ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبررسیپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوتر

بررسی بازی RIDE 4

استودیوی ایتالیایی Milestone این بار با بازی Ride 4 بازگشته است. بازی‌ای که تیم توسعه دهنده آن در تلاش است طرفداران سبک موتور سواری را به سوی خود جذب کند. حال بعد از دو سال وقفه نسبت به نسخه قبلی این سری این بار Ride 4 برگشته. در ادامه با هم ببینیم تیم سازنده در آخرین اثر خود تا چه میزان موفق بوده و بازی نسبت به نسخه قبلی خود تا  میران توانسته بهبودها پیشرفت‌هایی به خود ببینید ؟

با ورود به بازی شما باید همانند اکثر این سبک بازی‌ها اقدام به شخصی‌سازی موتور درون بازی کنید. البته این بخش اصلا و ابدا از عمق و گستردگی کافی برخوردار نیست و دست شما برای طراحی عمیق تر موتور سوار بسته است. بعد از شخصی سازی شما به صورت اجباری وارد بخش گیم پلی می‌شوید که در آن سازندگان برای شما چالش هایی را ترتیب داده اند. این چالش‌های پیش رو، مقصود اصلی‌شان این بوده که شما بیش از پیش با مکانیزم اصلی، بنیان و هسته اصلی گیم پلی آشنا شوید و شاید برای گیمر های تازه کار این چالش پیش رو کمی سخت و طاقت فرسا باشد. وقتی شما چالش پیش رو را پشت سر گذاشتید و جواز رانندگی موتورسواری به شما برای شرکت در مسابقات بازی داده شد، وارد منوی اصلی شده و می‌توانید وارد رانندگی در مسابقات دوستانه،  بخش کریر بازی و همین طور مسابقات آنلاین شوید.

بررسی بازی RIDE 4
منوی RIDE 4 بسیار ساده و در عین حال زیبا طراحی شده و به صورت متحرک موتور سیکلت محبوب شما را از زوایای مختلف به تصویر می کشد.

 گیم پلی صیقل داده شده

سازندگان گیم پلی بازی را چیزی مابین یک گیم پلی شبیه ساز و آرکید طراحی کرده‌اند. هسته گیم پلی Ride 4 نه یک شبیه ساز کامل طراحی است و نه به صورت یک گیم پلی آرکید. این وسط انتخاب‌هایی هم در بخش تنظیمات گیم پلی ترتیب داده شده و شما با تنظیمات مورد علاقه خود می‌توانید تجربه گیم‌‌پلی بازی را به سوی یک گیم پلی شبیه ساز سوق دهید و یا گیم پلی آرکید. بازی دارای تغییرات آب و هوایی پویا است. هوا به طور مداوم در حال تغییر است و چرخه روز و شب در بازی به صورت پویا عمل میکند.

این تغییرات آب و هوا علاوه بر فاکتورهای بصری زیبایی شناختی، بر تجربه گیم پلی بصری بازی تاثیر میگذارد و در کنار آن تاثیرات خوبی هم بر روند گیم پلی اعمال می‌کند. تغییر دما در آب و هوای مختلف باعث می شود لاستیک‌های موتور کم و بیش در معرض ساییده شدن  قرار بگیرند. شما باید در انتخاب ترکیب دقیق قبل از مسابقه و همچنین اتخاذ سبک رانندگی مناسب با توجه به شرایط جوی بیشتر از گذشته دقت کنید و وسواس به خرج دهید.

تاثیرات آب و هوای پویا در هسته گیم پلی بازی

این مسئله در مسابقات استقامتی که در آن می توان مشکلات مدیریت لاستیک چرخ موتور‌سیکلت های بازی که اهمیت فراوانی دارد بیش از پیش مهم می کند و در تجربه گیم پلی بازی تاثیرات مثبت و مفیدی میگذارد، کاملا نمایان میشود. در بخش فیزیک، موتورسیکلت‌ها و هندلینگ موتورهای گوناگون سازندگان وسواس زیادی به خرج داده‌اند و شما به راحتی تفاوت هندلینگ موتورسیکلت های مختلف در بازی را متوجه می‌شوید. همین طور فیزیک برخورد موتور سیکلت‌ها به موانع کناری مسیرهای جاده‌ای و پیست‌ها به نسبت قابل قبول است. انیمیشن‌های افتادن موتور سوار در هنگام برخورد به موانع جاده ای پر نوسان است. گَه گاهی با انیمیشن‌های طبیعی روبرو می شویم و زمان‌هایی هم انیمیشن‌های بی کیفیت و مصنوعی در هنگام پرت شدن و یا افتادن موتور سوار از روی موتور سیکلت را مشاهده می‌کنیم.

بررسی بازی RIDE 4
گیم پلی بازی RIDE 4 شاید اوایل تجربه آن برای شما بیش از حد سخت و گنگ باشد ولی بعد از مدتی که بازی کردید و با آن آشنا شدید تجربه گیم پلی بازی بیش از پیش برای شما لذت بخش میشود .

هوش مصنوعی .A.N.N.A

هوش مصنوعی که برای Ride 4 طراحی شده شبکه عصبی مصنوعی عامل ( Artificial Neural Network Agent ) نام دارد که سازندگان مخفف آن را .A.N.N.A نام گذاری کرده اند. سیستم انقلابی عصبی که مبتنی بر یادگیری  هوش مصنوعی از محیط مسابقه و نوع بازی است و آن‌ها رفته رفته سریع‌تر، باهوش تر و دقیق تر مسابقه می‌دهند. این سیستم هوش مصنوعی در بازی به خوبی عمل کرده و شما در طول مسابقات کریر رفته رفته متوجه میشوید که موتور سوارانی که قبلا به راحتی آن ها را شکست داده بودید در مسابقات بعدی سرسخت تر عمل میکنند و نوع بازی شما را یاد گرفته اند و با ضعف ها و نقاط قوت شما بیش از پیش آشنا شده اند و دقیقا بر اساس ضعف ها و قوت های شما در مقابل شما ایستادگی میکنند و با شما به رقابت میپردازند.

کریر مدی وفادار به سری های کلاسیک این سری

بخش کریر مورد عنوان Ride 4 سبکی کلاسیک گونه توسعه یافته است. این بازی تعداد قابل توجهی از مسابقات را به سه مرحله کلان تقسیم می کند: لیگ‌های قاره، مسابقات جهانی و سپس دو لیگ جهانی خاص مانند لیگ جهانی Superbike و لیگ استقامت جهانی که در بخش کریر مد شما میتوانید به این لیگ ها رفته و در سر تا سر جهان با موتور سواران دیگر به رقابت بپردازید. ارتباط ین موتور سوار و برندی که با آن قرار داد بسته است می‌تواند تولیدکنندگان موتورسیکلت‌ها  را بر آن داشته باشد تا وی را به صورت آزمایشی برای انجام مسابقات انتخاب کنند و  یا حتی در برخی از مسابقات نقش راننده رسمی را بر عهده بگیرند. از طرف دیگر برنده شدن در مسابقات می‌تواند منجر به جوایز زیادی شود.

همین طور قفل مسابقات برای شما باز می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. کریر مد Ride 4 اصلاو ابدا بد طراحی نشده و شما را خسته نمی کند ولی دیگر بیش از حد به سبک و سیاق کلاسیک این سبک از بازی ها وفادار مانده. سازندگان می‌توانستند بخش مدیریتی بیشتر و گسترده تری را به کریر مد بازی اضافه کنند و کات سین های جذاب تر و بیشتری را برای این بخش در نظر بگیرند.

بررسی بازی RIDE 4
بخش کریر مُد RIDE 4 منوهای ساده و در عین حال کاربردی دارد و شما برای سرک کشیدن به بخش های مختلف کریر مد به سرگیجه نمیفتید و همه چیز به صورت شفاف به شما توضیح داده می شود.
بازی Ride 4 مجموعه قابل توجهی از موتورسیکلت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. در روز اننتشار بازی 176 موتور سیکلت در بازی تعبیه شده و با DLC  که برای بازی در نظر گرفته اند 81 موتور سیکلت دیگر به بازی اضافه خواهند شد. البته این نکته را باید به شما بگویم، 16 موتور سیکلت از طریق DLC رایگان و 65 عدد از آن‌ها با پرداخت هزینه آزاد خواهتد شد. در پایان یازده ماه پشتیبانی برنامه ریزی شده توسط Milestone برای Ride 4 در نظر گرفته شده است. مسیرها در بخش پیست و جاده‌ها در مجموع 30 عدد است که تا پایان پشتیبانی بازی به صورت به روز رسانی به 34 عدد ختم می شود. همان طور که اشاره کردم تعداد موتور سیکلت ها – پیست ها و جاده ها در بازی بسیار قابل قبول است و ایرادی به آن نمی توان گرفت.
بررسی بازی RIDE 4
سازندگان RIDE 4 را به خاطر تعداد بسیار بالای مسیر های مسابقه ای و تنوع موتور سیکلت های بازی واقعا باید تحسین کرد.

گرافیکی بصری و فنی متعادل

توسعه دهندگان از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 برای توسعه Ride 4 استفاده کرده‌اند. سازندگان مختلف در به کار کشیدن از این موتور گرافیکی قدرتمند و مشهور استفاده‌های مختلفی می‌کنند و از توانایی‌های این موتور گرافیکی با توجه به بودجه و توانایی‌های تیم سازنده می‌توانند استفاده‌های بهنیه‌تر و با کیفیت‌تری بگیرند و در نهایت خروجی کار می تواند در استفاده از این موتور گرافیکی متفاوت باشد. حال بازی Ride 4 در استفاده از این موتور گرافیکی متوسط کار کرده و وقتی با گرافیک بصری و فنی مواجه میشوید شاید به صورت کلی گرافیک بازی شما را هیجان زده نکند ولی حقیقتا نمی توان گرافیک کلی را ضعیف دانست.

افکت های مختلفی از قبیل Reflection Quality که در بازتابی و انعکاس اجسام بر محیط نقش بسزایی ایفا می‌کند در بازی استفاده شده. همین طور از  Temporal AA هم در بازی استفاده شده که نقش مهمی در لبه گیری و شفافیت بازی  دارد و کیفیت تصویر را تا حد زیادی بهبود می بخشد. همچنین از تکنیک‌هایی همانند Volumetric Fog استفاده شده و شما در هنگام بازی در شب می‌توانید بازتاب نور بر محیط را مشاهده کنید که اثر Volumetric Fog بر روی سطح اشیا و حجیم کردن محیط است. همچنین تکنیک Lens Flare -که در نشان دادن بازتاب نور افکن‌ها استفاده شده – را در بازی مشاهده کرد.

بررسی بازی RIDE 4
از تکنیک های گرافیکی در RIDE 4 به صورت مناسبی در بازی استفاده شده و همان طور که در تصویر مشاهده میکنید از تکنیک Reflection Quality سازندگان استفاده دقیق و به جایی کرده اند.

موتور گرافیکی Unreal Engine 4 کمک شایانی کرده تا طراحی جاده‌ها و همین طور اسکن موتور سیکلت‌ها برای دستیابی به حداکثر وفاداری از مدل‌های چند ضلعی و رندر کردن مدل های واقعی آن‌ها در بازی به طرز فوق العاده ای زیبا طراحی شده. صدا گذاری هر موتور سیکلتی با موتور سیکلت دیگر فرق دارد و دقیقا صدای موتورهای آن ها بر اساس موتور سیکلت‌‌های واقعی همان برند صدا گذاری شده. موسیقی منوی های بازی گوش نواز است و دقیقا با سبک این بازی ورزشی هم خوانی دارد. صدای محیط بازی در پیست‌ها و جاده‌ها و اثر گذاری صدای موتور سیکلت بر روی محیط خوب و قابل قبول طراحی شده است.

بررسی بازی RIDE 4

بخش چند نفره گسترده

تجربه بخش eSport Milestone که با کمک از بازی MotoGP بدست آمده به طور کامل برای Ride 4 مورد بهره برداری قرار گرفته است. سرورهای اختصاصی چند نفره و حالت race-Director به همه گیمرها در سر تا سر جهان این امکان را می دهد یک بازی آنلاین بسیار خوب و با کیفیت را تجربه کنند و از آن لذت ببرند. همین طور یکی دیگر از جنبه‌های بخش آنلاین این بازی که توسط انجمن‌های طرفداران این بازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته این که به اشتراک گذاری طرح‌های گرافیکی است که توسط گیمرها در بازی انچام شده و برای موتور سیکلت استفاده شود. لباس‌ها و لوازم جانبی و  هر نوع سفارشی سازی را به گیمر ها  اجازه می دهد تا با تخیل خود موتور سیکلت را طراحی کنید و با طراحی های خود را با دیگر گیمر های دیگر در سرتا سر جهان به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

موتور سواری جاده ای با سبک و سیاق بازی هایی همانند سری Ride  آن چنان در صنعت گیم توسط کمپانی ها و سازندگان مختلف مورد استقبال برای تولید با استقبال گسترده ای روبرو نمیشود. شاید بتوان گفت بازی Ride 4 در طیف سبکی که از خود ارائه میدهد رقیب چندانی ندارد و بار این بخش از بازی های ورزشی را به تنهایی به دوش میکشد. با تمامی این اوصاف سازندگان تمامی کوشش و تلاششان را کرده اند در هر نسخه بهبود ها و پیشرفت هایی به جدیدترین اثر خود اضافه کنند و بازی را از ورطه تکرار در بیاورند و به آن رنگ و جلایی نو بدهند. اگر از طرفداران این سبک از بازی های ورزشی موتور سواری جاده ای هستید بازی Ride 4 می‌تواند شما را راضی نگه دارد و ساعت های خوبی را با آن سپری کنید.

امتیاز بازی‌سنتر - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
آب و هوای پویا
گیم پلی ای برای طیف وسیعی از گیمر ها
وجود مسیر های مسابقه ای متعدد و همین طور آرشیو متنوع و زیادی از موتورسیکلت ها
بخش ادیتور قوی
بخش آنلاین گسترده و متنوع
نقاط ضعف:
بخش کریر مد گستردگی زیادی با خود به همراه ندارد
انیمیشن های برخورد موتور سوار بر روی زمین و موانع گاهی بی کیفیت و مصنوعی است .
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 2.8 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا