بازی ها و اپلیکیشن های موبایل

معرفی بازی Pokemon Go

شاید کمتر کسی در ایران با عبارت “Gotta catch ’em all” آشنایی داشته باشد. این جمله شعار اصلی مجموعه بازیهای Pokemon است که در اواسط دهه 90 توسط Satoshi Tajiri در ژاپن خلق شد. پوکمون حاصل ترکیب 2 علاقه اصلی Tajiri بود; سرگرمی دوران کودکی‌اش یعنی جمع آوری حشرات و عشق زیادش به بازیهای کامپیوتری. چند سال طول کشید تا Tajiri ایده اولیه پوکمون را در ذهنش پرورش دهد و سپس به کمک کمپانی نینتندو اولین بازی از سری پوکمون روی کنسول دستی Game Boy منتشر شد. ایده‌ی کلی سری به این صورت است که بازیکن باید پوکمون ها را جمع آوری و تربیت (آپگرید) کرده و برای مبارزه با دیگر پوکمون ها آماده کند.

رویای اصلی Tajiri همواره این بوده که کودکان به جای بازی کردن در محیط خانه، در دنیای واقعی قدم بگذارند و هرچه بیشتر محیط اطراف خود را کشف کنند. شاید تا اینجا سری بازیهای پوکمون کمک زیادی به تحقق این رویا نکرده بودند، اما بازی جدید این سری که Pokemon Go نام دارد چالش بسیار بزرگی را این بار در دنیای واقعی پیش روی بازیکنان میگذارد.
Pokemon Go یک بازی موبایل است که هفته گذشته برای سیستم عاملهای iOS و Android منتشر شده و در کمتر از چند روز به صدر جدول دانلود در App Storeها رسیده به طوریکه حتی شبکه‌های اجتماعی محبوبی مانند Twitter و Tider را نیز پشت سر گذاشته است.

معرفی بازی Pokemon Go

در Pokemon Go هدف اصلی همچنان ثابت است. “Gotta catch’ em all” یا “باید همشونو بگیرم!”. با این تفاوت که بازی در دنیای واقعی اتفاق میافتد. بازی از قابلیت‌های اسمارت فون های امروزی نهایت استفاده را برده و با بکار گیری قابلیت‌هایی نظیر GPS و دوربین گوشی، امکان گرفتن پوکمون ها را برای شما فراهم میکند.

زمانی که بازی را بر روی گوشی خود اجرا میکنید، باید شروع به قدم زدن در دنیای واقعی کرده تا پوکمون هایی که در نزدیکی شما هستند را پیدا کنید. زمانی که در حال قدم زدن هستید، بازی با نشان دادن تعدادی ردپا به شما میگوید که پوکمون هایی که در آن نزدیکی هستند چقدر با شما فاصله دارند. یک رد پا نشان دهنده این است که پوکمون بسیار به شما نزدیک است و سه رد پا به این معناست که برای پیدا کردن پوکمون باید به جستجو ادامه دهید. زمانی که به اندازه کافی نزدیک شوید، پوکمون روی صفحه گوشی شما نمایان میشود و باید با پرتاب PokeBall، آن را بگیرید.

معرفی بازی Pokemon Go

پوکمون ها به صورت اتفاقی در نقاط مختلف ظاهر میشوند اما نکته‌ی جالب اینجاست که زمان، نوع آب و هوا، موقعیت جغرافیایی و حتی تراکم جمعیت در تعداد و نوع پوکمون ها تاثیر دارند. به عنوان مثال اگر نزدیک آب باشید، احتمال نمایان شدن پوکمون های آبزی بیشتر است و یا در محیطهای شهری گونه‌های معمولی تری از پوکمون ها را شاهد خواهید بود. به گزارش برخی از کاربران، بارش مداوم باران در شهر محل زندگیشان باعث شده است تا تعداد پوکمون های آبزی بیشتری نمایان شوند. همچنین در مناطقی که تراکم جمعیت بالاتر است، احتمالا تعداد پوکمون ها نیز بیشتر خواهد بود.

همانطور که گفته شد، هدف از جمع آوری پوکمون ها تعلیم (یا آپگرید) و آماده سازی آنها برای مبارزه است. نکته اول در مورد آپگرید کردن پوکمون ها این است که هرچه Trainer Level شما بالاتر باشد، میتوانید پوکمون های بهتری را بگیرید و آنها را به درجات بالاتری ارتقاء دهید. تقریبا به ازای هر حرکتی که در بازی انجام میدهید، XP کسب میکنید و این XPها Trainer Level شما را بالا میبرند.

معرفی بازی Pokemon Go

ارتقاء پوکمون ها به 2 گونه متفاوت انجام میشود. در گونه اول که Power Up نام دارد میتوانید قدرت مبارزه (Combat Power) پوکمون خود را افزایش دهید و در گونه دوم که Evolve یا تکامل نام دارد، میتوانید پوکمون خود را به گونه‌ی دیگری (که قوی تر است) تبدیل کنید. البته در حال حاضر هر گونه تنها یک یا دو بار میتواند تکامل یابد.

برای ارتقاء پوکمون های خود نیاز به Stardust و Candy دارید. Stardust فقط میتواند قدرت مبارزه را افزایش دهد در حالی که Candy علاوه بر افزایش قدرت مبارزه، میتواند پوکمون ها را تکامل دهد و به گونه های قوی تر تبدیل کند.

بهترین راه برای جمع‌ آوری Candy و Stardust، گرفتن پوکمون است. هرچه تعداد بیشتری پوکمون بگیرید تعداد Candy و Stardustهای شما هم بیشتر میشود. البته به اینکه نکته هم توجه داشته باشید که هرنوع از پوکمون نوع خاصی از Candy برای ارتقاء یا تکامل احتیاج دارد.

راه دیگری که برای جمع آوری Candy وجود دارد Transfer کردن پوکمون ها برای پروفسور Willow است. ترنسفر کردن پوکمون های تکراری برای پروفسور میتواند روش خوبی برای گرفتن Candy باشد.

اما هدف از جمع آوری و ارتقاء پوکمون ها چیست؟ بله مبارزه!

معرفی بازی Pokemon Go

مکانهایی به نام Gym (باشگاه) در بازی وجود دارند که در آنها میتوانید با بازیکن‌های دیگر مبارزه کنید. در بازی سه تیم زرد، قرمز و آبی وجود دارد که پس از رسیدن به سطح 5 میتوانید عضو یکی از این تیم‌ها شوید. زمانی که عضو تیم میشوید میتوانید به باشگاه‌هایی که متعلق به تیم‌های دیگر هستند بروید و در آنها با دیگر بازیکن‌ها مبارزه کنید. اگر در مبارزه پیروز شوید میتوانید آن باشگاه را تصرف کرده و به تیم خود اضافه کنید.

علاوه بر باشگاه، مکانهای دیگری به نام Pokestop نیز بر روی نقشه بازی وجود دارند. با مراجعه به Pokestopها میتوانید آیتمهایی که به شما برای گرفتن پوکمون‌ها کمک میکنند را دریافت کنید.

باشگاه یا Pokestop ممکن است در هر مکانی وجود داشته باشد. شرکت سازنده بازی یعنی Niantic، اطلاعات لازم برای مشخص کردن مکان باشگاهها و Pokestopها را از بازی قبلی خود Ingress استخراج کرده است و جالب است بدانید این اطلاعات مربوط به مکانها توسط کسانی که Ingress را بازی میکردند برای شرکت سازنده ارسال شده است. بدین ترتیب ممکن است نانوایی یا سوپرمارکت محل شما در واقع یک باشگاه و یا Pokestop باشد. این موضوع در همین ابتدای انتشار بازی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به طوریکه بسیاری از ایستگاه‌های پلیس، کلیساها، موزه‌ها و حتی اردوگاه کار اجباری آشویتس با ازدحام جمعیت روبرو شده‌اند. این مشکل موجب آن شده تا در برخی از کشورها انجام بازی در چنین مکانهایی ممنوع شده و حتی پیگرد قانونی داشته باشد.

معرفی بازی Pokemon Go

خوشبختانه یک ویژگی جدید که چند روز بعد از انتشار به بازی اضافه شد، به بازیکنان اجازه میدهد تا از شرکت سازنده درخواست کنند باشگاه یا Pokestop جدید در محل مورد نظرشان ثبت شود و یا مکانهای نامناسب را گزارش دهند تا به جای دیگری منتقل شوند. با استفاده از همین ویژگی باشگاههای فوتبال نظیر منچستر سیتی و بنفیکا در محل خود Pokestop و باشگاه ثبت کرده‌اند تا علاقمندان بتوانند به این مکانها مراجعه کنند.

معرفی بازی Pokemon Go

در مرحله‌ی اول، Pokemon Go در کشورهای آمریکا، بریتانیا، نیوزلند، استرالیا و آلمان منتشر شده است و به دلیل دانلودهای بسیار بالا که حتی از حد انتظارات سازندگان بازی نیز بیشتر بوده، سرورهای بازی دچار مشکلات بسیاری شده‌اند. به همین دلیل احتمالا انتشار بازی در سایر نقاط جهان با تاخیر مواجه خواهد شد. در حال حاضر در ایران امکان اتصال به سرورهای بازی وجود ندارد و تنها از طریق تغییر IP Address میتوان به سرورهای بازی وصل شد. اما به مرور زمان و با حل شدن مشکلات سرورهای بازی، میتوان انتظار داشت تا بازی در سراسر دنیا قابل بازی کردن باشد. پس اگر در آینده‌ای نزدیک مشاهده کردید که چند نفر وسط خیابان به یک نقطه خیره شده‌اند و مدام انگشت خود را روی صفحه گوشی خود میکشند، تعجب نکنید. آنها مشغول گرفتن پوکمون هستند!

اگر سوالی در ارتباط با بازی ذهن شما را مشغول کرده است حتما مقاله “پاسخ به سوالات شما در بازی Pokemon GO را مطالعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا