بررسیکامپیوتر

بررسی بازی Empire Total War

سری بازی های Total War همواره یکی از بهترین ها در سبک استراتژی نوبتی و Real Time بوده و هست. عناوینی که با تغییراتی در سبک RTS خود را از روند تکراری بازی های دیگر جدا ساخته اند و سعی کرده اند که گیم پلی ای تازه را برای مخاطب به ارمغان بیاورند. از این سری موفق 5 عنوان با نام های Shogun، Medieval، Rome، Medieval 2 و Empire عرضه شده است که اخرین بازی یعنی Empire به تازگی منتشر شده و قصد داریم تا در این مقاله به نقد و بررسی ان بپردازیم.
گیم پلی در امپایر دچار تغییر اساسی نشده اما با اضافه شدن چند المان تازه سعی شده تا روند کلی ان از تکراری شدن دور و جانی دوباره بگیرد. گیم پلی در این عنوان به دو قسمت کلی تقسیم شده، شما در ابتدا باید بر روی یک نقشه نیروهای خود را اماده کرده، حرکت دهید و ساختمان های جدیدی بسازید. این قسمت که به صورت نوبتی انجام میشود شباهت زیادی به سری Civilization و عناوین قبلی در همین سری دارد ولی مانند Civ از پیچیدگی زیادی برخوردار نیست. در این بخش میتوانید نیروهای خود را تولید کنید و انها را بر روی قسمت های مختلف نقشه برای جنگیدن حرکت دهید. زمانی که سربازان شما وارد جنگ با نیروهای دشمن میشوند سبک گیم پلی تغییر کرده و به صورت Real Time در می اید. در اینجا قسمت دوم گیم پلی خود را نشان میدهد، حالتی که مانند دیگر عناوین RTS دنبال شده و شما باید نیروهای خودتان را که به صورت دسته هستند کنترل کنید. همواره در بیشتر RTS های روز بازار بیشتر بودن تعداد نیروها تضمین پیروزی شما است اما در Empire این خصوصیت همانند واقعیت تنها لازمه پیروزی نیست. اینجاست که معنای واقعی استراتژی خود را نشان میدهد. شما باید با حرکت دادن نیروها به مکان های مناسب طوری لشگر خود را ارایش کنید که بیشترین قدرت را در مقابل دشمن داشته باشند. به طور مثال باید مکان قرار گرفتن توپ های جنگی را طوری قرار دهید که کل میدان جنگ را پوشش دهند و به حالتی نباشند که فقط یک نقطه از صحنه نبرد را پوشش دهند. در حرکتی دیگر میتوانید از نیروهای کمکی و سواره نظام استفاده کنید و انها را در جایی قرار دهید که در هنگام حمله دشمن بتوانند از پشت به انها حمله کنند. این المان ها در نبرد های Real Time باعث شده که این جنگ ها هرچه بیشتر بر روی استراتژی قرار گیری نیروها تمرکز داشته باشد تا تعداد بیشتر نیرو. یکی از نکات جالب که فقط در عناوین ساخته شده توسط Relic دیده شده بود کاورگیری unit ها بود، این المان به تازگی به این بازی اضافه شده و طی ان سرباز ها در جنگ هایی که برای تصاحب شهر یا روستا انجام میشود در خرابه های خانه ها و ساختمان ها پناه میگیرند و جان خود را نجات میدهند. البته این نکته فقط به صورت خودکار است و مانند عناوین Relic به صورت حرفه ای و دقیق صورت نمیگیرد.

حتما به خاطر دارید که در عناوین قبلی از سری Total War (البته به جز Shogun) نبرد های دریایی وجود داشت و این نبرد ها فقط به صورت نمادین انجام میشدند و در همان حالت نوبتی بدون دخالت گیمر انجام میگرفتند. جنگ های دریایی در این نسخه به صورت Real Time حضور دارند و شما میتوانید کشتی ها و نیروهای دریایی خود را کنترل کنید. یکی از جذابیت های Empire در این قسمت از گیم پلی دیده میشود، مکانیزم کنترل کشتی ها به بهترین نحو ممکن طراحی شده اند و ازادی عمل خوبی را برای گیمر به ارمغان اورده است. این کنترل خوب در کنار تاثیر پذیری کشتی ها از باد باعث شده که شاهد یک شبیه ساز تقریبا کامل باشیم. همان طور که اشاره کردیم باد بر روی کشتی های بادبانی تاثیر میگذارد و شما باید با انتخاب جهت حرکت مناسب کمال استفاده را از باد ببرید. کشتی های مجهز به توپخانه از سه نوع توپ بهره میبرند که هر کدام از انها برای موقعیت خاصی کاربرد دارند. علاوه بر تعداد کشتی نکته قابل اهمیت دیگر تعداد نفر بر روی ارشه کشتی است که باعث برتری شما بر دشمن میشود. یکی از نکات ضعف این قسمت مربوط به کنترل خودکار کشتی است که طی ان شما فقط هدف را به کشتی میدهید، در اینجاست که کشتی با حرکات عجیب و عملا بی سود زمان را تلف میکند و باعث میشود که صدمات زیادی ببیند.

این ضعف در مورد نیروهای پیاده نظام هم صدق میکند و بعضا از مشکل جهت یابی رنج میبرند. EmpireUnit ها در سطح خوبی قرار دارد و ترکیب مناسب انها تاثیر به سزایی بر روی نتیجه جنگ می گذارد. یکی از نکات مثبت شاید هم منفی این است که امکان رد کردن نبرد ها به صورت نوبتی وجود دارد و انتخاب با خود گیمر هست که وارد جنگ های Real Time بشود یا خیر. این نکته شاید باعث شود که نقش نبرد های Real Time کمرنگ تر شود و کم کم گیمر به این سو کشیده شود که اصلا از این سیستم استفاده نکند. یکی از دلایلی که باعث میشود این خصوصیت بیشتر از گذشته استفاده شود نبود تنوع خوب برای نبرد های Real Time است. این کمبود تنوع در اوایل بازی اصلا به چشم نمی اید اما بعد از انکه گیمر چند Episode را گذراند کاملا مشهود و به چشم می اید. یکی از قسمت های جالب بخش Turn Base بازی دیپلماسی نام دارد. در این بخش میتوانید با کشور ها و اتحاد های دیگر دوست شوید، تبادل اقتصادی و تکنولوژی داشته باشید و اینکه از انها ماهیانه پولی در ازای حمایت از ان کشور ها دریافت کنید. این بخش که ازادی عمل مناسبی به گیمر میدهد باعث شده که قسمت Turn Base بازی مانند دیگر عنوان ها تکراری و خسته کننده نباشد و جذابیت خوبی را به بازی منتقل کند. البته این قسمت نیز بی مشکل نیست و همانند قسمت نبرد های Real Time از هوش مصنوعی ضعیفی رنج میبرد که هم به ضرر و هم به سود گیمر در بعضی موقعیت ها تمام میشود. به جز قسمت Road to Independence که روند تشکیل ایالات متحده را روایت میکند بازی از دو بخش دیگر نیز بهره میبرد. در Grand Campaign روند بازی همانند بخش اصلی است با این تفاوت که شما میتوانید از بین چند کشور مختلف یکی را انتخاب کرده و با ان بازی را شروع کنید. در بخش GC 3 نوع Option وجود دارد که با تغییر هر کدام از انها میتوان درجه سختی بازی را عوض کرد. یکی از این Option ها مربوط به سختی نبرد های Real Time و دیگری نیز مربوط به درجه سختی CampaignOption دیگری نیز وجود دارد که باعث طولانی یا کوتاه تر شدن بازی میشود. با تغییر ان میزان مناطق جغرافیایی که باید توسط گیمر تصاحب شود تغییر میکند. در طولانی ترین حالت شما باید چیزی در حدود 40 منطقه را زیر سلطه خود قرار بدهید. قسمت دیگری که در بخش تک نفره وجود دارد مختص نبرد های Real Time میشود به این صورت که میتوانید بین نبرد های ابی، زمینی، محاصره یک شهر و Challenge ها یکی را انتخاب کرده و بازی کنید. در قرن هجدهم رخ میدهد و تمامی اسلحه ها و تجهیزات نظامی کاملا با ان زمان مطابقت دارند. تنوع میشود.

بخش مالتی پلیر Empire Total War در ابتدا فقط از یک قسمت که مربوط به جنگ های Real Time بود بهره میبرد اما با تاخیر یک ماهه ای که در تاریخ عرضه بازی صورت گرفت قسمت Campaign به صورت کاملا انلاین به ان اضافه شد و دوستاران این عنوان میتوانند این قسمت را به صورت انلاین بازی کنند. روند کلی بخش مالتی پلیر امپایر هیچ فرقی با قسمت Single Player نمیکند و کاملا همانند ان قسمت است.
گرافیک یکی از نکات قوت Empire Total War به حساب می اید. طراحی نیروهای جنگی به خوبی انجام شده و هیچ کوتاهی در این قسمت صورت نگرفته. با اینکه در اکثر جنگ ها نیرو های پیاده نظام زیاد هستند اما از تنوع خوبی بر خوردارند و دائما در حال جنب و جوش میباشند. جزییات هر کدام از Unit ها در نوع خود مثال زدنی است. محیط ها دارای جزییات زیادی میباشند و شرایط اب و هوایی نیز در انها تغییر میکند و شما ممکن است در طول یک نبرد چند نوع وضعیت اب و هوایی را تجربه کنید. باران و اب به خوبی طراحی شده اند، مخصوصا این طراحی خوب باران وقتی بیشتر از گذشته به چشم می اید که با مه نیز همراه میشود و جلوه طبیعی زیبایی را تولید میکند. اب دریا کاملا نسبت به کشتی هایی که در ان حرکت میکنند تاثیر پذیری دارد. افکت های استفاده شده برای انفجار ها و دود ها در سطح بالایی قرار دارند و حتی برای اسلحه تک تک سرباز ها افکت دود به کار رفته که واقعا باعث شده که نبرد ها زیبا و واقعی به نظر برسند. تخریب پذیری در سطح قابل قبولی قرار دارد و در هنگام اثابت گلوله توپ با کشتی یا ساختمان های مختلف کاملا به چشم می اید. بافت های استفاده شده برای محیط از تنوع خوبی بهره میبرند این نکته باعث شده که مراحل کمتر شبیه به هم باشند و باعث خستگی گیمر نشوند. نورپردازی در سطح خوبی قرار دارد اما همانند دیگر بخش های گرافیکی بازی عالی نیست و میتوان گفت که جزو نکات ضعف گرافیکی محسوب میشود. بزرگترین مشکل در زمینه گرافیکی پایدار نبودن فریم ریت و در کل سنگین بودن بازی است. فریم ریت در بیشتر درگیری ها افت مشهودی دارد. البته این نکته در مورد جنگ های دریایی صدق نمیکند زیرا در محیط دریا همانند خشکی object های زیادی موجود نیست و در نتیجه فریم ریت ثابت و عموما بالا میباشد. این فریم ریت نا پایدار حتی در مورد نقشه بازی در قسمت Turn Base نیز صدق میکند. با اینکه طراحی ها و Object در این نقشه ظاهری نمادین و ابتدایی دارند اما باز هم فریم ریت پایین است و از افت شدیدی رنج میبرد.

Empire در بخش صداگذاری ضعف هایی دارد که باعث شده نبرد ها دارای جوی گیرا و درگیر کننده نباشند. صداهای پس زمینه یا همان Background Sound ها از پرداخت خوبی بهره نمیبرند و این باعث شده جنگ ها از نظر صداگذاری خلوت به نظر برسند. این نکته که در بیشتر RTS های روز بازار وجود دارد در این عنوان به کار گرفته نشده و واقعا جای خالی ان کاملا احساس میشود. در کنار این ضعف بزرگ امپایر از موسیقی های خوبی با تم حماسی بهره میبرد که دقیقا با حال و هوای قرن هجدهم سازگاری دارد. صداگذرای نیروها به خوبی کار شده و دستورات انها و یا صداهای دیگری که تولید میکنند کاملا شنیده میشود. نبرد های دریایی نیز از ضعف در قسمت صداهای پیش زمینه رنج میبرند اما شدت این ضعف وقتی بیشتر از پیش میشود که محیط های دریایی خود به خود از Object های کمی نیز رنج میبرند. در کل تیم صداگذاری در چند زمینه ای که اشاره کردیم خوب کار نکرده اند اما در کل میتوان گفت که در دیگر قسمت ها به خوبی از عهده وظایف خود بر امده اند.
در انتها باید گفت که Empire عنوانی است که با کمی تغییر نسبت به بقیه عناوین سری Total Warتوانسته تا دوباره جایی برای خود در بین طرفداران این سبک جا کند. عنوانی که مسلما نکات خوب ان بر منفی ان غلبه میکنند. بخش تک نفره و مالتی پلیر از جذابیت خوبی برخوردار هستند اما ضعف های جزئی در AI دشمنان باعث شده که این بازی به یکی از بهترین عناوین استراتژی تبدیل نشود. گرافیک همواره عالی است ولی از مشکلات فریم ریت در بعضی موقعیت ها رنج میبرد. در کل باید گفت که اگر یکی از طرفداران این سبک و سری Total War هستید هرگز امپایر را از دست ندهید عنوانی که بی شک یکی از بهترین های سال 2009 است.

مجموع امتیاز - 9

9

امتیاز بازی‌سنتر

نقاط قوت:

نقاط ضعف:

User Rating: Be the first one !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا