سخت افزارمقاله های ویژه

تاریخچه سری MateBook شرکت Huawei

هوآوی ، یکی از شرکت های فعال در دنیای فناوری ، محصولات مختلفی را روانه بازارهای بین المللی می‌کند و کاربران بیشماری در سراسر جهان دارد. این شرکت که تولید کننده تجیهزات مخابراتی است ، نه تنها تلفن های هوشمند و تبلت بلکه لپ‌تاپ نیز تولید می‌کند. سری محصولات Matebook  سالهاست که در دسترس مصرف کنندگان است و به خوبی نیاز کاربران را برآورده می‌کند. محصولات خانواده Matebook نه تنها از طراحی زیبایی برخوردار هستند بلکه سخت افزار مناسبی را نیز در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهند. از سال 2016 که محصولات میت‌بوک به بازار عرضه شده‌اند، شرکت هوآوی همواره تغییرات گسترده‌ای را در جهت بهبود طراحی و همچنین سخت افزار میت‌بوک ها اعمال کرده است.

نسل اول خانواده Matebook در واقع یک تبلت ترکیبی (هیبریدی) بود که می توانست از طریق اتصال صفحه کلید به عنوان لپ تاپ مورد استفاده قرار گیرد. نسل اول Matebook از این نظر مشابه Microsoft’s Surface بود. مایکروسافت سال هاست که تبلت های هیبریدی تولید می کند و کماکان به تولید این محصولات ادامه میدهد. طی روزهای منتهی به معرفی Matebook نسل اول ، Microsoft’s Surface با استقبال خوب علاقه مندان به تبلت های ترکیبی روبرو شده بود و تعداد کمی از آنها مایل به خرید محصول جدید هواوی بودند.

اولین تبلت هیبریدی Matebook که در سال 2016 به بازار عرضه شد  از یک صفحه نمایش 12 اینچی با وضوح تصویر 2160 در 1440 پیکسل استفاده می‌کرد. در این محصول از پردازنده دو هسته‌ای اینتل با فرکانس 2.4 گیگاهرتزی استفاده شده بود که برای مصارف روزانه کاملا نیاز کاربر را تامین می‌کرد. هواوی برای این تبلت هیبریدی 4 گیگابایت حافظه رم و 128گیگابایت فضای ذخیره سازی به همراه یک باتری 4430 آمپر در نظر گرفته بود که به همراه ویندوز 10 به عنوان سیستم عامل در اختیار خریداران قرار می‌گرفت. در پنل جلوی تبلت ، از یک وب کم پنج مگاپیکسلی استفاده شده بود که برای مواردی مانند برقراری تماس تصویری کافی بود.

بر روی کلید کنترل میزان صدا، سنسور اثر انگشت تعبیه شده بود تا کاربر بتواند قفل دستگاه را به راحتی باز کند.  همچنین این تبلت مجهز به یک قلم لمسی به نام MatePen بود.

پس از معرفی Matebook ، بسیاری از کارشناسان به بررسی این محصول پرداختند و برخی ادعا کردند که Matebook به اندازه ادعای هوآوی تبلت خوبی نیست. برخی دیگر استدلال کرده اند که Huawei برای ساخت این تبلت مایکروسافت و iPad اپل را ادغام کرده است و این تبلت نکته جدیدی برای ارائه ندارد. با این حال ، بسیاری از کارشناسان این محصول را تحسین کردند.

هوآوی بعد از مدتی نسخه ارتقا یافته نسل اول Matebook را با 8 گیگابایت حافظه رم و پردازنده Core m5-6Y54 با فرکانس 2.7 گیگاهرتز روانه بازار کرد. این مدل از فضای ذخیره سازی بیشتری سود می‌برد و سعی داشت برخی نقاط ضعف مدل اصلی را برطرف کند.

یک سال بعد از عرضه اولین محصول از سری Matebook، هوآوی از سه محصول دیگر به نام های Matebook E و Matebook D و Matebook X رونمایی کرد که دو مورد از آنها یعنی مدل‌های D و X لپ‌تاپ بودند و MateBook E یک تبلت هیبریدی دیگر بود.

MateBook E

با معرفی مدل های Matebook D  و Matebook X در سال 2017 شرکت هوآوی با دست پر وارد بازار لپ‌تاپ ها شد. Matebook D  از صفحه نمایش 15.6 اینچی FullHD با نسبت 16: 9 ، پردازنده قدرتمند Intel Core i7-7500U ، کارت گرافیک Nvidia’s GeForce 940MX ،128  گیگابایت فضای ذخیره سازی و 8 گیگابایت حافظه رم DDR4 سود می‌برد.

MateBook D

Matebook X که از بدنه آلومینیومی مات بهره می‌برد یکی از لپ تاپ های زیبای بازار در آن سال بود و مورد تحسین متخصصان قرار گرفت. هوآوی نه تنها لپ‌تاپی زیبا را ارائه بازار کرده بود بلکه در جلب نظر منتقدان نیز موفق عمل کرده بود. این لپ تاپ از نمایشگری با وضوح تصویر 2160 در 1440 پیکسل استفاده می‌کرد. با وجود کیفیت بالای صفحه نمایش ، Huawei’s Matebook X طول عمر باتری خوبی داشت.

این لپ تاپ از پردازنده Intel Core i5-7200U و هشت گیگابایت رم DDR3 استفاده می کرد که برای انجام بسیاری از کارها کافی بود. MateBook X دارا سیستم خنک کننده خاصی بود که در آن زمان مورد استقبال کارشناسان قرار نگرفت و بسیاری از آنها معتقد بودند که سیستم خنک کننده لپ تاپ کارایی لازم را ندارد. اما هوآوی راه حلی هوشمندانه برای استفاده از آن ارائه داده بود، در این روش بسته های کوچکی از موادی ژل مانند داخل لپتاپ تعبیه شد بود که با گرم شدن لپ تاپ از حالت جامد به مایع تبدیل می‌شدند. از نظر تئوری ، این سیستم در مقایسه با دستگاههای دارای سیستم خنک کننده مبتنی بر Steam Chamber کارایی بهتری داشت. با توجه به عدم به کارگیری فن خنک کننده در این محصول در سال 2017 ، کارشناسان Huawei MateBook X را یکی از بهترین لپ تاپ های بازار از نظر عدم تولید صدای اضافه معرفی کردند.

عرضه موفقیت آمیز Matebook X هوآوی را متقاعد کرد که فعالیت بیشتری در بازار لپ‌تاپ داشته باشد. با ساخت لپ تاپ های بعدی و رفع نقاط ضعف موجود در محصولات ، هواوی موفق به جلب نظر مشتریان بیشتری شد.

MateBook X

در سال 2018 ، شاهد عرضه مدل Pro لپ تاپ Matebook X بودیم. Matebok X Pro با طراحی جذاب خود در نگاه اول کاربران را شگفت زده کرد. استفاده از بدنه فلزی با ضخامت 14.6 میلی متر و کیفیت ساخت عالی Matebook X Pro را به خوبی از رقبا متمایز می‌کرد. در Matebook X Pro شاهد استفاده از تراشه نسل هشتمی اینتل به نام Core i7-8550U بودیم که دارای چهار هسته و فرکانسی معادل با 1.8 گیگاهرتز است.

Huawei’s Matebook X Pro از نمایشگری با کیفیت بسیار بالا سود می‌برد که 91٪ محل قرارگیری صفحه نمایش را اشغال کرده است. هواوی برای اینکه جلوه ای مدرن به Matebook X Pro بدهد تا حد ممکن مساحت حاشیه اطراف صفحه نمایش را کاهش داد. در این لپتاپ محل قرار گیری وب کم از روی بنده به داخل صفحه کلید تغییر کرده است. در زمان عرضه میت‌بوک ایکس پرو ، این دستگاه رقبای قدرتمندی مانند لپ تاپ سرفیس و MacBook Pro  داشت. برخلاف MacBook Pro و Surface Laptop که از پردازنده نسل هفتم اینتل استفاده می کرند ، Matebook X Pro  به پردازنده نسل هشتم مجهز شده بود. با عرضه این محصول هوآوی سعی کرد لپ‌تاپ های باکیفیت را به چالش بکشد و در این راه موفق بود.

میت‌بوک ایکس پرو از نظر طراحی و عملکرد پردازشی و هم به دلیل بکارگیری از بلندگوی چهار کاناله که لذت گوش دادن به محتوای صوتی را چند برابر می‌کرد توسط کارشناسان تحسین شد. این مدل مجموعه‌ای از بهترین ویژگی‌ها را برای پاسخگویی به نیازهای مختلف در اختیار کاربران قرار می‌داد.

هوآوی با

MateBook X Pro

به موفقیت بزرگی در بازار لپ تاپ دست پیدا کرد. با این حال ، با عرضه Matebook 13 در سال 2019 ، این شرکت مجددا متخصصان را غافلگیر کرد و بار دیگر توجهات را به خود جلب کرد. MateBook 13 به نسبت قیمتش، قدرت پردازشی بیشتری در مقابل رقبا داشت و از طراحی چشم نوازی برخوردار بود، طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند که MateBook 13 از MacBook Air زیباتر به نظر می رسد.

با اینجال هواوی مجبور شد برخی ویژگی ها را از لپ تاپ حذف کند تا قیمت MateBook 13 را کاهش دهد ، اما حذف این ویژگی های به تجربه کاربری صدمه ای وارد نکرد.

این لپ تاپ از پردازنده چهار هسته ای Core i7-85655U اینتل با فرکانس پایه 1.8 گیگاهرتز استفاده می‌کرد، کارت گرافیک Nvidia GeForce MX150 با دو گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR5 به همراه هشت گیگابایت رم DDR3 و 512 گیگابایت درایو SSD از دیگر ویژگی های مهم این لپ تاپ بود، همچنین در Matebook 13 از صفحه نمایش 13 اینچی با وضوح 2160 ، 1440 پیکسل استفاده شده است. علاوه بر طول عمر مناسب باتری این محصول از فناوری شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کرد.

MateBook 13

لپ تاپ های سری میت‌بوک همیشه از کیفیت بالایی برخوردار بوده‌اند و این امر در سال 2019 با عرضه نسخه به روز شده میتب‌وک ایکس پرو تکرار شد. بهره گیری از بدنه های آلومینیومی، کار با Matebook X Pro را لذت بخش می کند. انحنای استفاده شده در بدنه لپ تاپ باعث شده تا این محصول از لحاظ ظاهری کاملاً لوکس به نظر برسد. وزن این لپ تاپ 1.33 کیلوگرم و ضخامت آن 14.6 میلی متر است. در سمت راست بالای دستگاه، کلید روش و خاموش کردن قرار دارد که حسگر اثر انگشت نیز بر روی همین کلید تعبیه شده است.

MateBook X Pro 2019  به دلیل داشتن حاشیه های بسیار باریک در اطراف صفحه نمایش با کیفیتش ، ابعاد، وزن مناسب ، طول عمر باتری بسیار خوب و پردازنده گرافیکی جداگانه ، توسط کارشناسان مورد ستایش قرار گرفت. با این حال ، Matebook X Pro 2019 یک لپ تاپ گران قیمت بود و تهیه آن را برای کاربران دشوار.

پردازنده نسل هشتمی Core i7-8565U با 16 گیگابایت رم و یک ترابایت درایو SSD ، این لپ‌تاپ را به یک محصول پرقدرت تبدیل کرده بود. نمایشگر 13.9 اینچی میت‌بوک پرو ایکس ، با رزولوشن 3000 در 2000 پیکسل ، در نمایش محتوای تصویری عملکرد بسیار خوبی داشت. همه این موارد کمک کرده تا لپ تاپ MateBook X Pro 2019  به محصولی با کیفیت تبدیل شد.

هواوی که پس از چندین سال فعالیت مستمر توانسته جای خود را در میان رقبا باز کند، حالا تصمیم گرفته است تا تنوع محصولات خود را بیش از پیش افزایش دهد. این امر منجر به تولید انواع لپ تاپ های امروزی این شرکت شده است که هر کدام بخش خاصی از بازار را هدف قرار داده‌اند. عرضه MateBook با پردازنده AMD  نشان داد که Huawei تصمیمی برای تمرکز بر روی پردازنده های Intel ندارد. 2 لپ‌تاپ Matebook D14  و MateBook D15 که در سال 2019 به بازار عرضه شدند ، هر دو از پردازنده های AMD 5 استفاده می‌کردند.

Matebook D14

هواوی برای سال 2020 سه لپ تاپ به بازار عرضه کرد که همگی از همان فرمول موفق استفاده می‌کنند. اول از همه ، لپ تاپ Matebook 13  مدل 2020 را داریم ، که در مقایسه با مدل سال گذشته ، تغییراتی در جهت بهبود عملکرد داشته است تا با نیازهای کاربران سازگارتر باشد. این لپ تاپ که 14.9 میلی متر ضخامت دارد از بدنه آلومینیومی بهره می‌برد و در دو رنگ خاکستری و نقره ای موجود است.

داشتن صفحه نمایش 13 اینچی IPS با وضوح تصویر 2160 در 1440 پیکسل ، Matebook 13 مدل 2020 را برای مشاهده محتوای تصویری به گزینه ای ایده ال تبدیل کرده است. Matebook  جدید از پردازنده های اینتل ، i5-10210U و i7-10510U استفاده می‌کند و برای کارت گرافیک از محصولات شرکتNvidia   بهره می‌یرد. همچنین هواوی کانفیگ دیگری از این لپ تاپ را با پردازنده AMD معرفی کرده است. یکی از بزرگترین مزایای مدل هایی که از پردازنده AMD استفاده می‌کنند قیمت کمتر آن است. همچنین در کانفیگ های AMD این محصول از کارت گرافیک AMD Radeon RX Vega 8 استفاده می‌شود. 2020 Matebook 14  یکی دیگر از لپ‌تاپ های عرضه شده در سال 2020 است که شباهت زیادی به مدل 13 اینچی دارد.

Matebok X Pro یکی از موفق ترین لپ تاپ هایی بود که توسط هواوی به بازار معرفی شد. محبوبیت این لپ تاپ در سال گذشته باعث شد تا هواوی Matebook X Pro 2020 را معرفی کردند. بدیهی است که مدل 2020 ، مانند نسخه بهبود یافته مدل 2019 است. این لپ تاپ با طراحی مدرن یکی از جذاب ترین گزینه ها برای کسانی است که مایل به استفاده از محصولات این شرکت هستند.

MateBook X Pro

از اولین محصول خانواده میت‌بوک که یک تبلت هیبریدی بود تا به امروز که تمرکز میت‌بوک‌ ها بر روی لپ‌تاپ های کاربردی این شرکت است، هواوی همواره سعی کرده است تا با بهبود کیفیت و کارایی محصولات خود نیاز کاربران را به خوبی تامین کند.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا