بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Overcooked

“مدت زمان رساندن همبرگر به مشتری در حال اتمام است، همبرگر فقط یک کاهو کم دارد تا آماده تحویل شود، من به سرعت به سمت میز خرد کردن مواد اولیه حرکت می‌کنم، در همین حال از کنار یک همبرگر درون ماهیتابه که در حال سوختن است رد می‌شوم. با کلافگی از همکارانم می‌خواهم که یکی به همبرگر برسد قبل از اینکه بسوزد! همزمان دو نفر به سمت ماهیتابه می‌دوند و جلوی همدیگر را سد می‌کنن. جر و بحث سر می‌گیرد و من می‌دانم که به نجات همبرگر امیدی نیست و در دل دعا می‌کنم قبل از به آتش کشیده شدن آشپرخانه، همبرگر ذغال شده از روی اجاق برداشته شود. کاهو را خورد می‌کنم، آماده حرکت می‌شوم که یکی از آشپزها درخواست گوجه خورد شده می‌کند، کاهو را کنار میز می‌گذارم، گوجه را خورد می‌کنم که صدای فریاد “موش، موش” به گوش می‌رسد! تا به خود بجنبم موش کاهو را برده!!! این بار هم امیدی به گرفتن سه ستاره از این مرحله نیست، در این فکر هستم که نصف آشپزخانه به آتش کشیده می‌شود و امید 2 ستاره گرفتن هم از مرحله کاملا از بین می‌رود!”
اورکوک (Overcooked) شما و دوستانتان را در نقش 1 تا 4 آشپز قرار می‌دهد که برای مقابله با حمله بیگانگان به زمین باید آشپزی کنید! داستان بازی واقعا اضافی است و بعد از دیدن ویدئوی اولیه بازی و مرحله آموزشی، هیچ دلیلی برای دنبال کردن داستان بازی باقی نمی‌ماند! در هر مرحله شما باید سفارش‌های مشتری‌های رستوران را در مدت زمان محدودی آماده کنید. لیست غذا‌ها از سوپ گوجه و پیاز که فقط به پیاز و گوچه نیاز دارد شروع شده، و کم‌کم به همبرگر تبدیل می‌شود که نیاز به کاهو، گوشت، گوجه و نان دارد. مواد اولیه نیاز به خورد شدن، در مواردی سرخ شدن و پختن بر روی اجاق دارند. باید به موقع از روی اجاق برداشته، بر روی بشقاب گذاشته و به مشتری تحویل داده شوند. در پایان بشقاب‌ها باید شسته و برای سفارش بعدی آماده شوید.

مکانیک‌های کلی بازی ساده هستند. چیزی که به بازی پیچیدگی می‌بخشد طراحی مراحل است. مراحل اولیه ساده و سرراست هستند؛ یک آشپزخانه، میز خورد کردن مواد اولیه یک طرف، اجاق‌ها یک طرف، قسمت تحویل غذا سمت دیگر و ظرفشویی در قسمت خود. ولی کم‌کم خود طراحی مراحل مانعی بزرگ برای گرفتن بالاترین امتیاز در هر مرحله خواهند شد. برای مثال در یکی از جالب‌ترین مراحل، آشپزخانه به دو تکه تبدیل شده که هر تکه بر روی یک کامیون در حال حرکت در جاده قرار دارد و قسمت اجاق و میز آماده کردن مواد بر روی هر کامیون جدا است. هر چند ثانیه این دو کامیون از هم جدا می‌شوند و عملا آشپزخانه را تبدیل به دو تکه می‌کنند! یا مرحله‌ای برو روی یک کشتی که با تکان خوردن هراز گاهی، جای تمام میز‌های آشپزخانه را عوض می‌کند!
این مراحل هستند که نیاز به همکاری و انجام نقشی خاص در بین بازیکن‌ها را لازم می‌کنند. در هر مرحله شما، مدتی را برای تقسیم نقش‌ها و مشخص کردن مکان هر بازیکن صرف می‌کنید، ولی همیشه مدت زمان کمی نمی‌گذرد که نظم به هم می‌ریزد و کمی بعد هر کس در حال دویدن به سمتی برای انجام کاری، و فریاد زدن برای کمک خواستن در قسمتی است! شنیدن جملاتی مثل «یکی ظرفا رو بشوره» یا «غذا داره می‌سوزه» و یا «بابا از جلو من برو کنار می‌خوام رد شم» کاملا در طول یک مرحله عادی است!

و این خود بزرگترین نکته مثبت بازی است و بازی را به یکی از بهترین بازی‌های به اصطلاح Couch Co-Op تبدیل می‌کند. با اینکه بازی در ادامه خیلی سخت می‌شود و گرفتن سه ستاره از هر مرحله به تلاش و هماهنگی زیادی نیاز دارد، ولی همیشه درجه سرگرمی و خنده بازی بالا می‌ماند، حتی مواقعی که مرحله با شکست کامل به اتمام می‌رسد. اتفاقا این شکست‌ها از بهترین و بامزه‌ترین لحظات بازی هستند! کمتر می‌شود که شکست در باز، به اطلاح انگلیسی، فان باشد، ولی واقعا ناراحت بودن از شکست، بعد از دیدن یک نفر که در حال دویدن به دنبال موش برای پس گرفتن گوجه و سد کردن راه کسی که در حال برداشتن غذای نزدیک به سوختن از روی اجاق است تقریبا غیر ممکن است.

در پایان، این عنوان به همه دوستاران بازی های ایندی توصیه می‌کنم. بازی را می‌توان بصورت تک نفره بازی کرد (همزمان دو آشپز را کنترل می‌کنید) ولی به قول معروف «مزه اصلی» آن به بازی کردن با چند نفر دیگر است. بازی کاملا با دو نفر قابل بازی است. حتی می‌توانم بگویم بهتر از 4 نفر است چون کنترل آشپزخانه با تعداد بالا سخت‌تر می‌شود. پس اگر به دنبال یک بازی خنده دار و سرگرم کننده هستید، همین حالا این بازی را تهیه و آماده شوید تا آشپزخانه‌ای را (به طرز ناشیانه ای!) اداره کنید.,خواندن نقد و بررسی

مجموع امتیاز - 8

8

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
یکی از بهترین بازی های چند نفره این اواخر
نقاط ضعف:
عدم وجود بخش آنلاین
بازی برای تک نفره طراحی نشده

User Rating: 4.3 ( 1 votes)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا