تماما ژاپنی است بلکه در طول تاریخ این فرنچایز ، متال گیر هیچ کشوری را به اندازه آمریکا مسئول وضعیت بد فعلی جهان نشان نداده است. البته که شاید از هوش بالای کوجیما و ارتباط عجیب داستان متال گیر با انتخابات سال 2016 آمریکا که به متهم کردن روسیه در دخالت کردن در انتخابات منجر شد تعجب کرده است. در هر صورت بهتر است همین حالا برویم سراغ بخش‌های مهم داستان متالگیر که به شکل ناباورانه‌ای به واقعیت پیوستند.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

اولین پیش بینی : 31 سال پیش

Metal Gear 2: Solid Snake

ما به تازگی داستان Metal Gear 2: Solid Snake را به فارسی ترجمه کردیم، اگر هم تا به امروز این داستان را مطالعه نکردید مشکلی ندارد چون می‌خواهیم حقیقتی جالب و اولین پیش بینی درست کوجیما و متال گیر را با شما به اشتراک بگذاریم. کوجیما همیشه به تحلیل موضوعات روز سیاسی علاقه نشان داده و بعضی از آن‌ها را به شکل عجیبی در داستان‌های خود پیش بینی کرده که نخستین آن‌ها به سال 1990 یعنی 31 سال پیش بازمی‌گردد. در داستان Metal Gear 2: Solid Snake شاهد این هستیم که دنیا با کمبود سوخت مواجه شده و همین موضوع باعث شده کشورهای جهان وارد نبردی اطلاعاتی امنیتی شوند تا آخرین بقایای سوخت دنیا را تصاحب کنند. در ادامه متوجه می‌شویم که دکتر مارو (Marv) در سال 1999 موفق به کشف یک سوخت جایگزین می‌شود. این دکتر اهل چک با مهندسی زیستی نوعی خاصی جلبک با نام OLIX را کشف می‌کند که می‌توان از آن به عنوان سوخت جایگزین استفاده کرد. در ادامه مارو توسط نیروهای کشور زنزیوار لند دزدیده شده و اینگونه پای اسنیک به یک بحران بین المللی باز می‌شود. در حالی که کوجیما این داستان را در سال 1990 به مخاطبان ارائه کرد ، 22 سال بعد در سال 2012 کمپانی آمریکایی به نام Solazyme موفق به ساخت سوختی به نام Biodiesel B20 می‌شود که هر گالون آن با قیمت 4.5 دلار به فروش می‌رود. این سوخت که از 20 درصد جلبک و 80 درصد نفت درست شده به مراتب نسبت به دیگر فراوارده‌های سوختی پاک تر است. جالب اینکه Solazyme تنها شرکتی نیست که موفق به انجام این کار شده و بین سال‌های 2012 تا 2014 محققان ایرلندی و نروژی هم دست به ابتکاری مشابه زده‌اند.

متال گیر 2 سالید اسنیک

دومین پیش بینی : 23 سال پیش

Metal Gear Solid

کوجیما در اولین عنوان سه بعدی خودش که به یکی از بزرگترین بازی‌های تاریخ تبدیل شد ، برای دومین بار موفق به یک پیش بینی بزرگ شد. پیش بینی که مربوط به ژن درمانی می‌شد. حالا ژن درمانی چی هست ؟ بر اساس تعریفی که در اینترنت دیده میشه : ژن درمانی مجموعه‌ای از روش‌های درمانی است که در آن با ترمیم و رفع عیب ژن، بیماری را درمان می کنند. همچنین گفته شده اولین بار در سال 1990 نخستین عمل بالینی ژن در آمریکا انجام شده است. کوجیما در Metal Gear Solid 1 اما پیش بینی کرد که پنتاگون یا همان وزارت دفاع امریکا ژن درمانی را گسترش داده و اینگونه سربازان جدیدی وارد چرخه نبرد کرده است. در این بازی لیکوئید اسنیک می‌گوید که پنتاگون از یک برنامه جدید برای پرورش ابر سربازها استفاده می‌کند ؛ سربازانی که در موقعیت‌های سخت و غیر ممکن از آن‌ها استفاده می‌شود تا به مقر دشمنان نفوذ کنند. او حتی می‌گوید که سندروم جنگ خلیج فارس –اختلال مزمن چند علایمی است که کهنه سربازان بازگردنده و کارگران غیرنظامی در جنگ خلیج فارس را تحت‌الشعاع قرار داده بود گفته می‌شود – به واسطه همین آزمایشات پنتاگون است ،آزمایشاتی که با استفاده از ژن و DNA بیگ باس روی دیگر سربازان استفاده می‌شود. بین سال‌های 2013 تا 2015 چندین منبع خبری بزرگ خبر از پروژه‌هایی مشابه دادند که توسط ارتش آمریکا و پنتاگون دنبال می‌شوند  و برای خلق ابرسربازهاست. سال گذشته هم چندین سازمان اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که چین هم در حال پیش بردن چنین پروژه‌ای است.

سومین پیش بینی  : 20 سال پیش

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty نه فقط یکی از بهترین بازی‌های تاریخ است بلکه پیش بینی‌های آن در مورد آینده جهان هوش را از سرتان می‌پرداند. اخبار فیک ، هدایت مغزها به سمت اطلاعات غلط ، جاسوسی از شهروندان و سو استفاده گروهی از افراد قدرتمند از اطلاعات شخصی شما ؛ همه و همه در داستان Metal Gear Solid 2 به چشم می‌خورند. در حقیقت می‌توان ادعا کرد هیچ بازی در طول تاریخ به اندازه Metal Gear Solid 2 در مورد آینده بشر به ما هشدار نداده بود و واقعا باورکردنی نیست که پیش بینی کوجیما تا این اندازه درست از آب درآمده باشد.  در داستان این نسخه ما شاهد این بودیم که گروهی از افراد قدرتمند با نام میهن پرستان یا همان The Patriots که مشتکل از افراد با نفوذی از امریکا ، روسیه و چین بودند با جاسوسی اطلاعات از مردم ، تفکرات عمومی را در آمریکا هدایت کرده تا به هدف مطلوب خود برسند و ایده های خود را به صورت پنهانی بر دنیا حاکم کنند. البته ماهیت اصلی این گروه یکی از معماهای اصلی سری است که در اینجا قصد اسپویل آن را نداریم اما در این نسخه  The Patriots با استفاده از دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی و اخبار جعلی اطلاعات غلط را به خرد مردم دنیا می‌دهند. دقیقا همان چیزی که ما در سال 2016 و طی انتخابات آمریکا که در نهایت به رییس جمهور شدن دونالد ترامپ منجر شد شاهدش بودیم. در حقیقت Metal Gear Solid 2به شکل عجیبی ماجرای کمبریج آنالیتیکا و فیسبوک سال‌ها قبل پیش بینی کرده بود. اینکه چگونه این دو مجموعه با هدایت ذهن کاربران فیسبوک باعث پیروزی دونالد ترامپ شدند. البته این تنها پیش بینی بزرگ شاهکار کوجیما نبود و بخش دیگری از بازی به ماجرای جاسوسی NSA از مردم عادی اختصاص داشت. در بازی شاهد این هستیم که کلنل کمپل به ریدن می‌گوید که

 NSA یا همان آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌هاست که از شهروندان خود جاسوسی می‌کند. 12 سال بعد از عرضه Metal Gear Solid 2 در سال 2013 ، ادوارد اسنودن کارمند اسبق NSA فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا مدت‌هاست از شهروندان جاسوسی می‌کند. افشاگری که باعث شد او از خاک آمریکا فرار کند هرچند کوجیما بیش از یک دهه پیش این حقیقت تلخ را در قالب داستان Metal Gear Solid 2 به ما گفته بود. اشارات و پیش بینی MGS2 به قدری زیاد است که نیاز به یک برنامه مفصل دارد اما سوال من این است که آیا هنوز هم به نخبه بودن کوجیما سان شک دارید ؟

چهارمین پیش بینی : 8 سال پیش

Metal Gear Rising: Revengeance

طرفداران متال گیر به هیچ وجه رایزینگ را به عنوان یکی از نسخه‌های اصلی مجموعه نمی‌شناسند که البته حق هم دارند مخصوصا اینکه بازی هم خودش را جدی نمی‌گیرد اما خیلی جالب است وقتی می‌بینیم دونالد ترامپ شعار اصلی انتخاباتی‌اش را مستقیما از این بازی برداشته. در انتهای این بازی ریدن باید با سناتوری با نام Steven Armstrong مبارزه کند ، یک سیاستمدار بی رحم آمریکایی. در همان ابتدای مبارزه او با استفاده از نانوماشین بدنش را تقویت کرده و جالب اینکه او در همان مبارزه از این جمله استفاده می کند :

“they’ll make America great again!”

سه سال بعد از عرضه این بازی دونالدو ترامپ با شعار Make America Great Again  وارد عرصه انتخابات شد و در نهایت رییس جمهور امریکا نام گرفت. شاید هم یکی از فن های متال گیر از مدیران کمپین تبلیغاتی او بوده است.

خب به پایان این آیتم رسیدیم. نظر شما در مورد پیش بینی‌های متال گیر در مورد آینده دنیا چیست ؟ چگونه کوجیما تا این اندازه در پیش بینی‌هایش موفق عمل کرده ؟ و اینکه آیا دوست دارید در مورد دیگر بازی هایی که اینده را پیش بینی کردند آیتم بسازیم ؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید و ……

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا