Nier: Automata

دنبال کردن
9

فوق العاده

احساس مصنوعی

,حدود ۷ سال پیش و در سال ۲۰۱۰ بود که شرکت «Cavia» با همکاری اسکوئرانیکس، نیر را برای X360 و Ps3 عرضه کردند. عنوانی اکشن/نقش‌آفرینی که یک نسخه فرعی از سری دارکنگارد به حساب می‌آمد و پیش‌تر برای کنسول نسل ششمی سونی عرضه شده بود. نیر بازی بدشانسی بود چون با وجود ویژگی‌های مثبت نسبتا زیادی که داشت، نتوانست آن طور که باید و شاید نظر منتقدان را جلب کند و در بازار هم مورد غضب بازیکنان قرار گرفت و فروش زیادی نداشت. اکنون و در سال ۲۰۱۷ اسکوئرانیکس با همکاری پلاتینیوم‌گیمز بازگشته تا از اشتباهات خود درس بگیرد و عنوانی بهتر عرضه کند. در ادامه با پیش نمایش نیر: اتوماتا همراه باشید.,,هزاران سال از پایان نیر گذشته است. زمین حال و روزی آخرالزمانی به خود گرفته است. همه چیز نابود شده و خاکستری، رنگ ناامیدی و افسردگی رنگ غالب زمین شده است. خبری از انسان‌ها و نوع بشر در خانه خود نیست. فرازمینی‌ها با ارتشی ماشینی و رباتی از دیگر سیارات به زمین حمله‌ور شده و موجب فرار انسان‌ها به ماه شده‌اند. اما این نقل مکان سبب نشده است که برای بازپس‌گیری زمین دست روی دست بگذارند. به همین خاطر آندرویدهایی را با نام «YoRHa» برای مبارزه با این متجاوزان به زمین فرستاده و در اربیتی در بالای زمین به فرماندهی آنان مشغولند. ۲B شخصیت اصلی بازی، یکی از همین ربات‌های هوشمند است. او آندرویدی مونث است و شخصیتی هوشمند و خونسرد دارد. آندروید بعدی۹S دیگر شخصیت مهم بازی خواهد بود. او مثل ۲B قابلیت حمله به دشمنان را دارد اما وظیفه اصلیش اکتشاف و تحقیقات در زمین خواهد بود. ۹S قابلیت هک کردن دشمنان را هم خواهد داشت. A2 نیز دیگر شخصیت مهم بازی است. او آندرویدی پروتوتایپ و در مرحله آزمایش است و برای ساخت ۹S و ۲B از آن استفاده شده است. از حالات روحی او می‌توان به کم‌حرف بودنش اشاره کرد.‌
پلات کلی داستان بازی، جنگ بین آندروید‌ها و ارتش ماشینی متجاوز خواهد بود اما با توجه به تعدد شخصیت‌های فرعی و دنیای تقریبا بزرگ بازی و از آن مهم‌تر سبک نقش‌آفرینی آن، باید شاهد شکل‌گیری داستانی پرجزئیات و احساسی باشیم. یکی دیگر از دلایلی که به نوعی تضمین کننده داستان بازی است وجود شخص «Taro Yoko» به عنوان نویسنده و کارگردان در بازی است، چرا که شناخت کاملی از دنیای نیر و دارکنگارد دارد و در ساخت هر کدام نقشی اساسی داشته داشته است. حال اگربخواهیم علاوه بر یارو یوکو نگاهی به دیگر سازندگان و دست‌اندرکاران بازی بیندازیم با افراد کاربلد و متخصصی در بخش‌های مهم بازی مواجه خواهیم شد که انتظار از نیر: اتوماتا را بیشتر می‌کند. «Akihiko Yoshida» به عنوان طراح کاراکتر و شخصیت‌های بازی است. او پیشتر هنر خود را در فاینال‌فانتزی نشان داده است. آهنگسازی و موسیقی بازی نیز در دستان توانمند «Keiichi Okabe» خواهد بود. او نیز آشنایی کاملی با این سری دارد و در بازی‌های قبلی وظیفه آهنگسازی را به عهده داشته است.,,هنگامی که پلاتینیوم‌گیمز به عنوان توسعه دهنده بازی معرفی شد می‌توانستیم این حدس را بزنیم که گیم‌پلی بازی یکی از نقاط نوید‌بخش بازی خواهد بود. تیم پلاتینیوم با ساخت بایونتا هنر و تبحر خود را در ساخت بازی‌های H&S به همگان نشان داده است و حالا با ساخت نیر: اتوماتا می‌خواهد بار دیگر توانایی خود را اثبات کند. مبارزات با دشمنان، حل کردن پازل‌ها و درگیری با باس‌های غول‌پیکر با همکاری دیگر آندرویدها هسته‌ی اصلی گیم‌پلی بازی خواهد بود. ۲B که پیش‌تر گفته شد شخصیت اصلی بازی است برای مبارزه با دشمنان از ۴ ردیف وسیله مختلف استفاده می‌کند که همین به گونه‌ای سبب افزایش تنوع در مبازرات خواهد بود. «شمشیرهای بزرگ» ضربات سنگین با سرعت کم را بر پیکر دشمن وارد می‌کنند. «شمشیرهای کوچک» عملی بر عکس کار بالا را انجام می‌دهند و ضربات سریع با قدرت کمتر به دشمنان می‌زنند. «نیزه‌ها» و «Combat Bracers» نیز دیگر ردیف سلاح‌های بازی خواهند بود. البته می‌شود که در هنگام مبارزه سلاح‌ها را با یکدیگر تعویض و یا ضربات آن‌ها را با هم ترکیب و حملات پر دامنه‌تر و شدیدتری ایجاد کرد. علاوه بر این اسلحه‌ها، ربات کمکی کوچک و پرنده‌ای به نام «Pod» نیز در هنگام مواجه با دشمن به کمک شما خواهد آمد.
پاد توانایی آسیب زدن به دشمنان با شلیک گلوله‌هایی پی‌درپی را خواهد داشت. همچنین قابلیت شخصی‌سازی مفصلی دارد و می‌توان قدرت و یا سرعت گلوله‌هایش را تا مقدار قابل توجهی افزایش داد. ,,بخش جالب دیگری که در بازی قرار دارد «داستان‌ها‌ی اسلحه‌ها» است. به گونه‌ای که قصه‌‌ی سلاح‌های بازی، یکی از مراجع داستانی می‌شوند و نشانه‌هایی از اتفاقات و رخداد‌هایی که هم در این بازی و هم دنیای نیر و دارکنگارد رخ داده‌اند را برای بازیکن بازگو می‌کند. علاوه بر پاد که گفته شد قابلیت شخصی سازی دارد ۲B نیز با وجود قسمت «Plug-in Chips» که در ۴ بخش «تراشه‌های سیستمی»، «تراشه‌های حمله‌ای»، «تراشه‌ها دفاعی»، «تراشه‌های حمایتی» تقسیم‌بندی شده‌اند قابلیت کاستوم کردن مهارت‌های خود را دارد. با استفاده از این تراشه‌ها شما می‌توانید آزادانه هر تغییری که دوست دارید بر شخصیت بازی اعمال کنید. اینگونه که برای مثال تراشه‌ای، لول و Hp دشمنان را نشان می‌دهد و یا تراشه‌ی دیگری آسیب وارده از دشمنان را چند درصدی کمتر می‌کند. این نکته نیز حائز اهمیت است که استفاده از این تراشه‌ها دارای محدودیت است و هر کدام از آن‌ها ظرفیتی را می‌طلبند و با توجه به تعداد اسلات‌های موجود می‌شود آنها را اعمال کرد.
,,تغییرات جایگاه دوربین بازی هم دیگر ویژگی منحصر به فرد آن است که جذابیتی خاص به کل گیم‌پلی می‌دهد. به این صورت که دوربین در قسمت‌هایی همچون دیگر بازی‌های سوم شخص پشت بازیکن قرار دارد. اما در بخش‌هایی دوربین از کنار حرکات شما را دنبال می‌کند و حالتی پلتفرمینگ به بازی داده می‌شود. تغییرات دوربین به همین‌جا ختم نمی‌شود و دوربین از بالا هم در قسمت‌هایی بازی هست که به نوعی یادآور متالگیرسالید ۲ خواهدبود. این تغییرات در همه بخش‌های بازی حتی در مقابله با باس‌فایت‌ها هم اتفاق می‌افتد و مبارزه را بیش از پیش جذاب می‌کند. ماموریت‌های جانبی نیز در دنیای وسیع نیر: اتوماتا تعبیه شده است، که با انجام دادن آن‌ها توانایی خرید آیتم‌هایی درون بازی برای شما فراهم خواهد شد.
در نمایش‌های تقریبا زیادی که تاکنون از بازی ارائه شده است، متوسط‌ترین بخش بازی تاکنون گرافیک فنی آن بوده است و چهره‌ی یک بازی نسل هشتمی را به هیچ وجه ندارد اما، سازندگان بازی‌ هم با ۶۰ فریم کردن آن به نوعی خواهان جبران این ضعف گرافیکی بوده‌اند. با این حال امید است که گرافیک فنی بازی در هنگام عرضه بهبودهایی را نسبت به این نمایش‌ها داشته باشد. اما در مقابل گرافیک هنری بازی با وجود هنرمندان نام آشنای ژاپنی تقریبا تضمین شده است. اتمسفر سنگین و بی‌روح زمین که حالا خالی از سکنه انسان‌ها است و تلفیق این جو با داستانی احساسی و شاید هم غم‌انگیز می‌تواند زمینه ساز ساخت گرافیکی هنری در سطح عالی باشد.
اگرچه در متن‌هایی که با عنوان پیش‌نمایش منتشر می‌شوند، نمی‌توان هیچ چیزی را محکم و با اطمینان گفت اما در مورد موسیقی نیر: اتوماتا کاملا قضیه فرق می‌کند چرا که عنوان قبلی به شدت در این فیلد عالی و بدون نقص کار کرده بود و وجود کیچی اوکابه و بند مخصوصش این همه امید به موسیقی بازی را توجیه می‌کند.
(نیر: اتوماتا) یکی عناوین مهم و مورد انتظار سال ۲۰۱۷ است که باید امیدوار باشد، بدشانسی نسخه قبل گریبان‌گیرش نشود. این بازی در تاریخ ۱۰ مارچ برای PS4 و رایانه‌های شخصی عرضه می‌شود.

نظر دهید

کلمه عبور خود را فراموش کرده ام