بررسیپلی استیشن 4

همه چیز شخصی است! | نقد و بررسی Tekken 7

از دغدغه های اخیر ساخت یک بازی فایتینگ که در سالهای اخیر بیش از پیش به چشم می خورد ، ساخت گیم پلی به نحوی است که مخاطب کژوال را در کنار مخاطب هاردکور پوشش داده و هر دو گروه را راضی نگه دارد. اهمیت بیش از حد به مخاطب هاردکور بازی را برای مخاطب کژوال غیر قابل تحمل کرده و باعث دور شدن این حجم عظیم مخاطب می شود از طرفی اهمیت بیش از حد به مخاطب کژوال بازی را به شدت کم عمق و ساده کرده که باعث پراکنده شدن مخاطب هاردکور می شود. اما هنوز هستند بازیهایی که تعادل مناسبی میان هر دو سلیقه برقرار می کنند ، عنوان TEKKEN 7 یکی از همین بازیهاست.

از بسیاری جهات عنوان TEKKEN 7 هنوز مانند گذشته است و همان حس و حال سابق را تداعی میکند اما چیزی که بیش از پیش خودنمایی می کند بخش داستانی با شمایلی جدید است که به این نسخه تحت عنوان The Mishima Saga اضافه شده است. این بخش شامل 14 چپتر (به همراه یک چپتر ویژه) می شود اما بر خلاف گذشته اینبار بخش داستانی بسیار کوتاه تر بوده و در حالت نرمال چیزی در حدود 3 ساعت به طول می انجامد. داستان اکثر مواقع خوب روایت می شود اما گاهی اوقات بعضی اتفاقات به حال خود رها شده یا همه چیز به سرعت اتفاق افتاده و پیش می رود. لازم به ذکر است که بخش داستانی جدید همه شخصیت های داخل بازی را پوشش نداده و به خاندان میشیما و باقی شخصیت های مرتبط اکتفا می کند. به همین منظور قسمت داستانی مجزایی برای توضیح پیش زمینه کرکتر ها در نظر گرفته شده ، که در عین کوتاهی جالب و لذت بخش است.

نقد و بررسی tekken 7از بخش داستانی که بگذریم به نقطه قوت بازی یعنی گیم پلی آن می رسیم. اولین چیزی که در لذت بخش بودن گیم پلی بازی خودنمایی می کند، مبارزات سینماتیک و پویای بازی است. ضربات Rage Art (ضرباتی که پلیر در زمان کم بودن میزان سلامتی قادر به اجرای آنها است) اضافه شده به بازی، لحظات صحنه آهسته در مواقعی که دو ضربه به صورت همزمان به سمت هم آمده و نتیجه ی مبارزه را مشخص خواهند کرد، همگی لحظاتی هیجان انگیز و دلچسبی را برای هر نوع پلیری فراهم می آورند. اما وقتی با راستر بازی روبرو می شویم به دنیایی از انتخاب و احتمالات قدم می گذاریم. 37 شخصیت که شخصیت آکوما از بازی Street Fighter نیز جزو آنهاست. صدها کمبو و ضربات مختلف، استایل های متفاوتِ بازی کردن که همگی به غنای گیم پلی بازی می افزایند و در انتظار فردی با اراده برای یادگیری هستند.
اما با دقیق تر شدن در گیم پلی بازی، نکات جالب توجهی یافت می شود که گواهی بر این است که TEKKEN 7 به نوعی تکنیکال ترین فایتینگ موجود است. کاهش سرعت ساید استپ ها ، افزایش سرعت حرکت رو به عقب و جلو و از طرفی کاهش میزان سلامتی بازی نسبت به قبل باعث می شود بازیکن ها بی گدار به آب نزده و همواره مراقب تک تک حرکات خود باشند، زیرا یک حرکت اشتباه ممکن است آخرین حرکت آنها در آن راند باشد. علاوه بر این Damage Scaling بازی نیز نسبت به قبل کاهش محسوسی داشته که این مورد خود باعث تفکر بیشتر و برنامه چینی دقیق تر برای اجرای ضربات می شود که در چه زمانی چه ویژگی ای می تواند اولویت داشته یا در روند بازی به نفع بازیکن باشد، کمبوی طولانی تر با دمیج کمتر و هدایت کردن حریف به موقعیتی مناسب برای اجرای حرکات بعدی یا کمبوی کوتاه با دمیج بیشتر.

نقد و بررسی tekken 7به جز موارد گفته شده ضربات جدیدی در TEKKEN7 به چشم می خورد که هر چه بیشتر به عمق گیم پلی آن می افزاید. ضربات Power Crush (ضرباتی که قادر به جذب تعدادی از ضربات حریف هستند) که با جذب ضربات، مناسب استفاده علیه بازیکن هایی است که به کرات با فشردن دکمه سعی در پیشبرد بازی دارند. اگر چه لازم به ذکر است که این ضربات شروع بسیار کندی داشته و در مقابل دفاع قابل پانیش شدن هستند. ضربات Rage Art و Rage Drive (ضربات ویژه ای مخصوصِ هر شخصیت که تنها در حالت Rage در دسترس قرار می گیرد) که در زمان کمبود سلامتی شخصیت بازی به کمک پلیر آمده تا شانس دوباره ای در برگرداندن ورق مبارزه به او بدهد.
تمامی موارد گفته شده همه نشان از آن دارد که بازی تا چه حد در بخش گیم پلی موفق بوده و از این لحاظ بهترین عنوان در سری به شمار می آید.

اما با این وجود گله ای که هنوز در مورد بازی مطرح است، نبود هیچ‌گونه بخش آموزشی برای افرادی است که قصد دارند به تازگی این بازی را تجربه کنند. به همین منظور در بخش داستانی توضیحات مختصری در اختیار بازیکن قرار گرفته یا در صفحه لودینگ نحوه اجرای Rage Art و Rage Drive کاراکتر نمایش داده می شود که برای آشنایی یک مخاطب تازه کار با بازی پیچیده ای مثل تکن اصلاً کافی نیست.
با توجه به موارد ذکر شده درباره عدم وجود بخش آموزشی ، در بخش داستانی شاهد سیستمی تحت عنوان Story Assist هستیم که بازیکن می تواند با فشردن دکمه L1 (در پلی استیشن) به همراه یکی از 4 دکمه اصلی کنترلر، ضربات ویژه ای را اجرا کرده و بخش داستانی را به راحتی به اتمام برساند. اما در عوض اینکار باعث عدم یادگیری صحیح مخاطب تازه وارد می شود. با وجود تعداد فزاینده عناوین فایتینگ دو بعدی ، بازی سه بعدی و دشواری مانند Tekken نیاز به دقت و توجه بیشتری برای جذب مخاطبین جدید داشته و قطعاً موارد ذکر شده و حاضر در TEKKEN 7 پاسخگوی این نیاز نخواهد بود.

نقد و بررسی tekken 7شاید نتوان TEKKEN 7 را پکیج کاملی از محتوای آفلاین نامید اما از این جهت ناامید کننده نیز عمل نکرده است. علاوه بر بخش داستانی ذکر شده، بخش آفلاین بازی شامل قسمت های Arcade ، Versus ، Practice و Treasure battle می شود. بخش Arcade که مرتبط با نسخه ی آرکید بازی است شامل تعدادی مبارزات پشت سر هم تا رسیدن به باس نهایی می شود. بخش Treasure battle نیز بازیکن را در مقابل تعداد نامحدودی از مبارزات قرار داده که در ازای آن افزایش رنک، فایت مانی و تجهیزات شخصی سازی کردن شخصیت های بازی را به عنوان جایزه در اختیار می گذارد. پس از ورود به بخش شخصی سازی می توان متوجه این نکته شد که این بخش یکی از بهترین ها در میان سایر عناوین حال حاضر فایتینگ است. از شخصی سازی کردن لباس ها و تجهیزات کاراکتر گرفته تا انواع افکت ها و بک گراندهای مختلف. این بخش حتی بازیکن را قادر می سازد تا به انتخاب فریم برای منحصر به فرد کردن خط سلامتی خود نیز بپردازد.

از هسته داخلی بازی و بخش های مرتبط با آن که بگذریم ، به کیفیت بصری و موسیقی های بازی می رسیم. کلیت بخش گرافیک بازی راضی کننده است، استیج ها طراحی پرجزییات و فوق العاده ای دارند، نورپردازی عالی است، افکت های مختلف در میان مبارزات به وفور مشاهده می شوند، اما چیزی که این بخش را از کامل بودن دور می کند کیفیت و مدل کاراکترهاست. مدل کاراکترها در TEKKEN 7 با آن چیزی که از یک بازی نسل 8 انتظار می رود (حتی در مقایسه با استیج های بازی) کمی فاصله دارد و کمتر از حد انتظار ظاهر شده. اما به جای آن در بخش موسیقی هیچ کاستی ای حس نمی شود. پکیج کاملی از انواع موسیقی ها که از منوی بازی گرفته تا داخل مبارزات هیجان و ریتم مورد نیاز را حفظ میکند. اما در کنار این موسیقی های بی نقص، در نسخه پلی استیشن 4 بخشی تحت عنوان Jukebox وجود دارد که به بازیکن امکان دسترسی به موسیقی های موجود در تمامی نسخه های تکن را می دهد. این بخش در کنار بخش Gallery با کالکشنی از سینماتیک های قابل خرید از سری Tekken ، عنوان TEKKEN 7 را به هدیه ای دلچسب و نوستالژیک از سوی باندای نامکو برای تمامی طرفداران این بازی تبدیل می کند.

نقد و بررسی tekken 7در نهایت بخش آنلاین بازی که شامل مودهای Ranked Match ، Player Match و بخش جذاب Tournament می شود که به واسطه بخش Tournament می توان تورنومنت های آنلاین ترتیب داده و برای رسیدن به مقام اول با سایر بازیکن‌ها رقابت کرد. در ابتدای لانچِ بازی، این بخش تجربه جالبی از مبارزات آنلاین ارائه نمی داد و با مشکلات متعددی همراه بود که در حال حاضر این مشکل رفع شده و مبارزات با کانکشن مناسب با کمترین تاخیر ممکن اجرا می شوند.

Tekken 7 با ظاهری آشنا در سری ولی بهتر و قوی تر از آنچه که در گذشته بود بازگشته است. هسته گیم پلی به شدت قوی ، لذت بخش بودن مبارزات و موسیقی فوق العاده همگی به قدری عالی در بازی کنار یکدیگر قرار گرفته اند که مطمئناً هر نوع علاقمند به دنیای فایتینگ را راضی نگه خواهد داشت. شاید بخش هایی همچون داستان آنطور که باید راضی کننده نباشد ولی قطعاً در درجات پایین تری از اولویت در یک عنوان فایتینگ قرار داشته و لطمه ای به بدنه اصلی بازی وارد نمی کنند. Tekken 7 ارزش پولی که برای آن پرداخت می کنید را داشته و در صورت یادگیری صحیح می تواند براحتی به بخشی از زندگی روزانه شما تبدیل شود.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی عمیق و غنی
Treasure battle و بخش Customize
آرشیو کامل و نوستالژیکی از موسیقی و سینماتیک های سری Tekken
بخش تمرینی جامع
نقاط ضعف:
نبود بخش آموزشی که یادگیری را برای تازه واردان دشوار می کند
طراحی نه چندان خوب مدل کرکترها
بخش داستانی کوتاه و کلیشه ای

User Rating: 4.32 ( 5 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا