ایکس باکس وانبررسی بازیپلی استیشن 4کامپیوترنینتندو سوییچ

بررسی بازی BEST MONTH EVER

در جستجوی روشنایی

بازی BEST MONTH EVER جدید ترین عنوان «مستقل» از استودیوی تولید فیلم و بازی ویدیویی مدرسه فیلم وَرشو در کشور لهستان است. این پروژه توسط مدرسه فیلم ورشو، یکی از آموزشگاه‌های فیلم در اروپا، توسعه یافته است. به گفته استودیوی Warsaw Film School Video Game & Film Production Studio این اولین بازی کامل آنهاست و به طور کامل توسط دانشجویان، فارغ التحصیلان و کارمندان برنامه توسعه بازی های ویدیویی ساخته و پرداخته شده. این بازی فیلم گونه دارای مضامین جدی است که توانسته در یک بازی ویدیویی به تصویر کشیده شود. بازی ای که بُعدهای گوناگون زندگی مردمان آمریکا را نشان می دهد و رد پای اتفاقات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تغییر نسل ها در این بازی به تصویر کشیده شده و به صورت واضح نشان می دهد که تاثیرات اجتماعی شگرف در نسل‌های گوناگون چگونه در بطن زندگی خانواده‌ها تاثیر می‌گذارد و چه پیامد هایی به همراه دارد.

بررسی بازی BEST MONTH EVER!

نسل سوخته

داستان بازی در دهه 1960 در ایالات متحده و طی یک سفر جاده ای توسط یک مادر سفیدپوست و پسر بچه سیاه پوستش اتفاق می افتد. دهه 60 در ایالات متحده دورانی پر از تنش هاس سیاسی و اجتماعی بود که بافت جامعه آمریکا دچار دگرگونی‌های بسیاری از لحاظ اندیشه جمعی شده بود. این پیش فرض تعدادی از موضوعات جدی را نشان می دهد، حتی بیشتر از آنچه شما به عنوان یک بازیباز انتظار دارید. جای تعجب نیست که BEST MONTH EVER بیشتر شبیه یک فیلم است تا یک بازی. شما در نقش لوئیز، مادر مجرد 26 ساله و پسر هشت ساله اش میچ بازی می کنید و گاهی اوقات با توجه به روند داستانی کنترل میچ را هم می توانید به دست بگیرید. مانند بسیاری از بازی های مبتنی بر انتخاب، انتخاب های شما عواقبی را برای خود و دیگران دارد.

بررسی بازی BEST MONTH EVER!

بی پروایی دلنشین

یکی از موضوعاتی که بازی قصد دارد به شما نشان دهد، فانتزی رهایی بخش و ماجرا جویانه یک سفر جاده‌ای آمریکایی است. میچ و لوئیز با کادیلاک آبی خود در سراسر ایالات متحده سفر می کنند و احساس بی خیالی و بی پروایی دلنشینی می‌کنند. در چشم میچ کوچولو، علاوه بر لحظات سرگرم کننده با مادرش، چندین رویارویی با دنیای بزرگسالان نیز وجود دارد که بسیار ناگوار است. در حقیقت دنیای بزرگسالان برای میچ کوچک، دنیای تلخ و تاریکی است. بسیاری از نکات داستانی در BEST MONTH EVER با وجود اینکه داستان آن در سال 1969 اتفاق می‌افتد، قابل ربط هستند. چون در طول گیم پلی، بازی برای پیش برد روند داستانی مرتبا به گذشته سفری می کند و زندگی لوئیز را به تصویر می‌کشد. متأسفانه آسیب‌‌های نسلی و سوء استفاده از نسل چیزی است که بسیاری از مردم می‌ توانند آن را درک کنند و استفاده از بازی‌‌های ویدیویی برای روایت داستان‌های این چنین جالب و در خور توجه است. به بیان ساده‌تر در هر نسلی هنجار ها در کنار ناهنجاری های جامعه – با توجه به شرایط کلی آن سرزمین – وجود دارد. ضربه‌های روحی و جسمی که به پیکره هر نسلی وارد می شود، می تواند پشت بندش به نسل های دیگر سرایت کند و زخم کهنه‌ای به پیکره کلی آن جامعه وارد کند. البته این موضوع به خودی خود نه تاریکی محض است و نه سفیدی مطلق؛ این حقیقت زندگی است.
بررسی بازی BEST MONTH EVER!

مادر، عطر خوش زندگی

در طول بازی، شخصیت میچ بسته به سبک بازی شما تغییر می کند. شما می توانید انتخاب کنید که کاملا در احساسات داستان غوطه ور شوید و انتخاب‌های خود را بر اساس دیدگاه لوئیز قرار دهید.  از طرف دیگر، می توانید آن را با هم دردی بیشتری بازی کنید و تا حد امکان با پسرتان که او هم مانند شخصیت شما بدون پدر بزرگ شده است صادق باشید. لوئیز، مادر مجردی است که در دوران کودکی و نوجوانی با  بسیاری از ناهنجاری های زندگی در کانون خانواده دست و پنجه نرم کرده است. کانون خانواده‌ای که هیچ وقت برای لوئیز پناهگاهی امن نبوده و مورد سوء استفاده های بسیار زیادی قرار گرفته؛ اما  با تمامی پستی و بلندی‌هایی که در زندگی لوئیز رخ داده، میچ برای او همه چیز است. تمام معنای زندگی او. عشق یک مادر به فرزند که برای خوشبختی او دست به هر کاری می زند. در طول مراحل بازی روابط احساسی بین این دو به زیبای به تصویر کشیده شده؛ از درس زندگی که لوئیز سعی دارد به میچ بیاموزد تا بازی های بی غَل و غَش بین مادر و فرزند.
بررسی بازی BEST MONTH EVER!

گیم پلی فاقد چالشی خاص

طراحی کلی گیم پلی بسیار ساده طراحی شده و چالش خاصی را با خود با همراه ندارد. BEST MONTH EVER یک بازی ادونچر گونه اشاره و کلیک است. در جریان گیم پلی بازی با انتخاب‌هایی که در دیالوگ‌ها تعبیه شده در بازی برای شما در نظر گرفته شده، می‌توانید بر نحوه رشد میچ تأثیر بگذارید. بازی دارای سه نماد قابل رشد است که با توجه به اتنخاب‌های شما مثبت و منفی می شوند. این سه نماد عبارت است از «عدالت»، «اعتماد به نفس» و «ایجاد ارتباط با انسان ها». این سه عامل در زندگی همه ما انسان ها تاثیر بسزایی دارد.

بررسی بازی BEST MONTH EVER!

طراحی اصلی گیم پلی بازی هم به همین انتخاب دیالوگ ها و تاثیرات آن بر روند داستانی خلاصه می‌شود. مابقی مکانیزم‌های گیم پلی فقط برای پیش بُرد داستانی طراحی شده و چالش خاصی با خود به همراه ندارد و همگی به صورت خطی طراحی شده است، البته به غیر از انتخاب‌ها در بازی که می تواند روند داستانی را دست خوش تغییرات اساسی کند؛ نحوه انتخاب ها در بازی هم جالب است. گاهی شرایطی برای شما به وجود می آید که انتخاب مناسب را برای شما سخت می‌کند. انتخاب‌های شما می‌تواند آینده میچ را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. آیا  انتقام گرفتن درست است یا باید قید آن را زد؟ رفتار خشونت آمیز حتی اگر حق با ما باشد درست است یا خیر؟ ما در طول بازی با انتخاب‌ها و رفتارمان می توانیم دروغ، خشم، خیانت، انتقام، بخشش و بسیار جنبه های احساسی دیگر را میچ بیاموزیم. میچ در همین مدت رفتار و کردار مادرش را می بیند و از او الگو می گیرد و شخصیت او با توجه به رفتار و کردار مادرش و صد البته محیطی که در آن بزرگ شده شکل می‌گیرد.

بررسی بازی BEST MONTH EVER!

BEST MONTH EVER از موتور گرافیکی «Unity» بهره می‌برد. سبک هنری با نقاشی‌های آبرنگ پیکسلی به عنوان استایل گرافیکی بازی جالب است. گاهی محیط به صورت سه بعدی طراحی شده و گاهی هم محیط به صورت دو بعدی و بازی به طور دائم مابین این دو سوییچ می کند. از لحاظ فنی گرافیک بازی دارای مشکلاتی است و کاملا مشخص است طراحی و توسعه بازی در بخش گرافیک بصری و فنی ارزان قیمت توسعه داده شده است. در محیط‌های بزرگ، دیر بارگذاری بافت‌ها به وضح دیده می‌شود. همچنین  بازی از مشکلات فنی در نور پردازی رنج می‌برد. کاراکترها هیچ ویژگی مشخصی از چهره ندارند، اگرچه هیچ تصویر کلوزآپی از شخصیت ها وجود ندارد. آنها احساسات خود را از طریق اعمال و زبان بدن خود منتقل می کنند که طراحان به خوبی آن را به تصویر کشیده اند. البته باید اشاره شود که طراحی هنری محیط برای انتقال دادن فضا و اتمسفر ایالات متحده دهه 60 میلادی بسیار خوب و قابل قبول کار شده است. به صورت کلی بازی دارای گرافیک بالایی نیست ولی برای یک بازی مستقل جمع و جور می تواند تا حدی شما را راضی کند. موسیقی های استفاده شده در بازی واقعا گوش نواز است. صداگذاری محیط متوسط کار شده و صدا گذاری شخصیت های بازی هم روی هم رفته در سطخ قابل قبولی قرار دارد.

بررسی بازی BEST MONTH EVER!

سخن پایانی

شاید بتوان گفت مضامین گاه خشن و بی پروا در BEST MONTH EVER با دادن عمق احساسی بیشتر و وادار کردن بازیباز به فکر کردن، ضعف های طراحی مکانیزم های گیم پلی بازی را تحت پوشش قرار داده و کم رنگ کرده است. این بازی یک بازی روانشناختی اجتماعی است که می تواند برای شمای بازیباز بسیار آموزنده باشد و مهم تر از آن این که شما را به فکر وادارد. BEST MONTH EVER از مکانیزم های طراحی ضعیف گیم پلی بازی رنج می برد و همین طور گرافیک کلی بازی هم آن چنان چنگی به دل نمی زند ولی در کنارش روایت داستانی بسیار قوی و روابط احساسی مابین لوئیز و پسر کوچکش میچ، می تواند شما را تا آخرین لحظات بازی نگه دارد و با توجه به تمامی کم و کاستی ها از تجربه کردن این بازی به سادگی نمی توان گذشت.

امتیاز بازی‌سنتر - 7.5

7.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
انتخاب های شما در پیش برد داستان بازی تاثیر بسزایی دارد
روایت داستانی جذاب
شخصیت پردازی قدرتمند
طراحی هنری مراحل
موسیقی زیبا
نقاط ضعف:
گیم پلی بازی از عمق کافی برخوردار نیست
گرافیک بصری و فنی
دیر بارگذاری شدن بافت ها
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.6 ( 3 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا