مقاله های ویژه

گیم پلی Final Fantasy XIII

قبل از ارایه هر گونه توضیحی باید ذکر کنیم که گیم‌پلی Final Fantasy XIII بسیار ساده و لذت بخش بوده و به هیچ وجه یادگیری آن سخت نخواهد بود و با کمی تمرین خواهید توانست به راحتی بر آن مسلط شوید.

اولین گام برای یادگیری گیم‌پلی بازی آشنایی با اساس گیم‌پلی و منوهای بازی است. گیم‌پلی FFXIII اساسا ارایه دهنده یک میدان نبرد است که در آن هم شخصیت‌های شما و هم دشمنان اجازه خواهند داشت به طور همزمان به یکدیگر یورش برده و به یکدیگر آسیب وارد سازند. این سیستم مبارزه تقریبا نقطه مقابل نقش آفرینی‌های نوبتی (Turn Base – که در آن در یک نوبت به شما و در یک نوبت به دشمنان اجازه حمله داده می‌شود) قرار داشته و در قلب خود سیستمی به نام Active Time Battle را جای داده است. پس به طور کلی می‌توان گفت در مبارزات FFXIII هدف این است که با انتخاب ضربات درست در کمترین زمان بیشترین آسیب ممکنه را بر دشمنان وارد ساخته و با صفر کردن نوار سلامتی آن‌ها مبارزات را با پیروزی به اتمام رسانید.

اولین تفاوت گیم‌پلی بازی‌های JRPG و FFXIII با عناوین اکشنی نظیر God of War این است که در این بازی‌ها برای اجرای ضربات دکمه خاصی ترتیب داده نشده و برای اجرای تکنیک‌های مختلف مجبور به انتخاب آن‌ها ار منو دستورات (Command) خواهید بود. با ورود به مبارزات FFXIII اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب خواهد کرد نواری آبی رنگ به نام ATB خواهد بود. این نوار که در ابتدا از سه بخش تشکیل شده است (و در ادامه به پنج بخش ارتقا خواهد یافت) به شما اجازه می‌دهد تا سه تکنیک (البته بعضی از تکنیک‌ها دو تا سه بخش را اشغال خواهند کرد) را انتخاب و پس از پر شدن نوار ATB، ضربات مذکور را به اجرا در آورید.

نکته: در مبارزات FFXIII همه گزینه‌ها به راحتی و تنها با دکمه داره قابل انتخاب خواهند بود.

منوی دستوران در FFXIII به شرح زیر است:
,Auto Battle,یکی از مهم‌ترین نکات در مبارزات FFXIII که در واقع می‌توان آن را پایه اصلی مبارزات نامید پیدا کردن نقاط ضعف دشمنان و وارد کردن ضربات بر اساس این نقاظ ضعف است. هر چند پیدا کردن این نقاط ضعف در FFXIII عملی بسیار ساده است (در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد) اما بازی برای ساده‌تر کردن کار برای گیمرهایی که تا کنون این سبک را تجربه نکرده و از کار با منوهای بازی واهمه خواهند داشت این گزینه را ترتیب داده است تا با انتخاب آن هوش مصنوعی قدرتمند بازی به طور خودکار ضرباتی که دشمنان نسبت به آن‌ها ضعف دارند را انتخاب و بار این زحمت را از دوش گیمرها بردارد. پس شما در طول مبارزات خواهید توانست بدون هیچ زحمتی و تنها با انتخاب این دستور مبارزات را به پیش برید.

نکته: انتخاب این گزینه حتی به کهنه‌کاران این سبک نیز پیشنهاد خواهد شد، چرا که سرعت مبارزات را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد.
,Abilities,این گزینه شامل تمام تکنیک‌هایی است که در طول بازی فرا خواهید گرفت. با وارد شدن به این گزینه تمام تکنیک‌هایی که فرا گرفته‌اید نمایش داده شده و می‌توانید از میان آن‌ها گزینه‌های دلخواه را انتخاب کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که در این منو باید به آن توجه کنید عددی است که در مقابل هر کدام از تکنیک‌ها نوشته شده است. این عدد که بین 1 تا 3 خواهد بود نشان دهنده تعداد بخش‌هایی است که اجرای آن از نوار ATB اشغال می‌کند. به عنوان مثال تکنیک Attack تنها یک بخش و تکنیک Bliz دو بخش از نوار ATB را اشغال می‌کند.

نکته بسیار مهم: تعداد ضرباتی که با هربار پر شدن نوار ATB اجرا می‌شود وابسته به بخش‌هایی است که انتخاب آن‌ها از نوار ATB اشغال می‌کند. به عنوان مثال زمانی که نوار ATB شما سه بخش است می‌توان یا سه تکنیک یک بخشی را انتخاب کرد و یا یک تکنیک دو بخشی و یک تکنیک یک بخشی.

نکته: اگر علاقه‌مند به استفاده از یک ریتم خاص ضربات هستید می‌توانید پس از یک بار انتخاب آن بر روی گزینه “قابلیت‌ها” رفته و با فشردن دکمه جلو (Right) این گزینه را تبدیل به گزینه “تکرار” کرده و سپس با انتخاب آن شاهد اجرای دوباره آن باشید.

نکته: موارد و قابلیت‌های نشان داده شده در منو “قابلیت‌ها” به طور مستقیم وابسته به Paradigm (در ادامه توضیح داده خواهد شد) انتخابی شما است. به عنوان مثال در Paradigm ـه Commando قابلیت‌های قابل انتخاب شامل ضربات فیزیکی مختص این کلاس و در Paradigm ـه Ravager قابلیت‌های قابل انتخاب شامل جادو‌های مختص این کلاس است.
,Technique,این گزینه شامل تکنیک‌های مختلفی است که در طول بازی فرا خواهید گرفت. اولین تکنیک که در اختیارتان قرار خواهد گرفت تکنیک Libera خواهد بود. این تکنیک به شما اجازه می‌دهد دشمنان بازی را اسکن کرده و با فشردن دکمه R1 در یک صفحه دیگر تمام مشخصات آن دشمن و مواردی که نسبت‌ به آن‌ها ضعیف و یا مقاوم خواهد بود را شناسایی کنید. همانطور که گفته شد با استفاده از این تکنیک می‌توانید از نقاط ضعف دشمنان مطلع شده و بر اساس آن‌ها ضربات مناسب را انتخاب کنید.

نکته مهم: انتخای گزینه Auto Battle این پروسه را به طور خودکار انجام خواهد داد.

تکنیک‌های دیگری که در این گزینه اضافه خواهد شد مواردی نظیر Quake (که اجرای آن یک زمین لرزه به وجود می‌آورد) و Summon (در ادامه به طور کامل توضیح داده خواهد شد) و … است.
,Item,
انتخاب این گزینه به شما این اجازه را خواهد داد که آیتم‌های مختلف بازی نظیر آیتم درمان (Potion) و … را که در طول بازی بدست خواهید آورد به اجرا در آورید.

نکته بسیار مهم: در هر لحظه ار انتخاب و یا اجرای ضربات می‌توان با فشردن دکمه ضربدر عملیات انتخابی را کنسل کرد. اگر در حین اجرای عملیات حمله، دستور را کنسل کنید نوار ATB شما در همان حالی که هست باقی مانده و به عنوان مثال اگر نصف آن باقی مانده باشد در عملیات بعدی قابل استفاده خواهد بود.

نکته: پس از انتخاب هر کدام از گزینه‌های Auto Battle و Abilities لازم است که دشمنی که قصد اجرای ضربات بر روی آن را دارید نیز انتخاب کنید.
,تمام افراد گروه، گوش به فرمان!,پس ار معرفی منو دستورات و گزینه‌های آن به سراغ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گیم‌پلی بازی یعنی سیستم Paradigm Shift خواهیم رفت. این سیستم به شما این اجاره را خواهد داد که همواره در طول مبارزات نقش شخصیت‌هایتان را تغییر دهید. به راحتی می‌توان این سیستم را جایگزین سیستم کلاس‌های بازی دانست که عملکردی مشابه آن اما با کارکردی بسیار ساده و روان‌تر را دارد.

همانطور که گفته شد این سیستم به شما کمک می‌کند در طول مبارزات وضایف مختلفی را بر عهده شخصیت‌هایتان قرار دهید. این نقش‌ها (Role) عبارتند از:
,Commando,این نقش معادل با نقش یورش برنده و تهاجمی است که با انتخاب آن شخصیت‌ها ضربات فیزیکی (یا با سلاح و به طور کلی ضرباتی که شامل جادو نباشد) قدرتمندی را به اجرا خواهند در آورد. نقش کامندر بیشترین آسیب را به دشمنان وارد خواهد ساخت.

نکته: این نقش از ابتدای بازی برای همه شخصیت‌ها قابل انتخاب نیست.
,Ravager,این نقش به شخصیت‌های شما کمک می‌کند جادو‌های متعدد را به اجرا در آورند.,Sentinel,شخصیت‌هایی که در این نقش قرار می‌گیرند همانند نگهبانی برای کل گروه عمل کرده و تمام تمرکز دشمنان را به خود جلب خواهند کرد. شخصیتی که در نقش Sentinel قرار می‌گیرد با فرو رفتن در یک گارد دفاعی تمام ضربات دشمنان را دفع کرده و به دیگر افراد گروه این فرصت را خواهد داد که با آزادی بیشتری با دشمنان مبارزه کنند.

نکته: با قرار گرفتن در این نقش تاثیر ضربات دشمنان بر روی شخصیت‌ها کمتر شده و قدرت دفاعی بیشتری خواهند یافت.
,Saboteur,این نقش به شما کمک خواهد کرد دشمنان بازی را طلسم کرده و قدرت و کارآیی آن‌ها را به شدت کاهش دهید.

نکته: اگر چه این نقش نیز همانند نقش Ravager مبتنی بر جادو است اما جادوهای اجرایی در این نقش قدرت تخریبی نداشته و تنها ضربات دشمنان را محدود خواهد کرد.
,Synergist,این نقش به شما اجازه خواهد داد قدرت و کار آیی خود و افراد گروهتان را بالا برید. به عنوان مثال این نقش می‌توان سرعت پر شدن نوار ATB و یا قدرت ضربات افراد گروه را به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.

نکته: قابلیت‌های نقش Synergist به طور کلی به دسته تهاجمی (Offensive) و دفاعی (Diffensive) تقسیم می‌شوند. قابلیت‌های تهاجمی باعث افزایش قدرت ضربات اجرایی و قابلیت‌های دفاعی باعث تقویت قدرت دفاعی شما خواهد شد.

نکته: به طور کلی برخی از شخصیت‌های بازی نظیر Hope دارای قابلیت‌های دفاعی و برخی دیگر از شخصیت‌های گروه نظیر Lightning دارای قابلیت‌های تهاجمی خواهند بود.
,Medic,نقش درمانگر!. شخصیتی که در این نقش قرار می‌گیرد می‌تواند به جای اجرای ضربات بسته‌های سلامتی را به خود یا دیگر افراد گروه ارسال کند.

نکته: نقش Medic حتی قابلیت زنده کردن افراد کشته شده را نیز خواهد داشت.

نقش‌های مختلف در طول مبارزات با استفاده از دکمه L1 قابل انتخاب خواهند بود. پس از فشردن این کلید منویی در مقابلتان قرار خواهد گرفت که انتخاب هر کدام از گزینه‌های آن نقش‌ افراد گروه را تغییر خواهد داد. برای شخصی سازی و ویرایش این نقش‌ها می‌توانید با فشردن کلید مثلث (در طول مراحل) وارد منو بازی شده و پس از انتخاب گزینه Paradigm و شخصی سازی تغییرات مورد نظر را به سادگی اعمال کنید.

نکته: اگر چیدن نقش‌های مختلف برای هر کدام از شخصیت‌ها برای شما کاری خسته کننده است می‌توانید با انتخاب حالت‌های “حمله‌ای”، “دفاعیی” و “متعادل” این وظیفه را با توجه به متد انتخابی بر عهده هوش مصنوعی بازی قرار دهید.

نکته: انتخاب صحیح نقش‌ها برای افرار گروه یکی از اصلی‌ترین المان‌های گیم‌پلی بازی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
,Summon the Legendry Creatures,احضار موجودات اساطیری یکی از بهترین و جذاب‌ترین قسمت‌های سری FF است که خوشبختانه در بهترین شکل ممکن و با نوآوری‌های جدید به FFXIII راه یافته است. این موجودات اساطیری که در FFXIII از آن‌ها با نام Eidolon یاد می‌شود دشمنان مخصوص l’Cie ها هستند که به مرور زمان و پس از یک مبارزه نفس گیر از منو “تکنیک‌ها” قابل انتخاب خواهند شد (هر کدام از شخصیت‌ها یک ایدولون خاص داشته و تنها قادر به احضار همان ایدولون نیز خواهد بود).

پس از احضار ایدولون‌ها دیگر شخصیت‌های گروه از صحنه مبارزه خارج و میدان نبرد در اختیار شما و ایدولونتان قرار خواهد گرفت. در این حالت علاوه‌بر شما ایدولون مورد نظر نیز شروع به وارد کردن ضربه به دشمنان کرده و خسارت قابل توجهی به دشمان وارد خواهد ساخت.

تا به اینجای کار تقریبا احضار ایدولون‌ها مشابه شماره‌های قبلی است اما با معرفی قابلیت Gestalt همه چیز دگرگون خواهد شد!. پس از احضار ایدولون‌ها می‌توان با فشردن دکمه مربع ایدولون‌ها را تبدیل به یک ماشین جنگی تمام عیار کرده (به عناون مثال Brynhilder، تازی دوزخ تبدیل به یک ماشین جنگی خواهد شد!) و خسارت‌های سنگین‌تری بر روی دشمنان وارد ساخت. در این حالت شخصیت شما تقریبا شکست ناپذیر شده و در آخر نیز می‌توانید با فشردن دکمه مثلث با یک حرکت نمایشی کار دشمنان را یکسره کنید.

نکته: پس از احضار ایدولون‌ها سلامتی شخصیت‌های گروه (نوار سبز رنگ Hit Point یا HP) دوباره پر خواهد شد.
,Crystarium و ارتقا سلاح‌ها,در FFXIII می‌توان با کمک آیتم‌های دریافتی و امتیازاتی که تحت نام Crystal Point (CP) در اختیارتان قرار خواهد گرفت نقش‌های مختلف و سلاح‌هایتان را ارتقا دهید. برای ارتقا نقش‌ها تنها کافیست در طول مراحل دکمه مثلث را فشرده و پس از ورود به منو Crystarium پس از انتخاب شخصیت مورد نظر نقشی را که قصد ارتقا اش را دارید انتخاب کرده و به راحتی با فشردن دکمه دایره و صرف CP های بدست آمده شاهد ارتقا نقش مورد نظر باشید.

نکته: با ارتقا نقش‌های مختلف علاوه‌بر فراگیری تکنیک‌های حدید مقدار نوار HP، قدرت ضربات و جادوهایتان نیز افزایش خواهد یافت.

ارتقا سلاح‌ها نیز از فصل چهارم به بعد در نقاط ذخیره بازی قابل انتخاب خواهد شد. برای ارتقا سلا‌ح‌ها نیز تنها کافی است در محل ذخیره گزینه Upgrade را انتخاب و پس از مشخص کردن سلاح مورد نظر و استفاده آیتم‌های بدست آمده سطح سلاح مذکور را افزایش دهید.

نکته: با افزایش سطح سلاح‌ها قدرت تخریبی آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

نکته: با رسیدن به آخرین سطح ارتقا یک ستاره در مقابل سلاح مورد نظر قرار خواهد گرفت که نشان دهنده رسیدن آن به بالاترین سطح ممکن است.

نکته: آیتم‌ و CP لازمه جهت ارتقا علاوه‌بر طول مراحل در پایان مبارزات نیز بدست خواهد آمد.

نکته بسیار مهم: پس از بدست آوردن سلاح‌های مختلف می‌توان با فشردن دکمه مثلث و انتخاب گزینه مورد نظر سلاح‌هایتان را تغییر دهید.
,چگونه مبارزه کنیم؟,اکنون که با همه جوانب گیم‌پلی بازی آشنا شده‌اید می‌توانیم به راحتی به توضیح روش‌های مبارزه بپردازیم. خوب احتیاج به هیچ توضیحی نخواهد داشت، اصلی ترین کار برای پیروزی در مبارزات فشردن گزینه Auto Battle و تماشای اجرای ضربات مختلف بر روی دشمنان است!. به شما قول خواهیم داد به همین ترتیب قادر به شکست بسیاری از دشمنان بازی خواهید بود!.

هرچند مبارزات FFXIII اکثرا ساده هستند اما به پایان بردن همه آن‌ها تنها با روش بالا امکان پذیر نخواهد بود!. تمامی دشمنان و رییس‌های بازی بعضی‌ از جادو‌هایی را که به اجرا در خواهید آورد جذب خواهند کرد. با جذب این جادو‌ها یک نوار مخصوص که در بالای صفحه قرار گرفته است شروع به پر شدن خواهد کرد. با پر شدن این نوار دشمن مذکور با رنگ قرمر شروع به درخشیدن کرده (Stagger شدن) و در این حالت چند برابر گزشته آسیب پذیر خواهد شد. پس می‌توان گفت مهم‌ترین روش برای شکست همه دشمنان بازی رساندن آن‌ها به حالت Stagger و اجرای ضربات بر روی آن‌ها است.

نکته: دشمنی که Stagger شده است در منو انتخاب دشمنان نیز با رنگ قرمز خواهد درخشید.
,شکست ایدولن‌ها,برای شکست ایدولون‌ها تنها اجرای ضربات کافی نیست!. برای غلبه بر آن‌ها شما احتیاج به تزریق جادو به آن‌ها خواهید داشت. پس ساده‌ترین روش برای شکست آن‌ها تنها اجرای جادو خواهد بود!.

خوب با توجه به توضیحات داده شده می‌توانیم یک استراتژی بسیار موثر برای پیروزی در مبارزات معرفی کنیم که گیمرهای تازه‌کار و حرفه‌ای به یک اندازه آن را مفید و کارآمد خواهد یافت:
,استراتژی شماره 1:,روایت داستان در FFXIII به گونه‌ای است که همواره دو یا سه شخصیت مختلف در گروه شما جای خواهند گرفت. انتخاب این دو یا سه شخصیت به گونه‌ای خواهد بود که حتما بتوانید همه نقش‌ها را برای گروه خود انتخاب کنید. با فهم این موضوع می‌توانیم به معرفی اولین استراتژی پیشنهادی خود برای انجام مبارزات بازی بپردازیم. این استراتژی در تمام طول بازی کارآمد بوده و به ساده‌ترین روش ممکن شما را قادر خواهد ساخت بازی را بدون هیچ مشکلی به اتمام رسانید.

همانطور که گفته شد اصلی‌ترین کار برای آسیب‌ پذیر کردن دشمنان Stagger کردن آن‌ها است. از آن‌جا که این کار با تزریق جادو به آن‌ها ممکن خواهد شد بهترین نقشی که این کار را انجا خواهد داد نقش Ravager است که همه اعضای گروه به آن دست رسی خواهند داشت. با رسیدن دشمنان به این حالت میزان آسیب پذیری آن‌ها چند برابر خواهد شد پس تکنیک‌های نقش Commando بیشترین تاثیر پذیری را در این حالت خواهد داشت.

با ورود به منو بازی همانطور که توضیح داده شد Paradigm های خود را طوری تغییر دهید که در یک حالت همه شخصیت‌ها در نقش Rav و در حالتی دیگر حداقل یکی از آن‌ها در نقش Com قرار گیرد (اگر در جایی از بازی قرار دارید که نقش Com برای شخصیت‌هایتان قابل انتخاب نشده است همان نقش Rav بیشترین تاثیر را خواهد داشت).

با شروع مبارزات Paradigm شخصیت‌هایتان را در حالتی قرار دهید که همه آن‌ها در نقش Rav قرار گرفته و پس از رساندن آن‌ها به حالت Stagger نقش اعضای خود را تغییر داده و با انتخاب Paradigm ای که نقش Com در آن قرار دارد بیشترین آسیب را به دشمنان وارد سازید.

نکته بسیار مهم: در صورت ضربه خوردن می‌توانید برای احیای نوار HP خود از آیتم‌های مربوطه استفاده کنید اما بهترین روش پیشنهادی استفاده از نقش Medic است. می‌توانید یکی از Paradigm های خود را طوری تغییر دهید که حداقل یکی از شخصیت‌ها در نقش Med قرار گیرد، در این صورت شخصیت مذکور سلامتی خود و دیگر افراد گروه را احیا خواهد کرد.

نکته: اگر در گروه خود سه شخصیت در اختیار دارید انتخاب نقش‌های Com، Rav و Med برای هرکدام از آن‌ها بهترین گزینه ممکن خواهد بود که تقریبا احتیاج به Paradigm های بیشتر را کاهش خواهد داد.
,استراتژی شماره 2:,اگرچه استراتژی معرفی شده در قسمت قبل برای بسیاری از دشمنان بازی کارساز خواهد بود اما تنها با اکتفا به همین روش قادر به اتمام بازی نخواهید بود!

با ورود به مراحل دشوار تر بازی (از فصل 9 به بعد) اصولا با دشمنانی روبرو خواهید شد که یا در مقابل جذب جادو بسیار قوی بود و به راحتی Stagger نخواهند شد و یا از قدرت دفاعی بسیار بالایی برخوردار هستند. در این گونه موارد لازم است که با انتخاب نقش Saboteur دشمنان مذکور را طلسم کرده و پس از کاهش دادن قدرت دفاعی و یا تهاجمی آن‌ها با انجام استراتژی شماره 1 آن‌ها را شکست دهید.
,استراتژی شماره 3:,در برخی از موارد لازم است که علاوه‌بر انجام موارد ذکر شده قدرت تهاجمی خود را نیز افزایش دهید!. بهترین کار برای انجام این امر انتخاب نقش Synergist خواهد بود. باانتخاب این نقش خواهید توانست قابلیت‌های افراد گروه را افزایش داده و با قدرت تهاجمی چند برابر به انجام استراتژی شماره 1 بپردازید.

شخصیت‌های زیر به ترتیب در نقش‌های معرفی شده موثر‌تر عمل خواهند کرد. بنابراین استفاده آن‌ها در نقش‌های زیر نتیجه موثرتری در بر خواهد داشت:
,Lightning,Commando
Ravager
Medic
,Snow,Commando
Ravage
Sentinel
,Sazh,Commando
Ravager
Synergist
,Fang,Commando
Ravager
Saboteur
,Hope,Ravager
Synergist
Medic
,Vanille,Ravager
Medic
Sentinel
,پیشنهاد‌های موثر برای چیدن گروه:,پیاده سازی استراتژی شماره 1:

پارادیگم شماره 1:

Rav
Rav
Rav
(برای Stagger کردن دشمنان)

پارادیگم شماره 2:

Com
Rav
Med
(برای حمله و درمان شخصیت‌ها)

پیاده سازی استراتژی شماره 2:

پارادیگم شماره 1:

Med
Sab
Com
(برای طلسم کردن)

پارادیگم شماره 2:

Rav
Rav
Rav
(برای Stagger کردن دشمنان)

پارادیگم شماره 3:

Com
Rav
Med
(برای حمله و درمان شخصیت‌ها)

پیاده سازی استراتژی شماره 3:

پارادیگم شماره 1:

Med
Syn
Rav
(برای بالا بردن قابلیت‌های اعضای گروه)

پارادیگم شماره 2:

Rav
Rav
Rav
(برای Stagger کردن دشمنان)

پارادیگم شماره 3:

Com
Rav
Med
(برای حمله و درمان شخصیت‌ها)

نکته: برای دفاع ضربات قدرتمند برخی از Boss ها بهترین گزینه انتخاب نقش Sentinel برای همه اعضای گروه است.
,در آخر باید گفت که تنها خواندن این مقاله برای مسلط شدن در سیستم گیم‌پلی FFXIII کافی نبوده و تمرین و شروع مجدد پس از هر شکست اصلی‌ترین نکته خواهد بود. دستورات پیشنهادی در این مقاله را به دقت مطالعه کرده و به آرامی آن‌ها را در طول بازی پیاده سازی کنید. اگر بار اول موفق نشدید به هیچ وجه نا امید نشده و باز هم به مبارزه ادامه دهید. به شما قول خواهیم داد با رعایت دقیق این موارد پس از صرف یک ساعت وقت با تمام چم و خم گیم‌پلی بازی آشنا خواهید شد!.,FFXIII معجونی دلچسب برای تمام گیمرها!,FFXIII معجونی دلچسب برای تمام گیمرها!,سبک J-RPG (نقش آفرینی ژاپنی) یکی از معدود سبک‌هایی است که علارغم همه زیبایی‌های خود کم‌تر مورد توجه گیمرها (خصوصا گیمرهای ایرانی) قرار گرفته و اصولا در نزد آن‌ها کمترین محبوبیت را دارا است. به جرات می‌توان گفت عمده دلیل این عدم محبوبیت، پیچیدگی و روند کند و تا حدودی کسالت بار این سبک است که اصولا عموم گیمرهایی که به اکشن سریع و نفس‌گیر عناوینی چون God of War و Kill Zone عادت کرده‌اند را در همان لحظات اول بازی فراری خواهد داد!.

سال‌ها است که شرکت کهنه کار Square Enix خود به خوبی به این مساله و ضعف این سبک آشنا بوده و سعی در تغییر این روند و آشتی دادن دوباره گیمرهای غربی با بازی‌های JRPG داشته است. FFXIII نیز ماه عسل این پیوند سبک JRPG با بازی‌های اکشن غربی است که سعی دارد علاوه‌بر وفادار بودن به المان‌های اصلی و پایه سبک JRPG اندکی از کلیشه‌های این سبک، که عملا بازی کردن آن را برای دیگر گیمرها غیر ممکن می‌سازد فاصله گرفته و با ارایه اکشنی جذاب و نفس گیر علاوه بر راضی نگه داشتن طرفداران باتجربه‌تر مجموعه، دیگر گیمرها را نیز به سوی خود جذب کند.

با همه این تفاسیر می‌توان گفت گیم‌پلی FFXIII ترکیبی از المان‌های چندین سبک مختلف است که تجربه آن برای اکثر گیمرها لذت بخش بوده و دیگر به هیچ عنوان درگیر پیچیدگی‌های مرسوم این سبک نیست. از آن‌جایی که گیم‌پلی FFXIII حتی برای JRPG بازان کهنه‌کار نیز کمی جدید و متفاوت خواهد بود تصمیم گرفته‌‌ایم در این مقاله به توضیح گیم‌پلی جدید معرفی شده در این عنوان پرداخته و با آموزشی تقریبا کامل از اصول مبارزه در این بازی گامی کوچک اما استوار در جهت آشنایی گیمرهای ایرانی با یکی از بهترین سری‌های تاریخ که تا کنون بنا به دلایل ذکر شده موفق به تجربه آن نشده بودند، برداشته و آن‌ها را با یکی از جذاب‌ترین سبک‌های بازی‌های رایانه‌ای آشتی دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا