مقالاتمقاله های ویژه

بهترین‌ بازی‌ های سال 2017

همانند گذشته در پایان سال شاهد انتخاب بهترین‌های بازی‌سنتر هستیم، ولی امسال شیوه متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته در پیش گرفته‌ایم و در این جا رتبه‌های 11 تا 20 بهترین بازی سال را مشاهده می‌کنید.

20.Injustice 2

علی رضا زاده: « سال 2017 یک بازی ویژه در لیست بازی های مورد انتظار من بود؛ عنوانی که نسخه‌ی قبلی آن در سال 2013 منتشر شد و برای من تجربه ای جدید و لذت بخش بود. بعد از مدت‌ها خبر رسید که نسخه دوم بازی در حال توسعه است، اصلا مگر می‌شود خبر از ساخت نسخه جدید بازی مورد علاقه‌ات منتشر شود و خوشحال نشوی؟ تازه بعد از چشیدن دست پخت NetherRealm Studios انتظار برای این بازی برای من دشوارتر بود. بالاخره در ماه می این بازی منتشر شد و الان باید بگویم دست مریزاد NetherRealm که ما را چنین خشنود کردی. از زمان انتشار Injustice 2، تا الان این عنوان نقد های خیلی خوبی از منتقدان دریافت کرده و از طرفی از زمان انتشار بازی، با پشتیبانی خوب از این عنوان و انتشار کاراکتر‌های جدید از Raiden (از سری Mortal Kombat) گرفته تا Hellboy و تعدادی مبارز دیگر که تجربه گیمر‌ها را بهتر و گسترده‌تر کرده‌اند؛ این کاراکتر‌ها در قالب Fighter Pack (شامل سه کاراکتر) و یا به صورت جداگانه برای خرید در دسترس قرار دارند. بعد از گذشت چند ماه از انتشار بازی، موفق به تجربه آن شدم که واقعا یک دنباله قابل تحسین برای نسخه قبل محسوب می‌شود، یکی از نکاتی که با اولین تجربه بازی، خودش را نشان می‌دهد جزئیات فوق العاده بکار رفته در طراحی کاراکترها است؛ انیمیشن‌های خیلی خوب، دیالوگ‌های جالبی که اول بازی بین دو مبارز رد و بدل می‌شود، گرافیک قابل توجه، وجود بخش‌های مختلف مثل شخص سازی کاراکتر، بخش داستانی، چند نفره و… است که این عنوان را به یک Fighting تمام عیار تبدیل می کند. خلاصه در سال 2017 این عنوان یکی از بهترین تجربه‌های من بود و چند باری موفق شدیم با دوستان بازی کنیم که اگر تعریف از خود نباشد، به سختی شکست خوردند!!»

19.Total War: Warhammer II

کاوه اسکندری: «به عنوان یکی از طرفداران چند آتشه هر عنوانی که مرتبط با جهان فانتزی و افسانه‌های کهن باشد و با توجه به موفقیت بسیار خوب نسخه اول Total War: Warhammer، نمی‌توانستم تجربه شماره دوم ماجرای جنگهای الف‌ها و انسان‌ها را به تعویق بیاندازم. مخصوصاً آنکه این روزها بازار عناوین استراتژی آنچنان داغ نیست و معدود آثار بزرگی باقی مانده اند که در کنار بازیهای ایندی عرضه میشوند. بنابر تجربه قبلی، انتظاری که میشد از Warhammer II داشت، سیستم گیمپلی جنگی فوق العاده و حماسی در کنار داستان های کوچک و بزرگ سرگرم کننده مرتبط با جهان وارهمر بود. البته برای راضی نگه داشتن طرفداران قدیمی نیز سازندگان می بایست گریزی به سیاست و مکانیزم دیپلماسی میزدند. شخصاً با توجه به اینکه توتال وار به صورت سالانه عرضه میشود، انتظار تغییرات شگرفی در هیچ قسمتی را نداشتم و تنها میخواستم هرچه سریعتر جنگجویان آشوب را به سزای اعمالشان برسانم، در هر حال اعمال بهبودهای گسترده بر روی اثری که سبک گرند استراتژی را تعریف میکند بدون تغییرات ساختاری امکان پذیر نیست. و دقیقاً به همین منوال، Total War : Warhammer II عنوانی بود که میخواستم تجربه کنم، بدون ریسکهای غیرقابل انتظار، ادامه دهنده میراث آثار قبل از خود و بسیار سرگرم کننده. شاید بهترین تعریف برای ساخته Creative Assembly این باشد که به هیچ وجه اثر خوبی برای تجربه در زمان امتحانات نیست و با اینکه تمام مشخصه های خود را از سال 2011 تا به امروز بدون تغییر آنچنانی حفظ کرده است، اما به هنگام تجربه آن، هنگام که در مقابل دو امپراتوری استراتژی جنگی پیاده میکنم و موفق به شکست هر دو میشوم، بدون توجه به مسائل فنی با خود میگویم : بهتر از این نمیشود.»

بهترین شوتر: Wolfenstein II: The New Colossus

18.Forza Motorsport 7

میلاد طاهرنژاد: «شاید تجربه‌ی «فورتزا موتوراسپورت» طی سال گذشته‌ی میلادی، تفاوت چندانی با نسخه‌های نسل هشتمی و اثر کاملی مثل Forza 6 نداشت. نسخه‌ی ششمی که در سالگرد ده سالگی فرانچایز عرضه شد در بسیاری از بخش‌ها سری را به تکامل رساند. چالش پیش روی تیم Turn 10 برای خلق فورتزا ۷ و خارج شدن از زیر ساله‌ی نسخه‌ی ده سالگی سری، باعث شد تا ۲۰۱۷ شاهد انتشار بهترین و کامل‌ترین نسخه‌ی شبیه‌ساز ریسینگ مایکروسافت باشیم. هر چند که ارفاق در درجه‌ی سختی برای جذب مخاطبانی که با هورایزن به سری معرفی شده بودند، همچنین وجود لوت باکس‌ها کمی روی تجربه‌ی کلی بازی تاثیرگذار بود، اما آن قدری نکات مثبت فوترزا ۷ برجسته بودند که این معدود ایرادات چندان به چشم نیاید. تجربه‌ی هفتمین نسخه از فرانچایز دوست‌داشتنی مایکروسافت، مخصوصا روی غول ۶ ترافلاپسی ردموندی‌ها با خروجی تصویر 4K و فریم‌ریت ثابت ۶۰، چیزی نیست که طرفداران مسابقات رانندگی بتوانند به راحتی از کنار آن بگذرند. »

17.Uncharted: The Lost Legacy

احسان ناخدا: « معمولا ناتی‌داگ عادت دارد بعد از گذشت مدتی از عرضه بازی خود، یک DLC داستانی برای آن منتشر کند که در بعضی موارد خاص هم به عقیده خیلی از افراد، آن محتوای دانلودی حتی از خود بازی اصلی هم بهتر می‌شود! «Lost Legacy» درابتدا قرار بود به همین صورت باشد و به عنوان یک DLC برای نسخه چهارم Uncharted منتشر شود، ولی در ادامه‌ی تولید بازی، وسعت پروژه بزرگتر شد که هم‌اکنون همه آن را به عنوان یک Expansion می‌شناسند. در واقع Lost Legacy در بخش گیم‌پلی المان‌های جدید و خاصی ندارد و اکثر موارد آن را در نسخه چهارم دیده بودیم، اما موردی که آن را دوست‌داشتنی می‌کند، کارکترهای آن و برقرار کردن بالانس بین بخش‌های مختلف آن است. اول از هر چیز خود کلویی (شخصیت اصلی) به تنهایی ارزش تجربه بازی را چند برابر بیشتر کرده است و بعد از اتمام بازی هم مطمئنا بیشتر عاشق آن خواهید شد. دومین نکته هم همانطور که گفته شد، به برقرار کردن بالانس بین بخش‌های مختلف است؛ یعنی در طول بازی ما هم حل پازل داریم، هم ماجراجویی داریم و هم به مقدار کافی اکشن و زد و خورد داریم! تمامی این‌ها باعث شده تا Lost Legacy را درحد نسخه چهارم دوست داشته باشم.»

فرنود: « تقریباً یه سال از عرضه آخرین شماره اصلی سری آنچارتد هم گذشت و این بار DLC این نسخه به بازار اومد. DLCای که البته اون‌قدر روش کار شده بود که بتونن روی دیسک هم عرضه‌ـش کنن. اگه بخوام منصفانه نگاه کنم، Lost Legacy صرفاً بازگو کننده یه داستان فرعی و شاید بیشتر ابرازی برای سود ناشر باشه. البته که برای یه DLC هیچ‌وقت انتظار یه چیز خیلی خاص و جدیدتر رو نداریم. به‌هرحال، برای منی که همیشه از سری آنچارتد لذت بردم، Lost Legacy هم تجربه بدی نبود. جدا از بخش ادونچر و شوتری که روند نسخه چهارم رو ادامه می‌داد، کلی Set Piece قشنگ و هیجان‌انگیز، بزرگ‌ترین مزیتی بود که من رو پای بازی کردنش می‌نشوند. بقیه قسمتایی که توی بازی بودن، از جمله قسمت شوتر، گشت و گذار با ماشین و طی کردن مسیر و آویزون شدن از پلتفرم‌های مختلف، بیشتر یادآور این بودن که همشون توی ۴ تا نسخه‌ی قبلی بازی به‌ویژه شماره‌ای که یک‌سال قبل عرضه شده بود وجود داشتن. در کنار خود بازی، بخش مولتی‌پلیر آنچارتد ۴ هم وجودش باعث شده تا اگه کسی نسخه چهارم رو نداشته باشه بتونه بخش آنلاین رو هم با همین بازی تجربه کنه که باز هم از هیچ بهتره. در کل به نظر من Lost Legacy بین DLCها، یکی از بهترین‌ها محسوب میشه ولی بین بازی‌های عرضه شده در ۲۰۱۷ نمیشه اون رو یکی از بهترین‌ها دونست.»

بهترین نقش آفرینی: Divinity: Original Sin II

16.Middle-earth: Shadow of War

علی جلیلی: «امسال از نظر حجم کلی بازی های منتشر شده در سبک های مختلف با عناوین نسبتا خوبی رو به رو بودیم که یکی از این عناوین خوش ساخت و آینده دار این صنعت بازی « Middle Earth Shadow Of War» ـه که در ادامه نسخه قبلی خودش تونست پتانسیل خوبی رو به اجرا بذاره! اگه کمپانی برادران وارنر به این بازی توجه بیشتری بکنن قطعا از نظر بخش داستانی و گیم پلی یکی از برترین های این صنعت میشه! شدو آف وار از نظر خیلیا که کلا سبک آر پی جی حساب نمیشه و یه جور توهین به این سبکه منتها من این قضیه رو درست نمیدونم. با اینکه حتی نتونستم نسخه قبلی رو تموم کنم اما با فلش بک هایی که تو طول داستان با اون برخورد کردم خوب تونستم هم از موضوع این نسخه و هم از موضوع نسخه پیشی آگاهی کاملی پیدا کنم! گیم پلی بازی که همونطوری خوش ساخت و استایل هست و تنوع در کشتن اُرک ها، اون حس انتقام طلبانه ای که به دنبالشیم و درونمون فعال میکنه! خب با اینکه کمپانی برادران وارنر پشت این بازی ایستادن میشه گفت این بازی یه جورایی تلفیقی از سری بازی اساسین کرید و سری بتمنه که این نسخه جدید کاملا ترکونده.. سوار بر اژده ها و عنوان و اقسام دشمنان و له کردن اونها زیر پا.. از همه مهمتر وجود بخش آنلاین توی سه بخش بسیار بسیار جذابه.. فتح قلعه با سناریوهایی که میتونید درست کنید خیلی جالبه! با ایجاد یه اغتشاش و داشتن هزاران هزار سرباز به راحتی میتونید یه قلعه رو نابود کنید.. همچنین توی بخش آنلاین میتونید از این قلعه ها دفاع کنید یا میتونید این قلعه هارو ارتقا بدید تا در مقابل حمله ها مستحکم تر و دفاعی تر باشن! به هر حال Middle Earth Shadow Of War بازیی هستش که همه سلایق رو تو خودش گنجونده و تجربه این بازی اصلا خالی از لطف نیست.»

15.PlayerUnknown’s Battlegrounds

فرنود: « شاید تا همین چند وقت پیش هم هیچ‌کسی فکرش رو نمی‌کرد که یه بازی جدید خیلی زود به یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌های آنلاین تبدیل بشه‌ و بزرگ‌ترین عناوینی که سال‌ها توی چارت‌های استیم جاخوش کرده بودن رو به پایین بکشه. PlayerUnknown’s Battlegrounds یا به اختصار PUBG، از فرمول ساده ولی جذاب استفاده کرده و یه ایده جدیدی رو برای بازی‌های شوتر آنلاین معرفی و پیاده‌سازی پرداخته. گرچه PUBG گرافیک خیلی قابل توجهی نداره، ولی اجرای ایده‌ـشون به قدری قدرت‌مند هست که فقط به همون بخش توجه کنیم و این عنوان رو جزو یکی از بهترین بازی‌های ۲۰۱۷ بدونیم. درسته که PUBG نقشه‌های زیادی برای بازی نداره، ولی همین نقشه‌ای رو هم که طراحی کردن، شاید از کل نقشه‌های جورواجور بازی‌های شوتر دیگه روی همدیگه بزرگ‌تر باشه! توجه به جزئیات و همین‌طور تعامل بسیار بسیار مناسب محیط توی گیم‌پلی به‌نظرم برگ‌ برنده‌ PUBG به‌شمار میره. استفاده از وسایل نقلیه مختلف و کلی وسیله و آیتم برای جمع آوری شامل این جزئیات بسیار وسیع بازی میشه. هیجان گیم‌پلی برای عنوانی که نه داستان خاصی داره و صرفا یه Battle Royal محسوب میشه، در نوع خودش با توجه به اینکه هرلحظه محیط کوچیک‌تر میشه، عالیه. باید اعتراف کنم که PUBG رو به عنوان بازی‌ای می‌بینم که قراره تا سال‌ها با سرورهای شلوغش مردم رو سرگرم کنه.»

بهترین اکشن/ادونچر: Horizon Zero Dawn

14.Nioh

احسان ناخدا: « بدون شک Nioh یکی از بهترین بازی‌هایی است که از سری Dark Souls الهام گرفته. یکی از دلایلی که Bloodborne را بیشتر از DS دوست دارم، همین زیاد بودن سرعت کارکتر اصلی است که این بار در Nioh به اوج خود رسیده و مبارزات بسیار پرسرعت شده‌اند. Nioh شاید بخاطر سختی بسیار زیاد خود شناخته شود، که واقعا هم همینطور است و ما با یک بازی سرسخت سر و کار داریم؛ اما باید گفت که این سختی بصورت عادلانه در بازی لحاظ شده و هر باس را می‌توانید پس از چند بار کشته شدن، از پا درآورید. البته شایان ذکر است که بعضی مواقع باس‌فایت‌ها دیگر بیش از اندازه قوی هستند و حسابی روی اعصابتان راه می‌روند! تنها ایرادی که از نظر من به این بازی وارد است، تکراری شدن گیم‌پلی و ماموریت‌های آن است که باعث می‌شود شوق و عطش شما از بین برود. با این حال اگر از این مورد فاکتور بگیریم، Nioh به تنهایی یکی از بهترین بازی‌های سال 2017 است.»

13.Prey

میلاد دهدشتی: « فرمول ساخت Prey 2017: آی پی Prey رو خریداری کنید+ تمام ایده های ساخت قبلی رو بریزید دور(R.I.P Prey 2)+ باتجربه ترین استودیو حال حاضر در طراحی مرحله رو استخدام کنید(aka: Arkane)+ مجبورشون کنید یه ایستگاه فضایی طراحی کنن+ چند ماه بعد یه ایستگاه فضایی با جزئیات و پر از خرت و پرت داریم، چجوری از این همه خرت و پرت استفاده کنیم؟ موجودات با قابلیت تغییر شکل به بازی اضافه می کنیم+ اتمسفر بایوشاک+ گیم پلی Dishonored+ مدیریت منابع Deus Ex و System Shock+ از مراحل بدون جاذبه Dead Space الهام بگیرید+ Mimic به تعداد لازم به بازی اضافه کنید تا پلیر بعد از تجربه بازی تا حداقل دو ماه با دیدن لیوان قهوه سفید رنگ به طور ناخودآگاه دنبال آچار فرانسه برای ترکوندنش بگرده+ Mick Gordon هم که هنوز این دور و اطراف می چرخه بیاید ازش استفاده کنیم+ همه هنوز پورت افتضاح Dishonored 2 یادشون هست، پس این دفعه یه PC Port خفن تحویل بدید-به Microtransaction هم نیازی نیست، همه ی این موارد رو با هم مخلوط کنید تا Prey 2017 داشته باشید، یکی از بهترین Immersive Sim های ایستگاه های فضایی اخیر و دنباله معنوی System Shock.»

بهترین ریسینگ/ورزشی: Forza Motorsport 7

12.Destiny 2

علی جلیلی: « دستنی 2 همونطوری که انتظار میرفت ازش تونست راه موفقیت نسخه اول خودشو ادامه بده و برای برا دوم خودشو به همه ثابت کنه که میتونه توی سبک شوتر اول شخص طعم هیجانو بهمون بفهمونه. با تغییر اساسی که نسخه 2 نسبت به نسخه یک داشت و اونم آوردن بخش داستانی به بازی بود به جرائت میتونم بگم که تجربه این اثر برای همه واجبه! روایت داستان اونقدر نرم و گیراست که بازیکن خواسته یا ناخواسته تو دل داستان غرق میشه و به نوعی پلیرو میخکوب سرجاش میشونه که از داستان ماورایی بازی سر در بیاره! فضای بازی همون فضای سابقه که توقع هم نمیرفت که تغییرات اساسی رو شامل بشه منتها نسبت به نسخه قبلی خودش چالشای سخت و روانی کننده ای رو سازنده ها به بازی اضافه کردن که حتی با هم گروهیای خودتونم خیلی سخته که بتونید ار پس این چالشها بر بیایید! البته اینو بگم اگه خیلی خوش شانس بودید که نسخه یکو بازی کردید کارتون به مراتب توی نسخه دوم راحتتره! مودها هم همون مودهای قابل بازی نسخه قبل بود که غیر از بخش Team Death Match و Capture A Flag ( به زبان ساده و قابل تفهیم برای بازیکنای شوتری عرض کردم که این بازیو تجربه نکردن) چیز دیگه ای نیست که بتونه شمارو سرجاتون نگه داره. البته مودهای دیگه هست که ترجیحا این دو مود باز بهتره از بقیه قسمت هاست… Destiny 2 از اون دسته از بازیاست که نه خیلی زیاد، ولی تو یه مدت معلوم شمارو بسیار سرگرم میکنه و چون پشت این عنوان ناشر و سازنده قوی خوابیده، ازشم انتظار نمیرفت که امسال نتونه عرصه رقابت رو برای رقباش کمتر کنه! دستنی 2 روانی کنندس، روایت عالی داستان با چاشنی موسیقی که شما رو مجذوب خودش میکنه و سیاره هایی که توش به جنگ رقیبا میرید و خیلی سرعتی و عالی یه مسابقه رو پشت سر میذارید و مهمتر از اون همکاریه تیمیه که بدون تیم یکپارچه و دقیق قطعا تو بازی فلج خواهید شد! تو این بازی جایی برای فردین بازی و تک خوری و اینا نیست. اصلا اصل سری بازی Destiny مبنی به همکاری تیمیه که سازنده ها به ما بفهمونن که ” آقا بازی شوتر اول شخص یه بازی تیمیه نه یه جایزه که همه تکی براش تلاش میکنن” که انصافا هم درس خیلی خوبی رو تا اینجای کار بهمون داده! ( بر خلاف اکثر بازی های شوتر اول شخص که کمتر کسی معنی همکاری تیمی رو توش میفهمه و دستورات رو اجرایی میکنه) این از دلایلی بود که Destiny 2 تو لیست ما جا داره پس به جای اینکه مشغول بازی های ساده و بی محتوا بشید، خودتونو به دوستاتون برسونید و دنیای خارج از این کره خاکی رو نجات بدید!»

11.Hellblade: Senua’s Sacrifice

احسان محمدی: « استودیو Ninja Theory همیشه برام استودیویی قابل احترام بوده ، در کنار گیم پلی جذاب بازی هاشون، روایت داستان تو بازی هاشون رو خیلی دوست دارم، حقیقتا تا قبل از اومدن خود بازی فکرش رو هم نمیکردم که اینقدر تحت تاثیرش قرار بگیرم. تریلر های اولیه اش حتی به شک انداخت منو که چطوری شده Ninja Theory که فضای بازی هاش رنگ و وارنگ بوده، یهو اینقدر تغییر تّن بده. بازی رو که شروع کردم همه ی اون شک ها ار بین رفت و تنها چیزی که برام موند، تجربه شگفت انگیزی بود که برام رقم خورد. دنیا و شخصت های بازی تا الان هم که دارم این مطلب رو می نویسم از ذهنم بیرون نرفته، و این نشون دهنده علاقه و اهمیتی که موضوع بازی برای کارگردان و اعضای استودیو داشته، هست. از استادای دانشگاه کمبریج و کسایی که خودشون مشکل بیماری سایکوسیس روداشتن برای توسعه بازی کمک گرفتند و به هرچه واقعی تر شدن بازی کمک کرده. همه ی اینا به کنار، یه داستان فانتزی، افسانه ای عالی و تاریک رو هم روایت میکنه که حول و حوش موضوع و تم اصلی بازی هم هست. امیدوارم استودیو همین راهی که پیش گرفته رو ادامه بده و هر چه قدر هم میخواد طول بکشه، چون از الان به بعد میدونم که قراره تجربه خوب بعدی گیمریم رقم بخوره.»

صفحه بعدی: بهترین‌های سال 2017 رتبه 1 تا 10

برگهٔ قبلی 1 2 3برگهٔ بعدی

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا