ایکس باکس وانبررسی بازیپلی استیشن 4کامپیوترنینتندو سوییچ

بررسی بازی Ninja Gaiden: Master Collection

سریع مثل صاعقه و بُرنده همانند الماس

گاهی اثر گذر زمان همانند یک مِه غلیظ پیشرفت ها و نوآوری های یک اثر را مخدوش و کم سو می کند. همین امر می‌تواند دلیلی باشد که رفته رفته آن اثر مورد نظر به فراموشی سپرده شود. سال‌هاست از انتشار رسمی سه گانه نینجا گایدن گذشته و شاید بتوانیم بگوییم اثرات مثبتی که این بازی در آن بازه زمانی از خود به جا گذاشته بود، زیر خروارها خاک مدفون شده و از یادها رفته است. مجموعه بازی‌ای که اولین نسخه آن در سال 2004 بر روی ایکس باکس منتشر شده و توانسته بود باعث و بانی تحولاتی در ساخت و توسعه بازی های Hack and slash شود و الگوی موفقی برای بازی های بعد از خود به جای گذارد. بازی‌ای که توانسته بود تعادلی فوق العاده بین سبک Hack and Slash و Beat’em Up را به وجود بیاورد. به همین خاطر گاهی استودیو های بازیسازی به این درک میرسند که میتوانند بعد از سال ها، اثری را که قبلا ساخته اند و به آن افتخار میکردند، از دوباره منتشر کنند.حال استودیوی بازیسازی Team Ninja تصمیم گرفته بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION را که به صورت ریمستری که از روی نسخه های سیگما است را منتشر کند.سه گانه ای که تصمیم گرفته شده یک جا و در یک مجموعه غنی برای طرفداران بازی منتشر شود تا آن را تجربه کنند. بعد از سپری شدن سال‍‌ها و عبور از نسل های مختلف، ببینیم تجربه و بازی کردن این عنوان مشهور امروزه چه حسی به ما دست میدهد و آیا کیفیت کلی گیم پلی و مکانیزم های طراحی شده بازی در بُعد های مختلف بعد از گذر این سال ها منسوخ شده است یا خیر. ریو هایابوسا بازگشته، تا برای دشمنان خود جهنمی مجسم باشد.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION
افسانه ریو هایابوسا از همین مکان آغاز میشود.

تعادلی فوق العاده بین سبک Hack and Slash و Beat’em Up

Ninja Gaiden بازی ای با اکشن سریع با ریتمی پر نوسان است که با مکانیزم بازی مبارزه‌ای بر اساس قدرت ها و مهارت های یک نینجا طراحی شده است. ریو هایابوسا یک نینجای افسانه ای است که مهارت‌های بیشماری دارد. او میتواند بر روی دیوار ها حرکت کند، سرعت او همچون یک صاعقه است و بی رحمی غیر قابل توصیفی دارد. قدرت و مهارت های بالای هایابوسا باعث نمیشود که شما با یک بازی آسان طرف باشید و به خاطر مهارت های هایابوسا بتوانید همه دشمنان را به راحتی شکست بدهید. اتفاقا بر عکس ، شما با یک بازی پیچیده و چالش برانگیز روبرو هستید. هسته گیم پلی بازی بر اساس  آزمون خطا طراحی شده و باید به شکست خوردن و بار ها مردن در بازی عادت کنید تا بعد از مرگ و به بازی برگشتن نوع مکانیزم بازی خود و سبک و سیاق گیم پلی را تغییر دهید و تعادلی ایجاد کنید تا از پس دشمنان در بازی بر بیایید.

همه چیز به اندازه کافی بی ادعا شروع می شود، شما برای اولین بار یک نینجای جوان به نام ریو هایابوسا را در محدوده یک دره سنگی ملاقات میکنید و کنترل او را به دست می گیرید و با مکانزیم های اولیه بازی رفته رفته آشنا میشوید. علاوه بر ریو هایابوسا، 4 شخصیت زن به نام های Ayane ، Rachel ، Momiji و Kasumi نیز قابل بازی هستند و در جریان مراحل مختلف کنترل آن ها را بر عهده خواهید گرفت. طولی نمی‌کشد که شما اولین طعم سیستم مبارزه این بازی را می‌چشید و دشمنان را از پای در میاورید. در شروع کار، حس میکنید که با یک بازی ساده طرف هستید که با فشردن چند دکمه میتوانید مراحل را پیش ببرید. اما رفته رفته بازی چهره واقعی خود را نشان میدهد و چالش های گیم پلی به مرور پیچیده تر و سخت تر میشود. در ادامه شما با دشمنانی حرفه ای تر روبرو میشوید. دشمنانی که انواع و اقسام مهارت های گوناگونی دارند و از تنوع بسیار خوبی برخودار هستند. در این سه گانه جدید بهبودها، ویژگی های جدید تمامی DLC های نسخه های قبلی اکثر آن ها در این سه گانه جدید اضافه شده اند. به طور مثال در شماره دوم هم سلاح سنگینی به نام Enma’s Fang به بازی اضافه شده است.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION

هایابوسا به تدریج مهارت های جنگی بیشتری کسب میکند و فنون پیشرفته را یاد می گیرید. همین طور شما میتوانید لوازم مختلفی را خریداری کنید و مهارت های خود را ارتقا دهید. طراحی مراحل بازی خطی است. ولی این طراحی مراحل بسیار ماهرانه توسعه یافته است و طوری طراحی شده که شما احساس خفگی در ساختار مراحل نداشته باشید و باعث میشود احساس غیر خطی بودن در طول جریان بازی به شما دست بدهد. شما در محیطی قرار میگیرید که دارای مناطق و اتاق های گوناگونی است و باید برای پیش برد مراحل خود به قسمت های محیط سر بزنید. از پیدا کردن کلید یک در بگیرید تا کشف وسائل و تجهیزات جنگی که هایابوسا میتواند آن ها را پیدا کند و مهارت های خود را بالا تر ببرد. در این بین در هر منطقه شما میتوانید نقشه مربوط به آن محیط را پیدا کرده و نقشه پیدا شده میتواند برای کاوش در محیط کمک های شایانی به شما بکند.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION
نقشه های مربوط به هر منطقه میتواند کمک بزرگی برای شما در پیدا کردن کلید و سلاح های جدید و بسیاری دیگر از وسائل گوناگون باشد.

هر چقدر شما در طول جریان گیم پلی بازی مهارت ها و توانایی های خود را بالا ببرید، به همین سو در ادامه مراحل با دشمنانی قوی تر و حرفه ای تر روبرو خواهید شد. با نینجاهایی سفید پوش روبرو میشوید که دقیقا مهارت ها و توانایی های شما را دارند و بر روی دیوار حرکت میکنند و بسیار چابک هستند. ستاره های نینجا را به سمت شما پرتاب میکنند و قابلیت دفاع بالایی دارند. در نبرد های گوناگون با دشمنان مختلف این طور نیست که شما فقط باید به دشمن حمله کنید. گاهی باید در مقابل ضربه دشمنان دفاع کنید و یا جاخالی دهید و سر بزنگاه و زمان مناسب شمشیر خود را بر سر دشمن همانند بختک نازل کنید. رویارویی با دشمنان مختلف، استراتژی خاص خود را برای مقابله با هر کدام از آن ها را در بر میگیرد. هایابوسا سلاح های گوناگونی را در اختیار دارد. از شمشیر های مخصوص نینجا ها تا ستاره های معروف نینجا ها که شوریکِن نام دارد. از شمشیر های دو قلو و بُرنده ژاپنی بگیرید تا نانچیکو، تیر و کمان، بمب دود زا و همین طور سلاح های جدیدی همانند Dual-wield swords و Dragon’s Claw و Tiger’s Fang به بازی اضافه شده اند. هر کدام از این سلاح ها برای مقاله با دشمنان مختلف طراحی شده اند و کارکرد هر کدام از آن ها در مقابه با دشمنان مختلف پر اهمیت و کم اهمیت تر میشود. سلاح های گوناگون در طول مراحلی که سپری میکنید در اختیار شما قرار میگیرند. برخی بر اساس روند داستانی و برخی دیگر هم با گشت و گذار در محیط و قسمت های مخفی که در آن ها این سلاح ها تعبیه شده است. پس گشت و گذار در محیط و کشف رمز و راز ها پاداش های خوبی را برای شما فراهم میکند. شاید تنها بخشی که امروز میتوان به آن ایراد گرفت کنترل دوربین بازی در هنگام مبارزات با دشمنان است. گاهی زاویه دوربین در هنگام درگیری با دشمنان خوب تنظیم نشده است و در جاهایی زوایه بد دوربین تاثیرات منفی بر روند مبارزه شما با دشمنان میگذارد.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION
مبارزه با باس فایت ها باید با استراتژی و صبر زیادی همراه باشد و هر باس فایتی نقطه ضعف خاص خود را دارد و باید بر اساس نقطه ضعف هایشان به آن ها ضربه بزنید . در اوایل بازی هم با رئیس Murai مبارزه میکنید و بعد از نبردی لذت بخش هم او بیخیال مبارزه میشود و هم شما.

خیانت به طرفداران هاردکور گیمر در نسخه سوم

اگر Ninja Gaiden 1 و Ninja Gaiden 2 که به دست ایتاگاکی مشهور ساخته شده را به پایان رسانده باشید، مطمئناً دوز ترسناک صبر، استراتژی و انضباطی را که برای موفقیت در مقابله با دشمنان نیاز داشتید به خاطر می آورید. در واقع، هر دو بازی با یک سطح دشواری به سختی تعداد کمی از ویژگی ها و بیش از همه، به گونه ای تنظیم می شدند که به سختی اشتباه بازیکن را مجازات می کردند. با وجود این، کیفیت عالی یک سیستم جنگ سیال،پویا و قادر به تکامل در طول ماجراجویی، بازیکنان هاردکور گیمر را برای ادامه بازی علاقه مند میکرد. در این بین گیمرهای آرکید پسند را بعد از مدتی عصبی کرده و بعد از بار ها کشته شدن، علاقه خود را به گیم پلی بازی از دست داده و بازی را رها کرده و عطایش را به لقایش میبخشیدند. به عبارتی تیم سازنده نسخه سوم بدون کارگردان مشهور به نام ایتاگاکی تا این حد ساده انگارانه به توسعه نسخه سوم خود نگاه کرده اند. Ninja Gaiden 3 راه دیگری را انتخاب کرده و همه چیز به ساده سازی پیش رفته است. ساختار اصلی گیم پلی ساده شده و هسته گیم پلی بازی به سوی یک بازی هک اند اسلش آرکید گونه سوق داده شده . این خیانتی نابخشودنی به گیمر های سر سخت و متعصب نسخه های یک و دوی بازی بود و به شدت طرفدارن نسخه اول و دوم این بازی از دست استودیوی Team Ninja آزرده خاطر شده بودند.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION
بازی Ninja Gaiden 3 شاید بازی خوش رنگ و لعاب تری داشته باشد و ظاهری دلربا. ولی در ریشه و عمق هسته گیم پلی بازی به هر حال این نسخه به سوی یک بازی آرکد سوق داده شده بود. با تمامی این اوصاف نسخه سوم این مجموعه ارزش بازی کردن را دارد و نمیتوان به راحتی از آن چشم پوشی کرد.

به طور عمده به دلیل رویدادهای Quick Time Event جدید که بین یک ضربه و ضربه دیگر رخ می دهد همه چیز به شدت سریع رخ میدهد و شاید فقط ظاهر گیم پلی بازی جذاب تر و هیجان انگیز تر شده باشد. اما در ریشه و بَطن ماجرا همه چیز تو خالی و بی هدف تر دنبال شده است. در بیشتر موارد، فقط فشردن وحشیانه دو دکمه حمله برای از بین بردن ده ها دشمن در بازی کافی است و دشمنان یکی پس از دیگری نفله میشوند و استراتژی و طراحی خیره کننده گیم پلی نسخه اول و دوم این مجموعه از دست رفته است.Ninja Gaiden 3 تعادل نسخه های یک و دوم این مجموعه را بیشتر به سمت حمله های وحشی، بدون فکر و بی پروا سوق داده است. بازی Ninja Gaiden 3 به طور طبیعی تمایل به حمله بیشتر دارد و هوش مصنوعی ضعیف دشمنان هم مزید بر علت شده و حملات مداوم و بدون وقفه این نوع روش استراتژی مبارزه را در هسته نسخه سوم گیم پلی بازی تضمین می کند. در بیشتر موارد این واقعیت که با استفاده از Ninpo of the Fire Dragon می‌توانید انرژی را بازیابی کنید در حالی که تعداد زیادی دشمن را بر روی صفحه از بین می برید، همه چیز را خیلی آسان می کند. تنها لحظاتی که بازی جدید اکشن Team Ninja واقعاً می تواند شما را سرگرم کند، درگیری با برخی از باس فایت ها است که با الگوهای حمله مشخص شده اند و برای چند لحظه می توانند بخش‌های ناچیزی از Ninja Gaiden واقعی را مشاهده و لمس کنید. بزرگترین مشکل سیستم جنگی جدید، فقدان رشد و پیشرفت آن است. در حالی که در قسمت های قدیمی، در طول ماجراجویی، ریو سلاح های جدیدی به دست آورد که با آنها ده ها و صدها قربانی جمع می کند، این بار تنها ابزار مرگ موجود در نینجا افسانه ای کاتانا ، کونای و کمان است.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER CO
مبارزه با باس فایت ها در Ninja Gaiden 3 شاید بتوان گفت روح سری اصلی این سری را داشته باشد و ما را به یاد سختی و چالش های دو نسخه اول این مجموعه بیندازد.

گرافیک رو به رشد در روند طراحی سه نسخه بازی

گرافیک فنی و بصری مجموعه Ninja Gaiden  در طراحی و توسعه هر سه نسخه بازی روندی صعودی داشته و هر نسخه جدید نسبت به نسخه قبلی آن جلوه های بصری بهتری از خود به جای گذاشته است. Ninja Gaiden 1 به صورت انحصاری بر روی کنسول ایکس باکس اورجینال در سال 2004 منتشر شده و با توجه به سخت افزار های کنسول های نسل ششمی این بازی توسعه داده شده بود. نسخه یکم بازی از لحاظ جلوه های بصری قابل قبول بود. در نسخه دوم این سری گرافیک بازی پیشرفت قابل توجهی کرده بود. بعد ها با توجه به انتشار نسخه سیگما از این مجموعه بهبود های گرافیکی هم صورت گرفته بود. این روند در نسخه ریمستر کنسول پلی استیشن 4 هم تا حدودی ادامه داشته و جلوه های بصری بازی بهبود هایی به خود دیده است. برگ های درختانی که بر اثر ورزش باد در هوا به این سو و آن سو در حرکتند و نمایش خیره کننده کوهستان های ژاپن به راستی که چشم نواز است. شهر هایی که به دست دشمنان به آتیش کشیده شده اند و جو سنگین و مرده ای که در فضای شهر حاکم است و شهر توکیوی که با چراغ های نورانی زیبایی که احاطه شده و غرق نور شده است را گرافیک بصری بازی به زیبایی به تصویر کشیده است. بافت های محیط از کیفیت خوبی برخودار هستند و نور پردازی بازی هم بسیار خوب در بازی بر روی آن کار شده است . با توجه به این که مجموع سه گانه جدید این بازی بر روی سخت افزار های کنسول های نسل هشتمی منتشر شده کیفیت بافت ها شفاف تر شده و anti-aliasing بازی ضریب آن بیشتر شده و به همین خاطر در بازی شما با لبه هایی مواجه نخواهید شد. همین طور کاملا واضح است ضریب anisotropic هم در بازی افزایش یافته است. پیشرفت گرافیکی در نسخه سوم به اوج خود رسیده است و جلوه های فنی و بصری بازی در نسخه سوم بیشتر شده و روند صعودی بسیار خوبی داشته است.

بررسی بازی NINJA GAIDEN: MASTER COLLECTION
گرافیک بصری این مجموعه فوق العاده است. گرافیک بصری تمام و کمال در خدمت طراحی مراحل قرار گرفته و شما در جریان گیم پلی بازی با نما های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد و به خاطر این فضا سازی بی نظیر شما حس و حال بازی کردن در هر منطقه را بیش از پیش لمس خواهید کرد.

سخن پایانی

Ninja Gaiden: Master Collection بعد از گذشت سال ها از انتشار اولیه این سه گانه حتی امروزه هم مکانیزم ها، طراحی مراحل و هسته گیم پلی آن جذاب و خیره کننده به نظر میرسد. نسخه های اول و دوم این بازی طرفداران هاردکور گیمر را راضی میکند و به راستی که تمام و کمال برای چنین طرفداران سر سخت و متعصبی ساخته شده است. در عوض گیم پلی نسخه سوم این بازی به سوی یک بازی آرکد گونه سوق داده شده است و ریتمی سریع تر دارد و طرفداران آرکد پسند را به سمت خود جذب میکند. شما در یک مجموعه جذاب، این سه گانه فوق العاده را در اختیار خواهید داشت و اگر از طرفداران سبک Hack and Slash و یک اکشن ماجراجوبی هستید به هیچ عنوان این مجموعه سه گانه را از دست ندهید. ریو هایابوسای افسانه ای برگشته است. سریع مثل صاعقه و بُرنده همانند الماس.

امتیاز بازی‌سنتر - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
ساختار گیم پلی بازی حتی امروزه هم مُدرن به نظر می رسد
طراحی مراحل فوق العاده
هوش مصنوعی دشمنان در نسخه دوم فوق العاده است
تنوع سلاح ها در نسخه اول و دوم
اعتیاد آور
گیم پلی خونین و هیجان انگیز با ریتمی بی نظیر
نقاط ضعف:
نسخه سوم برای طرفداران هاردکور یک نا امیدی بزرگ است
کمبود تنوع سلاح ها در نسخه سوم
در نسخه اول بازی در زمان هایی زوایه بد دوبین بر روند مبارزه شما با دشمنان اثر منفی میگذارد
این بازی بر اساس نسخه ارسالی سازنده بر روی پلتفرم PS4 بررسی شده است

User Rating: 4.45 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا