ایکس باکس وانبررسیپلی استیشن 4کامپیوتر

بررسی بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS

از هم گسیخته

بازی های ژانر سبک مبارزه ای از دیر باز در صنعت بازی های ویدیویی همیشه طرفداران خاص و منحصر به فرد خود را داشته  است . این نوع سبک از بازی ها با گذر نسل ها در صنعت گیم شاهد فراز و نشیب ها و تغییر و تحولاتی در روند و توسعه ساخت خود روبرو شده اند  . بازی ONE PUNCH MAN: A HERO NOBODY KNOWS تازه ترین اثر از کمپانی مشهور ژاپنی BANDAI NAMCO است که توسط استودیوی ژاپنی Spike Chunsoft ساخته و منتشر شده است . بازی سبک مبارزه ای که به سبک و سیاق سری Naruto Ultimate Ninja طراحی و توسعه داده شده است .  در دنیای مانگا سریال انیمه ای به نام مرد تک مشتی ( ONE PUNCH MAN ) ساخته شده و روایت داستان این سریال یک کمدی اکشن هیجان انگیز و در عین حال آموزنده است .

داستانی وفادار به انیمه این سری

این بازی همانطور که اکثر شما می دانید اقتباسی از سریال به شدت محبوب One Punch Man است. داستان سریال روایت جوان ابر قهرمانی به نام سایتاما است که می تواند فقط با یک مشت ، بله فقط با یک مشت قدرتمند ترین غول ها و هیولا ها را از پای در آورد .  زندگی شخصی او ساده است  و حرص و طمع انسان ها در شخصیت او جایی ندارد .حتی ابر قهرمان بودن هم برای او معنایی ندارد و همه چیز برایش پوچ به نظر میرسد . آرزوی عجیب سایتاما این است که چرا هر غول قدرتمندی را فقط با یک مشت به راحتی میتواند از پا در بیاورد و رویای این را دارد که روزی بتواند با غولی طرف شود که در مبارزه او را به سختی به چالش بکشد .

روایت داستان بازی بر اساس فصل اول سریال One Punch Man پی ریزی شده و به همین خاطر داستان بازی نسبتا خطی دنبال میشود . شخصیت های آشنای سریال رفته رفته در بازی پدیدار می شوند و  به شما این  امکان را  می دهد پیوندها را با سایر قهرمانان بازی عمیق تر کنید. برای شروع شما باید برای خود یک قهرمان منحصر به فرد بسازید . بازی حاوی گزینه های مختلف شخصیت پردازی برای ساختن قهرمان خود است . میتوانید از قد قهرمان داستان گرفته تا مدل مو ،رنگ پوست و لباس قهرمان بازی را انتخاب کنید . بعد از اینکه شخصیت خود را طراحی کردید ، سفرتان به عنوان یک قهرمان با کلاس جدید C شروع می شود. فروشگاهی هم در بازی وجود دارد که می توانید برای خرید لباس و مهارت های مبارزه از آن اقدام کنید .

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
نمایی از بخش ساخت و انتخاب مدل حالت صورت شخصیت قهرمان بازی

گیم پلی سردرگم و از هم گسیخته

جهان بازی به صورت سند باکس ( sandbox game ) طراحی شده و دو مکانیزم جالب در جریان گیم پلی آن وجود دارد . در طول مبارزه قهرمانان بازی حتی می توانند به کمک شما بیایند و در مبارزه با دشمنان به شما کمک کنند. به این مکانیزم گیم پلی سیستم Arrival گفته می شود . تا زمان کمک قهرمانان دیگر شما اطلاعی از شخصیت او ندارید و به همین خاطر در طول جریان بازی باید سعی کنید قدرت تمامی قهرمان ها را به روز کنید و آن ها را قدرتمندتر کنید. موضوعی که البته از جذابیت بازی می‌کاهد.

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
نقشه جهان سند باکس گونه بازی

وقتی هم تیمی شما تصمیم میگیرد که به شما کمک کند در طول جریان مبارزه به یک باره یک زمان سنج ظاهر می شود و شروع به شمارش میکند. سپس با انجام ضربات کمبو در بازی از میزان شمارش این زمان سنج کاسته میشود و هم تیمی شما سریع تر به کمک شما می آید . اگر هم تیمی شما سایتاما باشد این به شدت به نفع شما است چون وقتی کنترل او را به دست بگیرید با یک مشت میتوانید غول نگون بخت را به راحتی از پیش رو بردارید .

مکانیزم دیگری که در  نبرد تأثیر می گذارد فرود آمدن  شهاب سنگ هایی هستند که از آسمان در حال سقوطند تا به صورت تصادفی بر سر قهرمانان بازی برخورد کنند و باعث کاعش عمر آنان شوند.  این بسته به شانس شما است که آیا این شهاب سنگ بر سر شما فرود خواهد آمد یا بر سر مبارز علیه شما ، زیرا این مکانیزم طراحی شده بر هر دو مبارز تأثیر خود را می گذارد. اگر نمی خواهید حواس شما در جریان گیم پلی بازی پرت شود  ، می توانید این مکانیزم را در بخش  PvP خاموش کنید .

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
نمایی از دنیای سند باکس بازی

وجود عناصر RPG در هسته گیم پلی بازی

 A HERO NOBODY KNOWS دارای عناصر بازی های RPG است و شخصیت طراحی شده شما دارای ساختار درختی ، درجه بندی قدرت و مهارت های گوناگون است. شما با گشتن در نقشه بازی ماموریت هایی را که انتخاب میکنید و امتیاز هایی را که در زمان مبارزه به دست میاورید. همچنین پول هایی که در نقشه بازی و همین طور برنده شدن مسابقات است به دست می اورید. به همین سو می توانید در جهت بهبود و ارتقا قدرت  شخصیت بازی پول و امتیاز به دست آمده را خرج کرده و قدرت قهرمان خود را افزایش دهید . نحوه اجرای گیم پلی بازی به صورت سه بعدی طراحی شده و شما توانایی حرکت 360 درجه در طول گیم پلی بازی را دارید . در بازی میتوانید بدوید و آزادی عمل زیادی در شعاع حرکتی خود دارید .

متاسفانه بخش درون مبارزه ای بازی و هسته طراحی مبارزات از عمق و کیفیت چندانی برخوردار نیست و بعد از مدتی گیم پلی A HERO NOBODY KNOWS برای شما خسته کننده می شود . ضربات کمبو محدود است و از تنوع کمی بهره میبرد اما در مقابل آن بازی از فن ها و مهارت های جادویی متنوعی برخوردار است و هر قهرمانی با توجه به سبک و استایل و شخصیت خود دارای جادو ها و مهارت های خاص خود است . همین طور در بخش داستان بازی هم به صورت آفلاین و هم به صورت آنلاین  – سه نفر در مقابل سه نفر به با قهرمانان ساخته شده گیمر های سراسر جهان – بازی کنید و قدرت و مهارت شخصیت خود را ارتقا دهید و توانایی‌هایتان را به چالش بکشید .

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
نمایی از بخش وجود عناصر RPG در بازی و قابلیت به روز کردن قدرت شخصیت قهرمان بازی

گرافیکی پرنوسان و فاقد استاندارد های روز

طراحی گرافیکی بازی برگرفته از یک سریال انیمه است و سازندگان سعی کرده اند شکل و شمایل کلی آن به انیمه بازی وفادار باشد. به همین خاطر A HERO   NOBODY KNOWS بر پایه گرافیک Cel-Shading پی ریزی شده است . Cel-Shading یا Toon-Shading عملی در طراحی گرافیکی رشته کامپیوتر است  که طراح در آن  با کمتر کردن رزولوشن سایه زنی و رنگ بندی در تصویر و پخش کردن آن یک گرافیک فانتزی و بعضا کارتونی را به تصویر میکشد . گرافیک بصری در هنگام گیم پلی سند باکس گونه بازی در حد متوسطی قرار دارد . کیفیت بافت ها در بازی از نوسان شدیدی رنج میبرد و بافت ها گاهی با کیفیت و گاهی هم فاقد کیفیت لازم است . نور پردازی بازی با توجه به سبک و سیاق گرافیک Cel-Shading می توانست خیلی بهتر و با کیفیت تر طراحی و توسعه داده شود .

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
تضاد در بافت های با کیفیت و بی کیفیت را به راحتی میتوانید در نمای ساختمان های بازی مشاهده کنید

در بخش گرافیک فنی ،  A HERO NOBODY KNOWS در زمان سند باکس بودن از افت فرم شدیدی رنج می برد  و جای تعجب است که چگونه حتی با وجود گرافیک «سل شید»  با مشکل افت فرم روبرو هستیم در صورتی که پویایی محیط هم آن چنان که باید و شاید اصلا در حد و اندازه های یک بازی نسل هشتمی نیست .وضعیت گرافیک بازی در زمان مبارزات تا حدودی از ثبات و کیفیت بهتری برخوردار است و شاهد افکت های بیشتر گرافیکی در زمان مبارزات بازی هستیم . افت فریم هم در هنگام مبارزات دیده نمی شود و فرم ریت بازی از ثبات قابل قبولی برخوردار است .

دیدن افکت های گرافیکی  در زمان زدن جادو های قهرمان های بازی لذت بخش است و رنگ بندی هم با توجه به سبک گرافیکی که دارد بسیار شاد و چشم نواز است . مشکل اساسی دیگر بازی زمان بارگذاری بیش از حد بازی در نقشه بازی از رفتن به منطقه ای به منطقه دیگر است و شما به طور دائم در بازی باید شاهد زمان بارگذاری باشید طوری که بعد از مدتی به نحوه و روایت گیم پلی بازی ضربه شدیدی وارد می شود.

بازی ONE PUNCH MAN : A HERO NOBODY KNOWS
گرافیک بصری و فنی بازی در حد و اندازه های یک بازی سل هشتمی نیست

صدا گذاری متوسط و کم رمق

در بخش صدا گذاری بازی از موسیقی های هیجان انگیز و با کیفیتی برخوردار است و صدا گذاری بازی در هنگام مبارزات بسیار با کیفیت و خوب طراحی شده است . صحبت ها و فریاد های مبارزان در زمان بازی در نوع خود جالب و جذاب است . اما شخصیت های بازی در زمان بیرون از بخش مبارزات بدون صدا است و نحوه روایت داستانی ها آنا ها از طریق زیر نویس دنبال میشود . صدا گذاری محیط در سطح متوسطی قرار دارد و همین طور صدا گذاری بازی در سیستم های صوتی 5.1  کاناله اصلا و ابدا قابل قبول نیست و از مشکلات فراوانی رنج میبرد . صدا ها در زمان و مکان مناسب از بندگوی مورد نظر به درستی خارج نمیشود و کاملا مشخص است سازندگان در این زمینه کم کاری های زیادی از خود به خرج داده اند .

سخن پایانی

بازی ONE PUNCH MAN: A HERO NOBODY KNOWS گیم پلی سرگرم کننده ای دارد ولی در قیاس با بازی های مبارزه ای هم سبک خود حرف خاصی برای گفتن ندارد . شلختگی بازی در جای جای گیم پلی بازی دیده میشود . عناصر مختلفی برای مکانزیم گیم پلی بازی طراحی شده است  ولی از ریشه و عمق کافی برخوردار نیست و این عناصر به وجود آمده به صورت تکه های زنجیری از هم گسیخته است و به حال خود رها شده است .

امتیاز بازی‌سنتر - 5.5

5.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
وفادار به انیمه این سری
وجود عناصر RPG
نقاط ضعف:
افت فرم در هنگام گیم پلی بخش سند باکس بازی
ضعف در بخش صدا گذاری
گرافیک فنی بازی
زمان بارگذاری طولانی
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.78 ( 2 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا