نقد و بررسی Middle-Earth: Shadow of War

نقد و بررسی Middle-Earth: Shadow of War

اگر از طرفداران دنیای تالکین یا فیلم ارباب حلقه‌های پیتر جکسون باشید، قطعا نام بازی «Shadow of Mordor» را شنیده اید. عنوان موفقی که در سال ۲۰۱۴ توسط استدیو «Monolith» منتشر شد و با به دست آوردن نظر مثبت رسانه‌ها و بازیکنان، توانست به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند، تا جایی که ناشر بازی، «Warner Bros» تصمیم گرفت با سرمایه بیشتری نسخه بعدی را نیز راهی بازار کند. اکنون شماره بعدی این عنوان، «Shadow of War»، بعد از سه سال بازگشته تا موفقیت‌های خود را تکرار کند، ماموریتی که می‌تواند سرنوشت این فرانچایز را مشخص کند.

داستان دقیقا پس از پایان نسخه قبل آغاز می‌شود، جایی که قهرمان داستان یعنی تالیون پس از گرفتن انتقام خود از Black Hand وارد داستانی تازه شده، ماجرایی که این‌بار فقط به انتقام محدود نبوده و باید خود را برای نبردهای حماسی‌تر و فتوحات گسترده آماده کنید. دنیای بازی فضاسازی خوبی مانند نسخه قبلی دارد و به لطف هنر قلم تالکین، با اینکه قهرمان ما یعنی تالیون، کاملا ساخته ذهن استدیو  سازنده بوده اما باز هم دنیای خارق‌العاده Middle-Earth و موجودات شگفت‌انگیزش، روایت جالبی را برای شما تدارک دیده‌اند. حضور دشمنان معروف سری اصلی در این شماره، می‌تواند برای علاقه‌مندان به ارباب حلقه‌ها بسیار جذاب باشد، اگر از علاقه‌مندان به این دنیا باشید، قطعا با عنکبوت غول پیکر باستانی که در قسمت آخر حسابی برای فرودو دردسر ساز شد، آشنایی دارید. حالا این جانور به بازی آمده تا هم بخشی از خط داستانی اصلی بازی بوده و هم سهمی در ماموریت‌های فرعی داشته باشد. دیگر شخصیت افسانه‌ای دنیای سرزمین میانه که در بازی با دیدنش حسابی هیجان زده خواهید شد Balrog است، هیولای آتشین و جهنمی که قبلا با فیلم ارباب حلقه‌ها با او آشنا شدید، همان شیطانی که روی پل با شلاق آتشینش گاندولف را به اعماق تاریکی‌ها فرستاد حال در این نسخه برای شما نیز مزاحمت ایجاد خواهد کرد! گر چه حضور شخصیت‌های معروف بر جذابیت داستان می‌افزاید، اما نحوه روایت آن عالی نبوده و نباید روی یک داستان عالی و منسجم حساب کنید، بلکه نویسنده بیشتر سعی کرده از چند خط داستانی پراکنده در کنار یکدیگر استفاده کند تا بتواند بخش بیشتری از دنیای تالکین را به نمایش کشیده و طرفداران را راضی نگه دارد، هر چند در اجرای این امر کاملا موفق نبوده و با توجه به پتانسیل موجود، انتظار خلق داستان به مراتب بهتر و درگیر کننده‌تری داشتیم.

برای شروع اگر بخواهیم بین Shadow of War و نسخه قبلی مقایسه‌ای داشته باشیم، شاید بهترین عبارت برای توصیف تفاوت‌ها کلمه «وسعت» باشد. نسخه جدید بازی نسبت به نسخه قبلی به معنای واقعی وسیع‌تر شده، اما این وسعت فقط در نقشه‌ها و مکان‌های بازی خلاصه نمی‌شود، بلکه کل گیم‌پلی تحت تاثیر آن قرار گرفته و در اکثر بخش‌ها، خصوصا در سیستم «Nemesis»، سورپرایز‌های ویژه ای برای شما آماده شده است. عمده جریان بازی کماکان به مبارزه با Orc ها و دیگر مخلوقات خلق شده در دنیای سیاه موردور می‌گذرد و سیستم مبارزات همانند نسخه قبل است اما این‌بار با امکانات بیشتر. در طی بازی شاهد انواع مختلف Orc خواهید بود که کشتن هر کدام نیازمند روش‌های متفاوتیست. برای مثال شکار Warrior ها معمولا ساده بوده اما اگر با Savage ها رو به رو شوید بهتر است اول آن‌ها را فریز کرده و بعد کارشان را تمام کنید، از طرفی نمی‌توانید روی مبارزه رو در رو با Defender ها با سپرهای قدرتمندشان حساب کنید و بهترین راه برای از پا درآوردن آن‌ها استفاده از یک حرکت‌ آکروباتیک و ضربه زدن از پشت به آن‌هاست. هنگامی که به مبارزه با Warchief ها وCaptain ها برسید، متوجه می‌شوید به حدی تنوع بالاست که به ندرت به دشمنانی شبیه هم بر می‌خورید. هر کدام از کاپیتان‌ها نقاط قوت و ضعف و ترس خاص خود را دارند، صد البته که بعضی مواقع با هیولاهایی رو به رو خواهید شد که نه چیزی آن‌ها را ترسانده و نه چیزی متزلزلشان می‌کند. در هنگام رو به رو شدن با این موجودات باید روی تمام توانایی‌های خود حساب باز کنید به خصوص اگر این فرمانده محترم مشخصه No Chance هم داشته باشد، این یعنی هیچ شانس دومی در برابر او نخواهید داشت. همان‌طور که گفتیم تنوع در کاپیتان‌ها بسیار بالاست و هر کدام از این اورک‌ها به سلاح‌های خاصی مجهز هستند، بعضی از این سلاح‌ها به سم آغشته شده‌اند و می‌توانند برای مدتی به شما دمیج بسیار بالایی وارد کنند، بعضی از این سلاح‌ها آتشین بوده و بعضی هم به نفرین آلوده‌اند. در نقطه مقابل این موضوع هر کدام از کاپیتان‌ها نسبت به برخی عامل‌ها حساس بوده و نسبت به بعضی دیگر کاملا ایمن هستند، مثلا یک کاپیتان ممکن است در برابر به سم کاملا مقاوم بوده اما با کوچک‌ترین شعله آتش به شدت آسیب ببیند. حتی این هیولاها احساسات پویایی هم دارند و رفتار شما و چیزی که در جنگ با آن رو به رو می‌شوند تاثیر مستقیمی بر روی آن‌ها خواهد گذاشت، مثلا ممکن است وقتی یک وارچیف با خیانت بادیگارد خودش رو به رو می‌شود عصبانی شده و قدرتش چند برابر شود، یا دقیقا برعکس از ترس دیوانه شده و درهم بشکند. در این شماره دست شما برای سبک مبارزات کاملا باز است، می‌توانید از مخفی کاری استفاده کرده و دشمنان را در سایه‌ها سلاخی کنید یا بی سر و صدا به ذهنشان نفوذ کرده و آنها را به تیم خود اضافه کنید یا اگر حوصله مخفی کاری را ندارید دست به شمشیر برده و همه را از دم گردن بزنید. کاپیتان‌های دشمن در برابر سبک مبارزه شما هم واکنش‌های متفاوتی دارند، بعضی از آنها را نمی‌توان به صورت مخفی کاری از پای درآورد و برخی در برابر تیر‌های کمان شما یا گردن زدن مقاومند، پس بهتر است قبل از حمله به این موجودات نقاط ضعف آنها را بررسی کرده و از عصبانی کردن وارچیف‌های دشمن، جدا خودداری کنید.

در دنیای سیاه موردور، موجودات مختلفی وجود دارند که شما در روند بازی با قدرت‌هایی که به‌دست می‌آورید، می‌توانید کنترل آن‌ها را به‌دست گیرید. مثل نسخه قبل Caragor ها هنوز هم در بازی حضور دارن، جانوران تیز دندانی که هم روی حمایت‌شان در میدان نبرد می‌شود حساب باز کرد و هم زمانی که به سرعت بالا نیاز دارید، می‌توانید از این جانور سواری بگیرید. یکی دیگر از موجوداتی که آن‌ها را ملاقات خواهید کرد Graug ها هستن که دوباره با آن هیکل بزرگشان قرار است تا اورک‌ها را زیر پا له کنند، این هیولا به حدی خوب ساخته شده که کنترل آن و نابود کردن اورک‌ها، بدون شک یکی از سرگرمی‌های شما خواهد بود. از این جانوران که بگذریم به موجود جالبی می‌رسیم که حضورش به این شماره رنگ و بوی خاصی بخشیده، Drake یا همان اژدهای عظیمی که قرار است دمار از روزگار دشمنان در آورد. شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات این بازی زمانی‌ است که پشت اژدهای خود نشسته و در فراز آسمان از تماشای فتح قلعه دشمن، توسط فرماندهان خود لذت می‌برید و بعضی مواقع هم با آتش اژدها از کمانداران دشمن روی برج‌ها، کباب اورک درست می‌کنید! این اژدهای دوست داشتنی از هوش مصنوعی خوبی برخوردار بوده و حتی اگر علاقه‌ای هم به مبارزه به کمک اژدها ندارید، می‌تواند حامی بزرگی در آسمان‌ها برای شما باشد.

Shadow of War به طور کلی از پنج ناحیه متفاوت تشکیل شده که هر کدام از این مناطق، قلعه خود را دارند و هر قلعه یک سیستم نمسیس کاملا مختص به خود را دارد. هر چند نمی‌توان به این مورد به عنوان یک نقطه ضعف نگاه کرد اما ترجیح میدادیم یک سیستم نمسیس بسیار بزرگ‌تر و وسیع بر بازی حاکم بود و بازیکن از همان ابتدا می‌توانست روی یک ارتش متحد کار کند و رفته رفته ارتش خود را بهتر کرده و تجهیز نماید. هر قلعه یک Overlord دارد که اداره قلعه را بر عهده داشته و توسط وارچیف‌هایی که در بیشترین حالت تا شش عدد می‌توانند باشند همراهی می‌شود. هر کدام از وارچیف‌ها می‌تواند از بین کاپیتان‌ها، محافظین خود را انتخاب کند و این بادیگاردها در زمان جنگ آن‌ها را همراهی خواهند کرد. بهترین گزینه برای فتح قلعه، تسخیر کردن محافظین می‌باشد که با این کار در زمانی که با وارچیف رو به رو شدید، محافظ به او خیانت کرده و در کنار شما برای کشتن او شمشیر خواهد زد. حقیقتا سیستم نمسیس همان برگ برنده‌ایست که تفاوت را برای این بازی رقم خواهد زد اما این دلیل نمی‌شود چشم خود را روی اندک مشکلات این سیستم ببندیم. به نظر می‌آید نمسیس هنوز جای کار دارد و بعضی مواقع با برخی محدودیت‌هایش کمی آزاردهنده می‌شود، برای مثال زمانی که کاپیتان شما می‌میرد، اگر بخواهید از مارکت یک کاپیتان به ارتش خود اضافه کنید در کمال شگفتی شاید مجبور شوید شاهد نبرد بین او و کاپیتان دشمن و یا شاید حتی کاپیتان خودی باشید در حالی که یک فضای نمسیس توسط یک کاپیتان مرده اشغال شده است. در حالتی دیگر اگر بخواهید یکی از کاپیتان‌های خودی را حذف کنید باید از یک آیتم خاص در قسمت Training Order استفاده کنید که نکته بد ماجرا این‌جاست که آن آیتم هم فقط در قسمت مارکت بازی در دسترس بوده و پس از خرید War Chest ها یا Loot Chest ها شاید به شکلی شانسی موفق شوید آن آیتم را به‌دست آورید.

فتح قلعه‌ها تنها ابتدای کار شماست و شاید چالش اصلی حفظ آن‌ها باشد، نیروهای دشمن با تمام وجود به قلعه‌های شما حمله خواهند کرد و باید به همراه وارچیف‌ها و بادیگارد‌های خود با تمام توان در برابر نیروهای مهاجم از قلعه محافظت کنید. در این‌جا باید با استفاده از سیستم نمسیس، کاپیتان‌های دشمن را به تسخیر خود درآورده و بهترین‌ها را به عنوان وارچیف منصوب کنید، اما اینجاست که نمسیس و هوش مصنوعی این سیستم، قوی‌ترین نقطه قوت این بازی را به شما نشان خواهند داد. کاپیتان‌ها به شکل عجیبی در این سیستم زنده بوده و از هوش بالایی برخوردارند، وقتی شما با کاپیتان‌های دشمن رو به رو می‌شوید، آن‌ها خاطراتی از شما به یاد می‌آورند، برای مثال اگر آن اورک قبلا از کاپیتان‌های شما بوده و شما در نبردی او را رها کردید تا کشته شود، حالا بر هر علتی او زنده مانده و به دنبال انتقام است و از هر فرصتی برای ضربه زدن به شما استفاده می‌کند. این زنده بودن دنیای بازی، موجب شده که هر مبارزه لذت خاص خود را داشته باشد، خصوصا در جنگ‌های عظیم که با حضور پر تعداد دشمنان و یاران خودی دنبال می‌شود و کاملا حس یک نبرد نفس‌گیر را برای شما تداعی خواهد کرد. در این حالت موسیقی حماسی نیز با همراهی خود، مبارزات فراموش نشدنی برای بازیکن‌ها رقم خواهد زد.

یکی از بخش‌هایی که دچار تغییرات زیادی شده قسمت Inventory بوده که گستردگی بیشتری نسبت به شماره قبل دارد. حالا این بخش به چندین قسمت تقسیم شده و شما در طول بازی با کشتن کاپیتان‌های دشمن به شمشیر‌، خنجر، کمان و انواع لباس‌ها و زره‌ها دسترسی خواهید یافت. هر سلاح و زره، سطح متفاوتی داشته و هر چه درجه کاپیتانی که می‌کشید بالاتر باشد اسلحه‌ای هم که به دست خواهید آورد بهتر خواهد بود، هر سلاح نیز دارای بخش ارتقا بوده و با انجام یک سری چلنج می‌توانید آن را ارتقا دهید و به همین دلیل تا انتها شاهد سلاح‌هایی متنوع با قدرت‌های متفاوت خواهید بود. سیستم ارتقا مهارت تالیون این‌بار عظیم‌تر از قبل بازگشته و درخت مهارت‌ها به شش قسمت تقسیم شده‌اند که می‌توانید وابسته به سبک بازی خود، مهارت‌های ویژه‌ای را به‌دست آورید. برخی از این مهارت‌ها وابسته به سطح شما هستند و برای آزاد کردن آن‌ها باید سطح شخصیت خود را بالاتر ببرید و برخی دیگر در طول خطوط داستانی برای شما در دسترس خواهند بود و پس از پایان هر ماموریت می‌توانید آن‌ها را به‌دست آورید. تنوع بالای مهارت‌ها و فنون جدیدی که تالیون به این واسطه اجرا می‌کند، موجب شده که مبارزات تا انتها تکراری نشده و البته برای پیروزی در مراحل بالاتر نیاز مبرمی به ارتقا شخصیت خود دارید.

گر چه در قسمت تک‌نفره جز چند ایراد کوچک،کمبود خاص دیگری به چشم نمی‌خورد، اما در حالت آنلاین چیز هیجان‌انگیزی در انتظار شما نیست. بخش‌های آنلاین بازی تشکیل شده از ماموریت‌های انتقام آنلاین است که به شما این امکان را می‌دهد تا به شکار کاپیتان‌هایی بروید که پلیرهای واقعی را هدف قرار داده‌اند و یا در بخشی دیگر این امکان وجود دارد که به قلعه‌های دیگران حمله کنید و در عین حال دیگران نیز به قلعه شما حمله ور خواهند شد. در حقیقت در بخش آنلاین همان چیزی جریان دارد که در بخش تک‌نفره نیز در دسترس است، شاید اگر سازنده‌ها ماموریت‌های Co-op ویژه و چالش‌برانگیزی در دنیای آنلاین خلق می‌کردند تا در کنار دوستان خود می‌توانستید به دژهای سارومان حمله‌ ور شوید، یا در کنار پلیر‌های دیگر در برابر هجوم دشمن از قلعه خود دفاع کنید، شاهد یک دنیای آنلاین به زیبایی و هیجان‌انگیزی قسمت تک‌نفره هم بودیم. اما واقعیت این است که باید به این شماره همانند نسخه قبل به چشم یک عنوان تک نفره نگاه کرد و از آن انتظار یک تجربه عالی آنلاین نداشته باشید.

از نظر گرافیکی این شماره پیشرفت چشم‌گیری نسبت به نسخه قبل نداشته ولی به کمک طراحی هنری کم‌نقص، شاهد مکان‌های زیبا و چشم‌نوازی هستیم، از نقاط کوهستانی و برفی گرفته تا فضاهای تاریک مثل غارهای سیاهی که در آن‌ها موجودات شیطانی انتظار شما را می‌کشند. به لطف Draw Distance فوق العاده، دیدن جنگ‌های بزرگ از بالای ارتفاعات به شدت لذت‌بخش خواهد بود و صد البته جادوی اساسی سازنده، نرخ فریم ثابت بازی در اکثر لحظات است، به شکلی که در صحنه‌های مربوط به فتح قلعه‌ها، هر چقدر افکت‌های سنگین گرافیکی مثل انفجار و نیز تعداد دشمنان در یک صحنه زیادتر شوند، باز هم تاثیری در نرخ فریم نداشته و بازی به شکلی روان ادامه خواهد داشت.

در نگاه اول ممکن است تفاوت چندانی بین Shadow of War و نسخه قبل به چشم نیاید، ولی با پیشبرد بازی متوجه خواهید شد که این عنوان در اکثر زمینه‌ها پیشرفت داشته و به معنای واقعی کلمه، وسیع‌تر شده است. به کمک نمسیس و قابلیت‌های آن، مبارزات هیجان‌انگیزی رخ خواهد داد که در برخی موارد کاملا حماسی و عظیم دنبال می‌شوند و تا مدت‌ها شما را سرگرم خواهد کرد.

نویسنده: محمد علی قریب

نقد شده بر رویPS4

نقاط قوت

  • مبارزات جذاب، خونین، عظیم و هیجان‌انگیز
  • سیستم نمسیس عمق بالایی به مبارزات بازی داده است
  • وسعت زیاد در ابعاد مختلف
  • موسیقی متن حماسی
  • امکانات گسترده در بخش‌های مختلف گیم‌پلی

نقاط ضعف

  • دفاع مکرر از قلعه‌های خودی خسته کننده خواهد شد
  • بخش مارکت و استفاده از Loot Box برای به‌ دست آوردن یک آیتم خاص آزاردهنده است
9

فوق العاده

همانطور که از نامش پیداست، شاید مهمترین عامل برای موفقیت یک بازی کامپیوتری باشد. می تواند یک عنوان دوبعدی، ساده، بدون داستان و صداگذاری خاص را به موفقیت های باورنکردنی برساند و در سوی دیگر سکه، عنوانی که گالری گرافیک و صداگذاری و داستان است را تا پای انهدام یک شرکت پیش ببرد! گیم پلی الزاما نباید پیچیده باشد، باید به قدری جذابیت داشته باشد که بازیکن تا ساعت های متمادی به تجربه آن رغبت نشان دهد و خسته نشود
میانگین امتیاز کاربران
0
0 رای
امتیاز
ثبت
امتیاز شما
0

نقدهای بیشتر

منتخبی از دیگر نقدهای تحریریه