بازی ها و اپلیکیشن های موبایل

بررسی بازی جیرینگ لند

بازیهای شهرسازی که بازیکن را در نقش شهردار قرارداده و وظیفه بازسازی و رونق بخشیدن به شهر را به بازیکن واگذار می‌کنند، از قدمت و محبوبیت بسیار زیادی برخوردارند. این دسته از بازی‌ها معمولا به دلیل پیچیدگی زیاد، بسیار دشوار هستند و ساعت‌ها طول می‌کشد تا بازیکن بتواند با تمام مکانیزم‌های بازی و عملکرد آنها آشنا شود. اما استودیوی آناشید با عرضه عنوان جیرینگ لند، مدیریت شهری را تا حد امکان ساده کرده به طوریکه بعد از تنها چند دقیقه کاملا با بازی آشنا شده و می‌توان شهرسازی را آغاز کرد. این ساده سازی از جهاتی بسیار خوب است ولی از جهاتی دیگر بازی را تبدیل به یک عنوان بسیار سطحی و کم عمق کرده است. در ادامه با بازی‌سنتر همراه باشید تا بیشتر در مورد جیرینگ لند بدانید.

بررسی بازی جیرینگ لند

در ابتدای بازی یک شهر خالی از سکنه در اختیار شما قرار می‌گیرد و یک لبو فروشی، تمام چیزی است که دارید! اما پیشروی در بازی آسان است و به راحتی بعد از چند دقیقه بازی کردن می‌توانید شعبات بیشتری برای لبو فروشی خود بزنید. هرچه تعداد شعبات بیشتر باشند طبیعتا پول بیشتری در می‌آورید همچنین بعد از رسیدن تعداد شعبات به عددی خاص، میزان درآمد یا سرعت تولید 2 برابر می‌شود. برای هر بار تولید، لازم است که یک بار صفحه گوشی را لمس کنید اما بعد از کسب پول کافی، می‌توانید یک مدیر برای لبو فروشی خود استخدام کنید تا بدون نیاز به دخالت شما، لبو فروشی کار کرده و برای شما کسب درآمد کند. حتی زمانی که از بازی خارج می‌شوید!

بعد از لبو فروشی نوبت به نانوایی می‌رسد و پروسه‌ی افزایش شعبات و استخدام مدیر ادامه پیدا می‌کند تا به مشاغل بزرگتر و پرسودتر مثل کمپ ترک اعتیاد، باشگاه بدنسازی، صرافی، بانک و … می‌رسید. طبیعتا هرچه کسب و کار بزرگتر باشد، هزینه راه‌اندازی، گسترش و استخدام مدیر برای آن نیز بیشتر است.

در بازی همچنین قسمتی با نام ارتقاء وجود دارد که با استفاده از آن و پرداخت مبالغ مشخص شده، می‌توانید سرعت تولید یا میزان درآمد کسب و کارهای خود را چند برابر کنید. هرچند که مبالغ درخواستی برای هر مرحله افزایش چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. به عنوان مثال برای 4 برابر کردن میزان درآمد لبو فروشی به چندین تریلیون پول احتیاج دارید در حالیکه تنها با چند میلیون می‌توانید درآمد صرافی را 2 برابر کنید. موضوع اینجا جالب می‌شود که درآمد لبو فروشی بعد از احداث 100 شعبه چیزی در حدود 100 هزار تومان است در حالیکه درآمد صرافی بعد از احداث تنها 5 شعبه چیزی در حدود 200 میلیارد!

بررسی بازی جیرینگ لند

بعد از کمی پیشروی در بازی، شهر شما آماده پذیرش مهاجر می‌شود. هرچه تعداد مهاجرها بیشتر باشد، درصد سودی که از کسب و کارهای خود به دست می‌آورید نیز بیشتر می‌شود. اما نکته بد ماجرا اینجاست که برای پذیرش مهاجر باید هرچیزی که ساخته‌اید را تخریب کرده و دوباره از صفر شروع کنید! متاسفانه این موضوع هر بار که مهاجر جدید به شهر می‌آید تکرار می‌شود و اگر بخواهید حتی 1 مهاجر جدید بگیرید، باید دوباره همه چیز را از صفر شروع کنید. البته بازی این امکان را به شما می‌دهد تا در ازای پرداخت 100 شمش طلا بدون تخریب شهر مهاجرهای جدید را بگیرید، اما همونطور که احتمالا حدس زده‌اید برای داشتن شمش طلا باید پول واقعی خرج کرده و از فروشگاه بازی خرید کنید! پروسه تخریب شهر، جذب مهاجر جدید و ساخت دوباره همه چیز شاید برای چند بار اول جذابیت داشته باشد اما خیلی زود خسته کننده و تکراری می‌شود.

پولی که در بازی به دست می‌آورید علاوه بر اینکه برای ساخت شعبات جدید یا استخدام مدیر کاربرد دارد، برای خرید الماس از معدن نیز استفاده می‌شود. این الماس‌ها در واقع رتبه بازیکنان مختلف در بازی را نشان می‌دهند. پس اگر می‌خواهید در جدول رده‌بندی اول باشید، باید عمده پول خود را صرف خرید الماس بکنید.

آناشید در زمینه گرافیک بسیار خوب عمل کرده و سبک کارتونی و دو بعدی بازی بسیار خوب از کار درآمده است. شهر شما به صورت طبقاتی روی هم چیده شده و هر شغل جدید، یک طبقه به آن اضافه می‌کند. همچنین استفاده از بعضی نمادهای شهر تهران در پس زمینه و اشاره به بعضی هنجارهای روز اجتماع در نامگذاری مدیرانی که استخدام می‌کنید، علاوه بر جذاب کردن بازی برای کاربران ایرانی، آن را تاحدودی بامزه نیز کرده‌اند. بازی در قسمت صدا تقریبا هیچ حرفی برای گفتن ندارد و به جز یک آهنگ (آهنگ Money از گروه Pink Floyd)، هیچ صدای دیگری در بازی شنیده نمی‌شود.

بررسی بازی جیرینگ لند

جیرینگ لند مانند بسیاری دیگر از بازیهای Free 2 Play، علاوه به تشویق بازیکنان به خرید از فروشگاه، برای کسب درآمد از پخش تیزرهای تبلیغاتی استفاده می‌کند. استودیو آناشید در این زمینه خلافیت زیادی به خرج داده و با قرار دادن بخشی به نام سینما در بازی، بازیکن را به دیدن تیزرهای تبلیغاتی در ازای 2 برابر شدن میزان درآمد کسب و کارهایش برای مدت 3 ساعت تشویق می‌کند. همچنین وقتی که بعد از چند ساعت به بازی سر می‌زنید، پیشنهاد وسوسه کننده 2 برابر شدن میزان درآمدتان در این مدت در ازای دیدن یک تیزر تبلیغاتی پیش رویتان قرار می‌گیرد!

جیرینگ لند را نمی‌توان یک عنوان مدیریت شهری کامل با مکانیزم‌های پیچیده و درگیر کننده دانست. اما می‌توان گفت که عنوانی سرگرم کننده است که با وجود کم و کاست‌هایی که دارد، می‌تواند برای چند روز شما را سرگرم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا