نقد و بررسی Metal Gear Survive

نقد و بررسی Metal Gear Survive

محمد شکری

داستان جدایی کوجیما و کونامی یکی از اتفاقات عجیب صنعت گیم در چند سال گذشته بود، موضوعی که آینده سری «Metal Gear» را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. هر چند کونامی بعد از این ماجرا بیکار نماند و به سرعت نسخه جدیدی از این سری را معرفی کرد، چیزی که کمتر کسی انتظار آن را داشت. «Metal Gear Survive» که راهی متفاوت با نسخه‌های اصلی را در پیش گرفته تلاش کرده این سری را بدون خالق آن در مسیر جدیدی پیش ببرد، کاری که به نظر چندان آسان نمی‌آید.

حوادث پایانی «Ground Zeroes» آغازی است بر داستان این نسخه، پس از حمله مزدوران «XOF» به «مادربیس» و نابودی آن‌جا و در حین شلیک به هلی‌کوپتر حاوی «بیگ باس»، ناگهان سیاه چاله‌ای در آسمان پدیدار می‌شود که سربازان زنده و کشته‌ شدگان نبرد به درون آن کشیده می‌شوند. قهرمان داستان که در آخرین لحظه توانسته بیگ باس را از مرگ حتمی نجات دهد، حال باید در دنیای ویرانه «Dite» با سیل بی پایان موجودات زامبی مانند مبارزه کرده و راهی برای فرار از این جهنم بیابد. داستان در ابتدا به خوبی روایت می‌شود، شخصیت‌های جدید، با وجود این‌که به جذابیت شخصیت‌های اصلی سری نیستند، به خوبی معرفی شده و کات‌ سین‌های طولانی به سبک عناوین قبلی، نوید یک داستان جذاب را می‌دهند. اما بعد از این شروع خوب، فرم روایت عوض شده و دیگر خبری از صحنه‌های سینمایی مهیج نیست و در عوض شیوه روایت از طریق صفحه‌های ثابت متن و دیالوگ روایت می‌شود که برخی از آن‌ها چنان طولانی و بی هدف هستند که گاهی آرزو می‌کنید ای کاش همان داستان نصفه و نیمه نیز در بازی وجود نداشت!

هدف اصلی در این عنوان «بقا» بوده و ابزار لازم برای این‌کار در اختیار بازیکن قرار می‌گیرد. شما برای زنده ماندن باید در محیط به جستجوی آیتم‌ها و منابع مختلف بگردید تا به وسیله آن‌ها بتوانید هم شخصیت اصلی را زنده نگه دارید و هم ابزار و سلاح‌های مختلفی را بسازید که برای انجام ماموریت‌ها به آن‌ها نیاز دارید. اگر نسخه پنجم را بازی کرده باشید با مکانیزم مادربیس و امکانات آن آشنا هستید، در این نسخه «کمپ اصلی»، مرکز فعالیت‌های شما بوده و تمام منابع جمع‌آوری شده به آن منتقل شده و ساخت ابزار و ارتقا مهارت‌ها در آن‌جا صورت می‌پذیرد، تقریبا شبیه به سیستم ساخت و ساز در نسخه پنجم. منابع اشکال گوناگونی دارند و از چوب و آهن جهت ساخت وسایل دفاعی تا تی ان تی برای تولید مواد منفجره را شامل می‌شود. جستجو جهت یافت منابع و ساخت و ساز وسایل جدید یا ارتقا کمپ، در ابتدا با توجه به روند آموزشی که در بازی وجود دارد خسته کننده و تکراری به نظر می‌رسد ولی بعد از چند ساعت روند جذاب و اعتیاد آوری به خود گرفته و می‌تواند چندین ساعت پیاپی شما را سرگرم نگاه دارد ولی به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود، این موضوع رفته رفته جذابیت خود را از دست داده و به امری کسل کننده تبدیل خواهد شد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن باید توجه کنید یافتن آب و غذا برای شخصیت اصلی است، چرا که بدون آن‌ها سطح سلامتی وی به پایان رسیده و در واقع جان خود را از دست می‌دهد. برای مشخص کردن میزان آب و غذای مورد نیاز، دو ویژگی «تشنگی» و «گرسنگی» در نظر گرفته شده که همواره درصد آن در تصویر نمایش داده می‌شود، و البته منابع بسیاری نیز برای برطرف کردن تشنگی و گرسنگی وجود دارد. برای مثال شکار حیوانات و یا کشت مواد غذایی برای رفع گرسنگی و جمع آوری بطری‌های آب سالم یا تسویه آب آلوده برای رفع تشنگی در نظر گرفته شده است. جزییات به کار رفته در این سیستم به حدی است که اگر گوشت خام مصرف کنید، آلودگی موجود در آن موجب بیمار شدن شخصیت اصلی شده و دل و روده او را به هم می‌ریزد! در نتیجه شما نیاز به ساخت محلی برای پخت غذا یا تسویه کردن آب دارید که این امکانات در کمپ اصلی تدارک دیده شده است. مشکل اصلی که وجود دارد این است که درصد تشنگی و گرسنگی با سرعت زیادی پایین آمده و شما مدام باید به دنبال شکار یا یافتن منابع آب باشید که این امر خصوصا در ماموریت‌ها برای شما دردسر ساز شده و گاهی در حین درگیری با دشمنان مجبور هستید که به دنبال منابع غذایی بگردید که می‌تواند برای شما آزاردهنده باشد.

سلاح یکی از مهم‌ترین ابزار مورد نیاز برای ادامه دادن بازی است و با توجه به حجم زیاد دشمنان، در بسیاری از موارد نیاز به مقابله مستقیم با آن‌ها دارید. سیستم مبارزات طراحی جالبی داشته و خصوصا مبارزه با سلاح‌های سرد جذابیت خاص خود را دارد. در ابتدای بازی فقط چند اسلحه محدود در دسترس است ولی با جستجو در محیط، توان ساخت سلاح‌های جدید مانند تیر و کمان یا انواع اسلحه گرم فراهم می‌شود، حتی تیرهای مربوط به هر سلاح را نیز باید جداگانه بسازید و مثلا برای تیر و کمان چندین نمونه تیر تدارک دیده شده است. نکته جالبی که وجود دارد استراتژی شما برای انتخاب سلاح است، در هر زمان دو سلاح اصلی و فرعی را می‌توانید حمل کنید که هر یک شامل چند دسته می‌شوند که برای انتخاب آن‌ها باید دقت کافی را داشته باشید، مثلا تیر و کمان و نیزه را هم‌زمان نمی‌توانید استفاده کنید زیرا هر دو در پشت شخصیت اصلی آویزان شده و در هر لحظه فقط می‌توانید یکی از آن‌ها را با خود حمل کنید. تنوع دشمنان خوب بوده و هر چه در بازی پیش روید، دشمنان قوی‌تر با روش حمله متفاوت در مقابل شما پدیدار می‌شود که متاسفانه رفتار اکثر آن‌ها در طول بازی نوسان داشته و از هوش مصنوعی متغیری بهره می‌برند! با نزدیک شدن به آن‌‌ها و یا ایجاد سر و صدا، بلافاصله شما را شناسایی کرده و به سمتتان یورش می‌برند ولی کافی است که با اندکی مخفی کاری به دورشان بچرخید تا بعد از چند ثانیه حضورتان را نادیده گرفته و به دنبال کار خود بروند که این رفتار در دراز مدت، مخفی‌کاری را به امری بسیار ساده و سطحی تبدیل می‌کند. مخفی کاری و به صورت کلی سیستم حرکتی شخصیت اصلی، کاملا مشابه با نسخه پنجم بوده و حتی انیمیشن‌های آن نیز هیچ گونه تغییری نکرده است که البته با توجه به کیفیت بالای آن نسخه، این موضوع را نمی‌توان نقطه ضعف به حساب آورد زیرا هم‌چنان همه چیز نرم و روان اجرا می‌شود. البته طراحی بصری مشابه قبل بوده و پیشرفت خاصی نداشته که برخلاف نسخه پیش که در زمان خود یکی از بهترین‌ گرافیک‌ها را داشت، در این‌جا با گرافیکی معمولی در مقایسه با سایر بازی‌های روز مواجه هستیم.

با توجه به نکاتی که ذکر شد مشخص است که این عنوان با وجود ضعف‌هایی که دارد پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به یک عنوان خوب را داراست ولی طراحی ضعیف مراحل و محیط‌های تکراری موجب می‌گردد روند بازی بعد از مدتی به شدت خسته کننده شده و کمتر تمایلی به ادامه آن داشته باشید. محیط‌ها بیشتر بیابانی و صرفا حاوی چندین ساختمان مخروبه بوده و پس از چند ساعت، اکثر نقاط نقشه را برای چندین بار پشت سر خواهید گذاشت که هر چه جلوتر روید، جستجوی مداوم در بخش‌های تکراری نقشه برای شما عذاب‌آور می‌شود. از آن بدتر طراحی ماموریت‌ها بوده که در نیمه ابتدایی اکثر مراحل مشابه به همدیگر است و صرفا باید به دنبال فرد یا آیتم خاصی در نقطه‌ای مشخص بگردید که با توجه به طراحی محیط و نیز روند ماموریت‌ها، انجام مراحل اصلی بعد از مدتی کسالت‌آور خواهند شد. مثلا در یکی از ماموریت‌ها وظیفه دارید بازمانده یک حادثه را نجات دهید، ماموریت بعدی که به شما محول می‌شود یافتن یک وسیله است که دقیقا در محل ماموریت قبلی قرار دارد که طراحی این گونه مراحل، چیزی به جز آزار دادن مخاطب در پی ندارد. بخشی از بازی در محیط‌های حاوی «گرد و غبار» سپری می‌شود که مناطقی تاریک و مملو از گرد و غبار و مه هستند که با توجه به زاویه دید محدودی که در آن دارید، جو و فضاسازی آن جالب بوده و حس و حال ترسناکی را القا می‌کند. در گرد و غبار منابع بسیار ارزشمندی جهت استفاده وجود دارد و در کنار آن دشمنان از نظر تعداد، بسیار بیشتر از محیط‌های عادی بوده و در دسته‌های چندتایی حرکت می‌کنند که بهترین روش برای انجام ماموریت‌ها در آن، استفاده از مخفی کاری است و مبارزه در این حالت توصیه نمی‌شود. در گرد و غبار علاوه بر میزان مواد غذایی، باید مراقب اکسیژن نیز باشید که در این‌جا نیز با سرعت زیادی کم می‌شود و ترکیب آن با پایین آمدن سطح تشنگی و گرسنگی لحظات سختی را برای شما پدید خواهد آورد. تصور کنید برخی ماموریت‌های نیمه دوم بازی، به دفاع از یک وسیله مخصوص اختصاص دارد و در آن باید با چندین موج حمله دشمن روبرو شوید (چیزی شبیه به مد Horde در سایر بازی‌ها)، با توجه به حجم مبارزات در این مراحل، بسیار پیش می‌آید که منبع اکسیژن شما رو به پایان رود و مجبور شوید که برای شارژ کردن مجدد آن اقدام کنید، در کنار آن باید مراقب ذخیره غذایی نیز باشید که در بیشتر موارد ممکن است هر مرحله را چندین بار تکرار کنید تا به موفقیت برسید. در عوض مراحلی که جهت دفاع از کمپ وجود دارند، طراحی بسیار بهتری داشته و در این بخش شما توانایی ساخت موانع دفاعی مختلفی را دارید و می‌توانید استراتژی‌های متفاوتی را برای شیوه دفاع پیاده کنید و حداقل از نظر داشتن اکسیژن نیز خیال شما راحت خواهد بود! این مراحل را می‌توان یکی از بهترین بخش‌های بازی دانست چرا که بسیاری از منابعی که یافته‌اید صرفا در ساخت وسایل دفاعی کاربرد داشته و دست شما برای ساخت و سازهای متفاوت، کاملا باز است.

Metal Gear Survive عنوان بدی نیست و حتی اگر برخی محدودیت‌ها و طراحی‌های ضعیف وجود نداشت به راحتی می‌توانست به یک عنوان بسیار خوب تبدیل شود. با این وجود اگر بتوانید با مشکلات آن کنار بیایید، هسته اصلی بازی یعنی تلاش برای یافتن منابع و استفاده از آن‌ها، می‌تواند برای ساعت‌ها شما را سرگرم نماید.

نقد و بررسی بازی Metal Gear Survive بر اساس نسخه ارسالی سازنده برای وبسایت بازی‌سنتر نوشته شده است.

نقد شده بر رویXbox One

نقاط قوت

  • جستجوی منابع و امکانات فراوان جهت استفاده از آن‌ها
  • مراحل دفاع از کمپ اصلی هیجان‌انگیز هستند

نقاط ضعف

  • طراحی ضعیف اکثر مراحل و ماموریت‌ها
  • پایین آمدن سریع سطح گرسنگی و تشنگی و نیز اکسیژن در بسیاری موارد در پیشبرد بازی اختلال ایجاد می‌کند
  • تکراری شدن روند بازی
  • هوش مصنوعی متغیر دشمنان
6

خوب

محمد شکری
گیم، کتاب، فیلم، فوتبال
میانگین امتیاز کاربران
0
0 رای
امتیاز
ثبت
امتیاز شما
0

نقدهای بیشتر

منتخبی از دیگر نقدهای تحریریه