ایکس باکس وانبررسی

بررسی بازی For Honor: Marching Fire

همه ما می­دانیم که فرآیند ساخت و عرضه بازی­ها، طولانی و طاقت فرساست و این روند گاهی آنقدر سخت می­شود که سازندگان بازی «Spec Ops: The Line» بلعیدن شیشه خورده را به ساخت دنباله­ی بازی ترجیح می­دهند. عده­ای از زندگی روزمره دور می­شوند، خانواده خود را از دست می­دهند و برخی دیگر برای فرار از این شرایط به پروژه­های کوچک­تر روی می آورند؛ اما برای بسیاری از عنوان­ها در نسل هشتم، داستان با عرضه بازی تمام نشده و با چالش­های جدیدی مواجه می­شوند. معمولا در بازی­­های مولتی­پلیر چنین شرایطی رخ می­دهد، بازی­هایی که با این قصد ساخته می­شوند که چندین سال مخاطب خود را سرگرم کنند، از عنوان­ خوش ساخت «Overwatch» که از روز اول توانست قدرت خود را به رخ بکشد تا «Rainbow Six Siege» که قدم به قدم جای خود را محکم کرد و امروز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین بازی­­های مولتی­پلیر شوتر شناخته می­شود. در این میان استودیو­های کوچک­تر نیز همین روال را در پیش گرفتند تا نام بازی­هایی همچون «Path of Exile» و «Warframe» در صنعت ماندگار گردد. عوامل زیادی می­توانند در موفقیت چنین بازی­هایی تاثیرگذار باشند، از کیفیت خود بازی تا تبلیغات و … اما شاید خارج از این چهارچوب، بتوان از عشق و اراده سازنده به عنوان یک عامل کلیدی نام برد که یک بازی را حتی با وجود تمام مشکلات قدم به قدم به موفقیت نزدیک­تر کرده و سبب شود که همچنان از بازی حمایت کنند.

 width=810 height=456 />عنوان «For Honor» یکی از این دسته بازی­هاست. بی شک اگر کنفرانس E3 2015 یوبیسافت را دیده باشید، شور و شوق معرفی بازی توسط سازنده آن «Jason VandenBerghe» با ظاهر عجیب و مخصوصش را فراموش نخواهید کرد. گرچه بعدها مشخص شد که اندکی پس از مراسم هیجان او رو به خاموشی نهاد و بازی مسیری را که او سال­ها در ذهن داشت طی نکرد و در نهایت همین امر منجر به جدایی او از استودیو شد، با این حال بازی در روز ولنتاین سال 2016 میلادی عرضه گشت اما از همان روز­های اول وارد باتلاقی از مشکلات شد؛ مشکلاتی که از رسیدن این عنوان به جایگاهی که شایسته­اش بود جلوگیری کردند. از ابتدا سازندگان این عنوان به دلیل ماهیت متفاوت آن، انتظار جذب مخاطب در حد عنوان­هایی همچون «Call of Duty» نداشتند، به هر حال این بازی یک IP جدید با گیم پلی نوین به حساب می­آمد که می­توانست عده­ای خاص را به خود جذب کند. این پیش بینی به واقعیت پیوست، اما مشکلات پایه­ای و ریز و درشتی که در بازی وجود داشت، درصد زیادی از همان گروه جذب شده را نیز فراری داد! با این وجود عشق سازندگان بازی آن را سرپا نگه داشته و با وجود سیل اخبار منفی از آن مانند کودکی نوپا مراقبت کردند و آن را در مسیر پر فراز و نشیب افتخاری که شایسته آن بود تحت حمایت قرار دادند. این بخش فرصت مناسبی است که پیش از پرداختن به آخرین و بزرگترین آپدیت بازی تا به امروز یعنی «Marching Fire»، معرفی کوتاهی از بازی ارائه گردد و اشاره­ای هرچند مختصر به مشکلات و مسیر پیموده شده توسط آن از زمان عرضه تا به امروز داشته باشیم. البته اگر با بازی آشنایی دارید پیشنهاد می­گردد به بخش انتهایی مطلب که نقد بسته الحاقی فوق است مراجعه نمایید.</p><p style=For Honor یک بازی اکشن سوم شخص است که بر روی مبارزه با انواع اسلحه­های سرد جنگی تمرکز دارد. سیستم گیم­پلی و مبارزات این بازی یک نوآوری در صنعت بازی به حساب می­آید که آن را از سایر عنوان­های مشابه پیش از خود متمایز می­کند. سیستمی که سازندگان آن را Art of Battle یا «هنر جنگ» نام­گذاری کرده­اند. اساس این سیستم بر پایه­ریزی مبارزات مطابق با واقعیت بوده و به همین منظور سه جهت اصلی برای حمله و دفاع در نظر گرفته شده است. یعنی حملات شما که به دو دسته ضربه سنگین و ضربه سبک تقسیم می­گردد می­تواند از یکی از جهات اصلی بالا، چپ و یا راست وارد گردد و به طبع در همین جهات نیز دفع گردد. در کنار وارد کردن ضربات و یا دفع آن­ها مکانیزم­هایی همچون Parry، Counter Attack، Guard Break و … نیز وجود دارند. همه این موارد تنها مطالب ابتدایی در گیم­پلی بوده، زیرا که هر شخصیت کمبوها، نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را دارد و برای کسب مهارت کافی در بازی، باید ساعت­ها وقت صرف آن کنید، تا هم اصول ابتدایی و پیشرفته آن را فرا بگیرید و هم با شخصیت­های متنوع آن و شیوه مبارزه­ی آن­ها آشنا گردید.

 width=810 height=456 />همانطور که از ابتدا گمان می­رفت، تمرکز بازی بر روی بخش چند نفره آن است، بخشی که شامل چندین حالت مختلف شده و تمام آپدیت­هایی که تا به امروز برای بازی منتشر گشته، مختص همین بخش بوده است. اما اگر طرفدار بخش داستانی هستید، این بازی شما را نا امید نخواهد کرد. بگذارید ابتدا اشاره­ای به آن داشته باشیم. دنیایی که داستان بازی در آن اتفاق می­افتد در جهانی خیالی و موازی با ما قرار دارد که طی اتفاقات مهیبی از هم پاشیده و این حوادث زندگی را برای ساکنان آن سخت نموده است. سه گروه اصلی بازی یعنی شوالیه­ها، وایکینگ­ها و سامورایی‌ها که به همسایگی یکدیگر درآمده­اند به منظور بقا، به جنگ برای تسلط بر مناطق استراتژیک می­پردازند. جنگ میان آن­ها سال­های درازی به طول می‌انجامد و سرانجام سه گروه خسته از جنگ و خون ریزی تصمیم به صلح می­گیرند، اما کینه و خون­خواهی یکی از فرماندهان به نام «Apollyon» موجب شعله­ور گشتن مجدد آتش جنگ شده و این امر آغازی بر داستان بازی است. بخش داستانی بازی شما را در نقش چندین شخصیت قرار می­دهد و علاوه بر روایت و صحنه­های سینمایی جذاب، بازیکن را با گیم­پلی خود آشنا می­سازد.</p><p style=اما در بخش چند نفره چه می­گذرد؟! بخش چند نفره بازی شامل 7 مُد مختلف است که از دوئل­های یک به یک تا جنگ برای تصاحب قلعه را در بر می­گیرد. در این بخش 18 شخصیت از قبل (شش شخصیت در هر یک از فکشن­های شوالیه، وایکینگ و سامورایی) و 4 شخصیت جدید (فکشن تازه اضافه شده Wu lin چین) در دسترس هستند که هر کدام کاملا نسبت به هم متفاوت بوده و ویژگی­های خاص خود را دارند. شخصیت­های بازی در چهار دسته تقسیم بندی می­شوند، Vanguardها که متعادل­ترین کلاس به حساب می­آیند، Heavy که قدرت بالا اما عکس­العمل کندی دارند، Assassin که بر خلاف کلاس قبل چابک بوده و در عین حال آسیب­پذیرتر هستند و در آخر Hybrid که ترکیبی از کلاس­های بالا می­باشند و فراگیری آن­ها دشوارتر از سایرین است. در این بخش، بازی با هر شخصیت موجب کسب امتیاز برای همان شخصیت خواهد شد و در واقع Progression برای هر شخصیت جداگانه حساب می­گردد. با افزایش سطح هر شخصیت به آیتم­هایی دست پیدا می­کنید که برخی تنها جنبه ظاهری دارند و برخی علاوه بر ظاهر، به قابلیت­های شما در مبارزات می­افزایند. همچنین علاوه کسب تجربه پس از اتمام هر مبارزه، میزانی Steel کسب می­کنید که واحد پولی درون بازی به حساب آمده و با استفاده از آن­ها می­توانید موارد شخصی سازی دیگری همچون زره‌های خاص، افکت ها، تمام کننده­ها و Emoteهای جدید بخرید. در کنار بخش­های اصلی قسمت چند نفره، قسمتی به نام Faction Wars وجود دارد که همواره در جریان است و به دوره­های دو هفته­ای تقسیم می­شود. در پایان هر دوره فکشنی که کنترل مناطق بیشتری را در دست داشته باشد برنده خواهد بود و جوایزی مشخص دریافت خواهد کرد. همچنین لازم به ذکر است که این بخش در بین سه پلتفرمی که بازی برای آن­ها منتشر شده مشترک است و هر شخص با بازی کردن می­تواند به فکشن انتخابی خود در این نبرد کمک نماید.

 width=810 height=456 />حال پس از مقدمه­ای کوتاه از بازی و آشنایی با آن بد نیست نگاهی مختصر به مسیر طی شده توسط بازی از روز عرضه تا به امروز بیاندازیم. در این بخش تنها به خلاصه­ای از موارد پرداخته می­شود، چرا که اشاره به تمام آن­ها در این مقاله نمی­گنجد. وضعیت سرورها بزرگ­ترین ضربه را به For Honor وارد کرد. عنوانی که قرار بود در سال 2016 مخاطب قابل توجهی را به خود جذب کند، اما فاقد سرور­های اختصاصی بود و در پی آن مشکلات فراوانی از قطع اتصال­های پی در پی بازیکنان تا مشکلات Lag و … گریبان آن را گرفت. اولین تیتر خبری تلخی که سازندگان با آن مواجه شدند «For Honor حدود 95 درصد از مخاطبان خود را از دست داد» بود که بسیاری از سایت­ها آن را پوشش دادند. هرچند این خبر چندان دقیق نبوده و تا حدودی اغراق آمیز به نظر می­رسید، اما ریزش شدید پلیرها قابل انکار نبود. خبر دیگری که به تقویت دیدگاه­های منفی دامن زد، محاسبات ریاضی شخصی در ردیت در مورد Microtransaction موجود در بازی بود. طبق گفته وی اگر شخصی می­خواست همه آیتم­های بازی را آزاد کند چیزی حدود به 2 سال بازی پیاپی نیاز داشت. گرچه هر چیزی که از این راه بدست می­آمد جنبه ظاهری داشت، اما بار روانی این خبر را نمی­توان نادیده گرفت.</p><p style=در کنار اخبار فوق، نیاز به بالانس بازی، وجود باگ­های ریز و درشت و عدم شفاف بودن سازندگان در مورد آپدیت­ها نیز از جمله مشکلات پیش رو بودند، اما تیم سازنده بازی سعی بر برطرف کردن تک تکِ موارد ذکر شده کرد. اولین و شاید مهمترین گام در این راستا، ایجاد برنامه­ای هفتگی زنده­ی Warriors Den با حضور سازندگان بازی بود که از وضعیت فعلی و آپدیت­های پیش رو به بازیکنان خبر می­داد. تاثیر و محبوبیت این برنامه به قدری زیاد بود که بسیاری هر هفته به پای آن نشستند و از محتوای ارائه شده در آن لذت بردند. محتوایی که رفته رفته گسترش یافت و دیگر تنها مختص به وضع بازی نبود، بلکه بخش­هایی مانند کارهای هنری مخاطبین، کلیپ­های ساخته شده توسط بازیکنان، صحبت با افراد ساخت بازی، ایجاد مسابقات آنلاین، رونمایی ها و … به آن اضافه گشت. پس از حل مشکل عدم شفافیت سازندگان، نوبت به رفع مشکل سرور بود. بازی از ابتدا با توجه به ایده سازندگان بر روی نوع سرور­های P2P پایه ریزی شده بود و سازندگان اصرار داشتند که این مدل از سرور با بازی آن­ها بیشتر همخوانی دارد. طی چندین آپدیت وضع پایداری سرورها به مراتب نسبت به روز­های نخست بهبود یافت، اما همچنان مشکلات کلی آن باقی ماند. به هر حال پس از چندین ماه سازندگان اعلام کردند که تیمی جداگانه به ساخت سرور اختصاصی برای بازی مشغولند و این بزرگترین و خوش­آیندترین خبر برای طرفداران بود. بالاخره پس از حدود یک سال در فوریه سال 2017 سرورهای اختصاصی بر روی PC و پس از مدت کوتاهی برای کنسول­ها فعال شد.  در طی این مدت هر هفته محتوای جدیدی برای بازی عرضه و محتوای بازی هر روز بیشتر و بزرگ­تر می­شد، به منظور مناسبت­های خاص، Eventهای جذابی برای بازی منتشر گشت، هر هفته پاداشی برای فعالیت­های خاص در نظر گرفته شد، آپدیت جهت رفع باگ و بالانس بازی منتشر شد و سازندگان به طور پیوسته در حال ساپورت و به روز رسانی آن بودند. در مدت یک سال ابتدایی عرضه در هر فصل 2 شخصیت جدید (در مجموع 6 شخصیت) و هشت نقشه جدید به بازی افزودند. در انتهای عرضه شخصیت­های سال اول بود که سازندگان و بازیکنان پی بردند که شخصیت­های اضافه شده در مقایسه با شخصیت­های ابتدایی از نظر تکنیک­ها و قابلیت­ها فاصله زیادی دارند تا جایی که بسیاری این شخصیت­ها را مربوط به For Honor 2 می­دانستند. همین موضوع موجب گشت تا سازندگان دست به آپدیت و یا بازنگری کلی در شخصیت­های اولیه بزنند. همیشه گروهی وجود دارند که در مقابل تغییر جبهه گرفته و مقاومت نشان می­دهند و تغییرات و آپدیت­های For Honor از این قضیه مستثنی نبود، با این حال تیم سازنده نشان داد که همواره به خواست طرفداران بازی اهمیت داده و نظرات آنان را لحاظ می­کند. به هر حال با مسائل ذکر شده و بسیاری موارد دیگر که این مسیر طولانی و پر فراز و نشیب بازی شاهد آن بود، امروز For Honor به جایگاهی که شایسته­اش بود نزدیک‌تر شده است و با کسب 15 میلیون بازیکن همچنان سعی در گسترش و پیشرفت دارد.

 width=810 height=456 />با توضیحات بالا، حال وقت آن رسید که به آپدیت Marching Fire که تا به حال بزرگترین آپدیت بازی بوده نگاهی کنیم و به بررسی آن بپردازیم. به دلیل گسترده بودن این آپدیت، به معرفی و بررسی هر بخش به صورت جداگانه می­پردازیم.</p><p style=در این آپدیت شاهد ورود فکشنی جدید با نام «وو لین» برگرفته از مبارزان چین باستان به میدان مبارزات هستیم. این فکشن متشکل از چهار شخصیت جدید با ویژگی­هایی منحصر به فرد است. قهرمان اول Tiandi نام داشته که از کلاس ونگارد است و با شمشیری  با نام Dao مبارزه می­کند. از جمله نقاط قوت او می­توان به قابلیت Dodge و حمله در حین آن اشاره کرد. همچنین توسط قابلیتی با نام Dragon Kick توانایی دور کردن حریف از خود و ایجاد موقعیت برای همرزمان خود را به این شخصیت می­دهد . دومین شخصیت Jiang Jun از کلاس Heavy است که با سلاح Guandao خواهد جنگید. سرعت عمل این شخصیت کم بوده اما دارای میزان سلامتی زیاد و دوامی بالاست. یکی از ویژگی­های منحصر به فرد این شخصیت حالت Sifu نام دارد که با ورود به آن می­تواند سرعت بازگشت Stamina را افزایش بخشد. از دیگر قابلیت­های جالب این شخصیت می­توان به استفاده از Zone-Attack در شرایط مختلف اشاره کرد. شخصیت سوم از کلاس Assassinها با نام Nuxia شناخته می­شود. این قهرمان بسیار سریع بوده و به کمک دو Hook Sword که حمل می­کند، مکانیزم جدیدی را به بازی اضافه کرده است. این قابلیت جدید که Trap نام دارد به نوشیا این اجازه را می­دهد که اگر حریف او به دفاع پی در پی پرداخت، او را خلع سلاح نموده و گاردش را باز نماید. آخرین شخصیت هم راهبه Shaolin است که بسیاری از حرکات او برگرفته از میمون است! این شخصیت که در کلاس هیبریدها قرار می­گیرد کمبوهای بسیاری را می­تواند انجام دهد، از حملات سریع و پیوسته گرفته تا حالت Qi Stance که اجرای حرکات جدیدی را در اختیار او قرار می­دهد.

در توضیحات بالا تنها اشاره­ای مختصر به چهار قهرمان جدید نام برده شد که از لحاظ طراحی ظاهر و گیم­پلی فوق­العاده هستند. جزییات ظریف و متنوع در مدل و پوشش شخصیت­ها بر اساس پیشینه داستانی، انیمیشن­های فوق­العاده بر اساس سبک مبارزه و تنوع حرکات و کمبوها و عدم تکرار در آن­ها و هرچیزی که مربوط به طراحی این شخصیت­ها می­شده عالی از کار در آمده است. با وجود این طراحی زیبا و بی نظیر، جای خالی یک بخش داستانی برای روایت پیشینه آن­ها کاملا حس می­شود و ای کاش می­توانستیم سرگذشت هریک با جذابیت خاص خود را در قالب بخشی مجزا ببینیم.

 width=960 height=540 />مد جدید که Breach نامیده می­شود از جمله مواردی بود که طرفداران از روز عرضه منتظر آن بوده­اند و حال پس از بیش از یک سال و نیم به بازی راه یافته است. البته از این اتفاق ابراز رضایت می­کنیم، زیرا که پیاده سازی آن پس از کسب تجربه کافی به بهترین شکل ممکن صورت پذیرفته، از همه امکانات بازی در آن به صورت بهینه استفاده گشته و نیاز به همکاری تیمی در آن بیش از پیش حس می­گردد. در این مد دو تیم چهار نفره به مقابله با یکدیگر می­پردازند. گروه مهاجم باید یک دژکوب را همراهی کند تا دو دروازه اصلی قلعه را تخریب کرده و فرمانده آن را از پای در آورد و در مقابل مدافعان باید از چنین امری جلوگیری کنند. این مد نسبت به سایر مدهای بازی وسعت بیشتری دارد و در نتیجه هم پذیرای نقشه­های بزرگتری است و هم زمان بیشتری برای اتمام هر راند نیاز دارد. تیم مهاجم دارای میزان Spawn محدودی می­باشد و اگر در هر فازی میزان آن به صفر برسد بازنده خواهد بود. همچنین زمان نیز بر علیه مهاجمان است و اگر نتوانند در مدت زمان لازم از دو در اول گذشته و فرمانده قلعه را از پای در آورند باز هم باید باخت را پذیرا باشند. نقاط استراتژیک و تعدادی Modifier در مسیر حرکت دژکوب وجود دارد که هر تیم می­تواند از آن­ها به نفع خود استفاده نماید. تا اینجای کار همه چیز بر علیه مهاجمان به نظر می­­رسد، اما مدافعان نیز ضعف­های خود را دارند. برای مثال زمان بازگشت پس از مردن آن­ها طولانی­تر خواهد بود و یا در صورت از دست دادن نقاط استراتژیک و خط کنترل، آن­ها دیگر توانایی پس گرفتن آن را نخواهند داشت.</p><p style=حالت آرکید که تجربه­ای PvE تک نفره و یا Co-oP دو نفره است، اولین و تنها بخشی در بازی است که تنها با پول واقعی (خرید Expansion Pass) در دسترس مخاطب قرار می­گیرد. غیر از آرکید، تمام محتویات بازی رایگان بوده و نهایتا با بازی کردن و یا گذشت انحصار زمانی دارندگان Season Pass در اختیار همگان قرار می­گیرد. این مد به واسطه المان­های مختص خود تجربه­ای بی­نهایت در اختیار بازیکن قرار می­دهد که هر راند آن منحصر به فرد است. برای مثال در راند اول شما در مقابل دشمنی قرار می­گیرید که تمام ضربات آن غیر قابل دفاع است و در راند دیگر شخصیت شما به دلیل آتش گرفتگی سلامتی خود را با گذشت زمان از دست می­دهد، پس به اجبار باید پیش از آن­که شعله­های آتش شما را از پای در آورد، دشمن خود را شکست دهید. این بخش دارای 5 درجه سختی است و با اتمام هر راند جوایزی به بازیکن تعلق می­گیرد که در بخش‌های دیگر هم قابل استفاده است.

سازندگان تنها به اضافه کردن محتویات جدید اکتفا نکرده­اند­ و سعی در بهبود همه جوانب بازی خود دارند. حتی اگر فقط ویدیوهای بازی را دیده باشید می­دانید که For Honor از لحاظ گرافیکی زیباست و در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. با این حال به همراه آپدیت Marching Fire شاهد بهبود کلی بافت­ها، تغییر در فرمول نور پردازی و تغییرات کلی در Sky Box بازی هستیم که همه و همه به ایجاد تصویری جذاب تر و با جزییات تر کمک کرده­ است.

Marching Fireاز دیگر تغییرات مهمی که در بازی صورت گرفته، اضافه کردن دیالوگ برای هر شخصیت متناسب با موقعیت است. برای مثال هر دو شخصیت که مقابل یکدیگر قرار می­گیرند، با توجه به موقعیت جملاتی مخصوص را بیان خواهند کرد. البته این قابلیت به دلیل مشکلات و عدم رضایت طرفداران، همراه با آپدیت Marching Fire عرضه نگردید و قرار بر بازنگری آن شد. با این وجود تلاش سازندگان برای اضافه کردن المان­های جدید اینچنینی برای هرچه پویا و زنده­­تر کردن بازی قابل ستایش است. در کنار موارد مهم فوق، این آپدیت تغییرات و اضافات دیگری نیز به همراه دارد. از جمله بازنگری کلی در UI بازی و دسترسی به منوها، تغییر صفحه نتایج پایان راند و در نظر گرفتن Emote اختصاصی برای آن، اضافه کردن لباس و زره جدید و متفاوت برای تمام شخصیت­های پیشین بازی و بسیاری موارد دیگر که اشاره به همه آن­ها در این مطلب نمی‌گنجد.

در مجموع این بسته الحاقی و آپدیت با توجه به رایگان بودن تمام آن به جز مد آرکید، قدمی محکم، حساب شده و رو به جلو برای بازی بود که به بهترین نحو ممکن صورت پذیرفته است. ناگفته نماند که ایجاد تغییرات جزئی و بالانس­ ماهیت این سبک از بازی­هاست و به مرور و با توجه به بازخوردها می­تواند طی آپدیت­هایی به حالت ایده­آل­ خود نزدیک‌تر گردد. اگر به هر دلیلی بازی را کنار گذاشته­اید و یا تا به حال آن را تجربه نکرده­اید، هم­اکنون زمان مناسبی برای از سرگیری مجدد و یا شروع آن است، زیرا این پایان راه نبوده و تیم سازنده تنها اشاره­ای کوتاه به آنچه در سال 2019 باید منتظر آن باشیم کرده­اند. تلاشی که تیم For Honor پس از مشکلات فراوان زمان عرضه برای رساندن آن به جایگاه فعلی کرده­اند قابل ستایش است و یوبیسافت نشان داده که پشتیبانی از یک بازی زنده چگونه می­تواند باشد.

مجموع امتیاز - 8.5

8.5

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:
طراحی متنوع و فوق العاده قهرمانان جدید
مد جدید شکل گرفته از تمام نکات قوت بازی تا به امروز
گسترش المان های بازی در زمینه های مختلف
نقاط ضعف:
نبود بخش داستانی برای شخصیت های جدید

User Rating: 4.15 ( 2 votes)

آرمین غلامی

درديست غير مردن ، كان را دوا نباشد پس من چگونه گويم كاين درد را دوا كنبازي - فيلم

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا