نقد و بررسی Night in the Woods

نقد و بررسی Night in the Woods

احسان محمدی

می‌‌خواهید ‌روزی ‌عجیب ‌را ‌شروع کرده ‌و ‌خود ‌را ‌درگیر ‌اتفاقات ‌غریبی ‌کنید؛ ‌چه ‌بهتر ‌که ‌ ‌بخواهید ‌در ‌نقش ‌گربه‌‌ای ‌که ‌در ‌شهری ‌که ‌کما‌ ‌بیش ‌شبیه ‌شهر‌ های ‌کوچک ‌ساحل ‌غربی ‌آمریکا بوده ‌و ‌پر است ‌از ‌حیوانات ‌عجیب ‌و ‌غریب، ‌بالا ‌و پایین ‌بپرید ‌و ‌با ‌همسایه‌تان ‌که ‌یک ‌بز ‌پیر ‌و ‌خرفت ‌است ‌سر ‌و ‌کله ‌بزنید! ‌شاید ‌بخواهید ‌در ‌مهمانی‌‌های ‌شبانه ‌جوانانی ‌که ‌از ‌دنیای ‌پیرامونشان ‌دل ‌زده ‌هستند ‌شرکت ‌کنید ‌یا ‌شب‌‌ها ‌با ‌همان ‌گربه ‌چشم ‌باباغوری ‌بخواهید ‌در ‌رویاهایش ‌کند ‌و ‌کاو ‌کنید. ‌شاید ‌هم ‌بخواهید ‌با ‌دوستانی ‌که ‌قطعا ‌چند ‌تخته‌شان ‌کم ‌است، ‌کمی ‌گیتار ‌بزنید ‌و ‌حس ‌بودن ‌در ‌یک ‌گروه ‌موسیقی ‌راک ‌را ‌تجربه ‌کنید. ‌همه‌‌ی ‌این ‌اتفاقات ‌به ‌ظاهر ‌بی ‌ربط در عنوان «‌ Night ‌In ‌The ‌Woods »‌ ‌در ‌کنار ‌هم ‌جمع ‌شده ‌و ‌محصول ‌نهایی ‌که ‌در ‌کیک ‌استارتر ‌به ‌خاطر ‌همین ‌ایده‌های ‌غریبش، ‌چهار ‌برابر ‌بودجه ‌مورد ‌نظرش ‌پول ‌جمع ‌کرده، ‌معجونی ‌دل ‌نشین ‌را ‌پدید ‌آورده ‌که ‌اگر ‌کمی ‌نیز ‌ ‌به ‌آن ‌زمان ‌بدهید، ‌ماجراها ‌و ‌شخصیت‌‌هایش ‌تا ‌مدت‌ها ‌در ‌ذهن ‌و ‌فکر ‌شما ‌می‌ماند ‌و ‌تجربه‌‌ای ‌ماندگار ‌برایتان ‌پدید ‌می‌آورد.

در ‌بازی، ‌بازیکن ‌نقش «‌Margaret ‌ ‌Borowski»‌ ‌را ‌که ‌خود ‌بازی ‌به ‌اختصار ‌او ‌را ‌«Mae» ‌خطاب ‌می‌کند، ‌بر ‌عهده ‌دارد. ‌او ‌که ‌به ‌تازگی ‌از ‌کالج ‌بیرون ‌آمده ‌چون ‌معتقد ‌است ‌که ‌چیزی ‌برایش ‌جز ‌وقت ‌تلف ‌کردن ‌نداشته، ‌به ‌شهر ‌خود، ‌Possum ‌Springs ‌باز ‌می ‌گردد ‌تا ‌هم ‌دوستان ‌خود ‌را ‌ببیند ‌و ‌اگر ‌شد ‌کاری ‌نیز ‌برای ‌خود ‌دست ‌و ‌پا ‌کند ‌و ‌سر‌بار ‌والدینش ‌نباشد. ‌اولین ‌چیزی ‌که ‌وقتی ‌بازی ‌را ‌شروع ‌می‌کنید، ‌توجه ‌تان ‌را ‌جلب ‌می‌کند، ‌طنزی ‌است ‌که ‌در ‌گوشه ‌گوشه ‌شهر ‌وجود ‌دارد؛ ‌چه ‌در ‌گفت‌وگو‌‌های ‌Mae ‌با ‌دیگران ‌و ‌چه ‌در ‌رفتار ‌افراد ‌شهر ‌و ‌طراحی‌‌های ‌دل ‌نشین ‌بازی. ‌همین ‌گفت ‌و ‌گو ‌ها ‌است ‌که ‌تمام ‌قوام ‌Night ‌In ‌The ‌Woods ‌بر ‌پایه ‌آن استوار ‌است. ‌از ‌خلال ‌همین ‌دیالوگ‌‌ها ‌است ‌که ‌به ‌Mae ‌و ‌تک ‌تک ‌خانواده، ‌دوستان ‌و ‌آشنایان ‌او ‌دل ‌می‌بندیم. ‌خود ‌Mae ‌فردی ‌است ‌که ‌احساس ‌می‌کند ‌از ‌دنیا ‌عقب ‌افتاده ‌و ‌حالا موقع ‌جبران ‌کردن ‌است، و ‌همزمان ‌برای ‌بر ‌قرار ‌کردن ‌تعادلی ‌در ‌زندگی ‌جدیدش ‌با ‌خود ‌در ‌حال ‌کشمکش ‌است. ‌همین ‌نکته ‌است ‌که ‌باعث ‌می‌شود ‌باب ‌آشنایی ‌با ‌دیگران ‌و ‌زندگی‌هایشان ‌باز ‌شود، ‌مثلا ‌«Gregg» ‌که ‌یکی ‌از ‌دوستان ‌نزدیک ‌Mae است ‌که ‌کمی ‌خل ‌وضع بوده ‌ولی ‌مجبور ‌است ‌در ‌اسنک ‌فروشی ‌کار ‌کند ‌یا ‌یکی ‌از ‌همسایگانش ‌که ‌در ‌قبلا ‌در ‌دبیرستان ‌با ‌هم ‌هم ‌کلاسی ‌بوده‌‌اند، ‌مجبور ‌به ‌نگهداری ‌از ‌بچه‌‌هاست ‌ولی ‌ذهنش ‌درگیر ‌رابطه‌‌ای ‌است ‌که ‌به ‌تازگی ‌به ‌هم ‌خورده ‌است. ‌جست ‌و ‌جو ‌و ‌گوش ‌کردن ‌به ‌صحبت‌‌های ‌این ‌افراد ‌یکی ‌لذت ‌بخش‌‌ترین ‌قسمت‌های ‌Night ‌In ‌The ‌Woods ‌است.

ممکن ‌است ‌فکر ‌کنید ‌این ‌بازی ‌هم ‌مانند ‌خیلی ‌از ‌بازی‌‌های ‌ایندی ‌صرفا ‌هدفش ‌سرگرم ‌کردن ‌بازیکن ‌برای ‌۷ ‌تا ‌۸ ‌ساعت ‌است (‌که بازی ‌تا ‌حد ‌زیادی ‌به ‌آن ‌نیز ‌دست ‌پیدا ‌می‌کند) ‌باشد، ‌اما ‌چیزی ‌که این عنوان ‌را ‌پله‌‌ای ‌بالاتر ‌در ‌هم ‌سبک‌‌های ‌خود ‌قرار ‌می‌دهد، ‌موضوعات ‌و ‌مسایلی ‌است ‌که ‌در ‌بازی ‌به ‌آن‌‌ها ‌پرداخته ‌می‌‌شود. ‌با ‌جوانانی ‌سر ‌وکار ‌داریم ‌که ‌به ‌آرزو‌هایشان ‌نرسیده‌‌اند ‌و ‌با ‌اینکه ‌بسیار ‌دوست ‌دارند ‌زندگی ‌مورد ‌علاقه ‌خود ‌را ‌داشته ‌باشند ‌اما ‌درگیر ‌زندگی ‌روزمره ‌شده ‌و ‌مجالی ‌برای ‌خوش ‌گذرانی ‌ندارند، ‌مگر ‌اتفاق ‌عجیبی ‌آن‌ها ‌را ‌دوباره ‌دور ‌هم ‌جمع ‌کند ‌و ‌چیزی ‌که ‌به ‌این ‌موضوع ‌کمک ‌می‌کند، ‌طراحی ‌دنیای ‌بازی ‌یعنی ‌Possum ‌Springs ‌است؛ ‌با ‌اینکه محیط‌ها ‌کارتونی ‌و ‌دو ‌بعدی ‌هستند، ولی به جرات باید گفت ‌یکی ‌از ‌زنده‌‌ترین ‌شهر‌هایی ‌است ‌که ‌در ‌بازی‌‌های ‌ایندی ‌خلق ‌شده ‌و ‌می‌‌توان ‌به ‌گوشه ‌کنار ‌آن ‌سر ‌زد ‌و ‌داستان‌‌های ‌جالبی ‌هم ‌پیدا ‌کرد.

هسته‌ی گیم‌پلی بازی مخلوطی از ادونچر و داستان گویی است. در نقشMae می‌توان در بازی به جست و جو پرداخت، از قسمتی از شهر به قسمت دیگر رفت و با دیگران صحبت کرد. ممکن است با شخصی اصلا صحبت نکرده باشید و در پایان بازی کلا آن شخصیت Mae را به خاطر نیاورد ولی مثلا از طرف دیگر با شخص دیگری زیاد بیرون بروید و ماجراجویی کنید و سیر داستانی او و رابطه‌اش با Mae را ببینید. Mae هم‌چنین قابلیت پریدن نیز دارد و می‌توان روی پنجره و شیب خانه‌ها، سیم‌های برق و جاهای مختلف دیگر ماجراجویی کند و در همین حین اگر چیز جالبی نیز مشاهده کرد، آن را در دفترچه یادداشتش نقاشی می‌کند. این نقاشی‌ها می‌تواند درباره کسی که با او گفت و گو می‌کند باشد و معمولا Mae با ظرافتی شیرین و کمیک مانند، جملاتی در توصیف آن شخص یا موقعیت می‌نویسد. قسمت دیگری از بازی در شب و در رویاهای Mae رخ می‌دهد و بازیکن باید در آن به دنبال هدفی حرکت کند یا مثلا چیزی را از بین ببرد که در واقعیت نماد شخص یا وسیله‌ای است که Mae از آن هراس دارد، در این قسمت‌ها حتی رنگ پردازی و نور در بازی عوض می‌شود و در راستای القای ترس Mae از شرایطی است که در آن قرار دارد. همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، گیم‌پلی بازی مستقیم در خدمت داستان گویی و روایت داستان است و همین نکته ممکن است مخصوصا در اوایل بازی، بازیکن را دچار سر درگمی کند یا حتی باعث حوصله سر رفتن او شود؛ چون باید به نقطه‌ای برود و دوباره برگردد و این روند چندین بار تکرار می‌شود. اما به میانه‌های بازی که می‌رسیم این مشکل کمرنگ تر می‌شود و سرعت بهتری به خود می‌گیرد. در کنار روند و داستان اصلی، مینی‌گیم‌های جالب و سرگرم کننده‌ای نیز وجود دارد که باعث طراوت بازی می‌شود و از تکراری شدن روند آن جلوگیری می‌کند، مثلا می‌توان در اتاق Mae به نواختن گیتار بیس به سبک گیتار هیرو پرداخت و یا در کامپیوتر او می‌توان یک بازی پیکسلی جذاب به نام Demontower را بازی کرد که بسیار سرگرم کننده است.

Night ‌In ‌The ‌Woods ‌ ‌یکی ‌از ‌بهترین ‌بازی‌‌های ‌ایندی ‌چند ‌وقت ‌اخیر ‌است ‌که ‌اگر ‌بتوان ‌از ‌مشکلات ‌کوچک ‌بازی ‌صرف ‌نظر ‌کرد، ‌زیبایی ‌خود ‌را ‌در ‌طراحی ‌و ‌گرافیک ‌هنری ‌خود ‌نشان ‌می ‌دهد ‌و ‌در ‌کنار ‌گشت ‌و ‌گذار ‌در ‌Possum ‌Springs ‌که ‌به ‌طرز ‌باور ‌نکردنی ‌زنده ‌است، ‌به ‌موضوعاتی ‌امروزی ‌مثل ‌نوستالوژی ‌گذشته، ‌بلوغ ‌و ‌دوستی ‌می‌‌پردازد ‌که ‌این ‌کار ‌را ‌با ‌دیالوگ‌‌های ‌هوشمندانه ‌و ‌دل ‌نشین ‌انجام ‌می‌‌دهد ‌و ‌تجربه‌‌ای ‌به ‌یاد ‌ماندنی ‌خلق ‌می‌‌کند ‌که ‌ارزش ‌پول ‌و ‌زمانی ‌که ‌پای ‌آن ‌می‌‌گذارید ‌را ‌قطعا ‌دارد. ‌

نقد و بررسی بازی Night ‌In ‌The ‌Woods بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

نقد شده بر رویSwitch

نقاط قوت

  • خلق ‌دنیایی ‌زنده ‌و ‌پرداختن ‌به ‌موضوعات ‌امروزی
  • شخصیت ‌پردازی ‌و ‌دیالوگ ‌های ‌فراموش ‌نشدنی ‌و ‌بار ‌احساسی ‌بالا
  • طراحی ‌هنری ‌بازی ‌و ‌موسیقی ‌عالی

نقاط ضعف

  • کند ‌بودن ‌بازی ‌در ‌اوایل
8

خیلی خوب

داستان یکی از عوامل جدایی ناپذیر یک بازی کامپیوتری است. داستان گاها می تواند به تنهایی موفقیت یک عنوان را تضمین کند. می تواند بازیکن را تا پایان به پای خود بنشاند و بعد از پایان حتی آن بازی را در خاطره ها جای دهد. عناوینی که این مدال را دریافت می کنند، داستانی بسیار قدرتمند، زیبا و منحصربفرد دارند و از تاثیر آن در روند بازی نمی توان چشم پوشی کرد.
صداگذاری، صداپیشگی و موسیقی از موارد مهمی هستند که لذت بردن از یک عنوان را چند برابر می کنند. هیجان وارده از صدای سلاح ها و انفجار ها در میدان نبرد یا صدای غرش موتور اتومبیل در جاده را نمی توان نادیده گرفت. نحوه گویش جملات و صحبت صداپیشه می تواند تاثیر بسزایی را در ذهن مخاطب ایجاد کند و برقراری ارتباط و همزاد پنداری با آن کاراکتر خاص را برای بازیکن راحت تر کند. موسیقی می تواند احساسات بازیکن را تحریک کرده و او را وادار به خنده یا حتی گریه کند!
احسان محمدی
Game , Movie , Music , Book And Comics
میانگین امتیاز کاربران
0
0 رای
امتیاز
ثبت
امتیاز شما
0

نقدهای بیشتر

منتخبی از دیگر نقدهای تحریریه

نظر دهید