مقالات

آیا بازیهای بزرگ و پرهزینه ی AAA به پایان راه نزدیک شده اند ؟

متن مقاله,همزمان با اینکه بازی های هاردکور AAA خود را برای نسل جدید حاضر می کنند، نگرانی بسیاری بزرگی بین جامعه ی بازی کن ها و اعضای صنعت بازیسازی به وجود آمده است که شکست بزرگی برای این بازی ها رخ خواهد داد.
هزینه ساخت بازی های سود ده و بزرگ، تعداد کمی از شرکت ها را قادر به تحمل ریسک ناشی از ساخت چنین بازی هایی می کند.استدیو ها به تدریج بسته می شوند و یا کوچک تر می شوند.تعداد ژانر ها و سری های بازی های غیر دیجیتالی روز به روز کاهش می یابد.
نسل طولانی کنسول های بازی تدریجا در حال توقف است.اما با دسترسی به بازی های رایگان ،بازی های موبایل و بازی های PC و البته زمینه در حال گسترش بازیهای دیجیتال نسل بعدی بسیار پر ریسک به نظر می رسد، بیشتر از همه برای آنهایی که 100 میلیون دلار پرداخت می کنند تا یک بازی عرضه شود.
,,هزینه بسیار زیاد
در این نسل یک بازی متوسط عرضه شده بر روی دو پلتفرم(XBOX360 و PS3 ) حداقل 20 میلیون دلار هزینه در بر دارد که برای سود دهی باید بیش از 2 میلیون نسخه به فروش برسد.اما اکثر بازی های متوسط زیان ده هستند و اکثر پروژه های جاه طلبانه در نهایت به موفقیت نمی رسند.بازی ها الان حتی می توانند 50 یا 100 میلیون دلار هزینه داشته باشند.
این هزینه ها به نظر می رسد در نسل بعدی حتی بیشتر هم بشود چراکه سازنده ها باید به تکنولوژی های جدید مجهز شوند تا بتوانند از ظرفیت های بزرگ نسل جدید بهره مند شوند.
همه ی این ها زمانی اتفاق می افتد که بازی های هاردکور AAA از هر سمتی مورد حمله قرار می گیرند.یک مطالعه اخیر از مرکز تحقیقاتی DFC نشان می دهد که صنعت بازی سازی در پنج سال آینده از 67 میلیارد دلار کنونی به 82 میلیارد دلار بزرگ تر خواهد شد.اما بزرگترین قمست آن از PC و موبایل حاصل خواهد شد که بازار آنها در حال گسترش است.
,,تعریف AAA
خوب، معنی بازی AAA چیست؟معمولا بازی های بزرگی که شدیدا از سوی ناشر تبلیغ می شوند و عمدتا به صورت خرده فروشی عرضه می شوند و اغلب قسمتی از یک سری بازی معروف هستند.Call Of Duty، Assassin’s Creed، Halo، Fifa ، Unchartedو Mass Effect بخشی از این بازی ها هستند که البته هزینه ساخت بالایی دارند.
Dan Hey تهیه کننده Far Cry 3 به IGN گفته است که هیج جای سوالی نیست که شما برای ساخت یک بازی AAA چه باید بکنید.شما باید بهترین افراد و تجهیزات را آماده کنید.که قطعا هزینه در بر خواهد داشت.شما درباره میزان هنری که لازم است تا این تخیلات به واقعیت تبدیل شود باید فکر بکنید.
Edmund McMillen بازی های قابل دانلود و کم هزینه می سازد که به صورت دیجیتالی عرضه می شوند مانند Super Meat Boy و The Binding of Isaac .او همه جور بازی را در طول سال ها بازی کرده است اما هرکس به بازی های او نگاه کند متوجه خواهد شد که بازی های او خیلی هم جادویی و پر زرق و برق نیستند.با این وجود باری های او بسیار مشهور هستند.او به IGN گفته است که اکثر افراد به بازی های AAA به چشم یک عنوان RPG و شوتر نگاه می کنند.من واقعا نمی توان تصور کنم که این بازی ها چطور از جایگاه کنونی بالاتر خواهند رفت.ریسک موجود در این کار برای هر شرکتی به جز شرکت های بزرگی مثل EA خیلی زیاد است.
Will Wright خالق Sims و Sim City هم با این موضوع موافق است.با نگاهی به نسل آینده او به سایت Gameindustry گفته است که ناشر ها از این که 20 یا 30 میلیون دلار صرف ساخت چنین بازی هایی بکنند متنفر هستند چرا که تنها افرادی که می توانند این بازی ها را انجام دهند خودشان هستند!
تنفر از هزینه کردن و ریسک کردن به این معنی است که خیلی از ایده های بزرگ به عنوان یک بازی AAA قابل ساخت نیستند و امکان ساخت آن ها مگر به صورت کوچکتر و دانلودی وجود ندارد.
در یک مصاحبه دیگر Jenova Chen خالق بازی Journey از شرکت thatgamecompany گفته است اگر شما به بازی های موفق دو سال گذشته نگاه کنید هیچکدام در اصل یک عنوان AAA نبوده اند.من فکر میکنم که صحنه ی بازی سازی کنونی چیزی بیشتر از بازار کنسول ها و بازی های پر هزینه است.
,,یک فروش مداوم
بازی های AAA که ممتاز و عالی هستند باید گفت در واقع به طرز قابل توجهی تجربه ی خشنود کننده ای ارایه می کنند،از لحاظ بصری و صوتی فوق العاده هستند، یک جهان بزرگ را رندر می کنند و بسیار واقعی به نظر می رسند.این بازی ها چیز هایی را ارایه می کنند که قطعا با یک تیم کوچک و بودجه محدود قابل ارایه نیست.استعداد و سرمایه ی زیادی میطلبد تا بتوان یک Elder Scrolls V: Skyrim ساخت.
با این وجود 60 دلار مبلغ زیادی برای یک بازی است، به خصوص زمانی که تعداد افراد زیادی در حال تلاش برای بقا در این شرایط بحران اقتصادی هستند.افراد زیادی تجارب بازی خود را محدود به برخی عناوین مورد علاقه مثل Call Of Duty میکنند و به جای خرید بازی جدید رو به خرید DLC این عناوین می کنند.یا به جای آن زمان خود را صرف بازی کردن بازی های کوچک تر و قابل دانلود بر روی موبایل می کنند.
James Gaynor سازنده Gone Home از کمپانی The Full Bright می گوید که تعداد عناوین زیادی وجود دارد که در تلاش برای جذب آن 60 دلار هستند.این مبلغ بسیار زیاد است مگر این که شما در آمد زیادی داشته باشید.همین علت کار را برای شرکت ها برای تامین این هزینه های زیاد سخت می کند.
اما به عنوان یک بازی کن او امیدوار است که چنین بازی هایی راهی برای بقا پیدا کنند.او می گوید که من واقعا این بازی ها را دوست دارم اما بدون وجود مقدار زیادی سرمایه و نیروی کار ساخت این بازیها دشوار است.
این نسل از کنسول ها درس های زیادی را به ناشر ها دادند.Rockstar Games اخیرا Max Payne 3 را عرضه کرد.آنالیزر ها معتقدند این بازی بیش از 100 میلیون دلار هزینه در بر داشته است.اما آمار NPD از فروش بازی نشان می دهد که بازی به سختی حتی خواهد توانست هزینه های ساخت را جبران کند.درهای Rockstar Vancouver سازنده بازی اخیرا بسته شد و تمام عملیات آن به Rockstar Toronto انتقال یافت.
بر اساس گزارش Take Two مالک Rockstar هزینه ساخت بازی های این شرکت ما بین 10 تا 60 میلیون متغیر است.این در حالی است که عناوین بزرگتر و مشهورتر حتی از این رقم هم بیشتر هزینه در بر دارند.این شرکت معتقد است که هزینه و زمان ساخت بازی ها در این نسل حتی افزایش خواهد یافت.
Max Payne یک عنوان جدید نبود اما برای بسیاری از بازی کن های جدید ناشناخته بود.آخرین عنوان از این سری 9 سال قبل عرضه شده است که یک عنوان به طرز غیر قابل باور فوق العاده ای نبود.فیلم ساخته شده بر اساس این عنوان درسال 2008 هم امتیاز 16% را از Rotten Tomatoes دریافت کرده است.حتی با وجود یک بازی خوب، رکورد زنی در جدول فروش و تعداد بسیار زیاد کنسولهای فروخته شده در جهان موفقیت این بازی بسیار سخت است.
,,چرا ناشران وجود دارند؟
این روزها بسته شدن استدیو ها یک امر کاملا طبیعی است چرا که شرکت ها در تلاش برای کاهش هزینه ها هستند.شرکت های بسیاری مثل THQ در حال مبارزه با مسایل مالی هستند.حتی شرکت هایی مثل EA که وضعیت مناسبی دارند هم علاقه ای برای سرمایه گذاری از طرف سرمایه دارن ندارند.ناشران تنها شرکت هایی هستند که توانایی تامین هزینه های 50 تا 100 میلیون دلاری را دارند.اما حتی بقای آن ها هم در هاله ای از ابهام است.
سرمایه گذار این صنعت Mitch Lasky در صحبت های اخیر خود در GamesBeat 2012 گفته است که ما به این نتیجه رسیدم که کمیابی افراد علاقه مند به پرداخت 60 دلار برای یک بازی، کمیابی استعداد های بازی سازی و کمیابی افرادی که تمایل به پرداخت هزینه 20 تا 30 میلیون دلاری برای ساخت یک بازی دارند در حال وقوع است.او یازی های رایگان را مرکز جدید توجه این صنعت دانسته است.او می گوید ما برای مثال League of Legends را داریم.ما هزینه زیادی برای تبلیغ این بازی نکرده ایم اما این عنوان در عرض دو سال بیش از 42 میلیون بار دانلود شده است.
,,کمی مثبت اندیشی
Richard Garriott می گوید که بازار هاردکور از بین نخواهد رفت.بازی هایی که تمامی انرژی خود را صرف ساخت موتورهای قدرمتند برای ارایه تصاویر واقعی می کنند از بین نخواهند رفت.
Martin Rae مدیر ارشد Academy of Interactive Arts and Sciences در مصاحبه با IGN می گوید که هزینه ها بالاست و بنابراین ریسک سرمایه گذاری نیز بالاست.این دلیلی است که من بعضی بازی های قابل دانلود و مجانی را دوست دارم. این بازی های توسط تیم های کوچک تر با هزینه های کمتر ساخته می شوند.اما زمانی که این ایده های کوچک خودی نشان دهند سرمایه گذاری بیشتر روی آن ها ممکن خواهد بود.
اما شکی وجود ندارد که ناشران بازی در آینده کمتر بازی های پر هزینه خواهند ساخت، و بیشتر تمرکز خود را بر روی عناوینی خواهند گذاشت که مطمئن به فروش آن ها هستند. اما برای بقا ، بازی های AAA دیگر نمی توانند بر روی یک سری ایده ها و تجارب تکراری تکیه کنند. تاریخ بازی سازی یک درس بزرگ داشت، اینکه ایده های قدیمی فقط برای مدتی زنده خواهند بود و ایده های جدید هستند که عامل موفقیت خواهند بود.
همان طوری که Yves Guillemot می گوید ” اگر شما به دلیل ترس از فروش بازی ریسک نکنید، نمی توانید چیز های جدید خلق کنید و اگر شما چیز های جدیدی خلق نکنید مردم حوصلشان سر خواهد رفت”
,,کنسول های جدید، ایده های جدید
کمپانی های بازیسازی به خوبی می دانند که باید ایده های جدیدی را ارایه کنند و کنسول های بازی سازی بهترین فرصت را برای ارایه این ایده ها فراهم می کنند. Yves Guillemot از Ubisoft در مصحابه اخیر خود با Gameastura گفته است ریسک ارایه یک IP جدید در ابتدای نسل بسیار کمتر است، چرا که مشتری های ما آماده گی پذیرش بیشتری نسبت به این ایده های جدید دارند و آن ها واقعا به دنبال بهترین ها هستند.در پایان نسل آن ها چیز های جدید می خواهند، ولی نسبت به ابتدای نسل کمتر به خرید آن ها اقدام می کنند. آن ها می دانند که دوستانشان در حال بازی کردن Call Of Duty و Assassin’s Creed هستند، بنابراین آن ها نیز به دنبال این بازی های می روند.
بنابراین وقتی کنسول های جدید عرضه می شوند، یک فرصت جدید برای شرکت ها به وجود می آید تا اقدام به ساخت فرنچایز های جدید بکنند و همانطوری که بیشتر افراد می دانند آن ها این کار را به صورت پنهانی انجام می دهند. E3 قبلی واقعا ناامید کننده بود چرا که بسیاری از بازی ها برای ما آشنا بودند. شرکت های بازی سازی ایده های جدید خود را برای کنسول های جدید نگاه داشته اند.(البته شاید این رویه نادرست باشد با توجه به بازتاب خوب Watch Dogs در این نمایشگاه)
,بار دیگر فرصتی شد تا با یک مقاله جدید در خدمت دوستان عزیز باشیم با این تفاوت که این مقاله بر خلاف مقاله های قبلی یک مقاله تحلیلی است که سعی در بررسی وضعیت حاکم بر صنعت بازی سازی در آستانه نسل جدید کنسول ها دارد. این مقاله نیز ترجمه مقاله اصلی منتشر شده در سایت مشهور IGN است که در اینجا بدون هر گونه دخل و تصرفی به صورت مستقیم از سایت مذکور ترجمه شده و در اختیار دوستان همیشگی سایت بازیسنتر قرار گرفته است. توضیح اضافی اینکه این مقاله با توجه به وضعیت حال حاضر صنعت بازی سازی نوشته شده است و مباحث و پیش بینی های ارائه شده در آن، شاید در زمانی دیگر صحت خود را از دست بدهند.

سهیل اسعدی

Photoshop,TV Series,Game Wallpapers

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن