مقالاتمقاله های ویژه

مواردی که از بازی Watch Dogs 3 انتظار داریم

فرنچایز Watch Dogs یکی از پر سر و صداترین آثار نسل هشتم «شرکت یوبی‌سافت» محسوب می‌شود. شاید یکی از این دلایل افت شدید جلوه‌های بصری آن باشد. اخیراً شایعات فراوانی پیرامون معرفی بازی Watch Dogs 3 به گوش می‌رسد. این شایعات از زمانی آغاز شدند که شرکت یوبی‌سافت با بروزرسانی پایان «واچ داگز 2» مختصات منطقه Brixton شهر لندن را به عنوان یاد شده اضافه کرد. پس از گذشت 2 سال از عرضه WD2، شایعات وقوع حوادث نسخه سوم در شهر لندن دوباره به سطح اینترنت بازگشته و این بار منابع معتبری همچون «جیسن شرایر» این شایعات را تأیید کرده‌اند.

شاید این موضوع بر کسی پنهان نباشد که نسخه دوم سری بازی‌های واچ داگز، در برآورده کردن آرزوهای طرفداران عملکرد چندان موفقی نداشت. تقریباً نظر اکثریت بر آن بود تا کارکتر سرد عنوان نخست تغییر کند، سیستم رانندگی متحول شود و گیم‌پلی نیز دچار تغییراتی شود که ارزش تکرار آن بالاتر رود. یوبی‌سافت به همه این درخواست‌ها پاسخ داد اما نه به شکلی که تصور می‌کردیم.

شخصیت اصلی عنوان دوم یعنی Marcus Holloway دوست نداشتنی‌تر از Aiden Pierce بود، محیط‌های بازی بیش از حد شاد بودند و نقش شخصیت‌های داستانی، حتی از اثر اول نیز کمتر بود. همه این موارد باعث ناامیدی طرفداران از Watch Dogs 2 شد. حال در راستای شایعات مربوط به نسخه سوم و شایعاتی مبنی بر معرفی احتمالی این عنوان در E3 2019، تصمیم گرفتیم تا برخی از انتظاراتی که از بازی Watch Dogs 3 داریم را در قالب یک لیست بنویسیم.

Watch Dogs 3

انجام وعده‌های اولیه

نخستین تریلر رونمایی از Watch Dogs در E3 2012 را به خاطر می‌آورید؟ به جرات می‌توان گفت حتی با استانداردهای امروزی، رسیدن به چنین گرافیکی در بین آثار جهان باز نسل هشت، تقریباً غیر ممکن است. همان‌طور که اشاره شد، در تریلر یاد شده یکی از زیباترین گرافیک‌های نسل را مشاهده کردیم اما متاسفانه، به علت عدم تسلط تیم سازنده به کنسول‌های تازه معرفی شده، این شرکت موفق به عملی کردن وعده‌های خود درباره جلوه‌های گرافیکی نشد و در نهایت با اثری «دانگرید» شده مواجه شدیم. یکی از بزرگترین انتظارات ما از نسخه سوم، عملی کردن وعده‌های بازی اول و ارائه گرافیکی خیره کننده است، حتی اگر این امر مستلزم عرضه واچ داگز 3 برای کنسول‌های نسل بعد باشد.

watch dogs 3

استفاده از پتانسیل شهر

درحال حاضر محل وقوع حوادث بازی به طور رسمی اعلام نشده اما بر اساس شایعاتی که از زبان منابع آگاه منتشر شده، این محیط در واقع شهر لندن خواهد بود. بر همین اساس، انتظار می‌رود علاوه‌بر ظاهر متفاوت این شهر در مقایسه با معماری آمریکایی، از پتانسیل ویژه آن نیز در راستای ایجاد گیم‌پلی متفاوت استفاده شود. به طور مثال، قابلیت استفاده از امکانات شهری همچون اتوبوس‌ها برای حمل و نقل سریع‌تر (Fast Travel) و یا تعامل با رودخانه‌ از طرق مختلف.

watch dogs 3

ورود عناصر سروایول

پس از معرفی بازی Ghost Recon Breakpoint سطح انتظارات ما از ساخته‌های یوبی‌سافت افزایش یافت. هرچند که مقایسه دو فرنچایز WD و GR در زمینه گیم‌پلی چندان قیاس درستی نیست اما ورود برخی از جدیدترین عناصر «بریک‌ پوینت» در Watch Dogs 3 نیز می‌تواند مورد پسند واقع شود. به طور مثال، سیستم استامینا که می‌تواند برای پارکور چالش‌های جدیدی را ایجاد کند، سیستم آسیب کارکتر که می‌تواند روی تیراندازی و حرکت وی موثر باشد و چندین مورد دیگر که روی ابعاد مختلف تجربه، تاثیرگذار باشند.

watch dogs 3

المان‌های نقش آفرینی

این روزها در اکثر بازی‌های معروف، عناصر نقش آفرینی دیده می‌شود و انتظار داریم این اتفاق برای WD3 نیز رخ دهد. چنین مواردی نه تنها ارزش تکرار بازی را بالا می‌برد، بلکه با ورود برخی سیستم‌های خاص (همچون انتخاب دیالوگ) در کنار حفظ حالت واقع گرایانه، تیم سازنده می‌تواند تجربه‌ای نوین را ارائه دهد. همچنین در صورت ورود این عنوان به مسیر نقش آفرینی، یکی از انتظارات ما اینست که در کنار انتخاب دیالوگ، تصمیمات بازیکن در طول گیم‌پلی نیز روی حوادث تاثیرگذار باشند.

watch dogs 3

تغییرات گسترده در گیم‌پلی

در وهله اول انتظار داریم یوبی‌سافت ویژگی هک کردن را بیش از پیش بسط دهد و این امکان را فراهم کند تا حس هکر بودن به بازیکن بیشتر منتقل شود. در ادامه، یکی از مهم‌ترین تغییرات باید در نحوه کنترل وسایل نقلیه ایجاد شود. سیستم مبارزات نیز باید دچار اصلاحاتی مهم شود. به طور مثال، در کنار تقویت مکانیک‌های مربوط به تیراندازی، از بازگرداندن قابلیت Focus بازی نخست که به واسطه آن می‌توانستید زمان را آهسته کنید نیز استقبال می‌شود. تمرکز بیشتر روی سلاح‌های سرد و افزودن کمبوهای متنوع در کنار روش‌های تازه برای از پا در آوردن دشمنان به صورت مخفی از مواردی هستند که می‌توانند به بهبود مبارزات در این عنوان کمک شایانی کنند.

watch dogs 3

اهمیت به المان‌های موجود در گیم‌پلی

در کنار نکات یاد شده، کاربرد پول و سیستم Follower که در بازی دوم افزوده شد باید به طور کامل دگرگون شود. به دست آوردن پول در هیچ یک از عناوین سری کار دشواری نیست و تا پایان بازی به اندازه‌ای ثروتمند هستید که هیچ مصرفی برای آن پیدا نخواهید کرد! بنابر این، درصورتی که امکان بالانس وجود ندارد، بد نیست این بخش به طور کامل حذف شود. سیستم Follower نیز عملاً کاربرد خاصی ندارد و حتی نمی‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد. افزودن حالتی مشابه سری «اسسینز کرید» برای استفاده از «فالوئرها» در نبردها و یا پیشبرد مراحل می‌تواند تغییر مناسبی باشد. شاخه مهارت‌های فردی نیز باید دستخوش تغییراتی شود تا علاوه‌ پر کاربردی‌تر شدن، انگیزه بازیکن را نیز برای به دست آوردن آن‌هان بالا ببرد.

watch dogs 3

ارائه روش‌های تازه برای پیش‌روی

همواره امکان پیش‌روی به صورت مخفی یا اکشن می‌تواند ارزش تکرار یک اثر را افزایش دهد، اما در راستای هر دو مورد یاد شده می‌توان امکاناتی را افزود تا با تجربه‌ای عمیق‌تر مواجه شد. به طور مثال در صورتی که بازیکن قصد انجام یک ماموریت به صورت مخفیانه دارد، امکان رسیدن به هدف بدون کشتن، بیهوش کردن و حتی دیده شدن نیز به وی داد شود. برای تشویق بازیکن به انجام مراحل به سبک خاص نیز باید پاداش خاصی در نظر گرفته شود. فرضاً کشتار بیش از حد افراد در مراحل آینده دردسر ساز شود و یا عبور مخیانه در کنار ارائه امتیاز بیشتر، مزیت داستانی نیز به همراه داشته باشد.

watch dogs 3

شخصیت پردازی عمیق‌تر

متأسفانه یکی از نقاط ضعف دو بازی قبل، شخصیت‌ اصلی نه چندان قابل همذات‌پنداری و دشمنانی فراموش شدنی بود. مهم‌ترین تغییری که از نسخه سوم انتظار می‌رود، ارائه یک شخصیت اصلی قدرتمند است که به مسائل دور و بر خود واقعاً اهمیت می‌دهد و بر خلاف کارکترهای قبلی، به دنیایی که در آن حضور دارد نیز متعلق است. همچنین دشمنانی به یادماندنی که با حضور مستمر در جریان داستان، این نکته را به شما یادآور می‌شوند که هدف شما از انجام کارهایی که می‌کنید چیست، بسیار پر اهمیت است. دقیقا مشابه نقشی که Vaas و یا Father در سری «فارکرای» داشتند.

تا کنفرانس خبری شرکت یوبی‌سافت در نمایشگاه E3 2019 مدت زمان کمی باقی مانده است. این شرکت در گزارش مالی اخیر خود اعلام کرد سه عنوان AAA معرفی نشده در دست ساخت دارد که هر سه برای عرضه در اوایل سال 2020 در نظر گرفته شده‌اند. بنابر این می‌توان انتظار رونمایی واچ داگز 3 در این رویداد را داشت. به نظر شما چه تغییراتی در نسخه سوم ضروری است؟

شروین ژاوه

Nigh is the Time of Madness and Disdain

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا