مقالات

10 ویژگی برتر ویندوز 10

در حالی که کمتر از ۲ هفته تا ارائه ی اخرین نسخه ی سیستم عامل شرکت مایکروسافت یعنی ویندوز ۱۰ بیشتر باقی نمانده ، موقعیت را مناسب دیدم تا نگاهی کوتاه به  چند ویژگی مهم این OS جدید  داشته باشیم.

شاید قابل باور نباشد که  در حدود ۳ دهه از انتشار اولین نسخه کامپیوترهای مجهز به سیستم عامل Windows 1.0  گذشته است کاری که توسط Chase Bishop، یک دانشمند در عرصه ی تکنولوژی و کامپیوتر شکل گرفت ، البته نباید فراموش کنیم .در حوالی سالهای ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ پایه‌ی سایر سیستم های عامل همچون Lisa و مکینتاش نیز گذاشته شد اما شاید هیچ کدام بعدها به اندازه ی ویندوز  کاربران اماتور و حتی حرفه ای را در طول ۳۰ سال  با خود همراه نکرده است.

اخرین نسخه ویندوز با نام ۸.۱ در اکتبر ۲۰۱۳ عرضه شد و بعد از کمتر از ۲ سال و بنا به گفته مایکروسافت ویندوز ۱۰ اخرین نسخه از این سیستم عامل خواهد بود حال ۲ سوالی که ممکن است مطرح شود اینست که :

۱- واقعا چه امکاناتی در نسخه ۱۰ گنجانده شده که اینقدر مایکروسافت  و رسانه ها به تبلیغ و تعریف از این OS برامده اند؟

۲- ایا این ورژن از Windows ارزش مهاجرت از سایر نسخه هایی دیگر را را دارد؟

با ارائه مطلب پیش رو سعی میکنیم با روشن کردن برخی از قابلیتها  شما را در پاسخ به ۲ پرسش بالا راهنمایی کنیم.

۱-ظاهری جدید برای ویندوزی جدید

از موارد مهم برای جذب کاربران خصوصا اماتورها به سوی یک سیستم عامل ظاهر جدید و دلچسب با حفظ ویژگیهای مهم در ساختار کلی ان سیستم عامل است چیزی که ما در ویندوز ۱۰ با ان روبرو هستیم طراحی مجدد ایکونها ،منوها،WallPaper های جدید، تغییر ظاهر Desktop و اضافه شدن Live Tiles به منو Start به اضافه ی تغییراتی در طراحی ان اما با عملکردی مشابه با ویندوز ۷ که بسیاری از کاربران از ان راضی بودند .

۲-خداحافظی با Internet Explorer

یکی از معایب مهم نسخه های ویندوز کارا نبودن مرورگر اینترنتی ان یعنی IE بود عاملی که در نسخه ی ۱۰ جای خود را به Web Browser جدیدی به نام Edge داده که نه تنها دارای ظاهری زیباست بلکه از لحاظ سرعت و عملکرد با مرورگرهای متداول امروزی برابری میکند و تازه این پایان کار نیست بلکه ویژگیهای Side Bar ،بهره گیری از قابلیت Ask Corana تنها با یک کلیک و Highlight کردن هر متنی وجستو جو دقیقتر ان،Reading Mode ، ذخیره سازی صفحات وب به شکل دلخواه و… همگی تنها بخشی از امکانات این مرورگر جدید هستند.

۳-Universal App

اهمیت دادن مایکروسافت به ساخت اپلیکیشنهایی مشترک بر روی لپ تاپ و Windows Phone ،چیزی که در طراحی نسخه ی جدید فروشگاه ویندوز و گنجاندن این مدل برنامه ها به ان توجه بیشتری شده اپهایی همچون Mail,Weather,Sports و… علاوه بر بهتر شدن کارایشان امکانات جدید نیز به انها اضافه شده و برای موبایل و کامپیوترهای خانگی به بهترین شکل وبا حفظ یکسان ویژگیها کار میکنند.

-اپلیکیشنهای OSX و iOS و Android در راه ویندوز!!

طراحان و دولوپرها مدتی است که به دلیل مشکلات متعدد و سود اوری کم ، اپلیکیشنهای کمتری را نسبت به سایر OS ها برای ویندوز منتشر میکنند اما مایکروسافت در کنفرانس طراحان در سال ۲۰۱۵ قول ارائه ی ابزارهای جدید را به انان داد که از این طریق میتوانند اپهای اندرویدو iOS که بهصورت Java و++C و Visual Studio کد نویسی شده است را با کامپایلرهای جدید برای در فروشگاه ویندوز منتشر کنند.
در ضمن اپهایی با ساختار NET. وWin32 نیز در ابتدا ی عرضه ی ویندوز ۱۰ برای فروش در Windows Store موجود خواهد بود.

۵-امکانات بهتر ویندوز ۱۰ برای تبلتها

مایکروسافت امید بسیاری برای فروش تبلتهای ویندوزی دارد از این رو استفاده از نسخه ی تبلتی Windows 10 به مراتب نسبت به نسخ قبلی اسانتر شده ، ایکونها فضا بیشتری برای قرار گیری دارند ،حذف کاشیهای Pinned شده از Task Bar و انتقال انها به Task Viewو…

۶-بیش از ۱ Desktop در ویندوز ۱۰!!

مایکروسافت مدتهاست که متودهای متفاوتی را برای Switch کردن میان برنامه های باز شده خود امتحان میکند اما به نظر میرسد شیوه ایی که اپل در OSX استفاده میکند با کمی تغییر برای ویندوز ۱۰ مناسبتر باشد.حالتی که شما در ان تمامی اپهای باز شده را در پنجره های کوچک اما همگی را در یک صفحه می بینید. انهم فقط با فشردادن دکمه های Alt+Tab .
ویژگی دیگری که از OSX اپل در این نسخه از ویندوز استفاده شده قابلیت چند Desktop یی است ، بارها پیش امده که انقدر برنامه و پنجره ی باز شده دارید که دیگر نمیتوانید به ان نظم دهید وعملا شما را دچار درد سر میکند ،اما با ویژگی Multi Desktop شما میتوانید تعداد زیادی صفحه ی اصلی داشته باشید که مثلا در یکی برنامه های Office را باز کرده باشید و در دیگری مشغول انجام Edit فیلم باشید بدون انکه بهم ریختگی برنامه ها و پنجره ها کار شما رو مختل کند.

۷-سرعت بیشتر در برنامه ها و بازیها با Direct x 12

یکی از نکات برتر ویندوز ۱۰ برای گیمرها امکان اجرای بازیها با DX12 است عاملی که بنا به گفته ی مایکروسافت باعث بهبود سرعت و کاهش فشار به CPU تا ۵۰٪ خواهد بود این موضوع باعث شده تا نهایت گرافیک بازیها را بتوان در بیشتر کارتهای گرافیکی موجود و موبایلها و Xbox One تجربه کرد.
در عین حال قابلیت مهم و اختصاصی ویندوز ۱۰ برای Xbox One امکان استریم کردن بازی از X1 بر روی ویندوز و از طریق Local Network است.

۸-ویندوز ۱۰ و جست و جوی اسانتر

قسمت Search در ویندوز ۱۰ در بخش Taskbar قرار گرفته و از جمله ی تغییرات اساسی ان میتون به افزایش سرعت جست و جو و پیدا کردن فایلها و فولدر های مختلف در کمترین زمان اشاره کرد ، در عین حال اگر موضوع مورد جست و جوی شما مرتبط با وب و اینترنت باشد Windows 10 به شما پیشنهاد جست و جو در اینترنت را خواهد داد که بر اساس مرورگر متداولی که استفاده میکنید این Search انجام میشود.

۹-قابلیت Aero Snap

سیستم Snapping (استفاده از ۲ برنامه / پنجره همزمان در کنار یکدیگر) ابتدا در ویندوز ۷ ارئه شد اما بعدتر در ویندوز ۸ این ویژگی بهبود یافت تا اینکه در ویندوز ۱۰ شما امکان سوئیچ کردن از ۴ برنامه/پنجره ی باز را به صورت همزمان خواهید داشت قابلیتی مهم که حتی OSX جدید شرکت اپل یعنی El Capitan نیز خود را ملزم به استفاده از این سیستم کرده است.(منتها در El Capitan فقط ۲ پنجره همزمان قابل استفاده خواهد بود)

۱۰-کورتانا دستیار جدید شما

ریسک بزرگ مایکروسافت به منظور ساختن یک دستیار صوتی هوشمند در رقابت با Siri شرکت اپل بسیار موفق بوده چرا که سیستم عامل جدید این شرکت و اپدیت بزرگ کسول Xbox One در اینده به طور مشخصی بر استفاده از این همکار هوشمند بنا نهاده شده است.
کورتانا در ویندوز ۱۰ بسیار هوشمند تر شده و میتواند شما را در یاداوری برنامه روزانتان ، جست و جو گسترده تر در اینترنت ، اطلاع از ترافیک و مسیرهای شلوغ و حتی در استفاده از اپلیکیشنهای موزیک و PowerPoint شما را یاری دهد و این ختم ماجرا نیست چرا که او قرار است با سیستم عاملهای iOS و Android نیز همراه شما باشد!.

در نهایت ویژگیهای گفته شد تنها به بخشی از امکانات Windows 10 اشاره دارد و قطعا تا زمان عرضه و حتی با اپدیتهای پس از انتشار قابلیتهای بیشتری به این اخرین ساخته شرکت مایکروسافت در زمینه سیستم عامل افزوده خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا