ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبررسی بازیپلی استیشن 4پلی استیشن 5کامپیوترنینتندو سوییچ

بررسی بازی NBA 2K22

هر وقت نسل جدیدی از کنسول‌ها در صنعت گیم پا آغاز می‌شود، گیمرهایی که هنوز به دلایل گوناگون به نسل جدید کوچ نکرده اند مجبور هستند با کنسول نسل قبلی خود به بازی کردن ادامه دهند. در این میان بازی های ورزشی سالانه پیشرفت ها و تغییرات اساسی را در نسخه های نسل بعدی خود ارائه می دهند و رفته رفته نسخه های قدیمی بازی های ورزشی به فراموشی سپرده می شوند و در گوشه ای از انباری گذاشته و در پایان راه بازنشسته می شوند. اما این داستان در نسخه NBA 2K 22 تا حدودی متفاوت است. استودیوی Visual Concepts سازنده بازی های ورزشی کمپانی 2K Sport بار دیگر نسخه ای جدید از سری بازی های ورزشی به نام بازی NBA 2K22 را منتشر کرده. طرفداران احتمالاً انتظار دارند که بخش عمده ای از موارد جدید امسال محدود به نسخه های PS5 و Xbox Series X باشد. در حالی که این امر صحت ندارد. تهیه کننده سری NBA 2k آقای بوئنیش در کنفرانسی سعی کرد نگرانی طرفداران بازی  را در مورد احتمال عقب ماندگی و بی اهمیت بودن نسخه نسل هشتمی برطرف کند. حال با هم سفری به نسخه نسل هشتمی این سری می کنیم و ببینیم روند توسعه نسخه نسل هشتمی NBA 2K 22 چگونه پیش رفته است.

بررسی بازی NBA 2K22
منوی اولیه بازی که بسیار ساده،شیک و کارامد طراحی شده و دسترسی شما به تمامی بخش های بازی در سریع ترین زمان ممکن اتفاق خواهد افتاد.

بازسازی مکانیزم های فرسوده گیم پلی

کارگردان گیم پلی NBA 2K22 مایک وانگ در جایی از صحبت هایش گفته بود که Visual Concepts تمام تلاش خود را برای ارتقاء وسیع و تاثیر گذار جای جای گیم پلی NBA 2K22  انجام داده است. صحبت های او می تواند درست باشد، بازیکنان دفاع و حمله آزادی عمل وسیعی در شعاع حرکتی خود پیدا کرده اند. دستشان برای حرکات انفرادی در دفاع و حمله کردن باز تر شده و واکنش های سریع تر و منطقی تری در جریان گیم پلی بازی مشاهده خواهید کرد. نحوه رفتاری حرکتی بازیکن در زمین بسیار طبیعی تر و پویا تر از گذشته شده است. طراحی جدید حرگتی بازیکنان باعث می شود عملکرد آن ها در زمین بیشتر به مهارت کاربر بستگی داشته باشد تا به انیمیشن. حال منظور از این صحبت چیست ؟ به شما توضیح خواهم داد، به عبارتی محدودیت شیفت انیمیشن ها باعث اخلال در روند دستورات شما به بازیکن درون زمین نمی شود. انیمیشن های جدیدی برای بازی طراحی شده اند و به این انیمیشن‌های جدید، قطع سریع انیمیشن گفته می‌شود. یعنی وقتی انیمیشن شماره یک دارد اجرا می شود و قرار است انیمیشن شماره دوم اجرا شود مابین این انیمیشن ها، یک سری انیمیشن های سریع تعبیه گذاری شده اند تا دستورات کنترلر شما به انیمیشن های درون بازی سریع ارسال شود و همین امر باعث می شود که شما در سریع ترین زمان ممکن شاهد اجرای دستورات خود به بازیکن درون زمین باشید.  همچنین مکانیزم سیستم شوتینگ بازی که در نسخ قبلی مورد مخالفین بسیاری با خود به همراه داشت و از سختی بیش از حد آن گله مند بودند در نسخه جدید کار با آن راحت تر و سر راست تر شده است.

بررسی بازی NBA 2K22
بسیاری از مکانیزم های گیم پلی که دچار فرسودگی شده بودند بازنویسی های اساسی بر روی آن ها صورت گرفته است.

شاید موشن‌های حرکتی بدون توپ بازیکنان نسخه نسل نهمی با نسخه نسل هشتمی تفاوت های چشمگیری داشته باشد ولی انیمیشن هایی که برای طراحی مکانیزم های گیم پلی بازی طراحی شده اند، می توان در هر دو نسخه بازی مشاهده کرد. انیمیشن هایی که به صورت بصری در بازی تاثیر گذار بوده اند شما فقط می توانید در نسخه نسل نهمی مشاهده کنید. اما همان طور که اشاره کردم انیمیشن هایی که در مکانیزم گیم پلی بازی تاثیر گذار هستند در هر دو نسخه کاملا یکی هستند. حرکات ریباند بازیکنان در بازی بسیار متنوع تر شده است.  حرکات های ریباند شعاع حرکتی بیشتری به خود گرفته و شما در طول بازی مشاهده می کنید که بازیکن با توجه به زاویه ای که بدن خود نسبت به توپ است می تواند واکنش نشان دهد و انیمیشن های به شدت متنوعی برای بخش ریباند در نظر گفته شده است.

بررسی بازی NBA 2K22
موشن های حرکتی بدون توپ و حتی با توپ بازیکنان نسبت به نسخه نسل نهمی این سری شاید کهنه تر و قدیمی تر به نظر برسد، ولی هنوز میتوان از انیمیشن های نسخه نسل هشتمی بازی لذت برد.

سیستم تنفس در NBA 2K22 را نیز به طرز چشمگری اصلاح شده و دوباره نویسی شده است و همین امر بازیکنان را تشویق می کند از نیمکت ذخیره های خود به صورت کامل استفاده کنند. و این باعث می شود نه اینکه فقط 48 دقیقه به صورت متمادی بازیکنان اصلی خود را بازی دهید و به عبارت دیگر اکنون سیستم تنفس بازیکنان نسبت به آنچه در بازی های NBA در دنیای واقعی وجود دارد بر همین اساس سیستم تنفس آن ها در بازی شبیه سازی شده است و با دنیای واقعی تفاوت چندانی ندارد. سیستم بلوک ( Block ) یا همان سد توپ کردن در بازی هم به طور کامل بازسازی شده است. موقعی که بازیکنی پرتاب انجام میدهد یاران حریف میتوانند در هنگام سیر صعودی توپ آن را با دست منحرف و اصطلاحا بلاک کنند. بلاک را بیشتر یاران بلند قامت تیم انجام میدهند تا جلوی امتیازگیری حریف را بگیرند. انیمیشن های این بخش هم به صورت کامل بازسازی شده است. حتی شما همین قسمت را هم همانند بخش ریباند حس می کنید سیستم توپ گیری 360 درجه ای طراحی شده که بازیکن هر زاویه بدنی در زمین داشته باشد بدن و دستان اون به همان میزان واکنش های طبیعی و متنوعی برای سد کردن توپ انجام می دهد.

بررسی بازی NBA 2K22

بخش توپ دزدی هم در بازی دوباره نویسی شده است. در اصطلاحات بازی بسکتبال، دزدیدن توپ حریف به هنگام دریبلینگ یا پاس دادن و یا در حرکت را توپ دزدی گویند. انیمیشن های بسیاری برای این بخش طراحی و تعبیه گذاری شده است. زمان پاسخ گویی دستورات کنترلر به بازی بسیار سریع و بهینه سازی شده و شما در کم ترین زمان ممکن می توانید با توجه به بازی خوانی و مهارتتان توپ دزدی های بسیار زیبایی را مشاهده کنید. انیمیشن هایی که برای این بخش هم در نظر گفته شده، چه به صورت بصری و چه به صورت فنی بسیار عالی طراحی شده است. یکی از مواردی که در نسخه نسل هشتمی NBA 2k21 شاهد آن بودیم تطبیق فیزیک توپ با برخی انیمیشن ها بود. این مشکل به طرز محسوسی در NBA 2K22 برطرف شده است. توپ ها به دست بازیکنان میچسبند و شما با پرتاب هر توپی شاهد روند حرکتی طبیعی توپ در بازی خواهید بود. میزان واکنش های طبیعی توپ بر اثر ضربه دست پیشرفت های بزرگی کرده و دیگر مشکلات نسخه قبلی در نسخه جدید دیده نمی شود.

بخش بصری بازی پیشرفت های بزرگی نکرده است

به لطف موتور گرافیکی قدرتمند Eco-Motion Engine اگر چه هنوز جلوه های بصری و فنی نسخه نسل هشتمی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است اما باید گفت بعد از نسخه NBA 2k20 دیگر ما شاهد پیشرفت های چشمگیر در نسخه نسل هشتمی نبوده ایم. همین امر هم در نسخه NBA 2k21 ما شاهد بودیم و توسعه دهندگان تمرکز اصلی خودشان در جهت پیش برد  گرافیک بصری و فنی بازی را دیگر بر روی نسخه نسل نهمی گذاشته اند. نور پردازی، بافت ها و شیدر های پوست بازیکنان و بسیاری موارد بصری و فنی بازی دچار پیشرفت های بزرگی نشده است. البته در بخش کات سن های بازی فرم ریت بازی دارای ثبات بیشتری شده و بهینه سازی بهتری در این مورد قرار گرفته است. همین طور رنگ بندی بازی کمی زنده تر و نزدیک تر به دنیای واقعی بسکتبال  از نمای دوربین برُدکست هنگامی که از روی تی وی خود مشاهده می کنید نزدیک تر شده است.

بررسی بازی NBA 2K22
حتی با توجه به نبود پیشرفت در گرافیک بصری و فنی بازی باز هم گرافیک کلی بازی در یک عنوان نسل هشتمی از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار است و تمرکز اصلی تیم توسعه دهنده در بخش جلوه های بصری در نسخه نسل نهمی این سری خلاصه می شود و دیگر شاهد پیشرفت های بزرگی در نسخه نسل هشتمی این سری در بخش جلوه های بصری و فنی نخواهیم بود و در خوش بینانه ترین حالت شاید شاهد بهبود های بسیار جزئی در نسخه های نسل هشتمی این سری در سال های بعد باشیم.

بهبود ها و ویژگی های جدید در مد های بازی

مد های بازی مانند مد My Career و MY GM و غیره در نسخه نسل هشتمی شاهد برخی بهبود ها و پیشرفت هایی شده اند و  صد البته تغییرات اصلی و گسترده در این مد ها در نسخه نسل نهمی قابل مشاهده است. تیم توسعه دهنده برای مد My Career نسخه نسل هشتمی ویژگی های جدیدی به بازی اضافه کرده است. به طور مثال در مد MyPLAYER مکانیزم QUEST SYSTEM یکی از این ویژگی های جدید است. این ساختار جدید با کمک سیستم Quest جدیدی که طراحی شده است وجود دارد. گیمر ها با این سیستم جدید که از بازی های  RPG های جهان باز الگو برداری شده است می توانند در گیم پلی بازی احساس غوطه بیشتری داشته باشند  شما انتخاب می کنید که با چه کسی صحبت کنید و در هنگام ایجاد تعاملات منحصر به فرد با شخصیت های مختلف تعاملا بیشتری داشته باشید و این امکان را فراهم می سازد تا ضرب آهنگ های داستانی و قوس های داستانی بیشتری نسبت به گذشته اضافه کنیم و احساس زندگی در یک دنیای واقعی و نفس گیر را عمیق تر کنیم. نه تنها برای شما اتفاقاتی رخ می دهد که خارج از کنترل شما هستند، درست مانند زندگی واقعی، بلکه انتخاب هایی که انجام می دهید در همه چیز از سبک بازی گرفته تا پاسخ شما در مصاحبه ها کش و  قوس های کوتاه داستانی را باعث و بانی شده، شامل می شود.

بررسی بازی NBA 2K22
مد آنلاین مای کریر نسخه نسل هشتمی دارای پیشرفت ها و ویژگی های جدیدی شده و توسعه دهندگان بازی محلات جدید و نقاط جدیدی را به بازی اضافه کرده اند. یکی از این مکان های تازه در منطقه Cancha del Mar در دریای آزاد و در یک کشتی چند طبقه به بازی کردن می پردازید. از لابی بگیرید تا طبقه بالا ترین طبقه کشتی. هر طبقه از کشتی به طرز هنرمندانه ای طراحی شده است و فعالیت های مورد علاقه شما را در سرتاسر سال سرگرم می کند.

پرداخت های درون برنامه ای که بلای جان بسیاری از بازی ها در صنعت گیم شده، در نسخه جدید این سری همانند نسخه های قبل، در جای جای مد های آنلاین دیده می شود. بخشی از این پرداخت های درون برنامه ای به صورت تزیینی بوده و بخشی دیگر هم در گیم پلی بازی تاثیر گذار خواهند بود. واحد ارز مجازی بازی VC است که شما می توانید با پرداخت پول واقعی اقدام به خرید این ارز مجازی کنید و یا این که با بازی کردن و کسب برد ها و گذراندن چالش های پیش رو به ارز مجازی دست پیدا کنید. در NBA 2K22 دست یافتن به ارز مجازی تا حدودی راحت تر شده است و همین طور پاداش های خوبی هم برای گرفتن ارزش مجازی در طول سال برای شما در نظر گرفته خواهد شد. ولی به هر حال توسعه دهندگان طوری این قسمت را طراحی کرده اند که شما برای خرید ارز مجازی در بازی به صورت پول واقعی اقدام کنید اما همان طور که گفتم با بازی کردن مداوم و کسب اعتبار برای خودتان به ارز مجازی دست پیدا خواهید کرد. ولی به هر حال تا حدودی این امر زمان بر خواهد بود و ارز مجازی در این سری به صورت کلی به اعتبار این بازی ورزشی بسیار سطح بالا لطمه زده است.

بررسی بازی NBA 2K22

بخش صدا گذاری بازی در بخش گزارشگران دچار پیشرفت های بسیار خوبی شده است. گزارشگران بازی در نسخه NBA 2K22 دارای خط دیالوگ های بسیار متنوع و گسترده تری نسبت به قبل هستند و تیم توسعه دهنده در نسخه جدید به این موضوع توجه ویژه ای کرده است. همین طور گویندگان افسانه ای قدیم و جدید که در ورزشگاه صدای بازیکنان را صدا می زنند هم برای اولین بار به بازی اضافه شده است و تمامی تیم های حاضر در بازی در این بخش گویندگان افسانه ای داخل ورزشگاه به بازی اضافه شده است. موسیقی های متن بازی با یک بازی بسکتبالی کاملا هم خوانی دارد و مثل همیشه به صورت کلی بخش صدا گذاری بازی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

سخن پایانی

بازی NBA 2K22 نسخه پلی استیشن 4 بر خلاف انتظار پیشرفت هایی بسیار خوبی در بخش گیم پلی بازی به خود دیده است. به صورت کلی مکانیزم های فنی و حیاتی بازی در هسته گیم پلی بازی نسخه نسل نهمی و نسل هشتمی در قسمت هایی که توضیح دادم یکسان طراحی شده اند. اما گرافیک بصری نسخه نسل هشتمی نسبت به نسخه نسل نهمی خود عقب مانده تر و کهنه تر به نظر می رسد. مدهای بازی دارای بهبودهایی بوده اند، اما پیشرفت‌های محسوسی به خود ندیده است و گرافیک بازی هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر در درجه اول پیشرفت ها و بهبود گیم پلی برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است می توان گفت خرید NBA 2K22 نسل هشتمی کاملا ارزشش را دارد و شما را راضی خواهد کرد. اما اگر دنبال تغییرات گرافیکی چشمگیر و ویژگی‌های جدید در بخش مدها هستید نسخه نسل هشتمی این سری برای شما راضی کننده نخواهد بود.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی شبیه ساز
انیمیشن های خیره کننده با زمان پاسخ گویی بسیار عالی
مکانیزم های جدید گیم پلی به خوبی در بازی پیاده سازی شده اند
پیشرفت های چشمگیر در بخش مفسران بازی
اضافه شدن گویندگان داخل استادیوم
نقاط ضعف:
این نسخه نسبت به سال قبل در بخش گرافیک پیشرفت های زیادی به خود ندیده است
پرداخت های درون برنامه ای
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.7 ( 1 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا