بررسیپلی استیشن 4

…in a galaxy far, far away

جنگ آغاز شده؛ تیرهای لیزری و رنگارنگ در آسمان به‌مانند یک جشن آتش‌بازی در حال پروازند و امپریال‌ها به کمک واکرها و AT-STها در حال پیشروی به سمت کمپ شورشی‌ها هستند. در یک‌لحظه Uplinkها فعال شده و واکرها آسیب‌پذیر ‌می‌شوند و حالا فرصتی برای شورشی‌ها است تا واکرها را از میدان به در کنند. یک اسپیدر از دور خود را به واکر رسانده و شروع به تنیدن کابلی مقاوم به دور پاهای واکر می‌کند. یکی از واکر‌ها زمین می‌خورد و به نظر می‌رسد کار برای نیروهای امپریال به پایان رسیده، اما ناگهان یکی از سربازان شورشی در میان زمین و آسمان در حال خفه شدن است، درست حدس زده‌اید، «دارث‌ویدر» افسانه‌ای پا به میدان نبرد می‌گذارد و جان تاز‌ه‌ای به سربازانش می‌بخشد. حالا زمان حمله دوباره است، اما داستان همین‌جا به پایان نمی‌رسد و شمشیر سبزرنگ «لوک اسکای‌واکر» در دورنمای محیط دیده می‌شود که برای کمک به شورشی‌ها آمده است!
متنی که خواندید تنها گوشه کوچکی از اتفاقاتی است که در مد Walker Assault این بازی تجربه خواهید کرد. بعد از گذشت سال‌های متمادی از انتشار عنوان Star Wars: Battlefront II، حالا این شرکت دایس است که اقدام به زنده کردن دوباره این عنوان کرده است. همان‌طور که قبلا نیز گفته شده بود این بازی فاقد هرگونه بخش تک‌نفره بوده و تمرکز کاملی بر روی بخش آنلاین و چندنفره دارد. اما در کنار این بخش، ماموریت‌هایی به‌صورت Horde و یا Survival نیز در نظر گفته شده تا به‌صورت تک‌نفره یا به همراه یکی از دوستانتان، در حالت آنلاین و یا Split Screen به بازی مشغول شوید.

از بخش چندنفره شروع می‌کنیم؛ این بخش دارای 9 مد مختلف و متنوع است. در میان آن‌ها می‌توانید مدهایی نظیر Team Deathmatch کلاسیک و مدهای جدیدی مثل Walker Assault یا Droid Run را مشاهده کنید. مدهای کلاسیک که نیاز به توضیح خاصی ندارند. مدهای جدید قسمت اصلی بخش چندنفره هستند که با توجه به تنوعی که دارند، ساعت‌های زیادی از تجربه‌تان را به خودشان اختصاص خواهند داد. در مد WA امپریال‌ها سعی در نفوذ به قرارگاه شورشی‌ها به‌واسطه واکرهای غول‌پیکر را دارند و در همین راستا شورشی‌ها باید با سرنگون کردن این واکرها جلوی این کار را بگیرند. البته قضیه به همین راحتی نیست و جنگ عظیمی حداقل به مدت نیم ساعت انتظارتان را می‌کشد. مد DR شباهت زیادی به Conquest در سری بتلفیلد دارد اما تفاوت اینجاست که مناطقی که باید تحت کنترل بگیرید، 3 عدد ربات در حال حرکت هستند! یعنی این ربات‌ها هیچ‌گاه ثابت نیستند و در هرلحظه جای خود را عوض می‌کنند، که این کار باعث می‌شود تمامی بازیکنان دائما در حال دویدن و تعویض مکان باشند.
دو نوع مد Hero یا قهرمان‌های داستان هم وجود دارد که جذابیت خاص خود را دارند. Heroes vs Villains که از نامش پیداست، تقابل قهرمانان و شخصیتهای شرور داستان را با یکدیگر به تصویر می‌کشد. در بازی 6 هیرو وجود دارد. «دارث ویدر»، امپراتور «پالپاتین» و مزدور مشهور «بوبافت» در طرف تاریکی؛ «لوک اسکای‌واکر»، پرنسس «لیا» و شاه‌دزد کهکشان‌ها، «هان سولو» در سوی دیگر. هرکدام از این قهرمانان قدرت مخصوص به خود را دارند.

بعضی از آن‌ها تنها قادر به مبارزه تن‌به‌تن هستند و بعضی دیگر به‌واسطه سلاح‌ گرم، از راه دور می‌جنگند که این عامل در بعضی از مپ‌های بازی مشکلاتی نظیر کمپ کردن هیرو‌ها را بوجود می‌آورد. در مد دیگر که Hunt The Hero نام دارد، یک نفر به‌ قیدقرعه تبدیل به قهرمان می‌شود و باقی بازیکنان باید او را از پای درآوردند؛ فردی که تیر خلاص را به قهرمان بزند، قهرمان بعدی خواهد بود. در اینجا نیز گاها همان مشکلی که بالاتر به آن اشاره کردم بوجود می‌آید و گاها خواهید دید، فرد اولی که قهرمان شده، تا پایان بازی از پای در نیامده و بازی را به اتمام می‌رساند!
از این مشکلات که بگذریم شاهد طراحی مراحل بسیار زیبا و دقیقی از طرف دایس هستیم. بازی دارای 5 سیاره مختلف است که قبلا همه آنها را در سری فیلم‌های جنگ‌های ستاره‌ای دیده‌ایم. این سیاره‌ها هرکدام دارای طراحی و رنگ‌بندی و به‌طور کل شخصی‌سازی خاص خود هستند. مناطق مختلف این سیاره‌ها با توجه به مد‌های بازی، تقسیم‌بندی شده‌اند و در هر مد از بازی، شاهد بخشی از آن‌ها خواهید بود که به تنوع مراحل کمک زیادی کرده‌اند. طراحی دقیق جای‌جای نقشه‌های جنگ، کمک شایانی به لذت‌بخش بودن بازی کرده است. محیط بزرگ و نیمه سندباکس بازی که به‌نوعی امضای شرکت دایس محسوب می‌شود را نیز به این پروسه اضافه کنید تا شاهد یکی از بهترین طراحی‌های نقشه بخش چندنفره در نسل حاضر باشیم. اما با توجه به این موارد، بهتر بود اگر بازی میزبان مناطق فضایی و جنگ‌های فضایی نیز بود، که اتفاقا از مورد انتظارترین خواسته‌های طرفداران است. هرچند به احتمال بسیار زیاد در آینده و در بسته‌های اضافه‌شونده‌ای برای بازی منتشر خواهد شد، این نقشه‌ها هم اضافه شوند.

سلاح‌های موجود همگی مستقیما از فیلم‌ها وارد بازی شوند و با توجه به تعداد کم‌ آن‌ها شاید برخی از افرادی که به تعداد بالای اسلحه در بازی‌های شوتر دیگر عادت کرده‌اند ناامید شوند. در کنار سلاح‌های اصلی کارت‌هایی نیز هستند که هریک قابلیت یا سلاح جدیدی را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما به‌طور همزمان قادر به انتخاب 4 عدد از این کارت‌ها هستید.
از وسایل نقلیه موجود در بازی می‌توان به AT-ST ها، اسپیدر‌ها، X-Wing ها و … اشاره کرد که تنوع خوبی به میدان نبرد می‌دهند. این وسایل نقلیه در کنار هیروها، به‌صورت رندم و به شکل یک لوگو، در جای‌جای نقشه پراکنده شده‌اند و این‌چنین نیست که به‌مانند سری بازی‌های بتلفیلد، بعد از مرگ در منو منتظر ریسپاون آن‌ها شوید تا اولین کسی باشید که X-Wing را غصب می‌کنید! بلکه باید در مپ فعالیت داشته باشید و درصورتی‌که شانس با شما یار باشد، به یکی از این وسایل نقلیه بربخورید. این قابلیت بسیار خوبی است برای اینکه تقریبا همه بازیکنان شانس امتحان کردن این قابلیت‌ها را داشته باشند. ناگفته نماند که در شاخه وسیله‌های هوایی، هیروها نیز حضور دارند! در سمت شورشی‌ها «میلنیوم فالکون» و در سمت امپریال‌ها این «سلیو» هستند که نتیجه جنگ را می‌توانند به نفع گروه خود عوض کنند. کنترل جنگنده‌های هوایی شباهت به هیچ‌یک از جنگنده‌های سری بتلفیلد ندارد و برای یادگیری پرواز با آن‌ها به هیچ مشکلی برنخواهید خورد. کنترل آن‌ها بسیار آسان و کاملا آرکید در نظر گرفته‌شده‌اند و با توجه به نوع جنگنده‌ها با حدودی با یکدیگر متفاوت هستند که تا حدودی مشکلات نظری بالانس نبودن را بوجود می‌آورد. برای مثال یک اسپیدر قدرت مانور بسیار پایینی نسبت به یک اینترسپتور ایمپریال دارد و در یک جنگ هوایی تقریبا هیچ شانسی را نخواهد داشت!

بخش ماموریت‌ها به سه شاخه تقسیم می‌شود. شاخه اول بخش تمرینی و آموزشی است. شاخه دوم ماموریت‌هایی است که دقیقا شبیه بخش چندنفره است با این تفاوت که دشمنان شما هوش مصنوعی خواهند بود و بخش سوم حالت Horde یا Survival دارد. همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، هر سه بخش را می‌توانید به‌صورت دونفره به‌صورت آنلاین و یا Split Screen با دوستان خود تجربه کنید.قبل از پایان دادن به توضیحات گیم‌پلی، این را هم اضافه کنم که بازی به‌صورت دو دوربین اول‌شخص و سوم شخص قابل بازی است که هردوی این دوربین‌ها به نحو احسن بهینه شده‌اند و هیچ مشکلی با هیچ‌یک نخواهید داشت.
به بخش گرافیکی که برسیم، بدون شک این بازی مورد تحسین همگان قرار می‌گیرد. به‌جرئت و بدون هیچ اغراقی، این بازی، واقعی‌ترین، رئال‌ترین و یکی از بهینه‌ترین عناوینی است که تاکنون در نسل جدید دیده‌ایم. ازنظر تکنیکی شرکت دایس یک کار بسیار تحسین‌برانگیز انجام داده و در کنار طبیعی‌ترین گرافیکی که تاکنون دیده‌ایم، 60 فریم بر ثانیه پایداری را تحویل گیمرها می‌دهد. این موارد در کنار محیط نیمه سندباکس بازی و حضور همزمان 40 نفر در میدان نبرد، باعث می‌شود که چیزی جز ستایش آن به ذهنمان نرسد! گرافیک هنری نیز به این پروسه اضافه می‌شود تا لذت آن را برایمان دوچندان کند. مطمئنا به این زودی، محیط جنگلی، زنده و تخریب پذیر سیاره Endor و یا غارهای یخ‌بندان Hoth را فراموش نخواهید کرد.

صداگذاری بی‌عیب و نقص نیز از اعضای جدانشدنی بازی‌های دایس و موتور فراست‌بایت است. صدای گلوله‌های لیزری در بدو ورود به میدان نبرد گوش‌های شما را نوازش خواهد داد. پرواز یک اسپیدر از بالای سرتان تعجبتان را بر خواهد انگیخت و انفجار یک نارنجک حرارتی آدرنالین بدنتان را وادار به ترشح خواهد کرد. موسیقی کلاسیک فیلم‌ها در حین مبارزات نیز هیجان خاصی را به شما انتقال خواهد داد. بخش صداپیشگی کاراکترها و هیروها در سطح معمولی‌ای قرار دارند و بسیار کم شاهد صحبت آن‌ها خواهید بود.
در پایان باید گفت این عنوان واقعا درخور نام سری جنگ‌های ستاره‌ای است و به زیبایی هرچه تمام اتمسفر موجود در سری فیلم‌ها را به شما انتقال خواهد داد؛ هرچند نمی‌توان از بعضی مشکلات ریز و درشتش چشم‌پوشی کرد اما دایس نشان داده همواره از عناوین خود به‌خوبی پشتیانی می‌کند. هرچند به لطف سیستم جدید فروش ناشرین، برای لذت بردن کامل و دیدن المان‌های جدیدی که در آینده به بازی اضافه خواهند شد، باید 50 دلار ناقابل دیگر خرج کنید، که این کار به تنهایی ارزش این بازی را تا حدودی در چشم مشتریان کمتر می‌کند!
اگر از طرفداران پروپاقرص جنگ‌های ستاره‌ای هستید، باید بگویم به‌هیچ‌وجه این عنوان را از دست ندهید چون دقیقا همان چیزی است که همیشه منتظرش بودید اما اگر علاقه زیادی به این سری ندارید و یا خواهان تعداد زیادی سلاح و جنگ‌افزار هستید، این عنوان را به شما توصیه نمی‌کنم.

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
چندنفره عالی
بهترین گرافیک رئال تا کنون
صداگذاری عالی
اتمسفر قدرتمند
جنگ ستارگان!
نقاط ضعف:
مشکلات کمپ قهرمان ها
آنبالانس بودن بعضی از فایترها
نبود بعضی از نقشه های مورد انتظار

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا