اخبار بازی

مصاحبه: آیا راکستار PCبازان را دست انداخته است؟ بیایید از زبان خود راکستار بشنویم

چندین سال طول کشید، اما بالاخره نسخه PC عنوان «Grand Theft Auto V» دو روز دیگر منتشر می‌شود. حال این سوالات مطرح می‌شود که چه شد که راکستار تصمیم به ساخت نسخه نهایی از این بازی برای PC گرفت؟ تصمیم به ساخت نسخه PC کجای کار گرفته شد؟ چه انتظاراتی می‌توانیم از قسمت Video Editor بازی داشته باشیم؟ آیا بازی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل است؟ و سوالاتی دیگر از این دست.

PC Gamer در همین زمینه مصاحبه‌ای داشته با راکستار و سوالات جالبی در رابطه با نسخه PC بازی «GTA V» پرسیده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این مصاحبه به آن اشاره شده این است که از زبان خود راکستار، از همان روز اول ساخت نسخه‌های کنسولی، ساخت و توسعه نسخه PC نیز به صورت موازی شروع شده است. در ادامه با بازی‌سنتر همراه باشید.

بخش اول:

PC Gamer: اگر امکان دارد در مورد تیمی که در حال کار بر روی نسخه PC است، صحبت کنید. این تیم چه مدت در راکستار فعالیت داشته‌ و بر روی چه عناوینی کار کرده‌ است؟
 

 

«تیمی که در حال کار بر روی نسخه PC بازی است، بخش بزرگی از تیم اصلی «Grand Theft Auto» هستند که اعضای استودیوهای راکستار به آن‌ها پیوسته و بزرگ‌تر شده‌اند. تخصص این تیم در ساخت و توسعه عناوین مختص PC است. این‌ها تیمی هستند که بر روی نسخه PC بازی‌های «GTA 4» ،«Max Payne 3» و «LA Noire» کار کرده‌اند و خیلی از آن‌ها از کارکشته‌های راکستار هستند.
از آن‌جایی که آخرین نسل کنسول‌ها معماری مشابهی نسبت به PC دارند، این تیم همچنین همان تیمی است که بر روی نسخه‌های PS4 و Xbox One کار کرده است. لازم به ذکر است که ما افراد شایسته را از تمامی استودیوهای راکستار انتخاب کردیم تا تیمی جامع و کامل با بیشترین دانش، هم از «GTA» و هم از ساخت و توسعه بازی برای PC، تشکیل دهیم. ارایه دادن محصولی با بالاترین کیفیت ممکن در تمامی زمینه‌ها، از جلوه‌های بصری گرفته تا صدا، گیم‌پلی و دیگر ویژگی‌ها به راستی [حاصل تلاش] کار گروهی بود».

PC Gamer: تصمیم عرضه «GTA V» برای PC چه زمانی گرفته شد و کار بر روی آن از چه هنگام آغاز شد؟ موقع ساخت و توسعه نسخه‌های مخصوص PS3 و Xbox 360 تا چه اندازه به فکر نسخه PC بودید؟ آیا بازی از ابتدای ساخت قرار بود Cross-platform باشد؟

 

«ما همواره می‌خواستیم «GTA V» را برای PC عرضه کنیم. از همان روز اول ساخت بازی، برای نسخه PC برنامه داشتیم و بر این اساس که نسخه‌ای از بازی را برای PC عرضه‌ خواهیم کرد، تصمیماتی فنی گرفتیم. با این حال که ساخت نسخه PC را نسبتا زود شروع کردیم، تصمیم گرفتیم بیشتر تمرکز خود را بر روی نسخه‌های PS3 و X360 بگذاریم تا به این ترتیب تا جایی که می‌توانیم بازی را بهتر کنیم، پیش از اینکه تمرکز خود را بر روی نسخه های Xbox One و PS4 بگذاریم و سپس با استفاده از معماری مشترک کنسول‌های جدید با PC، مطمئن شویم که این امر به ما کمک خواهد کرد، سطح کیفیت نسخه PC را تا حد توان خود ارتقا بخشیم، با علم به اینکه این فرصت را خواهیم داشت تا کاری کنیم جلوه بصری و حس تجربه «GTA V» بهتر از هر چیزی باشد که تا به حال [بر روی کنسول‌ها] بوده است».

PC Gamer: فرآیند عرضه بازی برای PC، نسبت به بازی‌های قبلی راکستار بر روی PC، همانند «GTA 4» ،«LA Noire» و «Max Payne 3» چگونه بود؟ آیا این بار تفاوتی وجود داشت؟

 

«آقای Kevin Hoare، رئیس Rockstar Toronto: فرآیند عرضه «GTA V» برای PC بیشترین شباهت را به آخرین عنوان PC ما یعنی «Max Payne 3» داشت. روند ما در عرضه بازی‌هایمان برای PC در طول این چند سال دگرگون شده و تکامل یافته است. ما می‌دانستیم که سرانجام نسخه PC بازی را خواهیم ساخت، بنابراین ساخت و توسعه اولیه بازی، موازی با نسخه‌های کنسولی صورت گرفت. در واقع، برخی از تدارکات اولیه‌ای که برای نسخه PC انجام تهیه دیدیم، همانند پشتیبانی از [حافظه] ۶۴ بیتی و DX11 زمانی که معماری PS4 و X1 معرفی شد، به خوبی نتیجه داد. این تدارکات اولیه، فرآیند انتقال به کنسول‌های جدید را بسیار آسان‌تر نموده و باعث شد که ما کار را با اشتیاق و سرعت بالایی ادامه دهیم. علاوه بر این، هنرمندان ما پایه (بیس) کار خود را از PC و در رزولوشن‌های آماده برای PC، شروع کردند، اگرچه که ما برای نسخه‌های PS3 و X360 بازی مجبور به استفاده از ورژن‌هایی (از کارهای هنرمندان خود) با کیفیت بسیار پایین‌تری شدیم.
هنوز هم شگفت‌آور است که چگونه یک بازی نسل قبل که آن موقع از نظر بصری و پرفورمنس چیزی بود که خیلی از بابت آن خوشحال بودیم، سپس نسخه کنسول‌های نسل فعلی آن دنیایی که خلق کردیم را دیدیم و بسیار تحت تاثیر جزییاتی که توانستیم اضافه کنیم و به نمایش بگذاریم قرار گرفتیم و حالا می‌توانیم همان دنیا با همان مقیاس را با رزولوشن 4K و ۶۰ فریم بر ثانیه ببینیم که ورای چیزی است که تا به حال به عنوان یک توسعه‌دهنده تجربه کرده‌ایم. هدف ما این است که قابلیت مذکور را در مورد نسخه PC حفظ کرده و با درجه‌بندی پرفورمنس این نسخه، این امکان را فراهم کنیم تا بازیکنان با پلتفرم‌های سخت‌افزاری مختلف نیز بتوانند از آن (تجربه) بهره ببرند».

PC Gamer: حداقل سیستم و سیستم پیشنهادی بسیاری از عناوین AAA مدرن امروزی بسیار بالا هستند، با این حال سیستم مورد نیاز برای «GTA V» در مقایسه با آن‌ها، نسبتا پایین است. سیستم پیشنهادی بازی بر پایه چه رزولوشن و نرخ فریمی است؟ آیا سیستم پیشنهادی برای بازی کردن در رزولوشن 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه است؟ چه سیستمی برای اجرای بازی با رزولوشن 4K و ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه نیاز است، و روش بهینه برای اجرای بازی چیست؟

 

Kevin Hoare: «در طول سال‌ها، یکی از درس‌هایی که ما به واسطه «Grand Theft Auto IV» و «Max Payne 3» بر روی PC یاد گرفتیم، این بود که مردم دوست دارند آزادی عمل داشته باشند تا به دلخواه خود سیستم‌شان را پیکربندی (کانفیگ) کنند. بنابراین برای «GTA V» تمرکز ما این بود که اطمینان حاصل کنیم بیشتر مردم بتوانند بازی را به راحتی اجرا کنند، و تنظیمات گرافیکی بسیاری را فراهم کنیم تا تجربه شما از «GTA V» بسته به مشخصات سیستم‌تان باشد.

ما سیستم پیشنهادی بازی را بر پایه سخت‌افزاری قرار دادیم که می‌دانستیم بازی در آن می‌تواند به آسانی با رزولوشن 1080p و ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا شود.

شما برای اجرای بازی بر روی یک نمایشگر 4K و ۳۰ فریم بر ثانیه نیاز به حداقل یک کارت گرافیک AMD HD 7870 یا NVidia GTX 760 با ۲ گیگابایت VRAM خواهید داشت.

برای اینکه بتوانید بازی را با رزولوشن 4K در ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا کنید، نیاز به یک کارت گرافیک رده‌بالا با پشتیبانی از تکنولوژی SLI یا Crossfire دارید.

روش بهینه برای اجرای بازی به دلخواه خود شما خواهد بود. بعضی‌ها ممکن است بخواهند تنظیمات گرافیکی را در سطح پایینی قرار داده تا نرخ فریم واقعا بالایی به دست آوردند، در حالی که بعضی‌ها نیز احتمال دارد از نرخ فریم پایین‌تر با تنظیمات گرافیکی بالاتر لذت ببرند. روی هم رفته، با وجود متغیرهای بسیاری در پیکربندی CPUها و GPUهای مختلف و بسته به تنظیمات گرافیکی بازی، نرخ فریم نیز گستره وسیعی خواهد داشت».

بخش دوم:

PC Gamer: به نظر شما تجربه محیط بازی در ۶۰ فریم بر ثانیه باعث ایجاد تجربه‌ای جدید از «GTA V» خواهد شد؟

 

«صد در صد. ما به عنوان توسعه‌دهنده، همیشه در تلاش هستیم تا بین نرخ فریم بالا و کیفیت ویژگی‌ بصری و دیگر ویژگی‌هایی که می‌توانیم وارد بازی کنیم تعادل برقرار کنیم. PC به ما اجازه داده تا هر دو این‌ها را در بازی بگنجانیم تا شما بتوانید بازی را از نگاهی دیگر دیده و تجربه‌ای متفاوت از آن داشته باشید. این امکان واقعا به شما اجازه می‌دهد که ریزه‌کاری‌ها و جزییاتی که از قبل در بازی وجود داشتند را متوجه شده و از آن‌ها لذت ببرید. جزییاتی در تمامی ویژگی‌ها و جنبه‌های بازی از هندلینگ وسایل نقلیه گرفته تا تصادفات، انفجارها، کار با اسلحه و غیره».

PC Gamer: آیا نرخ فریم بازی بر روی ۶۰ فریم بر ثانیه قفل است؟

 

«نرخ فریم مورد نظر برای نسخه PC بازی، ۶۰ فریم بر ثانیه است، هنگامی که برای اولین باز، «GTA V» را شروع می‌کنید، خود بازی تنظیمات گرافیکی به جهت برخورداری از بیشترین نرخ فریم و ویزگی‌های بصری را بر روی PC شما تعیین می‌کند. و البته که این تنظیمات، پیشنهادی هستند و بازیکنان به هر نحوی که بخواهند قادر به تغییر این تنظیمات خواهند بود. [امری مسلّم است که] زمانی که کسی تصمیم بگیرد تنظیمات Texture ،Shader و یا کیفیت Post-fx را در سطحی قرار دهد که PCاش قادر به پشتیبانی از آن نباشد، ما هرگز قادر به تضمین نرخ فریم نخواهیم بود. با توجه به حرف‌هایی که زده شد، اگر مانیتور و PC شما بتواند پشتیبانی کند، این انتخاب را خواهید داشت که بازی را حتی در نرخ فریم‌های بالاتر نیز اجرا کنید».

 

PC Gamer: عنوان GTA V از رزولوشن 4K بر روی PC پشتیبانی می‌کند – به نظر شما 4K تا چه اندازه، مسئله مهمی برای بازیکنان خواهد بود؟ آیا 4K تجربه بازیکنان از دنیای بازی را تغییر خواهد داد؟

 

«4K قابلیت بسیار شگفت‌آوری است، اگر بار اول باشد که آن را تجربه می‌کنید. 4K واقعا شما را وادار می‌کند تا به دنیای بازی از نگاهی دیگر بنگرید و همان‌گونه که انتظارش را دارید جزییات بیشتری ببینید. با توجه به حرف‌هایی که زده شد، احتمالا همین صحبت‌ها را در مورد بسیاری از دیگر تنظیمات گرافیکی High-end خواهید کرد و نهایتا انتخاب رزولوشن و تنظیمات گرافیکی برای هر بازیکن، بسته به طبع شخصی خواهد بود».

 

PC Gamer: امکان دارد در مورد گستره تنظیمات گرافیکی مخصوص PC در «GTA V» صحبت کنید؟ در نسخه‌های PS3 و Xbox 360 بازی، جزییات موجود در محیط و افکت‌های مخصوص آب، من را شگفت زده کرد – بازیکنان تا چه اندازه می‌توانند این تنظیمات را در PCهای رده‌بالای گران‌قیمت، بالا ببرند؟

 

Kevin Hoare: «ما تنظیمات گرافیکی زیادی را برای بازی محیا کردیم، با ایجاد گستره وسیعی از تنظیمات که این امکان را فراهم نمود که بازی از PCهای معمولی‌ بیشتری پشتیبانی کند و علاوه بر این، بتوانیم محدودیت‌های بصری بر روی آخرین سیستم‌های گران‌قیمت دارای چند پردازنده گرافیکی را به چالش بکشیم. این‌ها گستره خارق‌العاده‌ای از پارامترهای بصری برای بازیکنان هستند. شما نه تنها قادر به دست‌کاری تنظیماتی همچون تکسچرها، Shaders و کیفیت آب خواهید بود، بلکه ما این امکان را برایتان فراهم خواهیم کرد که کیفیت چمن، particles ،tessellation ،reflections و Post FX را (اگر بخواهم تعدادی از این تنظیمات را نام ببرم)، تغییر دهید. علاوه بر این، ما یک اسلایدر مخصوص تراکم جمعیت خواهیم داشت که به شما اجازه می‌دهد میزان شلوغی خیابان‌ها، پیاده‌روها و شلوغی شهر اطراف بازیکن را تنظیم کنید.

این تنظیمات نه‌تنها به بازیکن امکان تعیین تنظیمات گرافیکی را می‌دهد، بلکه امکان تغییر برخی تنظیمات مربوط به گیم‌پلی را نیز فراهم می‌کند. مسلما ما از نمایشگرهای با رزولوشن بالا، سایه‌ رزولوشن بالا، و reflections maps به همراه تنظیمات گرافیکی رایج پشتیبانی می‌کنیم. این تنظیمات رایج شامل نوع AA F!lter و سطح آن، میزان anisotropic f!ltering، تنظیمات SSAO و غیره می‌شود. برخی از بهبودسازی‌های گرافیکی انحصاری PC شامل contact hardening shadows ،enhanced light ray volumes ،particle system shadows و غیره است. ما تنظیمات متمایزی مختص کیفیت رندر شدن برای بخش‌های مختلف بازی همچون سایه‌ها، انعکاس، چمن، آب، سطح tessellation ،post-fx و غیره قرار دادیم، که همگی برای نسخه PC بهبود کیفی یافته‌اند. ما تنوع و تراکم جمعیت وسایل نقلیه و عابران پیاده را افزایش داده‌ایم تا امکان افزایش سطح کیفیت draw distances فراهم شود. تمامی این بهبودسازی‌ها کیفیت ویژگی بصری بازی را به سطح کاملا جدیدی وارد می‌کند و به بازیکن کنترل کامل و با جزییاتی از تمامی تنظیمات بازی می‌دهد».

 

PC Gamer: اگر می‌شود در مورد ساخت و توسعه Rockstar Video Editor برای «GTA V» صحبت کنید. چه تفاوت‌هایی بین این نسخه و نسخه مخصوص «GTA IV» وجود دارد؟
 

آقای John Macpherson، طراح ارشد گیم‌پلی، از Rockstar Toronto: «قابلیت Rockstar video editor در «GTA V» دارای برخی پیشرفت‌های چشمگیری است. این پیشرفت‌ها از قسمت ضبط کردن شروع می‌شود. حال، بازیکنان می‌توانند به خواست خود ضبط کردن را شروع و متوقف کنند. ما همچنین بخش کاملا جدیدی به نام «Director Mode» اضافه کرده‌ایم. این قسمت، به بازیکنان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از هر شخصیتی که در «GTA V» وجود دارد، از جمله شخصیت‌های داستانی، افراد عضو گروه‌های ساخته شده در بخش Heist، مردم دور و اطراف و حتی حیوانات، به ضبط ویدیو بپردازند. هر کجا که امکانش باشد، این شخصیت‌ها می‌توانند صحبت کرده و به خواست خود اعمالی انجام دهند. این قابلیت اصولا احتمال خلاقیت [در ویدیوها] را افزایش می‌دهد.
امکان تغییر دادن تنظیمات مشخصی از دنیای بازی، همچون زمان و آب و هوا نیز وجود دارد. علاوه بر این، تعدادی از کدهای تقلب نیز در بخش «Director Mode» قابل استفاده هستند تا آن‌هایی که به دنبال خلق ویدیوهای سینماتیک هستند، بتوانند به نحو احسن این کار را انجام دهند.
از لحاظ ویراستاری، «GTA V» امکان ویرایش و افزودن چندین ترک‌ رادیویی به یک ویدیو را دارد. همچنین موسیقی‌های متن بازی به همراه تعداد بیشماری از صداهای ضبط شده تجاری (موجود در خود بازی) برای این قسمت در دسترس هستند. مجموعه جدیدی از فـیلترهای سفارشی به همراه custom post effects tuning اضافه شده. بازیکنان همچنین قادرند افکت‌های مربوط به depth of field را در ویدیوهای خود به دلخواه تغییر دهند. در بخش ویراستاری دوربین، تنظیمات مربوط به ترکیب کردن و هدف ‌گرفتن به منظور کنترل بیشتر بر روی تصاویر گرفته شده، اضافه شده‌اند. از این پس، نسخه‌های نهایی کارهای خود را می‌توانید مستقیما بر روی YouTube به اشتراک گذاشته شده و وارد مسابقات آتی Social Club کنید».

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا