مقاله های ویژه

ورود نسل هشتم بازی های ویدیویی

برای آن دسته از افرادی که بازی کردن جزیی از زندگی آن‌ها شده و برایشان نقش اکسیژن را دارد، روزهای اولیه هر نسل از کنسول‌های بازی جزو بهترین و به‌یادماندنی‌ترین روزها است. روزهایی که از گوشه و کنار خبرهای زیادی در مورد کنسول‌های جدید به گوش می‌رسد، شایعات مختلفی شنیده می‌شود، بحث‌های حاشیه‌ای به اوج خود رسیده و البته تعداد زیادی بازی جدید (از IP‌های تازه گرفته تا دنباله عناوین قبلی) نیز معرفی می‌گردد.
نسلی که پشت سر گذاشتیم، بدون شک جزو طولانی‌ترین نسل‌های کنسول‌های خانگی بود. نسلی که از سال 2005 و با ورود کنسول Xbox 360 آغاز شد و در سال 2006 با عرضه کنسول‌های Wii و PlayStation 3 به اوج خود رسید. یکی از نکات مهم این نسل رقابت نزدیک بین 3 کمپانی بزرگ این صنعت بود که برخلاف اکثر نسل‌های قبلی، هر 3 کنسول فروشی عالی داشته و فاصله بین کنسول برتر یعنی Wii با رقبا نیز نجومی نبود. نینتندو سال گذشته کنسول نسل بعد خود را با نام Wii U عرضه کرد که تا امروز نتوانسته موفقیت‌های عظیم Wii را تکرار کرده و با فروشی ناامید‌کننده روبرو بوده است. البته موج دوم بازی‌های این کنسول در راه بوده و با عرضه نسخه‌های جدید از سری‌ بازی‌های محبوبی چون Mario، The Legend of Zelda، Super Smash Bros و … می‌توان با دید بهتری به کنسول نگاه کرد. در طرف مقابل کنسول‌های سونی و مایکروسافت تا کمتر از 1 ماه دیگر عرضه شده و شاهد رقابتی نفس‌گیر و داغ بین 3 غول برتر این صنعت خواهیم بود. رقابتی که بوی خوش آن این روزها به مشام دوست‌داران بازی‌های کامپیوتری رسیده و آن‌ها بی‌صبرانه منتظر شروع این رقابت عظیم هستند.

کنسول PlayStation 4 قرار است در تاریخ 15 نوامبر (24 آبان) در آمریکا و همچنین در تاریخ 29 نوامبر (8 آذر) در اروپا عرضه شود. در سمت دیگر کنسول Xbox One نیز در تاریخ 22 نوامبر (1 آذر) به دست علاقه‌مندان خواهد رسید. همان‌طور که با دیدن تاریخ‌های ذکر شده می‌توان فهمید، در بازه‌ای 3 هفته‌ای شاهد عرضه کنسول‌ها خواهیم بود و می‌توانیم منتظر روزهایی بزرگ و به‌یادماندنی در این صنعت باشیم. در کنار عوامل مختلفی که در موفقیت کنسول‌ها سهم دارند، مهم‌ترین عامل محبوبیت هر کنسول را می‌توان بازی‌های آن دانست. تا امروز بازی‌های زیادی برای کنسول‌های PlayStation 4 و Xbox One معرفی شده‌اند که بخشی از آن‌ها را عناوین هم‌زمان با عرضه یا به اصطلاح Launch Title‌ها تشکیل می‌دهند. در این مقاله سعی داریم نگاهی به Launch Title‌های این دو کنسول داشته و بیشتر از گذشته با آن‌ها آشنا شویم.

بازی‌های PlayStation 4

Killzone: Shadow Fall

سونی در نسل گذشته روی دو بازی FPS انحصاری سرمایه‌گذاری کرد که یکی از آن‌ها یعنی Resistance با وجود عملکرد خوب خود و محبوبیت نسبی، به دلیل مولتی‌پلتفورم شدن Insomniac Games آینده‌ای نامشخص دارد. ولی سری Killzone که کار خود را از کنسول PS2 آغاز کرده بود، این روزها تبدیل به FPS اصلی PlayStation شده و بعد از ارائه نسخه‌ای مخصوص Vita، در حال آماده شدن برای عرضه به عنوان یکی از Launch Title‌های PS4 است.
ماجراهای بازی 30 سال بعد از حوادث نسخه سوم و در سیاره Vekta اتفاق خواهد افتاد، جایی که ساکنین Helghan اجازه سکونت در آن را پیدا کرده‌اند و بنابراین شاهد زندگی Helghast‌ها و Vektan‌ها در کنار یکدیگر خواهیم بود. به سادگی می‌توان حدس زد که این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز نخواهد بود و بعد از چند سال جنگ سرد بین دو گروه درگرفته و حتی دیوار بلند بین آن‌ها (به سبک دیوار برلین، ولی با ارتفاعی ده‌ها برابر آن) نیز مانع وخیم شدن اوضاع نخواهد شد.
گیم‌پلی سری Killzone همواره یکی از بخش‌هایی بوده که طرفداران و مخالفان زیادی دارد. این بار نیز شاهد گیم‌پلی‌ای تقریباً مشابه با نسخه‌های قبلی خواهیم بود که البته دستخوش تغییراتی نیز شده است. مواردی چون سنگرگیری و نبردهای نزدیک همچنان در بازی وجود دارند و اسلحه‌های متنوعی نیز در اختیار بازیکن قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین تغییر نسبت به نسخه‌های قبلی به روباتی به نام OWL مربوط می‌شود. این روبات که برای خدمت به Shadow Marshal‌ها طراحی شده (کاراکتر اصلی بازی یعنی Lucas Kellan نیز یکی از این افراد است)، ارتباط تنگاتنگی با صفحه لمسی DualShock 4 دارد. به این شکل که عملکرد آن به 4 بخش تقسیم شده و با لمس کردن این صفحه به جهت دلخواه، شاهد عکس‌العمل مناسب OWL خواهیم بود. به کمک Attack Mode می‌توان OWL را به سمت دشمن فرستاده و آن را با دشمنان درگیر کرد. با استفاده از Zipline Mode طنابی از OWL به سمت نقطه مورد نظر پرتاب شده و بازیکن می‌تواند به کمک آن با سرعت زیاد به سمت آن منطقه حرکت کند. Stun Mode برای ایجاد یک میدان الکتریکی در اطراف OWL و از کار انداختن وسایل الکترونیکی و دشمنان روباتیک استفاده می شود و در نهایت Shield Mode نیز یک سپر دفاعی در برابر حملات دشمن ایجاد می‌کند.
بخش مولتی‌پلیر در دو نسخه قبلی Killzone جزو محبوب‌ترین بخش‌های بازی بود و طرفداران بازی ساعت‌های زیادی را صرف انجام آن می‌کردند. بخشی که در Shadow Fall نیز حضور پررنگی خواهد داشت. 24 بازیکن به همراه Drone‌های خود در نقشه‌های بازی به مبارزه با یکدیگر مشغول می‌شوند و می‌توانند یکی از 3 کلاس این بخش را انتخاب کنند. کلاس‌های Assault، Support و Scout که هرکدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را داشته و کلاس‌های قبلی مانند Tactician، Engineer و Medic نیز به زیرمجموعه‌های کلاس Support تبدیل شده‌اند.
گرافیک همواره در این سال‌ها یکی از نقاط قوت سری Killzone بوده و نسخه‌های ساخته شده برای PS3 و Vita از این نظر جزو زیباترین عناوین آن کنسول‌ها بودند. Shadow Fall نیز بدون شک یکی از زیباترین جلوه‌های بصری را در بین عناوین اولیه نسل بعد در اختیار دارد و افکت‌های زیبا، نورپردازی خیره‌کننده و سایر المان‌های گرافیکی آن به زیبایی کار شده‌اند. هرچند بازی در بخش داستانی به صورت 30fps اجرا می‌شود، ولی بخش مولتی‌پلیر به شکل 60fps طراحی شده است. در این میان گرافیک هنری بازی بحث‌های زیادی را به وجود آورده و طرفداران نسخه‌های قبلی را تا حدودی نگران کرده است. عده‌ای از این افراد گرافیک هنری Shadow Fall را با نسخه‌های قبلی غیرمرتبط دانسته و رنگ‌آمیزی‌های آن را مخالف با جو تاریک و پر‌آشوب بازی می‌دانند. موضوعی که چه در اولین نمایش بازی که در شهری آینده‌نگرانه رخ می‌داد و چه در نمایش بعدی که در جنگلی سرسبز اتفاق می‌افتاد، واکنش‌هایی را برانگیخت. البته تقسیم شدن بازی به دو بخش متعلق به Vektan‌ها و Helghast‌ها می‌تواند امیدواری‌هایی در این زمینه به همراه داشته باشد و در بازی شاهد بخش‌هایی با رنگ‌آمیزی و جو تیره‌تر و مشابه با نسخه‌های قبلی نیز خواهیم بود.
در نسلی که گذشت، نسخه دوم Killzone موفقیت زیادی به همراه داشت ولی نسخه سوم نتوانست موفقیت آن را تکرار کند. باید منتظر بود و دید که آیا Killzone: Shadow Fall با عملکرد خود می‌تواند به یکی از Launch Title‌های باکیفیت PS4 تبدیل شود یا خیر.

Knack

یکی از سبک‌هایی که در گذشته محبوبیت زیادی داشت و در این نسل کمتر به آن توجه شد، سبک Platformer است. البته به لطف تلاش‌های نینتندو و بعضی دیگر از بازیسازان، هنوز هم می‌توان شاهد بازی‌های زیبایی بود که یادآور خاطرات شیرین گذشته هستند. در این میان نخستین بازی معرفی شده برای کنسول PS4 عنوانی بود که خیلی‌ها انتظار آن را نداشتند. بازی‌ای به نام Knack که با سبک خاص و طراحی‌های شاد خود با اکثر عناوین معرفی شده نسل بعد متفاوت است. کارگردان بازی Mark Cerny است که این روزها نام او را به دلیل نقش پررنگی که در طراحی PS4 داشته زیاد می‌شنویم. نکته جالب در مورد Cerny به لیست بلندبالایی از بازی‌هایی برمی‌گردد که پیش از این روی آن‌ها کار کرده است. از تهیه‌کنندگی و طراحی بازی‌های به‌یادماندنی‌ای چون سری Jak، Spyro the Dragon، Crash Bandicoot و Ratchet & Clank تا مشاوره و همکاری در ساخت بازی‌هایی مانند Uncharted، Resistance و God of War III.
Knack از نظر داستانی تا حدودی یادآور Platformer‌های قدیمی است. داستان بازی در سرزمینی افسانه‌ای اتفاق می‌افتد که در آن بین انسان‌ها و گابلین‌ها نبردی عظیم درگرفته‌است. نبردی که قصد تمام شدن ندارد و رهبر گابلین‌ها یعنی Gundahar هدفی جز پیروزی بر انسان‌ها را دنبال نمی‌کند. در این میان یکی از دانشمندان به آثار و نوشته‌هایی باستانی دست پیدا می‌کند که در نهایت باعث خلق موجودی به نام Knack می‌شود. Knack مخلوقی عجیب است که در حالت طبیعی خود، ابعادی کوچک دارد. ولی کافی است به منابع مورد نیاز دسترسی پیدا کند تا با متصل کردن قطعات بیشتر به بدن خود، تبدیل به غولی عظیم و چند متری شود. بعدها رابطه دوستانه‌ای بین Knack و انسان‌های نزدیک به او شکل می‌گیرد و البته داستان بازی پیچیدگی‌های بیشتری نیز پیدا می‌کند.
جالب‌ترین نکته در مورد Knack، به سیستم کوچک و بزرگ شدن او برمی‌گردد. Knack می‌تواند با به‌دست آوردن قطعات مختلف ابعاد خود را تغییر داده و حتی شکل و شمایلی متفاوت نیز به‌دست آورد. برای مثال در غارهای یخی، با قطعاتی شبه یخ ترکیب شده و وقتی به ابعاد بزرگ‌تر می‌رسد، حالتی کریستالی و یخی پیدا می‌کند. ولی در بخشی دیگر حالتی طلایی و چوبی داشته و در مجموع نسبت به هر محیط، طراحی خاص خود را دارد. این قطعات علاوه بر اینکه می‌توانند باعث عظیم شدن ابعاد او شده و او را برای مبارزه با گابلین‌ها و البته ابزار مجهز آن‌ها چون تانک و هواپیما آماده کنند، در صورت نیاز از بدن او جدا شده و Knack را دوباره تبدیل به موجودی کوچک می‌کنند که می‌تواند بخش‌های مخفی یا راهروهای تنگ و باریک را پشت سر بگذارد. گیم‌پلی بازی شاید در نگاه اول بازیکن را یاد عناوین قدیمی Platformer بیاندازد، ولی در حقیقت ترکیبی از چند سبک مختلف است. Cerny در توضیح گیم‌پلی Knack، آن را معجونی از بازی‌های Crash Bandicoot (بخش‌های پریدنی و Platforming)، سری Katamari Damacy (جمع‌آوری قطعات مختلف و بزرگ‌تر شدن) و همچنین سری God of War (بخش‌های مبارزه‌ای) می‌داند. در کنار تنوع گیم‌پلی، محیط‌ها نیز در Knack به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و شاهد مناطقی چون جنگل‌ها، غارهای یخی، محیط‌های شهری و البته بخش‌های داخل ساختمان‌ها خواهیم بود.
بازی دارای حالت Co-op نیز خواهد بود که بازیکن دوم را در نقش یک روبات که تقریباً ظاهری شبیه Knack دارد قرار می‌دهد و به گفته سازندگان بازی، کنترل این کاراکتر بیشتر مناسب کودکان خواهد بود و به خانوادگی‌تر شدن بازی کمک می‌کند. یکی از ویژگی‌های چنین بازی‌هایی، گرافیک خوش آب و رنگ و دوست‌داشتنی آن‌ها است. چیزی که در Knack نیز به چشم می‌خورد و هرچند بازی از نظر تکنیکی در بهترین حالت نیست، ولی از نظر طراحی هنری و رنگ‌آمیزی‌ها زیبا و دلنشین بوده و طراحی Knack، انسان‌ها و گابلین‌ها نیز حالتی اغراق‌آمیز و جالب دارد.
Knack را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین بازی‌های زمان عرضه PS4 دانست. بازی‌ای که در درجه اول Cerny کارگردان آن بوده و باید دید او چطور توانسته وقت خود را به طور مناسب بین کارگردانی این بازی و نظارت بر ساخت PS4 تقسیم کند، و در درجه بعدی نیز دارای سبک و حال و هوایی است که در بین عناوین اولیه این کنسول کمتر مشابهی دارد و شاید بتواند در کنار جذب کودکان به کنسول PS4، برای بزرگ‌ترها نیز یادآور خاطرات خوش گذشته باشد.

Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition,Injustice: Gods Among Us

با در اختیار داشتن لیست بلندبالایی از کاراکترهای کمیک‌های کمپانی DC، علاقمندان این کمیک‌ها را جذب خود کرده و عملکرد خوبی داشت و اینک حدوداً 7 ماه بعد از عرضه برای کنسول‌های PS3، Xbox 360 و Wii U، برای PC و PS4 نیز منتشر خواهد شد. بازی‌ای که NetherRealm Studios، سازنده سری بازی‌های Mortal Kombat آن را طراحی کرده و مانند بازی‌های قبلی این استودیو در سبک Fighting ساخته شده است.
این نسخه از بازی شامل تمام DLC‌های عرضه شده برای Injustice بوده و کاراکترهای Lobo، Batgirl، General Zod، Martian Manhunter و Zatanna و البته Scorpion از سری Mortal Kombat را به لیست کاراکترهای قبلی اضافه می‌کند. همچنین 40 عدد Skin اضافه و 60 عدد S.T.A.R Lab Mission که به وسیله DLC‌ها عرضه شده بودند نیز در این نسخه قرار داده شده است.
نسخه PS4 بازی توسط استودیو High Voltage برای این کنسول پورت می‌شود و قرار است از نظر بصری کیفیت بهتری نسبت به نسخه‌های نسل حاضر داشته باشد. همچنین از صفحه لمسی DualShock 4 نیز استفاده‌هایی شده و از قابلیت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو نیز پشتیبانی می‌شود که اجازه ضبط و اشتراک ویدئوهای دیدنی از مبارزات بازیکنان را می‌دهد.,بازی‌های دانلودی PlayStation 4

Resogun

استودیو Housemarque با حدود 20 سال سابقه در صنعت بازی، تا امروز عناوین مختلفی ساخته و در نسل گذشته نیز بازی‌های زیبایی چون Super Stardust HD برای PS3 و Outland برای PS3 و Xbox 360 را ارائه کرده بود. آن‌ها اکنون در حال کار روی بازی بعدی خود به نام Resogun هستند که قرار است یکی از عناوین انحصاری کنسول PS4 باشد.
Resogun شباهت زیادی به Super Stardust HD داشته و در اولین نگاه یادآور آن بازی است. همین موضوع باعث شده تا Resogun را دنباله معنوی آن بازی بنامند. گیم‌پلی بازی در عین حال که هنوز هم از دو آنالوگ برای حرکت و تیراندازی استفاده می‌کند، تغییرات جالبی نسبت به بازی‌های قبلی استودیو داشته و این بار مراحل در فضایی استوانه‌ای اتفاق می‌افتند. به این شکل که بازیکن سفینه فضایی خود را در دو بعد کنترل می‌کند، ولی در عین فضای بازی سه‌بعدی بوده و سفینه پیرامون محیطی خمیده حرکت می‌کند. نیروی جاذبه نیز در محیط وجود داشته و باعث پایین افتادن بعضی اشیا می‌شود و البته بعضی از دشمنان نیز از روی زمین کار را دنبال کرده و علاوه بر مبارزه با دشمنان هوایی، باید مراقب حمله آن‌ها نیز باشید. بازی شامل 5 دنیای مختلف خواهد بود که هر کدام به 3 زیرمجموعه یا فاز تقسیم می‌شوند. غول‌آخر هر دنیا نیز در سومین فاز آن قرار گرفته و چالش عظیمی برای بازیکن ایجاد می‌کند.
موسیقی‌های متناسبی برای فضای خاص Resogun در نظر گرفته شده که به مهیج‌تر شدن بازی کمک زیادی می‌کند. گرافیک بازی نیز بسیار زیبا بوده و در هر لحظه تعداد زیادی افکت مختلف در صفحه ظاهر می‌شوند که علاوه بر زیباتر کردن جلوه‌های بصری بازی، روی گیم‌پلی نیز تأثیر گذاشته و آن را سخت‌تر از قبل می‌کنند.
Resogun در صورت استفاده از پتانسیل‌های خود می‌تواند به یکی از بهترین عناوین دانلودی PS4 در ابتدای کار این کنسول تبدیل شود.

Tiny Brains

Tiny Brains اولین عنوان ساخته شده توسط استودیو Spearhead Games است که علاوه بر PC و PS3، برای کنسول نسل بعد سونی یعنی PS4 نیز منتشر خواهد شد. هرچند Tiny Brains نخستین بازی این استودیو خواهد بود، ولی اعضای استودیو سابقه خوبی در دنیای بازی داشته و تعدادی از آن‌ها روی عناوینی چون سری بازی‌های Prince of Persia، Assassin’s Creed و Dead Space کار کرده‌اند.
بازی تمرکز زیادی روی حالت Co-op چهارنفره داشته و به همین دلیل نیز 4 کاراکتر در آن حضور دارند. کاراکترهایی با طراحی‌های بامزه و جالب که نقش 4 حیوان آزمایشگاهی را بازی کرده و باید با استفاده از قدرت‌های ویژه خود، تست‌ها و آزمایش‌های مخصوصی را پشت سر بگذارند. بخش اعظمی از معماها و پازل‌های بازی برپایه المان‌های فیزیکی استوار بوده و قدرت‌های این 4 کاراکتر نیز به حل معماها کمک می‌کند. برای مثال یکی از پازل‌های بازی به توپی مربوط می‌شود که باید آن را در استوانه‌ای شیشه‌ای به سمت جلو حرکت داده و از افتادن آن در سوراخ‌ها جلوگیری کرد. در اینجا خفاش با قدرت پرتابی، جربیل (نوعی موش) با ایجاد دیوارهای یخی، موش صحرایی با قدرت تله‌پورت و همستر با قدرت حرکت دادن اجسام به کمک یکدیگر آمده و بازیکنان باید به وسیله این کاراکترها توپ را حفظ کرده و بیشترین امتیاز ممکن را به‌دست آورند. بازی دارای گیم‌پلی جالب و در عین حال مهیجی بوده و به شدت به همکاری تیمی نیاز دارد. بخش‌هایی از بازی بر پایه آزمون و خطا بوده و بازیکنان باید راه‌های مختلفی را برای غلبه بر تست‌های آزمایشگاهی امتحان کنند و در این راه به قدرت ویژه هر کاراکتر نیز توجه داشته باشند.
Tiny Brains دارای گرافیکی فانتزی با رنگ‌آمیزی‌های زیبا است و می‌تواند برای طرفداران بازی‌های چندنفره و Co-op عنوانی سرگرم‌کننده‌ بوده و اوقات خوشی را برای آن‌ها فراهم کند.

Contrast

استودیو Compulsion Games به زودی بازی خود را با نام Contrast برای PS3، Xbox 360 و PC منتشر خواهد کرد و البته در بین کنسول‌های نسل بعد نیز نسخه‌ای برای PS4 در نظر گرفته شده است.
این بازی Puzzle Platformer دارای ویژگی‌های خلاقانه و جالبی بوده و از المان‌های منحصربفردی بهره می‌برد. بازی در دنیایی با تم نوآر رخ داده و داستان آن در مورد دختر جوان و کارآگاهی به نام Dawn است که توانایی عجیبی دارد. او می‌تواند در صورت نیاز تبدیل به سایه شده و به این شکل حالتی دوبعدی پیدا کرده و در محیط‌های پس‌زمینه حرکت کند. در این حالت بازی تبدیل به عنوانی Platformer شده و کنترل کاراکتر مانند سایر بازی‌های این سبک خواهد بود. ولی بازی دارای حالت سه‌بعدی نیز بوده و در این بخش Dawn توانایی حرکت آزادانه در محیط‌ها را دارد. بخش سه‌بعدی غالباً حالتی معمایی داشته و باید با حل پازل‌ها و معماهای مختلف، راه را برای بخش دوبعدی باز کرد. برای مثال پروژکتورها و نورافکن‌هایی در محیط وجود دارند که با تعیین زاویه مناسب می‌توان آن‌ها را به شکلی قرار داد که سایه‌های ایجاد شده برای بخش دوبعدی تشکیل شوند و Dawn بتواند از سایه‌ها استفاده کند. در کنار Dawn، دختر کوچکی به نام Didi نیز در بازی حضور دارد که این دو نخستین بار در یک ایستگاه راه‌آهن با یکدیگر دیدار می‌کنند. Didi خانواده از هم پاشیده‌ای دارد، مادر او به قتل رسیده و پدرش نیز حالتی افسرده و منزوی به خود گرفته است. دیدار Dawn و Didi و قابلیت‌های عجیب Dawn باعث می‌شود که Didi از او بخواهد در به‌دست آوردن دوباره خانواده خود به او کمک کند.
طراحی‌ هنری بازی در حد خوبی قرار داشته و بازی از نظر بصری زیبا و دلنواز است. موسیقی‌هایی با حال و هوای نوآر نیز در بازی به گوش می‌خورد که حال و هوای خاصی به بازی می‌دهد.

Switch Galaxy Ultra

سری بازی‌های Switch کار خود را از سال 2011 شروع کردند و در ابتدا نسخه‌هایی برای وسایل همراه مبتنی بر سیستم عامل‌های iOS و Android عرضه شد، تا اینکه نسخه Switch Galaxy برای Vita نیز منتشر شده و اکنون آخرین نسخه تحت عنوان Switch Galaxy Ultra در کنار Vita برای PS4 نیز عرضه خواهد شد.
Switch Galaxy Ultra عنوانی مهیج و بسیار سریع است که بازیکن را در نقش خلبان سفینه‌ای فضایی قرار می‌دهد که باید در طول 55 مرحله به کسب بیشترین امتیاز بپردازد. سرعت بازی در بعضی بخش‌ها به قدری بالا است که سازندگان بازی عبارت Arcade Reflex را برای تعریف آن به کار برده‌اند و بازی را نیازمند واکنش‌های سریع بازیکن می‌دانند. در هر مرحله بلوک‌های رنگی مختلفی در چند مسیر وجود دارند و باید با کسب بلوک‌های مورد نظر به اهداف از پیش تعیین شده رسید. سفینه بازیکن قابلیت آپگرید و بهینه‌سازی را داشته و با کسب پول بیشتر می‌توان ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه کرد. ترکیب حال و هوای بازی Audiosurf در کنار هیجان و سرعت بالای سری Wipeout می‌تواند به عنوانی چون Switch Galaxy Ultra ختم شود و البته الهام‌گیری از Wipeout بی‌دلیل نیز نیست، زیرا تعدادی از سازندگان بازی پیش از این روی نسخه‌هایی از سری Wipeout کار کرده‌اند. بازی دارای بخش داستانی با حضور دو کاراکتر به نام‌های Vince و Amur خواهد بود و ماجراهای این بخش از طریق کمیک‌هایی روایت می‌شوند که خالق کمیک‌ها یعنی Darren Douglas نیز پیش از این روی سری Wipeout کار می‌کرده است.
بازی از نظر بصری شاید قابل رقابت با خیلی از عناوین نسل بعد نباشد، ولی به عنوان یک بازی کوچک دانلودی طراحی‌های زیبایی داشته و به صورت 60fps نیز اجرا خواهد شد. موسیقی‌های مهیج و تند بازی نیز بازیکن را بیش از پیش درگیر جو سریع آن می‌کند.

Putty Squad

بازی Putty Squad در سال 1994 برای کنسول SNES منتشر شد و عنوانی نسبتاً محبوب بود. ولی بیشترین حواشی بازی مربوط به نسخه Amiga می‌شد که بازیکنان زیادی منتظر آن بودند و در نهایت کنسل شد. استودیو System 3 این روزها در حال تدارک بازسازی این بازی قدیمی است و علاوه بر اکثر پلتفورم‌های خانگی و دستی، نسخه‌ای نیز برای PS4 تدارک دیده شده است.
موجود آبی رنگ و حباب مانند نسخه قبلی در این بازسازی نیز حضوری دوباره داشته و در مراحل شلوغ و پر پیچ و خم بازی که به شکل دوبعدی دنبال می‌شود، دشمنان خود را نابود کرده و آیتم‌های بر جای مانده از آن‌ها را جمع‌آوری می‌کند. این موجود کوچک که Putty نامیده می‌شود، علاوه بر قابلیت مشت زدن به دشمنان، حالتی کشسان داشته و می‌تواند خود را به طرفین کشیده و از موانع مختلف عبور کند. همچنین قابلیت باد شدن و شناور شدن در هوا نیز برای Putty در نظر گرفته شده که در بخش‌های خاصی از هر مرحله کاربرد دارد. مراحل بازی دارای بازه زمانی مشخصی بوده و البته در طول هر مرحله ساعت‌هایی نیز وجود دارند که با پیدا کردن آن‌ها می‌توان این زمان را افزایش داد.
جلوه‌های بصری، موسیقی‌ها و افکت‌های صوتی Putty Squad بیشتر یادآور نسل‌های گذشته هستند تا کنسولی چون PS4، ولی شاید بتوان این موارد را به حساب نوستالژیک بودن بازی برای طرفداران قدیمی آن دانسته و در مجموع این عنوان را اثری مناسب برای این دسته از بازیکنان در نظر گرفت.

The Pinball Arcade

طرفداران Pinball مطمئناً با بازی The Pinball Arcade آشنا هستند. بازی‌ای که سال قبل برای اکثر پلتفورم‌ها منتشر شد و اکنون راه خود را به سمت PS4 باز کرده است.
FarSight Studios در این بازی به سراغ معروف‌ترین میزهای Pinball رفته و موارد متنوعی را در خود جای داده است. در مجموع بیش از 20 میز Pinball در بازی وجود دارد که شامل میزهایی مثل Star Trek، Twilight Zone، Terminator 2 از کمپانی‌های بزرگی چون Williams، Gottlieb، Bally و Stern می‌شوند. هر میز طراحی‌های مخصوص به خود را داشته و تنوع خوبی در بین میزها به چشم می‌خورد. افکت‌های صوتی نیز به شکلی زیبا در بازی به کار رفته و متناسب با هر میز استفاده شده است. همچنین 3 زاویه دوربین نیز در دسترس است تا بازیکن کار را از زاویه مورد نظر خود دنبال کند.
نسخه PS4 به لطف سخت‌افزار قدرتمند این کنسول دارای بهبودهایی در بخش گرافیکی و بصری بوده و نورپردازی بازی پیشرفت چشم‌گیری داشته است. در هر میز تعداد زیادی لامپ کوچک وجود دارد که در این نسخه هرکدام نورپردازی و سایه‌زنی مخصوص به خود را داشته و این موضوع در کنار 60fps بودن بازی جلوه زیبایی به آن می‌بخشد.

Super Motherload

XGen Studios در حال ساخت بازی مستقلی به نام Super Motherload است که به زودی برای PS4 عرضه خواهد شد.
داستان بازی دورانی را روایت می‌کند که در اثر جنگ سرد حوادث زیادی پیش آمده و پای انسان‌ها به سیاره مریخ باز شده است. نیروهای آمریکا و شوروی وارد این سیاره شده‌ و سعی در فتح و حکومت بر آن دارند. همین موضوع اساس گیم‌پلی بازی را تشکیل داده و عنوانی مدیریتی را فراهم می‌کند.
بازیکن در Super Motherload باید به وسیله ماشین‌های مخصوص حفاری به سطوح زیرین مریخ رفته و مواد معدنی و خام را جمع‌آوری کرده و سپس اقدام به فروش آن‌ها کند. البته در این میان کارهای دیگری چون تعمیر، آپگرید و سوخت‌رسانی وسایل حفاری نیز در بازی صورت گرفته و تنوع خوبی به بازی داده است. نکته جالب در مورد مناطق قابل کاوش، به رندوم بودن آن‌ها بازمی‌گردد. به شکلی که هر بار با مناطقی جدید و مواد معدنی در نقاط مختلفی روبرو خواهید شد و بازی از این نظر هرگز تکراری نمی‌شود. 10 کاراکتر در بازی وجود دارند و بازیکن می‌تواند کاراکتر مورد نظر را انتخاب کرده، به ماجراجویی بپردازد و در نقش مأموری با کد 1001 به اکتشاف بپردازد. ماجراهایی که در بعضی بخش‌ها با قابلیت انتخاب همراه بوده و پایان‌های مختلفی را برای بازی رقم می‌زند. در کنار این‌ها Boss Battle نیز در بازی وجود خواهد داشت و البته درجه سختی خاصی نیز برای حرفه‌ای‌ترین بازیکنان در نظر گرفته شده است. بازی دارای بخش Co-op نیز بوده و تا 4 نفر می‌توانند با همکاری یکدیگر به اکتشاف معادن پرداخته و 150 معمای فیزیکی و انفجاری بازی را حل کنند.
داستان Super Motherload توسط نویسنده آثار کمیک Kurtis Wiebe نوشته شده و طراحی بصری آن نیز حالتی کارتونی و خوش آب و رنگ دارد که که جستجو در محیط‌های تنگ و باریک زیر سطح مریخ را راحت‌تر می‌کند.

Minecraft

در نسلی که گذشت، جزو محبوب‌ترین عناوین عرضه شده برای PC و Xbox 360 و وسایل همراه بود. بازی‌ای که فروشی رویایی را تجربه کرد و اینک پای به کنسول‌های سونی گذاشته و دارندگان PS4 را نیز سرگرم خواهد کرد.
اطلاعات زیادی از بازی منتشر نشده، ولی می‌توان انتظار نسخه‌ای مشابه Minecraft اصلی را داشت که با ویژگی‌های بیشتر و عملکرد بهبودیافته عرضه شود. احتمالاً بازی کمی وسیع‌تر از گذشته شده و بخش‌های مولتی‌پلیر آن تغییراتی داشته باشد، ولی اساس بازی بر پایه نسخه اصلی بوده و این بار نیز با اثری زیبا طرف هستیم که بازیکن را تشویق به استفاده از نیروی خلاقیت خود کرده و با امکانات مختلف خود شرایط را برای ساخت بناها و آثار دیدنی فراهم می‌کند. بازی‌ای که دارای بخش‌های مختلفی بوده و هر سلیقه‌ای را جوابگو خواهد بود. اگر تنها به دنبال محیطی برای بروز خلاقیت‌ها و افکار جالب خود هستید، می‌توانید از بخش Creative Mode استفاده کرده و بدون محدودیت به ساخت آثار خود بپردازید. ولی اگر به دنبال هیجان بیشتری بوده و دوست دارید مدیریت منابع را نیز رعایت کنید، بخش Survival Mode برای شما ساخته شده و در این بخش تجربه‌ای منحصربفرد و جالب را پشت سر خواهید گذاشت و مجبور به رعایت نکات زیادی برای زنده ماندن و مواجه نشدن با کمبود وسایل مورد نیاز خواهید بود.
طبق تصاویر و ویدئوی منتشر شده از نسخه‌های نسل بعد، به نظر می‌رسد بازی از نظر بصری تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و باز هم با دنیایی مواجه هستیم که بخش‌های مختلف آن از بلوک‌های مربع‌شکل تشکیل شده و گرافیکی بسیار ساده و البته مناسب برای سبک خاص خود دارد.
هرچند نسخه‌ای از بازی برای Xbox One نیز در دست ساخت است، ولی تنها نسخه PS4 به صورت Launch Title عرضه خواهد شد.,divekick.png,Divekick,این بازی Fighting عجیب 3 ماه بعد از عرضه روی PS3، Vita و PC برای PS4 منتشر خواهد شد تا دارندگان این کنسول نیز از تجربه‌ای متفاوت بهره ببرند.
در Divekick خبری از کنترل کاراکتر توسط دکمه‌ها یا آنالوگ‌ها نبوده و فنون مختلف نیز توسط تعداد زیادی دکمه قابل اجرا نیستند، بلکه همه چیز تنها به دو دکمه ختم می‌شود. یک دکمه برای پریدن و دیگری برای ضربه زدن. تمام گیم‌پلی بازی در همین دو دکمه خلاصه شده و بازیکن باید به هوا پریده و سپس به حریف خود ضربه بزند. ولی همین گیم‌پلی به ظاهر ساده، در باطن پیچیدگی‌های بسیاری دارد. هر مسابقه در Divekick در حالت عادی شامل 5 دور می‌شود. هر دور نیز تنها با یک ضربه به پایان رسیده و کافی است یکی از حریفان ضربه‌ای به دیگری بزند تا کار تمام شود. البته موارد فرعی نیز در بازی وجود دارد و برای مثال می‌توان با هدف قرار دادن سر حریف، او را هدشات کرد که باعث می‌شود در دور بعدی سرگیجه گرفته و سرعتی کمتر از حالت عادی داشته باشد.
بازی شامل 13 کاراکتر است که تعدادی از آن‌ها با الهام از افراد مهم سبک Fighting خلق شده‌اند. برای مثال کاراکتر Markman براساس Mark Julio شکل گرفته که یکی از افراد شرکت معروف MadCatz، سازنده وسایل جانبی بازی است. Kung Pao یک پارودی از شخصیت معروف Kung Lao در سری Mortal Kombat بوده و حتی غول آخر بازی یعنی S-Kill نیز به Seth Killian معروف اشاره دارد که در دنیای Fighting نامی شناخته شده بوده و سال‌ها با Capcom همکاری می‌کرده است. هر کاراکتر قابلیت مخصوص به خود را داشته و برای مثال یکی سرعت بیشتری در اختیار دارد و دیگری می‌تواند در هوا تغییر جهت دهد.
بازی از نظر بصری نکته خاصی نداشته و همه چیز به ساده‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده و کاراکترها نیز طراحی کاریکاتوری و جالبی دارند، موضوعی که با ذات بازی همخوانی داشته و مناسب حال و هوای بازی است.

Blacklight: Retribution

یکی از عناوین Free to Play کنسول PS4 که سال گذشته نسخه‌ای از آن برای PC منتشر شده بود، Blacklight: Retribution نام دارد که دنباله‌ای بر بازی Blacklight: Tango Down محسوب می‌شود. این بازی FPS توسط Zombie Studios ساخته شده که بازی دیگری به نام Daylight را نیز برای PS4 و PC در دست ساخت دارد.
بازی در فضایی آینده‌نگرانه و با تم علمی‌تخیلی اتفاق می‌افتد و وقایع 50 سال آینده را در یکی از ابرشهرهای آسیایی دنبال می‌کند. بخش‌های مختلفی در بازی وجود دارد که شامل مواردی چون Death Match، Team Death Match، Capture the Flag و Domination و … می‌شوند. هر بخش قوانین خاص خود را داشته و نیازمند استراتژی‌های مخصوصی خواهد بود. بازی شامل لیست بلندبالایی از اسلحه‌های مختلف است که به انواع اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند و هر اسلحه نیز به اشکال مختلف قابل تغییر و بهینه‌سازی بوده و می‌توان ده‌ها ترکیب متفاوت از آن‌ها ایجاد کرد. همچنین روبات‌هایی نیز در بازی وجود دارند که بازیکن می‌تواند با سوار شدن بر آن‌ها، به جنگ دشمنان برود. در کنار این‌ها بخش‌های مختلفی برای زره بازیکن طراحی شده که هرکدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. یکی از امکانات زره بازیکن HRV (مخفف Hyper Reality Visor) است که توسط آن می‌توان مکان قرارگیری دشمنان، مین‌ها و جایگاه‌های اسلحه‌ها را تشخیص داد. البته برای جلوگیری از زیاده‌روی در استفاده از HRV، بازیکن در صورت استفاده از این ویژگی نمی‌تواند تیراندازی کرده و تنها قادر به حرکت در نقشه و دویدن و پریدن خواهد بود. نقشه‌های بازی تنوع خوبی داشته و هرکدام ابعاد و ویژگی‌های خاص و متمایزی دارند که در مجموع 16 نقشه را شامل می‌شوند.

Warframe

از دیگر بازی‌های Free to Play کنسول PS4 می‌توان به Warframe اشاره کرد. بازی‌ای که توسط Digital Extremes ساخته شده و چندی پیش بتای عمومی آن برای PC نیز عرضه شد و قرار است یکی از Launch Title‌های PS4 باشد.
داستان این بازی سوم شخص در دنیایی علمی‌تخیلی رخ داده و بازیکن کنترل یکی از اعضای Tenno را برعهده دارد. گروهی از جنگجویان باستانی که پس از سال‌ها از خواب مصنوعی بیدار شده و باید با گروه‌های مختلفی از دشمنان خود مبارزه کنند. Grineer‌ها که کلون‌های انسانی با قدرت تسلیحاتی بالا هستند، Corpus‌ها که دارای بیشترین قدرت اقتصادی بوده و کمپانی‌های عظیمی را کنترل می‌کنند و همچنین Infested‌ها که قربانیان نوعی ویروس به نام Technocyte (که به یکی دیگر از بازی‌های Digital Extremes یعنی Dark Sector اشاره دارد) محسوب می‌شوند. نام بازی یعنی Warframe نیز اشاره به زره مخصوص و پیشرفته Tenno‌ها دارد که قابلیت‌های مختلفی را در اختیار بازیکن قرار می‌دهد.
اساس گیم‌پلی بازی بر همکاری 4 نفره بوده و هر بازیکن به همراه 3 یار خود باید مأموریت‌های مختلفی از به‌دست‌آوردن اطلاعات دشمن تا از بین بردن آن‌ها را پشت سر گذارد. هر بازیکن 3 اسلحه در اختیار دارد که شامل اسلحه اصلی مانند شاتگان یا اسنایپر، یک اسلحه دستی و همچنین اسلحه‌ای برای نبردهای نزدیک همچون شمشیرهای مدرن می‌شوند. در کنار این‌ها قابلیت‌های مخصوصی نیز برای Warframe یا همان زره بازیکن وجود دارد که با پیشرفت در بازی آپگرید شده و امکانات بیشتری به آن اضافه می‌شود. آپگرید شدن زره و اسلحه‌ها نیز توسط امتیازات کسب شده در هر بازی به نام Affinity انجام‌پذیر خواهد بود. به دلیل زاویه سوم شخص بازی، کارهایی چون سُر خوردن و حرکات آکروباتیک نیز به سادگی قابل انجام بوده و تنوع حرکات بازیکن را بیش از پیش می‌کند. محیط‌های بازی نیز ثابت نبوده و به علت سیستم رندومی که در ساخت آن‌ها وجود دارد، هر بار با محیطی جدید و متفاوت روبرو خواهیم شد.

War Thunder

War Thunder دیگر بازی Free to Play کنسول PS4 خواهد بود که سال گذشته نیز برای PC به صورت نسخه بتا منتشر شد. Gaijin Entertainment پیش از این نیز بازی‌هایی چون Birds of Steel و IL-2 Sturmovik: Birds of Prey را بر پایه مبارزات هوایی و نبردهای بین هواپیماها ساخته بود که با موفقیت نسبی روبرو شده بودند و آن‌ها این بار برای تجربه‌ای جدید به سراغ عرضه عنوانی Free to Play رفته‌اند.
بازه زمانی بازی از پیش از جنگ جهانی دوم تا زمان جنگ کره را دربرمی‌گیرد و طیف وسیعی از وسایل نقلیه مختلف از انواع هواپیماها تا کشتی‌ها و وسایل نقلیه زمینی را شامل می‌شود. نبردهای بازی در محیط‌های عظیمی با ابعادی از 65*65 کیلومتر مربع تا 200*200 کیلومتر مربع رخ داده و مناطق مختلفی با الهام‌گیری از نبردهای واقعی آن سال‌ها را شاهد خواهیم بود و بازیکن در نقش خلبان هواپیماهای متنوع از کشورهای مختلف، به نبرد دشمنان می‌رود. نبردهایی که تا 32 نفر را پوشش داده و در بخش‌های مختلفی چون Arcade Mode، Historical Battles و Full Real Battles دسته‌بندی می‌شوند. Arcade Mode ساده‌ترین بخش بوده و از نظر گیم‌پلی و فیزیک هواپیماها، پیچیدگی زیادی ندارد. Historical Battles در حد وسط قرار داشته و شامل گیم‌پلی حرفه‌ای تر و شبیه‌سازی دقیق‌تری از هواپیماها می‌شود. در این بخش با انتخاب کشورهای مناسب می‌توان شاهد جنگ‌های معروفی چون نبرد استالینگراد بین نیروهای اتحاد جماهیر شوروی و رایش سوم (آلمان ناتزی) خواهید بود. بالاترین درجه سختی را نیز در Full Real Battles تجربه خواهید کرد که میزان خسارات وارده به هواپیماها بسیار طبیعی بوده و نحوه کنترل و حرکت آن‌ها به مراتب دشوارتر از حالت‌های قبلی است. همچنین در این حالت تنها زاویه اول شخص در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد تا میزان واقع‌گرایی را به بیشترین حد ممکن برساند.

DC Universe Online

Sony Online Entertainment قصد عرضه دو بازی Free to Play را برای PS4 دارد که یکی از آن‌ها یعنی PlanetSide 2 کمی بعد از عرضه PS4 منتشر می‌شود و دیگری با نام DC Universe Online هم‌زمان با عرضه این کنسول در دسترس قرار خواهد گرفت. DC Universe Online در سال 2011 برای PS3 و PC منتشر شد و بعد از مدتی به یک بازی Free to Play تبدیل شد.
این بازی MMORPG با در اختیار داشتن دنیای عظیمی بر پایه کمیک‌های کمپانی DC، تعداد زیادی از کاراکترهای مثبت و منفی و لوکیشن‌های مخصوص این کمیک‌ها را در خود جای داده و تنوع خوبی ایجاد کرده است. چه از طرفداران Batman و دشمنان معروف او مانند Joker، Two Face و Penguin باشید و چه دوستدار شخصیت Superman و دشمنانی چون Lex Luthor و Doomsday، بازی سلیقه شما را در نظر گرفته و با کاراکترهای پرتعداد خود جوابگوی همه دوست‌داران کمیک‌ها است. بازیکن در ابتدای کار باید یک Mentor (مرشد) برای خود انتخاب کند که از افراد معروفی در هر دو جناح خیر و شر تشکیل شده و شناخته‌شده‌ترین کاراکترهای دنیای DC در این بخش حضور دارند. این انتخاب مشخص می‌کند که محل وقوع حوادث بازی و مأموریت‌ها به چه شکل خواهد بود و سپس بازی اصلی آغاز می‌شود. نسخه PS4 بازی با سرورهای نسخه PS3 هماهنگ بوده و بازیکنان هر دو کنسول می‌توانند با یکدیگر به بازی بپردازند که این موضوع باعث می‌شود بازی از ابتدا خیلی خلوت نباشد. همچنین جلوه‌های بصری بازی نسبت به قبل پیشرفت داشته و با بافت‌های باکیفیت‌تری طرف هستیم و در عین حال فریم ریت بازی نیز روان‌تر و بالاتر از قبل خواهد بود و بازی به صورت 60fps اجرا خواهد شد. در کنار این‌ها برنامه جدیدی نیز هم‌زمان با عرضه نسخه PS4 منتشر می‌شود که با نصب آن بر روی سیستم عامل‌های iOS و Android، می‌توان راحت‌تر از گذشته به بررسی عملکرد و میزان پیشرفت در بازی و سایر موارد دسترسی داشت.

flOw | Flower | Escape Plan | Sound Shapes

کنسول PS4 در کنار عناوین جدیدی که در هنگام عرضه همراه خود خواهد داشت، دارای 4 بازی از کنسول‌های PS3 و Vita نیز خواهد بود. بازی‌هایی که به شکل عناوین دانلودی برای آن کنسول‌ها عرضه شده بودند و این بار نیز به همین شکل برای PS4 منتشر می‌شوند. استودیو Santa Monica در آماده‌سازی این بازی‌ها برای PS4 و پورت کردن آن‌ها نقش داشته و بهبودهایی نیز در بخش گرافیک و گیم‌پلی آن‌ها داده خواهد شد. برای مثال بازی Flower با رزولوشن 1080p و به صورت 60fps عرضه خواهد شد و کیفیت چمن‌ها نیز نسبت به نسخه PS3 افزایش یافته است، یا بازی Escape Plan از صفحه لمسی DualShock 4 پشتیبانی می‌کند. این 4 بازی دارای قابلیت Cross-Buy هستند، به این معنا که اگر نسخه‌ای از آن‌ها را روی یکی از پلتفورم‌های سونی خریداری کرده‌اید، نسخه PS4 نیز به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌گیرد.

flOw
این روزها نام استودیو thatgamecompany به دلیل ساخت بازی زیبای Journey برای همگان آشنا است، ولی این استودیو کار خود را 7 سال پیش آغاز کرد و اولین بازی آن‌ها نیز flOw بود. این بازی که در ابتدا توسط Jenova Chen و به شکل یک عنوان Flash ساخته شده بود، بعدها توسط استودیو به صورت یک بازی کامل و دانلودی طراحی شده و برای PS3 منتشر شد. اساس گیم‌پلی flOw بر پایه کنترل موجوداتی کرم‌مانند است و بازیکن باید با هدایت این موجودات، به آن‌ها در تهیه مواد غذایی مورد نیاز خود کمک کند. به این شکل که به سراغ سایر موجودات ساکن در محیط رفته و با خوردن آن‌ها طول خود را زیادتر کرده و کم‌کم به بزرگ‌ترین موجود منطقه تبدیل شوید. البته سایرین نیز می‌توانند به شما حمله کرده و بخش‌هایی از بدن موجود شما را خورده و باعث کوچک‌تر شدن آن شوند. flOw یکی از زیباترین گرافیک‌های هنری را در بین بازی‌های هم‌رده خود دارا بوده و از موسیقی‌هایی زیبا و شنیدنی بهره می‌برد.

Flower
دومین بازی thatgamecompany ایده‌ای عجیب و منحصربفرد دارد. Flower همان‌طور که از نام آن نیز مشخص است، با گل‌ها سر و کار داشته و بازیکن در این بازی نقش باد را برعهده دارد که باید با وزیدن خود گلبرگ گل‌ها را با چرخش درآورده و به سمت هدف نهایی منتقل کند. با هدایت مناسب باد می‌توان گلبرگ‌های بیشتری به‌دست آورده و در نهایت شاهد لشکری عظیم از گلبرگ‌های زیبا و رنگارنگ بود که به همراه یکدیگر در محیط‌های زیبای بازی حرکت می‌کنند. محیط‌های Flower شامل چمنزارها، دشت‌های وسیع و البته مناطق شهری و صنعتی می‌شوند که این مناطق حالتی تیره و تاریک‌تر داشته و می‌توان با استفاده از گلبرگ‌ها به آن‌ها نشاط و رنگ‌های گرم بخشید. گرافیک هنری بازی بسیار زیبا بوده و در طول 6 مرحله متنوع بازی شاهد تصاویری دیدنی و خوش‌ آب و رنگ خواهید بود و آهنگ‌های دلنشین و آرامش‌بخش بازی نیز شما را همراهی خواهد کرد.

Escape Plan
Escape Plan یکی از Launch Title‌های کنسول Vita بود. بازی‌ای که بر پایه فرار از تله‌ها و پشت سر گذاشتن محیط‌های خطرناک طراحی شده و بازیکن را با دو کاراکتر خود به نام‌های Lil و Laarg همراهی می‌کند. Lil کاراکتری لاغر و ریزجثه بوده و Laarg نیز شخصیتی چاق و سنگین‌وزن است. همین تفاوت در ابعاد کاراکترها باعث شکل‌گیری قابلیت‌های مخصوص هرکدام می‌شود، به این صورت که Lil مناطق کوچک‌تر را به راحتی پشت سر گذاشته و Laarg با وزن بالایی که دارد، معماهای مخصوص خود را حل می‌کند. حالت پلتفورمری بازی در کنار تله‌ها و تیغه‌ها تنوع خوبی به بازی داده و طنز خاصی نیز در بازی حکم‌فرما است. سبک بصری بازی در نوع خود بسیار جالب بوده و حالتی مانند جوهر را تداعی می‌کند. حتی کاراکترهای بازی نیز ظاهری جوهر مانند داشته و در صورت اشتباه در حل معماها یا حرکت در مکان‌های نامناسب، شاهد مرگ آن‌ها و پاشیدن جوهر به اطراف خواهید بود.

Sound Shapes
یکی از زیباترین بازی‌های کنسول Vita را می‌توان Sound Shapes دانست. بازی‌ای که برای PS3 نیز عرضه شده و با سبک موزیکال و خلاقیت‌های جالب خود به یکی از عناوین دانلودی برتر این کنسول تبدیل شده است. بازی در سبک Platformer بوده و البته تأکید زیادی روی موسیقی دارد. به این شکل که مراحل بازی با نت‌های موسیقی پر شده و کاراکتر بازیکن با حرکت بر روی این نت‌ها باعث به صدا درآمدن موسیقی‌های زیبای هر مرحله می‌شود. البته دشمنانی نیز در هر مرحله وجود دارند که شامل اشیایی سیاه‌رنگ یا موانعی چون لیزرها و تیغه‌ها می‌شوند که باید از برخورد با آن‌ها دوری کرد. در کنار بخش اصلی بازی، قسمتی برای طراحی مرحله نیز وجود دارد که بازیکن می‌تواند مراحل دلخواه خود را در آن ساخته و با دیگران به اشتراک گذارد. سبک طراحی بازی ساده و بدون پیچیدگی‌های زیاد بوده و این موضوع کمک زیادی به بالا رفتن تمرکز بازیکن در پشت سر گذاشتن مراحل Sound Shapes می‌کند.

بازی‌های Xbox One

Ryse: Son of Rome,بازی Ryse: Son of Rome که این روزها در حال آماده‌سازی به عنوان یکی از Launch Title‌های کنسول Xbox One می‌باشد، پروسه ساخت طولانی و جالبی را پشت سر گذاشته است. این بازی نخستین بار در E3 2010 و تحت عنوان Codename: Kingdoms برای Xbox 360 معرفی شد. در نمایش بازی اطلاعات خاصی داده نمی‌شد، ولی شاهد حضور گلادیاتورها و حال و هوای مرتبط با آن دوران بودیم. یک سال در بی‌خبری گذشت و در E3 2011 بار دیگر تریلری از بازی پخش شده و این بار شاهد نام Ryse برای آن بودیم. بازی‌ای که قرار بود برای Kinect عرضه شده و از توانایی‌های این وسیله استفاده کند. بعد از آن Ryse در خاموشی مطلق فرو رفت و حتی شایعاتی در مورد کنسل شدن آن نیز به گوش می‌رسید، تا اینکه سرانجام در E3 2013 و این بار با نام کامل Ryse: Son of Rome برای کنسول نسل بعد مایکروسافت معرفی شده و ساختار آن نیز از یک بازی Kinect‌محور به بازی‌ای منطق بر کنترلر معمولی تبدیل شد.
داستان بازی به دوران امپراتوری روم پرداخته و بازیکن نقش سربازی رومی به نام Marius Titus را برعهده دارد. خانواده او توسط بربرها به قتل رسیده و همین موضوع او را مصمم به گرفتن انتقامی سخت از آن‌ها می‌کند. Marius بعدها برای دفاع از امپراتوری روم تلاش‌های زیادی کرده و درجه او کم‌کم از یک سرباز معمولی تا ژنرالی بزرگ پیش می‌رود. البته داستان بازی بر مبنای رویدادهای واقعی نبوده و نویسندگان از زاویه دید خود به اتفاقات آن دوران پرداخته‌اند. بازی برخلاف یکی از اولین تریلرهای خود که به صورت FPS دیده می‌شد، به شکل TPS بوده و با زاویه سوم شخص دنبال می‌شود. موضوعی که در بازی‌های Crytek تازگی داشته و باید دید آن‌ها در این سبک چگونه عمل می‌کنند.
گیم‌پلی بازی تا امروز حواشی زیادی به همراه داشته، به شکلی که در اولین نمایش‌ها با انتقاداتی همراه شد و بعضی از سایت‌ها از آن به عنوان یک گیم‌پلی مبتنی بر QTE نام بردند، ولی رفته رفته در نمایش‌های بعدی انتقادات از گیم‌پلی کمتر شده و به نظر می‌رسد دیگر با مشکلات اولیه همراه نخواهد بود. عناصر مختلفی چون استفاده از شمشیر و سایر سلاح‌ها و همچنین تأکید روی استفاده از سپر برای دفع حملات دشمن در بازی وجود دارد و البته در موقعیت‌های خاصی تنوع بیشتری ایجاد شده و کارهایی چون پرتاب نیزه به سمت نیروهای دفاعی دشمن نیز دیده می‌شود. بازی دارای سیستم RPG‌محور محدودی نیز خواهد بود و در طول بازی با به‌دست آوردن XP می‌توان آپگریدهایی انجام داد که این موضوع عمق خوبی به بازی می‌بخشد. بخش Co-op دو‌نفره نیز در Ryse وجود خواهد داشت. دنیای روم باستان بدون وجود Colosseum (بنایی تاریخی و تئاترمانند که مراسمی چون مبارزات گلادیاتورها در آن انجام می‌گرفته) کامل نخواهد بود. در Ryse نیز شاهد این بنای معروف در بخش Co-op هستیم و دو بازیکن باید به کمک یکدیگر به نبرد حریفان رفته و سعی در شکست دادن آن‌ها در این میدان باشکوه داشته باشند. نکته جالب در مورد Colosseum این است که حالتی دینامیک داشته و بعد از اتمام هر دور، حالت زمین مسابقه عوض شده و برای مثال از زمینی با بناهای باستانی و تله‌های مرگ‌بار به زمینی سرسبز با درختان، برکه‌ها و مشعل‌های آتشین تبدیل می‌شود. هرچند Ryse دیگر یک بازی انحصاری برای Kinect نیست، ولی هنوز هم موارد اندکی برای استفاده از Kinect در بازی وجود خواهد داشت که به کارهایی چون دستورات صوتی به همراهان برای دفاع یا حمله مربوط می‌شود.
Crytek همواره به دلیل در اختیار داشتن موتورهای گرافیکی قدرتمند و ساخت بازی‌هایی با گرافیک خیره‌کننده معروف بوده و اولین نکته‌ای که در مواجه شدن با تصاویر و ویدئوهای Ryse خودنمایی می‌کند نیز گرافیک فوق‌العاده بازی است. بازی به راحتی کاندیدای کسب بهترین گرافیک نسل جدید محسوب می‌شود و از این نظر کمتر رقیبی برای خود می‌بیند. نورپردازی خیره‌کننده، جزییات بالای کاراکترها و سلاح‌ها و زره‌های آن‌ها، کیفیت فوق‌العاده محیط‌ها و … دست به دست هم داده تا یکی از زیباترین بازی‌های ساخته شده را شاهد باشیم.
Ryse: Son of Rome اهمیت زیادی برای مایکروسافت داشته و آن‌ها امیدوارند بازی با موفقیت خود به یکی از IP‌های ماندگار نسل تبدیل شود. Crytek پیش از این نشان داده توانایی بالایی در ساخت IP‌های جدید دارد و شاید Ryse نیز یکی از آن‌ها باشد.,

Forza Motorsport 5

سری بازی‌های Forza Motorsport در طول این سال‌ها به خوبی جای پای خود را در سبک Racing محکم کرده و روز به روز بر کیفیت این سری افزوده می‌شود. نسخه جدید Forza Motorsport به رسم همیشگی خود این بار نیز بعد از گذشت دو سال از انتشار چهارمین نسخه، در حال طی کردن آخرین مراحل ساخت خود بوده و قرار است مجموعه بازی‌های اولیه Xbox One را کامل‌تر کند.
این سری در هر نسخه پیشرفت‌های عظیمی به خود دیده و هر بار در بخش‌های مختلف آن شاهد بهبودهای زیادی بوده‌ایم. نسخه چهارم Forza Motorsport بازی‌ای فوق‌العاده بود و Turn 10 Studios کار سختی برای ارائه نسخه‌ای برتر خواهد داشت. آن‌ها در همان ابتدای کار به سراغ تکنولوژی منحصربفردی به نام Drivatar رفته‌اند. البته این ویژگی در اولین نسخه Forza Motorsport نیز به شکل محدود و متفاوتی وجود داشت، ولی این بار با استفاده از سیستم پردازش Cloud و قدرت کنسول نسل بعد مایکروسافت جهش فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. Drivatar ارتباط مستقیمی با هوش مصنوعی دارد، به این شکل که از نحوه رانندگی و نوع بازی کردن بازیکن الگویی تهیه کرده و یک Drivatar از او تهیه می‌کند. این Drivatar در بخش‌های مختلف به کار رفته و برای مثال می‌توان با وارد کردن آن به بخش آنلاین، کاری کرد که سایرین در هنگام بازی بدون نیاز به حضور مستقیم شما، با راننده‌ای رقابت کنند که رفتاری مشابه شما دارد. عملکرد Drivatar در طول زمان بهتر شده و با افزایش زمان بازی شما، این هوش مصنوعی نیز رفتار شما را بیش از پیش درک خواهد کرد.

در بخش گیم‌پلی، شاهد پیشرفت‌های گسترده‌ای خواهیم بود و فیزیک اتومبیل‌ها و نحوه کنترل آن‌ها از قبل نیز بهتر شده است. همچنین به لطف موتور لرزشی قرار گرفته در دکمه‌های RT و LT کنترلر Xbox One، کارهایی چون گاز دادن و ترمز کردن لذت‌بخش‌تر شده و بازیکن را بیش از پیش درگیر رانندگی می‌کند. یکی از بخش‌های جالب Forza Motorsport 4 بخش Autovista بود که این بار نیز در بازی حضور خواهد داشت و با نام جدید ForzaVista پذیرای بازیکنان خواهد بود. دیگر از محدودیت اتومبیل‌ها در این بخش خبری نیست و تمام اتومبیل‌های حاضر در بازی را می‌توان در ForzaVista مشاهده کرده و از کیفیت بالای آن‌ها لذت برد. همکاری Turn 10 Studios با شبکه BBC و برنامه تلویزیونی محبوب Top Gear نیز ادامه داشته و گسترده‌تر از قبل نیز شده است. علاوه بر پیست معروف Top Gear، شاهد حضور راننده‌ای با هوش مصنوعی برگرفته از Stig خواهیم بود که اصطلاحاً “پسرعموی Stig” نامیده می‌شود و می‌توان رقابت‌های نفس‌گیری با او داشت. همچنین Jeremy Clarkson این بار Richard Hammond و James May را نیز همراه خود دارد و تیم برنامه Top Gear کامل‌تر از نسخه قبلی در بازی حضور خواهد داشت. تعداد دقیق اتومبیل‌ها هنوز مشخص نشده، ولی می‌توان انتظار تعداد بالایی را داشت که بخشی از آن‌ها نیز تا امروز معرفی شده‌اند. از اتومبیل‌های تازه‌واردی چون Ferrari F12 Berlinetta و McLaren P1 تا اتومبیل‌هایی که از نسخه قبلی بازگشته‌اند و البته با کیفیت بصری به مراتب بالاتری در اختیار دوست‌داران خود قرار می‌گیرند. تعداد نهایی پیست‌ها نیز هنوز نامشخص است، ولی تا امروز پیست‌های معروفی چون Laguna Seca و Silverstone از نسخه قبلی به Forza Motorsport 5 آمده‌اند و البته پیست‌های جدیدی نیز در بازی وجود خواهند داشت که از میان آن‌ها می‌توان به Prague و پیست محبوب کشور استرالیا یعنی Mount Panorama Circuit معروف به Bathurst اشاره کرد. همچنین برای نخستین بار در این سری، IndyCar‌ها و اتومبیل‌های Open Wheel نیز به بازی اضافه شده‌اند که می‌توان از نمونه‌های معروفی چون McLaren M23 و Ferrari 312-2 نام برد که در مسابقات سال 1976 درخشش زیادی داشتند.

Forza Motorsport 5 بدون شک یکی از بهترین گرافیک‌های آغاز نسل بعد را در اختیار دارد. بازی مانند گذشته به صورت 60fps اجرا شده و کیفیت پیست‌ها و اتومبیل‌ها فوق‌العاده به نظر می‌رسد. نورپردازی نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل داشته و کیفیت بصری بازی را بالاتر برده است. صداگذاری همواره جزو نقاط قوت این سری بوده و در آخرین نسخه نیز شاهد صداگذاری بی‌نقص و شنیدنی اتومبیل‌ها خواهیم بود.
Forza Motorsport 5 با انتظارات زیادی از طرفداران خود روبرو است و قصد دارد بار دیگر قدرت این سری را این بار به شکل یک Launch Title نمایش دهد.

Dead Rising 3

در ابتدای نسلی که پشت سر گذاشتیم، یکی از IP‌های جدید Capcom بازی Dead Rising بود که به محبوبیت زیادی دست پیدا کرد و بعدها نسخه دوم آن نیز عرضه شد. با معرفی کنسول Xbox One شاهد نمایش سومین نسخه از این سری بودیم که قرار است به صورت انحصاری برای کنسول جدید مایکروسافت عرضه شود. بازی‌ای که تیم سازنده نسخه دوم یعنی Capcom Vancouver (با نام قبلی Blue Castle Games) در حال ساخت آن است.
در Dead Rising 3 کنترل کاراکتر جدیدی برعهده بازیکن گذاشته شده و حوادث بازی نیز به 10 سال پس از نسخه دوم ارتباط پیدا می‌کند. Nick Ramos مکانیک جوانی است که سعی در نجات از دست زامبی‌های پرتعداد شهر خیالی Los Perdidos در ایالت کالیفرنیا را داشته و باید در این راه با افراد دیگری که اهداف متفاوتی در سر دارند، همراه شود. Los Perdidos شهری نسبتاً بزرگ بوده و از مناطق مختلفی تشکیل می‌شود که تنوع قابل ملاحظه‌ای در بازی ایجاد می‌کند.

اولین نمایش بازی هرچند امکانات و وسعت بالای آن را نشان می‌داد، ولی با اعتراضاتی از طرف دوست‌داران سری Dead Rising مواجه شد. آن‌ها اعتقاد داشتند که بازی حالت مفرح و سرگرم‌کننده قبل را نداشته و شکل و شمایلی جدی و خشک پیدا کرده است. ولی کمی انتظار کافی بود تا با نمایش‌های بعدی مشخص شود که Dead Rising 3 نه‌تنها هنوز جنبه‌های کمیک و خنده‌دار خود را حفظ کرده، بلکه از این نظر از بازی‌های قبلی نیز پیش افتاده است. این بار نیز با دنیایی روبرو هستیم که می‌توان از صدها وسیله مختلف برای کشتن و از بین بردن زامبی‌ها استفاده کرد. اسلحه شما در این بازی تنها به مواردی چون شاتگان، راکت لانچر و مسلسل‌های مختلف ختم نمی‌شود و بازه وسیع و بسیار متنوعی از سلاح‌های ترکیبی و البته بعضاً خنده‌دار در بازی وجود خواهد داشت. از وسایل ساده‌ای چون گلدان‌ها که با کوبیده شدن بر سر زامبی‌ها درس خوبی به آن‌ها می‌دهد تا وسایل ترکیبی چون شمشیر لیزری به سبک سری فیلم‌های Star Wars که زامبی‌ها را به دو نیم تقسیم می‌کند. گذشته از این‌ها مانند نسخه‌های قبلی لباس‌ها و ماسک‌های متعددی نیز در محیط به چشم می‌خورند که با پوشیدن آن‌ها می‌توانید جشن زامبی‌کشی خود را باشکوه‌تر برگزار کنید. دیدن منظره قتل عام زامبی‌ها توسط فردی که کت و شلوار رسمی پوشیده و ماسک Blanka (کاراکتر محبوب سری Street Fighter) به سر خود زده و با ضبط صوت بزرگی به جان زامبی‌ها افتاده، چیزی نیست که بتوان در سایر بازی‌ها تجربه کرد. در کنار این‌ها وسایل نقلیه در ابعاد و طرح‌های مختلف منتظر شما هستند تا هم حرکت شما را در Los Perdidos راحت‌تر کنند و هم برای کشتن دسته‌های عظیم زامبی‌ها مورد استفاده قرار گیرند. از ماشین‌های معمولی که در گوشه و کنار محیط افتاده و صاحبان آن‌ها احتمالاً تبدیل به زامبی شده‌اند تا وسایل نقلیه ترکیبی مانند یک SUV که می‌توانید به آن تیربار وصل کرده و در کناره‌های آن نیز تیغه‌های تیزی قرار داده و آن را تبدیل به یک ماشین کشتارجمعی حرفه‌ای کنید. یا موتورسیکلتی که در جلوی آن یک غلتک مرگبار نصب کرده و با حمله به طرف زامبی‌ها، آن‌ها را زیر غلتک له کنید.

Dead Rising 3 استفاده‌های جالبی نیز از Kinect و Smart Glass می‌کند. برای مثال Kinect صداهای محیط اطراف شما در اتاق را تشخیص داده و در صورت سر و صدای زیاد، توجه زامبی‌ها را به سمت شما جلب می‌کند. همچنین در مواقعی که توسط تعداد زیادی زامبی محاصره شده‌اید، می‌توانید با هل دادن کنترلر به سمت جلو از دست آن‌ها فرار کنید. Smart Glass نیز علاوه بر نمایش جزییات مأموریت‌ها و روند پیشرفت آن‌ها، برای موارد Co-op نیز به کار رفته و برای مثال دوست شما می‌تواند در صورت نیاز با استفاده از این قابلیت در تبلت یا اسمارت‌فون خود، دستور بمباران منطقه و از بین بردن زامبی‌ها را دهد.
گرافیک بازی نیز با توجه به سبک خاص آن و تعداد بسیار زیاد زامبی‌ها در هر صحنه و شلوغ بودن محیط‌ها، در حد خوبی قرار دارد و افت فریم‌هایی که در نمایش‌های اولیه دیده می‌شد نیز برطرف شده‌اند و بازی با فریم ریتی روان دنبال می‌شود.
Dead Rising 3 می‌تواند انتخاب خیلی خوبی برای آن دسته از افراد باشد که در کنار بازی‌های خشک و جدی، به لحظات مفرح و شاد آن هم در یک بازی زامبی‌محور علاقه دارند و می‌خواهند حال و هوای خونین این نوع بازی‌ها را به شکلی متفاوت تجربه کنند.

Fighter Within

Ubisoft در زمان عرضه Kinect برای Xbox 360، یک بازی Fighting به نام Fighters Uncaged برای آن تدارک دیده بود که در نهایت عملکرد خوبی نداشت و جزو بازی‌های ضعیف Kinect قرار گرفت. آن‌ها اکنون در حال آماده‌سازی بازی Fighting دیگری تحت عنوان Fighter Within هستند تا با کیفیتی بالاتر، تجربه تلخ قبلی را به دست فراموشی سپرده و این بار یک Launch Title باکیفیت‌تر را عرضه کنند. سازنده بازی استودیوی بلژیکی Daoka است که افراد زیادی را از AMA Studios (سازنده نسخه قبلی) در خود جمع کرده و آماده نسل جدید می‌شود.
فضای کلی بازی مانند Fighters Uncaged خواهد بود، ولی Kinect کنسول Xbox One تغییرات قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل داشته و با حساسیت و دقت بیشتر خود می‌تواند تجربه یک بازی Fighting را لذت‌بخش‌تر از Kinect قبلی ارائه دهد. هر بازیکن حرکات مختلفی چون استفاده از مشت‌ها و لگد را دارا بوده و توسط آن‌ها به حریف ضربه می‌زند. البته همه حرکات به مشت و لگد محدود نشده و مواردی چون Combo‌های مختلف، دفاع در مقابل حملات دشمن و پرتاب کردن او نیز وجود دارد که هرکدام نیازمند اجرای حرکات مخصوص جلوی Kinect است. برای عقب و جلو رفتن در محیط نیز کافی است بالاتنه خود را به سمت عقب یا جلو حرکت دهید تا کاراکتر نیز به سمت مورد نظر برود. همچنین حرکات ویژه و قدرتی نیز در بازی وجود دارند که بعد از مدتی فعال شده و برای استفاده از آن‌ها باید بازوهای خود را به حالت کشیده درآورید. 12 کاراکتر در بازی حضور خواهند داشت که هرکدام دارای یک سری حرکات ویژه بوده و البته حرکت تمام‌کننده (Finishing Move) مخصوص خود را نیز در اختیار دارند.
بازی دارای بخش مبارزات دونفره نیز خواهد بود، ولی در حال حاضر این مبارزات تنها به شکل Local و با استفاده از یک کنسول بوده و خبری از حالت آنلاین نیست. البته سازندگان بازی در حال کار روی این بخش هستند و تصمیم دارند حالت آنلاین را نیز در آینده به بازی اضافه کنند تا رقابت‌های داغ و نفس‌گیر بین افراد در گوشه و کنار دنیا صورت گیرد.
Fighter Within از گرافیکی زیبا بهره برده و مخصوصاً طراحی کاراکترها و مبارزان در این بازی با جزییات خیلی خوبی همراه است و ضربه‌های حریف نیز به شکلی طبیعی بر بدن کاراکتر اصابت کرده و جای خود را باقی می‌گذارد.
باید دید Ubisoft این بار با بازی Fighting خود که باز هم بر پایه توانایی‌های Kinect ساخته شده، چه عملکردی به جا خواهد گذاشت. بازی‌ای که کار سخت‌تری نسبت به نسخه پیشین دارد و باید در عین حال با دیگر عنوان Fighting این کنسول یعنی Killer Instinct نیز رقابت کند.

Zumba Fitness: World Party

سری بازی‌های Zumba Fitness که براساس برنامه‌های آموزشی معروف Zumba (که ترکیبی از رقص و تناسب اندام است) ساخته می‌شوند، این روزها محبوبیت خاصی بین طرفداران این سبک دارند و اکنون آخرین نسخه از این سری در کنار کنسول‌های Xbox 360، Wii و Wii U به عنوان یکی از Launch Title‌های Xbox One نیز عرضه خواهد شد.
Zoe Mode این بار قصد گسترده‌تر کردن امکانات بازی را داشته و در کنار بخش‌های قبلی، تغییراتی را نیز در آن اعمال کرده است. بازیکن می‌تواند از بین انواع مختلف رقص‌ها یکی را انتخاب کرده و آموزش‌های لازم را از طریق اجرای حرکات در مقابل Kinect کسب کند. این بار به لطف قدرت بیشتر Kinect نسبت به کنسول Xbox 360، تشخیص حرکات بازیکن بهتر صورت گرفته و بازی عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت. بیش از 30 نوع رقص مختلف در بازی وجود دارند که مواردی چون Salsa، Hip-Hop، Bollywood و Calypso از نسخه‌های قبلی بازگشته‌اند و آموزش‌ رقص‌های جدیدی مانند Plena، Blues، Capoeria و Girly Flunk نیز به آن‌ها اضافه شده‌اند. بخش جدید World Tour Mode در بازی وجود خواهد داشت که پیشرفت در مراحل بازی را بهتر از قبل کرده و بازیکن را به تدریج با آموزش‌های جدید آشنا می‌کند. در این بخش بازیکن به نقاط مختلف جهان سفر کرده و در هر قسمت برنامه‌های مخصوصی را پشت سر خواهد گذاشت که تنوع خوبی به بازی و آموزش‌ها می‌دهد. علاوه بر حالت تک‌نفره، می‌توان بازی را با یکی دیگر از دوستان نیز به شکل دونفره انجام داد و لذت بیشتری از آن برد. توانایی ثبت برنامه‌های روزانه و اهداف از پیش تعیین شده نیز در بازی وجود دارد و آیتم‌ها و امتیازات ویژه‌ای برای رسیدن به اهداف هر بخش در نظر گرفته شده است، که از میان آن‌ها می‌توان به ویدئوهای پشت صحنه، راهنماهای ویژه و تصاویر جدید اشاره کرد. همچنین بازیکن می‌تواند نسبت به قدرت خود و طرز عملکردی که دارد، بین سه حالت مختلف Low، Medium و High گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و به برنامه‌هایی متناسب با وضعیت جسمانی خود دست پیدا کند.
Zumba Fitness: World Party میزبان بیش از 40 آهنگ متنوع خواهد بود که هم شامل آهنگ‌های مخصوص Zumba می‌شوند و هم آهنگ‌های لیسانس شده را دربرمی‌گیرند. آهنگ‌هایی از افرادی چون Lady Gaga، Pitbull، Marc Anthony و … نکته جالب برای ما ایرانی‌ها حضور آهنگ “برو برو” از آرش در این بازی خواهد بود.

بازی‌های دانلودی Xbox One

Killer Instinct

قرار گرفتن یک بازی Fighting در میان Launch Title های یک کنسول می‌تواند تنوع بازی‌های آن را افزایش داده و مخاطبین مخصوص خود را به‌دست آورد. مایکروسافت نسل گذشته بازی Dead or Alive 4 را هم‌زمان با عرضه Xbox 360 به علاقه‌مندان این سبک ارائه داد و این بار سراغ بازی‌ای رفته که یادآور خاطراتی قدیمی و شیرین برای دوست‌داران این سبک است. بازی Killer Instinct بعد از حدود 20 سال که از عرضه اولین نسخه آن می‌گذرد، شاهد تولدی دوباره روی کنسول Xbox One خواهد بود.
اولین موضوعی که بعد از معرفی Killer Instinct جلب توجه می‌کرد، عدم ساخت بازی توسط سازنده اصلی آن یعنی استودیو Rare بود. Rare در حال حاضر جزو زیرمجموعه‌های مایکروسافت بوده و همگان انتظار داشتند بازی Killer Instinct توسط همین استودیو ساخته شود، ولی کار ساخت بازی بر دوش Double Helix Games افتاد که پیش از این بازی‌هایی چون Silent Hill: Homecoming و Battleship را ساخته و در حال حاضر نیز هم‌زمان با Killer Instinct، مشغول کار روی نسخه جدیدی از Strider است. البته Rare نیز در مراحل ساخت Killer Instinct نقش داشته و به نوعی ناظر کیفی اثر محسوب می‌شود. خبر خوب دیگر در رابطه با بازی این است که Ken Lobb، کسی که از گذشته همراه Rare بوده و یکی از طراحان نسخه‌های قدیمی این سری نیز به شمار می‌رود، در ساخت نسخه جدید نیز سهیم بوده و نظارت کاملی بر نحوه پیشرفت و ساخت بازی داشته است.
یک بازی Fighting بدون در اختیار داشتن مکانیزم‌های دقیق و حرفه‌ای محبوبیتی پیدا نخواهد کرد و به نظر می‌رسد Killer Instinct از این نظر به بهترین شکل آماده عرضه می‌شود. سیستم Combo‌محور نسخه‌های قبلی این بار نیز در بازی حضور داشته و گیم‌پلی حرفه‌ای و مناسبی را برای آن فراهم کرده است. در کنار Combo‌های معمولی، شاهد Ultra Combo‌ها نیز خواهیم بود که در انتهای هر مبارزه و بعد از زد و خوردهای فراوان استفاده شده و با افکت صوتی جالب خود، هیجان زیادی به همراه دارد. همچنین Combo Breaker‌ها نیز در بازی وجود خواهند داشت و می‌توان به‌وسیله آن‌ها از حملات پشت سر هم دشمن جلوگیری کرد. در کنار این‌ها ویژگی دیگری به نام Instinct Mode نیز طراحی شده که به هر کاراکتر توانایی مخصوصی را برای زمانی کوتاه می‌دهد. برای مثال قدرت یک کاراکتر را بیشتر از حالت معمولی کرده یا سپر دفاعی برای کاراکتر ایجاد می‌کند. همچنین این قابلیت برای دفع Ultra Combo‌ها نیز به کار می‌رود.

از میان کاراکترهای محبوب قدیمی، تعدادی از آن‌ها به این نسخه بازگشته‌اند که 5 عدد از کاراکترهای نسخه نهایی را تشکیل می‌دهند و عبارت‌اند از: Jago، Sabrewulf، Black Orcid، Glacius و Chief Thunder. در کنار این‌ها کاراکتر جدیدی به نام Sadira نیز به چشم می‌خورد تا با قدرت‌های عنکبوتی خود تنوع بیشتری به لیست مبارزها بدهد. البته 2 کاراکتر دیگر نیز طراحی شده‌اند که بعد از عرضه بازی ارائه می‌شوند.
بازی مانند نسخه‌های گذشته با دوربین 2D طراحی شده و البته تمام محیط‌ها، کاراکترها و افکت‌ها حالتی 3D خواهند داشت. گرافیک بازی بسیار زیبا بوده و با در اختیار داشتن افکت‌های ذرات دیدنی و نورپردازی جذاب خود به صورت 60fps اجرا می‌شود و می‌تواند یکی از زیباترین Launch Title‌های Xbox One لقب گیرد. صداگذاری کاراکترها نیز در نوع خود جالب بوده و صدای Announcer (گوینده بازی) به هیجان و جذابیت آن می‌افزاید. همچنین می‌توان از صدای Announcer نسخه‌های پیشین یعنی Chris Sutherland نیز به صورت اختیاری استفاده کرد.
Killer Instinct قرار است به صورت یک بازی دانلودی عرضه شده و در نسخه‌های مختلفی به‌دست علاقه‌مندان خود برسد. ابتدایی‌ترین نسخه بازی به صورت رایگان ارائه شده و تنها کاراکتر قابل بازی Jago خواهد بود و برای به‌دست آوردن هر کاراکتر اضافه باید مبلغی را پرداخت کرده و آن را به لیست کاراکترهای خود اضافه کنید. این ویژگی در یک بازی Fighting کارایی زیادی داشته و از آنجایی که اغلب بازیکن‌ها در این سبک تنها از یک یا چند کاراکتر مشخص استفاده می‌کنند، می‌تواند باعث پرداخت هزینه بهینه‌ای توسط آن‌ها شود.

باید منتظر بود و دید که این عنوان قدیمی و محبوب توسط سازندگان جدید خود چه جایگاهی را کسب می‌کند. عنوانی که قرار است به صورت پیوسته گسترده‌تر شده و در سال 2014 فصل دوم آن که دربردارنده کاراکترها و محیط‌های جدید است نیز عرضه شود.

Peggle 2

یکی از زیباترین عناوین دانلودی سال‌های اخیر را می‌توان بازی Peggle دانست. بازی‌ای کوچک و جمع و جور که با گیم‌پلی جذاب و خاص خود طرفداران زیادی به‌دست آورده و نسخه‌های فرعی مختلفی از آن ساخته شد. Popcap Games این روزها در حال کار روی دومین نسخه Peggle است، بازی‌ای که در ابتدا برای Xbox One منتشر خواهد شد.
اساس بازی و گیم‌پلی آن شباهت زیادی به نسخه اصلی داشته و از همان لحظه اول بازیکن را با محیط آشنا و دوست‌داشتنی مشابه با نسخه اصلی روبرو می‌کند. مانند گذشته بازیکن توپی را از بالای صفحه پرتاب کرده و این توپ بر برخورد به قطعات مختلف (که به رنگ‌های آبی، سبز، نارنجی و بنفش تقسیم شده‌اند) آن‌ها را از بین می‌برد. رنگ آبی برای قطعات معمولی بوده و امتیازی کوچک به همراه دارد. رنگ سبز باعث به کار افتادن قدرت خاصی می‌شود و در نهایت رنگ نارنجی مهم‌ترین رنگ بوده و برای اتمام هر مرحله، باید تمام قطعات نارنجی را به وسیله توپ‌های محدودی که در اختیار داریم از بین ببریم. رنگ بنفش نیز امتیاز بیشتری نسبت به قطعات آبی به بازیکن می‌دهد. همچنین مانند نسخه اصلی در زیر صفحه مانعی قرار گرفته که در صورت هم‌زمان بودن با فرود توپ، می‌تواند جلوی از دست رفتن آن را گرفته و در تعداد توپ‌های مصرفی صرفه‌جویی کند.
Peggle 2 دارای 120 مرحله خواهد بود که به بخش‌های مختلف تقسیم شده و هر بخش دارای یک Master است. Master کاراکتر اختصاصی هر بخش محسوب می‌شود و هرکدام از آن‌ها دارای قدرتی ویژه هستند که کار بازیکن را راحت‌تر می‌کنند. برای مثال Luna دختری با شکل و شمایل مخلوق فرانکنشتاین است که قدرت ویژه او بعد از ضربه زدن به قطعات سبز، باعث محو شدن تمام قطعات صفحه به جز قطعات نارنجی شده و هدف‌گیری را ساده‌تر می‌کند.
بازی دارای گرافیکی ساده و زیبا بوده و از نظر هنری نسبت به نسخه اصلی بهبودهایی داشته است که بیشتر در طراحی Master‌ها و افکت‌های مختلف به چشم می‌خورد.

Zoo Tycoon

سری بازی‌های Zoo Tycoon جزو بازی‌های محبوب بین عناوین هم‌سبک خود بوده و از سال 2001 وارد بازار شدند. نسخه‌های اصلی این سری همیشه در انحصار PC بوده‌اند، ولی این بار خبری از نسخه PC نیست و شاهد عرضه نسخه‌ای برای Xbox 360 و البته کنسول جدید مایکروسافت Xbox One خواهیم بود. Frontier Development که در نسل گذشته بازی‌های Kinectimals و Kinect Disneyland Adventures را برای Xbox 360 ساخته بود، وظیفه ساخت این بازی را برعهده دارد.
بازیکنان در Zoo Tycoon می‌توانند باغ‌وحش دلخواه خود را ساخته و آن را به شکلی که دوست دارند توسعه دهند. محیط‌های مختلفی برای ساخت باغ‌وحش در اختیار بازیکن بوده و بیش از 100 حیوان متنوع نیز در بازی وجود خواهند داشت که هر سلیقه‌ای را راضی نگه می‌دارند. اگر قصد ساخت و نگهداری از باغ‌وحش را با کمک دیگران دارید نیز بازی قابلیت انجام این کار را تا 4 نفر داده و می‌توان با همکاری یکدیگر باغ‌وحشی زیبا و رویایی ساخته و آن را مدیریت کرد. در این میان گزینه‌هایی نیز برای به اشتراک‌گذاری ساخته‌های بازیکن وجود دارد و دیگران می‌توانند علاوه بر سرگرم شدن با ساخته‌های شما، آن‌ها را کامل‌تر کرده و تغییرات دلخواه را در آن‌ها بدهند.
در Zoo Tycoon استفاده‌های جالبی از Kinect شده و حیوانات باغ‌وحش شما می‌توانند صدای شما را تشخیص داده و رابطه نزدیکی با شما برقرار کنند و برای مثال به صورت مجازی از دست شما غذا بگیرند. یکی از ویژگی‌های منحصربفرد بازی که می‌تواند توجه دوست‌داران حیات‌وحش را به خود جلب کند، ایجاد تغییرات دینامیک در بازی و مأموریت‌های آن است. برای مثال یک روز خبری در مورد قتل عام و شکار کرگدن‌ها در نایروبی منتشر می‌شود، سازندگان بازی نیز با الهام از این خبر واقعی مأموریت جدیدی را به صورت آنلاین طراحی می‌کنند که در آن تمام بازیکنان در سراسر جهان وظیفه دارند 10 هزار کرگدن را در Zoo Tycoon تحت پوشش قرار داده و در شرایط مناسب باغ‌وحش قرار دهند، مأموریتی که در صورت به نتیجه رسیدن باعث می‌شود پول خوبی به باغ‌وحش مجازی افراد شرکت کننده در این فعالیت اهدا شود.
بازی دارای مدل‌های بسیار زیبایی از حیوانات مختلف بوده و دارای گرافیکی خوش آب و رنگ و دلنشین است که می‌تواند حس حضور در یک باغ‌وحش شخصی را به خوبی به بازیکن منتقل کند.
Zoo Tycoon عنوانی دانلودی بوده و تنها در فروشگاه‌های Walmart و آن هم تا آخر ژانویه 2014 می‌توان نسخه فیزیکی بازی را خریداری کرد. عنوانی که مطمئناً پتانسیل زیادی برای جذب دوست‌داران بازی‌های مدیریتی و البته علاقه‌مندان حیات‌وحش دارد.

LocoCycle

استودیو Twisted Pixel کار خود را از سال 2006 و به شکل یک استودیوی مستقل آغاز کرد و از دو سال پیش نیز به یکی از زیرمجموعه‌های مایکروسافت تبدیل شد. آخرین بازی Twisted Pixel با نام LocoCycle در ابتدا قرار بود تنها برای Xbox 360 منتشر شود، ولی مدتی قبل مشخص شد که نسخه‌ای از این بازی برای کنسول نسل بعد مایکروسافت یعنی Xbox One نیز در نظر گرفته شده است.
داستان بازی در نوع خود جالب و منحصربفرد بوده و تم طنز خاصی دارد. .I.R.I.S یک موتورسیکلت پیشرفته است که با تمام موتورسیکلت‌ها متفاوت بوده و از هوش مصنوعی بالایی برخوردار است. این موتورسیکلت یک روز در اثر اصابت رعد و برق دارای خودآگاهی شده و تصمیم به فرار از مرکز نگهداری خود برای رسیدن به آزادی می‌گیرد. در این میان مکانیک مخصوص او یعنی Pablo نیز به دلیل گیر کردن پای خود به .I.R.I.S به دنبال او کشیده می‌شود و در تمام طول بازی به شکلی دردناک و خنده‌دار همراه او خواهد بود. نوع ارتباط برقرار کردن این دو نیز بسیار جالب بوده و به دلیل سوختن قطعه مترجم .I.R.I.S، او نمی‌تواند زبان اسپانیولی Pablo را متوجه شود و صحبت‌های او را درک کند.
LocoCycle در کنار داستان عجیب خود، از گیم‌پلی خاصی نیز بهره می‌برد. به این شکل که در مأموریت‌های مختلف .I.R.I.S و Pablo به جنگ حریفان رفته و این موتورسیکلت هوشمند می‌تواند علاوه بر تیراندازی به سمت دشمنان، ده‌ها حرکت رزمی مختلف را روی آن‌ها اجرا کند و حتی Combo‌های طولانی و جالبی بزند. سرعت حرکت او بسیار زیاد بوده و قابلیت‌هایی چون پرش و چرخش را نیز در اختیار دارد. مأموریت‌های بازی تنوع خوبی داشته و به موارد مختلفی چون از بین بردن ماشین دشمن در عرض 30 ثانیه مربوط می‌شوند که با پشت سر گذاشتن هر بخش از مأموریت، بخشی دیگر آزاد شده و این قضیه تا اتمام مرحله ادامه پیدا می‌کند. در صورت پایین آمدن میزان سلامتی .I.R.I.S نیز مینی‌گیم‌هایی برپایه QTE جریان پیدا می‌کنند تا بازیکن با زدن دکمه‌ها دوباره به جریان بازی برگردد.
بازی از نظر بصری تغییراتی نسبت به نسخه Xbox 360 داشته و به صورت 60fps اجرا می‌شود. عنوانی که می‌تواند با طنز خاص خود طرفداران زیادی به‌دست آورد.

Crimson Dragon

یکی از نخستین بازی‌های هاردکور معرفی شده برای Kinect کنسول Xbox 360، عنوان Project Draco بود، بازی‌ای که بعدها با نام Crimson Dragon معرفی شد و قرار بود با گیم‌پلی On-Rail طراحی شود. مدت‌ها خبری از بازی نبود تا اینکه سرانجام مشخص شد Crimson Dragon به کنسول نسل بعد مایکروسافت منتقل شده است.
این بازی دنباله‌ای معنوی از سری معروف Panzer Dragoon است و افرادی چون کارگردان آن سری یعنی Yukio Futatsugi و آهنگ‌ساز آن Saori Kobayashi نیز روی نسخه جدید مشغول کار هستند. اولین موضوعی که در رابطه با بازی به چشم می‌خورد، تغییر گیم‌پلی و نحوه کنترل اژدها است. برخلاف گذشته که بازی تنها بر پایه Kinect طراحی شده بود، اکنون به وسیله کنترلرهای معمولی قابل بازی بوده و البته در برخی بخش‌ها از قابلیت‌های Kinect نیز استفاده خواهد کرد. به گفته Futatsugi، بازی از هر کنترلر بهترین بخش‌های آن را جذب کرده و ترکیب دو نوع کنترلر بهترین نتیجه را به دنبال داشته است. برای مثال حرکات اژدها توسط آنالوگ‌های کنترلر معمولی صورت می‌گیرد، ولی مانور به طرفین به وسیله حرکات بدن انجام می‌شود که در حالت نشسته نیز جوابگو خواهد بود. همچنین دستورات صوتی نیز توسط Kinect قابل دریافت بوده و می‌توان به اژدها دستوراتی چون حرکت سریع‌تر، عقب‌نشینی و حمله را داد. به دلیل استفاده از آنالوگ‌ها در کنترل اژدها، بازی دیگر محدود به فضای خاصی نشده و از حالت On-Rail خالص اولیه فاصله گرفته است.
Crimson Dragon دارای 5 مأموریت بزرگ و متنوع خواهد بود و غول‌های عظیمی نیز در این مأموریت‌ها به استقبال بازیکن می‌آیند. همچنین 6 اژدها از نژادهای مختلف در بازی حضور دارند که توانایی Level Up شدن و کسب قابلیت‌های جدید را خواهند داشت که این کار از طریق راه‌های مختلفی چون رد کردن مراحل در بازه زمانی مشخص امکان‌پذیر است. بازی دارای بخش Co-op با پشتیبانی از 3 نفر نیز خواهد بود تا بازیکنان با همکاری یکدیگر به جنگ با دشمنان پرتعداد خود بروند. بازی با استفاده از موتور گرافیکی Unreal Engine 3 ساخته شده و گرافیکی نسبتاً خوب به همراه طراحی‌های زیبایی در مورد مخلوقات مختلف دربردارد.,powerstar golf.png,Powerstar Golf,استودیو Zoe Mode علاوه بر بازی Zumba Fitness: World Party، عنوان دیگری را نیز برای Xbox One آماده کرده که Powerstar Golf نام دارد. بازی شباهت زیادی به سری بازی‌های Hot Shots Golf داشته و مانند آن بازی ورزش گلف را در دنیایی کارتونی و خوش رنگ و لعاب به نمایش می‌گذارد.
Powerstar Golf دارای گیم‌پلی مناسبی با سبک خود است، به شکلی که نه خیلی حرفه‌ای و سخت بوده، و نه بیش از اندازه ساده و راحت خواهد بود. گیم‌پلی بازی براساس استانداردهای ورزش گلف طراحی شده و قوانین اصلی این ورزش را رعایت می‌کند، ولی در عین حال ویژگی‌های منحصربفرد خود را نیز دارد. بازی از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که به صورت تک‌نفره یا چندنفره (تا 4 نفر) قابل انجام خواهد بود. توپ‌های گلف در طول زمان نسبت به عملکرد بازیکن تقویت شده و قابلیت‌های بیشتری به‌دست می‌آورند که می‌توان آن‌ها را با دوستان نیز به اشتراک گذاشت. امکانات اجتماعی بازی نیز در حد خوبی قرار داشته و علاوه بر رقابت مستقیم با دوستان خود، می‌توانید رکوردهای مختلف خود را ثبت کرده و با کمک Cloud به دانلود اطلاعات دیگران بپردازید، به شکلی که حتی در صورت در دسترس نبودن آن‌ها نیز با آن‌ها وارد رقابت شوید.
Powerstar Golf دارای کاراکترهای متنوعی خواهد بود که هرکدام قدرت‌ها و ویژگی‌های خاص خود را دارند. برای مثال Frank یک فضانورد بازنشسته است که قدرت ویژه او باعث پرتاب شدن توپ به فواصل بسیار دور می‌شود، یا Reiko یک فیزیک‌دان بوده و قدرت استفاده از نیروی جاذبه را داشته و می‌تواند توپ را به سمت هدف بکشاند. همچنین محیط‌های متنوعی در بازی وجود خواهند داشت که به جذابیت آن می‌افزایند.
گرافیک بازی حالتی فانتزی و زیبا دارد و با رنگ‌آمیزی‌های دلنشینی همراه شده. کاراکترها نیز حالتی کاریکاتوری داشته و با طراحی‌های کارتونی خود نمای جالبی به بازی داده‌اند.

بازی‌های مشترک

Assassin’s Creed IV: Black Flag

یکی از عناوین جدید Ubisoft در نسلی که پشت سر گذاشتیم، سری بازی‌های Assassin’s Creed بود. بازی‌هایی که به سرعت طرفداران پرشماری به‌دست آورده و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های نسل شدند. هرچند این محبوبیت عظیم تا آخرین نسخه نیز ادامه داشت، اما متأسفانه این سری کم کم به ورطه تکرار افتاده و عرضه سالیانه آن باعث شد از کیفیت‌اش کاسته شود، به شکلی که نسخه سوم به‌هیچ‌وجه نتوانست به موفقیت نسخه‌های اول و دوم از نظر کیفیت دست یابد. ولی این‌بار Ubisoft قصد دارد با نسخه چهارم بازگشتی پرشکوه را برای سری محبوب خود رقم بزند و آغاز نسل بعد را موقعیتی مناسب برای این کار دیده است.
Assassin’s Creed IV داستان زندگی و ماجراجویی‌های Edward Kenway را دنبال می‌کند. او پدربزرگ شخصیت اصلی نسخه قبلی یعنی Connor بوده و در بازی نقش یک دزد دریایی را ایفا خواهد کرد که به محفل Assassin‌ها می‌پیوندد. بازه زمانی‌ای که بازی در آن اتفاق می‌افتد، به دوران طلایی دزدان دریایی در کاراییب مربوط شده و این بار نیز مانند نسخه‌های قبلی شاهد حضور کاراکترهایی معروف و برگرفته از واقعیت خواهیم بود. کاراکترهایی که از میان آن‌ها می‌توان به Edward Teach، دزد دریایی معروفی که لقب Blackbeard یا ریش‌سیاه را به خود اختصاص داده بود و همچنین Anne Bonny (یکی از معدود دزدان دریایی مونث) و دزد دریایی دیگری به نام John Rackham (ملقب به Calio Jack) اشاره کرد.

طبق نمایش‌های پخش شده از Assassin’s Creed IV، نباید انتظار تغییرات عظیم و چشم‌گیری را در گیم‌پلی بازی داشته باشیم. این بار نیز شاهد دنیایی بزرگ و گسترده با قابلیت گردش آزاد خواهیم بود که مأموریت‌های اصلی و فرعی در بخش‌های مختلف آن در دسترس بازیکن قرار می‌گیرند. مأموریت‌هایی متنوع که در شهرهای بزرگی چون هاوانا (پایتخت کوبا)، کینگستون (پایتخت جاماییکا) و ناسائو (پایتخت باهاما) و البته جزایر و سکونت‌گاه‌های مختلف و همچنین روی دریا رخ می‌دهند. قرار است علاوه بر دنیایی عظیم‌تر از قبل، بازی از همان اوایل کار به بازیکن اجازه گشت و گذار در محیط‌ها را داده و او را محدود نکند. انواع محیط‌ها از جنگل‌های سرسبز گرفته تا خرابه‌ها و مخفی‌گاه‌های کوچک و … در بازی وجود داشته و جستجو در بخش‌های مختلف بازی را لذت‌بخش می‌کنند. بدون شک یکی از بهترین ویژگی‌های نسخه قبلی که طرفداران زیادی پیدا کرد، کشتی‌رانی و نبردهای دریایی بود. ویژگی‌ای که این بار بسیار گسترده‌تر شده و در حدی پیش رفته که داستان بازی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. مطمئناً یک دزد دریایی اکثر اوقات خود را صرف دریانوردی می‌کند و عجیب نیست که این بخش را بیش از پیش در این نسخه شاهد باشیم.

همچنین مواردی چون شنا کردن در اعماق دریا و کشف گنج‌های نهفته در آن و شکار حیواناتی چون نهنگ نیز در بازی وجود خواهد داشت، موردی که باعث بحث‌های جنجالی زیادی شد و پای سازمان‌های دفاع از حقوق حیوانات را نیز به دنیای بازی باز کرد. یکی از ویژگی‌های جدید Assassin’s Creed IV کشتی‌ای به نام Jackdaw خواهد بود. Jackdaw کشتی اصلی Edward Kenway بوده و او کاپیتانی این کشتی را برعهده دارد. در طول بازی آپگریدهای مختلفی بر این کشتی اعمال شده و بخش‌های مختلف آن بهبود پیدا خواهد کرد. از طریق همین کشتی می‌توان کارهای مختلفی چون دیدن مناطق دوردست توسط دوربین‌های معروف دزدان دریایی را انجام داد که منجر به کشف جزایر جدید شده و حتی برای مواردی چون یافتن حیوانات منحصربفرد در جزایر و شکار آن‌ها برای به‌دست آوردن پول بیشتر نیز به کار می‌رود.
بازی مانند چند نسخه قبلی دارای بخش مولتی‌پلیر خواهد بود و البته این بخش برخلاف بخش اصلی که 30fps است، به شکل 60fps اجرا خواهد شد و به نبردهای رودرروی بازیکنان در دنیای زیبای بازی خواهد پرداخت. موتور گرافیکی AnvilNext جلوه‌های بصری زیبایی را برای Assassin’s Creed IV فراهم کرده و شاهد بازی‌ای خوش‌آب و رنگ و دیدنی هستیم و از این نظر پیشرفت نسبتاً خوبی در مقایسه با نسخه قبلی دیده می‌شود.
هرچند Assassin’s Creed III موفقیت زیادی از نظر اقتصادی به‌دست آورد، ولی اعتراضات زیادی نیز به آن شد و اینک Ubisoft با ارائه چهارمین نسخه اصلی از سری بازی‌های محبوب خود قصد دارد بار دیگر این سری را به دوران اوج خود بازگردانده و دل طرفداران ناراضی خود را به‌دست آورد.

Battlefield 4

این روزها شاهد نبرد عظیمی بین دو سری محبوب و پرطرفدار هستیم. سری بازی‌های Battlefield و Call of Duty که هرکدام با در اختیار داشتن طرفداران پرشمار خود سعی در غلبه بر رقیب داشته و در این راه از هیچ تلاشی دست برنمی‌دارند. هرچند سری Battlefield یک سال زودتر از سری Call of Duty متولد شد، ولی در این نسل میدان را به رقیب خود واگذار کرد و تنها در آخرین نسخه یعنی Battlefield 3 بود که توانست خود را تا حد زیادی بالا بکشد و EA انتظار دارد این روند با انتشار Battlefield 4 سریع‌تر شده و فاصله خود را با Call of Duty کمتر کند.
داستان Battlefield 3 کشش زیادی برای همراه کردن بازیکن نداشت و سازندگان بازی قصد دارند در نسخه چهارم، با ایجاد تغییرات مثبتی در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشند. بازی در سال 2020 و 6 سال بعد از اتفاقات نسخه قبلی رخ می‌دهد. بازیکن نقش گروهبان Daniel Recker را برعهده دارد، کسی که به همراه هم‌تیمی‌های خود گروهی به نام Tombstone (سنگ قبر) را تشکیل می‌دهند. این تیم عملیاتی وظیفه مبارزه با گروه‌های تروریست را داشته و در نهایت هدف اصلی آن‌ها جلوگیری از ایجاد جنگ جهانی سوم بین آمریکا، روسیه و چین خواهد بود. به جز چین و روسیه، مناطق دیگری چون آذربایجان نیز در بازی به چشم می‌خورند و شاهد تنوع خوبی در لوکیشن‌های بازی خواهیم بود. به نظر می‌رسد این بار نیز با داستانی کلیشه‌ای طرف خواهیم بود، ولی طبق تریلرهای پخش شده می‌توان انتظار اتفاقات جالب و نفس‌گیری را در بازی داشت. اتفاقاتی که در قالب Setpiece‌ها و صحنه‌های عظیم و دیدنی، بخش داستانی بازی را روحی تازه می‌بخشند. سازندگان تأکید زیادی روی صحنه‌های تأثیرگذار بخش داستانی دارند و برای مثال در قسمتی از بازی مجبور به قطع کردن پای یکی از هم‌تیمی‌ها برای بیرون آوردن او از زیر آوار خواهیم بود که صحنه دردناکی محسوب می‌شود.
گیم‌پلی Battlefield 4 تا حد زیادی به نسخه قبلی شباهت دارد. استفاده از اسلحه‌های نظامی پیشرفته، حرکت با وسایل نقلیه مختلف و البته فیزیک و تخریب‌پذیری عظیم محیط‌ها این بار نیز در بازی وجود خواهند داشت. همواره مهم‌ترین بخش سری بازی‌های Battlefield، بخش مولتی‌پلیر آن بوده و در این نسخه نیز شاهد پیشرفت‌های خوبی در این زمینه هستیم. در این بخش توانایی انتخاب از بین 3 گروه مختلف یعنی آمریکا، چین و روسیه وجود داشته و برای اولین بار در کنسول‌های نسل بعد نیز همچون PC، بازی‌های 64 نفره امکان‌پذیر خواهد بود. یکی از ویژگی‌های محبوب Battlefield 2 که در نسخه سوم غایب بود، Commander Mode بود که این بار شاهد حضور دوباره آن در Battlefield 4 هستیم. ویژگی‌ای که به فرمانده هر تیم اجازه دیدن صحنه‌های نبرد از زاویه بالا و مانند یک بازی RTS را داده و تصمیم‌گیری‌های مهمی را بر دوش او می‌گذارد. بازی دارای 10 نقشه در ابعاد مختلف خواهد بود که تنوع زیادی داشته و در آینده نیز نقشه‌های جدیدتری در اختیار بازیکنان قرار می‌گیرد. حالت‌های مختلفی در بخش مولتی‌پلیر وجود خواهد داشت که بعضی از آن‌ها مانند Team Deathmatch و Squad Deathmatch از نسخه‌های قبلی بازگشته و بعضی دیگر همچون Obliteration و Defuse جدید هستند. حالت‌هایی که در تمام نقشه‌های بازی قابل انجام خواهند بود.

وسایل نقلیه همیشه جزو مهم‌ترین بخش‌های سری Battlefield بوده و این بار نیز به لطف حضور کشور چین در بازی، شاهد وسایل نقلیه متفاوتی مانند ماشین‌های زرهی و هلی‌کوپترهای جدید خواهیم بود و در کنار آن‌ها تانک‌ها، جت‌ها، قایق‌ها و سایر وسایل نقلیه نیز در دسترس خواهند بود. شخصی‌سازی نیز به شکل خوبی در بازی پیاده‌سازی شده و می‌توان اسلحه‌ها را به خوبی تغییر داده و با ظاهری متفاوت با آن‌ها کار کرد. Battlefield 3 دارای جلوه‌های بصری واقع‌گرایانه و بسیار زیبایی بود و نسخه چهارم نیز از این نظر به خوبی ظاهر شده است. بازی به صورت 60fps اجرا شده و با وجود شلوغ بودن نقشه‌ها و عظیم بودن محیط‌ها، به خوبی فریم ریت خود را حفظ می‌کند. فیزیک بازی نیز بهبود زیادی داشته و در طول یک مسابقه نفس‌گیر مولتی‌پلیر می‌توان شاهد تخریب آسمان‌خراش‌هایی با ابعاد بسیار عظیم بود که هم از نظر بصری و هم تأثیر در گیم‌پلی، به بهترین شکل اجرا شده‌اند.
EA حساب زیادی روی Battlefield 4 باز کرده و DICE نیز در تلاش است با بهترین کیفیت ممکن به جنگ رقیب دیرینه خود رفته و فاصله خود را با آن‌ها کمتر و کمتر کند. جنگی که از همین ابتدای نسل آغاز شده و نتیجه آن بعدها مشخص خواهد شد.

Call of Duty: Ghosts

عرضه سالانه سری Call of Duty به امری طبیعی تبدیل شده و همگان منتظر معرفی نسخه بعدی برای عرضه در پاییز بودند. برخلاف شایعاتی که در مورد نسخه جدید Call of Duty منتشر شده بود، بازی مورد نظر دنباله Modern Warfare نبوده و این بار با نسخه‌ای کاملاً جدید با نام Ghosts طرف هستیم. داستان بازی در آینده‌ای اتفاق می‌افتد که آمریکا دیگر ابرقدرت جهان نیست و این کشور در شرایط بسیار بدی به سر می‌برد. Federation که بخش عمده آن از کشورهای آمریکای جنوبی تشکیل شده، تبدیل به قدرت برتر جهان شده و در این میان وظیفه نیروهای Ghost این است که جلوی افزایش قدرت آن‌ها را بگیرند. نیروهای Ghost را افرادی تشکیل می‌دهند که پیش از این در ارتش و نیروهای نظامی آمریکا حضور داشته و اکنون با متلاشی شدن این بخش‌ها، کنترل امور را به‌دست گرفته‌اند. افرادی که سعی در جلوگیری از خراب‌تر شدن اوضاع داشته و باید در این میان با تهدیدهای عظیم دشمن مقابله کنند و مراقب جان خود نیز باشند. داستان بازی توسط Stephen Gaghan نوشته شده، کسی که فیلم‌نامه فیلم معروف Traffic را نوشته و کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس فیلم Syriana نیز بوده است.
Call of Duty همواره دارای گیم‌پلی‌ زیبا و مهیجی بوده و مهم‌ترین دلیل جذابیت این سری نیز گیم‌پلی آن است. Ghosts از نظر گیم‌پلی تغییر زیادی نسبت به قبل نکرده و هسته اصلی بازی مانند گذشته است. البته به نظر می‌رسد بازی بیش از قبل روی بخش‌های مخفی‌کاری و پیش‌روی آرام در مأموریت‌ها تأکید دارد که این موضوع به حال و هوای حاکم بر داستان Ghosts برمی‌گردد. هرچند انفجارها و نبردهای عظیم نیز در بازی وجود خواهد داشت. ویژگی جدیدی به بازی اضافه شده که سازندگان روی آن مانور زیادی می‌دهند. سگ‌ها اولین بار نیست که در Call of Duty ظاهر می‌شوند، ولی این بار برخلاف گذشته سگی به نام Riley در بازی حضور خواهد داشت که نقشی متفاوت برعهده دارد. علاوه بر دستوراتی که می‌توان به Riley داد، در بعضی موقعیت‌ها می‌توان کنترل او را نیز برعهده گرفت. به این صورت که دوربینی بر پشت بدن Riley نصب شده و بازیکن می‌تواند با ارسال سیگنال‌هایی به Riley، او را به سمت مورد نظر هدایت کند. از این طریق می‌توان به غافلگیر کردن و کشتن دشمنان و البته اسکن محیط پرداخت.
محبوب‌ترین بخش Call of Duty که میلیون‌ها نفر به صورت روزانه وقت خود را در آن صرف می‌کنند، بخش مولتی‌پلیر است که در هر نسخه ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود.

اولین تغییر این بخش نسبت به قبل، اضافه شدن کاراکترهای مونث خواهد بود که تنوع خوبی به این بخش می‌دهد. علاوه بر آن اسلحه‌های جدیدی نیز به این بخش اضافه شده و حالت‌های تازه‌ای چون Cranked نیز به جمع حالت‌های قبلی ملحق شده‌اند. در این حالت هر بازیکن با کشتن یکی از دشمنان تبدیل به Cranked می‌شود و به یاد فیلم Crank با بازی Jason Statham، باید سرعت عمل خود را افزایش داده و به کشتن دشمنان ادامه دهد. بعد از کشتن هر دشمن، تنها 30 ثانیه زمان در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد و در صورتی که او در این مدت کاری از پیش نبرد، از بین خواهد رفت. بخش جدیدی به نام Squads نیز در بازی وجود خواهد داشت که هر بازیکن در این بخش یک گروه برای خود تشکیل داده و به جنگ دیگر بازیکنان و گروه‌های آنان می‌رود. افراد گروه‌ها توانایی Level Up شدن داشته و به تدریج بر قدرت و توانایی‌های آن‌ها افزوده خواهد شد.
گرافیک سری Call of Duty در اوایل نسلی که پشت سر گذاشتیم، جزو بهترین‌ها بود و 60fps بودن بازی‌ها نیز بر ارزش آن‌ها می‌افزود. ولی رفته‌رفته به دلیل کمرنگ شدن تغییرات در هر نسخه، گرافیک بازی از شکوه اولیه خود فاصله گرفته و شکایات زیادی را به دنبال داشت. اکنون با شروع نسل جدید، سازندگان بازی به فکر توسعه و پیشرفت موتور گرافیکی خود افتاده و تکنیک‌های جدیدی مانند SubD به آن اضافه کرده‌اند. تکنیکی که باعث می‌شود بافت بخش‌های مختلف در مواقعی که بازیکن به آن‌ها نزدیک می‌شود، افزایش کیفیت یافته و جلوه بصری زیبایی به بازی دهد.
صحبت‌های پیرامون هر نسخه Call of Duty تمامی نداشته و هر سال بین طرفداران بازی و منتقدینی که این سری را تکرار مکررات می‌دانند، بحث‌های زیادی صورت می‌گیرد. Call of Duty: Ghosts نیز مطمئناً بعد از عرضه محور این بحث‌ها خواهد بود و باید دید Infinity Ward برای جواب دادن به منتقدین این سری چه سورپرایزهایی در اختیار دارد.

Need for Speed: Rivals

سری ‌بازی‌های Need for Speed از مدت‌ها قبل به صورت سالانه تولید شده و هر سال شاهد یک نسخه جدیدی از آن بوده‌ایم. موضوعی که باعث شد EA به فکر تقسیم کار ساخت نسخه‌های مختلف این سری بین استودیوهای متعددی بیافتد. این بار و هم‌زمان با شروع نسل جدید، کار ساخت جدیدترین نسخه NFS برعهده استودیو Ghost Games افتاده. استودیویی که از سال 2011 آغاز به کار کرده و در ابتدا به نام EA Gothenburg شناخته می‌شد، ولی بعدها نام نهایی آن به Ghost Games تغییر یافت. افراد زیادی از استودیوهای مختلف در Ghost Games مشغول به کار هستند که بعضی از آن‌ها پیش از این روی بازی‌هایی چون Forza Horizon، Need for Speed: The Run و Project Gotham Racing نیز کار کرده‌اند. همچنین Alex Ward نیز از Criterion به Ghost Games ملحق شده تا روی این بازی کار کند.
NFS: Rivals تا حد زیادی یادآور زیرمجموعه Hot Pursuit از سری NFS است و تعقیب و گریزهای نفس‌گیر در لوکیشن‌های متنوع در داخل و خارج شهر و حضور پلیس در میان مسابقات بیش از هرچیز به Hot Pursuit شباهت دارد. بازی در منطقه‌ای خیالی به نام Redview County اتفاق می‌افتد و بازیکن توانایی انتخاب از میان نیروهای پلیس یا ماشین‌های مسابقه را داشته و در هر حالت با اهدافی متفاوت روبرو خواهد شد. 11 عدد Gadget و ابزار متنوع برای ناکار کردن نیروهای پلیس یا ماشین‌های تحت تعقیب (بسته به انتخاب بازیکن) در بازی وجود دارد که شامل مواردی چون EMP و درخواست قرار دادن Roadblock در جاده می‌شوند. همچنین یکی از محبوب‌ترین بخش‌های نسخه Underground نیز به این سری بازگشته و شاهد تغییرات ظاهری زیادی روی ماشین‌ها خواهیم بود که از طراحی روی بدنه آن‌ها تا مواردی چون تعویض رینگ‌ها را شامل می‌شوند. در کنار اخبار منتشر شده از بازی، یکی از مهم‌ترین موارد به حضور دوباره کمپانی Ferrari در سری بازی‌های NFS برمی‌گردد. کمپانی محبوبی که سال‌ها پیش جزیی جدایی‌ناپذیر از این سری بود، ولی مدت‌ها بود به دلیل در اختیار نداشتن لیسانس استفاده از ماشین‌های آن توسط EA، غایبی بزرگ در NFS محسوب می‌شد. Ferrari در NFS: Rivals حضور داشته و با مدل‌های متنوعی چون F12Berlinetta، 458 Spider، Enzo و LaFerrari طرفداران خود را سیراب خواهد کرد.
ویژگی Autolog در نسخه‌های اخیر NFS محبوبیت زیادی پیدا کرده و این بار نیز شاهد بازگشت آن خواهیم بود. ویژگی‌ای که حس رقابت بین بازیکنان را داغ‌تر کرده و اجازه مقایسه راحت و مستقیم بین امتیازات و عملکرد آن‌ها را می‌دهد. ویژگی جدیدی نیز به بازی اضافه شده که یکی از بزرگ‌ترین تغییرات آن نسبت به قبل خواهد بود. AllDrive سیستم جدیدی است که به گفته سازندگان بازی، مرز بین بخش‌های تک‌نفره و چندنفره را از بین برده و به بازیکنان اجازه می‌دهد در هر لحظه‌ای که می‌خواهند، وارد بازی یکدیگر شوند و در حالی که یک بازیکن در حال رقابتی مهیج با هوش مصنوعی بوده، بازیکن دیگر به بازی او وصل شده و جای یکی از رقبای کامپیوتری را بگیرد.
گرافیک بازی بسیار زیبا بوده و برای دست یافتن به این کیفیت، از موتور گرافیکی Frostbite 3 استفاده شده است. موتور گرافیکی‌ای که توسط دیگر زیرمجموعه EA یعنی DICE تولید شده و قرار است در ساخت بازی‌های مختلف EA نقش پررنگی داشته باشد. بازی به صورت 30fps اجرا می‌شود که البته سازندگان دلیل این موضوع را ویژگی AllDrive می‌دانند و معتقد هستند که برای به‌دست آوردن بهترین کیفیت ممکن و از بین رفتن ایرادات احتمالی، مجبور به در نظر گرفتن این میزان فریم ریت شده‌اند. NFS: Rivals دارای سیستم آب و هوای دینامیک نیز خواهد بود و در طول یک مسابقه ممکن است ناگهان با بارش باران و لیز شدن سطح جاده نیز روبرو شوید که لذت و البته سختی بازی را دوچندان می‌کند.
طرفداران NFS این روزها به دو دسته تقسیم شده‌اند. عده‌ای بازی Most Wanted (آخرین نسخه سری) را در حد و اندازه‌های نام NFS نمی‌دانند، ولی عده‌ای دیگر از آن لذت برده و از آن دفاع می‌کنند. NFS: Rivals وظیفه سختی برعهده دارد و باید بتواند با کیفیت بالای خود هر دو گروه را به سمت خود جذب کرده و بار دیگر سری NFS را به دوران اوج خود بازگرداند.

Lego Marvel Super Heroes

کمپانی Lego در طول این نسل بازی‌های زیادی منتشر کرده و طرفداران خود را به بهترین شکل ممکن سرگرم بازی‌های کامپیوتری با قطعات Lego برپایه دنیاهای مختلف کرده است. بعد از بازی‌هایی براساس سری فیلم‌هایی چون Star Wars، Indiana Jones، Harry Potter و The Lord of the Rings و Pirates of the Caribbean و همچنین دو نسخه از دنیای Batman و سایر کاراکترهای کمپانی DC، این بار نوبت به کمپانی رقیب DC یعنی Marvel رسیده تا ابرقهرمانان خود را وارد دنیای Lego کند.
داستان بازی به رقابت دیرینه شخصیت‌های مثبت و منفی دنیای Marvel می‌پردازد. از یک طرف Doctor Doom نیروهای خبیث و Villain‌های معروف Marvel را در یک تیم جمع کرده و در طرف مقابل نیز Nick Fury از سازمان .S.H.I.E.L.D قرار دارد که با کمک قهرمانان محبوب Marvel سعی در مبارزه با مشکلات پیش‌آمده را دارد. البته بزرگ‌ترین دشمن بازی Galactus خواهد بود که به عنوان Villain اصلی در بازی حضور خواهد داشت.
اساس گیم‌پلی بازی مانند قبل بوده و این بار نیز با کاراکترهایی دوست‌داشتنی و ساخته شده از قطعات Lego همراه هستیم. کاراکترهایی که در این نسخه تعداد آن‌ها به حدود 150 نفر رسیده و می‌توان با همه آن‌ها به بازی پرداخت. کاراکترهای متنوعی که از افراد X-Men و Fantastic Four گرفته تا کاراکترهای کمتر شناخته‌شده‌ای مانند Groot و Absorbing Man را شامل می‌شوند. شخصیت‌های خبیث معروف مانند Green Goblin، Thanos و Magneto نیز قابل بازی خواهند بود. همچون گذشته هر کاراکتر قابلیت‌های مخصوص به خود را داشته و تنوع زیادی بین قدرت کاراکترهای مختلف دیده می‌شود. برای مثال Spider-Man توانایی پریدن با استفاده از تارهای عنکبوتی خود را داشته و از حس عنکبوتی نیز بهره می‌برد، Iron Man با استفاده از زره مخصوص خود قابلیت‌های پروازی و نیروهای قدرتمندی را در اختیار دارد و Hulk نیز با جثه عظیمی که دارد، جزو قدرتمندترین کاراکترهای بازی بوده و می‌تواند موانع مختلف را از سر راه بردارد یا در حالت عادی به Bruce Banner تبدیل شده و با کامپیوتر کار کند. Stan Lee معروف که خالق تعدادی از محبوب‌ترین شخصیت‌های Marvel مثل Spider-Man است نیز در بازی حضور جالبی خواهد داشت و توسط بازیکنان قابل کنترل خواهد بود. بازیکنان در این بازی می‌توانند وارد ساختمان‌های مختلفی در سطح شهر نیویورک شوند و هر ساختمان داستان و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که Deadpool راوی این داستان‌ها و اتفاقات خواهد بود. در کنار این‌ها بازی دارای قابلیت شخصی‌سازی خوبی بوده و بازیکنان می‌توانند کاراکترهای مورد نظر خود را با تغییراتی همراه کنند. پازل‌های محیطی و مأموریت‌های فرعی نیز مانند قبل در این نسخه حضور دارند و ارزش تکرار بازی نیز در حد بالایی خواهد بود.
Lego Marvel Super Heroes از گرافیک هنری زیبایی بهره برده و با در اختیار داشتن لیست بلندبالایی از کاراکترهای معروف و محبوب Marvel می‌تواند توجه تمام دوست‌داران کمیک‌های این کمپانی را به خود جلب کند.

Skylanders: Swap Force

سری بازی‌های Skylanders هرچند در ایران طرفدار آنچنانی ندارند، ولی جزو بازی‌های محبوب بین بازیکنان غربی محسوب شده و این روزها طرفداران زیادی به‌دست آورده‌اند. بازی‌هایی که کار خود را از سال 2011 و با عنوان Skylanders: Spyro’s Adventure آغاز کرده و همان‌طور که از نام آن بازی نیز مشخص است، زیرمجموعه‌ای از سری Spyro محسوب‌ می‌شوند که البته تفاوت زیادی با نسخه‌های قدیمی این سری دارند. مهم‌ترین ویژگی این سری به اسباب‌بازی‌های همراه آن‌ها برمی‌گردد که در پک بازی قرار داشته و از طریق قابلیت NFC (استانداردی برای ارتباط بین وسایل بی‌سیم) می‌توان بین آن‌ها و بازی ارتباط برقرار کرده و به نوعی آن‌ها را به کاراکترهای داخل بازی تبدیل کرد.
Skylanders: Swap Force سومین بازی در این سری خواهد بود و این بار علاوه بر کنسول‌های قبلی، برای کنسول‌های نسل جدید نیز منتشر می‌شود. بازیکن با در اختیار داشتن وسیله‌ای فیزیکی به نام Portal of Power (دروازه قدرت) می‌تواند اسباب‌بازی‌های Skylanders را وارد دنیای مجازی کرده و با آن‌ها به بازی بپردازد. 16 کاراکتر جدید به جمع کاراکترهای قبلی اضافه شده‌اند که ویژگی خاص آن‌ها در عنوان بازی نیز به چشم می‌خورد. این کاراکترها از بخش‌های جداگانه‌ای تشکیل شده‌اند و می‌توان با جدا کردن بخش‌های هر کاراکتر از یکدیگر و اتصال آن‌ها به یک کاراکتر دیگر، مخلوقی جدید ایجاد کرد. این قابلیت اجازه شکل‌گیری 256 ترکیب مختلف را می‌دهد که باعث ایجاد تنوعی فوق‌العاده در بازی می‌شود. قابلیت‌های پرش و بالا رفتن از مناطق مرتفع و همچنین تله‌پورت کردن نیز در این کاراکترها وجود خواهد داشت. لوکیشن‌های مختلفی از مناطق برفی و یخی گرفته تا بخش‌های صنعتی و مدرن در بازی به چشم می‌خورد و دشمنان بازی نیز تنوع قابل توجهی دارند.
بازی دارای گرافیکی کارتونی و فانتزی بوده و رنگ‌بندی‌های زیبایی مناسب با سبک خود دارد، کاراکترهای مختلف نیز طراحی‌های جالبی داشته و مخاطبان این سری را راضی نگه خواهند داشت.
سری Skylanders این روزها در کنار Call of Duty به منبع درآمد عظیمی برای Activision تبدیل شده و مدتی پیش اعلام شد بیش از 100 میلیون اسباب‌بازی مرتبط با این سری به فروش رفته است. نسخه جدید Skylanders نیز با توجه به عرضه روی کنسول‌های نسل بعد می‌تواند محبوبیت بالایی به‌دست آورده و نام و آوازه آن را بیش از پیش گسترش دهد. بازی در پک‌های مختلفی عرضه می‌شود و هر پک دربردارنده تعدادی از کاراکترهای فیزیکی بازی است که باید از طریق آن‌ها به کاراکترهای مجازی دسترسی پیدا کرد.

FIFA 14

کمپانی EA از سال‌ها پیش جزو سردمداران بازی‌های ورزشی بوده و هر سال تعداد زیادی بازی در این زمینه منتشر می‌کند. در این میان می‌توان سری FIFA را محبوب‌ترین بازی ورزشی این کمپانی دانست، سری بازی‌هایی که هرچند در ابتدای این نسل با مشکلاتی روبرو بودند، ولی رفته‌رفته به قدری پیشرفت کردند که حتی تعداد زیادی از طرفداران بازی رقیب یعنی سری Pro Evolution Soccer را نیز جذب خود نمودند. EA برخلاف رقیب خود Konami، از همین ابتدای نسل کار را با جدیت آغاز کرده و FIFA 14 را به صورت هم‌زمان با عرضه کنسول‌های جدید منتشر خواهد کرد.
بازی از بسیاری جهات مانند نسخه‌های نسل فعلی بوده و البته تغییراتی نیز در زمینه گرافیک و گیم‌پلی خواهد داشت. مهم‌ترین تفاوت بازی با نسخه‌های قبلی استفاده از موتور جدیدی به نام Ignite است. موتوری که تنها در نسخه‌های نسل بعد به کار رفته و در نسخه‌های فعلی و PC از آن استفاده نشده است. Ignite باعث ایجاد حرکاتی طبیعی‌تر در بازیکنان شده و رفتار و انیمیشن‌های آن‌ها را واقعی‌تر از همیشه جلوه می‌دهد. دیگر در هنگام پاس‌کاری و شوت‌ زدن شاهد حرکاتی تکراری نبوده و بسته به موقعیت و حالت بدن هر بازیکن، حرکتی منحصربفرد را مشاهده خواهیم کرد. تک‌تک اعضای بدن بازیکنان به بهترین شکل انیمیشن‌سازی شده و حرکات بدن و لباس آن‌ها بهبود چشم‌گیری داشته است. تعداد این انیمیشن‌ها به گفته سازندگان بازی حدوداً 10 برابر بیشتر از نسخه‌های فعلی خواهد بود که این موضوع می‌تواند جلوه زیباتری به بازی دهد. همچنین هوش مصنوعی بازیکنان این بار پیشرفت زیادی کرده و کمتر شاهد حرکات غیرطبیعی از طرف آن‌ها خواهیم بود. این هوش مصنوعی چه به صورت رقیبان و چه به صورت بازیکنان خودی، عملکردی به مراتب بهتر از گذشته داشته و در جای‌گیری و موقعیت‌یابی در زمین بهتر عمل می‌کنند.

در کنار این‌ها تماشاگران مسابقات فوتبال که جزیی جدایی‌ناپذیر از آن هستند نیز بیشتر از قبل به تماشاگران واقعی شباهت پیدا کرده‌اند و مطابق با شرایط و وضعیت حاکم بر بازی، رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهند. تماشاگرانی که به دلیل استفاده از قدرت بالای کنسول‌های PlayStation 4 و Xbox One از نظر بصری پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده‌اند و از نظر افکت‌های صوتی و تشویق تیم‌ها نیز بهبود زیادی یافته‌اند. حتی مواردی چون توپ‌جمع‌کن‌ها نیز به بهترین شکل ممکن وارد فضای بازی شده و در بعضی موقعیت‌ها توپ را به بازیکن داده یا توپ جدیدی را به میدان مسابقه پرتاب می‌کنند. مراسم پیش از مسابقه نیز گسترده‌تر از قبل شده و پیش از آغاز بازی شاهد نماهای جدیدی از استادیوم و ورود بازیکنان به زمین خواهیم بود، موضوعی که جذابیت بازی را افزایش می‌دهد.

EA سرمایه‌گذاری زیادی روی نسخه‌های نسل بعد FIFA کرده و این بار قصد دارد برخلاف نسل گذشته، از ابتدای کار با تمام قدرت وارد رقابت شود.

Madden NFL 25

یکی دیگر از بازی‌های ورزشی سالانه EA که طرفداران بی‌شماری در آمریکا دارد، سری Madden NFL است که امسال 25 سالگی خود را جشن می‌گیرد. این سری قدیمی و محبوب شاید در ایران طرفداری نداشته باشد، ولی جزو بزرگ‌ترین سری بازی‌های ورزشی این صنعت محسوب شده و هر ساله افراد پرشماری منتظر تجربه نسخه جدید آن هستند و این بار قرار است هم‌زمان با سالگرد 25 سالگی خود وارد دنیای کنسول‌های نسل جدید شده و تولدی شکوهمند را تجربه کند.
Madden NFL 25 نیز مانند FIFA از موتور Ignite در نسخه‌های نسل بعد خود استفاده می‌کند. به همین دلیل شاهد گرافیکی زیباتر، انیمیشن‌هایی طبیعی‌تر و نرم‌تر و فیزیکی واقع‌گرایانه‌تر از قبل خواهیم بود. هوش مصنوعی بازیکنان تا 4 برابر دقیق‌تر از قبل شده، همچنین حرکات بازیکنان و انیمیشن‌های آن‌ها تا 5 برابر نسبت به نسخه‌های نسل فعلی افزایش کیفیت داشته است. زمین‌های مسابقات کیفیتی به مراتب بیشتر از قبل پیدا کرده و چمن‌ها نیز با استفاده از قدرت کنسول‌های نسل بعد بهتر پردازش شده‌اند. نورپردازی Madden NFL 25 در کنسول‌های نسل جدید نسبت به گذشته پیشرفت چشم‌گیری داشته و مدل بازیکنان نیز به مراتب زیباتر به نظر می‌رسد و در مجموع Madden NFL 25 در کنسول‌های نسل بعد تجربه‌ای به مراتب عظیم‌تر از کنسول‌های فعلی خواهد بود

NBA Live 14

اگر اهل ورزش بسکتبال باشید، احتمالاً با سری بازی‌های NBA Live آشنایی دارید. بازی‌هایی که کار خود را از اواسط دهه 90 میلادی آغاز کرده و تا مدت‌ها به صورت سالانه عرضه می‌شدند، تا اینکه نسخه NBA Live 10 منتشر شد و بعد از آن دیگر خبری از نسخه‌های اصلی این سری نبود. سال گذشته قرار بود بالاخره شاهد عرضه NBA Live 13 بعد از غیبت چند ساله این سری باشیم که آن بازی نیز در نهایت کنسل شده و سرانجام نوبت به NBA Live 14 رسید تا با آغاز نسل بعد، شروعی دوباره را برای این سری رقم بزند.
عجیب‌ترین نکته در مورد NBA Live 14 به پلتفورم‌های آن برمی‌گردد. برخلاف اکثر بازی‌های ورزشی که نسخه‌های متعددی از آن‌ها عرضه شده و کنسول‌های فعلی و نسل بعد را پوشش می‌دهند، این بازی تنها برای PlayStation 4 و Xbox One در دست ساخت بوده و خبری از سایر نسخه‌ها نخواهد بود. باز هم به سبک سایر بازی‌های ورزشی EA از موتور Ignite در ساخت NBA Live 14 استفاده می‌شود تا شاهد پیشرفت عظیمی نسبت به آخرین نسخه آن که 4 سال پیش منتشر شد باشیم. علاوه بر گرافیکی زیبا و مناسب نسل بعد، گیم‌پلی بازی نیز تغییرات زیادی کرده و برای مثال دریبل کردن که به گفته سازندگان بازی 50% وقت بازیکنان را می‌گیرد، با پیشرفت عظیمی همراه شده که این تکنیک را طبیعی‌تر از قبل جلوه می‌دهد. حدود 1000 انیمیشن جدید به بازی اضافه شده و این موضوع حرکات بازیکنان را نرم‌تر می‌کند و اجرای تاکتیک‌های مختلف را به راحتی امکان‌پذیر خواهد کرد. بازی از کنترلرهای هر کنسول نیز استفاده بهینه‌ای خواهد کرد و برای مثال از صفحه لمسی DualShock 4 برای تنظیمات بازی و تغییر سیستم تیم استفاده خواهد شد.

NBA 2K14,سال‌ها بود که EA سلطان بی‌رقیب بازی‌های NBA بوده و کمتر شرکتی توانایی رقابت با آن‌ها را داشت. ولی سری NBA 2K کم‌کم از راه رسیده و با عرضه هر نسخه بیش از پیش قدرت خود را به رخ رقبا می‌کشاند. تا اینکه در این نسل EA از سال 2009 تولید بازی‌های NBA را متوقف کرده و میدان را به صورت کامل در اختیار NBA 2K قرار داد. امسال قرار است بعد از گذشت 4 سال شاهد رقابت داغی بین NBA Live 14 و NBA 2K14 باشیم و باید دید در این میان کدامیک برنده می‌شوند.
گیم‌پلی NBA 2K14 مانند گذشته با جزییات زیادی همراه بوده و طرفداران ورزش بسکتبال را به خوبی راضی نگه می‌دارد. مسابقات متنوع و تیم‌های مختلف بازی هر سلیقه‌ای را جذب کرده و کیفیت بالای گیم‌پلی نیز حس و حال دنیای بسکتبال را به بهترین شکل به بازیکن منتقل می‌کند. بخش Training Camp نیز در بازی وجود خواهد داشت که بازیکنان می‌توانند تمرینات خوبی را در آن پشت سر گذاشته و برای بازی‌های خود آماده‌تر شوند.
نکته جالب در مورد NBA 2K14 به حضور پررنگ LeBron James بسکتبالیست معروف تیم Miami Heat برمی‌گردد. علاوه بر طرح جلد بازی که با تصاویر این بازیکن طراحی شده، او در انتخاب موسیقی‌های بازی نیز نقش اساسی داشته و حدود 20 موسیقی‌ای که در این بازی به گوش می‌رسند توسط او انتخاب شده‌اند. موسیقی‌هایی که از ساخته‌های گروه‌ها و افراد معروفی چون Coldplay، Gorillaz، Eminem و Jay-Z و … هستند. در کنار این‌ها بخشی به نام LeBron: Path of Greatness نیز در بازی وجود خواهد داشت که یادآور بخش Jordan Challenge در NBA 2K11 است. در این بخش بازیکن کنترل LeBron James را در دست گرفته و او را در مسیر رسیدن به افتخارات خود قرار می‌دهد.
گرافیک بازی فوق‌العاده بوده و شاید بتوان آن را زیباترین بازی ورزشی نسل جدید نامید. جزییات کم‌نظیر بازیکنان و افکت‌های مختلفی چون عرق کردن آن‌ها و فیزیک لباس‌ها به بهترین شکل به تصویر کشیده شده و زمین مسابقات و تماشاگران نیز به زیبایی طراحی شده‌اند. بیش از 50 ساعت گزارش و تفسیر نیز برای بازی در نظر گرفته شده تا بازیکنان به خوبی در جریان اتفاقات هر مسابقه قرار گیرند.
سری NBA 2K در این نسل عملکردی عالی داشته و NBA 2K14 نیز با حضور خود بر روی کنسول‌های نسل بعد در کنار کنسول‌های قبلی، می‌تواند از قدرت سخت‌افزاری آن‌ها برای بهبود کیفیت خود استفاده کند.

Just Dance 2014

اگر از طرفداران بازی‌های مرتبط با رقص باشید، مطمئناً با نام Just Dance آشنایی دارید. بازی‌هایی که کار خود را از سال 2009 آغاز کرده و به سرعت محبوبیت زیادی بین طرفداران این سبک از بازی‌ها پیدا کردند. اکنون جدیدترین نسخه Just Dance برای تمام کنسول‌های خانگی منتشر شده و نسخه‌ای نیز برای PS4 و Xbox One در نظر گرفته شده است.
همان طور که از نام بازی نیز مشخص است، هدف بازی اجرای رقص بوده و این کار از طریق تقلید و دنبال کردن حرکات کاراکترهای داخل بازی صورت می‌گیرد. بخش‌های مختلفی در بازی وجود دارند که اصلی‌ترین آن‌ها حالت Classic است که در آن باید حرکات داخل تصویر را دنبال کنید. حالت دیگری به نام On-Stage Mode به صورت چندنفره بوده و در این بخش یک نفر رقص مخصوص خود را انجام داده و دیگران باید حرکات او را تکرار کنند تا امتیاز کامل را به‌دست آورند. بخش‌های دیگری چون Karaoke و Party Master Mode نیز وجود دارند که در اولی باید به وسیله میکروفون آواز خوانده و در دومی (که در نسخه Xbox One وجود دارد) یک نفر کنترل امور را به‌دست گرفته و توسط ویژگی Smart Glass می‌تواند تنظیمات مختلفی مانند قوانین بازی و آهنگ‌ها و … را تغییر دهد. بازی دارای بخش‌های آنلاین نیز خواهد بود که در آن‌ها با دوستان خود رقابت کرده و امتیاز کسب می‌کنید. همچنین در بخش World Dance Floor بازی حالتی MMO‌گونه پیدا کرده و تمام بازیکنان سراسر دنیا در آهنگ خاصی با یکدیگر رقابت می‌کنند و نتیجه کار در Leaderboard‌ها نمایش داده می‌شود. در کنار این‌ها ویژگی Just Dance DJ نیز در بازی قرار داده شده تا بازیکنان بتوانند آهنگ‌های بازی را تغییر داده و با سلیقه خود آن‌ها را تنظیم کنند.

Just Dance 2014 شامل حدود 50 آهنگ خواهد بود که آهنگ‌هایی از خواننده‌های معروفی چون Bob Marley، Robbie Williams، Katy Perry، Nicki Minaj و … نیز در بازی حضور دارند. بازیکنان می‌توانند ویدئوهای خود را در سایت‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته و در شبکه AutoDance که متعلق به خود بازی است نیز آپلود کنند. همچنین امکان تنظیم درجه سختی از بین 4 حالت مختلف وجود دارد. نسخه Xbox One نیز تا 6 نفر را در هر مسابقه پشتیبانی خواهد کرد و بخش ویژه‌ای در خود دارد که در آن هر بازیکن باید ریتم‌ها و حرکات مخصوص به خود را انجام داده و حرکات او با سایر بازیکنان متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا