معرفی بازی‌ها

به‌سوی اُفق

به‌سوی اُفق,به‌سوی اُفق,غرش ماشین‌ها و تخته‌گاز رفتن آن‌ها، از دلایل مبهوت‌کنندگی نمایش (Forza Horizon 3 (FH3 در E3 امسال بودند ولی از تنها دلایل نبودند. طبیعتی بکر و چشم‌نواز همراه با جلوه‌های دیداریِ ناب، یکی دیگر از دلایل این عملکرد خوب بود که شاید دلیل اصلی توّلد FH هم باشد. در FH خبری از قالبِ خشک مسابقات در پیست نیست و با چهره‌ای دیگر از رانندگی روبه‌رو می‌شویم. چهره‌ای نو که گشت‌وگذار در دنیایی باز و زیبا را به‌طور آزادانه برای بازی‌باز فراهم می‌کند، آن هم با ماشین‌های مورد علاقه‌ی خود. این چیزی‌ست که باعث نزدیک‌شدن تجربه‌ی رانندگی در دنیای بازی‌ها به دنیای واقعی شده‌است. حالا تا چندماه دیگر به تولد چهار سالگی FH می‌رسیم و شاهد عرضه‌ی سومین نسخه از این سری خواهیم بود؛ نسخه‌ای که بنا بر اطلاعات رسمی و نمایش‌ها، از هر طرف وسعت پیدا کرده‌است. شایان ذکر است که سازنده‌ی بازی همچنان (Playground Games (PG است و به‌مانند قبل، Turn 10 سرپرستی عنوان را به عهده دارد. با پیش نمایش این بازی در بازیسنتر همراه باشید.,,همان‌طور که اشاره کردم بازی از هر طرف وسعت پیدا کرده‌است. با اطلاعات در دسترس، می‌شود حدس زد PG سعی در ارائه‌ی تجربه‌ای شخصی و منحصر به‌فرد برای هر بازی‌باز را دارد و این قضیه، باعث افزایش ارزش تکرار در بازی می‌شود. بگذارید قبل از اینکه این مقوله را گسترش دهم، نکاتی از نسخه‌های قبلی را یادآوری کنم. در اولین نسخه از FH، ما 230 ماشین و در دومین بازی 210 ماشین را در هنگام عرضه در اختیار داشتیم که بعدها با بسته‌های الحاقی افزایش پیدا می‌کردند. اما این‌بار در FH3، افزایش چشم‌گیری در تعداد ماشین‌ها رخ داده‌است و با حدود 350 ماشین در ابتدای عرضه‌ی بازی، روبه‌رو خواهیم شد. این وسعت، فقط در تعداد ماشین رخ نداده بلکه انواع مختلفی از آن‌ها را خواهیم دید، اعم از ماشین‌های بیابان‌گردِ شاسی کوتاه و شاسی بلند موسوم به Off Road تا ماشین‌های کلاسیک استرالیایی و بله، استرالیا میزبان جریانات بازی خواهد بود که نسبت به «ایالت کُلُرادو» در نسخه‌ی اول و اقصی‌نقاط اروپا در نسخه‌ی دوم، محیط و زیست‌بوم متنوع‌تری دارد. یکی از ایراداتِ اصلی دو نسخه‌ی اول، کمبود زیست‌بوم در بازی بود که سبب دل‌زدگی و کلافگی از محیط بازی می‌شد اما در FH3، به نظر می‌رسد اوضاع کمی متفاوت است. نمایش E3 با اولین تصاویر از زیست‌بوم های متنوع استرالیا شروع شد. بیابان، دشت، دریا، ساحل، جنگل و … که تنوع زیست‌بوم در استرالیا را نشانه رفته‌بود. قطعاً با وسعتِ نقشه‌ی نسخه‌های سابق نمی‌توان این همه زیست‌بوم را در بازی پیاده کرد و بنا بر گفته‌ی «رالف فولتن» از استودیوی PG، نقشه‌ی بازی نسبت به نسخه‌ی دوم، دو برابر عظیم گشته‌است. در گوشه‌ای از نمایش‌ها متوجه شدیم که بازی فقط به طبیعت خلاصه نمی‌شود و اگر کمی دلتان برای تمدن و شهرنشینی تنگ شد، می‌توانید به قسمت‌هایی از نقشه بروید که در حاشیه‌ی شهرها می‌گذرند که با این اوصاف، تنوع محیط به حد بالایی می‌رسد و همین‌طور ماجراجویی در این نقشه، بیشتر طول خواهد کشید. به نقل از رالف فولتن این بازی برای تکمیل شدن به 100 ساعت یا بیشتر از آن نیاز دارد.,,در نسخه‌های قبلی شما به عنوان یک تازه‌کار در فستیوال هورایزن از اولین سطح تا جای ممکن شروع به پیشرفت می‌کردید اما در FH3، کمی بخش داستانی پیچیده‌تر شده‌است. این‌بار با حق انتخاب در جنسیت خود، شما هستید که فستیوال را مدیریت می‌کنید که گفته‌ی سازندگان در این زمینه واضح و روشن نبوده ولی PG قول یک بخش داستانیِ قوی را داده‌است. در هر صورت، هر بازی‌باز برای کنترل‌کردن اوضاع، قانون و ایده‌های خود را دارد که قابل به اشتراک‌گذاری میان هر فرد است و ما می‌توانیم فستیوال هورایزن را از دریچه‌ی دیدگاه هر فرد ببینیم که شاید باعث شود طراوت و تازگی این بازی تا مدت‌ها زنده بماند. در راستای اهداف ذکرشده قابلیتی به بازی اضافه شده‌ به نام‌ «بلوپرینت» (Blueprint) که به کمک آن قادر هستید قبل از هر مسابقه مسیر، زمان و آب‌وهوا را به دلخواه تنظیم کنید و آن مرحله را همان‌شکل که خواسته‌اید پیش ببرید و این تجربه را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید. اگر علاقه‌ای به انجام این‌کار نداشتید، می‌توانید همان مرحله‌ی طراحی شده‌ی سازندگان را به اتمام رسانید. همچنین می‌توانید «باکت لیست» (Bucket List)های خود را طراحی کنید و به اشتراک گذارید. برای مثال چالشی برای پریدن از سطحی با ارتفاعی مشخص بسازید و زمان، آب‌وهوا، درجه‌ی دشواری و موسیقی آن را خودتان انتخاب کنید. پس در نهایت به نفع خودتان است که دوستانی خلاق در این زمینه داشته‌باشید تا تجربه‌هایی خاص را براحتی از دست ندهید.,,جدا از اینکه بخش داستانی چگونه‌است و اشتراک‌گذاری چه مزیت‌هایی دارد، همیشه مسابقه‌دادن در حالت دونفره از لذت‌های ریسینگ است که خوشبختانه در FH3 می‌شود حتی بخش کمپین و داستانی را به‌صورت چهار نفره اما در حالت آنلاین بازی کرد و خبر بهتر این است که نیازی نیست برای اتمام یک مرحله‌، آن را حتماً به‌شکل تک‌نفره ادامه داد و با قابلیت چند نفره هم، اطلاعات مسابقه ذخیره خواهدشد و بازی پیش‌برده می‌شود. البته این‌بار در فستیوال هورایزن، ما در انتخاب رقیب‌های خود برای مسابقه‌دادن دست بالاتری نسبت به قبل داریم. علاوه بر حالت co-op، به مدد قابلیتی به‌نام «درایواتار» (Drivatar) می‌توانیم با تشخیص خود، رقیب‌ها را استخدام کنیم و اگر از رویکرد آن‌ها رضایت نداشتیم، اخراج‌شان کنیم. در یک تعریف کلی، درایواتار، هوش و عادات یک بازیکن در حین رانندگی‌ست که به عنوان نمادی از آن بازیکن در بازی نمایان می‌شود. این بار و در FH3 توانایی این را داریم که درایواتارهای دوستان خود را در مسابقات شرکت داده و در صورت عدم رضایت از آن‌ها، اخراجشان کنیم. تعداد محدودی جای خالی برای استخدام درایواتارها وجود دارد و این موضوع باعث می‌شود بازیکن به دنبال جذب درایواتارهای بهتر و قدرتمندتر باشد.
در دو نسخه‌ی قبل، برای اینکه PG بازی‌بازها را به گشت‌وگذارِ هر چه بیشتر در نقشه وادارد، ماشین‌های کلاسیکِ نیازمند به تعمیر را در نقاط مختلفی از نقشه مخفی‌کرده بود که تعداد آن‌ها در نسخه‌ی اول به 9 و در نسخه‌ی دوم به 10 عدد می‌رسید. در FH3 باز هم این ماشین‌ها که Barn Finds نامیده می‌شوند، بازگشته‌اند اما بیشتر از قبل. به گفته‌ی فولتن باید 15 ماشین پیدا کنیم و پس از پیدا کردن آن‌ها، به سرگذشت‌شان پی خواهیم برد. اما معلوم نیست که می‌توانیم آن‌ها را به کاربران دیگر بفروشیم یا خیر. به‌طور کلی با قابلیت Auction House می‌توانید ماشین‌های شخصی‌سازی شده‌ی خود را با قیمت دلخواه به‌فروش رسانید اما احتمالاً یک‌سری از ماشین‌ها قابلیت فروش نداشته باشند و شاید Barn Findها جزو آن‌ها باشند. صحبت از شخصی‌سازی به میان آمد. در FHهای قبلی، سطح شخصی‌سازی و ارتقای ماشین‌ها در حد قابل قبولی بود و قرار است در این نسخه، آزادانه‌تر هم دنبال شود. بدین منظور، PG با شرکت‌های دیگری در زمینه‌ی تنظیماتِ جانبی ماشین همکاری کرده‌است و اگر در بازی به دنبال ارتقاء کیفیت ماشین خود بودید، انتخاب‌های بیشتری نسبت به گذشته خواهید داشت. صرف‌نظر از اینکه تعداد شرکت‌ها تا چه حد باعث آزادی شده‌است، باید بیان‌کرد که حتی در تغییردادنِ کوچک‌ترین اجزای ماشین هم اختیاری بی‌سابقه دارید. از تغییر شاسی تا صدای بوق، از تغییر اسپویلر تا پلاکِ ماشین و اختیاراتی بیشتر از گذشته که در نهایت، به امکان اشتراک‌گذاری و فروش ماشین نیز ختم خواهد شد.,,هنگام رانندگی به چه موزیکی گوش می‌سپارید؟ با ترانه یا بی‌کلام؟ پاپ‌ و عامه‌پسند یا خاص‌ و متفاوت؟ هر سلیقه‌ای که دارید، نگران نباشید. PG به شما این امکان را داده‌است که هنگام رانندگی و تماشای طبیعت، موسیقیِ مورد علاقه‌ی خود را داشته‌باشید. با اینکه PG سعی کرده‌است که موسیقی در سبک‌های متفاوت و ایستگاه‌های رادیوییِ مختلف را برای هر طرفدار فراهم‌ کند ولی در عین حال، به شما اجازه‌ می‌دهد که با استریم‌کردن موسیقی‌های خود در برنامه‌ی Groove Music از طریق برنامه‌ی OneDrive، لیستِ مخصوص به خود را داشته‌ باشید. هر بازی‌باز با انجام این عمل، یک اشتراک رایگان در Groove برای چهارده روز، هدیه خواهد گرفت.
PG سعی دارد در طراحی استرالیا و محیطِ زیستِ مربوط به آن، اصل امانت داری را رعایت کرده و آن‌ها را به همان شکلی که هستند، بازآفرینش کند. کافی‌ست به آسمان بنگرید تا متوجه منظورم شوید. PG برای خلق آسمانی زنده و پویا، از دوربینی اختصاصی با کیفیت 12Kاستفاده‌کرده و ساعت‌های بسیار از حرکت ابرها و چرخش شب‌ و روز فیلم‌برداری کرده‌است که تغییرات آسمان را به دنیای واقعی بسیار شبیه ساخته‌است. از طرفی، خلق برخی از موجودات و حیواناتِ مربوط به زیست‌بوم‌های ذکرشده، دنیای FH3 را نسبت به نسخه‌های قبلی، زنده و باورپذیرتر کرده‌است و همه‌ی این موارد فقط برای تماشا نیست و بازی‌باز، توانایی عکاسی و فیلم‌برداری از این محیط‌ها را خواهد داشت. بله، این‌بار قابلیت Photo Mode بسیار بهینه‌تر شده‌ و بخش جدیدی به نام Drone Mode هم به بازی اضافه شده است. در این حالت بر خلاف سابق، دنیای اطراف هنگام عکاسی ایستا نمی‌شود، بلکه بازی‌باز می‌تواند کنترل یک پهپاد را در دست گرفته و از عکاسی و فیلمبرداری از محیط اطراف و زوایای مختلف لذت ببرد. موضوعی که اجازه می‌دهد این‌بار محدوده‌ی بیشتری را از ماشینِ خود دور شویم و امکان قاب‌بندی‌های متفاوت‌تری را برای عکاسی فراهم می‌کند.,,در آخر، FH3 برای هر دو پلتفرم Xbox One و Windows 10 عرضه خواهدشد و با خرید هر نسخه‌ی دیجیتالی، می‌توانید این عنوان را بر هر دو پلتفرم اجرا کنید. همچنین نیازی به این نیست که بازی را در هر پلتفرم از ابتدا آغاز کنید و سیو‌های این دو پلتفرم به هم متصل خواهند بود. این بازی در 6 مهر امسال به بازار خواهد آمد.

داود حسینی

Old, but I'm not that old Young, but I'm not that bold

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا