مقاله های ویژه

گزارش اختصاصی بازی‌سنتر از مراسم Game Awards 2023

امسال هم همانند سال‌های قبل به عنوان نماینده بازی‌سنتر در مراسم The Game Awards 2023 حضور پیدا کردم. برای پوشش مراسم امسال اما تصمیم گرفتیم کمی متفاوت عمل کنیم. برای امسال از عینک هوشمند شرکت Meta استفاده کردیم. عینکی که در تاریخ ۱۷ ماه اکتبر با قیمت ۲۹۹ دلار وارد بازار شد. این عینک هوشمند علاوه بر دارای بودن بلندگو برای گوش دادن موسیقی، یک دستیار هوشمند با نام متا که برای پرسیدن سوال‌ها و درخواست های متفاوت مانند عکس گرفتن و یا وضعیت آب و هوا میشه ازش استفاده کرد و در نهایت از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای عکس و فیلم گرفتن هم بهره می‌بره. برای پوشش مراسم امسال ما از ترکیب استفاده از دوربین عینک هوشمند متا و یک دوربین معمولی برای ضبط لحظات جذاب مراسم استفاده کردیم تا بیشتر از هر زمان شما را با حال و هوای حضور در مراسم آشنا کنیم.  بخشی از مراسم رو با صدای من در حال ضبط ویدیو خواهید شنید و باقی بخش‌ها هم توسط گوینده سایت بازی‌سنتر، عباس مجرد برای شما شرح داده می‌شود.

گزارش ویدیویی را در یوتوب تماشا کنید

اولین نکته‌ای که قابل ذکر است جو متفاوتی بود که در سالن پیکاک و در طول TGA جریان داشت. این مراسم هر سال به نحوی برگزار می‌شد که حسی دوستانه و نزدیک بین بازیسازان، اصحاب رسانه و طرفداران برقرار بود. اما گویا امسال به دلیل اتفاقات سال گذشته شرایط تا حد زیادی امینیتی شده بود. حال چندین مامور در کنار استیج حضور داشتند و فاصله خیلی زیادی بین بازی‌سازان، اصحاب رسانه و طرفداران به وجود آمده بود. همین مورد باعث شد تا برای اولین بار امکان مصاحبه با هیچ کدام از بازی‌سازان برای ما فراهم نشود. در این بین تنها فرصت کوتاهی برای خوش و بش با مارک سرنی را به دست آوردم، اما آن هم تنها به گرفتن یک عکس یادگاری ختم شد و دیگر اجازه صحبت با او را نداشتم.

از این موارد که عبور کنیم، مراسم TGA سال ۲۰۲۳ در مجموع نمره قابل قبولی را از لحاظ اجرا و محتوا به دست می‌آورد. با آن که معرفی GTA دو روز قبل از برگزاری این مراسم تا حد زیادی نمایش‌های این مراسم را به حاشیه برده بود، اما باز هم لاین آپ قدرتمند مراسم امسال و حضور پررنگ ناشران بزرگی مثل سونی، مایکروسافت و نینتندو به جذابیت این مراسم افزوده بود. در ادامه سعی کردیم تا چکیده‌ای از معرفی ‌ها و جوایز مهم را با هم بررسی کنیم.

اولین نمایش پری شو امسال مربوط به جورف فارس، پای ثابت مراسم های جف کیلی بود. هر چند جوزف به صورت حضوری در این مراسم شرکت نکرده، اما شاهد معرفی نسخه ریمیک اولین بازی ساخته شده توسط او با نام Brothers Tale of Two Times بودیم.

چند دقیقه قبل از شروع مراسم شانش این رو پیدا کردم تا صندلی خودم رو تغییر بدم و کمی نزدیک تر به استیج به تماشا مراسم بنشینم. در همین حال با چند بازیساز مختلف هم آشنا شدم. اولی یک بازی‌ساز ژاپنی حاضر در استودیو thatgamecompany بود. استودیویی که قبلا بر روی عناوینی مثل journey و flowers کار کرده بود و آخرین بازی او با نام SKY به زودی راهی PC می‌شد. هر چند او به من گفت که خودش خیلی تایمی برای بازی کردن نداره، اما از هنر بازی ها به شدت لذت می‌بره. نفر دوم هم که در ویدیو بالا و در جلوی من مشاهده کردید، یکی از افراد سونی و استودیو ناتی داگ بود که البته با کت سایبرپانک در این مراسم حضور پیدا کرده بود. او در بخش accessibility ناتی داگ حضور داشت و به گفته خودش در چندین و چند پروژه مهم نقش اساسی رو بر عهده داشت.

در همین حال بود که مراسم بالاخره با حضور جف کیلی و تشویق حضار شروع شد و او از Christopher Judge دعوت کرد تا بر روی صحنه بیاد. کریستوفر صداپیشگی شخصیت کریتوس در عنوان God of War را بر عهده دارد و سال گذشته موفق شد جایزه بهترین اجرا را به دست آورد. امسال او برنده جایزه بهترین اجرا سال ۲۰۲۳ را معرفی کرد. این جایزه به Neil Newbon برای نقشش در عنوان تحسین شده بالدرز گیت ۳ تعلق گرفت.

در ادامه شاهد معرفی یک عنوان جدید و حضور ستاره هالییود «متیو مکانهی» بر روی استیج برای معرفی بازی جدید تعدادی از سازندگان سری مس افکت با نام Exodus بودیم. به گفته سازنده ها، آن ها قصد دارند تا لقب «تایتان» عناوین RPG در فضا را به دست آورند. نمایش بازی در مجموع به شدت خوب و امیدوار کننده بود. از لحاظ بصری هم به نظر می‌رسد با عنوان خوبی طرف خواهیم بود و عنوان Exodus یکی از عناوین خوش رنگ و لعاب مراسم امشب بود.

اما در ادامه شاید بتوان گفت یکی از سوپرایز‌ های غیر منتظره مراسم با به تصویر کشیده شدن لوگو سونی به نمایش درآمد. DLC جدید عنوان God of War Ragnarok با نام والهالا که در آن کریتوس به گذشته سفر خواهد کرد. این DLC جدید به صورت رایگان قابل دانلود است.

مدتی بعد نوبت به مایکروسافت و نمایش عنوان هل‌بلید ۲ رسید. این نمایش مفصل با یک قطعه از آهنگ‌های بازی آغاز شد و بعد آن شاهد نمایش گیم‌پلی بازی بر روی کنسول ایکس باکس سری ایکس بودیم. نمایشی که قبل از هر چیزی از لحاظ بصری به شدت قابل توجه بود، اما از لحاظ کامبت همچنان به نظر نمی‌توان پیشرفت خاصی را نسبت به نسخه اول در آن پیدا کرد. عنوان هل بلید ۲ در سال ۲۰۲۴ برای کنسول ایکس باکس منتشر خواهد شد.

بازی Alan Wake 2 موفق شد جایزه بهترین داستان را به دست آورد. این جایزه توسط اد بون، خالق مورتال کامبت به سم لیک اهدا شد.

مدتی بعد یک تریلر از عناوین در حال توسعه سگا به نمایش درآمد. یک تریلر به شدت جذاب که از پروژه‌های در حال توسعه سگا رونمایی کرد. این پروژه‌ها شامل: Crazy Taxi, Street of rage 3D, Golden Axe، شینوبی و Jet Set Radio می‌شوند. هر کدام از آن‌ها پروژه های جداگانه‌ای هستند که به زودی شرکت سگا به معرفی کامل آن‌ها خواهد پرداخت.

مدتی بعد نوبت به یکی دیگر از عناوین انحصاری کنسول پلی‌استیشن ۵ با نام Rise of the Ronin رسید. عنوانی که توسط تیم نینجا در حال توسعه است و در تاریخ ۲۲ ماه مارچ عرضه خواهد شد. تریلر بازی آن طور که باید و شاید همانند تریلر نتوانست نظر ها را به خود جذب کند و به نظر می‌رسید از لحاظ بصری شاهد داونگرید فراوانی هستیم. موردی که به شدت از همان ابتدا نمایان بود. عنوان Rise of the Ronin در تاریخ ۲۲ مارچ سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد.

در ادامه نوبت به حضور کوجیما رسید. بازیساز مورد علاقه جف کیلی این‌بار هم جایگاه ویژه‌ای در مراسم امسال داشت به نحوی که قبل از ورود او به سالن یک‌بار دیگر مسئولان برگزاری مراسم امسال تصمیم به تغییر صندلی تعدادی از جایگاه‌های داخل سالن و ایجاد فاصله بیشتر با کوجیما گرفتند. یکی از آن‌ها صندلی‌ها همان صندلی بود که من در آن حضور داشتند و با این اوصاف دوباره به فاصله‌ای دورتر از استیج منتقل شدم و بخش وسیعی از حضور کوجیما و معرفی بازی جدیدش با نام OD را از دست دادم.

عنوان OD یا همان اوردز یک عنوان در سبک ترسناک محسوب می‌شود. عنوانی که به گفته کوجیما حرف‌های جدیدی برای گفتن خواهد داشت و یکی از آن‌ عناوینی است که تا به امروز نمونه دیگری از آن را ندیده‌ایم. او بیشتر از گذشته این بار هم سعی کرده تا فاصله مدیوم سینما و ویدیو گیم را کاهش دهد و این بار به گفته خودش به وسیله تکنولوژی کلاود به آن دست یافته است. در کنار حضور کوجیما، Jordan Peele هم بر روی صحنه حضور پیدا کرد تا از همکاری خودش با کوجیما رونمایی کند. به گفته کوجیما «اسطوره‌های» دیگری هم بر روی این پروژه کار می‌کنند و او به زودی از آن‌ها پرده برداری خواهد کرد. عنوان OD در تاریخی نامشخص برای کنسول ایکس باکس منتشر خواهد شد.

بعد از کوجیما یک قطعه از نسخه جدید فاینال فانتزی توسط ارکستر TGA همراه با تصاویر جدیدی از این عنوان به نمایش درآمد. در کنار آن شاهد معرفی DLC جدید عنوان Final Fantasy 16 هم بودیم.

شعبه لیون استودیو آرکین سوپرایز بعدی مراسم امسال بود. هر چند معرفی بازی جدید آن‌ها قبل از مراسم لو رفته بود، اما همچنان این که آرکین بر روی کدام پروژه کار می‌کند مشخص نبود. با این اوصاف با یک نمایش کوتاه مشخص شد که آن‌ها مشغول توسعه بازی Blade از جهان مارول هستند. اولین عنوان اکشن سوم شخص استودیو آرکین که به گفته خودشان همچنان DNA آرکین در آن حوض شده و البته زمان زیادی هم تا عرضه آن باقی مانده است. حتی هنوز پلتفرم‌های مقصد این عنوان مشخص نشده‌اند. آیا این عنوان در انحصار کنسول ایکس باکس خواهد بود؟ باید بیشتر صبر کنیم تا جواب این سوال مشخص شود.

بدون شک باید گفت بهترین بخش مراسم امشب اجرا گروه Old Gods of Asgard با آهنگ Herald of Darkness بود. آهنگ یکی از مراحل اصلی Alan Wake 2 که با همان شکل شمایل مرحله داخل بازی و با حضور سم لیک، IIKKA VILLI بازیگر الن ویک و دیوید هروود بازیگر Mr.Door همراه بود. این اجرا فوق العاده با استقبال فراوانی همراه شد.

حضور بازیگران سریال فالوت و نمایش یک تریلر کوتاه از این سریال در ادامه مراسم در جریان بود و بعد از آن هم به سراغ Sean Murray رفتیم. خالق عنوان No Man Sky که حالا با یک عنوان جدید با نام Light No Fire باز خواهد گشت. یک عنوان جاه طلبانه دیگر که قصد دارد این بار کره زمین را به شکل وسیعی به تصویر بکشد.

برنده جایزه بهترین بازی اکشن ادونچر هم به عنوان The legend of Zelda Tears of the Kingdom  رسید.

جایزه بهترین عنوان RPG و عنوان منتخب گیمر ها را عنوان بالدرز گیت ۳ کسب کرد. بهترین عنوان ریسینگ به فورتزا موتوراسپورت رسید و جایزه بهترین فایتینگ هم برای استریت فایتر در نظر گرفته شد. جایزه Best gaming direction به عنوان الن ویک ۲ رسید.

قبل از آخرین نمایش شب، شاهد تریلر عرضه عنوان Finals بودیم. عنوانی از تعدادی از سازندگان اصلی سری بتلفیلد که با همان سبک و سیاق در همان شب منتشر شد.

آخرین تریلر و سوپرایز ماجرا نمایش بازی Monster Hunter Wilds بود. این عنوان در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد و واقعا هیچ اطلاعات خاص دیگری از آن در دسترس نیست.

قبل از اعلام بازی برتر سال، ارکسترا گیم اواردز قطعه ای مربوط به نامزد های کسب بازی برتر سال را اجرا کرد و در نهایت جایزه بهترین بازی سال به عنوان بالدرز گیت ۳ رسید.

بعد از سخنرانی کارگردان بالدرز گیت، مراسم هم به پایان رسید. مراسمی که هر چند از کیفیت خیلی خوبی برخوردار بود، اما کاملا سایه سنگین معرفی GTA بر روی آن نمایان بود. بعد از پایان مراسم به دلیل جو امنیتی حاکم در سالن موفق نشدم با افراد زیادی هم صحبت شوم. تنها کسی که برای دقایقی با اون خوش و بش کردم و یک عکس یادگاری گرفتم، مارک سرنی بود. مغز متفکر کنسول پلی استیشن که به عنوان یکی از نمایندگان سونی در این مراسم حضور داشت.

بهرام بی غرض

Journalist and Video game critic at @bazicenter and @bazinama | XBL gamertag: Bahram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا