ایکس باکس سری ایکسایکس باکس وانبررسی بازیپلی استیشن 4پلی استیشن 5نینتندو سوییچ

بررسی بازی WRC 10

بازگشت افسانه ها

مسابقات رالی قهرمانی جهان که به اختصار WRC شناخته می شود یک رقابت بین‌الملی رالی است که هرساله توسط فدارسیون بین الملی اتومبیل رانی برگزار می‌شود. هر فصل این مسابقات شامل ۱۴ مسابقه است که هرکدام در کشور مختلفی برگزار می‌گردد. WRC دارای سه سطح لیگ قهرمانی پشتیبانی است. مسابقات رالی قهرمانی جوانان (JWRC) – WRC3 و WRC2 که در مسابقات و مراحل مشابه لیگ اصلی WRC شرکت می کنند. استودیوی فرانسوی Kylotonn در جشن 50 سالگی رویداد ورزشی رالی قهرمانی جهان نسخه جدیدی از این سری با نام بازی WRC 10 را منتشر کرده است. بازی شبیه سازی که قصد داشته رقیب جدی برای سری DiRT Rally باشد. عنوان WRC 9 قدم های کوچکی در جهت کاهش فاصله کیفی با پادشاه بی چون و چرایی که با نام DiRT Rally 2.0 یاد می شود، برداشته بود. بدون شک Kylotonn پتانسیل نهفته ای در خود دارد که توانسته است پایه های یک بازی بسیار خوب را جامع عمل بپوشاند و در این سال‌ها نامی برای خود دست و پا کند. حال کمربندها را ببندید و با هم به مسابقات WRC سفری می کنیم و ببینیم استودیوی Kylotonn در جدید ترین نسخه از این سری  چگونه عمل کرده است.

بررسی بازی WRC 10
تنوع جاده ها به استحکام و تنوع محیطی WRC 10 کمک می کند. مکان های شناخته شده ای مانند سوئد یا مونت کارلو با جدیدترین مسابقات قهرمانی WRC 2021 مانند اسپانیا ، کرواسی یا استونی وجود دارد و حدود 20 مکان مختلف در بازی وجود دارد و 4 محیط جدید که مربوط به سال 2021 هم می شود در بازی گنجانده شده است و همین طور لیست بلند بالایی از کلاس های مختلف ماشین های رالی هم در بازی تعبیه شده است.

در این بازی دستتان برای تنظیمات مختلف از یک بازی شبیه ساز اولیه تا شبیه ساز سخت و چالش برانگیز باز است. از تنظیمات درجه سختی بگیرید که از 0 تا 150 میتوانید درجه سختی را تنظیم کنید. همین طور تنظیمات مربوط به تغییرات در بخش تخریب پذیری ماشین‌های درون بازی. 5 سطح تخریب پذیری وجود دارد. اولین سطح تنظیمات تخریب پذیری فقط به صورت بصری طراحی شده است و در طول بازی اگر ماشین شما به موانع مختلف برخورد کند شاهد خراب شدن ماشین خود می شوید ولی در عمل هیچ تاثیری در نحوه رانندگی شما نمی گذارد. 4 تنظیم باقی مانده را هر چقدر درجه این میزان سختی را بیشتر کنید، تاثیرات مستقیمی برا نحوه رانندگی ماشین شما خواهد گذاشت و درست است گیم پلی بازی سخت تر خواهد شد اما به همین میزان تجربه ای بسیار لذت بخش تر و چالش برانگیر تری برای شما به ارمغان خواهد آورد.

بررسی بازی WRC 10
رابط کاربری منوهای WRC 10 بسیار ساده و کارامد طراحی شده و گشت و گذار در منو های بازی بسیار سر راست در دسترس قرار گرفته است.

بنیان و ریشه بازی WRC 10 بر اساس یک بازی شبیه ساز بنا شده است. شما هر سطح از تنظیمات مربوط به تغییر در کنترل ماشین را هم تغییر داده باشید ردپای یک بازی شبیه ساز به هر حال در آن دیده می شود. این به دلیل مکانیزم های حیاتی است که در بطن گیم پلی بازی پایه گذاری شده . شما باید برای کنترل کردن ماشین دست فرمان بسیار خوبی داشته باشید و کوچک ترین اشتباه در کنترل فرمان ماشین، مجازاتی سنگین در بر خواهد داشت. بسیاری از پارامترهای رانندگی شما فقط محدود به مهارت شما در کنترل ماشین نیست. تاثیرات آب هوا و نوع مسیر و جاده های گوناگون تاثیرات مستقیمی بر روند گیم پلی بازی تاثیر گذار خواهد بود. نوع زمین مانند خاک،آسفالت،شن، سنگ ریزه ها و همین طور آب و هوای خشک،مرطوب،برفی و غیره در روند کنترل شما تاثیر می گذارد. بر اساس جاده،مسیر و آب و هوایی که در آن هستید حتی باید لاستیک هایی مورد استفاده قرار بگیرد تا هم خوانی درستی با مسیری که در پیش دارید داشته باشد.

بررسی بازی WRC 10
طراحی ماشین ها چه از داخل و چه در داخل ماشین از کیفیت خوبی برخوردار است و همین طور افکت های بارانی که به شیشه ماشین برخورد می کند تیم توسعه دهنده از دو تکنیک Motion Blur و Local Reflection Quality در کنار هم استفاده کرده است.

تاثیرات فیزیک در ساختار کلی بازی

بازی از موتور فیزیک بسیار قدرتمند Nvidia PhysX بهره می برد. استفاده از این موتور فیزیک قدرتمند دست هر تیم توسعه دهنده ای را برای اجرای درست عوامل فیزیک در بازی باز می گذارد. در WRC 10 تاثیرات فیزیک لاستیک های ماشین در آسفالت، شن، برف و گل و لای، همگی این موارد در دستان شما منعکس شده می شود.خود اتومبیل ها احساس وزن واقعی دارند. ترمز زیاد هنگام ورود به یک پیچ، وزن را به جلوی اتومبیل شما منتقل می کند و هنگام چرخش باعث بی ثباتی آن می شود. در حالی که گودالهای قابل مشاهده، چاله ها و سنگهای کنار جاده همه به طرز قانع کننده ای مانع این می شود که گیم پلی بازی در طول جریان بازی برای شما خسته کننده و تکراری شود و شما دائم در طول بازی با چالش های مختلفی روبرو خواهید شد. به دلیل آب و هوای پویا در بازی باز هم روند گیم پلی در طول جریان بازی رفته رفته متفاوت خواهد شد. فرض کنید مسری از اب و و هوای آفتابی شروع کرده اید و رانندگی در یک آب و هوای آفتابی برای شما تا میزانی ساده تر دنبال خواهد شد، بعد رفته رفته با توجه به تغییرات آب و هوایی به یک باره شاهد بارندگی خواهید شد و بر روی سطح زمین آب و گل و لای پدید خواهد آمد و رانندگی شما هم به همین سو چالش برانگیز تر و صد البته لذت بخش تر خواهد شد. به عبارتی تاثیرات مستقیم فیزیک بر جای جای گیم پلی بازی چه به صورت بصری و چه به صورت فنی به طرزی زیبا لمس خواهد شد.

بررسی بازی WRC 10
به لطف موتور فیزیک Nvidia PhysX تاثیرات فیزیک چه به صورت بصری و چه به صورت فنی در جای جای بخش های گیم پلی بازی دیده می شود. از تخریب پذیری ماشین ها بگیرید تا تاثیرات آب و هوا و بسیار جریانات فیزیک بر هسته گیم پلی بازی.

برای یک بازی شبیه ساز یک مد کریر غنی، ریشه دار و جذاب از نان شب هم واجب تر خواهد بود و سازندگان بازی به این امر مهم واقف هستند و مد کریری جذاب را برای شما تدارک دیده اند. میتوان گفت توسعه دهندگان مد کریر نسخه های قبل را در این نسخه جدید بهبود هایی داده اند و به آن اشاراتی خواهم کرد. در WRC 10 و مد کریر آن درست همانند واقعیت شما از لیگ های دسته پایین تر Junior WRC و  WRC3 و WRC2 شروع خواهید کرد و از طریق رتبه ها و مقام هایی که به دست می آورید رفته رفته برای خود نام و آوازه ای دست و پا می کنید تا زمانی که قدم به مسابقات جهانی رالی خواهید گذاشت. با اولین ورود به منوی کریر بازی، گیمر های سابق WRC به هیچ وجه در گشت و گذار بخش های منوی کریر سر در گرم نخواهند شد. حتی کسانی که برای اولین بار این عنوان رالی را تجربه کنند، باز هم منوی بخش کریر سر راست و بسیار خوبی طراحی شده است. منوهای سه بعدی که با وارد شدن به هر قسمت از باشگاه رانندگی شما منوی سه بعدی به صورتی پویا به آن قسمت رفته و همین طور گوینده ای که در هر بخش به شما توضیحات بسیار خوبی خواهد داد که هر قسمت از بخش های مد کریر برای چه کاری است و به شما در جهت آشنایی با مد کریر WRC 10 کمک های شایانی خواهد کرد.

بررسی بازی WRC 10
رابط کاربری منوهای مد کریر سه بعدی طراحی شده و شما با رفتن به هر بخش می توانید مشاهده کنید که دوربین به صورت پویا به آن بخش مربوطه حرکت می کند و به طور کلی منوهای مد کریر زیبا و بسیار کارامد طراحی شده است.

شما با توجه به بودجه ای که دارید باید در جهت استخدام کارمندان مختلفی در قسمت های مختلف باشگاه رانندگی خود باشید. حفظ تعادل در خرج کردن بودجه شما بسیار حائز اهمیت است. پاداش هایی که برای کارمندان خود در نظر می گیرید تا هزینه هایی مانند تعمیرات،حقوق کارمندان باید هماهنگی خوبی در این بخش ها ایجاد کنید. همین طور به یک پرسنل رقابتی مانند مکانیک، نماینده، مهندس، فیزیوتراپیست و غیره نیاز دارید که تمامی آن هها بر پتانسیل کلی تیم تأثیر می گذارند. هر یک از کارکنان ویژگی ها و پاداش های خود را با دستمزد متفاوت دارند. این با ماست که  چه کسانی را به خدمت بگیریم، اخراج کنیم و به کار گیریم. برای بالا نگه داشتن کارآیی تیم شما، برنامه ریزی هفته های تعطیل برای بهبود روحی تیمتان بسیار ضروری است. هر مسابقاتی که انجام می شود، در پایان مسابقه شما پول، XP بنا به رتبه ای که به دست آورده اید اهدا خواهد شد و همین طور روحیه شما هم با توجه به سبک و سیاق بازی شما در پایان هر مسابقه تغییراتی خواهد کرد.

بررسی بازی WRC 10
در طول فصل طولانی مسبقات جهانی داشتن مهندسین ماهر و مکانیک های زبردست برای شما از اهمیت بسیاری برخوردار است و هر چقدر مهارت بالاتر و هماهنگی خوبی با هم داشته باشند می توانند بخش های تخریب شده ماشین شما را به سرعت و با کیفیت بهتری تعمیر کنند.

استفاده ازعناصر RPG در کریر مُد

مدیر کریر سعی می کند تا با بسیاری از عناصر RPG مانند، الگو برداری کند. امری که امروزه در بازی های مدرن  به یک استاندارد تبدیل شده است. بزرگترین نقطه عطف در WRC 10 درخت مهارت آن است که به XP – که هنگام مسابقه بدست می آورید – امتیاز مهارت می دهد، که به نوبه خود می تواند با نود امتیاز جایگزین شود که به تلاشهای شغلی شما کمک بسیار می کند. همین طور باعث می شود جذابیت مد کریر بالا تر رود و شما برای باز کردن ویژگی های درخت مهارت تلاش برای به دست آوردن XP های بیشتری کنید. همین طور بخش کریر دارای قسمتی به نام سوشیال مدیا است. شما در این قسمت از مدیران عالی رتبه باشگاه رانندگی تا هوادارن خود با آن ها در ارتباط هستید. هوادران با توجه به سبک و سیاق رانندگی شما و ویژگی های اخلاقی شما رابطه بر قرار می کنند و مدیران هم از مجموع عواملی مانند مهارت های رانندگی و رتبه هایی که در طول مسابقات به دست می آورید با شما ارتباط برقرار می کنند.

بررسی بازی WRC 10
ساختار درختی که امروزه دیگر دارد تبدیل به یک استاندارد در بازی های شبیه ساز گوناگون ورزشی می شود توانسته نقشی تایین کننده در مد کریر WRC 10 داشته باشد و عمق بسیار خوبی به این مد دهد.

ویژگی مدیریت کارمندان، لایه دیگری از استراتژی را اضافه می کند که به عنوان نوعی سیستم موقت سودمند عمل می کند. استخدام کارکنان با مهارت های خاص باعث افزایش آمار تیم شما می شود، اما اثربخشی آنها محدود نیست زیرا سطح خستگی آنها در طول یک رویداد بدتر می شود.همین طور شما باید ویژگی های شخصیتی آنها را زیر نظر داشته باشید زیرا یک مهندس جسور به عنوان مثال با یک مکانیک محتاط  با هم نمی توانند همکاری کنند. بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم حقوق بگیر شما دارای چه ویژگی های اخلاقی هستند تا بتوانید کارایی و بازده تیمی آن ها رو به درجاتی بالا سوق دهید. شما همچنین می توانید تقویم و برنامه تیم خود را بین رویدادهای اصلی رالی کاملاً کنترل کنید.

بررسی بازی WRC 10
به مناسبت پنجاهمین سالگرد مسبقات رالی جهانی تیم توسعه دهنده برخی از مسابقات افسانه ای را که این رشته در طول نسل ها رخ داده را برای ما شبیه سازی کرده اند و به صورت یک مد جذاب و هیجان انگیز در دسترس قرار داده اند و می توانیم تحت شرایط دوره های تاریخی مختلف این مسابقات را در مد Anniversary تجربه کنیم و خوشحالیم که Alpine A110 متعلق به دهه 1970 ، Lancia Stratos یا Delta HF ، Peugeot 205 Evo 2 ، یا Toyota Celica نمادین توسط کارلوس ساینز ، یا Xsara WRC توسط Sebastien Loeb را می توانیم تجربه کنیم.

گرافیک بصری قابل قبول

WRC 10 از لحاظ بصری زیبا به نظر می رسد. مدلهای اتومبیل طراحی شده در بازی چه از داخل و خارج دارای جزئیات بسیار خوبی هستند و محیط های متنوع همه زیبا به نظر می رسند. از مسیرهای کوهستانی در تپه های مونت کارلو بگیرید تا جنگل ها در حومه ژاپن، و جاده های باریک سواحل ولز که از یک سو پرتگاه و از یک سو صخره های بلند آن را در آغوش گرفته و بسیار مناطق دیگر به زیبایی نشان داده شده است. بخشی از ویژگی های Particle Detail که شامل افکت ذرات می شود در بازی استفاده بهنیه ای شده است.همین طور از تکنیک  های مانند Reflection Quality که بازتاب فضای محیط بر روی سطحی دیگر رو نشاد می دهد هم استفاده شده است. در بخش نور پردازی هم استفاده های محدودی از تکنیک NVIDIA Hybrid Frustum شده است که توانسته کیفیت نور پردازی بازی را بالا ببرد. همین طور پوشش گیاهی و درختان به صورت سه بعدی طراحی شده اند و بوته ها و درختان کنار زمین با توجه به برخورد شما به آن ها واکنش طبیعی از خود نشان می دهند. بازی ار ثبات فرم خوبی هم بهره می برد و اصلا افت فرمی مشاهده نمی شود. در بخش گرافیک فنی مشکلاتی دیده می شود. برخی از بافت های صخره ها بی کیفیت طراحی شده اند و نوسان بافت ها در جاده های گوناگون از لحاظ کیفی دیده می شود. همین طور در جریان گیم پلی بازی شاهد دیر بارگذاری شدن بافت ها/ شیء در سطوح مختلف دیده می شود که البته لطمه شدیدی به بخش گرافیک فنی بازی نمی زند ولی به هر حال مشکلی است که باید به آن اشاره کرد. به طور کلی گرافیک کلی بازی در سطح کیفی مطلوبی قرار دارد.

بررسی بازی WRC 10
بازی WRC 10 از گرافیکی بصری بسیار خوبی برخوردار است و سازندگان بهنیه سازی بسیار خوبی در اجرای کیفیت بصری بازی داشته اند تا بتوانند گرافیک راضی کننده ای را برای گیمر تدارک ببینند.

بخش صدا گذاری بازی اعم از صدا گذاری خارج از ماشین و داخل ماشین، موتورها،صداهای محیطی،تصادفات،صدای برخورد قطرات باران بر روی بدنه ماشین، صدای رعد و برق، صدای باد و بسیار ریز جزئیات تعبیه گذاری صدا در بازی بسیار قابل قبول کار شده است و همین امر باعث شده جو و اتمسفر بازی چند پله به جلو هدایت شود. همین طور مد های مختلف دیگری مثل چالش ها،مسابقات آنلاین و رقابت های افسانه ای در بازی وجود دارد و در پایان  تجربه بازی به صورت Split SCreen هم برای شما فراهم شده است.

سخن پایانی

توسعه دهندگان WRC 10 توانسته اند بازی باثبات و کم نوسانی را طراحی کنند. بازی ای که در اکثر بخش ها از کیفیت بسیار خوب و قابل توجه ای برخوردار است. کم تر بخشی است که بتوان دید به حال خود رها شده باشد و کاملا مشخص است مکانیزم های کلی بازی با برنامه دقیقی پیش رفته است. شاید نسخه جدید نتوانسته مسیر رشدی را که با WRC 9 مشاهده شده بود را ادامه دهد ؛ اما می توان بهبود ها و پیشرفت ها را در بخش های مختلف بازی لمس کرد. همین طور گنجاندن مُد پنجاهمین سالگرد مسبقات ورزشی جهانی رالی که از نمادین ترین و تاریخی ترین مراحل این ورزش قدردانی می کند، تجربه آن می تواند به شدت لذت بخش و جذاب باشد و بازگشت رانندگان افسانه ای در بازی و ملاقات با آن ها خاطره انگیز است. در نهایت باید بگویم تجربه WRC 10 برای طرفداران سرسخت رالی شبیه ساز توصیه می شود و می توانید ساعت های لذت بخش و هیجان انگیزی را سپری کنید.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
گیم پلی ای لذت بخش و چالش برانگیز
کریر مُد غنی و گسترده
فعل و انفعالات فیزیک تاثیرات مستقیمی در هسته گیم پلی بازی دارد
جو و اتمسفری گیرا
مد های متنوع و جذاب
تجربه بازی و دیداری دوباره با رانندگان افسانه ای همچون سباستین لوب بسیار لذت بخش است.
نقاط ضعف:
برخی از بافت های کنار مسیر جاده ها از کیفیت پایینی برخوردار است
دیر بار گذاری شدن بافت ها
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.6 ( 3 votes)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا