مقاله های ویژه

فیفا 2022 انقلابی در دنیای فوتبال

هر زمان که نسلی جدید از کنسول ها پا به عرصه حیات می گذارند، روزنه امیدی در گیمر ها زنده می شود تا با توجه قدرت سخت افزاری و معماری پیشرفته و به روز کنسول های نسل جدید معنای حقیقی تغییر را در بازی های مورد علاقه خود شاهد باشند و آن را تمام و کمال لمس کنند.  EA Sport قصد دارد این بلند پروازی را روی کنسول های نسل نهمی با فناوری جدیدی به نام HyperMotion در بازی FIFA 22 جامع‌عمل بپوشاند و باعث و بانی تغییر و تحولات بسیاری در ساختار طراحی هسته گیم پلی و انیمیشن های بازی و به صورت کلی موشن های حرکتی بازیکنان در سری فیفا شود. بخش هایی که پاشنه آشیل سری فیفا در نسل هشتم بودند و باعث شدند که کیفیت انیمیشن ها و موشن های حرکتی بازیکنان ا به شدت منسوخ شده و کهنه به نظر برسند. حال سازندگان تصمیم گرفته‌اند با استفاده از چندین فناوری مختلف این نقطه ضعف بزرگ سری فیفا را به فراموشی بسپارند و بازی ای تولید کنندکه شکل و شمایل یک بازی نسل نهمی به نظر برسد تا رویای طرفداران بازی را که سال ها منتظر آن هستند به حقیقت تبدیل کند.

برای تماشای آیتم ویدیویی در یوتوب کلیک کنید

HyperMotion چیست؟

هایپرموشن یک فناوری منحصر به فرد است که طراحی آن توسط الگو برداری از فوتبال واقعی توسعه یافته. فناوری که گیم پلی را به سطح بعدی واقع گرایی سوق می دهد. هایپر موشن در حقیقت دو فناوری را با هم ادغام کرده. فناوری نخست موشن کپچر کامل تیم ها  را درون زمین واقعی فوتبال به صورت 11 به 11 ضبط حرکت می کند.

به معنای ساده‌تر HyperMotion جزئیات یک بازی واقعی و انیمیشن ها و حالت های مختلف یک بازی فوتبال را به خوبی شبیه سازی میکند.این تکنولوژی با استفاده از عملکرد 22 بازیکن حرفه‌ای فوتبال در یک بازی واقعی و به کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine learning) به بازی فیفا 22 توان ساخت انیمیشن‌های جدید به صورت ریل تایم در حین بازی را می‌دهد.

فیفا 2022 - تکنولوژی هایپرموشن

فناوری Machine learning مجموعه فیفا که به صورت اختصاصی سه سال در بخش توسعه کیفیت فنی EA Sport در دست ساخته بوده باعث می شود با بررسی بیش از 8.7 میلیون فریم انیمیشن ضبط شده از بازیکنان حرفه‌ای، در لحظه انیمیشن‌های جدیدی را برای موقعیت‌های مختلف مانند نبرد‌های هوایی، کنترل توپ‌های دشوار و حتی شخصیت پردازی بازیکنان و اجرای حرکات منحصر به آن‌ها طراحی کند تا انیمیشن‌های حرکت بازیکنان در بازی فیفا 22 بیش از پیش به واقعیت نزدیک باشند. برای موشن کپچر کامل تیم ها سازندگان از لباس های ضبط موشن کپچر بسیار پیشرفته ای به نام Xsens بهره برده اند ، لباس‎هایی که باعث میشود داده‌هایی بر اساس هر استپ اولیه، توپ گیری، دویدن و جدال ها و برخورد های فیزیکی و  موشن های حرکتی از 22 بازیکنی که برای اولین بار با به طور هم زمان حرکت می کنند ضبط شود  که بیش از 4000 انیمیشن جدید در FIFA 22 را شامل می شود.

آغاز به کار استفاده از فناوری یادگیری ماشین (Machine learning)

Fabio Zinno مهندس ارشد نرم افزار بازی های ورزشی EA Sport در بخش توسعه سیستم انیمیشن سازی فیفا در سال 2018 طی مصاحبه ای گفت : من فکر می کنم بزرگترین چالش، طراحی موشن ها وحرکات بازیکنانی است که می توانند مانند انسان رفتار کنند. فناوری یادگیری ماشینی (Machine learning) همچنین می‌تواند راه حل‌های جامع تری را برای عملکرد فوتبالیست‌ها فراهم کند. این فناوری نه تنها حجم بیشتری از انیمیشن ها را در اختیار ما میگذارد، بلکه نتایج به مراتبا طبیعی‌تری را برای ما فراهم می کند. این سیستم انیمیشن پیشرفته جدید باعث میشود که کاراکتر درون بازی نسبت به موانع درون محیط آشنایی کامل تری داشته و از این که بداند کی و کجا زمین فوتبال قرار دارد درک بالا تری داشته باشد. در ادامه نحوه رفتاری و حرکات بازیکن درون زمین بسیار گسترده تر و طبیعی تر شده و باعث یکپارچگی بیشتر انیمیشن ها در بازی میشود.

فیفا 2022

چالش های پیش روی توسعه دهندگان هنگام پروسه فیفا 2022

 Sam Rivera تهیه کننده گیم پلی، توضیح داده که هایپرموشن در سه سال گذشته در دست توسعه بوده و این محدوده زمانی به تنهایی نشان می دهد که سخت افزار های نسل هشتمی از نظر قابلیت به سقف خود رسیده اند و توانایی محاسبات سنگین فناوری HyperMotion را نداشته اند. برای محاسبه دقیق و منظم هر انیمیشن در کم ترین زمام ممکن نیاز به تصمیم گیری سریع سخت افزار است و باید به طرزی سریع تصمیم گیری در ایجاد اتخاذ بهترین و دقیق ترین انیمیشن در زمان گرفته شود. همین امر باعث می شود سخت افزار های کنسول های نسل هشتمی توان محاسبات چنین امری را نداشته باشند و فناوری HyperMotion فقط بر روی کنسول های نسل نهمی در دسترس باشد.

جالب است بدانید که هایپرموشن همان طور که گفته شد گستره بسیاری وسیعی از زیر مجموعه ها را در بر می گیرد.یکی از این موارد ویژگی نبرد های هوایی بازیکنان  بر سر توپ باشد که باعث می شود شما شاهد نبرد های بسیار پویا و سیال در آسمان باشید و شاهد انیمیشن های بسیار با کیفیت خواهید بود.

لباس Xsens

Adrián Novell یکی از طراحان گیم پلی فیفا که یک سال است به تیم توسعه دهنده اضافه شده گفته : یک سال پیش من به عنوان طراح بازی در گیم پلی FIFA شروع به کار کردم.فوتبال یک ورزش پیچیده است. چیزی که واقعاً جالب است و ارزش اشتراک گذاری دارد این است که چگونه اکثر انیمیشن های امسال را ضبط کردیم. به جای استودیوی موشن کپچر معمولی، ما 22 بازیکن داشتیم که از لباس مدرن Xsens استفاده می کردند که بدون نیاز به هیچ سنسور خارجی تمام حرکات آنها را ضبط می کرد. کیفیت انیمیشن و واقع گرایی از این جلسه به بعد واقعا بالا رفت. البته کار با آن قطعاً چالش برانگیز و در عین حال سرگرم کننده است. در ادامه چالش هایی که داشتیم ما باید چیزی را ایجاد کنیم که هم با یک بازی شبیه ساز طرف باشیم و برای این کار باید انیمیشن ها را طبیعی و پویا طراحی می کردیم و در کنار آن هم یک بازی داشته باشیم که سر گرم کننده باشد و زمان پاسخ گویی به انیمیشن ها سریع اعمال شود. سری فیفا طیف وسیعی از طرفداران را در سر تا سر جهان تشکیل می دهد. ما قطعا باید با انواع مخاطبان با نیازهای مختلف مطابقت داشته باشیم.

آینده سری فیفا در نسل نهم

با توجه به تریلر ها و از آن مهم تر ویدئو گیم پلی های نصفه نیمه و توضیحات تیم توسعه دهنده همراه با نمایش های فنی گیم پلی بازی میتوان آثار فناوری HyperMotion را در بسیاری از بخش های بازی دید. از فیزیک توپ بگیرید تا موشن های حرکتی بازیکنان که استایل و سبک بازی آنان از واقعیت الگو برداری شده است. انیمیش های نبرد های هوایی و همین طور بخش دروازه بان ها که هوش مصنوعی، شخصی سازی و همین طور انیمیشن هایشان دچار بازسازی اساسی شده است. همین طور تاثیرات چشمگیر فناوری ML-Flow هم در ویدئو های فنی تیم توسعه دهنده کاملا مشهود است ؛ هر چند باز قضاوت درباره آینده این سری کمی زود است و باید منتظر تست نسخه اصلی باشیم. سری فیفا مدت هاست در قسمت های مختلف مشکلات ریشه ای دارد که نیاز به یک بازسازی اساسی دارند. این نکته را باید اشاره کرد که در همین ویدئو گیم پلی های نصفه نیمه ای که نمایش داده شده، بخش های موشن های حرکتی بازیکنان هنوز رگه هایی از انیمیشن های نسخه نسل هشتمی دیده می شود و در کنار آن صد البته از انیمیشن های نسل نهمی هم استفاده شده است. به طور کلی با دیدی خوشبینانه میتوان انتظار داشت در سال های آینده رفته رفته انیمیشن های جدید تری بر اساس فناوری هایپرموشن باز هم به بازی اضافه شود و جایگزین انیمیشن های کهنه و باقی مانده از نسل هشتم شود. فیفا 22 در تاریخ 27 سپتامبر  معادل 5 مهر ماه شمسی برای پلی استیشن 5 و PS4 و Xbox ONE و Xbox Series X و Xbox Series S و  PC و نینتندو سوییچ منتشر می شود.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    من فکر می‌کنم که اشتباه می‌کنند، بازی واقعا تغییر خیلی خاصی نکرده و اصلا انقلابی به پا نشده.
    حداکثر تغییر مثبت یکم طبیعی‌تر شدن و پویاتر شدن بازی ست.
    از اون طرف این تغییرات بخاطر سخت‌افزار جدید و نسل جدید بوده.
    در کل نسخه نسل هشتمی بازی که زیاد چنگی به دل نمی‌زنه، من Fifa 20 رو بیشتر دوست داشتم.
    مشکلاتی هم داره، از سرعت و حرکات و… که ناهماهنگ و کنترل‌شده اند.
    منتها چیزی که قطعی ست این است که فکری برای خود بازی، گیمپلی و سیستم توپ‌ها و شوت‌ها و پاسخ‌هاو هوش‌ها نشده و صرفا حرکات و فیزیک بهتر شده و روان‌تر.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا