نگاهی به بازی میهن‌پرستانه فریاد آزادی: تنگستان

اینجا ایران، قرن نوزدهم و بحبوحه جنگ جهانی اول است. خلیج همیشه فارس تحت استعمار بریتانیایی‌ها قرار گرفته است و شما آن ایرانی هستید که تفنگش را برمی‌دارد تا بوشهر و تنگستان را از شر بریتانیایی استعمارگر نجات دهد.  اسلحه به دست، دوشادوش رئیسعلی دلواری به جنگ با استعمارگران می‌روید تا خاک ایران را از گزند دشمنان حفظ کنید.

 این‌ها همه بخشی از بازی جذاب و میهن‌پرستانه «فریاد آزادی: تنگستان» است، روایتی از مبارزه با استعمارگران ایران.

 فریاد آزادی: تنگستان

چریک‌های قرن نوزدهم

«چگونه می‌توانم بی‌طرفی اختیار کنم درحالی که استقلال ایران در معرض خطر جدی قرار گرفته است؟» این جملات از دهان رئیسعلی دلواری بیرون می‌آید. آن‌هم زمانی که وطن‌فروشان از او می‌خواهند تا جلوی انگلیس ایستادگی نکند و به نیروهایش دستور دهد که اجازه دهند انگلیسی به سمت شیراز قشون‌کشی کنند. در روایات تاریخی آمده‌ است که بریتانیایی‌ها حتی پیشنهاد ۴۰هزار پوندی به رئیسعلی دادند تا او را متقاعد کنند که نیروهایش را از جنگ باز دارد.

رئیسعلی علیه انگلیسی‌‌ها قیام می‌کند و در مقابل تهدید‌های آن‌ها چنین جواب می‌دهد‌ «خانه ما کوه است و انهدام و تخریب آن خارج از حیطه قدرت و امکان امپراطوری بریتانیای کبیر است. بدیهی است که در صورت اقدان آن دولبت به جنگ با ما تا آخرین حد امکان، مقاومت خواهیم کرد».

رئیسعلی شجاعت بسیاری به خرج می‌داد و خالو رفیق دیرینه‌اش نیز در جنگ‌ها همراهش بود. آن‌ها در جنگی با نیروهای متجاوز انگلیسی توانستند بخش اعظمی از ارتش ۵هزار نفره آن‌ها را نابود کنند. رشادت‌های دلیران تنگستان به حدی بود که سرانجام برای انگلیسی‌ها ارتش‌هایی از عراق و هند آوردند تا با بمباران دلوار، قدرت رئیسعلی و یارانش را کم کنند.

 

غم تاراج وطن و داغِ پدر

در خانه گیر افتادید و نیروهای هندی و انگلیسی از همه طرف شما را محاصره کرده‌اند. باید بتوانید تا آمدن رئیسعلی و نیروهای کمکی، دشمن را مشغول نگه دارید. هر دقیقه به تعداد نیروها اضافه می‌شود. مسلسل‌چی‌ها پشت تفنگ‌‌های خود خانه را به رگبار می‌بندند. باید وارد اتاق دیگر شوید و جلوی افرادی که از حیات قصد ورود به خانه را دارند بگیرید. بهترین کار این است که سر در را خراب کنید تا جلوی افراد بگیرید. باید سریع از این اتاق به سمت اتاق دیگر بروید و حق مهاجمان را کف دستشان بگذارید. ناگهان صدای اصابت توپ با خانه شنیده می‌شود. بووووم! خانه خراب می‌شود و رفیق‌ و هم‌رزمتان همان لحظه تیر می‌خورد. مجروح روی زمین افتاده‌اید، نیروهای دشمن بالای سرتان می‌آیند و …

دشمنان پدرتان را به شهادت می‌رسانند و شما اکنون هم غم تاراج وطن دارید و هم داغ پدر. این‌ها هر دو دلایل محکمی می‌شوند تا بخواهید دست انگلیسی‌ها را از این خاک کوتاه کنید. همه جا نیروهای مستعمره این کشور حضور دارند و هرچه‌قدر هم این نیروها را بکشید بازهم به تعدادشان افزوده می‌شوند. رئیسعلی ماموریت ویژه‌ای برایتان دارد و آن‌هم منهدم کردن انبار آذوقه و مهمات انگلیسی‌هاست. تک و تنها به ارتش دشمن می‌زنید تا زمین‌گیرشان کنید. سر راهتان پل‌های پشت سر را خراب می‌کنید تا مسیر رفت‌وآمد انگلیسی‌ها به انبار تا محل جنگ را سخت‌تر از هیمه کنید. مخفیانه وارد کامیون‌هایی می‌شوید که به سمت انبار دشمن می‌روند و در آن‌ محل به سراغ انبار می‌روید تا آن را بمب‌گذاری کنید. پس از کار گذاشتن بمب باید، به سراغ رادیوهای ارتباطی بروید و آن‌ها را قطع کنید تا دشمن فرصت اطلاع‌رسانی به مقر فرماندهی را نداشته باشد و نیروهایتان بتوانند شبیخون سنگینی به آن‌ها بزنند. آزادی را در تنگستان بوشهر فریاد می‌زنید و با نیروهای خودی از محل فرار می‌کنید.

این توصیف بخشی از بازی «فریاد آزادی: تنگستان» است که در آن نقش یک میهن‌پرست را دارید و باید از کیان وطن دفاع کنید.

موسیقی فوق‌العاده و صداگذاری جالب

نقطه قوت بازی «فریاد آزادی: تنگستان» موسیقی و صداگذاری بسیار خوب است. این بازی در سال ۱۳۸۹ کلید خورده است و با توجه به جوان بودن صنعت بازی در آن زمان، می‌توان گفت که صداگذاری و موسیقی حرفه‌ای باعث می‌شود تا گیمر به خوبی در جو و جریان بازی قرار بگیرد. به این ترتیب شخص بازی کننده، عمق موضوع را درک و با شخصیت اول بازی هم‌ذات پنداری می‌کند.

این بازی اکنون در وب‌سایت هیولا با قیمت ۸۹۰۰ تومان به فروش می‌رسد اما به مناسب دهه فجر، دست‌اندرکاران این بازی و هیولا، این محصول را با تخفیف ۵۰ درصدی به فروش می‌رسانند.

مصاحبه با احسان ابراهیم زاده طراح بازی فریاد آزادی: تنگستان

 

نظرات

  1. بسیار علاقه مند این بازی شدم
    در مورد شباهت کاراکتر به نظر من مشکلی نداره قیافه مهم نیست به نظر من

  2. alfredo_194

    فکر کنم انتظارات ما از بازی ایرانی زیاده

  3. Mr.unknown

    سال ۹۰ یک بازی شبیه این منتشر شد به نام "میرمهنا"، اونقدر باگ داشت اصلا حوصلم نکشید دیگه بازیش کنم، بعدش هم فروختمش، خیلی هم جذاب نبود، این هم معلومه شبیه همونه.

  4. saphire

    vaan 2تو مملکتی که تو رسانه میله ایش میان هر چی از دهنشون در میاد بار فردوسی میکنن و بهش فاشیست و نژاد پرست میگن و گوینده این مضخرفات جوری ژست میگیره که انگار فاتح برلین بوده !

    وقتی اسم میهن پرستی و این چیزا میاد ته تهش چند تا کلیشه انقلابی ، مذهبی خوابیده

    چیزی به اسم میهن پرستی و ناسیونالیسم تو رگ و خون هیچ کس نیست

    کاری به صحبتت ندارم اصلا، فقط این ناسیونالیست بار معنایی منفی داره، کمی افراطی می شه به قولی:D معادل انگلیسی میهن پرستی که مد نظر شماست Patriotism هست.
    Spoiler

  5. vaan 2

    تو مملکتی که تو رسانه میله ایش میان هر چی از دهنشون در میاد بار فردوسی میکنن و بهش فاشیست و نژاد پرست میگن و گوینده این مضخرفات جوری ژست میگیره که انگار فاتح برلین بوده !

    وقتی اسم میهن پرستی و این چیزا میاد ته تهش چند تا کلیشه انقلابی ، مذهبی خوابیده

    چیزی به اسم میهن پرستی و ناسیونالیسم تو رگ و خون هیچ کس نیست

  6. ramaz

    بهر حال جذب مخاطب مساله مهمیه
    بیشتر خاطر همونه بنظرم

  7. saphire

    ramazپیش تولید بازی و هر محصول محتوایی مشابه دیگه یک بخش ابتدایی از کاره که غیر از کانسپت و ساختار کلی اونم بصورت ابتدایی چیز قابل ارایه دیگه ای نداره. گاها تا یکسال دو سال هم طول میکشه توی مملکت ما.
    مهم البته خود پروسه ی ساخت بازیه که تغییر و اصلاح المانهای مهم (مثل روند داستان و گیم پلی و طراحی شخصیت ها) و الگو برداری از ساختار بازی های مشابه و مطرح روز دنیا درش یک امر عادی و مرسومه. این اصلاحات و الگو برداری های ریز و درشت به هر دلیلی ممکنه حتی اواسط و یا اواخر تولید و هر چند بار که نیاز باشه اعمال بشن.

    غیر از مشاهده آرت پیش نمایش بازی و شخصیت رئیسعلی متاسفانه فرصت تجربه مستقیمش رو نداشتم. اما در همین یک مورد فکر میکنم بین الهام گرفتن و کپی کاری یه فرقی باید باشه که متاسفانه اینجا برای مایی که tlou رو تجربه کردیم براحتی قابل چشم پوشی نیست…

    بازم ببخشید اگه زیاده گویی شد.

    البته من خودم با این قیافه ای که ساختن مشکل دارم، چرا همچین آدمی:

    که کل دغدغش مبارزه با استعمار انگلیس بوده رو اومدن شبیه یه سفید پوست انگلیسی مو خرمایی ساختن؟

  8. ramaz

    saphire

    بازی از سال ۸۹ در دست ساخت بوده البته. فکر نکنم خیلی ربطی داشته باشن.

    پیش تولید بازی و هر محصول محتوایی مشابه دیگه یک بخش ابتدایی از کاره که غیر از کانسپت و ساختار کلی اونم بصورت ابتدایی چیز قابل ارایه دیگه ای نداره. گاها تا یکسال دو سال هم طول میکشه توی مملکت ما.
    مهم البته خود پروسه ی ساخت بازیه که تغییر و اصلاح المانهای مهم (مثل روند داستان و گیم پلی و طراحی شخصیت ها) و الگو برداری از ساختار بازی های مشابه و مطرح روز دنیا درش یک امر عادی و مرسومه. این اصلاحات و الگو برداری های ریز و درشت به هر دلیلی ممکنه حتی اواسط و یا اواخر تولید و هر چند بار که نیاز باشه اعمال بشن.

    غیر از مشاهده آرت پیش نمایش بازی و شخصیت رئیسعلی متاسفانه فرصت تجربه مستقیمش رو نداشتم. اما در همین یک مورد فکر میکنم بین الهام گرفتن و کپی کاری یه فرقی باید باشه که متاسفانه اینجا برای مایی که tlou رو تجربه کردیم براحتی قابل چشم پوشی نیست…

    بازم ببخشید اگه زیاده گویی شد.

  9. saphire

    ramaz

    دستشون درد نکنه ولی حتما باید رئیسعلی رو شبیه جوئل در میاوردن؟؟

    بازی از سال ۸۹ در دست ساخت بوده البته. فکر نکنم خیلی ربطی داشته باشن.

  10. ramaz

    دستشون درد نکنه ولی حتما باید رئیسعلی رو شبیه جوئل در میاوردن؟؟

نظر دهید