بازی‌های کامپیوتر در ایران ۷ میلیون کاربر دارند

گزارش نمای نزدیک ۱۳۹۶ مربوط به پلتفرم رایانه نشان می‌دهد بازیکنان این پلتفرم در مجموع افزایش داشته اما سهم درآمد بازار آن نسبت به دو پلتفرم دیگر در کشور روندی کاهشی را طی کرده است.

در شرایطی که برخی از فعالان پیشکسوت صنعت، از کم رونق بودن بازار بازی‌های رایانه‌ای ایرانی تاسف خورده و هر یک برحسب تجربه اختصاصی خود از شکست این بازی‌ها، دلایلی را برای آن ذکر می‌کنند، نگاه از بیرون و همه‌جانبه به مصرف بازی‌های این پلتفرم در کشور شاید بتواند منظره شفاف‌تری از حال و روز این نوع بازی‌ها و مشکلات آن ارائه کند. در حالی که عرضه‌کنندگان سنتی بازی‌های کامپیوتر همچنان از خلا قانون کپی رایت برای انتشار محصولات خارجی به نام خود استفاده می‌کنند، بازی‌های رایانه‌ای ایرانی از کانال نشر و توزیع مناسبی در کشور بهره نمی‌برند و همین، به سادگی می‌تواند موجب شکست تولیدکنندگان ایرانی در به سود رساندن بازی‌های رایانه‌ای تولید خود باشد.

آمار بازیکنان کامپیوتر در ایران

اما با این وجود، بازی‌های پلتفرم رایانه در ایران همچنان حدود ۷ میلیون کاربر دارند که نیمی از آنان را نوجوانان تشکیل می‌دهند. این میزان از بازیکنان، اغلب به طور سنتی متاثر از بازی‌های سبک تیراندازی و دو بازی فوتبالی پر طرفدار هستند. اینکه نزدیک به نیمی از بازیکنان رایانه‌ای، بازی‌های آنلاین نیز انجام می‎‌دهند، ظرفیت نشر بازی‌های رایانه‌ای آنلاین خارجی، بومی‌سازی اینگونه بازی‌ها و حتی تولید بازی‌های رایانه‌ای با مخاطبان انبوه را تا حدی نمایان می‌سازد. نکته مهم دیگری که نظرها را جلب می‌کند این است که درصدی از بازیکنانی که بر روی رایانه خانگی بازی می‌کرده‌اند، برای بازی کردن به استفاده از لپ‌تاپ روی آورده‌اند و این در حالی است که اکثر این افراد، رایانه‌های خانگی را نیز رها نکرده‌اند.

یکی از مهمترین دلایل پسوند «کورسو» در نامگذاری این گزارش این بوده که اگر چه تعداد بازیکنان این پلتفرم در مجموع افزایش داشته اما سهم درآمد بازار آن نسبت به دو پلتفرم دیگر در کشور روندی کاهشی را طی نموده است. بازار پلتفرم موبایل به لطف کانال‌های توزیع دیجیتال و امکان پرداخت آنلاین رونق گرفته، بازار پلتفرم کنسول هم به لطف اقبال کم نظیر به کنسول خانگی PS4 و نشکستن قفل بازی‌های آن تا مدت‌ها محملی برای خرید بازی‌های اورجینال بوده است اما متاسفانه بازار پلتفرم رایانه در سال‌های اخیر از ویژگی‌های هیچکدام از دو پلتفرم اشاره شده، بهره نبرده و موجب شده است که این پلتفرم مفری برای رایگان بازی کردن بازی‌های مشترک با کنسول باشد. از طرفی، ملزومات سخت‌افزاری بازی‌های رایانه‌ای نیز استفاده از این پلتفرم را برای مخاطبان بسیاری در کشور محدود نموده است. اگر قائل به شکست نسبی کانال‌های بومی توزیع دیجیتال بازی‌های رایانه‌ای باشیم، به نظر می‌رسد در این شرایط، تنها کورسوی امید بازار این پلتفرم در کشور، بازی‌های آنلاین با کاربران انبوه باشد که اخیرا به دلیل موفقیت نسبی یک بازی تیراندازی آنلاین این امیدواری قوت گرفته است.

از این رهیافت شاید بتوان به کانال‌های توزیع دیجیتال بومی نیز جانی دوباره بخشید و بدین وسیله به حمایت و پشتیبانی از تولیدکنندگان بومی و سنتی اینگونه بازی‌ها در ایران پرداخت.

گزارش پیش‌رو، وضعیت مصرف بازی‌های پلتفرم رایانه در سال ۱۳۹۶ در کشور را ترسیم می‌کند که می‌تواند به خصوص مورد استفاده سیاست‌گذاران و بازی‌سازان قرار گیرد.

گزارش نمای نزدیک ۱۳۹۶ مربوط به پلتفرم رایانه را می‌توانید دانلود کنید.

منبع

نظرات

  1. Donger Reborn

    می گم می شه از بازی های رایانه ای بکشید بیرون؟
    خدا رو شکر هزاران نمونه موفق از جمله خودروسازی ملی، هواپیماسازی ملی (ایران-۱۴۰)، پیام رسان ملی، موتور جستجوی ملی، سویچ شبکه ملی، موبایل ملی و … داریم
    یکم هم بزارید افتخار به بقیه کشور ها برسه، حیفه گناه دارن

    از این یک مورد بکشید بیرون 😡

  2. vivanred

    Cj_saکارتون بسیار ارزشمنده و امیدوارم موفق باشید اما من با این بخش از حرفات موافق نیستم:D
    ما الان یک تیم بازیسازی هستیم که روی موبایل داریم فعالیت می کنیم، قبلا هم دوتا پروژه روی pc با همین تیم کار کردیم
    ما نه وقتش رو داریم و نه انرژی که کارگروه برگذار کنیم. بعد از اتفاقات که بالاتر اشاره کرده بودم، تغییر رویه دادیم و مجبور شدیم تو پوزیشن هایی که نفر کم داریم نیرو پرورش بدیم اما این هم مشکلات خودش رو داشت
    کسایی بودن که اومدن کار رو یاد گرفتن و به راحتی از تیم جدا شدن، این یعنی هدر رفت انرژی و زمان تیم
    کلا وضعیت نیروی متخصص تو این صنعت خیلی جالب نیست. این یک مقداریش هم به سن افراد برمیگرده متاسفانه. خودمونی تر بگم، بچه هستند و هنوز ذهنشون برای کار کردن اماده نشده:D
    کلا برخلاف تصور بقیه بازی ساختن خیلی سخته و بیشتر مواقع اصلا فان هم نیست:D

    منم نگفتم شما بیاین این کار انجام بدین مشخصا کار راحتی نیست شما یک تیم بازی سازی هستین که همچی در این بخش گزاشتین نمیتونین هم آموزش جلو ببرین هم بازی بسازین چون انرژی از شما میگیره اما ما مجموعه ای از اساتید دانشگاه هستیم که دور هم جمع شدیم و با توجه به علاقه افراد و دانشجو های علاقه مند این کار داریم پیش میبریم خارج از بخش آموزش دانشگاهی به خاطر همین نیروی جوان علاقه مند زیاد داریم میگم خیلی راحت میشه از همین پتانسیل دانشگاه ها استفاده کنن که وقتی شما دنبال نیروی مناسب میگردی با افرادی که یا آماده کار گروهی نیستن یا علاقه مند به آموزش نیستن یا آموزش های مقدماتی ندیدن بر نخوری دیگه و اینجوری افراد مناسب پروش داده بشن .
    واقعا پتانیسل بالای ما تو دانشگاه ها داریم که دیده نمیشه .

  3. Cj_sa

    vivanredچیزی که خیلی سال پیش من گفتم این صنعت در ایران اول نیاز به آموزش داره بعد تولید محتوا چیزی که هیچ کسی در این کشور بهش توجه نمیکنه .
    همین الان تیم ما در گرگان که متشکل از دانشجو های کامپیوتر و طراحی و معماری هستش با وجود آماده بودن داستان و موارد اولیه یک کارگروه چندماهه تشکل دادیم قبل از شروع پروژه که آموزش های بازی سازی به تمام اعضاء داده بشه که بدونن چی میخوایم و چطور میخوایم و چی نیاز داریم و سیکل کلی بازی سازی و بخش بندی و زمان بندی پروژه از ۰-۱۰۰ آموزش میدیم با توجه به اینکه همه فقط ادعا دارن که کار بلد هستن و میتونن از پس پروژه بر بیان در همین دروه آموزشی که توسط اساتید برنامه نویسی و طراحی و مدل سازی بهشون داده شده متوجه شدیم که خیلی ها توانایی بازی سازی ندارن و مجبور شدیم از تیم کنارشون بزاریم حتی حاضر نبودن با کس دیگه ای به صورت موازی کار کنن نمیدونم این چه وضعیتی هستش که ایرانی ها فکر میکنن در همچی بهترین هستن و یک تنه همچی میفهمن کی قراره درست بشه و بهترین راه برای بهتر شدن اول شروع به یادگیری هستش حتی در صورتی که ۱۰۰% به توانایی خودت اعتماد داری.
    همین الان تیم در حال اماده سازی و طرح زدن و آموزش هستش که وقتی پروژه شروع شد به مشکل بر نخوریم .
    پروژه به صورت استارتاپی کلید زدیم به همراه اموزش که بتونیم افراد علاقمند و در همین حال آشنا با بخش های مختلف مثل طراحی و برنامه نویسی و مدل سازی و انیمیشن سازی و …. برای پروژه پیدا و اموزش بدیم .
    که تا الان واقعا افراد علاقمند و افرادی که واقعا باورم نمیشد در زمینه های مدل سازی و انمیشن سازی حتی در شهر کوچیکی مثل گرگان با این همه خلاقیت و قدرت داشته باشیم .
    اگه مشکلی پیش نیاد و پروژه به زودی کلید بخوره خبر های بازی حتما در اینجا قرار میدم .

    کارتون بسیار ارزشمنده و امیدوارم موفق باشید اما من با این بخش از حرفات موافق نیستم:D
    ما الان یک تیم بازیسازی هستیم که روی موبایل داریم فعالیت می کنیم، قبلا هم دوتا پروژه روی pc با همین تیم کار کردیم
    ما نه وقتش رو داریم و نه انرژی که کارگروه برگذار کنیم. بعد از اتفاقات که بالاتر اشاره کرده بودم، تغییر رویه دادیم و مجبور شدیم تو پوزیشن هایی که نفر کم داریم نیرو پرورش بدیم اما این هم مشکلات خودش رو داشت
    کسایی بودن که اومدن کار رو یاد گرفتن و به راحتی از تیم جدا شدن، این یعنی هدر رفت انرژی و زمان تیم
    کلا وضعیت نیروی متخصص تو این صنعت خیلی جالب نیست. این یک مقداریش هم به سن افراد برمیگرده متاسفانه. خودمونی تر بگم، بچه هستند و هنوز ذهنشون برای کار کردن اماده نشده:D
    کلا برخلاف تصور بقیه بازی ساختن خیلی سخته و بیشتر مواقع اصلا فان هم نیست:D

  4. vivanred

    بهترین راهی که در کشور وجود داره به وجود آوردن سیستم آموزشی هستش که بتونه آموزش بده علاقه مندان به این بخش دوم پشتیبانی درست چیزی که ما در این کشور ندیدیم و نمیبینم با توجه به کارکردی که بنیاد داره انجام میده .
    همه فکر میکنن اینجا پول بیایم چطور یکم برای خودمون بکنیم .
    وگرنه ایجاد یک رشته دانشگاهی یا حتی در حد فنی و حرفه ای و آموزش نیروی علاقه مند در این زمینه اصلا سخت نیست فقط کافیه هر کسی که در بخش مورد علاقه و زمینه کاری خودش بتونه افرادی با توجه به معیار های مورد نیاز این بخش آموزش بده اگه طراح طراحی یاد بده اگه برنامه نویس برنامه نویسی بازی آموزش بده اگه مدل سازی مدل سازی آموزش بده اگه انیمیشن ساز انیمشین سازی آموزش بده بعدم با توجه به یادگیری افرادی که هر بخش یاد دارن کنار هم قرار بدیم و بتونیم بازی بسازیم به همین راحتی اما کی که به این به صورت رسمی عمل کنه در کشور .

    Cj_saیک مشکل اساسی تو این صنعت که دست به گریبانشیم نداشتن نیرو متخصص به معنی واقعی کلمست
    توی دو سال گذشته ما ۳تا گیم پلی دیزاینر و لول دیزاینر اوردیم، هیچ کدومشون که مدرک نداشتن و کلاس نرفته بودن و تجربی کارو یاد گرفته بودن. احتیاج به گفتن نیست که تمام پروژه هاشون شکست خورده بود.
    حالا این هیچی، میگیم تو ایران امکانات و کلاس زیاد نیست اما حاضر نبودن برند ۴تا کتاب بخونن، دوتا ویدیو ببینن خودشون رو بروز کنن. فقط با بازی کردن که نمیشه حرفه ای این صنعت شد.
    گیمر حرفه ای بودن منجر به بازیساز شدن نمیشه. واقعا تفکر و تلاش تو این زمینه درست نیست.
    بنیاد هم عملا فقط یک اسم و بنگاه هستش که یک سری دارن از بغلش خوب می خورن.

    چیزی که خیلی سال پیش من گفتم این صنعت در ایران اول نیاز به آموزش داره بعد تولید محتوا چیزی که هیچ کسی در این کشور بهش توجه نمیکنه .
    همین الان تیم ما در گرگان که متشکل از دانشجو های کامپیوتر و طراحی و معماری هستش با وجود آماده بودن داستان و موارد اولیه یک کارگروه چندماهه تشکل دادیم قبل از شروع پروژه که آموزش های بازی سازی به تمام اعضاء داده بشه که بدونن چی میخوایم و چطور میخوایم و چی نیاز داریم و سیکل کلی بازی سازی و بخش بندی و زمان بندی پروژه از ۰-۱۰۰ آموزش میدیم با توجه به اینکه همه فقط ادعا دارن که کار بلد هستن و میتونن از پس پروژه بر بیان در همین دروه آموزشی که توسط اساتید برنامه نویسی و طراحی و مدل سازی بهشون داده شده متوجه شدیم که خیلی ها توانایی بازی سازی ندارن و مجبور شدیم از تیم کنارشون بزاریم حتی حاضر نبودن با کس دیگه ای به صورت موازی کار کنن نمیدونم این چه وضعیتی هستش که ایرانی ها فکر میکنن در همچی بهترین هستن و یک تنه همچی میفهمن کی قراره درست بشه و بهترین راه برای بهتر شدن اول شروع به یادگیری هستش حتی در صورتی که ۱۰۰% به توانایی خودت اعتماد داری.
    همین الان تیم در حال اماده سازی و طرح زدن و آموزش هستش که وقتی پروژه شروع شد به مشکل بر نخوریم .
    پروژه به صورت استارتاپی کلید زدیم به همراه اموزش که بتونیم افراد علاقمند و در همین حال آشنا با بخش های مختلف مثل طراحی و برنامه نویسی و مدل سازی و انیمیشن سازی و …. برای پروژه پیدا و اموزش بدیم .
    که تا الان واقعا افراد علاقمند و افرادی که واقعا باورم نمیشد در زمینه های مدل سازی و انمیشن سازی حتی در شهر کوچیکی مثل گرگان با این همه خلاقیت و قدرت داشته باشیم .
    اگه مشکلی پیش نیاد و پروژه به زودی کلید بخوره خبر های بازی حتما در اینجا قرار میدم .

  5. Cj_sa

    یک مشکل اساسی تو این صنعت که دست به گریبانشیم نداشتن نیرو متخصص به معنی واقعی کلمست
    توی دو سال گذشته ما ۳تا گیم پلی دیزاینر و لول دیزاینر اوردیم، هیچ کدومشون که مدرک نداشتن و کلاس نرفته بودن و تجربی کارو یاد گرفته بودن. احتیاج به گفتن نیست که تمام پروژه هاشون شکست خورده بود.
    حالا این هیچی، میگیم تو ایران امکانات و کلاس زیاد نیست اما حاضر نبودن برند ۴تا کتاب بخونن، دوتا ویدیو ببینن خودشون رو بروز کنن. فقط با بازی کردن که نمیشه حرفه ای این صنعت شد.
    گیمر حرفه ای بودن منجر به بازیساز شدن نمیشه. واقعا تفکر و تلاش تو این زمینه درست نیست.
    بنیاد هم عملا فقط یک اسم و بنگاه هستش که یک سری دارن از بغلش خوب می خورن.

  6. x-x

    .Amironeصحبتم با مجموعست نه کاربر محترم آریا ، فردا برای بومی سازی ، بازیهای وارداتی و PS4 تحریم خواهد شد ! ، حمایت از کالای ایرانی !! ، این مدل صحبتها بوی تعفن میده ، کاربرای ایرانی این مزخرفات براشون عادی شده و بدردشون نمیخوره چون کلا برای همین پایرسیو ! خرید قطعه هم مشکل دارن ، مشکل پینگ ، فیلترینگ ، سرعت اینترنت ، اینها که معضل نیستن ، معضل بومی سازی نشدن بازیهاست ، هر سال همین مزخرفاتو آمارها رو میدن ، آخرشم میگن ای داد چرا ما نخوریم دیگران بخورن ؟ . یه روز میریزین بازیها رو جمع میکنین ، یه روز محتوای سنی براتون مهم میشه ، یه روز میگین سرمایه گذاری میکنیم ، یه روز دیگه فتوا میدین بازیهای PS4 باید آرم تایید ما روش بخوره .
    بازیسنتر ، رسانه ها ، همکاری کردن بخشی از مشکلاتی که حق گیمرهاست رو پس از سالها بهبود بدید ، گندتر شد ! ، بعضی اوقات خفه شدن بیشتر نتیجه میده از نظر من .

    بازیساز ایرانی زرنگه.خیلی وقته پشت نداشتن امکاناتو غیره قایم شده،الان دیگه سطح دسترسی به انجین ها و موتورای Ez to use مثل آنریل و یونیتی به شدت آسان شده.ولی شما سطح بازیای تولید شده رو یه نگاه بنداز…مشکل فقط اینا نیستن اصلا مهره ندارن بخوان بازار رو بگیرن.کسایی هم که باهشون کار میکنن جونای زرنگ ایرانی هستن که میخوان پول رو از بنیاد بکشن بیرون اونم فقط با ارئه طرح اولیه ، چون میدونن بازیشون قرار نیست ریالی بفروشه.
    کارشون شده دادن طرح بازی به بنیاد و چاپیدن پول از بنیاد،این میشه که بازی مزخرف -بدو دهقان بدو- که یه بازی دو بعدی هست از بنیاد ۲ میلیارد میکشه بالا.این از این
    ۷۰ درصد بازیاشون ترجمه گیمای دیگست و هیچ چیزی از خودش نداره.اینا خودشون میدونن بازیایی که میسازن خریدار نداره و خیلی از بازیسازای ایرانی زدن تو کار بازیسازی آنلاین اندرویدی که اونم به در بسته خورده.تنها بازی ایرانی که تو این چند سال اومد و خوب بود انگاره بود که اونم نمیدونم چقدر بودجه برده کارشون.
    خلاصه اینکه اینا رو pc میسازن با اندروید و البته بیشتر موبایل.بعد انتظار دارن سهم بازار رو بگیرن دستشون اونم با یه پلتفرم نیمه جونی به اسم pc تو ایران.
    خلاصه اینکه خیالت جمع بومی سازی وجود نداره و نخواهد داشت بهتر بگم اصلا کسی نیست که بخواد بومی سازی کنه
    از این مشکلات هم زیاد درست کردن قبلا مثل چسبوندن لوگو بنیاد روی بازیای ps4 که سونی هم ظاهرا واکنش نشون داده(فقط شنیدم)ولی هیچ کدوم راه به جایی نبرده.
    اینم بگم من همیشه پشتیبانیم رو از تولید داخل میکنم و خواهم خرید حتی اگر بازی نکنم،تا شاید یه سری سازنده دلسوز یه حمایت کوچکی ازشون بشه

  7. .Amirone

    صحبتم با مجموعست نه کاربر محترم آریا ، فردا برای بومی سازی ، بازیهای وارداتی و PS4 تحریم خواهد شد ! ، حمایت از کالای ایرانی !! ، این مدل صحبتها بوی تعفن میده ، کاربرای ایرانی این مزخرفات براشون عادی شده و بدردشون نمیخوره چون کلا برای همین پایرسیو ! خرید قطعه هم مشکل دارن ، مشکل پینگ ، فیلترینگ ، سرعت اینترنت ، اینها که معضل نیستن ، معضل بومی سازی نشدن بازیهاست ، هر سال همین مزخرفاتو آمارها رو میدن ، آخرشم میگن ای داد چرا ما نخوریم دیگران بخورن ؟ . یه روز میریزین بازیها رو جمع میکنین ، یه روز محتوای سنی براتون مهم میشه ، یه روز میگین سرمایه گذاری میکنیم ، یه روز دیگه فتوا میدین بازیهای PS4 باید آرم تایید ما روش بخوره .
    بازیسنتر ، رسانه ها ، همکاری کردن بخشی از مشکلاتی که حق گیمرهاست رو پس از سالها بهبود بدید ، گندتر شد ! ، بعضی اوقات خفه شدن بیشتر نتیجه میده از نظر من .

نظر دهید