مقاله های ویژه

سه‌گانه جی تی ای معرفی شد | بازگشت CJ و تامی

پس از ماه ها شایعات و سال‌ها انتظار طرفداران GTA ، شرکت راکستار بالاخره به صورت رسمی ساخت ریمستر سه‌گانه این مجموعه را تایید کرد. ریمستر سه عنوان GTA 3 ، GTA Vice City و GTA San Andreas که با نام Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition  معرفی شد و قرار است اواخر سال جاری میلادی یعنی تنها چند هفته دیگر روانه بازار شود.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

به گفته راکستار این بازی اواخر سال 2021 برای پلی استیشن 4 ، پلی استیشن 5 ، ایکس باکس وان ، ایکس باکس سری ایکس و اس ، نینتندو سوییچ و PC منتشر خواهد شد که نسخه PC از طریق لانچر راکستار در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. همچنین نسخه‌های iOS و اندروید این سه گانه ریمستر اوایل سال 2022 منتشر می شود.

حدودا چندین ماه از انتشار نخستین خبر مبنی بر عرضه سه گانه GTA می‌گذرد و تا قبل از عصر جمعه 16 مهر یعنی زمان انتشار نخستین تیزر GTA : The Trilogy ، اطلاعات مهمی از این پکیج فاش شده بود، از مشخصات ظاهری گرفته تا حتی استفاده از پسوند The Definitive Edition و فاش شدن ظاهر تروفی‌های این عنوان. به بیان ساده‌تر حجم اطلاعات فاش شده آنقدر زیاد بود که راکستار مجبور شد سریعا با تیزری کوتاه بازی را معرفی کند. البته که با توجه به موکول شدن عرضه نسخه نسل نهمی GTA V به سال 2022 و عدم رضایت طرفداران از تریلر رونمایی این عنوان سوال پیش می‌آید که چرا راکستار زودتر GTA Trilogy را معرفی نکرد؟

gta trilogy trophies

در هر صورت راکستار حتی در زمان رونمایی هم اطلاعات چندانی درباره این عنوان منتشر نکرد و تنها اعلام کرد که این سه گانه با بهبود گرافیکی و گیم پلی همراه خواهند بود هرچند هنوز هم فضای آن‌ها یاداور نسخه های کلاسیک است که این دقیقا همان اطلاعاتی است که از چند ماه پیش و زمان فاش شدن نخستین اطلاعات درباره سه گانه جی تی ای می‌دانستیم. راکستار قول داده طی هفته های اینده نخستین عکس ها ، ویدیوها و اطلاعات را از این بازی منتشر کند و انتظار می رود در روز 22 اکتبر یا همان 30 مهر ماه که مصادف است با 20 سالگی جی تی ای 3 ، اولین موج از اطلاعات رسمی این بازی منتشر شود. اما تا ان زمان بهتر است سراغ اطلاعاتی برویم که از این پکیج فاش شده و ببینیم باید انتظار چه چیزی را از راکستار داشته باشیم.

اولین زمزمه ها مبنی بر عرضه نسخه ریمستر سه گانه جی تی ای اوایل سال جاری میلادی شنیده شد. وقتی Take Two مالک راکستار تعدادی از مادهای جی تی ای 5 که مپ‌های نسخه های قدیمی را در این عنوان بازسازی کرده بودند را حذف کرد. Take Two در ادامه پروژه مهندسی معکوس GTA 3 و GTA Vice City را هم حذف کرد. پروژه ای که امکان می داد برنامه نویسان این دو عنوان کلاسیک را به صورت غیر رسمی برای کنسول‌های دیگر همچون نیننتندو سوییچ و حتی پلی استیشن ویتا پورت کنند. تمرکز Take Two روی نسخه‌های کلاسیک جی تی ای باعث شد تا اولین موج از شایعات جدی مبنی بر عرضه نسخه ریمستر شده این عناوین به گوش برسد. در ادامه تعدای از لیکرهای مشهور جی تی ای آنلاین از ساخت و عرضه زودهنگام سه گانه کلاسیک GTA خبر دادند و حتی گفتند که دلیل اینکه راکستار DLCهای Red Dead Online را دیر به دیر منتشر می‌کند و تمرکز بخش مهمی از تیم سازنده روی این ریمستر است. این شایعات به اشکال مختلف ادامه داشتند تا اینکه کوتاکو با تایید آن‌ها و دادن اطلاعات جدید اکثر مخاطبان این مجموعه را مطمئن کرد که راکستار واقعا مشغول توسعه ریمستر سه گانه GTA است. بر اساس شایعات، گزارش کوتاکو و حالا معرفی رسمی بازی ویژگی‌های زیادی از این سه گانه مشخص شده تا مخاطبان دقیقا متوجه شوند با چه عنوانی سرکار دارند.

ما می‌دانیم که کار ساخت این بازی حداقل یک سال است که آغاز شده یعنی از هنگامی که راکستار استودیوی Ruffian Games را خریداری کرد. استودیویی که در اسکاتلند و در شهر داندی فعالیت می‌کند ، یعنی دقیقا همان شهری که Rockstar North خالق مجموعه GTA تا سال‌ها در آنجا فعال بود پیش از آنکه به شهر ادینبورگ منتقل شود. نکته جالب در مورد  Ruffian Games که حالا با نام Rockstar Dundee شناخته می‌‍شود این است که بسیاری از اعضای این استودیو پیش تر در همان Rockstar North مشغول به کار بودند و سابقه کار روی GTA 3 و GTA Vice City و GTA San Andreas و Manhunt را در کارنامه دارند. علاوه بر این Rockstar Dundee در اکثر زمان فعالیت خود به جز Crackdown 2 ، روی پورت بازی‌های مختلف کار کرده. به گفته کوتاکو مسئولیت ریمستر نسخه‌های کلاسیک  GTA  هم برعهده این استودیو است ، استودیو که به لطف دو ویژگی که ذکر کردیم کاندیدای کاملا مناسبی برای این کار است. علاوه بر این  می‌دانیم که سیستم راکستار به این شکل است که استودیوهای آن در ساخت هر عنوانی به یکدیگر کمک می‌کنند و با این حساب شعبه Dundee برای توسعه GTA Trilogy از کمک دیگر استودیوهای راکستار هم برخوردار بوده است.

دیگر نکته مهم در مورد این ریمستر استفاده از آنریل انجین 4 است. نسخه‌های اصلی این سه قسمت با موتور گرافیکی Render  Ware ساخته شده بودند و به نظر می رسد راکستار به این نتیجه رسیده برای پورت و ریمستر این عناوین بهتر است به جای موتور RAGE که طی 14 سال گذشته در تمامی عناوین راکستار از آن استفاده شده به سراغ موتور شرکت اپیک برود. موضوعی که البته عجیب هم نیست زیرا راکستار ترجیح داده به جای اینکه عناوین کلاسیک را در موتور گرافیکی خودش بازسازی کند ، با استفاده از آنریل انجین تا حد امکان ریمستری بسازد که کاملا شبیه به ظاهر نسخه‌های کلاسیک باشد ؛ موضوعی که خود این شرکت هم آن را تایید کرده. راکستار گفته GTA Trilogy دارای بهبود گرافیکی و گیم پلی است. با توجه به استفاده از آنریل انجین انتظار داریم این بهبود تنها به افزایش رزولوشن خلاصه نشود و شاهد استفاده از بافت‌های بهتر و همچنین تکنولوژی‌های مدرن گرافیکی باشیم. علاوه بر این رابط کاربری بازی هم تا حدودی تغییر کرده است. در مورد گیم پلی هم احتمالا مهم ترین بهبود بازی مربوط به سیستم تیراندازی در نسخه‌های سوم و Vice City باشد که کار کردن با آن‌ها در زمان حاضر بسیار سخت است و باید منتظر سیستم تیراندازی مشابه GTAهای جدیدتر باشیم. از طرفی ممکن است که کلاد و تامی شخصیت های اصلی این دو بازی هم امکان شنا کردن داشته باشند ، ویژگی‌ها که سال‌هاست طرفداران راکستار درخواست اضافه کردن آن را به کمپانی محبوبشان داده اند.

شاید بزرگترین نگرانی طرفداران به این دلیل است که GTA Trilogy علاوه بر کنسول‌ها برای موبایل هم عرضه می شود و به همین دلیل ممکن است ریمستر این بازی دارای کمترین تغییر ممکن باشد. از طرفی راکستار هم اعلام کرده که کاربران امکان دانلود جی تی ای 3 و جی تی ای وایس سیتی و جی تی ای سن آندرس را از هفته آینده نخواهند داشت و در حقیقت نسخه The Definitive Edition جایگزین آن‌ها می‌شود. راکستار البته نگفته تکلیف آن‌هایی که این نسخه‌ها را خریده‌اند چیست و آیا امکان به روز رسانی رایگان به The Definitive Edition را خواهند داشت یا باید بار دیگر برای این پکیج پول بدهند.

راکستار هنوز چیزی در مورد قیمت این سه گانه و آیا امکان اینکه بتوان آن‌ها را به صورت جداگانه خرید یا خیر اعلام نکرده. این شرکت حتی زمان عرضه دقیق The Definitive Edition را مشخص نکرده هرچند به گفته تام هندرسون نویسنده و منبع معتبر صنعت بازی این پکیج در روز 11 نوامبر امسال یعنی 20 آبان ماه در اختیار کاربران کنسول و PC قرار خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا