«Ubisoft» سود زیادی از پرداخت‌های درون برنامه‌ای به دست می‌آورد

پرداخت‌های درون برنامه‌ای تجارت بزرگی برای کمپانی «Ubisoft» محسوب میشود. این کمپانی طی آخرین گزارش مالی خود اعلام کرد پرداخت‌های درون برنامه‌ای (Microtransactions) «عامل افزایش دهنده‌ی بزرگی برای سودآوری» در ربع پیشین سال مالی برای این کمپانی بوده است.

به طور دقیق یوبیسافت ۳۱۸.۵ میلیون یورو از چیزی که با نام «سرمایه‌گذاری مکرر بازیکن» (Player Recurring Investment) از آن یاد میکند در ۹ ماه اخیر به دست آورده است. این مقدار افزایش ۸۷.۴ درصد رشد نسبت به همین بازه در سال قبل مالی این کمپانی را نشان میدهد. درآمد حاصل از (Player Recurring Investment» (PRI» برابر با ۲۶.۷ درصد کل درآمد این کمپانی در این بازه بوده که نسبت به ۲۰.۹ درصد سال گذشته، افزایش داشته است.

به گفته‌ی یوبیسافت این محتوی با توجه مقدار خرج پایین برای تبلیغات، تحقیقات و ساخت آن «High-margin» (نسبت بالای سود به خرجی که برای ساخت آن میشود) است. به عنوان مثال این کمپانی اشاره کرد که اسبی شعله ور در بازی «AC : Origins» را با مقدار ۱۵۰۰ از واحد پول درون بازی به فروش میرساند که معادل ۱۵ یورو در دنیای واقعی است.

Ubisoft

«PRI» در گزارش یوبیسافت شامل کالاهای درون بازی و محتویات اضافه (DLC) به همراه اشتراک‌ها و تبلیغات محسوب میشود. در تصویر پایین مقایسه‌ی بین درآمد «PRI» برای این کمپانی و کمپانی‌های «EA» و «Activision Blizzard» نشان داده شده است. همانطور که مشاهده میشود کمپانی «Ubisoft» از نظر درصد این درآمد نسبت به ۲ کمپانی دیگر عقبتر است هرچند که این کمپانی قصد دارد در قسمت پرداخت‌های درون برنامه‌ای «این اختلاف را کاهش دهد». با توجه به این گفته میتوان انتظار داشت که پرداخت‌های درون برنامه‌ای در عناوین آینده این کمپانی نیز حضور پررنگی داشته باشد و گسترده تر نیز بشود.

Ubisoft

«Ubisoft» همچنین اعلام کرد که انتظار دارد پیشرفت این کمپانی درباره‌ی «سرمایه‌گذاری بازیکن» در پرداخت‌های درون برنامه‌ای باعث رشد سود سهام این کمپانی بشود. عنوان «Rainbow Six Siege» در ماه دسامبر به رکورد جدیدی برای کاربران فعال دست یافت که با توجه به گذشت ۲ سال از عرضه‌ی بازی تحسین برانگیز است. با توجه به این موضوع که بازیکنان مدت زمان زیادی را با عناوین یوبیسافت سپری میکنند موقعیت مناسبی برای این کمپانی فراهم میشود تا محتویات بیشتری را به فروش برساند.

در طی این گزارش از مدیر بخش مالی کمپانی یوبیسافت آقای «Alain Martinez» درباره‌ی نظرش نسبت به «Loot box» و مباحث پیرامون آن سوال شد که او در جواب توضیح داد کمپانی به «Loot box» به عنوان «درخواست برای کیفیت و انتخاب نگاه میکند ؛ به همین سادگی». برای اینکه این خرید عادلانه باشد، محتوای ارائه شده توسط کمپانی باید کیفیت مطلوبی داشته باشد و بازیکن حس کند به عنوان یک گزینه‌ی انتخابی در اختیار او است نه یک گزینه‌ی لازم. بازیکنان باید احساس کنند که میتوانند به صورت آزادانه این خرید را داشته باشند و در صورت نخریدن آن باز هم از بازی لذت ببرند.

همچنین آقای مارتینز درباره‌ی مباحث اخیر پیرامون اینکه «آیا لوت باکس‌ نوعی قمار است ؟» اشاره کرد که این بحث بیش از حد بزرگ شده است. در حالی که به نظر اون در حال حاضر از حساسیت نسبت به این موضوع کاسته شده است و کمپانی احساس نمیکند «Loot box»ها از نظر مقررات اشکالی ایجاد بکنند.

کمپانی «Ubisoft» تنها کمپانیی نیست که از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سود میبرد چندی پیش کمپانی «Activision» اعلام کرد در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴ میلیارد دلار از این راه سود کرده است. سود کمپانی «Take-Two» نیز با تشکر از «GTA Online» بسیار زیاد است و در همین حال کمپانی «EA» اعلام کرد در ربع اخیر سال مالی بالغ بر ۷۸۷ میلیون دلار از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سود کرده است.

نظرات

  1. سینا گلاب‌زاده

    Outer Heavenاین چیزایی که میگی اتفاقا خیلی مهمه واسه شرکتا که اینهمه روشون مانور میدن.نبود اکتی ۴ میلیارد در نمیاورد:D کلی ادم هم دیدم که +۱۰۰ دلار واسه این لوت باکس هزینه کردن. دقیقا یه سری چیزایی که یه زمانی با بازی کردن میشد باز کرد رو میزارن تو لوت باکس با drop rate زیر ۵٪. حالا تو بازی سینگل به کنار ، تو یه بازی مولتی واسه خیلیا مثل من مهمه که هرچند وقت یه بار ظاهر کاراکتر کاستومایز کنن که خب جدیدا تو بازی مثل siege -forhonor نمیشه صرفا با بازی کردن معمولی همه چیز رو به دست اورد. مخصوصا سیج که یه سری اسکین های خوبش بیخودی گرونه + واقعا نمیشه با روزی ۲ ساعت بازی کردن کل ایتم هارو باز کرد. حالا فرض کن یکی میاد ۶۰+۴۰ میده واسه گلد یا اولتیمیت ادیشن بازم به هیچی دسترسی نداره

    من گفتم به شخصه برام مهم نیست. بله برای ناشرها خیلی منبع درآمد مهمی هستن چون یه عده حاضر برای یه اسکین تفنگ و یه کلاه و یه جلیقه حتی ۱۰۰۰ دلار هم هزینه کنن. ناتوانی اون افراد در کنترل شخصی اگه باعث میشه بازی من ۶۰ دلار بمونه برام کوچکترین اهمیتی نداره.
    حرف من این بود که گرون شدن بازیا در قبال حذف این پرداختها تو رنج ۱۰-۲۰ دلار نخواهد بود. مثلاً یه بازی ۱۰میلیون نسخه بفروشه اما ۱ میلیارد درآمدزایی داشته باشه در صورت حذف پرداخت درون برنامه‌ای حداقل باید نسخه‌ای ۱۰۰ دلار فروش بفروش بره و امکان خرید و فروش نسخۀ دست دوم هم برداشته بشه. اون روزی که قیمت پایۀ بازیها شروع کنه به بالا رفتن شامل حال همۀ بازیها میشه.
    من همین که یکی بخواد همۀ اسکینها و همۀ اسلحه‌ها و … داخل یه بازی رو داشته باشه رو درک نمی‌کنم. تو ۳-۴ سال اخیر فقط یه بازی (Pubg) پولی رو بازی کردم که لوت باکسی بوده و اونم هیچ اجباری واسه خرید لوت باکس حس نکردم، عمدتاً بازی رو عریان شروع می‌کنم 😀 حتی بازیهای مجانی مثل Warframe یا Paladins هم هیچ فشاری رو من برای پرداخت داخل بازی وارد نکردن.
    یه بازی مثل for honor یا بتلفرانت۲ که قبل از خرید معلوم بود وضعیت اقتصاد درون بازی چه جوریه رو وقتی یه نفر می‌خره من دیگه هیچ گونه حق اعتراضی برای اون فرد قائل نیستم.
    این قبیل رفتارهای مسموم ناشرها زمانی تغییر می‌کنه که مصرف کننده اونا رو مجاب کنه که رفتارش رو تغییر بده وگرنه فروش بتلفرانت ۲ یک میلیون کمتر از پیش بینی EA میشه اما با درآمدهای جانبی اون کمبود رو جبران می‌کنه و بعد از گزارش مالیش ارزش سهامش میره بالاتر!

  2. مهدی کلانتری

    sina_unl

    داستان اینجاست که اونا اینجوری حساب نمی‌کنن که بازیها رو بکنیم ۷۰ دلار دیگه این درآمدها رو بذاریم کنار.
    می‌شینن حساب می‌کنن که درآمد کلی بازی تقسیم بر نسخه‎های فروخته شده چقدره، این عدد ممکنه بالای ۱۰۰ دلار باشه.
    الان بازی ۴۰ دلاری میاد تو بازار ما ۳۰۰ هزار تومن. دو ماه دیگه قیمت روزهای اول GoW رو کنجکاوم ببینم بالای ۴۰۰هزار تومن میره یا نه. قیمت RDR2 که ۷-۸ ماه دیگه میاد که دیگه دیدن داره:D
    الان اگه بازیها از پایه بخوان ۱۰۰ دلار یا بالاتر باشن به معنی واقعی کلمه دیگه باید بازی کردن رو گذاشت کنار (مننسبت به اون موقعی که می‌شد بازیهای PS3 رو ۴۰-۵۰ تومن خرید شاید درآمدم دوبرابر شده باشه و در عین حال خرجهای غیر گیمیم هم خیلی بیشتر شده) یا چشممون به ریجن هند و روسیه و چین (که روی کنسول اصلاً نیست همچین امکانی) یا هک و پایرسی و … باشه.
    بعد هم اکثر این چیزایی که تو بازیا به شکل لوت باکس و … می‌فروشن دکوریه، من به شخصه هیچ اجباری واسه خریدشون ندارم و حتی اگه تو بازی هم به طور طبیعی گیرم نیاد ذره‌ای برام اهمیت نداره. لذت بردن من از بازی، تموم شدن بازی و حتی پلات شدن بازی هیچ کدوم وابسته به این خرجهای اضافی نیستن. با هر فرمونی که میرم به این نمی‌رسم که یه مدل دیجیتالی تو یه بازی باید اهمیتی برام داشته باشه. DLC داستانی بحثش سواست و چیز جدیدی هم نیست و ۲۰ سال پیش رو PC اسمشون Expansion Pack بود.
    یه موقع هم بازیهایی مثل Injustice2 رو داریم که یه شخصیت رو میخواد بفروشه ۵-۱۰ دلار (قیمت کل فایترپکها از بازی پایه روی PC بیشتره یعنی برای تعداد کمتر شخصیت نسبت به بیس بازی داره پول بیشتری می‌گیره). در این مواقع راهش اینه که DLCها رو نخری تا شرکت ورشکست بشه و درس عبرتی بشه برای بقیه اما گیمرها با دو تا توئیت و یه تیزر دست افشان آمادۀ خرید میشن کما اینکه بار چندمه که همین شرکت داره داره این رفتار رو بروز میده (Injustice 2 رو مثال زدم چون بازی‌ایه که دوسش دارم اما این مدیریت اقتصادیشون فاجعه‌بار بوده و تا این لحظه حتی یه DLCش رو هم حتی زمانی که تخفیف خورده بود نخریدم).
    یه موقع هم دوبلۀ بازی به یه زبون دیگه رو میذارن به عنوان DLC پولی. اون بازیساز دیگه جز نوابغ روزگاره و اون گیمری که پول میده بابتش رو باید انداخت تو دریا.

    این چیزایی که میگی اتفاقا خیلی مهمه واسه شرکتا که اینهمه روشون مانور میدن.نبود اکتی ۴ میلیارد در نمیاورد:D کلی ادم هم دیدم که +۱۰۰ دلار واسه این لوت باکس هزینه کردن. دقیقا یه سری چیزایی که یه زمانی با بازی کردن میشد باز کرد رو میزارن تو لوت باکس با drop rate زیر ۵٪. حالا تو بازی سینگل به کنار ، تو یه بازی مولتی واسه خیلیا مثل من مهمه که هرچند وقت یه بار ظاهر کاراکتر کاستومایز کنن که خب جدیدا تو بازی مثل siege -forhonor نمیشه صرفا با بازی کردن معمولی همه چیز رو به دست اورد. مخصوصا سیج که یه سری اسکین های خوبش بیخودی گرونه + واقعا نمیشه با روزی ۲ ساعت بازی کردن کل ایتم هارو باز کرد. حالا فرض کن یکی میاد ۶۰+۴۰ میده واسه گلد یا اولتیمیت ادیشن بازم به هیچی دسترسی نداره

  3. سینا گلاب‌زاده

    Akiba

    ولی من برعکس، به نظرم اگر قیمت بازی ها میرفت بالا ولی به جاش هر غلطی دوست داشتی تو بازی میتونستی بکنی بهتر بود:D
    چه وضعشه Xساعت بشینم پای بازی، اون چیزی که میخوام تهشم باز نشه! حالا فرض کن پول هم خرج کنه یکی و بازم نشه که نشه!:-"

    قبلا حداقل سیزن پس میگرفتیم دلمون خوش بود همه چی رو پوشش میدن!
    الان سیزن پس میگیری، هیچی رو پوشش نمیدن!:-"

    قیمت خرید جداگونه لباس و اینا(اگر چنین قابلیتی باشه اصلا) هم که ماشاالله حسابی سر به فلک کشیده=))

    داستان اینجاست که اونا اینجوری حساب نمی‌کنن که بازیها رو بکنیم ۷۰ دلار دیگه این درآمدها رو بذاریم کنار.
    می‌شینن حساب می‌کنن که درآمد کلی بازی تقسیم بر نسخه‎های فروخته شده چقدره، این عدد ممکنه بالای ۱۰۰ دلار باشه.
    الان بازی ۴۰ دلاری میاد تو بازار ما ۳۰۰ هزار تومن. دو ماه دیگه قیمت روزهای اول GoW رو کنجکاوم ببینم بالای ۴۰۰هزار تومن میره یا نه. قیمت RDR2 که ۷-۸ ماه دیگه میاد که دیگه دیدن داره:D
    الان اگه بازیها از پایه بخوان ۱۰۰ دلار یا بالاتر باشن به معنی واقعی کلمه دیگه باید بازی کردن رو گذاشت کنار (مننسبت به اون موقعی که می‌شد بازیهای PS3 رو ۴۰-۵۰ تومن خرید شاید درآمدم دوبرابر شده باشه و در عین حال خرجهای غیر گیمیم هم خیلی بیشتر شده) یا چشممون به ریجن هند و روسیه و چین (که روی کنسول اصلاً نیست همچین امکانی) یا هک و پایرسی و … باشه.
    بعد هم اکثر این چیزایی که تو بازیا به شکل لوت باکس و … می‌فروشن دکوریه، من به شخصه هیچ اجباری واسه خریدشون ندارم و حتی اگه تو بازی هم به طور طبیعی گیرم نیاد ذره‌ای برام اهمیت نداره. لذت بردن من از بازی، تموم شدن بازی و حتی پلات شدن بازی هیچ کدوم وابسته به این خرجهای اضافی نیستن. با هر فرمونی که میرم به این نمی‌رسم که یه مدل دیجیتالی تو یه بازی باید اهمیتی برام داشته باشه. DLC داستانی بحثش سواست و چیز جدیدی هم نیست و ۲۰ سال پیش رو PC اسمشون Expansion Pack بود.
    یه موقع هم بازیهایی مثل Injustice2 رو داریم که یه شخصیت رو میخواد بفروشه ۵-۱۰ دلار (قیمت کل فایترپکها از بازی پایه روی PC بیشتره یعنی برای تعداد کمتر شخصیت نسبت به بیس بازی داره پول بیشتری می‌گیره). در این مواقع راهش اینه که DLCها رو نخری تا شرکت ورشکست بشه و درس عبرتی بشه برای بقیه اما گیمرها با دو تا توئیت و یه تیزر دست افشان آمادۀ خرید میشن کما اینکه بار چندمه که همین شرکت داره داره این رفتار رو بروز میده (Injustice 2 رو مثال زدم چون بازی‌ایه که دوسش دارم اما این مدیریت اقتصادیشون فاجعه‌بار بوده و تا این لحظه حتی یه DLCش رو هم حتی زمانی که تخفیف خورده بود نخریدم).
    یه موقع هم دوبلۀ بازی به یه زبون دیگه رو میذارن به عنوان DLC پولی. اون بازیساز دیگه جز نوابغ روزگاره و اون گیمری که پول میده بابتش رو باید انداخت تو دریا.

  4. مهدی کلانتری

    Kaineیادش بخیر یه زمانی توی RDR برای گرفتن ۴ تا اسب آخرالزمان کافی بود توی مپ بگردی پیداشون کنی و سوارشون بشی 😀 آخه ۱۵ یورو برای اسکین اسبی شعله ور :))

    تازه باندل هم میکنن با ۲ تا اسکین دیگه میشه ۵۹.۹۹ دلار، زیرشم میزنه best value deal

  5. Kaine

    یادش بخیر یه زمانی توی RDR برای گرفتن ۴ تا اسب آخرالزمان کافی بود توی مپ بگردی پیداشون کنی و سوارشون بشی 😀 آخه ۱۵ یورو برای اسکین اسبی شعله ور :))

  6. Akiba

    sina_unlمن از اینکه این مسائل توی بازیها باشن و در عین حال باعث بشن قیمت بازیها از ۶۰ دلار بالاتر نره کاملاً راضیم.
    اگه به تجربۀ بخش تکنفره آسیب بزنن، گور پدر اون سازنده و اون بازی. اگه صرفاً یه چیزی دکوری باشن قابل قبوله.
    اگه به تجربۀ بخش آنلاین آسیب بزنن که دیگه هیچ گونه اهمیتی نداره. من اگه سالی ۵۰۰ ساعت بازی کنم، ۵۰ ساعتش آنلاین بوده.
    یه بازار هم واجبه در کنار همۀ بازیهای اینجوری، من PUBG رو خریدم ۱۵ دلار و یه دونه کلید ۲.۵ دلار ولی یه آیتم توش گیرم اومد که فروختمش ۴۰ دلار. لوت باکس اینجوری باشه هم خدا راضیه و هم بندۀ خدا 😀

    ولی خیلی عجیبه یه عده میان واسه هیچی این همه هزینه می‌کنن! فرآیندهای فکریشون چه جوری کار می‌کنه واقعاً؟ طرف روکش تفنگ می‌خره ۶۲هزار دلار !!! من تو کل ۲۸ سال زندگیم شاید ۱۰هزار دلار خرج نکرده باشم:D موضوع پروپوزال دکترا 😀

    ولی من برعکس، به نظرم اگر قیمت بازی ها میرفت بالا ولی به جاش هر غلطی دوست داشتی تو بازی میتونستی بکنی بهتر بود:D
    چه وضعشه Xساعت بشینم پای بازی، اون چیزی که میخوام تهشم باز نشه! حالا فرض کن پول هم خرج کنه یکی و بازم نشه که نشه!:-"

    قبلا حداقل سیزن پس میگرفتیم دلمون خوش بود همه چی رو پوشش میدن!
    الان سیزن پس میگیری، هیچی رو پوشش نمیدن!:-"

    قیمت خرید جداگونه لباس و اینا(اگر چنین قابلیتی باشه اصلا) هم که ماشاالله حسابی سر به فلک کشیده=))

  7. سینا گلاب‌زاده

    saphireفرضا طرف ۱۰ میلیون دلار در سال در آمد داره. ما از اون طرف سالی ۱۰۰۰۰ دلار در آمد داریم در بهترین حالت. نسبت و تناسبش رو که بگیری مثل اینه که ۶۰ دلار خرج کرده باشی که واسه چیزی که خیلی بهش علاقه داری و فقط یدونه ازش تو کل دنیا هست(اونم شانس اوردیم که یدونه هست، احتمال اینکه وجود نداشته باشه خیلی زیاد بود) و کمی هم دیوونه باشی (بلابنسبت البته:D) خیلی غیر معقول نیست:D

    البته به نظر یه کم پیچیده‌تره. مثلاً اونی که درآمد سالانه‌ش ۱۰ میلیون دلاره واقعاً کانتر استرایک بازی می‌کنه؟
    یا موردی بود چند وقت پیش که طرف از شرکتش اختلاس کرده بود و فکر کنم تو اون بازی موبایلی Kate Upton خرج کرده بود !!! b00bs + videogames = $$$$$:D
    یه تعدادیشون هم آدمهای با تجربۀ Gambling Addiction هستن که ناخودآگاه میفتن تو همچین دامی.
    فعلاً عمدۀ دعوا سر به رسمیت شناختن وابستگی به بازیها به عنوان یه اختلاله (نزدیک به ۱۵ ساله یه عده برای تحقیق تو این زمینه پول می‌گیرن و می‌گن نیاز به تحقیق بیشتر هست و یه عده کلینیک ترک اعتیاد زدن و میگن این اعتیاد کاملاً واقعیه :D)، کسی به شکل ریز دنبال این سوژه‌ها کمتر رفته و سابقۀ تحقیقیشون خیلی کمه. البته یه تعداد از محققها دارن با شرکتهای بازیسازی همکاری می‌کنن که چه جوری بهتر این سوءاستفاده از ویژگی‌های شخصیتی گیمرها رو تو بازیاشون بگنجونن !!! از شرکتی که هدفش پول درآوردنه انتظاری نمی‌ره ولی زنده باد اون محقق با وجدان:D

  8. Max Blood

    خداروشکر DLC های جور واجور کم بود که این لوت باکس هم اضافه شد به داستان:D
    لوت باکس و کلا پرداخت های درون برنامه ای تا زمانی که عدالت و انصاف توش رعایت بشه خیلی خوبه ولی اینکه بعضی ها پایان اصلی بازی رو هم توی همین لوت باکس جدا میدن یا پول درون بازی رو اونقدر کم میکنن که برای آپگرید کردن شخصیتت مجبور بشی پول واقعی خرج کنی رو اعصابه و مطمئنا یکم دیگه که بگذره شدت اینجور حرکات افراطی و پول پرستانه بیشتر میشه… مثل داستان DLC که اولش خوب بود و قرار بود ساپورت طولانی مدت از بازی باشه ولی بعدش…:-"
    به جز این لوت باکس ها یه بدی که دارن اینه که همه چیزش شانسیه… یعنی ممکنه صدتا لوت باکس باز کنی و اونچیزی که واقعا میخوای گیرت نیاد و برعکس کلی جنس و آیتم بنجلی که دنبالشون نیستی رو بدست بیاری:D

  9. x-x

    پرداخت های درون برنامه ای آنلاین رو بازی تاثیر بذاره مثل زودتر لول آپ شدن اینا کلا خطاست.
    اگر خطا نیست اسمش بازی نیست.

  10. saphire

    sina_unlولی خیلی عجیبه یه عده میان واسه هیچی این همه هزینه می‌کنن! فرآیندهای فکریشون چه جوری کار می‌کنه واقعاً؟ طرف روکش تفنگ می‌خره ۶۲هزار دلار !!! من تو کل ۲۸ سال زندگیم شاید ۱۰هزار دلار خرج نکرده باشم:D موضوع پروپوزال دکترا 😀

    فرضا طرف ۱۰ میلیون دلار در سال در آمد داره. ما از اون طرف سالی ۱۰۰۰۰ دلار در آمد داریم در بهترین حالت. نسبت و تناسبش رو که بگیری مثل اینه که ۶۰ دلار خرج کرده باشی که واسه چیزی که خیلی بهش علاقه داری و فقط یدونه ازش تو کل دنیا هست(اونم شانس اوردیم که یدونه هست، احتمال اینکه وجود نداشته باشه خیلی زیاد بود) و کمی هم دیوونه باشی (بلابنسبت البته:D) خیلی غیر معقول نیست:D

  11. سینا گلاب‌زاده

    من از اینکه این مسائل توی بازیها باشن و در عین حال باعث بشن قیمت بازیها از ۶۰ دلار بالاتر نره کاملاً راضیم.
    اگه به تجربۀ بخش تکنفره آسیب بزنن، گور پدر اون سازنده و اون بازی. اگه صرفاً یه چیزی دکوری باشن قابل قبوله.
    اگه به تجربۀ بخش آنلاین آسیب بزنن که دیگه هیچ گونه اهمیتی نداره. من اگه سالی ۵۰۰ ساعت بازی کنم، ۵۰ ساعتش آنلاین بوده.
    یه بازار هم واجبه در کنار همۀ بازیهای اینجوری، من PUBG رو خریدم ۱۵ دلار و یه دونه کلید ۲.۵ دلار ولی یه آیتم توش گیرم اومد که فروختمش ۴۰ دلار. لوت باکس اینجوری باشه هم خدا راضیه و هم بندۀ خدا 😀

    ولی خیلی عجیبه یه عده میان واسه هیچی این همه هزینه می‌کنن! فرآیندهای فکریشون چه جوری کار می‌کنه واقعاً؟ طرف روکش تفنگ می‌خره ۶۲هزار دلار !!! من تو کل ۲۸ سال زندگیم شاید ۱۰هزار دلار خرج نکرده باشم:D موضوع پروپوزال دکترا 😀

  12. SON OF HEAV3N

    اگه پرداخت درون برنامه ای باشه ولی تو بازی هم بشه با بازی کردن بدست اورد هیچ مشکلی نداره

    نه فقط با پول بشه این GEAR خرید هرچقدر بازی کنی بدستش نیاری‌ اون موقع مشکل ساز میشه

  13. LiFE iS 5TrAnG3

    @saphire
    اینکه این موضوع تبدیل شده به ی رویه ثابت یک چیز مشخصه فقط باید باهاش کنار بیام متاسفانه. همین CDPR با توجه به حرفاشون در مورد بخش انلاین باید کم کم خودمون رو اماده کنیم …

  14. saphire

    .Amironeهمین پول دادن حس بازی کردنو خراب کرده ، یه زمانی برای آنلاک کردن همین موارد باید بازی رو چند بار تموم میکردی تا سلاحهها باز بشن ، آرمور جدید بگیری ، تعویض لباس ، اضافه شدن شخصیت و و و ، یه حس دیگه ای داشت چون برا گرفتنش وقت میزاشتی ، خوشبختانه کمپانیهای بزرگ دیگه محتوای بازیشون غنی هست و نیاز به آب گرفتن روی بازی ندارن و معنی تعادلو بهتر از اینا میفهمن ، یا هم خودشون اعلام میکنن حرکت چیپیه ، بدبختانه هم همین آمار روی بقیه خواه ناخواه تاثیر میزاره .

    می دونم شاید عجیب باشه این براتون، ولی میکروترنسکشن هیچ چیزی رو از بازی کم نمی کنه. این سلاح ها و اسکین های متنوع و … اگه میکروترنسکشنی نبود اینجور نیست که مجانی در اختیارتون بزارن؛ اگه نبود کلا ساخته نمی شدن هیچوقت، و اصلا نمی دیدیمشون. در مورد اون قسمت کمپانی های بزرگ، واقعا کمپانی بزرگی مونده که وارد نکرده باشه این رو؟ Valve که خودش اختراع کرد این کارو، Rockstar که موضعش کاملا مشخصه، ناتی داگ هم توی آنچارتد ۴ اورد این رو، EA و اکتیویژن و کونامی و بلیزارد و …
    عملا یه سری مثل CDPR موندن که اونا هم صرفا از نبود میکروترنسکشن به عنوان تبلیغاتشون استفاده می کردن. مارکتینگی که اون ۱۶ تا DLC مجانی همراهش داشت شاید ۱۰۰ برابر هزینه ساخت اون DLC ها ارزش داشت. حتی اونا هم با Gwent به این سمت رفتن و نظرشون در این مورد همچین چیزیه:

    “Multiplayer is strategically important, playing online is strategically important, because we want to have a commercial leg for service type games, games which generate stable income, period to period, which are built. Of course, every game ends after a number of years, some service type games function even after 10 years, but outside our main source of income, meaning big names, it’s building a stable source of income. And in the future, we can imagine a lot of connections between big games and service type games – We have to acknowledge it, it is obvious.”

  15. .Amirone

    همین پول دادن حس بازی کردنو خراب کرده ، یه زمانی برای آنلاک کردن همین موارد باید بازی رو چند بار تموم میکردی تا سلاحهها باز بشن ، آرمور جدید بگیری ، تعویض لباس ، اضافه شدن شخصیت و و و ، یه حس دیگه ای داشت چون برا گرفتنش وقت میزاشتی ، خوشبختانه کمپانیهای بزرگ دیگه محتوای بازیشون غنی هست و نیاز به آب گرفتن روی بازی ندارن و معنی تعادلو بهتر از اینا میفهمن ، یا هم خودشون اعلام میکنن حرکت چیپیه ، بدبختانه هم همین آمار روی بقیه خواه ناخواه تاثیر میزاره .

  16. mgh2225

    همه از مایکروترنسکشن ناراضین.
    هم گیمرها هم دولوپر ها(حداقل بصورت ظاهری)
    پس احتمالا اینایی که برای لوت باکس و امثالهم پول میدن از مریخ اومدن…

نظر دهید