مقالات

افراد تاثیر گذار بر بازی های ویدیویی در سال 2013

,Brenda Romero,خانم Brenda Romero با سابقه کار در عناوینی نظیر Wizardry, Ghost Recon Commander, Dungeons & Dragons و Jagged Alliance تاثیر بسزایی را در صنعت ایفا کرده اند.
به پاس زحماتشان، امسال خانم Romero برنده lifetime achievement بخش “زنان در بازی ها” در GDC شده اند. ایشان به عنوان رئیس The Loot Drop و مدیر برنامه های کارشناسی ارشد رسانه های قابل بازی و بازی های رایانه ای در دانشگاه Santa Cruz، سخنرانی بی نظیری را در همایش GDC پیرامون زنان در صنعت و پرداخت به آنها در بازی ها داشته اند که حتی باعث شد اشک تماشاچیان سرازیر شود.,,Julie Uhrman, کنسول Ouya با تمامی کم و کاستی هایش تاثیر مهمی در صنعت بازی ها داشته است. ریاست شرکت سازنده این کنسول برعهده معاون سابق مدیر کل IGN و روابط عمومی آن بر عهده خانم Julie Uhrman است. کنسول جدید در Kickstarter سال گذشته، طی 30 روز توانست مبلغ 8.5 میلیون دلار را جمع آوری کند و امسال 15 میلیون دیگر توسط سرمایه گذران جدید تهیه کرده است. کنسول آندرویدی Ouya شاید مانند کنسول های جدید دو شرکت سونی و مایکروسافت آغاز پر سر و صدایی نداشته است اما با این حال خانم Uhrman که همیشه پاسخ گوی مسائل مختلف از سوی جامعه کاربران بوده اند امیدوار هستند که Ouya آینده درخشانی را داشته باشد.,,Mike Bithell, آقای Bithell پس از اینکه مستقل شدند، با عرضه Thomas Was Alone در سال گذشته برای PC به موفقیت بزرگی دست پیدا کردند. سپس بازی مذکور برای PS3, Vita و Linux نیز عرضه شد همچنین آقای Bithell موفق به دریافت جایزه ای از سوی Develop به خاطر استفاده خوب از داستان سرایی شده اند. جدیدترین پروژه ایشان یک بازی اکشن مخفی کاری است که از هواداران اصلی خود الهام گرفته اند. حضور گسترده آقای Bithell نیز نباید نادیده گرفته شود و همیشه از طریق رسانه هایی نظیر Twitter، بدون هیچ گونه ترسی نظراتشان را اعلام کرده اند. Mike Bithell همچنین نقش کلیدی را در معرفی عناوین مستقل PS4 و Vita در نمایشگاه Gamescom ایفا کرده است.,,Shahid Ahmad,آقای Shahid Ahmad سونی را از یک شرکت رده دوم نسبت به مایکروسافت در زمینه بازی های مستقل، تبدیل به یکی از پلتفرم های پیشرو برای سازندگان کوچک کرده اند. رئیس بخش تجاری SCE اروپا تاثیر بسزایی را در ایجاد تعهدات جدید سونی، برای آسان تر کردن کار سازندگان مستقل داشته اند و به خوبی در جذب این سازندگان به کنسولهای PS4 و Vita عمل کرده اند.
بدون وجود آقای Ahmad شرکت سونی احتمالا هیچ وقت سیاست های indie دوست بودن خود را در این سطح نداشت.,,Mark Cerny, مغز متفکر کنسول نسل هشتم شرکت سونی به عنوان سازنده در عناوینی نظیر Sonic the Hedgehog 2 و Crash Bandicoot حضور داشته است. سازندگان هفت سال را با معماری مشتق آور PS3 گذراندند و Cerny با سفر به نقاط مختلف دنیا، صحبت های سازندگان و نظرات آنها را برای طراحی کنسول جدید جویا شد. نتیجه آن یک کنسول با معماری PC شد که کار را بیش از پیش نسبت به گذشته برای سازندگان راحت خواهد کرد. ایشان نه تنها سونی را به کتاب سازندگان خوب بازگرداندند بلکه سخرانی های واضح و صریحی را درباره کنسول جدید و خواسته های سازندگان و مصرف کنندگان داشته اند.,,Phil Fish, آقای Phil Fish از زمان ارائه مستند Game: The Movie که مورد تحسین منتقدان بسیار نیز قرار گرفت و بازی سازی مستقل را به دنبال نمایش داد جنجال آفرین شدند.
آقای Fish که هیچ گونه ترسی از اعلام نظر خود ندراند، خبر لغو بازی FEZ II را در اوایل سال 2013 اعلام کردند و حتی ممکن است صنعت بازی ها را به دلیل توهین ها و صحبت های تند و زننده عده ای در هنگام طراحی بازی ها ترک کنند. تاثیر ایشان فراموش نشده است و حتی بازی Fez موفق به فروش 1 میلیون نسخه بر روی تمامی پلتفرم ها شده. جای او واقعا خالی خواهد ماند و حتی خالق Gears of War آقای Cliff Bleszinski گفته اند: “Phil Fish بازگرد، دلمان برای تو تنگ شده است.”,,Palmer Luckey, در سن 21 سالگی آقای Palmer Luckey انقلابی را در صنعت بازی ها با واقعیت مجازی ایجاد کردند. دستگاه Oculus که از این تکنولوژی بهره می برد، سازندگان و مصرف کنندگان را با قابلیت های بسیار زیاد خود متهیر کرده است. این پروژه در Kickstarter سال گذشته به 250,000 دلار پول نیاز داشت، اما به قدری مورد توجه همگان قرار گرفت که این مبلغ با 2.4 میلیون دلار و 9,522 حامی لگد مال شد.
هفته پیش این شرکت 75 میلیون دلار از سرمایه گذاران دریافت کرده است. با چنین هزینه های هنگفتی Oculus می تواند یک دستگاه موفق در زمینه تکنولوژی واقعیت مجازی باشد که آن را مدیون کسی خواهیم بود که توانست واقعیت مجازی را ایجاد کند.,,Andrew Wilson, اوایل امسال مدیر کل Electronic Arts یعنی آقای John Riccitiello از سمت خود کناره گیری کردند. پس از ماه ها تحقیق این شغل به معاون اجرایی EA Sports یعنی آقای Andrew Wilson رسید. انتصاب یکی از اعضای استدیو به عنوان مدیر کل حرکتی تازه برای این ناشر به شمار می رود. تاثیر کارهای آقای Wilson شاید به چشم عموم نیاید اما ایشان در پشت صحنه آینده EA را پایه گذاری می کنند که به هیچ وجه کار ساده ای نیست و می خواهد موفقیت های بزرگی را در زمینه دیجیتال، موبایل و کنسول رقم بزنند.,,Sophia George, فارق التحصیل دانشگاه Abertay و رئیس Swallowtail یعنی خانم Sophia George یک ستاره نو ظهور در صنعت بازی سازی انگلستان هستند و طراحی ارشد Tick Tock Toys که موفق به دریافت جایزه BAFTA شد را بر عهده داشته اند. در ماه May خانم George به عنوان اولین طراح بازهای رایانه ای در موزه Victoria and Albert (بزرگترین موزه هنر جهان) انتخاب شدند. وظیفه خانم George، تحقیق در تاریخ و طراحی انگلستان در گالری های 1500-1900 است و در طراحی بازی ها طی یک سری مراسم عمومی با مردم مشارکت می کنند. خانم George در لیست 100 زن برتر در صنعت بازی های رایانه ای به انتخاب MCV نیز حضور دارند.,,Ilkka Paananen, آقای Ilkka Pannanen از موسسین و مدیر کل یک استدیو بسیار داغ اروپایی به نام Supercell هستند که در فنلاند واقع شده.
این استدیو در غماری بزرگ، یک بازی سبک MMO که برای فیس بوک با نام Gunshine در نظر گرفته شده بود پس از 14 ماه لغو کرد و تمرکز بر روی ساخت عناوین موبایل شروع شد. حاصل این تصمیم بازی هایی به نام Clash of Clans و Hay Day شده است که موفقیت خارق العاده ای را بدست آورده و دائما در صدر لیست App Store حضور داشته است.
استدیو آقای Paananen که در سال 2010 تاسیس شده، هم اکنون دارای ارزشی بالغ بر 3 میلیارد دلار است!,,Chris Roberts, آقای Chris Roberts پس از سال ها دوری از صنعت (سازنده شبیه ساز فضا Freelancer) هم اکنون با یک بازی جاه طلبانه تحت عنوان Star Citizen باز گشته اند.
این پروژه که تمامی انتظارات را به راحتی تمام برآورده کرده و همچنان در حال کسب میلیون ها دلار از کمک های مردمی است، فضای خالی بوجود آمده در نبود شبیه ساز فضا را پر خواهد کرد. تا به امروز این بازی 35 میلیون دلار دریافت کرده است. آقای Roberts ثابت کرده اند، عناوینی که با کمک های مردمی ساخته می شود فقط به بازی های کوچک ختم نخواهد شد و چه بسا می توان شاهد
بازی های AAA و جاه طلبانه بود.,,Jade Raymond, سازنده سابق خانم Jade Raymond، از زمان تاسیس استدیو Ubisoft در شهر تورنتو ریاست آن را بر عهده داشته اند. شرکت Ubisoft به ساخت استدیو های بزرگ مشهور است و خانم Raymond در این میان به آهستگی تعداد کارمندان را تا 300 نفر افزایش داده است و اخیرا در مصاحبه با سایت Develop گفته اند که می خواهند تعداد افراد را طی ده سال به 800 نفر برسانند. اولین بازی اصلی و AAA این استدیو یعنی Splinter Cell: Blacklist امسال عرضه شد و بازخورد مثبتی را از سوی منتقدین دریافت کرد. با اینکه خانم Raymond در خلق چنین بازی بزرگی تنها نبوده اند اما ساخت یکی از بزرگترین استدیوهای جهان و عرضه موفقیت آمیز یک عنوان از فرانچیز محبوب Ubisoft کار راحتی نیست.
,,Siobhan Reddy, بازی سازان کمی در رسانه ها شناخته شده هستند و مخصوصا تعداد زنان زیاد نیست. با توجه به این قضیه به هیچ وجه حضور در
لیست BBC Women’s Hour Power سال 2013 برای کارگردان استدیو Media Molecule آسان نبوده است که در آن به عنوان یکی از 100 زن قدرتمند انگلستان شناخته می شوند.
موسس استدیو LittleBigPlanet بعدا در مصاحبه BBC Radio 4 گفته است که زنان بیشتری در صنعت بازی ها مورد نیاز است. جدیدترین کار استدیو Media Molecule بازی Tearaway است که ماه گذشته برای PS Vita عرضه شد و مورد تحسین منتقدان قرار گرفت. قبل از تاسیس Media Molecule خانم Reddy در Perfect Entertainment و Criterion Games مشغول به کار بودند.,,Pew Die Pie, شاید شما ندانید PewDiePie کیست، اما بیش از 18 میلیون طرفدار بازی های رایانه ای میدانند! این اسم که متعلق به یک گیمر سوئدی به نام Felix Arvid Ulf Kjellberg است بیشترین subscribe های یوتیوب را به خود اختصاص داده است که فقط مختص بازی ها نیست و در اکثر زمینه ها چنین است. فیلم های مرتبط با بازی های آقای Kjellberg از راهنمایی گرفته تا مونتاژهای کمدی بازی ها را در بر میگیرد. ایشان یکی از آن دسته افرادی هستند که پوشش آنلاین بازی ها را متوحول کرده اند و تاج و تخت خود را در ماه آگوست 2013 بدست آورد.
آقای Kjellberg دارای کلکسیونی سه سال هستند.
,,Riccardo Zacconi, مدیر عامل و یکی از موسسین King آقای Riccardo Zacconi امسال تاثیر بسیار بزرگی را بر روی بازی های اجتماعی به لطف Candy Crush Saga داشته اند.
این بازی نزدیک به 500 میلیون بار دانلود شده است و روزی فقط £400,000 در فیس بوک به ارمغان می آورد. مدیریت Zacconi باعث شد تا King در مقابل غولی با نام Zynga قرار گیرد.,,Gabe Newell, سازندگان در Valve می توانند به راحتی هیچ بازی دیگری را نسازند. فروشگاه دیجیتالی Steam به قدری درآمد دارد که ساخت Half-Life 3 را می تواند برای همیشه تبدیل به یک رویا کند اما این باعث جلوگیری از تحقیق و فعالیت های بیشتر توسط Gabe Newell و تیم او نشده است. شاید متحیر کننده ترین رونمایی امسال متعلق به دو محصول جدید آقای Newell یعنی Steam OS و Steam Box باشد. این سیستم که بر مبنای سیستم عامل Linux ساخته شده است قدمی بسیار محکم در اتاق نشیمن گیمرها خواهد بود
که قبلا به PlayStation, Nintendo و Xbox اختصاص داشت. آقای Newell همچنین در جشنواره BAFTA امسال جایزه Fellowship را دریافت کردند.,,Jeri Ellsworth, اوایل سال بود که اخراج شدن مهندس سخت افزار Valve خانم Jeri Ellsworth خبر ساز شد. پس چند ماه سکوت خانم Ellsworth به همراه کارمند سابق شرکت Valve یعنی Rick Johnson موفق به تاسیس Techinal Illusions شدند. پروژه جدید آنها CastAR نام دارد که هم از تکنولوژی واقعیت مجازی و هم شبیه ساز واقعیت بهره می برد. این پروژه با هدف دریافت 400,00 دلار در Kickstarter کلید خورد و در عرض چند روز موفق به جمع آوری مبلغ مورد نیاز شد.
این دستگاه همانند Oculus شاید سر و صدای زیادی به راه ننداخته باشد اما نبایست آن را برای سال های آتی دست کم گرفت.,,Rhianna Pratchett, Lara Croft جدید همانقدر که نظرات مثبت دریافت کرد، انتقادات فراوانی را به همراه داشت با این حال خانم Pratchett عملکرد موفقی را در ریبوت Tomb Raider داشته اند. داستان او به عنوان نویسنده Crystal Dynamics درباره شخصیت دختری ضعیف رنجور که تبدیل یه یک قهرمان زن کلت به دست از موارد کمیاب این صنعت است. منتقدان Tomb Raider را به خاطر ترکیب خوب داستان سرایی، گیم پلی مدرن و باز آفرینی یک شخصیت قدیمی مورد تحسین قرار دادند.
خانم Pratchett در وسط تمامی این مسائل قرار داشتند. او همچنین یکی از نویسندگان BioShock Infinite نیز است.,,Anita Sarkeesian, این منتقد رسانه را بیشتر با نام Femfreq در توئیتر می شناسیم که وبسایت Feminist Frequency را نیز به راه انداخته است که بررسی حضور زنان در فرهنگ پاپ و دیگر رسانه ها در سرگرمی می پردازد. سال گذشته او پروژه یک سری برنامه را در Kickstarter با نام Tropes vs Women کلید زد و با کسب 158,000 به هدف خود دست یافت. اولین اپیزود در مارس 2013 عرضه شد و هر کدام از آنها 750,000 دیده شد. خانم Sarkeesian با این برنامه ها چهره زنان در بازی ها و نحوه پرداخت آنها را به خوبی در دنیا به نمایش گذاشتند.,,Benzies و Garbut از Rockstar, برادران Houser به دلیل زحماتی که برای سری بازی Grand Theft Auto می کشند شناخته می شوند. اما کارهایی که رئیس Rockstar North یعنی Leslie Benzies و طراح ارشد Aaron Garbut می کنند کمتر از آنها نیست. Garbut که مسئول تمامی عناوین Rockstar North از زمان GTA III بوده گفته است که شهر Los Santos از نظر مباحث فنی، متحیر کننده ترین محیطی است که تا به حال خلق شده و Benzies به نبود نقصان در طراحی تیم می بالد.
GTA V و موفقیت آن به خوبی ثبت شده است.,,Jonathan Ross, هفته های پایانی سال 2012 بود که مجری تلویزیون آقای Jonathan Ross اعلام کرد که اولین استدیو بازی های رایانه ای خود را تاسیس خواهد کرد و بازی Catcha Catcha Aliens را عرضه می کند. او بعدا در جشنواره BAFTA دلیل کار خود را کنجکاوری در نحوه ساخت بازی ها اعلام کرد. شاید با خود بگویید حال که یاد گرفته است که اوضاع از چه قرار می باشد، بایستی به حرفه قبلی خود برگردد. اما در ماه اکتبر شرکت مایکروسافت اعلام کرد که آقای Ross به عنوان تهیه کننده اجرایی در Xbox gaming division حضور خواهد داشت. او وظیفه دارد در از بین بردن مرز بین تلویزیون، بازی ها و دیگر رسانه ها به مایکروسافت کمک کند.,,Chris Charla, آقای Chris Charla مدیر پروژه ID@Xbox برای کنسول شرکت مایکروسافت یعنی Xbox One هستند. آقای Charla تا قبل از ملحق شدن به مایکروسافت خود یک سازنده مستقل بوده اند اما الان تمام تمرکز ایشان بر روی جذب سازندگان مستقل برای بازی سازی در Xbox One است. آقای Charla به استدیوها کمک می کنند که تا عناوین خود را به نسل جدید بیاورند و تا بدین لحظه تو بازی Vlambeer و Double Fine اوایل 2014 عرضه خواهد شد. او با تورهای ID@ مسافرت می کنند و هفته پیش در شهر لندن حضور داشتند که به سازندگان مستقل آموزش می دهند که چطور فرصت هایی را برای ساخت بازی های Xbox One بدست بیاورند.,,Neil Druckmann, بازی سازان مدت بسیار زیادی است که به دنبال خلق احساسات و داستانی درگیر کننده هستند که فراتر از سر و صدای اسلح ها باشد.
اما شاید هیچ یک از آنها آنطور که عنوان جدید Naughty Dog یعنی The Last Of Us توانست موفق نشد. جدای گیم پلی اکشن و نیویورک ویران شده، شخصیت پردازی و داستان سرایی این بازی تحسین شده است. Creative director این بازی یعنی آقای Neil Druckmann نقش مثتبی را ایفا کرده اند. جدا از مدیریت کار و هدایت ایشان، آقای Druckmann حتی دوره های آموزشی را نیز پشت سر گذاشتند تا هر چه بهتر با بازیگران در ارتباط باشند. او با کارگردان بازی یعنی Bruce Straley قدم به قدم کار کرد. با چنین تفاصیری در داستان سرایی می توان گفت که تاثیر آقای Druckmann بر روی The Last Of Us کاملا مشهود است.,,Lucas Pope, بازی های متسقل کمی امسال همانند Papers, Please تاثیر گذار بودند. این عنوان PC که توسط Lucas Pope خلق شده به خاطر
طراحی معنی دار، پاسخ های احساسی و ایجاد تعادل بین خواسته های مهاجران و فرقه مورد تحسین قرار گرفت. موضوع این بازی مسائل مختلفی را از عملیات های انتحاری تا برده فروشی در بر می گیرد. تخصص آقای Pope این است تا عناوینی را بسازد که بر مبنای سبک های سنتی بازی ها نیستند و حتما در آینده عناوین منحصر به فرد دیگری را عرضه خواهند کرد.
آقای Lucas Pope نشان دادند که بازی ها فقط قرار نیست که تبدیل به یک طنز محض و بدون تفکر باشد. بلکه موضوعات جدی تری را می توان با آنها ارائه کرد.,خواندن ادامه مطلب,25 نفر که بازی ها را در سال 2013 تغییر دادند,25 نفر که بازی ها را در سال 2013 تغییر دادند,

ملاقات با زنان و مردانی که تاثیر بسزایی را بر صنعت بازی های رایانه ای در 12 ماه گذشته داشتند.
اتفاقات بسیار زیادی در سال 2013 رخ داد که خیلی از آنها قابل پیش بینی و برخی دیگر غیر قابل پیش بینی بودند. پشت هر موفقیت، افراد سخت کوشی وجود دارند که با زحمات خود به اهداف بزرگی دست پیدا می کنند، حال می خواهد در خود بازی ها باشد یا کلیت صنعت. به همین مناسبت وبسایت Develop لیستی متشکل از 25 فرد تاثیر گذار در سال 2013 را تهیه کرده است که در اینجا نگاهی به آن می اندازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا