اخبار بازی

جریمه 500 میلیونی Facebook در پس شکایت ZeniMax

سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان، شکایت ZeniMax از Facebook به نتیجه رسید و دادگاه Facebook را به پرداخت 500 میلیون دلار جریمه محکوم کرد.

مدتی پیش بود که ZeniMax از Facebook، صاحب جدید Oculuc شکایت کرد. در این شکایت ذکرشده بود که Oculus در قسمت نرم‌افزاری خود از کدی استفاده کرده که صاحب آن id Software، از استودیوهای تحت کنترل ZeniMax بوده است. طبق گفته این شرکت، John Carmack از کارمندان ارشد id Software و خالق Doom، قبل از پیوستن به Facebook برای کار بر روی Oculus فلش درایوی حاوی 10000 فایل را با خود برده بود و مقداری از این فایل‌ها و کدها در بخش نرم‌افزاری Oculus بکار برده شده‌اند. ZeniMax اشاره کرد که Carmack در سال 2012 به پیشرفت قابل‌توجهی درزمینهٔ واقعیت مجازی دست‌یافته بود. هم‌چنین در زمانی که Carmack هنوز برای Zenimax کار می‌کرد دیداری با Palmer Lucky-شخص اصلی پشت Oculus- داشته است که در این دیدار در مورد مواردی صحبت کرده‌اند که تحت قرارداد عدم بازگویی بین Carmack و ZeniMax بوده‌اند.

در مقابل، وکلای Lucky سعی کردند نشان دهند که قبل از این دیدار بین او و Carmack، بخش نرم‌افزاری Oculus از پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای برخوردار بوده که موردقبول دادگاه قرار نگرفت. در پایان Facebook به پرداخت 500 ملیون دلار جریمه شد، ولی درخواست اولیه ZeniMax مبنی بر غرامت 6 میلیارد دلاری و سهم داشتن در Oculus رد شد.

پس‌ازاین حکم، Carmack طی پستی طولانی ناراحتی خود را ابراز کرد. او گفت که به نظرش متخصص نرم‌افزار که در دادگاه شهادت داده به سمت ZeniMax تمایل داشته « و فقط برای پول به دادگاه آمده بود». او همچنین اضافه کرد که فقط در قسمتی بسیار کوچک در مورد Shader ها شباهتی بین کدها دیده می‌شود و برنامه نویسان Oculus به دیتابیس واقعیت مجازی id Software دسترسی نداشته‌اند. در مقابل ZeniMax اعلام کرد که علاوه ازنظر متخصص که آثاری از کپی مستقیم و غیرمستقیم از کد نوشته‌شده را پیدا کرد، تعدادی از برنامه نویسان Oculus نیز اعتراف به استفاده از کد Carmack کرده‌اند و در یک مورد شخص موردنظر اعتراف یه کپی کردن مستقیم کد کرده بود. در قسمتی دیگر اشاره‌ای به یکی از برنامه نویسان ارشد Oculus شد که درخواستی برای «کد مادر که توسط Carmack به اشتراک گذاشته‌شده» را داده بود. علاوه بر این Carmack به‌محض شنیدن خبر شکایت ZeniMax بیش از 92% هارد درایو خود را کاملاً پاک و اطلاعات ضبط‌شده بر آن را از بین برده بود. البته قبلاً Carmack این مسئله را انکار نموده بود.

 

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا