اخبار بازی

نگاهی به ۴ فروشگاه آنلاین بازی‌های ویدئویی در دنیا

 بهتر شدن زیرساخت‌های ارتباطی و افزایش سرعت اینترنت منجر به تغییر روال عرضه بازی‌های ویدئویی شد و دیسک‌های سخت جای خود را به فروشگاه‌های آنلاین دادند. استقبال مخاطبان از این پلتفرم‌ها باعث شد تا بازی‌سازان در کشورهای مختلف به فکر راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه دیجیتالی بازی‌های ویدئویی بیفتند. حتی غول‌های بزرگ فناوری نیز در راستای عرضه خدمات مختلف، به سمت این بازار کشیده شدند و سعی می‌کنند سهمی از این بازار باارزش را از آن خود کنند.

آقای سبزِ بازی‌دوست

در سال ۲۰۰۹ پال سُل‌یوک انگلیسی، «پرایزفایت»، پلتفرم آنلاین بازی‌کردن خود را رها کرد و با همراهی دوستش به سراغ توسعه فروشگاه آنلاین عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی رفت. آن‌ها این فروشگاه را گرین ‌من گیمینگ (Green Man Gaming) نامیدند. این فروشگاه اکنون در بیش از ۱۹۵ کشور دنیا فعال است و به گیمرها بیش از ۶،۶۰۰ نسخه بازی‌ ویدئویی عرضه می‌کند. نکته جالب در مورد گرین‌ من گیمینگ، جریان درآمدی آن است. این فروشگاه ۹۰درصد از درآمد خود را خارج از انگلستان کسب می‌کند.

 

دروازه‌ای برای گیمرها

قضیه از آنجا آغاز شد که یک کاربر آرژانتینی از پارادوکس اینتراکتیو (Paradox Interactive)، ناشر سوئدی بازی‌های ویدئویی، در انجمن کاربری این شرکت درخواست خرید بازی کرد. از آن جایی که این شرکت در آن کشور امکان عرضه بازی به صورت فیزیکی را نداشت، لینک دانلودی برای او ارسال کردند تا بتواند بازی را داشته باشد. این خبر به سرعت در بخش‌های مختلف آن انجمن چرخید و کاربران بیشتری درخواست دریافت بازی به صورت دانلودی به جای نسخه فیزیکی داشتند. این شرکت سرویس توزیع آنلاینی تحت عنوان پارادوکس آن دمند (Paradox on Demand) به راه انداخت که هنگام اعلام رسمی آغاز فعالیتش در سال ۲۰۰۶ به گیمر’ز گیت (Gamer’s Gate) و بعدها به گیمرز گیت (GamersGate)  تغییر نام داد. این فروشگاه اکنون بیش از ۶هزار نسخه بازی ویدئویی به کاربران عرضه می‌کند و با شرکت‌های صاحب‌نام بسیاری نظیر EA و ۲کی (2K) و سگا (Sega) همکاری می‌کند.

هنر‌های الکترونیک وارد توزیع می‌شود

اوریجین محصول کمپانی معروف بازی‌سازی یعنی الکترونیکس آرتس (Electronic Arts) است. این غول صنعت بازی برای تکیمل فرآیند عرضه بازی و هرچه بهتر کردن تجربه کاربری کاربرانش این فروشگاه عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی را عرضه کرد. اوریجین به کاربرانش ضمانت می‌دهد که همیشه بتوانند بازی خود را دانلود کنند و همچنین از لحاظ تعداد دانلود محدودیتی نداشته باشند. همچنین اگر کاربری نسخه فیزیکی بازی را بخرد، می‌تواند کد فروش محصول را در حساب خود در اوریجین وارد کند تا به نسخه دانلودی آن نیز دسترسی داشته باشد.

جنگ به سبک بلیزارد

وقتی بلیزارد بازی دیابلو را در سال ۱۹۹۶ عرضه کرد در کنارش محصولی به نام بتل.نت (Battle.net) را وارد دنیای بازی کرد. در آن زمان این محصول ساده به گیمرها اجازه می‌داد که با یکدگیر گفت‌وگو کنن و لیست‌ بازی‌ها را ببینند. با اتصال کاربران به بتل.نت، امکان گفت‌وگو با سایرگیمرها برایشان فراهم می‌شد و می‌توانید حالت چندنفره دیابلو را در کنار یکدیگر بازی کنند.  بلیزارد در سال ۲۰۰۸ نسخه جدیدی از بتل.نت را عرضه کرد و در گزارش سه ماهه سومش در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که اکنون ماهانه بیش از ۴۲میلیون کاربر از خدماتش استفاده می‌کنند.

هیولا نیز از جمله پلتفرم‌های عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی است که کار خود را در ایران آغاز کرده است و تلاش می‌کند در کنار فروشگاه‌های بین‌المللی بازی، محصولات فاخر ایرانی و خارجی را عرضه کند. بازی‌های تحسین‌شده‌ای نظیر «مموراندا»، «شمشیر تاریکی»، «این‌ جنگ من» و به زودی «فراست‌پانک» در هیولا عرضه می‌شوند که باعث می‌شود کاربران ایرانی بتوانند به‌راحتی به بازی‌های خوب و جذاب دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید:

نگاهی به GOG دومین پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی در دنیا

نگاهی به نقش معروف‌ترین پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی

نگاهی به هامبل‌ باندل پلتفرم عرضه دیجیتال بازی‌های ویدئویی

آریا پیروز

گیم و تکنولوژی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا