مقاله های ویژه

تفاوت‌های نسخه کامپیوتر خدای جنگ با پلی استیشن

بعد از ماه‌ها شایعات ریز و درشت ، سونی بالاخره عرضه نسخه PC بازی محبوب خدای جنگ را تایید کرد. شایعه ای که از مدت ها پیش از سمت چندین و چند منبع معتبر شنیده می شد و حتی نام بازی در فهرست فاش شده عناوین پی سی در دیتا بیس انویدیا به چشم می خورد. حالا سونی رسما خبر عرضه پورت پی سی خدای جنگ را اعلام کرد. آخرین عنوان عرضه شده از این سری بازی محبوب که در سال 2018 برای پلی استیشن 4 عرضه شد و نه تنها پرفروش ترین نسخه سری نام گرفت بلکه با کسب متوسط نمره 94 و دریافت جایزه بهترین بازی سال از مراسم The Game Awards به یک دستاور هنری برای کمپانی ژاپنی تبدیل شد. در این آیتم به سراغ بهبودهای نسخه PC بازی گاد او وار ، تفاوت های این نسخه با ورژن کنسولی و همچنین دلیل عرضه عناوین انحصاری پلی استیشن برای پی سی خواهیم رفت. پس با ماه همراه باشید.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

ما می دانیم که نسخه PC بازی God of War در تاریخ 14 ژانویه 2022 مصادف یعنی 24 دی ماه برای استیم و اپیک گیم استور عرضه می‌شود. هیچ محتوای داستانی جدیدی به این نسخه اضافه نشده و در اکثر جنبه ها هر دو ورژن پلی استیشن و پی سی کاملا یکی هستند. با این حال این پورت شامل چند ویژگی مهم است که می‌توان به بهبود گرافیکی ، پشتیبانی از ماوس و کیبورد و امکان شخصی سازی کردن ان‌‍ها ، پشتیبانی از کنترلرهای دوال سنس و دوال شاک 4، پشتیبانی از نسبت تصویر 21:9 اولترا واید اسکرین و اضافه شدن ست ارمور Death’s Vow و چهار اسکین اشاره کرد.

کریتوس

هرچند سونی ویدیویی از نسخه PC منتشر نکرده و زمان اعلام کرد سیستم مورد نظر برای اجرای God of War را به آینده موکول کرده اما حداقل می‌دانیم که این پورت شامل چه بهبود‌های گرافیکی می‌شود. پشتیبانی از رزولوشن 4K  واقعی ، بهبود سایه زنی و نورپردازی ، فریم ریت آنلاک شده و پشتیبانی از DLSS روی کارت های گرافیکی سری RTX انویدیا مهم ترین بهبودها هستند.

در نسخه PC این امکان در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد که با استفاده از گزینه‌های متعدد در تنظیمات گرافیکی به خروجی ایده‌آل خود دست پیدا کنند. اینبار God of War روی PC با ارتقای رزولوشن سایه‌ها و کیفیت SSR همراه می‌شود. بخشی از جزئیات گرافیکی که در اصل به شکل بازتاب‌ در نقاط از پیش تعریف شده به نمایش در می‌آید و با توجه به اطلاعات موجود از کیفیت بالاتری نسبت به نسخه کنسولی بهره می‌برد. با استفاده از GTAO و SSDO که در نسخه کامپیوترهای شخصی God of War قرار گرفته می‌توان به شکل کلی انتظار داشت که شاهد نورپردازی محیطی بهتری نسبت به گذشته باشیم. دیگر قابلیت مهمی که برای نسخه PC مورد توجه قرار دارد، استفاده از تکنولوژی DLSS کمپانی انویدیا است. در این تکنولوژی شما می‌توانید رزولوشن اصلی بازی را در عددی پایین‌تر از میزان همیشگی قرار داده و وظیفه بازسازی و ارتقای آن به رزولوشن‌های بالاتر را برعهده هوش مصنوعی قرار دهید. در اصل DLSS اگر به شکل مناسبی پیاده‌سازی شود به شما اجازه می‌دهد بدون افت فریم با رزولوشن بالاتر بازی را تجربه کنید. البته که باید به این نکته توجه داشت که نحوه اجرا و کیفیت خروجی نهایی بستگی زیادی به عملکرد تیم پورت‌کننده بازی دارد. نهایتا باید به این نکته اشاره کرد که God of War روی PC از تکنولوژی Nvidia Reflex Low Latency نیز استفاده می‌کند. این تکنولوژی انویدیا در اصل باعث می‌شود با قرار گرفتن CPU و GPU در یک راستا دیگر شاهد باتل‌نک شدن سیستم از سوی پردازنده گرافیکی نباشیم. تکنولوژی‌ای که می‌تواند در حالت ایده‌آل روی پایدار بودن نرخ فریم و حذف افت‌های ناگهانی یا لحظه‌ای تاثیر مستقیمی داشته باشد. به شکل کلی می‌توان انتظار داشت که با دو تکنولوژی انویدیا که در نسخه PC بازی God of War قرار گرفته‌اند شاهد بهبود کلی فریم‌ریت برای گستره بیشتری از کامپیوترهای شخصی باشیم.

نکته جالب در متن خبر منتشر شده از سونی این است که به گفته کمپانی ژاپنی ورژن  2018 بازی God of War ، فروشی 19.5 میلیون نسخه‌ای داشته که آن را در کنار The Last of Us و Spider Man به عنوان پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ شرکت سونی قرار می دهد و حالا با عرضه پورت پی سی God of War باید انتظار داشته باشیم اولین ماجراجویی مشترگ کریتوس و پسرش به موفق ترین بازی تاریخ کمپانی سونی مبدل شود.

استراتژی عرضه عناوین انحصاری پلی استیشن برای PC ایده جدیدی نیست و تاریخچه آن به دهه 90 بازمی گردد وقتی شرکت Psygnosis به عنوان زیر مجموعه سونی تعدادی از بازی های پلی استیشن همچون Eliminator ، G-Police ، Lifeforce Tenka ، League of Pain ، Rollcage ، Shadow Master و نسخه‌های 96 ، 97 و 99 مجموعه بازی فرمول وان سونی را برای کامپیوترهای شخصی منتشر کرد. سیاستی که سونی با عرضه PS2 آن را متوقف کرد تا اینکه تقریبا دو سال پیش برنامه جدید عرضه عناوین انحصاری خود را برای پی سی اعلام کرد. حتی جیم رایان مدیر عامل بخش سرگرمی سونی چندی پیش گفته بود که مخاطبان پی سی می توانند منتظر عرضه بازی های پلی استیشن بیشتری از این طرف کمپانی برای کامپیوترهای شخصی باشند.

در راستا همین برنامه سونی تا به امروز 3 بازی خود را در اختیار کاربران PC قرار داده و قصد دارد دو عنوان دیگر را هم به زودی در اختیار کاربران کامپیوترهای شخصی قرار دهد. این سه بازی به ترتیب Death Stranding و Horizon Zero Dawn  و Days Gone  بودند و در کنار این سه عنوان سونی در نظر دارد پکیج Uncharted Legacy of Thieves  که شامل دو بازی Uncharted 4: A Thief’s End  و Uncharted: The Lost Legacy است و همچنین God of War  را اوایل سال 2022 در اختیار کاربران PC قرار دهد. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که هرچند IP بازی Death Stranding  در دستان سونی است اما این عنوان توسط شرکت 505 Games برای PC منتشر شده بود.

بسیاری از مخاطبان پلی استیشن علاقه ای به استراتژی جدید سونی ندارند و آن را با سیاست تمرکز روی بازی های انحصاری پلی استیشن در یک راستا نمی بینند. ولی در طرف مقابل کمپانی ژاپنی موفق شد با عرضه بازی های انحصاری اش برای پلتفرم پرمخاطبی همچون PC پول کلانی به جیب بزند. از طرفی سونی قصد ندارد بازی های انحصاری پلی استیشن را همزمان برای کامپیوترهای شخصی منتشر کند و حداقل تا به امروز نشان داده بین 1 تا سه سال برای عرضه بازی های PS4 برای PC صبر می کند. سیاستی که مشخصا از منظر سونی و مدیرانش نه تنها سودآور بلکه هوشمندانه است زیرا در کمال ناباوری ممکن است مخطبان جدیدی را به سمت کنسول پلی استیشن رهسپار کند. به طور مثال عرضه God of War در حالی برای PC صورت می گیرد که عنوان جدید این سری یعنی God of War Ragnarök  چند ماه دیگر برای PS4 و PS5 منتشر می شود. به این شکل شاید   PCبازها  که از عناوین انحصاری سونی لذت بردند برای تجربه هر زودتر دنباله بازی های مورد علاقه خود PS4 یا پلی استیشن 5 بخرند. علاوه بر God of War سونی سال پیش Horizon را برای استیم و اپیک استور منتشر کرد که قسمت دوم آن 18  فوریه مصادف با 29 بهمن در اختیار کاربران PS4 و PS5 قرار خواهد گرفت.

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا