ایکس باکس 360بررسیپلی استیشن 3

بررسی بازی Spider Man Web of Shadow

نیویورک منتظر شماست

شاید تا چند ماه پیش تمام طرفداران Spider Man راضی شده بودند که دیگر عنوانی از این سری به صورت بازی ساخته نشود. اما Treyarch و Shaba Games به همگان ثابت کردند که دنیای Spider Man پتانسیل بسیار بالایی برای تبدیل شدن به یک بازی موفق را داراست. نسخه قبلی Spider Man مربوط به شماره سوم فیلم ان می‌شد و با اینکه اقتباص خوبی از روی فیلم انجام داده بود، اما در تمام زمینه ها از مشکلات بزرگی رنج می‌برد. بزرگترین ضعف ان عنوان مربوط به این می‌شد که بازی هیچ شباهتی با کمیک های Spider Man نداشت و روندی دیگر را پیش گرفته بود که سرانجام ان چیزی جز شکست نبود. بعد از اینکه Activision اعلام کرد که نسخه جدیدی از این سری در حال ساخت می‌باشد، موج انتقادات به سوی این شرکت سرازیر شد. ولی Activision با اعتماد کردن به Treyarch و Shaba Games عنوانی را روانه بازار کرد که با اینکه ضعف هایی دارد اما جزو بهترین اقتباص ها از روی کمیک به حساب می‌اید. عنوانی که از فیلم فاصله گرفته و سعی کرده که خود را هرچه بیشتر به کمیک ها نزدیک کند و در این کار هم موفق بوده. اگر در تاریخچه این عناوین نگاه کنیم می‌بینیم که به جز یک یا دو عنوان بقیه بازی های ساخته شده از Spider Man کاملا نا موفق بوده اند و دلیل اصلی این شکست ها هم تمایل سازندگان به فضای فیلم های Spider Man بوده، که این خود بزرگترین دلیل برای شکست این بازی ها به حساب می‌امده. اما Treyarch و Shaba Games با درس گرفتن از گذشته عنوانی را ساخته اند که واقعا نام Spider Man شایسته ان می‌باشد.

بعد از منتقل شدن ماده سیاه رنگ از فضا به زمین و به وجود امدن Venom او سعی دارد تا تمام شهر را الوده کند و با این کار بر نقشه های پلید خود جامه عمل بپوشاند. در این شماره یکی از نواوری هایی که به کار رفته وارد کردن ابر قهرمانان سری کمیک های Marvel همچون Wolverine به دنیای Spider Man می‌باشد. Spider Man و دوستانش وظیفه دارند که از تکثیر این ماده جلوگیری کنند. در ابتدا دشمنان زیادی در راه شما وجود دارند اما با پیشرفت در بازی انها نیز به سمت شما امده و قصد دارند که یک پارچه جلوی ویرانی New York را بگیرند. تعداد زیادی از دشمنان و دوستان Spider Man مانند Moon Knight، Wolverine، Luke Cage، Rhino، Kingpin و… در این نسخه حضور دارند. البته اگر کسانی همچون Dr.Octopus، Sandman، Goblin نیز در بازی موجود بودند جذابیت این اثر به مراتب بالاتر می‌رفت.روند کلی گیم پلی مانند گذشته طراحی شده ولی تغییراتی که در ان اعمال شده گیم پلی ای را به وجود اورده که لذت بخش طراحی شده و شما را ساعت ها سرگرم می‌کند. مکانیزم اویزان شدن و تاب خوردن تغییر انچنانی نداشته ولی تقص های جزئی ان برطرف شده و ان را به جذاب ترین کار ممکن در بازی تبدیل کرده. بزرگترین و بهترین پیشرفت بازی مربوط به سیستم درگیری ها می‌شود. تعداد فنون به قدری زیاد و متنوع طراحی شده که هیچ وقت احساس خستگی نمی‌کنید و از درگیری با دشمنان فراری نیستید. این فنون را می‌توانید با استفاده از امتیازاتی که کسب می‌کنید ازاد کنید و از انها در طول بازی بهره ببرید. فنون در کل به 6 دسته تقسیم می‌شوند. فنونی که بر روی زمین از انها استفاده می‌کنید، فنون هوایی، فنونی که بر روی دیوار کاربرد دارند، فن هایی که به وسیله تار صورت می‌گیرند، فنونی که با گلوله تار پدید می‌ایند و ضربات ویژه که اسیب زیادی به دشمنان وارد می‌کنند.
این امکان در بازی وجود دارد که در هر لحظه و هر کجا که خواستید لباس خود را به حالت سیاه در بیاورید و از ضربات مخصوص ان استفاده کنید. البته ضربات لباس سیاه را نیز باید به صورت جداگانه ازاد کنید. یکی از امتیازاتی که این لباس دارد امکان کش امدن ان می‌باشد. به وسیله این خاصیت ضرباتی را می‌توانید به نمایش در بیاورید که شباهت زیادی به فنون Kratos در God Of War دارند. البته از نظر قدرت هر دو لباس در یک سطح قرار دارند و انتخاب با خود شماست که از کدامیک استفاده کنید.
اکنون که اسمی از GoW برده شد لازم به ذکر است که در بعضی از مواقع (اکثرا در نبرد با Boss ها) کلید هایی بر روی صفحه به نمایش در می‌ایند که باید انها را در زمان درست فشار دهید تا SM حرکاتی برای شکست دادن دشمنان انجام دهد. این مکانیزم در نسخه های قبلی نیز وجود داشت و در اصل از GoW قرض گرفته شده. یکی از بدترین قسمت های SM 3 درست همین سکانس ها بود، در طول این صحنه ها شما می‌بایستی در مدت زمان خیلی کوتاه این کار را انجام می‌دادید که واقعا عذاب اور بودند. ولی در این شماره این نقص برطرف شده و باعث شده که صحنه های درگیر کننده و جذابی ایجاد شوند. در شماره گذشته امکان مبارزه بر روی دیوار به درستی گنجانده نشده بود ولی در WoS مانور زیادی بر روی ان انجام شده و نتیجه مطلوبی هم به دست امده. نیمه اول بازی از لحاظ کیفیت Boss ها بسیار عالی طراحی شده اما به خاطر یک سری دلایل که اگر به انها اشاره کنیم داستان بازی لو می‌رود در نیمه دوم اصلا شاهد نبرد با Boss های خوبی نیستیم.
در بعضی از موقعیت ها می‌توانید از بین دو راه یکی را انتخاب کنید. یکی از انها مربوط به خوبی می‌شود و دیگری روش شیطانی ان در اصل به حساب می‌اید. یکی از نقاط ضعف بازی اینجاست که در زمان انتخاب ها تمام پیامد های هر انتخاب به شما توضیح داده نمی‌شود، به صورتی که این انتخاب ها در انتهای بازی بر روی پایان بازی تاثیر می‌گذارند و با توجه به عملکرد شما یکی از دو پایان باز به نمایش در می‌اید. AI در این بازی نیز به عنوان یکی از بزرگترین ضعف ها به حساب می‌اید. هوش مصنوعی در مورد نیروهای خودی به قدری ضعیف طراحی شده که ممکن است در بعضی از صحنه ها شاهد زد و خورد بین نیروهای خودی باشید. یا اینکه دشمنان با بی توجهی به شما کار خود را انجام می‌دهند و اهمیتی به حضورتان نمی‌دهند. این ضعف تاثیر زیادی بر روی روند گیم پلی نگذاشته ولی در بعضی مواقع واقعا اعصاب شما را به هم می‌ریزد. دوربین یکی دیگر از نواقص بازی هست. ضعفی که همیشه گریبان این سری عناوین را گرفته.
در اکثر مواقع زاویه دوربین اصلا مناسب نیست و موقعیت خوبی را نشان نمی‌دهد. این ضعف وقتی خود نمایی می‌کند که شما بر روی دشمنی دوربین را قفل کرده باشید و قصد داشته باشید زاویه دیگری را ببینید، بعد از کمی دست و پنجه نرم کردن بالاخره دوربین دید خوبی به شما می‌دهد ولی عملا از سرعت گیم پلی کاسته و باعث ازار شما می‌شود.
در طول بازی همان طور که گفتیم با تعدادی از قهرمانان سری کمیک های Marvel همچون Luke Cage، Moon Knight، Wolverine و… اشنا می‌شوید. در طول مبارزات می‌توانید با احضار کردن انها از وجودشان استفاده کنید و در مبارزات راحت تر پیروز شوید. البته برای این کار محدودیت هایی وجود دارد و در هر جایی نمی‌توان از ان بهره برد. روند گرفتن ماموریت ها مانند گذشته طراحی شده، به این صورت که باید از یکی از شخصیت ماموریت را دریافت کنید. در کل مراحل بازی به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم شده اند. مراحل فرعی اکثرا کلیشه ای و تکراری طراحی شده اند، به طور مثال در بیشتر انها باید تعداد معینی از دشمنان خاص را نابود کنید، یا در نوعی دیگر باید تعدادی از شهروندان NY را نجات داده و به بیمارستان برسانید. این ماموریت ها در ابتدا سرگرم کننده اند اما در اواخر بازی رقم کارها به صورت چشم گیری بالا می‌رود، به طور مثال به شما ماموریت داده می‌شود که 400 عدد از یک دشمن خاص را نابود کنید. این حالت در اواخر بازی عملا به کاری سخت تبدیل می‌شود که در مقابل پاداش ان اصلا به صرفه نیست. در کل گیم پلی این عنوان را می‌توان به عنوان بهترین در این سری انتخاب کرد.شاید بارها با این مشکل برخورد کرده باشید که عنوانی از گرافیک خوبی بهره نمی‌برد ولی افت فریم دارد. یکی از این بازی ها WoS می‌باشد. عنوانی که هرچند از گرافیک متوسطی بهره میبرد ولی در بعضی از موقعیت ها با مشکلی به نام افت فریم دست و پنجه نرم می‌کند. شخصیت ها علی الخصوص اصلی ها از طراحی خوبی بهره می‌برند و برای طراحی انها به نظر می‌رسد وقت زیادی گذاشته شده. اما این در مورد تمام شخصیت ها صدق نمی‌کند و بعضی از انها دارای طراحی خوبی نیستند. به طور مثال MJ نه شبیه به نمونه خود در کمیک طراحی شده و نه شبیه به مدل خود در فیلم است. ولی از ان سو Spider Man و شخصیت های دنیای Marvel به قدری خوب طراحی شده اند که تا به حال انها را در بازی ای به این صورت ندیده اید. برای بیشتر ساختمان ها از یک نوع تکسچر استفاده شده و نباید هم از عنوانی به این صورت انتطاری بیش از این داشت. Draw Distance در سطح خوبی قرار دارد و باعث محدود شدن شما نمی‌شود. دشمن ها دارای تنوع خوبی هستند و در طول بازی چند نوع از انها را مشاهده می‌کنید.
در مقابل نیروی های S.H.I.E.L.D اصلا تنوع ندارند و در تمام طول بازی شاهد یک نوع از این نیرو ها هستید. نور پردازی و سایه زنی در سطح پایینی قرار دارد و می‌توان گفت که سازندگان هیچ وقتی برای پردازش و طراحی ان نگذاشته اند. بیشتر مواقع شاهد لبه های تیزی هستید که عملا به مبحثی ازار دهنده تبدیل شده اند.
در روز شهر از ظاهر قابل قبولی برخوردار می‌باشد ولی این در قضیه اصلا در شب صدق نمی‌کند. همان طور که گفتیم نورپردازی دچار ضعف شدیدی می‌باشد و زمانی که در شب بازی می‌کنید این ضعف خود را چند برابر نشان میدهد. انیمیشن های Spider Man و دیگر شخصیت ها به خوبی طراحی شده اند و مانند گذشته ظاهری مصنوعی ندارند. در بعضی از سکانس ها که در بین مراحل پخش می‌شوند شاهد استفاده کردن از تکسچر به جای جسم و مدل ها هستید که به بدترین شکل طراحی شده اند و در همان اولین نگاه کاملا مشخص می‌گردند. فیزیک بازی حرفی برای گفتن ندارد، تنها در بعضی مواقع که دشمنی را به سمت دیوار یا شیشه مغازه ای پرتاب می‌کنید می‌بینید که دیوار یا شیشه مقابل تخریب می‌شوند. البته این خرابی ها ظاهری کاملا مصنوعی دارند و بیشتر باعث خنده شما می‌شوند تا تحسین سازندگان. در کل از جهات مختلف این گرافیک برای عنوانی همچون WoS مناسب به نظر می‌رسد. با اینکه گرافیک حتی در زمینه هایی نسبت به نسخه قبل افت داشته اما همچنان ظاهر کمیک مانند و غیر واقعی خود را حفظ کرده.از لحاظ موسیقی شاید عنوانی همچون WoS هیچ کمبودی احساس نکند، زیرا با وجود فیلم هایی که هر کدام منبع خوبی برای موسیقی به حساب می‌ایند دیگر به نظر نمی‌رسد که تیم صداگذاری نیاز داشته باشد وقت خود را بروی ساخت موسیقی بگذارد و در نتیجه می‌تواند تمام تمرکز خود را بر روی موارد دیگر بگذارد. اما نکته ای که وجود دارد این است که بازی به جز داشتن موسیقی های عالی هیچ حرف دیگری در زمینه صداگذاری برای گفتن ندارد. البته نباید از این نکته گذشت که صداگذاری و دوبله شخصیت ها در سطح بالایی قرار دارند و تمام خصوصیت های اخلاقی انها به طور کامل در بازی گنجانده شده اند. Spider Man همچون در کمیک ها شوخی های بسیاری می‌کند، تمام این موارد کاملا در بازی قابل شنیدن هستند و این نشان از دقت تیم صداگذاری بازی است. صدای انفجار ها کاملا تاریخ مصرف گذشته هستند و عاملی همچون پیشرفت در انها اصلا دیده نمی‌شوند. یکی از نکاتی که سازندگان در گذشته به ان اشاره کرده بودند این بود که شهر کاملا پویا طراحی می‌شود و وقتی از بالای ان می‌گذرید صداهای مختلفی به گوشتان می‌رسد. ای کاش این المان در نسخه اصلی وجود داشت. المانی که می‌توانست به طبیعی و واقعی تر شدن بازی کمک به سزایی کند. اما با این تفاصیر صداگذاری بازی به جز در زمینه موسیقی و صداهای شخصیت ها حرفی برای گفتن ندارد.با تمام توضیحاتی که داده شد می‌توان گفت که سازندگان WoS با تکیه بر کمیک های این سری، عنوانی را ساخته اند که با فاصله گرفتن از فیلم ها به مسیر اصلی خود بازگشته و باز هم حال و هوای عناوین قدیمی این سری را به گیمر منتقل می‌کند. داستان با اینکه سطحی می‌باشد ولی به خوبی طراحی شده و تا حدودی هم شبیه به کمیک ها روایت شده. گیم پلی در نسخه های قبلی از ضعف های بزرگی رنج می‌برد ولی با از بین بردن این ضعف با عنوانی رو به رو هستید که شما را چیزی در حدود 12 ساعت سرگرم می‌کند. البته نباید از ضعف های جزیی همچون دوربین و هوش مصنوعی گذشت. گرافیک نسبت به گذشته در بعضی زمینه ها افت داشته و به هیچ وجه قابل مقایسه با عناوین روز نیست این گرافیک وقتی با افت فریم همراه می‌شود به یکی از نکات ضعف بازی تبدیل می‌شود. همچنین فیزیک در سطح پایینی قرار دارد و اصلا نقشی در بازی ایفا نمی‌کند. صداگذاری در مورد موسیقی و دوبله شخصیت ها به خوبی طراحی شده ولی در دیگر بخش اصلا خوب نیست. در کل اگر یکی از طرافداران سری کمیک های Spider Man و خود این شخصیت هستید هرگز این عنوان را از دست ندهید، عنوانی که یکی از بهترین ها در این سری است.

مجموع امتیاز - 7

7

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
سیستم درگیری جدید و عالی
امکان کمک گرفتن از ابر قهرمانان Marvel
انیمیشن ها و طراحی خوب مدل ها
یکی از بهترین Spider-Man های ساخته شده
نقاط ضعف:
هوش مصنوعی نسبتا ضعیف
وجود افت فریم در بعضی صحنه ها
صداگذاری ضعیف
داستان سطحی ولی مرتبط با کمیک

User Rating: 3.89 ( 4 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا