-----

نقد و بررسی اعضا

بکش تا کشته نشوی " نقدی کامل بر SLEEPING DOGS "

آواتار hosseinbrusli درجه سختی: معمولی
مدت زمان انجام بازی: بین 10 تا 25 ساعت
امتیاز

8.0


 

  • Sleeping Dogs
  • PC, Xbox 360, Playstation 3
  • Published by Square-Enix
  • Developed by United Front Games
  • French release: Available
  • US release: Available





نقدی کامل بر SLEEPING DOGS

مقدمه :

در نسل سوم کنسولها واقعا خلق قهرمانی جدید کاری بسیار دشوار و ریسک پذیر است که هر استدیویی دست به انجام ان نمیزند . چون نتیجه یا شکست است یا اگر گیمرها ان را بپسندند ، شرکت میتواند به عنوان بعدی از این قهرمان جدید دلخوش باشد .

اما در اواخر نسل United Front Games دست به این ریسک زده و قهرمانی جدید به نام Wei Shen را خلق کرده . البته او یک ابر قهرمان است با ظاهری ساده اما قددرتی همچون Batman ، Spiderman ، Sam Fisher ، Snake و ... . همچنین این قهرمان همانند تمامی قهرمانهای معروف قابلیت شنا کردن ، دویدن ، هنر رزمی ، کنترل انواع و اقسام وسایط نقلیه و ... را دارد .

سازنده بازی Sleeping Dogs استدیوی کم سابقه United Front Games میباشد .استدیویی که نام برجسته ای را در بین بازی سازان ندارد . اما در میان اعضای این استدیو نامهایی همچون Stephen van der Mescht دیده میشود . همچنین افرادی با سابقه از استدیوهای بزرگی مثل EA Black Box, Rockstar Vancouver, Radical Entertainment ، که سابقه کار بر روی بازیهای بزرگ سبک OPEN WORLD را دارند ، نیز در این استدیو حضور دارند .
محل اصلی این استدیو در Vancouver کانادا هست مهمترین بازیهای انها در 3 سال اخیر ModNation Racers ، LittleBigPlanet Karting نام دارد که به صورت انحصاری بر روی پلتفرم PS3 منتشر شده اند و Sleeping Dogs اولین بازی مولتی - پلتفرم انها میباشد .

البته پیش زمینه بازی SLEEPING DOGS بر میگردد به سال 2009 ، که قرار با نام True Crime: Hong Kong منتشر شود ، در نتیجه بازی به دلیل بودجه بالا و کندی مراحل ساخت توسط Activision و در سال 2011 کنسل شد و 6 ماه بعد Square Enix تمامی حق و حقوق بازی را خرید و نام بازی را به Sleeping Dogs تغییر داد .

داستان کلی بازی :

بازی Sleeping Dogs روایتگر یک پلیس به نام Wei Shen ( کاراکتراصلی قابل کنترل توسط بازیباز ) است که وظیفه او نفوذ به تشکیلات زیر زمینی مخوف ترین قاچاقچیان مواد مخدر هنگ گنک است . قاچاقچیانی که به Sun On Yee معروف هستن و به قدری بزرگ و پر قدرت شده اند که شعبه هایی را در دیگر کشورها از جمله امریکا ، استرالیا و کانادا و ... ایجاد کرده اند .
هدف Wei Shen نفوذ به هسته اصلی این باندهای تبهکاری و نابودی از درون این باندها ست که کاری بسیار سخت و طاقت فرسا ست . Wei Shen سالها در امریکا زندگی کرده و ریشه ای آمریکایی – چینی دارد و بعداز نفوذ گروه Sun On Yee به آمریکا تصمیم میگیرد که به زادگاه خود برگردد تا راحت تر بتواند در هسته اصلی این گروه نفوذ کند . تمامی دستوراتی که Wei Shen میگیرد توسط واسط اصلی او که یک مامور آمریکایی است به او داده میشود .
داستان بازی حالتی 2 گانه و بسیار جالب را دارد . از طرفی Wei Shen باید روسای باندهای مافیای هنگ کنگ را از میان بردارد و از طرفی خودش در حال تبدیل شدن به یک خلافکار واقعی است .
 



گیم پلی :

بازی از جایی آغاز میشود که Wei Shen به عنوان یک مامور مخفی وبا 2 نفر دیگر در حال معماله مواد مخدر است . جایی که پلیس هم با همکاری خود Wei Shen در کمین انها نشسته تا سر فرصت ، این گروه را دستگیر کند . اما کار زمانی خراب میشود که یکی از دوستان Wei Shen با ساتور ! به یک افسر گارد ساحلی حمله و او را میشکد .
از این لحظه بازیباز کنترل Wei Shen را در دست میگیرد و با یک شروع هیجانی بخش اول گیم پلی بازی را به بازیباز نشان میدهد . Wei Shen با حرکات بسیار زیبای پارکور باید از موانع عبور کند تا به دست پلیس نیافتد . اما در خر پلیس او را دستگیر میکند و ....
 



بعد از اینکه Wei Shen توسط رابط اصلی خود آزاد میشود ، به محله گانگسترها میرود تا وارد یک باند مواد مخدر شود و در این قسمت ، هنرهای رزمی و دفاع شخصی خود را به رخ میکشد که بخش دوم گیم پلی بازی به حساب میاید .
انصافا بخش رزمی بازی به لطف motion capture بسیار زیبا و طبیعی از کار در آمده و حرکاتی زیبا و نرم را از کاراکتر اصلی شاهد هستیم که باعث عمق بخشیدن به گیم پلی بخش رزمی بازی شده . در بخش رزمی شاهد استفاده از فنون رزمی کونگ فو هستیم که به زیبایی پیاده سازی شده ند . مثل فنون قفل و ترکیب حرکات ضربات پا و مشت ( متو ) اندک که از کاراکتر اصلی شاهد هستیم ، نشان دهنده این است که اکثر حرکات اصلی Wei Shen از کونگ فو قرض گرفته شده است .


در همین حال و در طول بازی و گرفتن xp بیشتر و امتیازات بیشتر Wei Shen میتواند ، فنون رزمی بیشتری و بهتری را آموخته تا قوی تر شود . در همین حال فروشگاه هایی در سطح شهر قرار دارند که بازیباز با XP های دریافت شده حاصل از ماموریتهای اصلی و فرعی ، میتواند به ارتقا و خرید آیتم های جدید مثل کفش ، لباس ، وسایل جدید ، ماشین و .... بپردازد .
بخش Upgrade بازی شامل 5 قسمت مختلف میباشد . 2 بخش اول مربوط به ارتقا 2 خط قرمز و ابی Wei Shen است . بعد نوبت بخش ارتقا برای فنون رزمی و... میشود . برای یادگیری فنون رزمی هم باید به یکی از باشگاه های موجود رفته تا فنون رو یاد بگیرید .
 




در بازی مینی گیمک های جالب کم نیستند . مانند بازکردن قفل در ، گذاشتن میکروفن برای ضبط صدا در کانال تهویه ، و مینی گیم هک کردن که بسیار زیباست . مثلا با هک کردن دوربین های شهری میتوانید آنها را مستقیما به تلویزیون خانه متصل کنید و به سرعت پلیس را به مناطق مورد نظر خود بفرستید تا افراد مشکوک را دستگیر کنند .



در بازی 2 خط ( نوار ابی و قرمز ) وجود دارد که میزان خوب یا بد بودن Wei Shen را به بازیباز نشان میدهد . این خطها با کارهای مختلف Wei Shen به عنوان شخصیت اصلی بازی تغییر میکند و خط قرمز نشان دهنده این است که Wei Shen به عنوان یک پلیس ، به سمت خلاف کشیده شده و خط آبی یعنی اینکه Wei Shen همچنان در مسیر درست شغل خود در حال حرکت است .
این بازی به مانند دیگر بازی های جدید سبک open world ، از سیستم آب هو هوای داینامیک و سیستم شبانه روز کامل هم پشتیبانی میکند تا حس طبیعی تر بودن به بازیباز دست دهد . نا امید کننده ترین بخش بازی که انتظار بیشتری از آن میرفت بخش ماشین و موتور سواری است که با سابقه بسیار خوب تیم سازنده درحد بسیار پایینی قرار دارد . هر چند بین سوار شدن یک لامبورگینی و یک ماشین ساده تفاوتهایی مشاهده میشود ، اما وزن ماشین ها و نوع آنها تاثیر آنچنانی بر روند بازی ندارد ، چون این بخش کاملا Arcade ساخته شده و خبری از شبیه سازی و ... نیست . البته عجیب ترین نکته در این بخشی تقلیدی واضح از بازی Wheelman است که واقع گرایی کلی بازی را به شدت پایین آورده ، مثلا با زدن یک دکمه ماشین شما به صورتی غیر طبیعی به سمت ماشین در حال تعقیب کشیده میشود ! که نهایت تخیل بازی است ! .
همچنین دیگر نکته عجیب بازی این است که اگر سوار یک موترو شوید و با سرعت بالا در حال حرکت باشید ، از روی تمام ماشین ها میتوانید با تک چرخ بپرید که کل واقع گرایی را زیر سوال برده ! .

همانطور که ملاحضه کردید ، گیم پلی بازی جذابیت خوبی دارد و کشش مناسبی را برای تبدیل شدن به یکی از بازیهای بزرگ سبک Open World دارد که متاسفانه به دلیل کم کاری و کم تجربه بودن تیم ، خوب پرداخت نشده است و با اثری سطحی رو برو هستیم .

در واقع بازی را میشود به 2 بخش Arcade ( ماشین سواری و گشت و گذار در شهر ) و Simulation ( حرکات رزمی و پارکور ) ، تقسیم کرد که ارزش واقع گرایی بازی با وجود قسمت اول زیر سوال رفته ! .

گرافیک :

موتور بازی نه Cry Engine است و نه Unreal Engine که سرو صدا به پا کند . موتور بازی یک موتور خیلی خوب ، اما داخلی و مخصوص United Front Games است که به خوبی از پس این بازی بر آمده . هر چند بازی گرافیک بالایی ندارد ، اما به نظر میرسد که گرافیک کلی بازی قربانی Open World بودن بازی شده است . مثلا تمامی میان پرده های بازی In Game هستند و سطح کیفی مناسب و خوبی را دارند که نشان دهنده قدرت موتور در رندر گرفتن است .
طراحی محیط شهر هنگ کنگ شاید به زیبایی شهر ونیز و یا نیویورک در دیگر بازیهای معروف نباشد ، اما دست کمی از آنها ندارد و برای اولین بار شاهد یک بازی با تم و حال و هوای شرق دور هستیم که جذابیت خاصی به بازی داده . رنگ بندی و طراحی این محیط کاملا مثل شهر هنگ کنگ است که تیم طراحی این شهر را باهزارن عکس مختلفی که از سراسر هنگ کنگ گرفته طراحی کرده . زیبا ترین بخش های گرافیکی بازی مربوط به بارش باران زیر نور چراغ های شب است که در این بخش از نظر گرافیکی واقعا بازی تغییر میکند و زیبایی خاصی را به گیم پلی میدهد .
 



همچنین Texture ها و بافت های محیط بازی هم بسیار نا متوازن طراحی شده اند و در برخی دیوارها و مکانها این بافت ها بسیار قوی و دربرخی بسیار بد و زشت طراحی شده اند . مدل سازی و طراحی کاراکتها هم سطح پایینی دارد ، هرچند کاراکتر اصلی اندکی از بقیه بهتر است ، اما در کل تمامی مدل سازی شخصیت ها و NPC ها شبیه هم هستند . بهترین قسمتی که موتور بازی ، در آن میدرخشد ، نور پردازی بازی است که به خوبی ، نشان دهنده بهینه بودن موتور بازی در این بخش است .

اما بدترین قسمت در گرافیک بازی ، طراحی و مدلسازی اتومبیلها و خیابانهای شهر هنگ کنک است که به شدت تو ذوق میزند . این 2 بخش بسیار بد طراحی شده است و اصلا نکته ای برای تعرف کردن ندارد . مدلهای افتضاح ماشینها و تکرای بودن همه آنها ، خیابانهای شطرنجی و ساختمانهایی با کیفیت پایین ، نشان از طراحی بسیار بد محیط بازی دارد که واقعا به این بازی لطمه زده اند . هر چند این مشکلات فقط با چرخش در محیط مشخص اند و زمانی که بازی به صورت خطی دنبال میشود این مشکلات به حداقل میرسند . گرافیک بازی در کوچه ، پس کوچه ها به پایین ترین حد خود میرسد که واقعا افتضاح است .
 




انیمیشن :

انیمیشنNPC ( شهروندان هوش مصنوعی در بازی ) های بازی که اسکریپتی بیش نیستند و تعریفی ندارند ، اما انیمیشن کاراکتر اصلی بازی بسیار زیبا و طبیعی کار شده . هر چند شاید کل انیمیشن های Wei Shen به 100 عدد هم نرسد ! اما همان مقدار اندک هم به خوبی ساخت و پرداخت شده اند . هرچند بهترین انیمیشن های Wei Shen مربوط به تمام کننده های او میشود که بسیار زیبا کار شده اند و بازیباز نا خوداگاه یاد Panisher و انتقام گیریهای او می افتد . در مورد یارهای همراه هم که نظر خاصی نمیشود داد و انها هم از انیمیشن های تکراری رنج میبرند . کلا تمامی انیمیشن های این بازی بالغ بر 200 تا 250 نوع میباشند که برای این بازیی در این سطح و در اواخر این نسل بسیار کم است .

فیزیک و هوش مصنوعی :
 

  • فیزیک :
  • در بخش فیزیک ، اولین نکته مهم واکنش فیزیک بازی به تمام کننده های Wei Shen است که تقریبا از پیش تعیین شده ( از قبل رندر شده ) است و این واکنش فیزیکی Real Time ( زنده ) نیست و بعد از مدتی حس تکراری بودن نوع خرابی ها را احساس خواهید کرد . همچنین در بخش فیزیک دویدن و راه رفتن بازی ، مبنای خود را بر الگو گیری از سری Assassian Creed گذاشته و با برخورد به افراد مختلف در محله ها و خیابانها ، با توجه به وزن افراد مختلف واکنشی متغییر را خواهید دید . هر چند که این بخش و با این موتور راه بسیار زیادی دارد تا به تکامل خود برسد.

اما فیزیک در بخش Arcade اصلا وجود ندارد و این قسمت را میتوان شبیه GTA و یا سری بازی ریسینگ Need for Speed فرض کرد . تفاوتی بین یک کامیون و یک لامبورگینی در بازی احساس نمیشود . البته تفاوت اندکی وجود دارد ، اما تفاوت فیزیکی قابل حسی در بازی نیست . این حالت در مورد موتور هم صدق میکند . گاهی اوغات با برخورد ماشین به ماشینی دیگه با تکرار ضربات نهایتا ماشین منفجر میشود و با ضربات آروم هم تخریب را میشود دید، اما بسیار سطحی و کم عمق و اکثرا از قبل تعیین شده . اصلا بخش Arcade چیزی به نام فیزیک ندارد ! مثلا شما با یک موتور میتوانید یک تیر برق را از جا بکنید !
 







هوش مصنوعی :

هوش مصنوعی هم یکی از بدترین و پر ایراد ترین هوش مصنوعی های بازیهای اخیر را دارد . این بخش هم اصلا تعریفی ندارد . همه هوش مصنوعی ها اسکریپت شده اند و چیزی به نام Real Time در بازی وجود ندارد . یارهای همراه خنگ ! دشمن خنگ ! NPC های خنگ تر ! همه و همه نشان از سطحی بودن و سرسری ساختن بازی است که این بخش را نابود کرده است . وضعیت هوش مصنوعی در بخش تعقیب و گریز با اتومبیل هم که اصلا قابل تعریف نیست و افتضاح است .
 




صدا گذاری و موسیقی :

بازی با توجه به این که Open World طراحی شده است ، موسیقی چندانی ندارد و ایرادی هم بر این بخش وارد نیست . اما در زمینه صدا گذاری فقط برای طبیعی تر شدن روند بازی ، از صداهای محیطی استفاده شده که خوب کار شده . صدا گذاری شخصیت ها هم در سطح متوسطی قرار دارد و نکته بارز آن استفاده از صدای چینی به جای صدای لاتین است که بازی را طبیعی تر کرد است . اما این مورد گاهی اوقات به طرز عجیبی به انگلیسی تغییر میکند ! .

نتیجه گیری :

بازی Sleeping Dogs گیم پلی ای خوب را ارائه داده است . اما نحوه پرداخت این داستان و گیم پلی ای مبتنی بر آن به خوبی شکل نگرفته که نشان از کارگردانی ضعیف بازی دارد . در کنار این موارد طراحی محیط بد بازی و بافت های عموما سطح پایین آن است که بر بازی تاثیر منفی گذاشته و این Franchize جدید را با مشکل روبرو کرده . بارزترین و بهترین نکته این بازی تمرکز بر حرکات رزمی و پارکور است که بازی را یک سرو گردن از بازی های مشابه بالاتر قرار داده تا ارزش بازی کردن را داشته باشد . شاید اگر 5 ماه بیشتر روی بازی کار میشد ، با بازی بهتر و بزرگتری مواجه میشدیم . شاید هم دلیل زود امدن بازی ، تقارن نشدن با بازی بزرگ GTA یا دیگر بازی ها بوده ! هر چه بوده ، امیدواریم شماره دوم این بازی به مراتب بهتر از این بازی باشد . حتما این بازی رو برای لیست تابستونی خودتون تهیه کنید .



================================================== =

متای بازی :

Metacritic

PC 84/100[64
PS3 82/100 [65
X360 80/100 [66


GameRankings

PC 86.14%[61
PS3 82.81%[62
X360 80.86%[63



نویسنده : hosseinbrusli
منبع : forum.bazicenter.com

ارسال شده توسط: hosseinbrusli | تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱
به این نقد امتیاز بدهید: 
اضافه کردن کم کردن
= 28
امتیاز شما: هیچ
1 Like
+
۲۳ شهريور ۱۳۹۱ ۱۶:۲۸
این بازی رقیب سر سختی برای جی تی ای هست و میتونه اونو رسما نابود کنه
نقدت فوق العاده بود به امید دیدار شما در تحریریه
2 Like
+
۲۲ شهريور ۱۳۹۱ ۱۴:۴۳
بازی خیلی جدید و عالی ولی برای بعضی از ما یکم بعضی از چیز های بازی سخته و غیر قابل قبوله مثل خیابان ها که بر عکسه یکم سخته .. ماشین ها و ... ولی در کل ارزش بازی کردن داشت و تجربه خوبی بود ممنون از نقدتون..
0 Like
+
۱۵ شهريور ۱۳۹۱ ۲۳:۵۲
من فکر نمیکنم که این ابر قهرمانی که میگی بمونه !! معمولا بازی های این سبک در هر نسخه نقش اول عوض میشه ... !!!
0 Like
+
۱۰ شهريور ۱۳۹۱ ۱۵:۱۹
داداش چرا فلش زدی توی عکس ها می اومدی پیش خودم برات عکس ها رو درست می کردم

Sleeping Dogs

Sleeping Dogs بزرگنمایی تصویر

Sleeping Dogs


سبک بازی: Modern Action Adventure
سازنده: United Front Games
ناشر: Square Enix
زمان انتشار بازی:
تاریخ انتشار (شمسی): ۲۸ مرداد ۱۳۹۱
تاریخ انتشار (میلادی): 18 Aug 2012
سایر پلتفرم ها:
PC | PS3
نامشخص رده سنی ایران
نامشخص
بالای 18 سال
رده بندی سنی بزرگسالان (بالغین) وقتی در نظر گرفته می شود که نمایش خشونت در مرحله بیش از حد و بزرگ است و یا بازی شامل جزییات انواع مشخصی از خشونت ها باشد. خشونت بیش از حد تعریف خاصی نداشته و شامل خیلی از زمینه ها می تواند بشود، ولی به طور کلی خشونت هایی در این رده سنی جایی می گیرند که می توانند حس تنفر را در شخصی ایجاد کنند.
رده سنی جهانی
بالای 18 سال